vineri, 22 noiembrie 2024

Alex. Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ......!

 



Cum să renunțăm la judecarea aproapelui

 

          Pentru a-ţi agonisi virtutea neosândirii şi a nu ţine pizmă faţă de vrăjmaşii tăi, ci a-i iubi, a-i ierta şi a te ruga lui Dumnzeu din tot sufletul să fie iertaţi, chiar dacă te-au ocărât, chiar dacă te-au păgubit şi chiar dacă ţi-au pus şi viaţa în pericol de moarte, contemplă pe Domnul răstignit pe cruce. Priveşte-L însângerat, cu cunună de spini împletiţi pe cap, cu faţa necinstită şi scuipată, cu buzele arse de sete şi durere, vezi-L cum roagă pe Părintele Său a ierta pe ucigaşi: „Părinte, iartă-le lor, că nu ştiu ce fac” (Luca 23, 34). Deşi putea porunci pământului să-i înghită într-o clipă!

 

        De aici, ia seama cum Atotputernicul lumii a iertat păcatul atâtor vrăjmaşi şi ucigaşi. Ce lucru mare e dacă tu, un nimic, tu viermele ticălos şi neputincios al pământului, vei urma Lui şi vei ierta vrăjmaşilor tăi din inimă?

 

 (Nicodim Aghioritul, Războiul nevăzut, Editura Egumenița, Galați, pp. 159-160)

 

 

 

STATORNICIA

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

 

        Binecuvântata fie pomenirea Dreptilor, care au ramas neclintiti! Acestia nu s-au schimbat, ca luna, ci s-au asemanat soarelui, a carui lumina este întotdeauna aceeasi. Duhul lor nu s-a asemanat siroaielor de ploaie, care ba sunt îmbelsugate, ba seaca fara de veste.

         Asupra Dreptilor s-au abatut valurile ispitelor de tot felul, însa ei n-au slabit. Nici slava nu i-a facut îngâmfati, nici ocara nu i-a facut sa se trândaveasca. Întotdeauna erau la fel: niciodata nu se pierdea mireasma înaltelor lor virtuti.

          Bine este cuvântat Cel Bun, Care a izvorât buna mireasma a faptelor lor din vistieriile Sale! Bine este cuvântat Dreptul Judecator, Care a încununat nevointele lor!

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 131.

 

 

 

DANGATUL CLOPOTULUI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

          Dangatul clopotului este chemare la vorbirea cu Dumnezeu, venirea copiilor la Tatal, semnalul de înfatisare înaintea Lui.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 456




CUTREMURĂTORUL MARTIRIU AL SF. FILUMEN DIN SAMARIA

 

Biserica mai dă și astăzi mucenici. Este cazul Sf. Mucenic Filumen, cuviosul stareț de la Locurile Sfinte, din cadrul Bisericii Ierusalimului. Aflați cumplita mucenicie a acestui îndrăgit sfânt, la moaștele căruia pelerinii se închină cu multă evlavie în Samaria, acolo unde este Fântâna lui Iacov, acolo de unde au odrăslit și sf. Mucenic Iustin Filosoful și Sf. Muceniță Fotini Samarineanca.

 

CUTREMURĂTORUL MARTIRIU AL CUVIOSULUI AGHIOTAFIT

Lunile petrecute la Fântâna lui Iacov și ultimele din viața Sfântului Filumen au fost pline de nevoințe ascetice. Grija lui de căpetenie era să trăiască în smerenie și pace lăuntrică. Mânca tot timpul stând în picioare și fugea de slava oamenilor ca să nu fie ispitit de mândrie. Era statornic în tot ceea ce făcea și avea curajul mărturisirii credinței celei adevărate. Pentru bărbăția inimii lui, Dumnezeu l-a ales să fie numărat în rândul sfinților mucenici ai Bisericii biruitoare.

Înfricoșătorul martiriu al Sfântului Filumen se va petrece în ziua de 29 noiembrie 1979, în timpul unei ploi torențiale, cu tunete și fulgere pe când cuviosul aghiotafit rămăsese singur la locul fântânii, după plecarea paznicului, un arab ortodox care veghea și el la liniștea locașului.

La ceasul Vecerniei, Sf. Filumen a coborât scările ca să ajungă în biserică, și-a pus epitrahilul începând slujba. Nu se știe dacă a apucat să o și termine pentru că, pe neașteptate, a primit o lovitură fulgerătoare de topor. A doua zi, dis-de-dimineață când paznicul a revenit, a fost cutremurat de priveliștea terifiantă care i s-a înfățișat în bisericuță: trupul măcelărit al părintelui Filumen zăcea într-o baltă de sânge, sfintele vase și alte obiecte de cult erau împrăștiate, iar biserica era devastată în urma exploziei unei grenade de mână aruncate lângă proscomidiar. Nici măcar un sfeșnic nu mai era întreg, nici icoanele, iar Domnului Iisus Hristos Cel răstignit, Îi tăiaseră mâna dreaptă.

 

Crima de la Fântâna lui Iacob

În cel mai scurt timp, Patriarhia Ierusalimului și poliția evreiască au fost înștiințate de crima săvârșită la Fântâna lui Iacov. Trupul neînsuflețit al sfântului mucenic a fost transportat de urgență la Tel Aviv pentru necropsie.

Descrierea de către părintele Sofronie a scenei uciderii părintelui Filumen, așa cum se putea reconstitui după urmele loviturilor primite, este și ea zguduitoare: „Au năvălit în mănăstire și l-au măcelărit pe arhimandritul Filumen cu un topor, închipuind o cruce: cu o lovitură de-a lungul, i-au despicat chipul, iar cu altă lovitură, de-a latul, i-au tăiat obrazul, de la o ureche la alta. I-au dislocat maxilarul și i-au scos un ochi, iar pe celălalt i l-au împuns. I-au tăiat în bucăți degetele mâinii sale drepte, iar pe cel mare l-au retezat dintr-o dată. Erau degetele cu care părintele făcea semnul Crucii”.

 

MINUNEA MOAȘTELOR SFINȚITULUI MUCENIC

Cipriot și el la origine, ieromonahul aghiotafit Sofronie a fost cel căruia i s-a încredințat trupul Sfântului Filumen spre îngropare, după cele cinci zile petrecute în morga din Tel Aviv.

Iată ce ne mai destăinuiește: „Nu vă puteți închipui ce am simțit când ni l-au dat în primire făcut bucățele, purtând urmele martiriului. Cinci zile îl ținuseră în frigider. Când am început să-l îmbrac, pentru că ceilalți nu sufereau să-l vadă din pricina rănilor pe care le avea, i-am vorbit ca și cum ar fi fost viu: Gheronda al meu, acum să mă ajuți să te îmbrac, deoarece vezi că sunt singur.

Când am început să-i pun flanela, îndată și-a coborât singur o mână. Tot așa a făcut și cu cealaltă și de asemenea cu picioarele. I-am strâns picioarele ca să-l îmbrac și când am terminat și le-a întins singur. De la morgă l-am dus la Patriarhie.

La Sf. Tecla s-a făcut slujba de înmormântare, în mijlocul părinților aghiotafiți, frații fericitului și ai multor altora. Au venit mulți, până și cei de alte confesiuni, deoarece toți îl iubiseră și veneau să-i dea ultima sărutare. Încă de dimineață și dinainte de a avea loc înmormântarea în cimitirul Sfântului Sion, guvernul a trimis forțe ale poliției lângă aghiotafiți, temându-se de tulburări. Au luat măsuri severe.

Pe părintele Filumen l-am plâns cu toții, deoarece a fost un duhovnic bun și blând. Patriarhul l-a numit «înainte-mergătorul săracilor». Și așa și era”[1].

 

SF. FILUMEN SE ARATĂ FRATELUI SĂU

Cutremurătoare este și mărturisirea fratelui său geamăn, Ieromonahul Elpidie, viețuitor în Sf. Munte care atunci când a fost sunat de sora lor, Alexandra, pentru a i se aduce la cunoștință despre uciderea fratelui său, a replicat: „Știu totul. Mi-a vorbit fratele meu, spunându-mi: «Frate, mă omoară, mă omoară! Dar tu să nu te revolți, că mor pentru Hristos!»”. Într-o discuție purtată cu Arhim. Nectarios Ziombolas, părintele Elpidie mai adăuga: „Deși era fratele meu mult iubit, pentru că s-a sfârșit pentru dragostea Domnului, nu l-am plâns. Era cu totul dăruit lui Dumnezeu și devotat misiunii lui la Sfintele Locuri de închinare. Întrucât a plecat dintre noi în felul acesta, și-a pecetluit dăruirea de o viață cu propriul sânge. Filumen este mucenic”.

La înmormântare, au fost prezenți musulmani, palestenieni, chiar și evrei. Unul dintre oficialii evrei a fost ministrul israelian al Educației, care printre altele, a spus: „M-am întristat pentru tragicul eveniment pentru că mi-a fost prieten. A fost un om bun. Ne-am întâlnit de multe ori și am discutat împreună despre religii”.

 

[1] Arhim. Nectarios Ziombolas, Noul Sfințit Filumen, Ed. Egumenița, 2008, pp. 37-38

 

 

 

Cu deosebit respect vă trimitem nr. 530 al ,,Scrisorii pastorale”. Dacă aveți posibilitatea, vă rugăm să ne confirmați primirea. În situația în care textul primit de Dvs. nu conține diacritice, vă rugăm să ne semnalați și vom încerca să vi-l trimitem într-un alt format.

 

Sănătate, pace și bucurii în viața și în casa Dumneavoastră!

 

                                            Pr. Al. Stănciulescu-Bârda




Toată viața m-am străduit să-l schimb pe om și nu am putut

SF. ARSENIE BOCA

      

Aflați cum i-a profețit Părintele Arsenie Boca unui tânăr că va ajunge episcop peste mări și țări. Și totodată un cuvânt minunat de alinare sufletească, astăzi, la 35 de ani de la trecerea la Ceruri a unuia dintre cei mai mari Duhovnici ai României, Sf. Arsenie Boca, recent canonizat de către Patriarhia Română.

 

Mărturia P.S. Irineu Duvlea, Episcop vicar al Episcopiei Ortodoxe Române din America (ROEA)

Am avut bucuria și binecuvântarea să-l cunosc pe părintele Arsenie în primul an când am intrat ca frate de mănăstire la Sâmbăta de Sus. Eu eram așa de tânăr și nu eram întru totul decis ce este mai bine pentru mine, pentru viața mea. Părintele stareț Veniamin voia să mă călugărească. Mulți m-au sfătuit să merg la părintele Arsenie, la Drăgănescu, unde picta o biserică și să-i cer sfatul.

Iau trenul spre București, ajung dimineața pe la ora 7, încă nu era ziuă și intru în biserica din Drăgănescu și văd în altar lumină. Cineva lucra, era părintele Arsenie. Mă cuprinsese frica. Ce să fac, ce să-i spun?

„O să ajungi mai mult decât diacon”

La un moment dat, mă aude și zice cu voce autoritară: „Ce vrei, mă? Ce cauți aici?”. „Părinte, am venit să vă cer un sfat”, zic eu. „Uitați, părintele stareț vrea să mă călugărească. Ce să fac, oare? E bine să fac acest pas așa devreme?”.

Părintele, uitându-se la mine, a zis: „Fă-te, mă, dar un singur lucru îți spun: să faci școală și să păzești voturile monahale: sărăcia, ascultarea și fecioria; dacă le îndeplinești, ajungi la desăvârșire”.

Atunci, eu am adăugat: „Dar, știți, părinte, aș vrea să fiu și diacon!”. Atunci mi-a profețit un lucru pe care nu l-am înțeles, decât numai după ce am ajuns în America: „Mă, o să ajungi mai mult decât diacon și vei sluji Biserica și Neamul peste o apă mare, dar să ai îngăduință față de neputința omenească!”. Aceste cuvinte ale părintelui s-au petrecut după 20 de ani de ședere și slujire la Sâmbăta.

 

Sf. Arsenie Boca despre Iubirea lui Dumnezeu

Mă voi mai opri doar la un singur lucru pe care părintele l-a spus de mai multe ori celor care-l căutau, ceea ce de altfel mi-a spus și mie: „Mă, toată viața m-am străduit să-l schimb pe om și nu am putut!”.

Și a mai zis o vorbă cât lumea de mare, ba mai mare decât lumea asta, și anume: „Iubirea lui Dumnezeu față de cel mai mare păcătos e mai mare decât iubirea celui mai mare sfânt față de Dumnezeu!”

 

Frag. selectate din Părintele Arsenie Boca, Sfântul Ardealului, volum coordonat de Romeo Petrașciuc, Ed. Agnos, Sibiu, 2012, pp. 21-25

 

 

GRAUL

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

 

          Grâul semnifica stiinta cea dumnezeiasca, stiinta lui Hristos. Samânta cea buna este opusa neghinei, care simbolizeaza samânta cea diavoleasca. „Dar pe când oamenii dormeau, a venit vrajmasul lui si a semanat neghina printre grâu” (Matei 13, 25). Crestinii, care poarta întru sine pe Hristos Dumnezeu si Îl sporesc pe El în sufletele lor pâna la seceris, vor fi mântuiti; în acelasi timp, cei nepasatori, care cresc iarba cea rea în locul grâului, vor pieri. Despre aceasta a marturisit si Sfântul Ioan Botezatorul, spunând ca Domnul Îsi curata aria si aduna grâul Sau în hambare, iar samânta cea rea o arunca în focul cel vesnic. Astfel grâul simbolizeaza pe drept-credinciosii care pastreaza întru sine samânta lui Dumnezeu, iar neghinele semnifica pe cei fara de Dumnezeu. Samânta care creste în pamânt este închipuire a mortii si Învierii Domnului, închipuire a omorârii omului celui vechi si a nasterii omului celui nou în fiecare dintre noi.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 40-41

 

 

ÎNTUNERICUL SI LUMINA

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

Vezi ca sunt doua lucruri care ti se înfatiseaza mereu înaintea ochilor, unul dupa altul: întunericul – în timpul noptii, si lumina – în timpul zilei; si ca din firea noastra cu totii ne ferim de bezna (caci nimeni nu voieste sa stea în întuneric) si cautam lumina. Asemenea si înaintea ochilor nostri duhovnicesti trebuie pururea sa se afle doua lucruri: pacatul – bezna sufleteasca, si Dumnezeu – Lumina cea vesnica. Si precum ne îndepartam de întunericul cel vazut, îndreptându-ne spre lumina simtita, asa ni se cuvine sa ne întoarcem catre Luminator din negura pacatoseniei, pe El cautându-L si luminându-ne. Precum cei care se îndeparteaza de lumina cea fireasca, de vreme ce se afla în bezna, se împiedica, nu deslusesc nimic si se tem de toate, asemenea si cei ce se înstraineaza de Dumnezeu, Lumina cea pururea-fiitoare, sunt cuprinsi de întunericul cel sufletesc si, împiedicându-se, cad dintr-un pacat în altul si asa ajung sa se prapadeasca, daca nu-si vin întru simtire, dupa cum zice Scriptura: „Caci iata, cei ce se departeaza de Tine vor pieri” (Psalmul 72, 26). Din pricina întunecimii sufletesti, acestia vor fi „aruncati” în vesnicul „întuneric cel mai dinafara, unde va fi plângerea si scrâsnirea dintilor” (Matei 25, 30). Iar cei ce cauta pe Dumnezeu si se tin de El, facându-se fii ai luminii si ai zilei, vor mosteni lumina cea vesnica si vor vedea atunci „fata catre fata” acea Lumina pe care acum o întrezaresc doar prin credinta (1 Corinteni 13, 12) „si ca soarele vor straluci în Împaratia Tatalui lor” (Matei 13, 43). Cugetarea aceasta te învata sa te departezi de pacat asa precum te feresti de întuneric si cu toata inima ta sa cauti pe Dumnezeu, adevarata si duhovniceasca Lumina, pâna când ne mai este cu putinta sa cautam si sa gasim, dupa cum ne povatuieste Prorocul: „Cautati pe Domnul si va întariti; cautati fata Lui pururea” (Psalmul 104, 4).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 120



LUMINA LINA

- Arhiepiscopul Iustinian Chira -

 

Lumina lina care mângâie si da viata este numai acolo unde sunt ascultate si respectate poruncile lui Dumnezeu. Acolo unde legile date de Dumnezeu nu sunt încalcate, ci sunt ascultate, acolo este cântec si bucurie, acolo nu exista spaima sau tristete, acestea sunt alungate si toate cânta, cânta, cânta cântari de lauda si iubire, asa cum rasuna din nemarginire în nemarginire în Ceruri. De aceea Mântuitorul ne-a învatat sa ne rugam mereu Tatalui nostru si sa zicem „precum în Cer asa si pe pamânt” (Matei 6, 10).

Din sufletul regelui profet si poet David a izvorât cuvântul: „Cântati popoarelor, cântati…” (Psalm 95, 7). Oamenii în general prin tot ceea ce fac… toata munca omului, toata creatia lui, era rânduita sa fie un cântec de bucurie. Aceasta a devenit un chin numai dupa ce omul a calcat porunca data lui. Cu toate acestea, tot ceea ce fac oamenii în general, toata creatia omului, este un cântec, un înalt si minunat cântec.

 

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Colo-n sus in vremea aceea, Ed. Manastirii Rohia, Rohia, 2010, p. 7-8.

 

 

 

FLORILE UMILINTEI

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

Iata, ploaia hraneste verdeata si pomii se încununeaza cu flori de tot felul: si roua harului Tau sa lumineze mintea mea si sa împodobeasca inima mea cu florile umilintei, smereniei, dragostei si rabdarii.

Sa ajunga rugaciunea mea înaintea Ta, Doamne! Daruieste-mi sfânta samânta Ta, ca sa-Ti pot aduce mladite bune, si sa zic: „Slava Celui care a dat ce sa-I aduc prinos!”, si sa ma închin Tatalui, si Fiului, si Duhului Celui Sfânt.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 35

 

 

 

MASINA GANDURILOR

- Compozitorul Arvo Part -

 

           Un cuvânt al Parintilor pustiei spune: „Paraseste orasul în care ai pacatuit”. Uneori, trebuie sa oprim aceasta masina infernala care este în fiecare dintre noi, ca sa putem merge mai departe. Dar când închidem usile, nebunia se întoarce pe fereastra. Aceasta e tragedia vremii noastre.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 66




COPACUL PUTERNIC

- Parintele Ilie Cleopa -

 

          Daca vreun arbore puternic întâlnim în cale, care are crengile sale prea mult rasfirate în vazduh si cu radacinile puternice de jur împrejur ca si cu niste temelii nezdruncinate se arata, de la acesta privirea mintii sa o ridicam la omul cel rânduit de Dumnezeu în mare dregatorie si care, în vremea stapânirii sale, pâna departe peste noroade multe se întinde. Si la copacul cel din mijlocul pamântului (Daniil 4, 8-11), care se parea ca ajunge pâna la cer cu înaltimea si, care cu ramurile lui pâna la marginile pamântului se întindea, sa cugetam, înca si la taierea cea fara de veste a lui. Pe aceasta având-o în minte, de puterea Atottiitorului Dumnezeu sa ne înfricosam.

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 4: Minunile lui Dumnezeu din lumea arborilor , p. 38-48

 

 

 

Sfânta Mare Mucenița Anastasia Romana

 

În vremea împăraților Deciu și Valerian și a ighemonului Prov, era o mănăstire mică de fecioare în apropiere de cetatea Romei.

Egumena era acolo Sofia, bătrână și desăvârșită în fapte bune, iar acolo se afla și fericita fecioară Anastasia, care, rămânând orfană de părinți la vârsta de trei ani, a fost luată de bătrâna Sofia, care a crescut-o în mănăstire.

Ajungând cu vârsta aproape de 20 de ani și aflând unii cetățeni de frumusețea ei, au dorit ca s-o ia în căsătorie și foarte mult se sârguiau pentru acest lucru.

Mergând aceia la necuratul ighemon, i-au spus despre Anastasia că este o fecioară cum nu se află alta mai frumoasă în toată Roma.

Ighemonul, auzind de frumusețea Anastasiei, îndată a trimis pe slujitorii săi ca s-o aducă.

Stareța a îmbărbătat-o și astfel a fost dusă spre chinuire.

Cine poate spune chinurile pe care le-a răbdat?

Căci cu foc și smoală au ars-o, au bicuit-o, au legat-o de o roată și i-au zdrobit oasele, i-au tăiat sânii, mâinile și picioarele, unghiile și limba i-au smuls, iar apoi i-au tăiat cinstitul cap.

Cine nu ar fi întărit-o, decât numai Hristos?

Vă învit să aflați din vitejeștile fapte ale Sfintei Anastasia:

„Scăparea mea și scutul meu, nu Te depărta de la mine...”

După aceasta au dezlegat-o de pe stâlpi și, luând-o de pe foc, au legat-o pe o roată și, întorcând roata, toate oasele i le-au zdrobit, iar venele i s-au rupt.

Dar ea se ruga către Domnul: „Scăparea mea și scutul meu, nu Te depărta de la mine, că slăbește sufletul meu din pricina durerilor și a oaselor mele zdrobite”.

Și îndată, cu puterea lui Dumnezeu, roata s-a oprit și a stat nemișcată și Sfânta Anastasia a fost dezlegată de o mână nevăzută.

Apoi cu tot trupul s-a arătat nevătămată și sănătoasă, încât toți se mirau de o asemenea minune.

Deci ighemonul putea cu o minune ca aceasta să vină în simțire și la cunoștința adevăratului Dumnezeu, dar l-a orbit răutatea și a început cu alte munci a o chinui pe sfânta.

A poruncit ca sfânta să fie spânzurată, să-i fie strujite coastele și să-i rupă trupul, iar ea răbda toate acestea cu bărbăție și numai spre Unul Dumnezeu își ridica ochii, zicând: „Vezi durerea mea cu care pătimesc pentru Tine, Mirele meu, și binevoiește ca sângele vărsat de netrebnica roaba Ta să-Ți fie bineprimit și să nu fiu lepădată din ceata sfintelor mărturisitoare”.

Cuvintele Stareței Sofia înainte de mucenicie

„Fiica mea, Anastasia, acum se cade să arăți cu fapte dragostea ta cea mare către Domnul, acum se cade ție să rabzi chinuri pentru Hristos, iubitul tău Mire, și să arăți că ești adevărata lui mireasă.

Deci mă rog ție, iubita mea fiică, să nu te înșele limba cea ascuțită ca briciul, să nu te amețești de darurile și de slava lumii celei deșarte, nici să nu te înfricoșezi de chinurile cele vremelnice, care îți mijlocesc ție viața cea veșnică.

Iată, cămara Mirelui este deschisă; iată, locul odihnei cele veșnice îți este gătit ție; iată, cununa cea împletită ție; iată, acum te cheamă la nuntă Mielul.

Deci mergi către Dânsul cu veselie, mergi la nunta vieții celei veșnice.

Mă rog ție, fiica mea, ia aminte la cuvintele mele și adu-ți aminte de ostenelile mele și de grija ce am avut pentru tine, căci te-am crescut luându-te din pruncie, și toată sârguința o puneam pentru aceasta, ca să te pregătesc mireasă curată împăratului slavei.

Pentru aceasta m-am ostenit și m-am rugat, pentru aceasta ziua și noaptea te-am învățat, ca să te unești cu Domnul din toata inima și din tot sufletul. (...)”

Tâlcuirea numelui Anastasia

Ighemonul a zis către dânsa: „De ce neam ești, de ce credință, și care îți este numele?”.

Iar sfânta a răspuns cu glas blând, căutând în jos: „Sunt fiica unui cetățean din cetatea Romei și sunt crescută în dreapta credință, iar numele meu este Anastasia”.

Ighemonul a zis: „Romanilor le este neobișnuit acest nume și nu știu ce înseamnă Anastasia”.

Sfânta a răspuns: „Anastasia se tâlcuiește înviere, căci Dumnezeu m-a înviat pe mine, ca să grăiesc împotriva ta, până ce îl voi birui pe tatăl tău, satana”.

Aflarea minunată a moaștelor

Venind noaptea, îngerul s-a arătat fericitei starețe Sofia și i-a poruncit să ia trupul Sfintei Anastasia care zăcea în câmp, afară din cetate.

Ea, luând o pânză curată, a ieșit din mănăstire și nu știa în ce parte să meargă.

Apoi, rugându-se lui Dumnezeu cu tot dinadinsul și fiind povățuită de el, a mers la locul unde era aruncat sfântul trup al duhovniceștii ei fiice, și, le săruta cu dragoste și le uda cu multe lacrimi. (...)

Plângând astfel, se gândea ce să facă, pentru că era singură, ba și slabă și abia putea umbla cu toiagul.

Neputând să ia și să ducă acel trup ca să-l îngroape, se mâhnea, nepricepându-se ce să facă.

Atunci, după rânduiala lui Dumnezeu, au venit niște oameni necunoscuți de ea, cinstiți la vedere, cucernici la vorbă și creștini cu credința.

Aceștia, găsind-o pe stareță plângând deasupra trupului și i-au ajutat ei.

                         (sursă: „Viețile Sfinților”)

 

 

 

AS VREA SA MOR AICI

- Compozitorul Arvo Part -

 

           Am cunoscut un baietas care s-a întâmplat sa ajunga într-o zi într-un loc foarte placut, un loc serios, oarecum, si frumos. Un baietas care avea, poate, vreo zece ani. Si iata ca el a spus: „Aici e atât de bine si frumos; as vrea sa mor aici”. Avea înca toata viata înainte! De unde astfel de gânduri? Însa aceasta a fost un fel de pauza… În viata lui s-a deschis dintr-odata ceva neobisnuit pentru dânsul si el a grait asa. Iata. Pentru ca un calculator sa scoata un asemenea gând, cu totul nou, ar fi trebuit sa faca miliarde de calcule în fiece secunda, iar calculatoarele cele vechi ar fi avut nevoie de câteva zile, pe când în sufletul omenesc se naste dintr-odata un astfel de gând. Vedeti, ce bogatie, ce masinarie avem sub stapânirea noastra… nu stiu unde… si în inima, si în cap, si în trup în acelasi timp… Si muzica e un fel de limba straina mai ciudata; ea traduce, într-un chip oarecare; în toate aceste situatii, ea este ca un fel de mijlocitor.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 113-114




DE CE ESTE IMPORTANT SĂ VOTĂM?

      

Dacă dorim o Românie liberă de dictatura ideologiei de gen, dacă dorim o Românie ce se întemeiază pe credința în Dumnezeu și principiile familiei creștine, este momentul, mai mult ca oricând, să votăm. Vedem cum mai toate statele din jurul nostru, inclusiv cele ortodoxe, își pierd autonomia credinței și a tradiției normalității. Nu ne opunem modernismului și niciunei minorități, dar nu putem accepta dictatura unei minorități, doar de dragul de a se simți acceptată. Normalitatea, credința și tradiția nu trebuie să fie în niciun fel subjugate, ci să se manifeste liber și în limitele moralității unui stat democratic.

Astfel, în contextul alegerilor prezidențiale din acest weekend, facem și noi aceleași recomandări pe care site-ul oficial al Patriarhiei Române le adresează tuturor românilor. Anume, să votăm un președinte ce se silește și este capabil să respecte următoarele calități:

-manifestarea credinței în Dumnezeu și a responsabilității față de comunitate

-apărarea libertății religioase și susținerea activităților spirituale și sociale ale Bisericii

-respectul pentru persoana umană și promovarea culturii vieții

-promovarea unei educații naționale integrale, care îmbină cunoașterea intelectuală cu formarea morală și spirituală

-diminuarea sărăciei, dezvoltarea economică și creșterea demografică a României

 

 

FATA OMULUI

- Sfantul Nectarie al Eghinei -

 

            Alcatuirea sufleteasca e cea care da chip alcatuirii trupesti; dictonul „cum e sufletul, asa e si înfatisarea” e neîndoielnic foarte adevarat; iar dispozitia vadita de suflet odata cu trecerea timpului se imprima ca o constanta a expresiei chipului, care devine un fel de oglinda a dispozitiei aflate în suflet; caci muschii si oasele obisnuiesc sa primeasca o conformatie similara celei pe care nevoia le-o dicteaza.

 

Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia / Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 172




Intrarea în biserică a Maicii Domnului

      

Împlinind Preasfînta Fecioară Măria vârsta de trei ani, sfinţii ei părinţi loachim şi Ana au adus-o pe ea de la Nazaret la Ierusalim spre a o închina slujbei Templului, aşa cum făgăduiseră lui Dumnezeu mai înainte de naşterea ei.

 

Alaiul de sărbătoare

De la Nazaret la Ierusalim se mergea cale de trei zile, dar Sfinţilor Părinţi loachim şi Ana calea aceasta nu le-a părut deloc împovărătoare, căci ei mergeau să împlinească o lucrare foarte plăcută lui Dumnezeu.

La Ierusalim s-au strâns multe rudenii ale Sfinţilor Părinţi care au dorit să fie de faţă la această mare sărbătoare, la care nevăzut participau cu bucurie şi îngerii cei din cer.

Procesiunea de mergere la Templu era condusă de fecioare ce purtau în mâini făclii aprinse.

După ele venea Preasfînta Fecioară, având de o parte pe tatăl său iar de cealaltă, pe maica sa.

Fecioara era îmbrăcată în strai de o bogăţie şi strălucire imperiale, aşa cum se şi cuvenea Fiicei împăratului şi Miresei lui Dumnezeu (cf. Psalmul 44: 13-15).

În urma lor veneau mulţimea rudeniilor şi prietenilor, toţi purtînd în mîini făclii aprinse.

Până la intrarea în Templu se urcau cincisprezece trepte.

Sfinţii Părinţi au ridicat-o pe Fecioara până la întâia treaptă, dar apoi ea singură le-a urcat alergînd pe toate celelalte paisprezece.

 

Sfânta Sfintelor

Sus, Fecioara a fost întâmpinată de Marele Preot Zaharia, cel care avea să fie tatăl Sfîntului loan Botezătorul.

Luând-o de mână, el a dus-o pe Fecioara nu doar în interiorul Templului, ci chiar în interiorul Sfintei Sfintelor, adică cel mai sfânt dintre cele mai sfinte locuri din Templu, acela în care numai Marele Preot avea voie să intre, şi chiar şi el doar o dată pe an.

Sfântul Teofilact al Ohridei zice că Zaharia „a fost în afară de sine şi locuit cu totul de Duhul lui Dumnezeu" atunci când a condus-o pe Fecioara în Sfînta Sfintelor, adică dincolo de al doilea văl, aceasta fiind singura explicaţie a acţiunii lui.

Părinţii Preasfintei Fecioare Măria apoi au adus jertfe Domnului Dumnezeu potrivit Legii, au primit binecuvântarea preotului şi s-au reîntors la casa lor. Preasfînta Fecioară a locuit în Templul de la Ierusalim timp de nouă ani încheiaţi.

Câtă vreme părinţii ei au fost în viaţă, ei veneau deseori să o cerceteze, mai cu seamă Dreapta Ana.

 

Votul fecioriei

Murind după cei nouă ani încheiaţi părinţii ei, Preasfînta Fecioară a dorit să nu mai părăsească Templul până la moarte, nevoind să se căsătorească. Dar cum această dorire a ei ar fi fost împotriva Legii şi tradiţiei în poporul lui Israel, ea a fost dată în grija Sfintului losif din Nazaret, care era rudenia ei, după ce a împlinit vârsta de doisprezece ani.

Sub forma aceasta acceptabilă de tânără logodită, ea putea trăi în feciorie după cum dorea, şi în acelaşi timp respecta şi Legea iudaică, căci nu se mai pomenise până atunci la poporul lui Israel ca fetele să ia pînă la moarte jurămîntul fecioriei.

Astfel, Preasfînta Fecioară Măria a fost prima care a luat asupra sa votul monahal al fecioriei până la moarte, din lungul şir de mii şi mii de feciorelnici, bărbaţi şi femei, care i-au urmat ei în Biserica lui Hristos.

 

(sursă: „Proloage de la Ohrida”, Sf. Nicolae Velimirovici)

 

  

 

BAIA

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

         Vedem ca oamenii, întrând în baie, se spala de urâciunile si murdariile trupesti si ies din baie curati si îmbracati în camasa alba. Tot asa si crestinii, intrând în baia Sfântului Botez, se spala de întinaciunea pacatelor, se curata si se sfintesc, se îmbraca cu haina prealuminoasa si scumpa a dreptatii lui Hristos ca si cu o porfira împarateasca si se fac fii ai Împaratului Ceresc si mostenitorii Împaratiei ceresti, si ies de acolo curati, sfintiti, îndreptati, precum graieste spre mângâiere Apostolul: „Dar v-ati spalat, dar v-ati sfintit, dar v-ati îndreptat în numele Domnului Iisus Hristos si în Duhul Dumnezeului nostru” (1 Corinteni 6, 11). De aceea Sfântul Botez este numit de catre Apostol „baia nasterii” (Tit 3, 5). Pentru ca la Sfântul Botez ne nastem din nou, noi, cei ce pieriseram, ne vom mântui si ne vom înnoi, ne vom curata si ne vom spala, devenind „faptura noua în Hristos” (2 Corinteni 5, 17).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Comoara duhovniceasca din lume adunata, traducere de rasofora Domnica Talea, Ed. Egumenita, Galati, 2008, p. 398

 

 

 

TACEREA CARE HRANESTE

- Compozitorul Arvo Part -

 

         Tacerea ar trebui sa patrunda în urechile noastre si sa dea marturie ca jertfa a fost de bunavoie si ca a fost savârsita pentru mântuirea noastra.

         Când vorbesc de tacere, înteleg acel „nimic” din care Dumnezeu a creat lumea.  

         De aceea, dintr-un punct de vedere ideal, pauza e sacra.

        Tacerea nu ne e data degeaba, ci ca sa ne hranim cu ea. Aceasta hrana ne e la fel de scumpa ca aerul.

        Pauza, pauza sfânta.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 67










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu