Căutând după mere 9
Vi-l puteți
închipui pe Dragomir pe la 16 ani fiind ďigan, dezvoltat, puternic, ca
legendarul Hercule, luat cu haboca, cu forța, împreună cu bunicul şi îmbarcat
pe tren la Hoďin, Huedin, să fie dus în lagăr la Buda şi Pştea, că era pe vreme
de război şi, deşi nu era jidan, evreu, erau deportați la munca să-şi facă
ungurii mendrele, lucrul, cu românii neoşi transilvăneni harnici, zdraveni şi
buni de corvodă, muncă, precum boii prinşi la jug şi osteniți, canoniți, la
plug până cad prostiți, siliți, cad pe brazdă, c-aveau voința de a face lucrul
lor bine, cu maiestrie şi pricepere, ca renumitul meşter Manole mănăstirea de
la Curtea de Argeş, unde zice-se, că-n zidurile ei a zidit-o pe nevastă-sa, pe
Ana, ca să dăinuie de pomină zidirea, construcția, peste veacuri, dar apoi vi-l
închipuiți la decolmatarea văii Sâmpetrului şi fluviului Almaş luând în spatele
lui pe unul şi pe altul să-i trecă apa, ca să nu cumva să-şi ude picioarele şi
să-apuce stroşala şi să strige ca Păcală aflat în sacul cărat de popa în spate:
"Vezi, părinte, că se udă Evanghela", apoi făcând pariu şi cărând pe
umerii lui o grindă din lemn de stejar, grea, de zece metri de lungă, dar în
Sâmpetru lucrându-şi pământu îl puteai vedea,
îşi lucra mălăina, ogorul, cu
plugul, cu sapa, cu coasa, cosind râturile cu iarbă, apoi cu mama uscându-şi şi
strângâdu-şi fânul, dar făcând cărămidă pentru casele care răsăreau după
război, ca ciupercile, hribele, gălbiorii, ciuciuleții, creasta cocoşului, ciupercile
oieşti, ciupercile crăieşti ...cum răsăreau şi creşteau după ploaie, apoi pază
de noapte, trăgând clopotele de vreme grea, la înmormântări, că era în lege
clopotar şi trebuia harnicul Dragomir să ostenească din greu, că ne-avea povară,
pe capul lui şi pe noi muşchetarii şi-n acele vremuri câştigai cu greu un bănuț
şi bucate (era lucru ruşinos să-ți laşi pământul nelucrat), iar în Aghireş-Fabrici
după ce ieşea din tură/schimb lua firezul şi mergea la tăiat lemne pe la case
şi pe la blocuri, că pe la noi nu era gaz cum nici pe la Ciubăncuța nici nu se
pomeneşte că va fi cândva, în perspectivă şi eu şi Mircea îl vedeam pe tata
gândindu-se cum să împartă banii câştigați cu sudoare şi " of !" cinstit
şi demn, că el nepotul dascalului Ioan Rătundeanu-Ferghete, învățător în Baica,
el Dragomir, nu era născut la apelul de seară,
el Dragomir era născut în
brazdă, pe urma lăsată de plugul tras de boi la grădina Ursului Sub Rătundu, după
ce se mutase vatra satului de pe Corbu în valea Sâmpetrului, aici sus între
pădurile seculare spațiul pentru sat era neâncăpător. (În Aghireş ne bate
vecina de apartament la uşă vecina Ciotloş Morişco şi ne spune, că tata vine
catre casă de la tăiat de lemne, de pe la blocurile Caulinei, vine pe drum, stradă,
vine printre maşini cu firezul pe (în) spate dormind. Mama îngrijorată mă mână
înaintea lui tata. Eu îl prind de mână şi-l trag pe o margine a drmului el
nesimțind manevra mea şi nu-mi era mirare, că după atâta muncă şi nehodihnă la
ce altceva să te aştepți? Era tata un om muncitor şi basta, ce altceva puteai
spune despre tata ?).
Mircea nu
mai trebuia să îmbrobodească în loc de năframă cu cămaşa lui de pânză lungă
pâna la glezne parul din gardul cu spini (aşa eram noi pruncii țăranilor până
mergeam la şcoală până pe la 7ani nu ştiam ce-s aia nădragi, pantaloni, de țaig
sau iarna ciorici şi uioş, haină, căput din lână de oaie toarsese pe furcă după
ce lâna a fost scarmănată şi drevelită la dreve), deci îmi era clar, că Mircea
nu mai trebuia să treacă gardul de spini la popa, la nănaşul, în grădină după
mere clițane dulci şi de vară, dar tata Dragomir, un bărbat uriaş, dar de o
bunătate fără pereche şi vi-o spun asta din suflet, nu după ureche, Dragomir
aiesta şi-o puse de mămăligă, o băgase pe mânecă (miliția nu-ți intra în ocol, gospodărie,
în curte de-a lelea, fără un rost, că dacă nu te-ai bătut, furat, de ce să vină
şi totuşi Dragomir nu cântase iordane, dar în acea zi călcase pragul casei
milițianul şi îi poruncise milițianul tatei, lui Dragomir: "vii fără vorbe
cu mine" şi tata, ca un mieluşel dus la abator executase porunca
autorității, că n-avea încătro, n-avea de ales şi Iisus a fost dus de la Ana la
Caiafa şi apoi la Pilat din Pont, la guvernatorul roman, care-l condamnase
şantajat de mai marii evreilor la moarte prin schingiuire, batjocură şi
răstignire, în zi tainică de Sfinte Paşti eliberându-l nu pe El, pe Iisus, un
nevinovat, ci pe Baraba, deşi tulburase ordinea strâmbă, publică, ca Petre
Petre ori ca unchiul Uțupăr care desculț disperat, înainte de a fi puşcat la
Omida, strigase lui Darie: "să nu uiți, Darie", iar tata lui Darie
într-un moment crucial a vieții lui dându-şi seama ce clocea tainic, negrăit, nespus,
în sufletul şi mintea lui zbuciumată de om prăpădit şi necăjit: "ce mult
te-am iubit, Marie !" (Dragomir ieşea din ocolul casei părânteşti urmat de
miliție şi dacă nu călcase strâmb pe bec nici, ca paznic de noapte, că toată
viața lui se baza nu pe încâlcitul peteicilor sau ițelor, c-aşa a ştiut să stea
drept, ca bradu-n munte cu rădăcini zdravene de stejar, că el dacă semăna
ghindă, nu aştepta să răsară frasin cum mulți se spălau ca Pilat din Pont pe
mâini, deşi după o crimă tot nespălați erau şi asta conta şi-i era pâine de
toate zilele, deşi încurcate, ambilicate, erau căile Domnului şi uneori nu
ştiai cum să-ți dezbraci propria cămaşă de pe tine fără s-o rupi, omul fiind
doar om şi, ca el omul e măsură a lucrurilor).
Acuma scos din curtea bunicilor
el, Dragomir, era condus de milițian către şcoala unde se făcea înscrieri în
colectiv, în ceape, cooperativă, gospodăria agricolă de producție şi de
întovărăşire, ca-n Desfăşurarea, din satul Siliştea lui Marin Preda şi a lui
Ilie Mororomete sau a celor "nişte țarani" din Cronica de familie cu
popii răspopiții nerisipiți a lui Ioan Brad, din vatra satului, un socio-uman
fără precedent, integrat într-un alt mod de viață, mod de a fi, decât cel
interbelic, într-o sală de clasă făcându-şi sătenii, consătenii lui Dragomir
cereri şi însemnând cererile scrise timid, murculit, heroglific şi el
năstruşnicul Dragomir refuzase, se opuse, înscrierii, sarcinilor trasate ca
ordin drastic a bolşevicilor şi lui tata Stalin,
că de ce altcineva să-i lucre
pământul lui Dragomir, de ce tocmai lui şi cu câte altele nu tocmai de ale
carnavalui Caragiale ici pe colo schimbate, prin părțile esențiale, nu-şi
împuia şi bătea, cocoşea, capul, că unul bolundul, n-are pământ, că şi dacă
avuse şi-l băuse, îl vânduse la birt, crâşmă, cârciumă-bufet ori şi-l pierduse
jucându-l la cărți, cum făcuseră şi grofii din vremurile lui Horea, Cloşca şi
Crişan, când aiest trio românesc a fost tras de neamul nemeşesc a grofilor
unguri precari, ciufi intoxiați de rautate şi de viciul lăcomiei, au tras pe
roată pe Dealul Căpățânii, pe Golgota de la Alba de ungurii grofi nimeriți
stăpâni vremelnici şi răi pe pământurile Transilvaniei şi, chiar în
Sâmpetru-Almaşului, în Sfânt'Petru cu Răchiți (Fizeş-Sempeter-Răchita-
Roşioară, zisă într-o vreme după istorica, vechea, aşezare a satului şi: Corbu).
Dragomir era un fercheş, nealcoş, pus, aranjat, la tri ace şi tras la sforă şi
boloc, săntos încăpățânat în bine şi lui nu-i putea impune, dar nici reproşa, nimeni:
ce are dumnealui, de făcut, că ştia ce fierbe-n oala lui, ştia trage linie şi
să-şi facă bilanțul îmbrăcat în portul popular specific anotimpului, prezătând
bine aiest urieş blajin calm, dar şi nervos când cineva nu ştia pe ce lume
trăieşte (eră ca acele corcituri rezulate dintre îngeri şi femeile oamenilor şi
copil fiind, se spune, că din hotar cum îşi lucrau, arau pământul, el luase pe
bărbat şi femeie cu plug şi cu boi cu tot, ca pe nişte jucării şi le duse acasă
minunâdu-se de aceste ființe în miniatură, dar parinții îl mânaseră să le ducă
înapoi de unde le-a luat, că ei, aieşti oameni, vor moşteni şi lucra pământul
râmând, scurmând, să afâne solul ca râmele glia şi ca harnicele furnici să considere
munca o cinste.
Dragomir era
descumpănit: "tragi, ca boul zi şi noapte şi pe când gândeşti, c-ai de
toate, te-ai bucura, dar nu te mai poți bucura şi te întrebi oftând, suspinând:
"cu ce, Doamne, ți-oi fi greşind, mergem prin viață, dar încătro, quo
vadis, Domine, lux fiat, în flux şi reflux, ca marea respirând: inspirăm şi
expirăm, dar ce ducem cu noi, (ne trudim, muncim cinstit, din răsputeri, dar,
Doamne,
de ce nu-i, ca-n cer şi pe pământ şi să iertăm greşților noştri, că ni se iartă
doar cum şi noi iertăm...) de ce n-avem parte de bine, de sănătate, deşi suntem
sănătoşi încăpăținați în bine întru dreptul de a fi candidând la fericire, dar
ce luăm cu noi dincolo, Doamne, ce luăm cu noi în mormânt, că goi venim şi goi,
în costumul lui Avram, ne ducem, deşi muncim mult, peste puteri şi peste vederi
şi ce-i mult nu-i Făt-Frumos, nu-i sănătos, că de ! vine he !
politica şi ne ia
îmbucătura de la gură numărându-ți până şi dinții şi măsurându-ți, nu-ți fie de
deochi, calibru, a doua natură cu a spiritului aventură şi atunci ce mai avem
dacă mai avem, că celui ce are i se va mai da şi celui ce n-are şi cât are i se
va lua, scrie asta şi-n Sfânta Scriprură şi vin aieştea să-mi ia şi pământul
acuma, fir-ar săfie! şi atunci eu ce am, cu ce rămân, naiba să-i ia pe
răii-răilor? se frământa Dragomir excortat de miliție, unde nişte tovarăşi
ştabi de partid îi indicase, că pentru asta au fost repartizați în sat de la
raion şi regiune, ca acticvişti: să ia măsuri după indicațiile speciale şi
prețioase, după cum îi mogheorizează, îi spuse tainic şi tovarăşul milițian, cel
care îl sfătuise atenționându-l pe Dragomir, că nu-i bine să te prinzi cu gura,
c-ar fi bine să faci ce faci aşa cum zic ei, însă Dragomir se întreba fără să
lase nimic dintr-a lui: când a fost pentru țăran, oamen buni, bine? cum scrie
la carte, viața lor, a țăranilor, să bată filmul ?
Dumnezeu imi
lasa biletele sub perina! Cultura mea generală să treacă propriile-mi
aşteptari? (şi după ce-mi scrii, asta ar însemna, că eu ştiu, Doamne ceea ce
ştiu e reprezentativ, temeinic, că doar cine se aseamănă se adună, ca cele bune
în Rai să se pună). Ce ne-o împins unul către altul? Parintii? Uneori cred, că
nu voi face față la ce-mi pretinzi exigent, dar după cele ce-mi scrii blajin, ca
însuşi Iisus, văd, că nu-i aşa, că eu bat şi modelez fierul la cald cu ciocanul
pe nicovală şi, chiar e mai aparte.
Lumea ta e a
ta draga Pavele iar a mea e a mea. Tu nu copiezi pe nimeni dintre postbelici
pentru ca ei nu au trait vremurile de azi dar e bine sa le amintesti “academicilor”
ca-i cunosti. Tu scrie ca in tine sunt Eu, si, Eu sunt Adevarul !!!
Pavel
Rătundeau-Ferghete
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu