”Noi dăinuim prin povestirile noastre, în
noi e memoria neamului și secretul lui Dumnezeu. El s-a trezit într-un moment
de iubire și-a strigat ‘SA SE FACĂ LUMINĂ!”
(Ben Todică)
***
***
Vremelnicia
pământeană
Sunt omul
din fața ecranului care privește și înțelege filmul, nu după canoanele artei
cinematografice, ci după propriile-mi trăiri născute din fascinația peliculei.
Unii
ierarhizează realizările cinematografice după locul de zidire a artei, în
filmul occidental și filmul socialist, estic. Supremația pare să fie deținută
de filmul vestic. Iubesc și cred în filmul estic, fără a nega o posibilă doză
de subiectivism. Filmul estic era realizat cu mijloace artistice. Era pelicula
metaforei, care incita imaginația privitorului. Unii vestici, când văd un film
din socialism, preconceput îl declară neinteresant și nu au răbdarea să
urmărească realizarea artistică. O parte din filmele occidentale mi se par
comerciale, fruste, la care nu prea ai ce „citi printre rânduri”, care trăiesc
prin clișee.
Mulți sunt
sclavii logicii binare, supersimplificatoare: capitalism versus socialism. Nu
mai sesizăm nuanțele și discutăm la general despre socialism. Nu prea mai facem
diferența dintre socialismul totalitar (unii teoreticieni ruși îl numesc „de
cazarmă”) și socialismul democratic.
Vremurile vin ca
tăvălugul peste noi cu o viteză amețitoare și nu mai avem tihna creării și a
receptării. Muzica tinde să devină un zgomot de fond pentru alte activități,
iar filmele sunt pretexte pentru nevoia de pop-corn.
În tot
acest iureș, ARTISTUL își păstrează verticalitatea, respectul față de sine și
de cultura adevărată.
Ben Todică |
Ben Todică
este omul de cultură care, cu demnitate, a rezistat tăvălugului și a reușit să
spargă falsele bariere ale culturilor est – vest și să devină OMUL celor două
culturi sinergice.
În creația
cinematografică „Drumul nostru – militarismul”, cineastul, prin har, se ridică
deasupra filmelor documentare reci și le însuflețește, le transpune în
adevărate bijuterii artistice, care transmit multă emoție.
Filmul lui
Ben Todică rememorează istoria adevarată, cu sinceritate, cu naturalețe și
ridică particularul, Ciudanovița copilăriei, la UNIVERSAL.
Artistul
nu privește cu mânie în urmă, doar semnalează cu o ușoară tristețe a metaforei
:
„ – De la Cernobâl
îți cad dinții?
– Da,…Dacă nu-ți ții
gura”.
Imaginile
aduc în prim – plan „dinții” copilei, persoanei mature și ai lui nenea Tibi,
sugerându-ne devenirea noastră. Aparatul de filmat se oprește pe zâmbetul de pe
chipul copilului. Balansul leagănului devine lent, parcă pentru a prelungi
această perioadă a vieții, inocența copilăriei. Dar intervine, foarte sugestiv,
sunetul lugubru, „vine lupul”, cadrul cu pădurea de pe munte. Această scena
redă nefastul din istoria minelor de uraniu (particular) și „nefastul
universal” care poate neantiza viața.
Acelaşi
sunet ne alarmează și în imaginea copilei cu moneda în mână. Cineastul ne
sugerează să reflectăm asupra supremației banilor în viața noastră. Unora banii
le pervertesc conștiințele, lăsându-se guvernați de mercantilism și nu de
valorile morale, de educație. Banul este idolatrizat, a devenit valoarea
supremă a planetei. Uităm că banul, ca simbol, are o valoare materială, că este
răsplata muncii noastre și nu un mijloc de vânzare – cumpărare a sufletelor. Cu
câtă demnitate vorbește nenea Tibi despre munca lui. Iată, munca „zideşte” și
caractere, chiar dacă era în perioada socialismului.
În filmul
lui Todică, unii oameni sunt la muncă, unii pe terasă „introduc aer în pahar”.
Toți scormonim în hățișul vieții (metafora imaginilor cu găinile). Iar acest
hățiș, la nivel mondial, este o imagine a discrepanței dintre zonele bogate,
puternic dezvoltate, cu înaltă tehnologie și cele sărace, slab dezvoltate. Ce
bine a surprins aparatul de filmat al lui Todică această tristă realitate în
cadrul cu porcii și antena digitală!
Marele
merit al filmului lui Ben Todică este acela că nu îngrădește imaginația
privitorului, ci, din contră, o stimulează!
Filmul
este un strigăt, este pledoaria ființării, repetabila emoție a ciclului vieții
(nașterea, maturitatea, senectutea), vremelnicia terestră a ființelor și
speranța în perenitatea planetei. Unii se duc, unii se nasc, alții se duc,
alții se nasc,…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu