Interviu cu cineastul, jurnalistul si
scriitorul Benoni (Ben) Todicã din Australia
Valentina Teclici: În poezia „În douã lumi
– Arta de a fi” pe care ti-am dedicat-o în cartea mea de versuri „De la
imposibil la posibil – From Impossible to Possible”, Editura Oscar Print,
Bucuresti, 2013, spuneam: „Trãind în douã lumi,/Timpul dintre cele douã
emisfere/Devine fereastra prin care/Energia amintirilor/E lumina hrãnind
clorofila./Spatiul dintre emisfere/Se uneste-n albastrã arcadã/Sub care oamenii
de spirit/Sorb cupa destãinuirilor/Si eternitatea.// Trãind în douã lumi /Dorul
te poate seca încet/Precum vântul ciutura lunii,/Speranta te poate rodi/La
nesfârsit precum pomul creatiei.”
Îti multumesc, Ben, cã acum, în pragul
celor 70 de ani, pe care îi vei împlini pe 23 noiembrie, ai acceptat cu
generozitatea care te caracterizeazã sã împarti din „cupa destãinuirilor” cu
mine si cu cei care vor citi acest interviu câte ceva despre viata ta plinã de
experiente interesante, provocatoare si binecuvântate. Asadar, sã începem cu
primul capitol, COPILÃRIA, care este o etapã fundamentalã a vietii noastre.
Ce amintiri ai despre primii ani ai
copilãriei traiti pe plaiuri moldovene, în satul Iezer, si care este cea mai
pretioasã, revenind adesea pe scena memoriei tale?
BenTodicã: Cãtãratul pe cosarul cu porumb
unde am rãmas blocat de frica înãltimii. Uitându-mã în jos si nestiind cum sã
cobor, am urcat pânã sub acoperis si m-am rostogolit înãuntru pe stiuletii de
porumb, proaspãt culesi. Norocul meu a fost cã era plin, cã nu stiu ce m-as fi
fãcut. Oricum am rãmas plângând acolo sus pânã a venit mama acasã si m-a
salvat. Seara pãrintii fãceau focul afarã si puneau de mãmãligutã în ceaunel,
pe pirostrie. Tin minte cã alergând m-am împiedecat si am cãzut pe unul din ele
si mi-am fript funduletul si outele. Nu se uitã. Odatã mi-a spus mama cã era sã
mã mãnânce porcii dacã nu venea mai devreme de la plug cã soru-sa, ocupatã cu
iubitul ei, a uitat de mine iar eu, scãpându-mã în pantaloni, am trezit pofta
porcilor care începuserã sã-mi dea târcoale. Mi-aduc aminte cum trecea fanfara
pe stradã si anunta bâlciul din Puiesti. Ieseam la poartã si împreunã cu alti
copii ne luam dupã ea. Asa m-am îndrãgostit de muzicã, iar mama, de câte ori
cãuta clestele de scos cãrbunii din sobã, nu-l gãsea cã era la mine. Eu îmi
imaginam cã era clarinet si umblam toatã ziua prin curte dupã gãini pretinzând
cã suntem fanfara. Mi-aduc aminte cum mama mã cãra în brate si treceam peste
mici pârâiase si bãltoace. Îi vedeam cizmele de cauciuc din picioare care se
scufundau în glod precum pumnii ei în aluat când fãcea plãcinte cu brânzã. Tare
bune! Apoi la o nuntã fusese o bãtaie din care unul a fost spintecat. Era
într-o cãrutã pe fân ca sã fie dus la doctor. Avea tãieturi mari din care vãd
si acum iesind aburi, iar el gemea. Era noapte, liniste si mirosea a tãmâie.
Valentina Teclici: În ce fel mutarea
pãrintilor tãi în Banat ti-a influentat viata?
BenTodicã: De la copilul care umbla cu
funduletul gol prin colbul Iezerului si care cãuta din priviri biserica atunci
când bãtea clopotul ca sã vadã de unde vine si ce era tunetul ãla, la copilasul
din Bocsa Montanã care a rupt mânerul de lemn de la usa sobei bãtrânei la care
stãteam în/cu chirie, apoi Vasiova, Ocna de Fier, Amelia si Minele rusesti ale
Ciudanovitei… au trecut vreo doi ani. A fost un salt imens. De la curtea din
Iezer unde eram lãsat în grija unei surori mai tinere a mamei când pleca cu
tata la munca câmpului (cã venise colectivizarea, le luase totul si trebuiau sã
munceascã la stat, întorcându-se doar seara frânti de obosealã, când eu dormeam
deja), m-am trezit dintr-odatã pe un santier plin de soldati, puscãriasi si
civili care construiau blocuri, soseaua din cuburi de granit, bascule,
macarale, camioane, autobuze, fanfare militare, difuzoare pe stâlpii strãzii
care urlau slogane si cântece revolutionare. A fost ca o trecere de la o varã
linistitã la un cer înfuriat plin de tunete, furtunã si ploi. Mã jucam în
grãmezile de nisip fin pentru constructii, alergam dupã patrulele militare care
schimbau zilnic santinelele la punctele strategice, depozite de munitie,
puscãrie, cazãrmi, tunele, intrãri si iesiri din zonã. Toti copiii eram
fascinati de soldati si de armamentul lor. Pentru mine, erau eroii de pe
ecranul filmelor rusesti de propagandã. Filmele vãzute de noi erau aduse direct
din Uniunea Sovieticã. Santierul era exploatat de rusi, iar conducerea si
personalul vorbeau ruseste. Vecinii nostri intelectuali pe care, copil fiind îi
vizitam, aveau reviste în limba rusã pe masã. Câtiva ani mai târziu, acesti
oameni mi-au fost de mare ajutor cu serviciul si prietenia lor. Ciudanovita, cu
cei zece mii de oameni veniti/adusi din toate colturile României, mi-a conturat
si decis traiectoria si destinul vietii. Sunt onorat.
Valentina Teclici: De unde si când s-a
aprins scânteia pasiunii pentru realizarea filmelor? Ce sentimente ai avut la
finalizarea primului film?
BenTodicã: Am vãzut un film rusesc în care
un grup de tineri de vârsta mea, 8-9 ani, se pregãteau sã facã un film cu un
aparat de 16 mm, rosu. Atunci am realizat cã filmele pe care le urmãream de
copil la cinema se fac asa, în acest mod si cã nu trebuie decât sã fac rost de
un aparat de filmat. Am început sã fac cercetãri cum si de unde as putea obtine
unul. Sigur cã m-as fi rugat de pãrinti sã mi-l cumpere. În România nu se gãsea
asa ceva, asa cã am renuntat pânã la 12 ani când ajungând în vacantã, la Arad,
am vãzut un proiector de 8 mm de vânzare si douã bobine mari pline cu film
alb/negru. Inima mi-a tresãrit. Era un aparat foarte vechi. L-am cumpãrat
imediat. Avea lângã el un film din al doilea rãzboi mondial al unor familii de
nemti care muriserã de mult, iar urmasii le-au dus în consignatie. Se întâmpla
prin 1964. Eram foarte entuziasmat proiectând filmul acasã. Aveam acum
cinematograful meu. L-am arãtat prietenilor iar nenea Watzzi de la cinema mi-a
spus cã prietenul sãu, un inginer neamt de la Uzinele UTA din Sânicolau Mic are
aparat de filmat pe 8 mm pe care îl foloseste de câte ori merge în concediu la
rudele din Germania si cã mai are un aparat de filmat Meopta Cehoslovac mai
vechi si este dispus sã mi-l vândã, însã cerea pe el 1100 de lei. Erau bani
multi, asa cã m-am dus acasã si m-am angajat pe durata vacantei de varã ca si
culegãtor de probe de apã pentru laboratorul geofizic al minelor. Aveam datoria
sã merg zilnic cu bicicleta cu niste sticlute de plastic sã colectez ape din
toate râurile si izvoarele din împrejurimile minelor si localitãtii. Plecam de
la sapte dimineata si terminam pe la vreo douã dupã amiazã si asa am adunat banii
pentru primul meu aparat de filmat. În acea toamnã realizam primul meu film de
3 minute intitulat „Copilãrie”, un film cu cowboys, cãlãrind pe crengi si care
luptau pentru o fatã frumoasã. Mai târziu, cu acest film am luat o mentiune la
un festival al cineamatorilor din Anina. Filmul mi l-a developat nenea care-mi
vânduse aparatul. Mai târziu am reusit sã-mi cumpãr un tanc de developat si am
învãtat sã îmi developez filmele singur. Devenisem un fel de Zeu al santierului
dupã proiectarea filmului în zona blocurilor pentru copiii artisti si familiile
lor. Am impresionat toti vecinii. Apoi, de-a lungul anilor au urmat alte
proiecte care au atras atentia celor de la exploatarea minierã si a
sindicatului care au vãzut în mine un potential pentru promovarea în media, la
Bucuresti, a inventiilor si a noii tehnologii din subteranul uranifer secret.
Ei au investit în primul nostru Cineclub pe care l-am botezat APOLLO, pentru cã
erau la modã rachetele cu acelasi nume. Si asa a rãmas pânã am plecat. Lucram
de acum în paralel. Filme pentru ei si filme pentru mine.
Valentina Teclici: Talentul, pasiunea si
timpul investit în crearea filmelor s-au reflectat în calitatea filmelor pe
care le-ai creat în România: „Cheile din Nera” (1976), „Meditare” (1976),
„Oxigen” (1976) „Lantul” (1976), „Primii pasi” (1979) si în obtinerea unor
premii judetene si nationale pentru filmele „Perseverenta” (1978), care a
câstigat marele premiu la Festivalul National de Producãtori de Filme în 1979
si „Visul” (1975), care a fost nominalizat si a câstigat al treilea premiu la
Festivalul de stat al producãtorilor de film (1979) de la Timisoara. Desi ai
început sã culegi lauri ai succesului în domeliul filmului, domeniu atât de
important pentru tine, în 1979 ai decis sã pleci din România. Ce te-a
determinat sã faci acel pas atât de condamnat de regimul comunist, care
stigmatiza atât pe cel care a ales calea emigrãrii si a pribegiei, cât si pe
familia rãmasã în urmã?
BenTodicã: Aici e un roman întreg care m-a
adus la aceastã decizie, însã o pun pe seama destinului care a fost blând cu
mine, cã puteam usor sã fiu împuscat pe frontierã sau si mai rãu, sã fiu prins
si umilit restul vietii prin puscãrii, eu fiind si sub jurãmântul de grãnicer
fãcând armata pe frontiera cu Iugoslavia - pasibil de condamnare pentru trãdare
pentru urmãtorii 10 ani de la lãsarea la vatrã. Faptul cã am cunoscut foarte
bine regula jocului m-a ajutat sã reusesc. Eu nu am stiut cã voi fugi pânã în
ziua plecãrii, dar e interesant cã subconstientul meu stia. De câteva sãptãmâni
mã tot visam pe niste strãzi cu firme scrise în limba slavonã. Am concluzionat
pe urmã când am ajuns acolo cã era Belgradul. Tata iesise la pensie, eu
divortasem de sotie si tãiasem toate legãturile ombilicale cu familia. Locuiam
într-o camerã la pãrinti dar mai mult în laboratorul cineclubului Apollo al
exploatãrii miniere Oravita. Unul din prietenii tineretii bãtuse un militian
pentru o fatã si urma sã fie arestat. A venit la mine si mi-a spus cã nu are o
altã alternativã decât sã fugã din tarã si dacã pot sã-i dau vreun sfat. I-am
spus cã nu cunosc frontierele din zona Oravitei, însã pot sã-i dau o directie.
„Vezi vârful acela din zare care se contureazã pe cerul întunecat al noptii?
Orice ai face nu te abate de la el cã acolo esti în Serbia”, l-am sfãtuit. Eu
încercasem de multe ori sã aplic pentru un permis pentru micul trafic si mi s-a
spus cã e imposibil sã-l obtin pentru cã lucrez în locuri de importantã
strategicã nationalã, adicã laboratoarele minelor de uraniu si am fãcut filme
documentare despre activitatea nuclearã din zonã si de la Uzinele R de lângã
Feldioara, despre introducerea de noi tehnologii, inventii si inovatii în
subteran. Mi-a spus cã nu am sanse: „cã tu esti si tânãr si singur si nu te mai
întorci.” Si avea poate dreptate. Nu stiu, cã nu am încercat. Prietenul a
esuat, s-a întors seara la mine si m-a rugat sã-l ajut. Atunci a fost momentul
când am hotãrât sã plec. A doua zi am fost la postã, l-am trecut pe tata pe
carnetul de CEC unde aveam toatã averea, am scos ce era mai personal de la
cineclub, cum ar fi filme de familie si fotografii si le-am ascuns sub saltea,
acasã. Mi-aduc aminte cã era parcã o zi de sâmbãtã, mama pregãtea sarmale,
chiftele si snitele, mâncarea mea preferatã din care nu am mai apucat sã gust.
Era toamnã, o zi de octombrie, orele 16.00. Împreunã cu prietenul si alti trei
amici am pornit-o prin arãturã cu o sticlã de coniac si sucuri de lãmâie sã
pretindem cã mergem la o nuntã si ne-am rãtãcit si chiar am fost opriti de un
IMS grãniceresc si am scãpat. Am traversat vãi si ape si în jurul orei 7
dimineata eram în Iugoslavia. Am fãcut-o mai mult din curiozitate si spirit de
aventurã. Eu o duceam foarte bine în România anului 1979 - asta din punctul de
vedere al omului sãrac material însã foarte bogat spiritual.
Valentina Teclici: Experientele tale
profesionale au fost diverse, de la sudor, instalator de conducte de linii
electrice si de apã, mecanic pentru masini de extractie, zilier… la cineast,
producãtor TV, jurnalist, inginer de sunet, scriitor, ca sã enumãr doar o parte
dintre ele. Dintre toate aceste meserii, de care esti legat sufleteste cel mai
puternic? Ce semnificatie a avut si are acestã legãturã pentru viata ta si
pentru vietile altora.
BenTodicã: Acum, la pensie, realizez cã în
orice meserie, ca si-n orice faci, cel mai important element e creativitatea.
Dacã suntem creati dupã chipul si asemãnarea Sa, atunci aici e esenta vietii.
Fiecare formã de viatã fie umanã, animalã, naturalã, materialã existã creând,
condusã de forta creatoare. Întregul univers CREEAZÃ, e într-o permanentã
schimbare. Orice meserie e binevenitã dacã o faci cu pasiune si creativitate.
Am concluzionat cã nu e atât de important numãrul de beneficiari ai creatiei
tale. Starea e a ta si numai a ta. Personalã. Azi este o crimã faptul cã prin globalizare/monopol
ti se ia dreptul individual de a trãi experienta creativitãtii. Scoala e
folositã de interese si dacã nu-i educi pe oameni sã înteleagã lumea si rolul
lor în ea, ne trezim cu o fermã de vietãti. Rãsplata succesului personal nu se
manifestã prin numãrul de beneficiari/ admiratori. Asta e altceva, e beneficiul
orgoliului din tine nu trãirea stãrii în actul creativ. Dacã mã nãsteam în
Occident nu as fi avut sansa, ca om sãrac, sã trãiesc experienta de a face
film. În Occident, forta care te trage înainte e supravietuirea. Faptul cã a
trebuit sã execut tot felul de meserii câte 8, 12 si câteodatã 16 ore pe zi ca
sã rãzbat m-a ajutat sã înteleg valoarea creativitãtii ca element existential.
Acum simt cã secãtuiesc dacã nu creez si dacã mã opresc, mor sigur. Este
important sã trãiesti (ca verb). TRÃIREA. Omul dacã învatã sã trãiascã e
fericit.
Valentina Teclici: Ai transformat pasiunea
pentru realizarea filmelor dintr-un hobby într-o actvitate constantã, evidentã
si apreciatã si acum. Pentru a atinge nivelul profesionist cu care realizezi
filmele si clipurile, la creativitatea cu care ai fost înzestrat de Dumnezeu,
ai adãugat încã din tinerete cursuri de specialitate fãcute în România, apoi în
Australia. Ai putea sã enumeri câteva pe care le consideri cele mai importante?
BenTodicã: Sãrãcia, Imaginatia si
Curiozitatea. De când am deschis ochii am învãtat sã citesc lumea prin
cuvintele mamei. Am crescut fãrã jucãrii dar mi le-am fãcut singur din pietre
cu forme care mã invitau zicând: „Uite ce mãsinutã sau ce locomotivã fac dacã
îmi agãti dupã mine câteva conserve goale de scrumbii din lada de gunoi.” Tata
aducea lãnteti si butuci pentru foc iarna de la minele de uraniu, lãnteti care
te tentau sã-i transformi în sãbii si palose sã devii Fãt-Frumos sau voievod.
Locul cel mai atrãgãtor pentru mine a fost cinematograful unde eram prezent în
primul rând din fatã la fiecare film, fascinat de Eisenstein, Fellini, Chaplin,
Ford, Capra, Godard, Visconti, Kubrick, Hitchkock, Bergman, Bunuel, Truffaut,
Kurosawa, etc. Am descoperit limbajul filmului si conditia umanã, mi-am
descoperit emotiile si am cunoscut pe marii cineasti ai lumii si am învãtat sã
visez în imagini. Am construit din lemn un trepied si aparat de filmat si
fãceam filme documentare filmând prin pãduri cu aparatul meu din lemn desenat
cu tot felul de butoane si lentile. Cursurile de cineamatori organizate de UGSR
avându-l profesor pe maestru Ion Popescu Gopo mi-au dat sansa sã intru în lumea
cineamatorilor din tarã, sã particip la festivaluri, sã câstig premii. În
Melbourne am urmat mai multe cursuri de regie de film, scenariu,
cinematografie, actorie cu profesori eminenti din America, Rusia si Australia.
Am urmat Institutul de Ingineri de sunet si apoi un Curs de 5 ani în
literaturã, în coproductie cu Universitatea Monash la colegiul din Berwick cu
acelasi scop de a-mi perfectiona engleza si tehnica scrierii. Am obtinut vreo
20 de diplome si certificate doar ca sã mã asigur cã nu sunt secrete în
modalitatea de a dialoga în artã, ca în final sã realizez cã trebuia sã uit
totul si sã caut adevãrul în mine.
Valentina Teclici: Din unele mãrturisiri
am aflat cã esti deosebit de talentat la desen. Te rog spune-ne ceva si despre
cum ai valorificat darul tãu de a cânta?
BenTodicã: Probabil cã desenul/pictura va
rãmâne ultimul meu instrument de comunicare cu viata. Asta e concluzia
confirmatã de toti marii oameni din lumea artei si a politicii care la
bãtrânete au practicat-o. Cred cã as fi fost excelent în orice domeniu dacã as
fi avut un îndrumãtor personal. Pãrintii mei au fost amândoi fortati de
împrejurãri sã devinã firi tãcute si fãrã exteriorizare emotionalã si ca atare
blocati cumva în a-mi a da sfaturi. Mama, rãmasã orfanã de unul din pãrinti a
participat la cresterea celor sapte frati, iar tata, orfan de amândoi pãrinti,
de la nastere, a fost crescut si chiar înfiat de o sorã mai mare. Pe atunci
erau vremuri grele, rãzboi si foamete. Dar as fi putut fi un bun preot din
punct de vedere al talentului vocal. Sã cânt în stranã. Cum am valorificat
darul? De câte ori mã nãvãlea dorul de acasã sau când cãlãtoream în jurul
Australiei cântam în masinã toate melodiile populare românesti auzite de mine
de-a lungul celor 26 de ani trãiti în santierul minier Ciudanovita în care toate
regiunile tãrii aveau reprezentanti cu pick-upuri sã le cânte prin fereastra
balcoanelor duminica sau în difuzoarele de radioficare de pe stâlpii strãzii.
În Australia, ca sã perfectionez si sã îmbogãtesc limba englezã, am hotãrât sã
mã înscriu la un institut tehnic sã devin inginer de sunet. Conditia sã fiu
acceptat la un astfel de institut esential era sã cunosc si muzicã. Sã cânt la
vreun instrument sau voce. Eu având experientã cu trupele tinerilor chitaristi
din Ciudanovita unde mã ocupasem de sonorizare si mai cântam si câte o melodie,
m-am înscris sã iau lectii de pian si concomitent de canto cu o profesoarã
austriacã, Mevis Krugar, care pregãtea si cântãreti de operã, eu clasându-mã ca
tenor. Pentru practica în fata audientei, dãdeam spectacole prin bisericile
locale la toate sãrbãtorile si duminicile, prin casele de bãtrâni si persoane
cu dizabilitãti. Aceastã experientã a închis cercul si cãlãtoria cunoasterii
natiunii australiene din care fãceam parte acum. Cãlãtorie lungã, începutã cu
lagãrul de emigranti, continuatã cu scoli de integrare si învãtare a limbii,
institutii tehnice si universitare, locuri de muncã pentru emigranti prin
fabrici si uzine, prin radio si televiziune, film, casele de bãtrâni si apoi
literaturã. Dupã toate astea încã mã întreb: Oare ce caut eu aici? Oamenii sunt
extraordinari, tara e primitoare si confortantã însã nu ne tragem din aceleasi
izvoare, deci nu simtim la fel. Tot respectul si recunostinta mea, însã adânc
în suflet am rãmas român.
Si când cânt prin casã este doar sã-mi
confirm cã iubesc.
Valentina Teclici: Dacã ar fi în puterea
ta sã retusezi mãcar o secventã din filmul vietii tale, care ar fi?
BenTodicã: Nu pot sã retusez nici una în
special la vârsta mea când stiu cã destinul îmi este croit special. Nici nu as
dori sã am viata altcuiva. Eu am avut în viatã toate experientele din care sã
pot conchide cine sunt, cu lipsuri si calitãti. Viata fiecãruia e ca un tren
care circulã pe o cale feratã. Un tren sãrit de pe sine o ia prin arãturã si se
împotmoleste, se dezintegreazã, rugineste si moare ca o epavã. Prefer sã nu
schimb nimic. Ca sã-ti rãspund totusi la frumoasa întrebare cheie: AS DESCHIDE
OCHII PE ÎNTREAGA DURATÃ A VIETII. Cã sunt lungimi/segmente pe care le parcurgi
anesteziat. Si ca sã fiu si mai radical: as dori ca cele douã blocuri, Vest si
Est sã evolueze încã vreo sutã de ani asa cum erau în 1979, când am fugit din
tarã, As fi curios sã vãd unde s-ar fi ajuns. Cã dupã 30 de ani sunt GRÃMADÃ
amândouã pãrtile.
Valentina Teclici: Ce sfat ai pentru românii
din tarã care contempleazã calea pribegiei?
BenTodicã: Urmati-vã instinctul. Viata vã
apartine iar scopul ei e ca sã vã surprindã, sã vã instaureze. Viata e UNICÃ. E
o aventurã a cunoasterii. Tu esti SÃGEATA iar cei dragi sunt fortele dupã care
îti ghidezi LANSAREA - ECHILIBRUL ÎMPLINIRII. Fii curajos si curios. Nu ezita
sã rãspunzi CHEMÃRII. Chemarea e dorinta/motorul destinului. Pleacã si nu vei
regreta. ÎNSÃ, dacã instinctul îti spune sã rãmâi, atunci destinul tãu e sã te
împletesti cu sufletele de-acasã. Sã pleci într-o cãlãtorie interioarã.
Crestinii au o vorbã: Dacã nu ai curajul sã te urci pe cruce lângã Hristos, nu
vei reusi. Rãmâi acasã lângã cei dragi si veti reusi în grup. Destin de grup.
Ca FAMILIE. Multi vor avea nevoie de tine. Dar sã stii cã pribegia te va aduce
cel mai aproape de Dumnezeu. E riscantã. Poate fi si scurtã. Era sã mor de mai
multe ori. Nu trebuie uitat cã nu este loc mai frumos si fericit ca acel al
copilãriei. Vestul se ascunde dupã propaganda libertãtii iar Estul dupã propaganda
sclaviei. Adevãrata libertate a fost în sânul sãrãciei noastre comuniste.
Atunci l-am cunoscut pe Dumnezeu.
Valentina Teclici: Pentru contributiile
deosebite în comunitatea româno/australianã ai fost nominalizat „Australian of
the Year 2007”, ceea ce este o mare onoare. Te rog sã mentionezi câteva dintre
contributiile tale care au atras acestã recunoastere la nivel national.
BenTodicã: Nu stiu cine m-a recomandat sau
câti, sau câte organizatii. Puteau sã mã nominalizeze de oriunde, datoritã
activitãtii mele în media: radio televiziune, literaturã sau jurnalism, ori
activitãtii comunitare si de caritate prin biserici sau casele de bãtrâni si
handicapati din Victoria. Nu poti sti ce suflete atingi cu darul tãu si acestea
te pot recomanda. E ca si povestea cu pestisorul aruncat înapoi în mare. A fost
un cadou neasteptat. Dar stiu cã dupã nominalizare, guvernul australian mi-a
cerut sã numesc pe cineva pentru urmãtorii ani prin descrierea meritelor lor.
Si cu bucurie pot sustine cã unul dintre ei a fost nominalizat în anii
urmãtori. ELEMENTUL PRINCIPAL, CHEIE al meu este: SÃ DÃRUIESTI.
Valentina Teclici: Regretatul George Anca
a scris: „Si eu te-am perceput, de la prima veste despre existenta ta, drept un
unicat, nu atât Ben Românul – Zorba Grecul, nici omul anului în Australia, dar
un mister nemaidiasporean, de revenire la toate rãdãcinile lumii prin
rãdãcinile românesti”.
Ce-a însemnat pentru tine relatia
culturalã si de prietenie cu George Anca? Dar întâlnirile cu alti oameni de
culturã?
Ben Todicã: George Anca a fost primul om
care a citit interiorul mecanismului care mã conduce, ca suflet si spirit de
român. Mai discret a fãcut-o si Artur Silvestri sau poeta Mariana Gurza,
scriitoarea Vasilica Grigoras, jurnalista Veronica Balaj si multi altii. Asa
l-am cunoscut pe fostul presedinte Emil Constantinescu cât si pe cosmonautul
Dumitru Prunaru, pe Dan Puric, Tamara Buciuceanu, Stela Popescu, Alexandru
Arsinel, Vasile Andru, Nae Georgescu si toate fetele Bisericesti din România,
IPS Pãrintele Galeriu si din Diaspora nu mai vorbesc si multi altii… Cã în 35
de ani, în media comunitãtii române din Australia si internationalã au fost
multi. Multi oameni de artã, scriitori, politicieni si conducãtori din
institutii comunitare care au trecut prin aripa mea de influentã nu m-au
semnalat, nu m-au vãzut si apreciat din/prin lucrãrile mele ca George Anca.
Prin Anca am gãsit o vânã comunã de comunicare cu neamul si cultura mea de
acasã. Un Om care era interesat în ESENTA NEAMULUI. Întâlnirea cu cei mai multi
oameni de culturã a fost mai mult mecanicã/ conformistã. Eu, în PRIBEGIE,
confruntând CREATIA cã asta a fost si este la urma urmei, am rãmas întotdeauna
copilul mândru iesit pe scenã, sã spunã prima poezie la serbare. Aceastã
sclipire intensã cred cã a vãzut-o Anca în mine. Copiii se nasc din SFINTENIE
care pe mãsurã ce creste, se Împãmânteneste. La unii se mocirleste, la altii
rãmâne. Majoritatea uitã cine sunt si de unde vin. Douã întâlniri IZBITOARE
doar pentru mine au fost EMIL CIORAN si PETRE TUTEA. Pe primul l-am întâlnit în
cantina lagãrului de refugiati din Latina. Cãuta pe cineva. Eu habar nu aveam
cine era si abia dupã doisprezece ani când am dat de cãrtile lui într-o
librãrie din Melbourne si le-am citit (prima fiind UTOPIA), am fost socat de
mãretia textului si am lãcrimat vãzându-i în imaginatie, în amintirea
momentului pãrul vâlvoi si balonzaidul verde posomorât al sãrãntocului conturat
din usa cantinei. Iar pe Tutea l-am descoperit mai târziu pe You Tube când
niste tineri curiosi, amatori îi luau un interviu acestui bãtrânel în haine
sãrãcãcioase dar care plesnea de întelepciune. Scotea pe gurã perle pe care le
savuram cu nesat gândindu-mã cum se face când existau oameni ca acesta, tara
era condusã de caricaturi de jale. CUM NE BATEM JOC DE NOI ÎNSINE CA TARÃ,
mi-am zis. Cum se face cã amândoi au fost lipsiti de ucenici. Le-as fi lustruit
pantofii la amândoi.
Valentina Teclici: Esti o persoanã
binecuvântatã de Domnul cu multe haruri, dintre care nu lipseste nici cel
literar. Am citit în ultimii 5-6 ani eseuri, articole, recenzii, interviuri,
aprecieri si referinte critice semnate de tine si publicate în diferite reviste
on-line în România, SUA, Canada, pe blogul tãu etc. Spune-ne ceva despre
debutul tãu literar, despre mesajele si ecoul articolelor tale.
Ben Todicã: Datoritã sinceritãtii
copilãresti si a constiintei mele PE CRUCE, multora le e fricã sã se expunã
prin publicarea lor. Îi înteleg si nu le reprosez. Multora le place stilul meu
si o recunosc în particular. Multi nu acceptã nesupunerea mea canoanelor
stãpânirii, ca libertate de expresie în apãrarea libertãtii cuvântului si a
constiintei umane si… se desprind de mine. Doar ca sã-si apare scãunelul pentru
moment deoarece societatea se prãbuseste etic, moral si crestineste nici nu mai
vorbesc. Dar dacã nu stãm drepti si nu impunem reprezentantilor Justitiei sã-si
facã rolul de apãrãtori ai civilizatiei, ne adâncim în evul mediu si coborâm în
zona animalicã a fiintei. Ne vom mânca între noi de vii. Asta-i ce simt si
scriu ca martor a peste saptezeci de ani de trãire a istoriei omului pe pãmânt.
Debutul meu literar a fost încã de pe „bãncile scolii”, în Australia, când am
participat cu câteva povestiri scurte la un concurs organizat de Penguin
Publishing Company si am câstigat locul întâi, cãrti în valoare de 500 de
dolari. Apoi, în încercarea mea de a sprijini si încuraja comunitatea românã
din Australia si de a-l sprijini pe scriitorul si redactorul revistei „Iosif
Vulcan” din NSW de la Biblioteca „Mihai Eminescu” din Cringila, am scris niste
povestioare într-o revistã care a ajuns la Artur Silvestri în România. Acesta
m-a contactat si m-a încurajat sã scriu ceva pentru revistele lui din România.
Zis si fãcut si dupã o colectie de câteva duzine de eseuri, mi-a propus sã-mi
publice prima carte intitulatã ÎNTRE DOUÃ LUMI - fapt împlinit mai târziu de
poeta Mariana Gurza, Silvestri decedând subit într-un spital din Viena.
Valentina Teclici: În anul 2009, cartea ta
de debut „Între douã lumi”, a fost publicatã la Editura Atticea, Timisoara si
reprezintã o mãrturie a iubirii tale profunde pentru România, neamul si graiul
românesc. Cartea s-a bucurat de mai multe lansãri si de aprecieri pozitive si
mãgulitoare. De exemplu, prof. dr. Petre Iosub a spus: „Ben este o altã pasãre
care s-a desprins de cuib sã strãbatã nemãrginirea, o solie care sã dea de
veste despre starea existentialã a neamului românesc care si-a realizat
identitatea printre si în furtunile istorice. Frumoasa lui lucrare este o
lacrimã asternutã duios pe covorul de amintiri al copilãriei, dar si un strigãt
rãscolitor pentru salvarea acestui neam de la iremediabila prãbusire.” Ce
valoare crezi cã aduce cartea ta de debut în literatura Diasporei?
Ben Todicã: Povestirile mele sunt
reflectii reale din experienta mea de refugiat. Adevãrurile erau extraordinare
atunci când tara era închisã, însã azi, în democratie, nu stiu dacã mai existã
audientã/cititori pentru a investiga si întelege cu sete aceste trãiri, acest
curaj nebun. Este exact ce spuneam mai înainte despre investigarea destinului.
Cartea rãmâne un document pentru întelegerea perioadei comuniste si a efectelor
sale asupra celor fugiti, un subiect psihologic lângã cel al evreilor exilati.
De când cu Internetul, lumea a pierdut rãbdarea si gustul cititului analitic.
Au trecut peste treizeci de ani de la eliberare. Noua generatie nu mai poate
compara si întelege experienta noastrã. Nu mai are rãbdare. E antrenatã sã se
hrãneascã din Net. Nu mai are o librãrie interioarã. O memorie din care sã
trãiascã. Acum îsi pun pe chip tot felul de modificãri digitale încât nu se mai
recunosc în oglindã. Se rup de naturã, se desprind de divin. Verdele de pe
sticlã e cel dorit. Ei îsi creazã si aleg realitatea în care vor sã existe si
atunci cum crezi cã vor dori sã trãiascã/treacã citind prin experienta mea. În
simplitate încerc sã trezesc, sã atrag atentia omului de rând spre câmpul din
fata lui.
Valentina Teclici: În Prefata la volumul
„Între douã lumi”, Ioan Miclãu a prezis: „Îmi place sã cred cã odatã intrat,
botezat în breasla adevãratilor scriitori, prietenul meu Ben prin aceastã carte
ne dezvãluie dorinta, gândurile si planurile sale din care vor rãsãri noi
cãrti, noi idei luminãtoare a unui om dãruit cu multe calitãti artistice.” Ce
alte cãrti au rãsãrit din spiritul tãu creator?
BenTodicã: Pe nesimtite au mai apãrut: „În
douã lumi”, „Ambasador Onorific al Românismului”, „Cãutând dupã mere”, „Mere
pãdurete, vol. I si II”, „Cu bratele aripi” etc. Toatã viata am traversat un
râu pãsind cu grijã pe bolovani, tãrusi, rãdãcini, trunchiuri de copaci
rãtãciti, de fricã sã nu alunec în apa tulbure si mâloasã, sã nu cad în abis.
Trecem printr-o perioadã foarte grea a cãrtii. Este distrusã lumea cititorilor
ca educatie în consum livresc, plus invazia tehnologiei digitale, a
internetului si a telefonului mobil. Viteza de livrare si de consum a
informatiei va duce chiar la schimbarea scrierii asa cum o stim si se va trece
la o formã de livrare prin simboluri si secvente vizuale si chiar unde de radio
directionate pe creier. Cãrtile vor fi folosite ca sursã de foc sau material de
constructii. Scoala va dispãrea. Unele predictii sunt foarte sumbre. Omul va fi
instalat si programat în laborator pentru o bunã functionare a sistemului. Iar
mai târziu se urmãreste desprinderea creierului uman de trup, spunea într-un
interviu Yuval Harari pe You Tube. Evolutia tehnologicã e atât de mare încât
omului obisnuit îi vine foarte greu sã tinã pasul cu ea. La un moment dat va
trebui sã hotãrâm ce vrem sã fim ca specie. Cai de curse sau oameni? Dacã
dispare Cuvântul, dispare si Dumnezeu. Si cu DUMNEZEU, OMUL! Cãrtile rãsar din
nevoia de a se exprima, de a comunica precum colectiile mele de pânã acum, însã
cinstit sã fiu nu am scris încã nici o carte precum un Tolstoi sau Dostoievski,
un Hemingway, Kafka sau Eliot, Cehov, un Gabriel Garcia Marquez sau Mihail
Sadoveanu ca sã mã simt împlinit.
Valentina Teclici: Acum când ai experiente
de viatã din ambele lumi si ai fost privilegiat sã urmãresti evolutia
fiecãreia, dacã ar fi sã alegi sã-ti trãiesti viata de la început, în care lume
ai dori sã se întâmple realitatea vietii tale?
Ben Todicã: Cred cã as dori sã mã întorc
în Grãdina Raiului. Raiul a fost leagãnul copilãriei mele în mijlocul naturii
ca sã cresc împreunã cu animalele si florile câmpului. Sã sper, sã vibrez cu zumzetul
albinelor, izvoarelor, suieratul vântului. tunetul ploii, înghetul iernii si
focul cu lemne stând lângã mama seara în lectura povestilor ei de acasã. E
foarte important sã însemni ceva, sã fii recunoscut, certificat de cei pentru
care trãiesti. Pe care doresti sã-i faci mândri. Mai precis, comunitatea,
FAMILIA, NEAMUL. Acum, cã stiu sfârsitul vremurilor, as alege aceeasi perioadã
dulce pe care am trãit-o. Nu cred cã este o perioadã mai sigurã si mai frumoasã
pentru o copilãrie decât aceea a anilor 1950-1990 în România. În rest…, îmi
iese din vizor.
Valentina Teclici: Ce planuri ai pentru
viitor?
Ben Todicã: Planuri? Cineva spunea cã dacã
vrei sã-l faci pe Dumnezeu sã zâmbeascã vorbeste-i despre planurile tale… Am
douã cãrti în pregãtire pentru publicare intitulate: „Tara Morganã” si „Tara nu
e pierdutã”. Sunt titluri provizorii. Eu cred în destin. Nu voi fi dezamãgit de
ceea ce urmeazã, oricare ar fi viitorul, crunt sau linistit pentru cã stiu cã
Dumnezeu e în control. Astept ca Europa sã se trezeascã. Societatea ne-a
introdus în TARCUL prezent. SCHIMONOSIT. Nu mai vrem sã stim de istorie si nici
de viitor. Dar vã amintesc: Nu suntem chiar de capul nostru. Vom plãti pentru
lipsa de respect si ignorantã dacã nu învãtãm din ele. Cea mai înãltãtoare parte
a vietii e ÎNVÃTÃTURA. Au mai fost conflicte pe pãmânt, Sodoma si Gomora, potop
si viscol si vor mai fi. Dar Dumnezeu nu doarme. Vom supravietui!
Valentina Teclici: Multumesc pentru
sinceritatea si generozitatea rãspunsurilor. La multi ani binecuvântati cu
sãnãtate, iubire si împliniri alãturi de cei dragi!
A consemnat Valentina Teclici, Noua
Zeelandã
COMENTARII:
Minunat
interviu,
Multumim
Doamna Valentina Teclici !
Ben
Todica este un nume cunosuct si apreciat,
este prietenul nostru si al multor
romani de pretutindeni, Il citim, il ascultam,
ne bucuram ca ne gazduieste in paginile pe care le pastoreste de atatia
ani de zile.
Am
aflat atatea lucruri deosebite, din convorbirea
sincera si generoasa care ati avut o impreuna.
Placere
sa invitam cititorii nostri sa urmareasca aceste marturisiri interesante ;.
http://www.observatorul.com/default.asp?action=articleviewdetail&ID=24230
Sanatate
si numai bine va dorim,
Cu
aceeasi consideratie si prietenie,
Puiu
Popescu
Toronto,
8 noiembrie 2022
Dragă
Ben,
Am
primit de la Valentina interviul vostru publicat în OBSERVATORUL.
Foarte,
foarte bine și frumos alcătuit/structurat.
Sincere
și calde FELICITĂRI amândurora!
Sunt
foarte MÂNDRĂ de voi.
Sănătate
și toate cele bune!
Cu
drag,
Vasilica
Grigoras
Dragă
Ben,
Felicitări,
îți spun din suflet, pentru sufletul mare de român căci înainte de a fi
moldovean, oltean, ardelean sau bănățean suntem români cu toții, orinde am
trăi!
Te
îmbrățișez,
Dorina
Magarin
Minunat!
Emotionant in acelasi timp! Felicitari pentru intreaga activitate! Felicitari
pentru romanul din sufletul dumneavoastra, pentru trairile romanesti ! Doi
romani de aur...
Super!
Nicoleta
Marinescu
Felicitari
cu sanatate!
https://www.facebook.com/groups/128289937321849/permalink/2370557876428366/
Toate
cele bune din Iasul marilor iubiri!
Lucretia
Berzintu
Mulțumesc
actorului Ben Todicä pentru încântătoarele videoclipuri!
Cu
prețuire,
Elena
Armenescu
DOMNUL
S[ V[ BINECUV\NTEZE, FRATE BENI.
Am cicit emoționat interviul cu dna Veronica
Teclici. M-a emoționat. M-am regăsit în gîndurile, dramele și încercările prin
care ați trecut. Doamne, prin câte trebuie să trecem în viața asta, și prin
câte trecem.
La mulți ani toți minunați, dăruiți de Domnul.
Acum trebuie să ne gândim la poporul român și la România, îngenuncheată, căzută la pământ, pe care trebuie să o
salvăm. Vă îmbrățișez cu toată dragostea, LA MULȚI ANI TOȚI DĂRUIȚI DE DOMNUL Ș
Cu prietenie Ștefan D.
Ești
bun, Uneori unii n-au țiglă pe casă, că nu-și respectă semenii, politicienii,
mâncați-aș, zice un țigan/rom, cum le zic diplomaaticii scandoși, de la Măruță,
Cătălin Măruță. Vorbești frumos, nu o faci cu incofort, ca orice femeie care-i
drăguță, plăcută și frumoșică, care se complace, cu complinente și, ce faci, în
trening vulcanic, dialectic, negație a negației, că--s idei, însă tu nu ești o
victimă, văd și din revista Observatorul, că tu ești un legendar, prin ceea ce
iubești mioritic, prin ce publici a voinici, pici cu lipici atingându-ți
potențialul legendar în totuși iubirea prezentului activ, pro-perspectiv, vă
rog să-mi spuneți, cât e ceasul și ideal pe urmă să atenționezi, în mijlocul de
transport, că geanta ii deschisă și te bucuri pentru binele făcut, ești bun,
Dumnezeule, ești un as ca un preferat a publicului care te salveză! PAVEL
R-F
"Raiul
a fost leagãnul copilãriei mele în mijlocul naturii ca sã cresc împreunã cu
animalele si florile câmpului. Sã sper, sã vibrez cu zumzetul albinelor,
izvoarelor, suieratul vântului. tunetul ploii, înghetul iernii si focul cu
lemne stând lângã mama seara în lectura povestilor ei de acasã. E foarte
important sã însemni ceva, sã fii recunoscut, certificat de cei pentru care
trãiesti. Pe care doresti sã-i faci mândri. Mai precis, comunitatea, FAMILIA,
NEAMUL. Acum, cã stiu sfârsitul vremurilor, as alege aceeasi perioadã dulce pe
care am trãit-o. Nu cred cã este o perioadã mai sigurã si mai frumoasã pentru o
copilãrie decât aceea a anilor 1950-1990 în România. În rest…, îmi iese din
vizor."
Ben,
dragule, nu ma indoiesc ca cei din epoca aceasta si epocile anterioare ar fi in
mare masura de acord cu tine. Dar, te intreb, cei de dupa epoca noastra mai
sunt ei capabili sa rezoneze la impulsurile ce ne animau noua existenta, mai au
idealuri catre sa-i directioneze spre asa ceva? MARIAN ILIE
Fiule...mult
și mare. Unde te trezești...(!?)
Felicitări,
de pe acum, puștiule.
După
cum vezi...intră!/DVM
la
multi ani tinere flacau
!
vreau
sa public dar un pic mai scurt
imi
dai voie?
AG
MULTUMESC!
Desigur
ca se poate atata timp cat mentionezi sau recomazi unde se poate citi intregul:
http://bentodica.blogspot.com/2022/11/valentina-teclici-interviu-cu-benoni.html
BT
La
mulți ani!!! Cu sănătate și bucurii!
Cu
prețuire,
Gabriela
Serban 0723179503
Frate
BENULE, FELICITĂRI pentru acest INTERVIU EXCEPȚIONAL luat frăției tale de Dna.
Valentina Teclici.
Ai
dovedit BENULE, în răspunsurile tale exact
ce tu erai și ești în realitate: Un Om de ARTELOR FRUMOASE. Sunt mândtu de tine Frate BENULE.
De
ziua Nașterii tale, 23 Noembrie, adunând
acea Cunună de 70 de Flori ale vieții
tale, un ”rozariu” la care eu îți doresc
de pe acum, LA MULȚI ANI CU FERICIRE ȘI ÎMPINIREA TUTUROR FRUMOASELOR TALE VISE
DE VIITOR.
Cu drag și frăție - Ioan Miclău-Gepianu
CRINGILA, N.S.W.
Maxima
sanatate, nenumarati ani fericiti cu tot ce va doriti!
Cdr,
Jianu
Liviu-Florian
Redirecționez
cu plăcere și respect interviul susținut de
Ben
Todică, Liderul de la Antipod-Australia
al prietenilor săi, români în afirmarea lor
literară, Material apărut în
Revista ,,Observatorul”-Toronto,
Cu stimă,
Melania Rusu Caragioiu
Distinsei
Doamne a Limbii Noastre cea Română,
Doamnei
MELANIA RUSU CARAGIOIU
Vă
Mulțumesc pentru acest interviu luat de Dna. Valentina Teclici, Maestrului BEN
TODICA, Prietenul nostru comun. Eu personal simt o profundă bucurie, și fericire
a întâlni în calea vieții mele acest OM între Oameni -BEN TODICĂ
SĂ-I
URĂM CU TOȚII ” LA MULȚI ANI FERICIȚI ȘI ÎNFLORIȚI ÎN ROZA CELOR 70 DE ANI.!
Cu
mult drag și prețuire - ”LA MULȚI
ANI” și Doamnei noastre dragi
MELANIA RUSU CARAGIOIU
Ioan
Miclau-Gepianu
Draga
Domnule Puiu Popescu,
Va
atasez un interviu pe care l-am luat lui
Ben Todica, prietenul meu si-al multor romani de pretutindeni, cu prilejul
aniversarii a 70 de ani, pe care-i va implini luna asta, pe 23. Sa ne traiasca
si sa fie in continuare sanatos si plin de creativitate si spirit romanesc.
M-as
bucura sa gasiti loc interviului in paginile revistei dumneavoastra.
Cu
mii de multumiri si cele mai frumoase urari de bine,
Valentina
Teclici
Toata
recunostinta si gratitudinea mea distinse domn si frate in Duh, iubite Dumitru
Puiu Popescu pentru publicarea interviului, interviu/cadou cu ocazia implinirii
a 70 de ani de existenta, alaturi de fratii mei romani prezenti azi in istorie
de catre doamna Valentina Teclici.
Ma
bucur alaturi de romanii comunitatii romane din australia sa citim paginile
ziarului dumneavoastra!
Cu
fratie,
Ben
Todica
Dialogul în desen fără radieră!
Felicitări amândurora!
--
Doina C. Spilca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu