duminică, 17 noiembrie 2024

ALIANTA FAMILIILOR - FLOREANA SI GOANA DUPA UTOPIE

 



FLOREANA SI GOANA DUPA UTOPIE

Noiembrie 18, 2024

 

Goana după utopie este rădăcina multor necazuri. În psihicul nostru persistă dorința după Paradis, după un Eden, un loc în care domnește armonia, fericirea, înțelegerea perfectă între oameni, unde conflictul e absent și tentațiile carnale la fel. O societate a unei fericiri desăvârșite și perpetue. O astfel de societate ne este promisă de secularismul zilelor noastre, dar tendința spre utopie a caracterizat ființa umană dintotdeauna. Și din pricina asta știm, la nivel de intuiție și rațiune, că la început a existat o astfel de societate desăvârșită pe care Biblia o numește „Eden” și unde încercăm să ne întoarcem. Edenul a rămas în amintirea părinților noștri, s-a înrădăcinat în conștiința lor, imaginea lui fiind transmisă de la o generație la alta până în zilele noastre.

 

Experimente in utopie

 

Experimente în utopie s-au făcut în multe locuri, de multe ori, în diferite țări din lume, în multe secole. Fără excepție, însă, toate au falimentat, iar unele și-au avut sfârșitul într-o baie de sânge și conflicte sângeroase. Luna viitoare, de fapt, se împlinesc 46 de ani de la îngrozitorul masacru care a pus capăt experimentului utopic al lui Jim Jones în Jamestown, Guyana.

 

Un experiment pe o scară mult mai mică, care a implicat doar 10 persoane și a ținut doar cinci ani, s-a derulat între 1929 și 1934 în mica insulă Floreana din Arhipelagul Galapagos, o posesiune a Ecuadorului. La începutul acestui an a fost publicată o carte privind acest experiment, Eden Undone, A True Story of Sex, Murder, and Utopia at the Dawn of World War II / Edenul destrămat, o poveste adevărată despre sex, crimă și utopie în anii de dinaintea celui de-al Doilea Război Mondial. Autoarea este jurnalista Abbott Kahler.

 

Eden Undone este o poveste adevărată, cu toate că cuvântul „sex” în titlul cărții nu are aproape nimic de-a face cu comunitatea utopică pe care ea o descrie. Este doar un ingredient de senzaționalitate pentru a stârni interes. Cartea, spune autoarea, a fost scrisă pe baza însemnărilor zilnice și detaliilor copioase ținute de câteva persoane care au clădit utopia din Floreana. Autoarea garantează, de asemenea, că detaliile cărții sunt fidele informațiilor transmise de cei care au supraviețuit coșmarului utopic. Este o carte care te ține cu sufletul la gură, e greu să o pui jos.

 

Facem o recenzie a cărții pentru a cunoaște și cititorii vorbitori de limbă română cum arată o societate clădită de novo / din temelii, de europeni, într-un ținut îndepărtat, departe de lumea „civilizată”, desemnată să nu fie „infectată” de lumea modernă, concepută de oameni educați și civilizați, dar din care Dumnezeu a fost în întregime absent. Absent în mod deliberat. O societate care e o reflecție, de fapt, a societății în care trăim și noi astăzi: o societate care ne promite un „Eden” secular prin excluderea deliberată a lui Dumnezeu.

 

Experimentul Floreana

 

Începutul utopiei Floreana datează de pe la mijlocul anilor 1920, acum 100 de ani, în Germania. Individul care a început șirul evenimentelor ulterior catastrofale este Dr. Ritter, un medic german revoltat împotriva vieții moderne, vegetarian, influențat de gândirea lui Nietzsche. Ritter meditează la viața în afara societății moderne. Fost soldat în Primul Război Mondial, Ritter deține o personalitate puternică și dominantă în comunitatea în care trăiește și profesează medicina. Căsătorit, dar fără copii, Ritter influențează pe una dintre pacientele lui mai tinere, Dore Strauch. Ritter aflase că în Arhipelagul Galapagos există o insuliță mică de care știau doar marinarii care vânau balene, Isla Floreana, unde dorea să ajungă și să își reînceapă viața.

 

Tânăra și naiva Dore agreează să se îmbarce împreună cu el în această aventură bizară. Dore era și ea căsătorită. Cei doi comunică soților lor dorința de a se muta în Floreana, dar soții nu agreează. Bizar, însă, soțul lui Dore și soția lui Ritter se îndrăgostesc, lăsându-i pe cei doi să își înceapă viața împreună la mii de kilometri depărtare.

 

Robinsonii Crusoe ai anilor 30

 

Pe 3 iulie 1929, Ritter și Dore pornesc cu vaporul din Germania și ajung, via canalul Panama, în

 

Ecuador de unde, după câteva săptămâni, debarcă în Floreana. După plecarea vasului, ei rămân singurele persoane în Floreana, o insulă vulcanică, nelocuită și pustie. Lângă locul de debarcare au dat peste o casă prăbușită, care fusese locuința unei familii de norvegieni care încercaseră și ei să construiască o lume utopică în Floreana înaintea lor, dar fără succes. Și-au pus lucrurile aduse din Europa acolo și după câteva zile au început să exploreze insula. A fost mai greu pentru Dore, ea fiind șchioapă.

 

După doar câteva ore și-au dat seama că planurile de acasă nu se potriveau cu cele din târg. Primul șoc, și poate cel mai mare, a fost că Floreana nu era „o grădină a lui Dumnezeu”. Insula mișuna de animale sălbăticite, lăsate în urmă de pirați, porci, vite, câini, măgari sălbăticiți care nu erau obișnuiți cu prezenta ființelor umane. Deveniseră agresive. Peste tot erau șobolani, șoareci, țânțari. Au dat peste câteva izvoare de apă, și peste ruinele unui așezământ al piraților și marinarilor abandonați de vasele care se opreau în Floreana să ia apă ori să taie balenele vânate. Unii dintre pirați au fost abandonați pe insula, criminali sau marinari răzvrătiți care de-a lungul anilor și-au înjghebat acolo locuințe rudimentare, trăind asemenea lui Robinson Crusoe din cărțile lui Daniel DeFoe. Unii s-au ucis între ei ori au dispărut în apele oceanului, pe alocuri malurile insulei fiind înalte de 15 metri.

 

Floreana, însă, devenise și un fel de oficiu poștal pentru echipajele în tranzit, unde marinarii depozitau scrisori și colete într-un butoi. Scrisori pentru America și Europa erau lăsate acolo, la fel și scrisori și colete venite din America și Europa pentru echipajele de marinari care își câștigau pâinea muncind în Oceanul Pacific.

 

Până în 1932, Ritter și Dore au fost singurele ființe umane care locuiau în Floreana. 16 kilometri în diametru, insula le asigura o viață confortabilă, dar care necesita o muncă uriașă. Și-au construit o casă, o gradină, și mai multe animale s-au aciuit pe lângă ei și casa lor. Și-au improvizat o viață relativ confortabilă. De la o vreme au început să trimită scrisori ziarelor din Germania, devenind peste noapte o senzație. Lumea a început să afle de Floreana, iar ziarele americane au început și ele să scrie despre „Adam și Eva” din Floreana. La scurt timp, vase de lux din Europa și America au început să ancoreze în Floreana, la fel și oameni de știință și cercetători ai vieții marine care studiau animalele din Galapagos. Erau curioși să-i cunoască pe Ritter și Dore și modul lor de viață. Apoi au urmat jurnaliștii, Ritter și Dore devenind o și mai mare senzație. Pozele lor și viața lor în „Edenul” pe care și l-au creat au făcut înconjurul lumii.

 

Articolele lor publicate în presa europeană i-au tentat și pe alții să facă un pas similar. Heinz Wittmer, un alt german, a fost unul dintre ei. Căsătorit și cu un copil, Harry, a divorțat și s-a căsătorit cu Margret, o femeie mult mai tânără, dar care îi împărtășea visele utopice. Au ajuns și ei în Floreana, în 1932, Margret fiind însărcinată la vremea aceea. Populația insulei a ajuns astfel la 5 persoane.

 

La început, cele două familii s-au înțeles bine. Heinz era un om harnic care și-a încropit o locuință, o grădină, o viață confortabilă pentru el și familia lui. Momentele de conflict au început să se ivească atunci când doctorul Ritter a refuzat să ajute la nașterea copilului lui Margret. Ritter era un om ciudat, convins că suferința șlefuiește sufletul si caracterul. I-a luat lui Margaret 2 zile de dureri să nască, copilul născându-se pe 1 ianuarie 1933 pe un pat de strujac. I-au pus băiețelului numele de Rolf.

 

S-a iscat ceartă și gelozie și între Dore și Margret. Conflictele s-au înmulțit, cele două familii dându-și seama că au nevoie unele de altele pentru a supraviețui. Vasele de lux care ancorau în Floreana veneau mai des la Ritter și Dore și mai puțin la familia Wittmer. Vizitele implicau și bunuri materiale primite din partea filantropilor care ancorau în Floriana.

 

Baroneasă în Eden și prima victim

 

Spre finele lui 1932 au mai venit câțiva vizitatori în Floreana, în frunte cu o pretinsă baroneasă și cei trei amanți ai ei, populația insulei ajungând astfel la 9 persoane. Baroneasa pretindea să fie de extracție regală, locuise la Paris și era, ni se spune, deosebit de frumoasă. Se îmbrăca elegant și își petrecea timpul în cluburile pariziene. I s-a năzărit și ei să se mute în Floreana, unde dorea să construiască un hotel de lux. I-a convins și pe cei trei amanți (Robert, Rodolf și Valdivieso) să o urmeze. După cum cititorul deja anticipa lecturând cartea, sosirea ei și a anturajului ei în Floreana a dus la deteriorarea rapidă și drastică a lucrurilor.

 

Baroneasa mințea, spunând minciuni la adresa celorlalți locuitori ai insulei, cauza fricțiuni între familiile de pe insulă, deschidea și citea scrisorile adresate altora, și se băga pe sub pielea bogătanilor care ancorau cu vasele lor de lux în Floreana. Era geloasă că Ritter încă era vedeta cea mai căutată pe insulă. Și-a construit o casă chiar lângă debarcader, fiind astfel prima care să spună bun-venit străinilor. Dar și să le umple capul cu minciuni la adresa celorlalți locuitori.

 

Baroneasa pretindea că a cumpărat toata insula de la autoritățile ecuadoriene și că celelalte două familii erau sub stăpânirea ei, la fel, de fapt, că toți locuitorii insulei. Astfel, în „Edenul” Floreana femeia stăpânea și ceilalți se supuneau.

 

În timpul nopții se auzeau împușcături, iar dimineața Ritter și Heinz vedeau animalele de casă moarte ori grădinile distruse. Cele două familii au început să stea de pază cu rândul în timpul nopții pentru a-și proteja proprietățile. Iar dacă vizitatorii lăsau în urmă lucruri pentru celelalte două familii, Baroneasa fie că nu le dădea, fie că le vindea. În timp, Heinz si Ritter au aflat că sunt excrocați. Ceea ce nu le-a prins bine.

 

Între timp, în casa Baronesei lucrurile au început să se deterioreze. Unul dintre amanți, Rudolf, s-a îmbolnăvit de tuberculoză și a fost expulzat să trăiască sub cerul liber. Medicamentele aduse de vasele de croazieră nu i se dădeau. Era supus muncii la hotelul de lux în construcție al Baronesei până la epuizare. A slăbit mult și era lipsit de vlagă. Nu avea nici măcar 30 de ani.

 

În iunie 1933 apare pe insula un danez tânăr, Knud Arends pe care Baroneasa își pune ochii. Fiind căsătorit, Knud refuza relații amoroase cu Baroneasa, un lucru care nu i-a fost iertat. În iunie 1933, Baroneasa invită toți bărbații de pe insulă la o vânătoare, când, pretinzând să ochească o vită sălbăticită, pune un glonte în pântecele lui Knud. Knud se prăbușește și e dus de pe insulă de un vas american în trecere, dar cei rămași în urmă devin foarte îngrijorați. De atunci încolo, Baroneasa purta un revolver la brâu.

 

ARTICOLUL 16 DIN DECLARATIA UNIVERSALA A DREPTURILOR OMULUI

 

Articolul 16 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului afirma: "Cu incepere de la implinirea virstei legale, barbatul si femeia, fara nici o restrictie in ce priveste rasa, nationalitatea sau religia, au dreptul de a se casatori si de a intemeia o familie. ... Familia constituie elementul natural si fundamental al societatii si are dreptul la ocrotire din partea societatii si a statului". Familia romana isi cere drepturile. Aceste drepturi le pledam, le-am pledat din 2006 incoace, si vom continua sa le pledam. Sunt cele mai pretioase dintre drepturi dar si cele mai abuzate azi. Pretuiti-le!

 

ALIANTA FAMILIILOR DIN ROMANIA

Str. Zmeica nr. 12, sector 4, Bucuresti

Fax 0318.153.082

www.alianta-familiilor.ro











Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu