“Sunteti singura tară
din Europa care îsi are scrisă istoria în propriul ei aur!!!”
(Barbara Lippitz, cel
mai mare expert în aur din Europa).
Declaratii fabuloase
făcute de un arheolog german:
Piticii culturii românesti de
genul unui Boia sau Patapievieci, primul remarcându-se prin faptul că îi
consideră pe români un popor insignifiant în istoria si cultura europeană, fără
drepturi istorice în Transilvania, iar al doilea fiind celebru prin emanatii
pseudointelectuale de genul “Românii nu pot alcătui un popor pentru că
valorează cât o turmă: după grămadă, la semnul fierului roşu…” sau “Radiografia
plaiului mioritic este ca a fecalei: o umbră fără schelet, o inimă ca un cur,
fără şira spinării”…, asadar, piticii culturii românesti vor avea încă o ocazie
să le stea vorbele în gât, cu tot cu continutul lor filozofic, ca urmare a
declaratiilor fabuloase făcute de un reputat om de stiintă german, doamna
Barbara Deppert Lippitz, arheolog, probabil cel mai mare expert în aur din
Europa.
Fiind prezentă în România pentru
analiza brătărilor dacice din aur, a căror autenticitate este dincolo de orice
discutie, Barbara Deppert Lippitz ne spune: “Sunt unul dintre specialistii cei mai cunoscuti, nu numai în Europa, ci
în toată lumea, si spun adevărul. Civilizatia dacică este magnifică, iar eu
sunt mândră că mă lupt pentru daci, aici, în tara dumneavoastră.”
(Marius Fincă – “Cine sunt
strămosii nostri?”
Ce ironie! Să vină un străin să lupte
pentru daci în timp ce autoritătile stiintifice românesti îi îngroapă, lăsând
în paragină cetătile dacilor, eliminându-i din manuale…
Într-un intrerviu acordat
revistei Formula As, arheologul german ne mai spune si alte lucruri
extraordinare. Iată câteva extrase semnificative din acest interviu:
“Voi sunteti cu siguranta urmasii dacilor. Romanii au venit, au luat
aurul, au stat o perioada si au plecat. Este adevarat ca au lasat si cateva
urme prin aceasta trecere temporara pe teritoriul dac. Au lasat putina latina,
pentru ca latina era limba oficiala, au lasat ceva monumente, expresie a
recunoscutei culturi romane, si foarte putine obiceiuri, dar ei nu au putut sa
schimbe structura poporului dac, pana la plecarea lor si nici dupa aceea.
Poporul român, care desigur a suferit si alte influente, se deosebeste radical
de cel italian. Este mult mai ospitalier, mai jovial, mai comunicativ. Legatura
românilor cu natura este mult mai profunda decat a celorlalte popoare europene.
Si aceasta este cea mai importanta mostenire pastrata de la daci. Dacii erau
una cu natura. Natura era viata lor, iar viata lor era natura.”
“Aveti peste 6000 de ani de istorie a aurului! Este istoria voastra si
numai cine nu vrea nu o priveste la adevarata ei valoare. Dupa parerea mea,
sunteti singura tara din Europa care are istoria scrisa in propriul ei aur. Si
asta este un lucru rar si exceptional, de care puteti sa fiti mandri. Probabil
ca numai in America de sud, la Bogota, in celebrul muzeu al aurului, putem
vedea expus aurul indienilor, dar aceasta reprezinta doar o parte a istoriei
lor si nu o intreaga istorie gravata in aur, asa cum aveti voi. Nici la Luvru,
nici la British Museum si nici in muzeele din Statele Unite nu gasim ce exista
in muzeul dumneavoastra de istorie. (este vorba de Muzeul National
de Istorie din Bucuresti – n.m.) Sigur,
au multe exponate de aur si aceste muzee, dar ele apartin altor culturi decat
ale tarilor respective. Este regretabil ca voi, romanii, nu ati profitat de
aceasta istorie scrisa in aur, asa cum ati fi meritat. Si cand spun “ati fi
meritat”, ma gandesc la ceea ce istoria voastra a insemnat pentru Europa, la
forta pe care aurul vostru a avut-o in construirea unei civilizatii demne de
marile civilizatii ale lumii. Aici, la voi, nu gasim aur cumparat sau obtinut
prin cuceriri, ca in celelalte muzee ale lumii. Aici vorbim, in exclusivitate,
de aur autohton.”
“Voi, poporul roman, puteti sa va mandriti cu originea voastra si sa va
considerati cel putin egalii celorlalte popoare care au radacini in batrana
Europa”
(Dacă esti din Cluj îti recomand să vizitezi Muzeul de Artă Cluj-Napoca
care găzduieşte în perioada 4 februarie-22 martie 2015 expoziţia-eveniment
itinerantă „Aurul şi argintul antic al României”. VEI FI UIMIT!)
Oare nu le este rusine tuturor celor care au scuipat pe istoria si
cultura geto-dacilor si a poporului român în ansamblul său? Oare nu se simt
vinovati pentru manipulările la care sunt parte, pentru complicitatea la
mentinerea falsului istoric? Câti străini ar trebui să mai vină si să declare
public că nu ne cunoastem istoria adevărată si să sesizăm că principalii
dusmani sunt chiar în interior?!…
Oameni buni, să fim mândri de originea noastră si să ne comportăm în asa
fel încât să fim demni de această mostenire, precum ne îndeamnă, încă din anul
1859, istoricul francez Jules Michelet: “Nu invidiati vechile popoare, ci
priviti-l pe al vostru. Cu cât veti săpa mai adânc, cu atât veti vedea tâsnind
viata!” (Elie Dulcu – Românii, o antichitate arhaică, c. I.)
E cel mai bun îndemn. Să strângem rândurile si să ne redescoperim
istoria. Asa va afla si Europa unde îi sunt o parte din rădăcini!
Barbara Deppert Lippitz Cel mai mare expert in aur din Europa confirma
autenticitatea bratarilor dacice.
"Sunteti singura tara din Europa care isi are scrisa istoria in
propriul ei aur"
Muzeul National de Istorie a Romaniei a organizat pe 16 mai a.c. o
conferinta dedicata bratarilor dacice rascumparate recent de statul roman.
Evenimentul a fost marcat de prezenta doamnei Barbara Deppert Lippitz,
expert international autorizat, care a certificat autenticitatea podoabelor.
"Formula As" beneficiaza de un interviu in exclusivitate, cu
prestigioasa experta germana
"Am acumulat atata experienta, incat imi pot permite sa deosebesc un
fals de o lucrare autentica"
- Cititorii revistei "Formula As" ar fi onorati sa va cunoasca
cartea de vizita profesionala. Cine sunteti, doamna Barbara Deppert Lippitz?
- Sunt un arheolog liber. Nu un dac liber, cum se spune pe la voi, ci un
arheolog liber. Sunt expert autorizat si oficial de peste 30 de ani si imi
desfasor activitatea in cadrul Camerei de Comert din Frankfurt. In general,
particip la expertize cerute de guvernele unor tari, de muzee sau de
colectionari privati. De asemenea, sunt invitata la foarte multe conferinte,
unde expun rezultatele cercetarilor mele. Lucrez de asemenea pentru tribunalele
care cer expertize, in unele procese care au ca subiect obiecte de patrimoniu,
la fel si pentru companiile de asigurari. Bineinteles ca domeniul meu de
activitate nu se limiteaza la bijuterii antice, ci cuprinde o paleta mai larga
de obiecte de patrimoniu. Insa am cercetat si am publicat texte despre peste
1500 de bijuterii din aur, rezultat al unor studii deosebit de aprofundate. Am
avut astfel ocazia sa ma specializez atat in analiza tehnicii de lucru, cat si
a stilului in care erau lucrate aceste obiecte. Am acumulat atata experienta,
incat imi pot permite sa deosebesc un fals de o lucrare autentica, ba am reusit
sa invat chiar si trucurile folosite de falsificatori. Ca expert german in
obiecte de patrimoniu, prin semnatura pe care o dau pentru o expertiza, prin
stampila pe care o aplic, eu trebuie sa garantez corectitudinea timp de 30 de
ani, purtand in acest timp o responsabilitate importanta. Nu imi pot permite sa
fac erori, si pana in acest moment, nu am avut nici o problema in acest sens.
Cea mai mare cantitate de aur am expertizat-o la cererea guvernului suedez, caz
in care erau peste 35 de kilograme de aur. Era vorba de o colectie de obiecte
ce urma sa fie achizitionata de Muzeul National din Stockholm, iar printre ele
se strecurasera si cateva falsuri, pe care
le-am depistat dupa o analiza atenta.
- Ati avut vreodata ocazia sa analizati si obiecte din aur provenind din
spatiul traco-geto-dac?
- Cu ocazia unei expozitii organizate in Germania in 1994, care cuprindea
obiecte de tezaur din Romania, am editat un catalog la care am devenit, prin
hazard, si coautor. Majoritatea selectiei si descrierilor din acest catalog au
fost facute de istorici romani, cu care am colaborat excelent. Din pacate,
lipsea din acest catalog tocmai perioada tracica, despre care nu scrisese
nimeni nimic. Atunci, am ales eu sa scriu acest capitol si am inceput sa
studiez temeinic obiectele de aur din acea perioada. M-am familiarizat astfel
cu aceasta problema care m-a pasionat foarte mult. Am reusit sa identific o
continuitate artistica a motivelor mostenite prin preluarea traditiei. Este
vorba, in special, de motivul sarpelui, prezent ca un laitmotiv in arta traco-geto-daca.
- Care sunt principalele argumente in favoarea autenticitatii acestor
bratari?
- Principalele argumente vin din insasi tehnica lor de prelucrare. O
tehnica atat de speciala, incat este imposibil de falsificat. Prelucrarea
moderna a aurului este total diferita de cea dacica, care consta in tehnica
forjarii metalului, asa cum au fost confectionate si aceste bratari. Aceasta
tehnica de prelucrare a aurului a disparut de mult in lume. Ea este dificil de
invatat, dificil de aplicat in zilele noastre. Forjarea si prelucrarea prin
lovire cu ciocanul sunt caracteristice perioadei antice, in care au fost
confectionate bratarile. Al doilea argument ne este adus de bratara pe care am
botezat-o, cu mare incantare, "Mica Pariziana". Ea are o lucratura cu
totul si cu totul speciala, foarte rara, foarte frumoasa, expresie vie a
personalitatii artistice a mesterilor daci. Nu exista nici un argument care sa
duca la concluzia ca ne confruntam cu niste copii moderne ale bratarilor. Toate
argumentele aduse in acest sens nu au nici un suport credibil si stiintific, ci
doar unul de ordin speculativ. Si cand spun acest lucru, nu am nici o indoiala.
"Multi din arheologii romani au trait, au cercetat si au creat pe
timpul comunismului si, de multe ori, munca lor a fost rodul constrangerilor la
care erau supusi
- Si totusi, exista voci chiar printre cercetatorii, istoricii si
arheologii romani, care incearca sa sustina varianta falsului. Ce credeti
despre acest curent, al carui reprezentant principal este profesorul Constantin
Preda?
- Am remarcat ca, mai nou, in Romania, au aparut peste noapte multi
specialisti in aur, dar cei mai multi dintre ei nu au tinut niciodata in mana o
piesa de aur. Este foarte usor sa emiti teorii referitoare la aur, dar cand
este vorba de tehnica prelucrarii acestuia, lucrurile se complica, multi dintre
ei nereusind sa dea raspunsuri concrete si valabile la intrebarile care apar.
In cazul profesorului Preda, nu putem vorbi de faptul ca nu ar fi un specialist
consacrat, dar dansul isi formuleaza intreaga teorie incepand cu o informatie
falsa, cu o greseala. El spune ca niciodata nu a fost gasit vreun obiect de aur
sau vreo comoara intr-o cetate dacica, intarindu-si afirmatia cu argumentul ca
pana acum nu au fost gasite bratari sau alte artefacte de aur la Sarmizegetusa
Regia. Aceasta este prima greseala. Stim deja cu exactitate ca bratarile, desi
nu au fost descoperite la Sarmizegetusa, au fost gasite in vecinatatea ei, pe
un alt deal, in locul numit Caprareata,
ceea ce reprezinta o diferenta intre realitatea terenului si realitatea
teoriei prezentate de domnul Preda. In consecinta, el ori nu a fost bine
informat, ori nu a dorit sa fie bine informat. In alta ordine de idei, in
arheologie se nasc niste reguli care pot sa aiba valabilitate sute de ani, dar
este suficienta o singura descoperire care sa rastoarne aceste reguli. Este si cazul
acestor bratari. Se cunosteau, pana acum, doar bratari spiralice de argint si
bronz. Nimeni, cu exceptia istoricului si arheologului Florin Medelet, nu
intuia existenta celor de aur. Unii chiar excludeau posibilitatea ca ele sa
existe. Dar iata ca ele exista. Descoperirea lor rastoarna toate teoriile vechi
si aduce noi dovezi, care completeaza istoria metalurgiei antice. Si tocmai
aceste dovezi sunt respinse de domnul Preda, total nejustificat. La fel de
nejustificata este si parerea dansului, conform careia, monedele de tip coson
ar fi batute in evul mediu. Este o idee stupida, care nu are nici un fel
de suport stiintific, si care a fost combatuta, nu o data, cu argumente solide.
Vedeti dumneavoastra, multi din arheologii romani au trait, au cercetat si au
creat pe timpul comunismului si, de multe ori, munca lor a fost rodul
constrangerilor la care erau supusi. Prea putin se lucra cu mijloace moderne si
prea putin exista deschiderea la nou. Trebuie sa intelegem ca adevaruri
valabile de 40-50 de ani pot sa-si piarda valabilitatea printr-o descoperire si
de aceea lumea arheologica trebuie sa fie pregatita, in orice moment, sa
rastoarne, daca este cazul, niste valori care odata erau valabile.
"Aveti peste 6000 de ani de istorie a aurului! Este istoria voastra
si numai cine nu vrea nu o priveste la adevarata ei valoare"
- Ce inseamna aceste bratari pentru istoria noastra?
- Daca intram in camera tezaurului de la Muzeul National de Istorie din
Bucuresti, putem sa citim ce a insemnat aurul de-a lungul istoriei voastre
milenare. Dupa parerea mea, sunteti singura tara din Europa care are istoria
scrisa in propriul ei aur. Si asta este un lucru rar si exceptional, de care
puteti sa fiti mandri. Probabil ca numai in America de sud, la Bogota, in
celebrul muzeu al aurului, putem vedea expus aurul indienilor, dar aceasta
reprezinta doar o parte a istoriei lor si nu o intreaga istorie gravata in aur,
asa cum aveti voi. Nici la Luvru, nici la British Museum si nici in muzeele din
Statele Unite nu gasim ce exista in muzeul dumneavoastra de istorie. Sigur, au
multe exponate de aur si aceste muzee, dar ele apartin altor culturi decat ale
tarilor respective. Este regretabil ca voi, romanii, nu ati profitat de aceasta
istorie scrisa in aur, asa cum ati fi meritat. Si cand spun "ati fi
meritat", ma gandesc la ceea ce istoria voastra a insemnat pentru Europa,
la forta pe care aurul vostru a avut-o in construirea unei civilizatii demne de
marile civilizatii ale lumii. Aici, la voi, nu gasim aur cumparat sau obtinut
prin cuceriri, ca in celelalte muzee ale lumii. Aici vorbim, in exclusivitate,
de aur autohton. Revenind la ce inseamna bratarile pentru istoria voastra, in
primul rand, ele sunt o dovada ca dacii prelucrau propriul lor aur. Iar in al
doilea rand, ele probeaza ca dacii aveau mult aur. Analizele de laborator,
efectuate la Institutul de Fizica Nucleara de la Magurele, nu pot fi contestate
de nimeni si ele dovedesc ca aurul poarta amprenta Muntilor Apuseni. Perioada
dacica a insemnat mult aur, ravnit de toata lumea antica. Romanii stiau bine de
existenta acestei bogatii imense, iar razboaiele lor au avut ca scop, in primul
rand, imbogatirea. La cucerirea Daciei, romanii s-au imbogatit consistent, atat
cu aurul public, cat si cu cel privat, din tezaurul regal. Apoi, aceste bratari
demonstreaza, fara indoiala, potentialul creativ al mesterilor daci. Ne
demonstreaza ca acesti veritabili artisti orfevrieri ai Daciei prelucrau aurul
cu o lejeritate si cu o dexteritate native, asemenea copiilor care se joaca cu
plastilina sau cu lemnul cioplit. Aveau exercitiul prelucrarii lui, il
cunosteau foarte bine. Dacii aveau o experienta solida in prelucrarea aurului,
o traditie mostenita, am putea spune.
Daca este sa incadram acest eveniment al descoperirii si cercetarii
acestor bratari in istoria europeana, putem spune, acum, fara nici o indoiala,
ca aurul dacic si-a gasit definitiv locul in cronologia exploatarii,
prelucrarii si utilizarii aurului, in contextul istoric european.
Continuatori ai traditiilor celtilor, care erau adevaratii stapani ai
prelucrarii metalelor, dacii au desavarsit maiastra arta a prelucrarii aurului.
Pe harta Europei, alaturi de aurul scandinav, german sau spaniol, aurul dacic
se integreaza perfect, completand un mare gol, existent pana in acest moment. De
ce? Pentru ca aceste bratari reprezinta capodopere ale orfevrariei europene. Au
o unicitate si valoare care le da dreptul sa fie numite capodopere.
"Voi, poporul roman, puteti sa va mandriti cu originea voastra si sa
va considerati cel putin egalii celorlalte popoare care au radacini in batrana
Europa"
- Sunt unii istorici care sustin ca dacii nu aveau si nu prelucrau aur.
Cum putem sa intelegem acest curent?
- Aceasta este inca o idee stupida, vehiculata in istoria voastra. Acest
teritoriu a fost in toate epocile foarte bogat in aur. Au fost gasite artefacte
de aur, raspandite de-a lungul istoriei voastre, mai numeroase decat in alte
tari. Dincolo de granitele voastre, aurul costa foarte mult, iar munca pentru
prelucrarea lui era enorma, facuta cu mari sacrificii. Ceea ce aici nu a fost
cazul. Aur se gasea, iar mana de lucru era asigurata de mesteri priceputi, cu o
veche traditie. Aurul se prelucra in aceste tinuturi inca din neolitic, si era
aur extras din Muntii Apuseni. Aveti peste 6000 de ani de istorie a aurului!
Este istoria voastra si numai cine nu vrea nu o priveste la adevarata ei
valoare. Din neolitic, din perioada bronzului, a fierului, din perioada dacica,
din cea a influentelor elenistice, din cea romana, din cea a migratiilor si
continuand cu evul mediu si epoca moderna, totul s-a bazat pe una si aceeasi
traditie a prelucrarii aurului autohton.
- In final, dupa aceasta lectie stralucita de istorie despre aurul
autohton, ce credeti, suntem noi urmasii Romei, asa cum este scris in istoria
oficiala a romanilor?
- Nu, aceasta este o alta greseala, voi sunteti cu siguranta urmasii
dacilor. Romanii au venit, au luat aurul, au stat o perioada si au plecat. Este
adevarat ca au lasat si cateva urme prin aceasta trecere temporara pe
teritoriul dac. Au lasat putina latina, pentru ca latina era limba oficiala, au
lasat ceva monumente, expresie a recunoscutei culturi romane, si foarte putine
obiceiuri, dar ei nu au putut sa schimbe structura poporului dac, pana la
plecarea lor si nici dupa aceea. Poporul roman, care desigur a suferit si alte
influente, se deosebeste radical de cel italian. Este mult mai ospitalier, mai
jovial, mai comunicativ. Legatura romanilor cu natura este mult mai profunda
decat a celorlalte popoare europene. Si aceasta este cea mai importanta
mostenire pastrata de la daci. Dacii erau una cu natura. Natura era viata lor,
iar viata lor era natura. Sa revenim putin la serpii stilizati din bratarile de
aur. Nu stiu daca ati vazut vreodata un schelet de sarpe, cu vertebrele sale
deosebit de elastice. Acest schelet se regaseste exact in stilizarea palmetelor
care continua varfului fiecarei bratari.
Numai o legatura extrem de puternica a omului cu natura ar fi putut reusi
sa determine o astfel de realizare remarcabila. Asa ca voi, poporul roman,
puteti sa va mandriti cu originea voastra si sa va considerati cel putin egalii
celorlalte popoare care au radacini in batrana Europa.
Interviu realizat de Vladimir Brilinsky
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu