luni, 24 iulie 2023

Stanciulescu Alexandru - MINILECTURĂ cu APEL si GÂND DE SEARĂ, DOAR O VORBĂ....!

 



Al III-lea Razboi mondial / 301 / Coronavirus si depopularea planetei

 

a fost creat la Institutul de Virusologie din Wuhan. Fostul șef al Serviciului Secret de Informații britanic, Sir Richard Dearlove susține că virusul a fost "adaptat" pentru a se răspândi in lume si a "depopula planeta“. "Este un virus natural care a fost, ca să spunem așa, măsluit, iar proteina spike, care îl fac atât de infecțios, indică, de asemenea, direcția în care este oarecum adaptat… Cred că revine chinezilor sarcina de a dovedi că este zoonotic, deoarece dovezile îmi sugerează mie și unui număr de oameni de știință eminenți că este vorba de o scurgere din laborator“. The People s Voice. Tom Swarbrick de la LBC. Vestea vine după ce oficialii republicani din Florida au desemnat Covid și vaccinurile cu ARNm ca fiind "arme biologice“. Slay News. Andrei Nicolae,  Fostul șef al MI6: Covid a fost conceput pentru depopularea planetei, ActiveNews, Bucuresti, 03/08/2023

 

*

Al III-lea Razboi mondial 295 / Marele Spectacol Covid; 182 / incepe cu Covid-19; 183 / Covid, minciuna veacului; 291 / Pentru prima dată în istoria omenirii; 277 / antidotul ARN mesager; 269 / Scăderea Populației Mondiale; 219 / Pașapoartele pentru vaccin?; 154, 152 / O crimă împotriva umanității; 129 / Controlul populației; 76 / Nebunia colectivă; 67, 49 / licoarea magică

 

*

http://bentodica.blogspot.com/2023/07/viorel-roman-al-iii-lea-razboi-mondial_24.html

http://bentodica.blogspot.com/2023/07/viorel-roman-al-iii-lea-razboi-mondial_14.html




Despre nesimțire și simțirea Harului

- Sf. Simeon Noul Teolog -

 

 

„Câți în Hristos v-ați botezat, în Hristos v-ați și îmbrăcat”.

 

Ce este această haină? Hristos.

 

Ce altceva este Hristos dacă nu Dumnezeu adevărat făcut om desăvârșit în chip adevărat.

 

Pentru ce S-a făcut Dumnezeu om? Negreșit…, ca să-L facă pe om dumnezeu.

 

Dar prin ce anume face aceasta? Prin trupul Său sau prin Dumnezeirea Lui? Desigur prin Dumnezeirea Lui. Deci, dacă prin Dumnezeirea Sa a îndumnezeit mai întâi trupul pe care l-a luat, atunci și pe noi toți ne face vii nu prin trupul stricăcios, ci prin trupul cel îndumnezeit, ca să nu-l mai cunoaștem nicidecum ca om, ci ca un Dumnezeu desăvârșit în două firi – căci Unul este Dumnezeu – întrucât ceea ce este stricăcios a fost absorbit de nestricăciune și trupul, fără să fie șters de ceea ce e netrupesc, a fost schimbat în întregime și, rămânând necontopit, se amestecă în chip de negrăit și se unește într-o unire neamestecată cu Dumnezeirea treimică, ca Un singur Dumnezeu să fie închinat în Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, și Treimea să subziste fără să primească vreun adaos la număr din Icomonia Întrupării, nici vreo pătimire în trup.

 

Deci ce este Hristos? Dumnezeu adevărat făcut cu adevărat om desăvârșit, de aceea făcându-se om, ceea ce mai înainte nu era, ca să facă pe om dumnezeu, ceea ce niciodată n-a fost, îndumnezeindu-ne adică pe noi, atât în trecut cât și acum prin Dumnezeirea Sa iar nu numai prin trupul Său; căci Acesta nu se împarte.

 

Deci: dacă aceia care se botează au îmbrăcat pe Hristos (Gal. 3:27), ce anume este ceea ce au îmbrăcat ei? Dumnezeu.

 

Deci cel ce a îmbrăcat pe Dumnezeu nu recunoaște cu mintea și nu vede ceea ce a îmbrăcat? Atunci când se îmbracă, cel gol la trup simte și vede haina cum este ea, dar cel care-L îmbracă pe Dumnezeu fiind gol la suflet, nu va cunoaște aceasta? Căci dacă cel ce-L îmbracă pe Dumnezeu nu simte ce anume a îmbrăcat, atunci după tine Dumnezeu nici nu este cândva ceva; căci dacă ar fi ceva, atunci cei care L-au îmbrăcat L-ar cunoaște. Căci dacă nu ne îmbrăcăm cu nimic nu simțim nimic, iar dacă ne îmbrăcăm cu ceva… simțim foarte bine aceasta, fără numa dacă nu avem simțurile vătămate; căci numai morții când sunt îmbrăcați nu simt aceasta, și mă tem că și cei ce spun acestea sunt cu adevărat morți și goi.

 

… Către cei care spun: „Cine ar îndrăzni să spună că L-a văzut pe Acesta sau că Acesta se vede în genere? Oprește-te! Căci pe Dumnezeu nimeni nu L-a văzut vreodată, spune Scriptura (In. 1:18)…. Fiul, Cel Unul născut, Care este în sânul Tatălui, Acela ne-a spus”.

 

Adevărat grăiești și mărturia ta este adevărată, dar e împotriva sufletului tău. Căci dacă eu îți voi arăta pe Același Fiu al lui Dumnezeu, spunându-ți că acest lucru este cu putință, ce vei spune? Fiindcă spune: „Cel ce m-a văzut pe Mine, a văzut pe Tatăl”(In. 14:9). Aceasta a spus-o nu cu privire la vederea trupului Său, ci cu privire la descoperirea Dumnezeirii Lui.

 

Căci ne este cu putință a vedea pe Dumnezeu, pe cât stă în puterea omului, ascultă-L pe Însuși Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Care zice iarăși: „Fericiți cei curați cu inima, că aceia vor vedea pe Dumnezeu”. … negreșit, când va veni curăția, acesteia îi va urma și vederea.

 

(Fragment din sf. Simeon Noul Teolog, Discursuri teologice și etice, Scrieri I, Editura Deisis

 

 

 

PESTELE

- Sfantul Vasile cel Mare -

 

 

Fiecare neam de peste are hrana sa deosebita. Unii pesti se hranesc cu mâl, altii cu alge, altii se multumesc cu ierburile care cresc în apa. Cei mai multi pesti se manânca unii pe altii; cel mai mic dintre ei este hrana celui mai mare. Daca se întâmpla vreodata ca pestele care a înghitit un peste mai mic sa fie prada altuia, atunci ajung împreuna în pântecele celui din urma.

 

Ce altceva, oare, facem noi, oamenii, când împilam pe cei saraci? În ce se deosebeste de pestele cel din urma omul, care prin lacoma lui iubire de bogatie, îi baga pe cei slabi în sânurile nesatioase ale lacomiei lui? Un om a luat acelea pe care le avea saracul; dar tu, înghitindu-l pe acela ti-ai facut din bogatia lui bogatia ta. Facând aceasta nedreptate mai nedrept te-ai aratat si mai lacom decât lacomul. Vezi sa nu te astepte si pe tine acelasi sfârsit ca si pe pesti: undita sau vârsa sau mreaja. Ca negresit si noi, daca vom face multe nedreptati, nu vom scapa de osânda cea din urma.

 

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 150




Mijloacele de izbăvire

 

 

Cel mai important este să nu lăsaţi sufletul să se răcească. Aveţi grijă ca lumânarea să ardă şi căminul sufletesc să fie cald. Puneţi mai des lemne de foc în el. Adică tineti gândurile sfinte în minte şi simtiţi-le în acelaşi timp, în inimă.

 

Răceala este o stare amarnică şi primejdioasă. La Domnul ea stă în rândul mijloacelor de călăuzire, învăţare şi îndreptare. Însă poate fi şi ca pedeapsă. Cauza acestui lucru este păcatul vădit, dar, atunci când nu îl puteţi vedea, trebuie să căutaţi pricinile în simţămintele şi dispoziţiile lăuntrice. Nu cumva vi s-a strecurat îngâmfarea că nu sunteţi ca ceilalţi? Nu cumva aveţi de gând să păşiţi singuri pe calea mântuirii şi să ajungeţi sus numai prin mijloacele voastre? Nu cumva vă mulţumiţi cu rânduiala de viaţă pe care o duceţi şi v-aţi culcat pe o ureche spunând că nu mai trebuie să vă îngrijiţi de nimic? Gândurile acestea şi cele asemenea lor vă duc la nepăsare, iar nepăsarea este primul pas către răcire. De aceea osteniţi-vă să vă adunaţi gândurile mai mult pe ideea că încă nu aţi început lucrul.

 

Apoi adăugaţi convingerea potrivit căreia, chiar dacă aţi ajunge pe trepte înalte, nici una nu este sigură faţă de cădere. Iar calea către acest vrăjmaş o aşterne nepăsarea – insoţitoarea răcelii. Adunând, aşadar, aceste gânduri provocatoare, să nu credeţi că vă veţi aprinde singuri pe voi înşivă.  Domnul vă va aprinde când va veni vremea. Iar lucrul vostru este osteneala şi iar osteneala. La această osteneală lăuntrică să adăugaţi rugăciunea către Domnul, anume pentru izbăvirea de această rană. Lăsaţi toate celelalte lucruri şi păstraţi numai această rugăciune împotriva răcelii. Şi să nu vă daţi pace până când nu vă veţi încălzi. Incălzirea vine prin atingerea Domnului de inima voastră, iar căldura neîncetată este vederea Domnului în inimă. Să vă dăruiască Domnul acest bine. Nu fiţi nepăsători şi nu vă descurajaţi.

 

Cineva a spus: “Pune-te în situaţia celui muribund … ” Iar altcineva a adăugat: “Mai bine pune-te în momentul judecăţii tale, când este gata să iasă din gura lui Dumnezeu ultima sentinţă pentru tine”. Nu se poate să nu fiţi de acord cu faptul că aceste lucruri, realmente, au puterea să înmoaie inima împietrită.

 

Iată cuvântul Sfântului Isaac Sirul – în cazul răcelii şi al nesimţirii: “Nu fi tulburat în cuget şi nu încuraja slăbirea sufletească, ci rabdă, citeşte cărţile învăţătorilor, sileşte-te la rugăciune şi aşteaptă ajutor. El va veni atât de curând încât nici nu-ţi vei da seama“.

 

Eu cred că faţă de răceala voastră trupul are vina lui. Nu vă propun excesul, ci îndestularea. Dar şi această îndestulare îndobitoceşte simţământul duhovnicesc şi reduce energia. Osteniţi-vă să disciplinaţi această sclavă lăsată slobodă ca să nu vă devină stăpână. Cum? Cred că ştiţi! Acest lucru se referă şi la hrană, şi la somn, şi la celelalte privilegii. Faceţi ca trupul să simtă că o mână grea se află peste el. Ură şi duşmănie neîmpăcată faţă de trup să aveţi şi voia lui să o persecutaţi.

 

Îndată ce trupul slăbeşte, simţământul duhovnicesc învie. Foarte mult înseamnă să nu-l lăsaţi să se prăbuşească, să ţineţi în bunăstare toate mădularele lui prin încordarea lăuntrică a muşchilor. Acest lucru menţine cu putere vioiciunea duhului şi ajută sufletul să stea în stare de trezvie.

 

Puneţi-vă ca lege: să plecaţi de la masă puţin înfometaţi. Sclava cea rea – trupul – va simţi că asupra sa se află o mână puternică. Faptul că aţi pus capăt beţiei este minunat. Acesta este cel mai bun ajutor pentru trup ca să fie vioi, treaz şi curat. Mare lucru este acesta.

 

Nimic nu este spre plăcerea trupului, ci numai pentru sănătate, căci trupul niciodată nu este sătul. Binevoiţi să vă alegeţi o măsură pentru mâncare şi băutură, aşa cum au făcut toţi sfinţii.

 

Sfantul Teofan Zavoratul,  “Sfaturi intelepte”, Ed. Egumenita, 2006

 

 

 

SIMPLITATEA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Când te rogi, cauta sa fii asemenea unui prunc care începe sa gângureasca, iar duhul tau sa fie una cu cel al rugaciunii pe care o spui. Socoteste-te pe tine ca pe un nimic, ia rugaciunea ca pe un dar al lui Dumnezeu. Renunta cu desavârsire la cunostinta cea dupa trup, nu tine seama de ea, fiindca „semeteste” (1 Corinteni 8, 1), ne face sa ne îndoim, sa urzim himere, sa hulim. Daca în timp ce te rogi, sau în alta vreme, vrajmasul îti tulbura sufletul cu gânduri ticaloase si cu hula, nu deznadajdui, ci spune cu convingere în inima ta: „Pentru a ne curati de aceste pacate si de altele asemenea lor a coborât pe pamânt Domnul nostru Iisus Hristos; Mântuitorul a venit sa ne ajute sa ne izbavim de ele si de toate pacatele pe noi, cei neputinciosi cu duhul”. Daca vei spune aceste cuvinte cu credinta, ti se va linisti inima îndata. Domnul ti-o va curata. Nici un pacat si nici o intentie de pacat nu trebuie sa duca la deznadejde; sa tinem neclintita nadejdea în Mântuitorul. O, nemuritoare, parinteasca grija a lui Dumnezeu! Cât de mareata este slujirea lui Dumnezeu, facut Om, catre noi pacatosii! Cu nemarginita iubire de oameni ne sta în ajutor, ne curata si ne mântuieste. Rusineaza-se puterea vrajmasului!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 230-231

 

 

 

GERURILE

- Sfântul Ioan din Kronstadt -

 

 

Gerurile puternice, ca si dezgheturile bruste arata limpede „în mic” ca Domnul care a „compus” întreg universul poate, într-o clipa, daca ar vrea, sa-l si „descompuna”. Arata, de asemenea, ca marile, lacurile, râurile pot sa înghete, dar si sa se dezghete, ca vegetatia înfloreste si se dezvolta primavara si vara, pentru ca toamna sa se ofileasca si sa se desfrunzeasca. În acelasi chip putem privi nasterea si moartea omului. Domnul ne-a „compus”. El ne si „descompune”.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 492-493.




HARUL ASCULTARII

- Avva Dorotei -

 

 

Erau în strâmtorare si batrânul voi sa trimita pe fratele la cel ce se ocupa cu cele de trebuinta ale lor. Si nu i-a zis lui: „Du-te!”, ci: „Voiesti sa mergi?”. La fel, fratele n-a zis: „Ma duc!” ci i-a zis lui: „Fac precum voiesti”, ca se temea si de sminteli dar si de a nu asculta parintelui lui. Apoi când au ajuns la strâmtorare i-a zis lui bâtrânul: „Scoala-te si du-te!”. Si nu i-a zis: „Nadajduiesc în Dumnezeul meu, ca te va acoperi”, ci i-a zis: „Nadajduiesc în rugaciunile parintelui meu ca te va acoperi”. La fel si fratele, când a fost ispitit n-a zis: „Dumnezeul meu, scapa-ma!”, ci „Dumnezeule, pentru rugaciunile parintelui meu, scapa-ma”. Si fiecare dintre ei si-a pus nadejdea în rugaciunile parintelui sau. Vedeti cum au înjugat ascultarea cu smerenia? Caci precum se înhama doi cai la o caruta si un cal nu poate sa o ia înaintea altuia, caci o rupe, asa are nevoie ascultarea sa fie înhamata cu smerenia. Si cum poate cineva sa se învredniceasca de acest har, de nu se va sili, precum am spus, sa taie voile sale si sa se predea pe sine, dupa Dumnezeu, parintelui sau, neîndoindu-se câtusi de putin, ci toate facându-le ca si aceia, cu încredintarea ca asculta de Dumnezeu? Acesta se va învrednici de milostivire, acela se va învrednici de mântuire.

 

Avva Dorotei, Filocalia, vol. IX, traducere de Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloaie, Ed. Humanitas, Bucuresti, 2009, p. 435.

 

 

 

PRIETENIA ADEVARATA

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

 

Noi avem ceva înca si mai de pret decât fratii: prietenii. Femeile au prietene carora le spun necazurile si bucuriile: nici unei surori, nici mamei si nici tatalui nu spune o femeie ceea ce îi spune unei prietene. Barbatii, de asemenea, au prieteni carora le spun necazurile si greutatile. Unui tata nu îndraznesc sa-i spuna greutatile, asa ca unui prieten adevarat.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 105





PIERDEREA INCREDERII IN POVATUITOR

- Sf. Paisie Aghiorâtul -

 

 

Ucenicul: Cum de am ajuns ca mi-am pierdut increderea si pretuirea ce acordam sfaturilor sfintiei voastre si povetele ce mi le dati au incetat sa mai aiba ecou in inima mea, si totul pare greu de facut?

 

Staretul: Ti-ai pierdut increderea din pricina banuielii, si pretuirea din pricina familiaritatii. Povetele mele nu mai gasesc ecou in inima ta pentru ca tu le asculti dintr-un fel de curiozitate; te gandesti ca sar brusc de la un subiect la altul si ca raspund intrebarilor tale doar cu niste simple sintagme. Lasa curiozitatea; cauta sa fii cumpatat in indraznire; si fii convins de faptul ca Dumnezeu este Cel Care te povatuieste prin altii. Nu fi distins; pastreaza-te in simplitatea ascultarii, si atunci vei simti ceva deosebit in inima ta. Daca nu ai simplitatea care discerne, dobandeste-o prin a nu te increde in tine, si prin amintirea scopului cu care ai venit aici. Aminteste-ti ravna si starea sufleteasca pe care ai avut-o la inceputul intalnirii inimii tale cu Dumnezeu, prefacerea sfanta lucrata de dreapta Celui Preainalt. Caci celui ce se afla cu adevarat in ascultare, cu ajutorul lui Dumnezeu nimic nu-i vine greu sa faca. Adevarata lepadare de sine va face intototdeauna ca jugul mantuirii sa fie mai usor. Daca ispitele nu intrec darurile lui Dumnezeu, omul care voieste sa se mantuiasca poate face orice in Numele Celui Care ii intareste pe toti – Domnul Iisus. Iar acesta este un adevar sfant de care oricine are credinta vie nu se va indoi niciodata. Pentru cineva putin-credincios, chiar si un fir de praf pare cat un munte; si la fel, pentru cineva care crede, este foarte simplu si foarte usor sa mute muntii ispitelor.

 

 

 

 Ierom. Clement Sederholm, “Viata si invataturile Staretului Leonid de la Optina”, Editura Bunavestire, Bacau, 1998)

 

 

 

UNTDELEMNUL CANDELEI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Când te rogi, fa totul cu întelegere. Când torni untdelemn în candela gândeste-te ca în fiecare zi si minut ale vietii tale Datatorul de viata te tine în viata prin Duhul Sau Preasfânt si ca în fiecare zi, prin somn în privinta trupului si prin rugaciune si cuvântul lui Dumnezeu în privinta sufletului, toarna în tine untdelemnul vietii, pentru a mentine vie flacara sufletului si trupului tau. Când pui o lumânare înaintea icoanelor adu-ti aminte ca viata este întocmai ca o lumânare: când înceteaza sa arda, se stinge. Si ca unii o fac sa arda mai repede decât s-ar cuveni, prin patimi, prin prisos de mâncare, de vin si de alte desfatari.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 432

 

 

SFASIEREA HAINEI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

 

Trupul, vremelnica haina a sufletului, este stricacios si nu da masura adevaratei vieti a omului. Adevarata viata este viata spirituala. Daca îi sfâsii omului haina, el nu moare, ramâne în viata. Tot asa se întâmpla când moartea secera trupul, dându-l putreziciunii: sufletul ramâne viu. Îngrijiti-va mai mult de suflet, de mântuirea lui.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 263




SPORIREA DUHOVNICEASCA

- Sf. Paisie Aghiorâtul -

 

 

Ucenicul: De ce am ajuns ca dupa cinci ani de vietuire in manastire si incercari sustinute de a ma indrepta, sa simt contrariul: ca am devenit de fapt mai rau, faptele mele necugetate, inima rece si lașă de a marturisi?

 

Staretul: Foarte putini s-au inaltat in scurt timp pe aripile credintei si virtutii spre cerul cel duhovnicesc, sau au simtit in ei certitudinea vesnica intru nadejde si logodna cu  slava viitoare. Foarte putini, dupa osteneli indelungate, au simtit mistic rasplata cea mangaietoare sau florile bunei faptuiri in Domnul, care sa imbie gandul la multimea roadelor in via cea dintru inaltime a lui Hristos. Si sunt altii care nu vor simti niciodata acestea in toata viata lor pamanteasca, po­trivit randuielii Ocrotitorului nostru Cel ceresc, Dumnezeu, Care intotdeauna da ceea ce e bun pentru noi. Caci noi, cruzi inca in intelegerea judecatilor Celui ce conduce lumea, ii cerem adesea instrumente care, in ele insele si in puterea lor, sunt spre mantuire, dar pe care noi, in nepriceperea noastra, le-am folosi in defavoarea noastra. De aceea iubitorul Parinte al Luminilor ascunde unor oameni evlaviosi darurile care sunt spre mantuire altora, lor insa aducandu-le pierzarea. Ce s-ar intampla daca Dumnezeu, Care le stie pe toate ne-ar implini orice dorinta? Cred, desi nu sunt sigur, ca toata lumea s-ar pierde. Chiar daca nu respinge rugaciunile celor alesi ai Lui, totusi, uneori Dumnezeu nu le implineste cererile. Si asta numai pentru a le potrivi pe toate in cel mai bun mod, potrivit cu voia Sa dumnezeiasca. Ar mai trebui sa stii ca oamenii care traiesc fara a lua aminte la ei insisi nu sunt niciodata gasiti vrednici de a primi har; dar daca totusi se invrednicesc de aceasta numai prin bunatatea lui Dumnezeu se petrece doar inainte de sfarsit. Or, numai pentru ca tu nu te vezi inaintand, nu inseamna ca nu inaintezi deloc. Astfel de trairi pot sadi adevarata smerenie in inima ta. Iar cand ai dobandit cunoasterea ca esti lipsit de roade duhovnicesti, atunci trebuie sa-ti indarjesti lupta pentru Dumnezeu. Cand aflam ca suntem lipsiti de virtuti si, astfel, nu mai  avem o parere inalta despre noi insine, aceasta prin ea insasi  poate atrage atentia binevoitoare a lui Dumnezeu, care ne va intari prin nadejde impotriva duhului ucigator al deznadejidii. Cand nu am reusit nimic in virtuti, nu e nici o alta cale mai aproape de mantuire decat smerenia. Inaltarea de sine chiar daca e insotita de virtuti, jigneste pe Dumnezeu; dar un suflet bland nu va fi uitat inaintea Lui.

 

Extras din: Ierom. Clement Sederholm, “Viata si invataturile Staretului Leonid de la Optina”, Editura Bunavestire, Bacau, 1998)

 

 

 

Cum luptăm cu gândurile rele?

- Sf. Filotei Sinaitul -

 

 

Păzește-ți mintea cu mare osârdie înăuntru. Și când prinzi un gând împotrivește-i-te îndată și cheamă pe Hristos pentru izgonirea lui. Și dulcele Iisus, încă vorbind tu, îți va grăi: „ Iată, sunt aici ca să-ți dau ajutor”. Iar tu, după ce s-au liniștit toți acești vrăjmași prin rugăciune, ia seama iarăși la minte.

 

Căci, iată, iarăși, alte valuri mai multe ca-nainte, năvălind unul după altul și sufletul plutind pe ele.

 

Dar iată, iarăși Iisus, trezit de ucenic și certând ca un Dumnezeu vântul cel rău.

 

Și, bucurându-te, de un răgaz din partea acestora, fie de un ceas, fie de o clipă, preamărește pe Cel ce te-a mântuit și gândește-te la moarte.

 

(Filocalia, vol. IV)

 

 

 

CASA LUI DUMNEZEU

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Traiesti în casa lui Dumnezeu într-o lume minunata; te bucuri fara plata de toate darurile bunatatii si marinimiei lui Dumnezeu, care îti sunt date din belsug de la natura, tot pe degeaba; traiesti în casa lui Dumnezeu, în Biserica, în obstea celor mântuiti, bucurându-te de toate darurile harului, pentru a ta mântuire. Deci nici tu nu sta la îndoiala si, pe cât îti este cu putinta, fa bine fratelui tau; fii bun chiar si cu cei nemultumitori si rai, ca sa poti fi „fiu al Celui Preaînalt” (cf. Luca 6, 35). Primeste pe toata lumea cu bucurie în casa ta, cunoscând ca si tu traiesti, fara a da ceva în schimb, în casa lui Dumnezeu, în acea casa a lui Dumnezeu spirituala si universala care este Biserica, cea care te pregateste pentru viata vesnica. Ospateaza-i cu bucurie si fara sa le ceri nimic în schimb pe cei ce vin în casa ta si nu uita ca si tu te ospatezi zilnic de la masa Stapânului, cu însusi Preacuratul Sau Trup si Sânge.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 346



HRANA

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

 

 

Ranile lui Hristos au lucrat mai multe binecuvântari în lume decât sanatatea tuturor cezarilor romani. Euharistia nu înseamna doar o aducere-aminte, ci si o prorocie. Prorocia ei este ca întregul pamânt va deveni trupul lui Hristos, carnea si sângele lui Hristos, astfel încât orice am mânca sau am bea, sa-L mâncam si sa-L bem pe El. El ar trebui sa fie hrana noastra de fiecare zi. Privindu-ne toata hrana prin Hristos, ea nu ne va mai parea o prada din natura, ci mai degraba jertfa naturii pentru noi, amintindu-ne de jertfa lui Hristos si, prin aceasta, de propria noastra chemare la jertfa. Trebuie sa alegi sa fii ori mândru, ori sarac în duh. Cea dintâi alegere va însemna o distrugere zgomotoasa, a doua, o zidire tacuta.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Patimirea Bisericii, traducere de Laura Marcean, Ed. Sophia, Bucuresti, 2010, p. 20

 

 

 

SFÂNTUL PAHOMIE DE LA MĂNĂSTIREA POCROV

ARĂTARE MINUNATĂ A SF. PAHOMIE

Când s-au descoperit sfintele moaște, o doamnă din Ploiești care nu știa de Sf. Pahomie, a visat o biserică mare, frumoasă, luminoasă în care oamenii stăteau ca să se închine la moaștele unui sfânt. Și cineva a întrebat-o dacă dorește să-l cinstească pe Sf. Pahomie. Ea a zis: „da” și când a ajuns în dreptul raclei, a văzut un Sfânt Pahomie luminos. Nu i-a distins bine chipul, dar el i-a spus niște lucruri foarte personale legate de familia sa și i-a dat și un răspuns la frământările ei. Apoi, s-a trezit și a sunat pe un părinte monah și a întrebat dacă Sf. Pahomie acesta este la noi în țară. Și acel părinte i-a zis că de curând s-au descoperit moaștele unui sfânt Pahomie la Pocrov. Dimineață, s-a urcat cu soțul ei în mașină și au venit aici. S-au închinat la Sf. Pahomie, ne-au povestit ce li s-a întâmplat și erau foarte bucuroși.

 

SF. PAHOMIE TĂMĂDUIEȘTE COLOANA UNUI PREOT

 

O altă minune s-a întâmplat anul trecut cu preotul R.S. care a pășit cu greu cele câteva trepte ale bisericuței schitului Pocrov, pentru că abia își mai putea mișca piciorul în urma unei injecții care îi afectase un nerv de la coloană. Urma să se programeze la operație, dar a ajuns și la Pocrov cu gândul că va găsi mângâiere și ajutor. Apropiindu-se de racla Sfântului Pahomie, a atins-o și cu mila Domnului când a ieșit din biserică, a observat că mergea ca și când ar fi fost sănătos. A venit apoi să mulțumească Sfântului și să dea mărturie. Slavă lui Dumnezeu Cel minunat întru sfinții Săi!

 

DEPISTEAZĂ CANCERUL UNEI FEMEI

 

O altă minune i s-a întâmplat unei doamne care avea o stare anxioasă. Nu știa ce se petrece cu ea. Când a venit la Pocrov și s-a închinat la Sf. Pahomie, un gând i-a spus să meargă să-și facă analize. Și într-adevăr avea un început de cancer pe care a reușit să-l gestioneze, să-l trateze din timp și acum este bine. De fiecare dată, vine să se închine cu bucurie la Sf. Pahomie.

 

(Mai multe mărturii în Revista Atitudini Nr. 80)

 

 

 

DRAGOSTEA FRATEASCA

- Sf. Paisie Aghiorâtul -

 

 

Ucenicul: Nu vad dragoste intre frati si nu aflu pe nimeni cu care sa pot vorbi despre Sfintele Scripturi.

 

Staretul: E cu neputinta sa nu existe dragoste intre ei. Asta ar trebui sa gandesti, si asta este concluzia corecta la care ar trebui sa ajungi. Daca nu vezi dragoste intre ei asta e pentru ca nu ai tu insuti dragoste. Tu insuti trebuie sa arati primul faptele adevaratei iubiri, si apoi o sa vezi ca dragostea salasluieste intre ei si e din plin pastrata in tine. Mai mult, ni s-a dat porunca de la Dumnezeu sa iubim pe aproapele cu o inima curata, dar nu scrie nicaieri sa cautam noi iubirea lor. Daca ei nu sunt in stare, sau mai bine spus, daca nu indraznesc sa discute cu tine despre Scripturi, atunci nu o cauta cu dinadinsul. Cine are smerenie, acela are si simplitate, iar acest vlastar dumnezeiesc nu iscodeste judecatile lui Dumnezeu. Se supune lor, pur si simplu, cu credinta, iar la timpul cuvenit, se multumeste cu acele conceptii pe care credinta i le dezvaluie. Dumnezeu nu o sa il intrebe pe incepator de ce nu a ajuns teolog, ci mai degraba de ce nu a luat aminte la sine. Dumnezeu nu il va parasi in cele ce ii privesc mantuirea. Or, daca e placut Lui, ii va descoperi si tainele căilor Lui. Mintea luminata cu Lumina lui Dumnezeu, potrivit masurii credintei sale, e mai presus de orice carte de invatatura, caci evident ca mintea descopera invatatura si nu invatatura mintea.

 

(extrase din: Ierom. Clement Sederholm, “Viata si invataturile Staretului Leonid de la Optina”, Editura Bunavestire, Bacau, 1998)



MELODIA CLOPOTULUI

- Arhim. Arsenie Papacioc -

 

 

Cine poate să se plângă că nu a ştiut? N-ai ştiut că bate clopotele? Te întreb: De ce bat?… Cheamă viii, plânge morţii şi opreşte viforniţa.

 

La o conferinţă m-au întrebat: Ce melodie îmi place. M-a pus în situaţia să nu ştiu ce să răspund, că nici de astea de-ale lumii nu ştiam să zic o melodie, alte lucruri nu ştiam, şi mi-a dat în minte – bătaia clopotelor îmi place, domnule. E o melodie cu semnificaţie, nu-i o melodie pe pielea goală, aşa, cum se obişnuieşte la discoteci. Am auzi şi eu, scuzaţi-mă, că aşa-i pe acolo.

 

Să nu socotiţi că sunteţi fiinţe neînsemnate şi rugăciunile nu vă sunt auzite. Niciun pui de găină nu chiuie degeaba, cloşca imediat e acolo, atentă. Aveam la mama acasă o cloşcă, şi a ieşit un pui negru. Şi-l bătea cloşca, şi eu aveam necaz pe cloşcă că nu creştea puiul ăla. L-am prins, l-am mângâiat, dar el, mititelul: tot la cloşcă. Se ducea la mama lui. Aşa îmi zicea mămica mea: Numai mamă să nu fii. Te-a obligat, îl suporţi aşa cum este, că-i al tău. Dar el are legătură cu mama lui din pântece. El n-are conştiinţa raţională, el are conştiinţa instinctuală. El o intuieşte şi o cunoaşte pe mamă cu intuiţia din pântece.

 

Am văzut un copil care urla de speria tot cartierul. Toată lumea îl lua în braţe şi nu tăcea, când a venit maică-sa, a tăcut imediat. Îl cunoştea din pântece. Am avut un câine orb. Într-o seară, am deschis poarta eu, am ieşit la aerisire, aşa, şi un câine cât un măgar de mare a sărit la mine, în stradă. Fără să ştiu că şi câinele meu era alături de el acolo şi ştia că eu sunt pe acolo. A ieşit neştiut de mine din culcuşul lui şi s-a repezit la câinele acela. De ce l-a apucat nu ştiu, dar urla câinele ăla şi ăştia se rugau de mine să-mi chem câinele înapoi. Zic: Nu-l chem, nu-l chem înapoi, lasă să te înţelepţeşti şi mata. Un câine orb care mergea pe conştiinţa instinctuală, aşa-i şi copilul, el comunică cu mama din pântece. Comunică cu ea dar în pântece nu plânge că-i dă ce trebuie. Ferească Dumnezeu să-ţi baţi mama. Nu se mai pune în discuţie că mă iubeşte mama, mă trăieşte. Mama îl supraveghează când doarme, nu cumva vreun purice să-l trezească.

 

. Va să zică, tot ce gândim, Dumnezeu ne guvernează. Ştie tot, absolut tot, tot. De ce, de ce această nepăsare? Pe mine al treilea învăţământ mă interesează. De ce? De ce nu ai iubit? Atâta nepăsare! Ce aşteptaţi? Prepeliţe să zboare pe sus?

 

(Preluat din Revista Atitudini Nr. 10)

 

 

 

Rugăciunea

- Arhim. Arsenie Papacioc -

 

 

Eu sunt întrebat toată ziua: Cum să ne rugăm, cum? Doamne, Doamne, Doamne, Doamne, dacă zicem, e bun. Pentru că Dumnezeu nu-i supărat pe noi atât de mult, cât pentru faptul că suntem nepăsători. E supărat pentru asta Dumnezeu. Eu v-am făcut şi la Mine nu vă gândiţi. Eu vă iau, eu vă fericesc, eu vă judec, nu vă gândiţi şi la Mine deloc? Această nepăsare Îl doare pe Dumnezeu.

 

Ca orice mamă căreia nu-i plânge copilul deloc ca să-i dea ţâţă. Ei, nepăsarea asta e foarte dureroasă. Unde-i iubirea autentică? Deci întrebarea este: De ce n-ai iubit? Răspunsul e limpede: Pentru că am urât, am duşmănit, şi asta este ce ai băgat în traista veşniciei tale. Trăistioara aia mică, nici aia nu e plină; din ea te hrăneşti o veşnicie întreagă, cu un simplu: Doamne, Doamne, Doamne, Doamne.

 

Nu trebuie să ne concentrăm pe rugăciuni lungi sau rugăciuni mistice. Aceea este a oamenilor mari. Noi suntem viermi, dar poate nici aşa. Rugăciunea Doamne Iisuse e o rugăciune foarte importantă, de mare taină, dar să fie tăcută. Pretinde lucrul ăsta, rugăciunea inimii: taină. Dacă se poate, nici tu să nu ştii că zici. Aşa de tainică este. Ai rugăciuni Tatăl nostru, ai psalmi. Şi dacă nu taci, ai vorbit faţă de tine însuţi, că eu suflu şi răsuflu. Dar nu te-ai întrebat: De unde e puterea aceasta?

 

Rugăciunea inimii e o rugăciune foarte importantă şi foarte bogată, foarte înzestrată, dar tainică. Dacă ai vorbit este egal cu a mâna oile la un cioban. Dar ăla ştie de ce le mâna, tu nici nu ştii ce faci. Am auzit şi eu şi zic că e ceva decât nimic; dar tu eşti departe de nimic. Rugăciunea inimii e viaţa ta: sufli şi răsufli. Nu se vorbeşte. Prezinţi acest lucru, intri într-o intimidate cu divinitatea: Doamne Iisuse, Dumnezeule, miluieste-mă pe mine păcătosul! Dar eu am redus-o până la să zic aşa: Doamne, Doamne, Doamne… Nu merge să păcăleşti. Spun Doamne, Doamne, dar pe toate fibrele, nu pe unde trece sângele vieţii, sângele nevăzut; nu sângele roşu, sângele duhului. Să-mi spuneţi unde greşesc şi mă corectez.

 

 

 

JUDECAREA CELORLALTI

- Sf. Paisie Aghiorâtul -

 

 

Ucenicul: Cum ar trebui sa ma port cand ii vad pe altii exprimandu-si liber gandurile si sunt scandalizat? Dar atunci cand, cu privire la sfintia voastra, parinte, nu vad intotdeauna blandetea unui staret in purtarea fata de altii si atunci ma simt si eu jignit?

 

Staretul: Ti se pare asta pentru ca iti lipseste atentia, iti lipseste intelegerea. Nu trebuie niciodata sa judeci pe cineva de vreme ce nu cunosti ratiunea lucrurilor sale. Si nici scopul, care se ascunde in spatele felului in care ma port cu altii, nu il stii. Astfel de fapte pot scoate la iveala mult mai iute caracterul interior al unei persoane, si sunt necesare in cazul celor ce se comporta cu trufie. Asa ca nu ai dreptate. Incearca mai bine sa fii atent la tine insuti si sa nu mai urmaresti faptele, purtarea si treburile altora. Ai venit la scoala lepadarii de sine ca sa faci ce ti se spune; de aceea nu ai dreptul sa judeci cand, unde, cum si cu cine au altii treaba.

 

 










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu