Temperament polemic prin excelență,
Răzvan Codrescu pare a se afla (nu de azi, de ieri) în răspăr cu mulți dintre
eminescologii actuali, mai ales cu „caracuda papagalilor de serviciu”, cum
îi numește pe aceia care practică o „adorare sterilă și lozincardă a lui
Eminescu”, dar și cu cei care se exersează în „contestarea curentă”, ambele
atitudini considerîndu-le a fi la fel de păguboase: „expresia grotescă a unei
neînțelegeri generalizate, îndărătul căreia stă o criză a spiritului receptor,
generată la rîndul ei de o lungă disoluție cultural-estetică și
moral-spirituală”.
Nu puține sînt articolele pe care le-a publicat
(după 1989) pe o temă căreia i s-a consacrat, anume aceea a creștinismului ilustrat
în opera poetului nostru național, așezîndu-se ferm pe o poziție ce nu respinge
tematica religioasă din scrierile acestuia, dar pe care nici nu o consideră a
fi atît de organic marcantă încît să justifice eticheta de poet religios, pe
care se ambiționează unii a i-o pune: „Eminescu avea mai degrabă un fel de
«religiozitate fără religie», în care precumpănea nu dogma, ci mitul, sau,
altfel spus, nu revelația asumată prin credință, ci sacrul reflectat în
fantezia plăsmuitoare”. Și, mai departe: „Nedogmatic și nebisericos, crescut,
ca și Blaga mai tîrziu, în zariștea «eresului» popular, iar în urmă format
intelectual în spiritul heterodox al romantismului german, Eminescu a fost
totuși creștin ortodox în adîncurile subconștiente ale personalității lui,
sensibil la cosmic și la organic, la taină și la tradiție, arzînd ca o flacără
vie pe altarul românismului creator, călăuzit de o înaltă conștiință morală și
de un mare patos vizionar” („Eminescu și credința”, 2003).
Reunite între copertele unui volum, Eminescu
și credința [Ed. Lumea Credinței, București, 2013, cu o prefață de Radu
Preda], nu masiv, dar dens, aceste articole, care se completează reciproc, sînt
în măsură a incita spiritele pătimașe, pe de-o parte, care îl consideră „noul
detractor al lui Eminescu”, dar, pe de altă parte, a demonstra, printr-o
abordare analitică a operei, atît din punct de vedere filologic, cît și
teologic („bună casă pot face împreună teologia și filologia”) că excesul de
orice fel trebuie eliminat din discuție, pentru a ilumina coordonatele ideatice
ale operei eminesciene care conțin și elementul religios, dar care nu-l
definesc în esență: „Orideunde ne-am uita, nu prin creștinism se definește
Eminescu. Este curios cu cîtă ușurință se trece peste onesta lui autodefinire.
«Eu rămîn ce-am fost: romantic» înseamnă mai mult decît se consideră
îndeobște: versul nu trimite doar la un crez literar, ci la o Weltanschauung
și la un mod de existență. Eminescu este, înainte de toate, o majoră
întruchipare românească a omului romantic, cu virtuțile, dar și cu limitele
sale. Regăsim în el, în strai național, paseismul romantic, evaziunea în
exotic, pesimismul superior, «religiozitatea fără religie», fantezia și visul
lăsate în voia lor (în opera de creație). Nu folosește la nimic să încerci a
face din Eminescu un model creștin (și cu atît mai puțin ortodox), pe deasupra
operei și chiar împotriva voinței lui. Ne place sau nu, Eminescu n-a fost un
credincios creștin (deși va fi avut în comun cu creștinismul – în
resorturile intime ale personalității sale – acuitatea metafizică,
intuiția organicului, reverența față de tradiție sau vocația mărturisitoare”
(„Eminescu și creștinismul”, 1995).
Argumente în favoarea acestei opinii
prezintă tocmai analizînd cîteva poezii ce, de obicei, sînt reclamate a fi
tipic religioase. „Răsai asupra mea” e „un soi de rugăciune” adresată
Fecioarei. Răzvan Codrescu analizează comparativ atît variantele, cît și
forma finală a sonetului, altfel spus „procesul de elaborare”, și constată că
„rugăciunea eminesciană nu este deloc aceea a unui credincios”. Pierdut „în
noaptea gîndurilor”, poetul „simte nevoia unei «lumini»” în care „tinerețea”,
„credința”, „speranța” rămîn „noțiuni vagi, traductibile mai degrabă în plan
laic”. Un vers precum „Ești prea mult înger, prea puțin femeie” se
dovedește a nu fi „o mostră de evlavie”. Rugăciunea devine astfel, constată
exegetul, „un procedeu poetic”, în care apare „un simplu interlocutor liric
ideal”, chiar dacă vreun „cetățean pios” e gata să perceapă textul prin „prisma
propriei sensibilități religioase”. Dar, atrage atenția același, în continuare:
„Se cade a nu confunda ceea ce aparține poetului însuși cu cea ce sîntem
noi «predispuși» să vedem în el”. Nici poezia „Înviere” nu i se pare a fi
relevantă sub acest aspect, ea fiind „mai mult descriptivă decît meditativă”,
introducînd „o imitație destul de stîngace a cîntărilor pascale”. Răzvan
Codrescu nu respinge evidența din poeziile postume ale lui Eminescu, unde se
găsesc destule compoziții cu caracter religios creștin, închinate fie Sfintei
Treimi, fie Mîntuitorului Iisus Hristos („Christ”, „Înviere”), fie Maicii
Domnului („Rugăciune”,„Răsai asupra mea…”), dar e tentat a-i da crezare lui G.
Călinescu, anume că în „Rugăciune”, pe care însuși o consideră „cea mai
frumoasă expresie religioasă a liricii eminesciene”, avem de-a face cu „simple
exerciții de virtuozitate formală, în imediata vecinătate a unor rugăciuni
catolice copiate în caiete, printre care și «Ave Maria»”. Important de reținut
această asumare a observației lui G. Călinescu, tocmai în ideea pentru care
pledează Răzvan Codrescu, anume aceea că „a face din Eminescu un poet și un
gînditor creștin cu orice preț rămîne o mistificare naivă, ce nu aduce vreun
folos real nici literaturii, nici religiei. Tot așa cum nu trebuie trasă nici
concluzia opusă, anume că Eminescu ar fi complet lipsit de sensibilitate
religioasă sau că s-ar putea număra printre exponenții radicali ai demonismului
romantic ori ai ateismului modern. (…) Eminescu poartă pecetea «stilistică» a
ortodoxiei, a sensibilității răsăritene în genere”, dar aceasta e o altă
discuție, posibilă prin „analiza spectrală” a operei, și care „nu mai ține
aproape în nici un fel de autodeterminarea lui conștientă”.
Cît privește manifestările
extremiste ale unora, care solicită sanctificarea poetului (vezi Gh.
Gavrilă-Copil ș. a.), Răzvan Codrescu atrage atenția, pe bună dreptate, că „nu
numai memoria lui Eminescu, ci ortodoxia însăși trebuie apărată de zelul
penibil al «ortodoxismului» decerebrat, care, crezînd că slujește o cauză, nu
face decît să o compromită”. Pe această coordonată vine și atacul la adresa
tradiționaliștilor/naționaliștilor exaltați: „Protocroniștii de azi nici nu-l
înțeleg, nici nu-l merită”. În pandant, critica contestatarilor vehemenți o
consideră la fel de neavenită, întrucît „contestarea curentă a lui Eminescu
înseamnă, implicit, punerea între paranteze a unei întregi tradiții, sfidarea
unui întreg șir de antecesori iluștri, față de care actuala intelectualitate,
sfertodoctă și teribilistă, seamănă mai degrabă cu o gașcă gălăgioasă de
«fîrțîngăi» și de «pițipoance»”, fapt ce atestă o realitate, anume că
„societatea noastră de azi trăiește un descumpănitor complex axiologic și
identitar”, într-o Europă „despiritualizată și cinic-utilitaristă”, unde „noi ne
străduim, cu penibilul inerent oricărei derute nevertebrate, să devenim ceea ce
nu sîntem: niște «europeni de nicăieri», fără rădăcini istorice și metafizice,
gata să ne iluzionăm în numele unor minciuni occidentale și să mințim în numele
unor iluzii occidentalizate”.
Discreditarea lui Eminescu, pe care
o propunea revista Dilema(„terfelit într-o anumită presă românească”)
nici măcar nu era originală în contextul corului de denigratori de aiurea ai
marilor valori universale: „În ordinea culturală, dacă vrei să subminezi o
tradiție națională, lovești cu predilecție în figura ei cea mai «exponențială»,
în temeiul ei uman cel mai «mitizat» – Dante, Shakespeare, Cervantes, Eminescu,
«epilepticul» Dostoievski etc.”. În această ordine de idei, observația lui Răzvan
Codrescu e pe cît de reală, pe atît de gravă: „Noii inchizitori porniți să
epureze tradiția națională nu-l contestă doar pe Eminescu, ci
practic, prin Eminescu, toată elita culturii românești care l-a mărturisit de-a
lungul timpului (…) «Poetul național» devine astfel pretextul major al unei
campanii concertate de culpabilizare globală a trecutului românesc”. În sfera
acestei campanii s-a plasat și intervenția lui Horia-Roman Patapievici, care în
volumul Politice definea poporul român ca „o umbră fără schelet, o inimă
ca un cur, fără șira spinării” ș.a.m.d., Eminescu reprezentînd „cadavrul din
debara” al culturii noastre, de care trebuie să ne debarasăm cît mai curînd
pentru a putea să intrăm în Europa. La vremea respectivă, Răzvan Codrescu a polemizat
dur cu autorul acestor obraznice teribilisme („am criticat-o ferm în articolele
mele polemice”), acum însă, în două articole cuprinse în sumarul actualului
volum („Recurs la «cadavrul din debara»” și „Eminescu vsPatapievici?”)
reia discuția dintr-un alt unghi de vedere și într-un alt registru, nu neapărat
pentru a-i lua apărarea („reprezentanții Universității de Vest, care i-a
acordat acestuia titlul de Doctor Honoris Causa”), cît mai ales pentru a se
referi la conjunctura politică/socială/culturală în care ne aflăm cu toții azi:
„Adevărul tragic și paradoxal este pînă la urmă acela că adevăratul nostru
«cadavru din debara», de care nu se pune problema să ne debarasăm, ci cu care
vrem cu orice preț să accedem în Uniunea Europeană, nu este nefericitul Eminescu,
ci însuși acest popor român de azi, decerebrat, nevertebrat, pervertit, leneș
și sterp, care, vorba poetului, numai «din mila Sfîntului» mai face «umbră
pămîntului». Un asemenea popor decăzut și care se complace imperturbabil în
decădere, asemenea viermelui în murdărie, nu-l mai merită pe Eminescu, cum
nu-și mai merită nici una dintre valorile tradiționale (chiar dacă ar mima
caragialește în numele lor toate indignările din lume)”.
Articolele lui Răzvan Coderescu sînt
scrise cu nerv polemic, politic în ultima instanță, căutînd a ține o dreaptă
cumpănă în receptarea și înțelegerea actuală a poetului național. Apreciabilă
este nu doar atitudinea sa tranșantă (nu vreau să spun impulsivă) în stabilirea
condiției religioase a acestuia, ci și modul pertinent în care abordează
analitic, aducînd nu idei, ci unghiuri de vedere noi, cîteva dintre operele
eminesciene în care fiorul creștin pulsează subtextual. Așa bunăoară, relectura
poemului „Doina” mi se pare întru totul de reținut. Refuzînd acea „inadecvare a
criteriilor estetice” cu care se operează de obicei, punînd textul sub semnul
politicianismului agresiv și al ultranaționalismului, domnia-sa cere a fi
judecat poemul mai întîi „după estetica poeziei populare, căreia Eminescu i s-a
circumscris în mod voit”. „Doina” nu este, ne avertizează el, în esență o
„scriere ideologică”, ci o „creație artistică”, fiind „expresia lirică a
necesității de conservare a ființei și identității naționale”. Și, în
continuare: „Citită prost, ea poate părea o profesiune de credință rasistă.
Citită adecvat, ea nu este decît «ficțiunea ideală» a posibilei noastre
afirmări pe linia și în cadrele neamului”. Coordonata religioasă a poemului îi
imprimă tocmai timbrul grav și solemn, apoteotic, din final: „Doina eminesciană
se încheie cu această viziune grandioasă a «mîntuirii», văzute ca rod posibil
al unei con-lucrări între vrednicia făpturii omenești și harul dumnezeiesc care
proniază lumea («Doar s-a-ndura Dumnezeu/ Ca să-ți mîntui neamul tău!»).
Această salvare infraistorică implică, pe de altă parte, o desăvîrșită unitate
de credință și acțiune (împotriva tuturor «dușmăniilor», fizice și
meta-fizice), angajînd atît omul («Ai s-aduni Moldova toată»), cît și
elementele Firii («Îți vin codrii-n ajutor»), pe linia acelui «sentiment cosmic
organic» al sensibilității răsăritene (care a trecut și-n celebra teorie a
«creștinismului cosmic», atît de dragă lui Mircea Eliade)”.
Articolele lui Răzvan Codrescu sînt
incisive și stimulatoare în privința necesității de a-l reciti mereu pe
Eminescu, și mai ales a-l citi în substanța interioară a ideaticii sale, fără
parti-priuri și angajamente pătimașe atît pro cît și contra. La
urma urmei, sînt intervenții polemice susținute de o cunoaștere profundă a
substanței filosofice (și religioase, nu mai puțin) a creației eminesciene,
fără de care orice abordare doar ocazională se dovedește a fi o impietate
grosolană.
(Constantin Cubleșan, „Creștinismul
eminescian”)
Şi totuşi, cine are dreptate...?
în Dacia literară, an XXVI, nr.
5-6/2014, pp. 75-78)
Razvan Codrescu, dupa un sir de
polemici cu Patapievici pe tema "cadavrului din debara", si-a resetat
ganditoarea si, precum rabinul cel luminat din bancurile cu evrei, decreteaza:
„Adevărul tragic și paradoxal este pînă la urmă
acela că adevăratul nostru «cadavru din debara», de care nu se pune problema să
ne debarasăm, ci cu care vrem cu orice preț să accedem în Uniunea Europeană, nu
este nefericitul Eminescu, ci însuși acest popor român de azi, decerebrat,
nevertebrat, pervertit, leneș și sterp, care, vorba poetului, numai «din mila
Sfîntului» mai face «umbră pămîntului». Un asemenea popor decăzut și care se
complace imperturbabil în decădere, asemenea viermelui în murdărie, nu-l mai
merită pe Eminescu, cum nu-și mai merită nici una dintre valorile tradiționale
(chiar dacă ar mima caragialește în numele lor toate indignările din lume)”.
Ce-aveti, mai dasteptilor cu poporul
asta, pe care lideri luminati l-au ajutat sa se innalte iar liderii toxici l-au
tot impins in gropile istoriei?!
Cand zic "lideri" ma refer si la
conducatorii politici si la cohortele de intelectuali din preajma lor. Un popor
care-si urmeaza liderii politici si spirituali este un popor harazit de
Dumnezeu sa supravietuiasca vicisitudinilor istoriei; "Nevertebrati"
nu pot fi decat liderii, daca nu sunt luminati de Lumina din ceruri si se
ghideaza dupa sclpirile de licurici. Liderii spirituali ar trebui sa adune
lumina din ceruri si s-o rasfranga, precum niste astre, care sa acopere prin
stralucirea lor sclipirile licuricilor. Ce ne facem insa noi, cu atata
intelectualitate reptilinie? Cine sa lumineze poporul, ca sa stie pe cine sa
aleaga, iar pe lideri sa-i lumineze ca sa stie ce trebuie sa faca spre a fi
alesi? Gem posturle TV de serafimi reptilnici trombonitori...
Da, poporul este "decerebrat", pentru
ca alde Patapievici si serafimi rabinici precum Razvan Codrescu - celulele lui
cerebrale - au luat-o razna. Este pervertit tot din aceleasi considerente, dar
in niciun caz nu e lenes, mai, 'telectualitate reptilinie, cata vreme s-a dus sa
munceasca unde si-a-ntarcat cucu' puii. Cum poti sa spui asa ceva despre un
popor cu jumatate din forta de munca trudind la mii de kilometri de vatra, ca
sa nu i se usuce vlaga?! In babele ce ne-au mai ramas prin sate ne punem noi
nadejdea recladirii tarii, bre? Da-i poporului de munca si pe urma pronunta-te,
Razvane!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu