Criza coreeana intre isterie şi
prudenţă
Corneliu Vlad
Stupefiată,
dacă nu chiar îngrijorată de criză acută dintre Washington şi Phenian sau
amuzându-se de schimbul de replici acide şi de umor îndoielnic dintre doi şefi
de stat care au pe mâna rachete balistice şi arme nucleare, lumea pare să uite
că această nouă şi grea încercare pentru pacea şi securitatea internaţională
mai are un protagonist, nu mai puţin important - şi direct implicat - Republica
Coreea (Coreea de Sud). Problema coreeană este ultimul vestigiu al războiului
rece, singurul care nu a fost cumva aplanat, chiar dacă s-a încercat o ieşirea
din impas în diferite feluri, inclusiv un război fratricid în care s-au aruncat
mai multe bombe decât în întregul Al Doilea Război Mondial. Şi totuşi, patria
coreeană a rămas până azi divizată şi învrăjbită, iar marile puteri - din zona
sau cu interese globale - nu se prea grăbesc să vadă o Coree unitară. De ce?
Pentru că, oricât de imense ar fi dificultăţile ridicate de reunificare,
această ţară ar deveni la un moment dat una dintre marile puteri nu doar de
anvergură regională, ci globală, cu imensele bogaţii ale Nordului (îndeosebi
ale subsolului) dublate de tehnologia şi forţă de muncă performantă ale
Sudului. Iar dacă mai adăugăm şi rachetele balistice şi armă nucleară din
arsenalele Coreei de Nord, avem perspectiva unei mari puteri imprevizibile,
care ar intră în jocuri de putere complicate cu Japonia, China, Statele Unite,
Rusia.
Capitală
Coreei de Sud, Seulul, cu o populaţie cam cât are România, se află la numai
câţiva zeci de km de linia de demarcaţie dintre cele două state coreene, deci
se află într-o stare de vulnerabilitate care, în caz de ostilităţi, ar putea
lesne degenera apocaliptic, într-o catastrofă inimaginabilă în faţă
eventualelor lovituri nord-coreene. Şi totuşi, Coreea de Sud nu s-a prins în
siajul isteriei care agită şi comentatori, şi oameni politici aparent dinafară
jocului, dar care par interesaţi în propagarea unei „culturi a fricii" la
nivel global. Explicaţia? Coreea de Sud şi-a elaborat şi urmează o politică
bine gândită şi nuanţată în privinţa marii sfidări căreia trebuie să-i facă
faţă de peste jumătate de secol naţiunea coreeană. Reunificarea ţării este de
perspectiva istorică cu bătaie lungă (sau..., cine ştie?), apropierea dintre
cele două state - mai probabilă, însă întâmpina mari dificultăţi şi de ordin
geopolitic (cele sus amintite), şi în ce priveşte marile decalaje economice,
culturale, civilizaţionale, între cele două părţi ale Peninsulei. Dar cele două
state, fraţi învrăjbiţi, sunt obligate să coexiste.
Pentru a se
putea menţine la putere, echipa conducătoare de la Phenian a ales varianta
riscantă a înarmării nucleare ca factor de descurajare a intervenţiei străine
ceea ce, însă, o obligă şi la adoptarea unei politici prudente (dincolo de
propagandă mediatică) şi excluderea variantelor sinucigaşe de acţiune. Iar
Coreea de Sud, prin noul sau preşedinte, Moon Jae-în, reprezentant al
curentului politic moderat, îşi consolidează capacităţile de apărare, inclusiv
cu rachete balistice şi arme nucleare tactice, în plus, prin conectarea la
scutul spaţial amercian cu rachete THAAD, dar în acelaşi timp nu se lasă atrasă
în ostilizarea neproductivă a relaţiilor cu Nordul (cum e tentat uneori
Washingtonul) şi se declara dispusă la dialog direct cu regimul comunist, fiind
totodată atentă la raporturile sale cu marele vecin şi principalul partener
comercial care este (pentru ambele state coreene!) China. Probabil că şi în
folclorul coreean este un proverb de tipul „frica păzeşte pepenii", după
care par să se ghideze, în acţiunile lor, şi cele două capitale coreene.
Grafica - I.M
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu