Cella Delavrancea a trăit 104
ani. L-a uimit pe Caragiale cu talentul său şi i-a furat inima dramaturgului
când ea avea doar 25 de ani, iar el 60. A fost
marea iubire a lui Nae Ionescu, căruia i-a închis ochii pe patul de
moarte. L-a cunoscut pe Brâncuşi şi a cântat cu George Enescu. Fiica
scriitorului Barbu Ştefănescu Delavrancea a fost singurul artist român care a
asistat la aniversarea propriului centenar.
Cella Delavrancea, fiica lui
Barbu Ştefănescu Delavrancea, a fost pianistă, scriitoare şi profesoară de
excepţie, una dintre cele mai complexe şi interesante personalităţi ale
culturii româneşti. A rămas în istorie ca cea mai longevivă figură culturală
româneasc, fiind singurul artist care a participat la aniversarea propriului
centenar.
S-a născut pe vremea monarhiei, a
supravieţuit regimului comunist şi murit la 104 ani, după ce a apucat să vadă
şi primii paşi făcuţi de ţara sa spre democraţie. A iubit muzica şi şi-a făcut
din pasiune o profesie şi un crez, după cum ea însăşi declara la aniversarea a
90 de ani de viaţă: „Am purtat în mine o vie curiozitate pentru toţi
contemporanii mei, chiar şi cei necunoscuţi. Să ştiţi că nimic nu dezvoltă
supleţea cerebrală mai bine decât o Fugă de Bach şi nimic nu trezeşte
emotivitatea ca o Nocturnă de Chopin.”
Despre longevitatea sa, Cella
Delavrancea spune că se datorează faptului că a fost ferită de bolile care
distrug sufletul: gelozia, invidia şi orgoliu. ”Bunicii din partea tatălui meu
au depasit vârsta de o sută de ani. Poate ca am mostenit de la ei o durată
lungă, proiectată acum înspre un viitor de care nu ma speriu. Mi-l doresc
generos în ani, cu atât mai mult cu cât eu inchei un lung sir de vieţi, neavând
urmaşi. Am avut fericirea de a fi apărată de trei calamităţi: gelozia, invidia
si orgoliul. Acestea sunt bolile care distrug fiinţa umană”, mărturisea artista
la aniversarea celor 90 de ani, în expozeul susţinut cu această ocazie.
A crescut sub ochii lui Ion Luca
Caragiale şi a avut o relaţie cu marele dramaturg. L-a iubit şi a fost iubită
de Nae Ionescu. L-a acompaniat la pian pe Enescu şi se spune că ar fi trăit o
idilă scurtă cu Constantin Brâncuşi. Secolul de viaţă trăit de artistă a fost
prezentat într-o manieră de excepţie în memoriile Cellei Delavrancea ”Dintr-un
secol de viaţă”.
”Un copil minune care
domesticeşte un monstru sălbatic: Arta”
Fiica cea mare a scriitorului şi
avocatului Barbu Ştefănescu Delavrancea s-a născut pe 15 decembrie 1887.
Longevitatea avea să o moştenească genetic de la bunicii care au trăit peste
100 de ani. Dragostea pentru artă, sensibilitatea şi pasiunea pentru muzică
i-au fost transmise de la părinţi. Cella Delavrancea a început să facă muzică
la vârsta de 3 ani. Se spune despre ea că a fost un copil genial. La opt ani
era deja o pianistă talentată care susţinea concerte în cercurile frecventate
de părinţii săi. Până la vârsta adolescenţei vorbea fluent germană şi franceză.
Cu mama Maria Lupaşcu, pianistă licenţiată în filozofie şi matematică şi tatăl
Barbu Ştefănescu Delavrancea, Cella a avut toate premisele dezvoltării ca
artist încă de la primii ani din viaţă. A crescut între nume mari ale vremii,
unul dintre cei mai buni prieteni ai tatălui său fiind Ion Luca Caragiale.
Se spune că, la vârsta de 14 ani,
i-a cântat lui Caragiale un vals de Chopin şi dramaturgul a fost impresionat.
”Un copil minune, care domesticeşte un monstru sălbatic: Arta”, scria Caragiale
despre pianistă în 1909.
Caragiale o alinta ”Aghiuţă”
După ce i-a stârnit lui Caragiale
admiraţia ca adolescentă de 14 ani, Cella l-a revăzut şi l-a vrăjit pe
dramaturg ca tânără femeie frumoasă la 25 de ani. Era vârsta la care talentata
pianistă dădea deja concerte în afara ţării. Ajunsă la Berlin, a fost găzduită
chiar în casa bunului prieten al tatălui său, Caragiale. Între cei doi s-a
înfiripat o relaţie pe când Cella nu împlinise 25 de ani, iar Caragiale avea
60. În memorii, pianista recunoaşte că l-a cunoscut intim pe nenea Iancu
:„Destinul m-a făcut să-l cunosc. Este un ins colosal – abordează totul cu
aceeaşi perfecţiune – în filosofie, muzică, artă dramatică. N-am cuvinte să-ţi
exprim căutarea, stupefacţia, gravitatea admiraţiei mele în faţa unei inteligenţe
ca a sa. Nu-l văzusem decât acasă unde cea mai mare parte a timpului discuta cu
Ticu, iar eu nu deveneam activă decât la pian făcându-i plăcere, dar în aceste
zile petrecute la el într-un apartament înecat în covoare turceşti, am putut
să-l cunosc şi să-l binecuvântez. Destinul m-a făcut să-l cunosc atât de
intim”.
Tot în ”Dintr-un secol de viaţă”
pianista mărturiseşte ultimele impresii despre Caragiale, înainte de moartea
fulgerătoare a acestuia. Se spune că Cella ar fi fost cea lângă care Caragiale
a murit în ziua de 9 iunie 1912. „În ultimul an de viaţă am stat două luni la
el. Era concentrat în gândul unei noi creaţii. Se plimba prin casă, fuma
necontenit. Nota un cuvânt, ştergea un rând întreg, şi dacă nu reuşea să
exprime ce vroia, venea la noi. «Hai, Aghiuţă, cântă-mi din Beethoven». În
muzică îşi găsea destindere. Nimic nu prevestea că-şi trăia ultimele zile. Ne
ţinea cuvântări despre literatură şi muzică cu talent de critic rafinat.”
Alături de Caragiale
Cella Delavrancea a fost căsătorită
de trei ori. Primul soţ a fost Viorel Virgil Tilea, de care a divorţat pentru a
se căsători cu Aristide Blank. Ultimul soţ a fost Philippe Lahovary. Marea
dragoste a Cellei pare să fi fost însă Nae Ionescu, filosoful cu care a avut o
relaţie începută în timpul ultimei căsnicii.
L-a cunoscut pe Nae Ionescu în
timpul căsniciei cu Aristide Blank, dar relaţia amoroasă pare să fi început în
timpul celei de-a trei căsnicii, cu Filip Lahovary. Când Nae Ionescu era închis
la Miercurea Ciuc, Cella îi trimitea pachete şi scrisori. După ce acesta a fost
eliberat în 1939, Cella a devenit o prezenţă constantă în vila filosofului din
Băneasa.
”Cella D, deşi nu a locuit în
vila din Băneasa putea fi găsită în fiecare zi acolo. Unii care l-au cunoscut
cred că Cella Delavrancea a fost marea iubire a vieţii lui sau măcar ultima.
Alţii, zic că a fost ceva, dar mai puţin pasional, unii chiar că a fost doar o
amiciţie spirituală din partea lui, (slăbit de lagăr, singur, cu presentimentul
morţii). Şi de interes politic, de carieră din partea ei. Mai curind a fost o
poveste de amor, ca oricare, a unor tomnateci. O dragoste tîrzie”, nota Stelian
Tănase despre relaţia Cella Delavrancea-Nae Ionescu.
Ea a fost cea care l-a îngrijit
după infarctul din 1939. Şi tot ea a fost cea care i-a fost alături în ultima
clipă din viaţă. Nae Ionescu (FOTO jos) a murit pe 15 martie 1940, iar Cella,
după cum mărturisea într-o scrisoare trimisă unei prietene, a fost cea care i-a
închis ochii. După moartea acestuia, s-a făcut nevăzută. Din cauza soţiei lui
Ionescu, Cella nu a fost prezentă la înmormântarea la care au participat peste
2.000 de oameni.
Cella Delavrancea a susţinut
concerte alături de George Enescu pe care în considera ” Suveranul muzicii”.
Admiraţia pianistei pentru marele
compozitor român a fost exprimată în cartea „Dintr-un secol de viaţă”. „Nu
trăia pentru prezent. Explora veşnicia armoniei. Ca să lege în acest cult al
frumosului ţara lui întreagă, a cutreierat-o în lung şi-n lat, a cântat în
toate orăşelele, unde nu răsunase vreodată muzica clasică. Aceeaşi osteneală
îşi dădea la Mizil, ca şi la Paris sau Londra. ”Pe Dinu Lipatti l-a ascultat pe
vremea când era adolescent şi i-a recunoscut imediat harul. Pe Furtwängler l-a
considerat cel mai mare dirijor al secolului, iar pentru Casals, pe care l-a
auzit în concert de mai multe ori, a avut admiraţia pe care ţi-o impune un
geniu aflat pe „o treaptă de luminozitate, în pragul vizibilităţii. Planetar,
radiază de atât de departe, încât nu ne mai poate încălzi”, spunea Cella
Delavrancea despre Enescu.
L-a cunoscut pe Brâncuşi
La Paris, în 1922, Cella l-a
cunoscut pe Constantin Brâncuşi. Pianista a fost vrăjită de sculptor şi se
spune că nici acesta n-ar fi rămas indiferent în faţa spiritului ei. Episodul
întâlnirii dintre cei doi a fost descris emoţionant de Cella Delavrancea în
cartea din 1976, intitulată ”Carte de inimă pentru Brâncuşi”. Pusă de sculptor
să ghicească un obiect din atelierul acestuia, aflat în lucru, Cella îl
surprinde pe Brâncuşi cu intuiţia sa: ” Am privit şi în urechi mi-a răsunat un
glas răguşit: Cucurigu gagu, cântă cocoşul, am răspuns. Ochii lui Brâncuşi au
strălucit deodată în cutele pleoapelor trase într-un surîs maliţios:
- Bravo! Nimeni n-a simţit pînă
acum că alama asta cîntă. Vra să zică, n-am greşit. Dumneata îmi dovedeşti că
am izbutit. Îţi mulţumesc... Am să-ţi pregătesc un prînz grozav. Mă bucur să te
primesc la masă şi să stăm noi doi de vorbă. Cînd vrei să vii? Dar mai întîi
spune-mi, cum de ai ghicit?
- Pentru că ai tăiat profilul
alamei în zig-zag de unghiuri, echivalente pentru auzul meu cu intervalele de
quartă ale strigătului de cocoş.
Brâncuşi era mirat. Se
îmblînzise. Îmi arătă nişte cuţite făcute de el, vătraie şi alte fierării
ieşite din mîna lui, foale mari atîrnate la vatră şi, la urmă, un caiet de
schiţe de o mare siguranţă tehnică. Era vesel ca un copil care-şi arată
jucăriile. Bănuiala se topise. Ne-am despărţit după ce am hotărît ziua
dejunului", a povestit pianista.
Un strălucit pedagog
De-alungul secolului de viaţă şi
de carieră, Cella Delavrancea a concertat pe marile scene ale lumii şi
spectacolele ei au fost răsplătite cu ropote de aplauze. A fost nu numai un
pianist de excepţie, ci şi un pedagog strălucit. A predat pian la la
Conservatorul din Bucureşti, iar după venirea comuniştilor a fost mutată la un
liceu.
A scris cronici muzicale şi
cărţi. Unul dintre elevii Cellei Delavrancea a fost pianistul Dan Grigore, care
a a catalogat-o într-un interviu drept ”cea mai tânără prietenă a vieţii mele”,
deşi profesoara era ajunsă la vârsta a treia. ”Ea putea, la vârsta ei, sa se
apropie de modul meu de a fi si de a percepe. Mult mai târziu, am avut
revelaţia că D-na Cella a fost, poate, cea mai tânără prietenă a vieţii mele“,
spunea Dan Grigore.
Cella Delavrancea a fost primul
artist român care a participat la sărbătorirea propriului centenar, în 1988, la
spectacolul de la Ateneul Român, unde a concertat împreună cu elevul său,
pianistul Dan Grigore. Cella Delavrancea a interpretat acelaşi vals de Chopin
cu care la 14 ani îl vrăjise pe Ion Luca Caragiale, într-o altă epocă. S-a
stins din viaţă pe 9 august 1991, la 104 ani.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu