Amantele secrete ale pătimaşului
Mihai Eminescu.
Amantele
secrete ale pătimaşului Mihai Eminescu. Femeile care au înnebunit-o de gelozie
pe Veronica Micle: ţărănci, nemţoaice, surori de lăutari şi actriţe Mihai
Eminescu şi Veronica Micle, unul dintre cele mai celebre cupluri din istoria
literaturii române
Specialiştii, dar şi contemporanii lui Mihai
Eminescu spun că poetul era un amant pătimaş şi că, de fapt, Veronica Micle nu
a fost singura femeie care a pus pe jar inima genialului botoşănean. Prin patul
şi inima lui Eminescu, chiar şi în timpul relaţiei cu Veronica Micle, au trecut
actriţe, nemţoaice, croitorese, ţărănci şi casnice.
”Cu toată inegalitatea temperamentului său,
Eminescu avea două coarde întotdeauna egal de întinse: veşnic înamorat şi
veşnic având nevoie de bani”, spunea Ion Luca Caragiale, în 1882, despre
contemporanul său, poetul Mihai Eminescu.
De altfel, iubirea în poezia eminesciană este
şi astăzi subiect de studiu pentru eminescologi sau literaţi. Unii specialişti
spun că Eminescu a scris cele mai frumoase versuri de dragoste din lume. La
prima vedere, cea care l-a inspirat în realizarea capodoperelor în versuri
dedicate iubiri ar fi Veronica Micle, femeia care s-a iubit cu Eminescu timp de
17 ani şi alături de care avea să petreacă ultimul an din viaţa sa.
Eminescologii,
extrăgând pasaje din mărturiile contemporanilor, dar şi din creaţia poetului
spun că, de fapt, lui Eminescu, chiar şi în perioada când se iubea cu soţia
profesorului Micle, i se aprindeau călcâiele ori de câte ori vedea o femeie
frumoasă.
Se spune că
tot pentru o femeie a părăsit şcoala, pentru o alta aproape nu a mai plecat la
Berlin, iar pentru o croitorească mai că nu a mai vrut să vină acasă din
capitala Imperiului German. Totodată, acestor femei, Eminescu le-ar fi dedicat
numeroase poezii, stârnind gelozia Veronică Micle.
Prima
iubire, o fată de ţăran Specialiştii spun că prima iubire care a dat naştere
unei capodopere litereare, culmea cu nuanţe filosfice, nu romantice, este o
fiică de ţăran din Ipoteşti. Eminescologii spun că o chema Cassandra, era mai
mare decât poetul cu doi ani şi micul Mihail a făcut o pasiune pentru ea încă
de la vârsta de şase ani.
„La
Ipoteşti, i se declanşează şi primele emoţii erotice, după cum aflăm tot din
poezia sa, pentru o fată despre care un cercetător al locului, I.D. Marin, a
emis ipoteza că se numea Casandra şi care, stingându-se prea curând, îi
incendiază sufletul cu ardoarea primei suferinţe profunde“, spune Lucia Olaru
Nenati, scriitoare şi publicistă, doctor în filologie, promotor cultural,
membră a Uniunii Scriitorilor din România şi a Uniunii Ziariştilor
Profesionişti.
Şi,
într-adevăr, Cassandra a murit la 16 ani. În memoria ei, Eminescu va scrie, mai
târziu, poemul, ”Mortua Est”, în anul 1871, precizând în repetate rânduri că nu
va uita niciodată cosiţele blonde ale fetei de ţăran.
A fugit de
la şcoală pentru o femeie În 1866, după terminarea clasei a doua a ciclului 2
gimnazial, Eminescu părăseşte brusc şcoala. Mai precis, fără să-şi anunţe
părinţii şi profesorii, fuge cu o trupă de actori. Motivul ar fi fost suferinţa
provocată de moartea lui Aaron Pumnul, însă profesorul lui Eminescu, de la
Colegiul din Cernăuţi unde învăţa, lămureşte adevăratele motive: ”M. Eminescu,
spirit deştept şi inima uşor impresionabilă, n-a rămas scutit de efectele
reprezentaţiunilor; asupra lui au făcut o înrâurire chiar mai mare. Motivul
părăsirii studiilor gimnaziale din Cernăuţi nu a fost moartea lui Pumnul, ci
altă împrejurare... Teatrul l-a abătut de la studiile sale gimnaziale, voia să
fie şi el actor şi autor dramatic! Şi aşa a părăsit gimnaziul. Poate că la
părinţi să fi spus alt motiv decât cel adevărat, deşi mă îndoiesc”, spune
Sbierea, într-o scrisoare din 1889 către Titu Maiorescu.
Specialiştii
bănuiesc, însă, că Eminescu a plecat cu trupa Fanny Tardini, în 1866, fiindcă
se îndrăgostise nebuneşte de o actriţă tânără, pe care o urmărea cu nesaţ încă
din 1864. Actriţa se numea Maria Vasilescu şi avea 21 de ani, în timp ce
Eminescu, doar 18 ani.
Pleacă în
turneu şi se iubeşte cu ea un an de zile în Banat şi în Bucureşti. Pe cât de
mare a fost iubirea, despărţirea a fost foarte rapidă.
Şi asta fiindcă, spun specialiştii, s-ar fi
îndrăgostit din nou, tot de o actriţă, de o rară frumuseţe, Eufrosina Popescu,
din trupa Pascaly, unde a ajuns să lucreze tot ca sufleur şi făcea figuraţie în
anumite spectacole. De iubirea pătimaşă dintre Eminescu şi Eufrosina Popescu,
mai mare cu 10 ani ca poetul, pomeneşte George Călinescu în lucrarea
biografică, ”Viaţa lui Mihai Eminescu”: ”Această Eufrosina era de o rară
frumuseţe şi, mai mult graţie atracţiilor fizice, izbutise să se facă iubită de
public.
Actriţă de
mâna a doua, ea nu e o vestală, are amanţi care o întreţin şi nu respinge nici
dragostea romantică a lui Eminescu”. Specialiştii spun că Eufrosinei Popescu îi
dedică poeziile ”Venere şi Madonă”, ”La o artistă”, ”Amorul unei marmure”.
Eminescu trăieşte suferinţa de a fi împărţit cu alţi amanţi, mai în vârstă, dar
bogaţi, până în 1969, când ajunge cu trupa Pascaly din nou în Botoşani. Aici,
Gheorghe Eminovici, tatăl poetului, supărat că fiul său umblă cu actorii şi că
se iubeşte cu o actriţă, în loc să facă şcoală, ar fi recurs la un gest extrem:
îl dezbracă pe Mihai în pielea goală şi îi ia hainele.
Actriţa
Eufrosina Poenaru ”Eminescu era proaspăt
întors cu trupa Pascaly la Botoşani. Tatăl său, Gheorghe Eminovici, aflase.
Atunci, Eminescu ar fi rămas fără haine. Tatăl său voia să îl facă să renunţe
la trupa de teatru. Văzând că nu merge în felul acesta, Eminovici i-ar fi
propus fiului său să studieze la Viena. Condiţia era aceasta: să renunţe la
actriţă şi la teatru şi primea bursă la Viena să studieze filosofia şi
dreptul”, spune scriitorul botoşănean Gellu Dorian.
Tânărul
Eminescu ar fi acceptat pe loc. Veronica Micle, înşelată şi cu sora unui lăutar
Între 1869 şi 1872, Eminescu a fost student la Viena, urmând cursurile
Facultăţii de Filosofie şi de Drept.
În ultimul an, o cunoaşte pe Veronica Micle, o
bistriţeancă de aceeaşi vârstă cu el, căsătorită de la 14 ani cu profesorul
Ştefan Micle, mult mai în vârstă decât ea. Între cei doi tineri izbucneşte o
iubire pătimaşă, spun specialiştii. Şi-au jurat credinţă eternă, iar Eminescu,
în 1872, se întoarce acasă la Botoşani. Cum îi era obiceiul, se relaxează la
Ipoteşti şi bate cârciumile târgului Botoşani, cântând cu lăutarii. În acelaşi
an, este trimis ca student „extraordinar”, pentru a-şi lua doctoratul la Berlin
în filosofie, cu o bursă oferită de Junimea. Înainte de plecare, face un chef
de pomină cu prietenul său Andronic Ţăranu şi celebrul lăutar din Botoşani,
Toma Micheru, la hotelul Moldavia, din Botoşani.
Petrecerea a durat până în zori, Eminescu
fiind cunoscut ca având o voce de aur şi fiind un adept al vinului bun.
Totodată la
petrecere participă şi sora lăutarului Micheru, Nataliţa. În faşa focoasei
brunete, cum este descrisă contemporanilor de poet, Eminescu îşi pierde capul
şi încalcă toate jurămintele faţă de noua lui iubire, Veronica Micle.
S-ar fi iubit cu sora lăutarului în hotelul
botoşănean şi mai că nu s-ar mai fi dus la Berlin din cauza ei. S-a iubit cu o
croitoreasă pe meleaguri germane Nataliţa a fost repede uitată de poet la
Berlin, unde Eminescu merge la toate cursurile, dar nu-şi dă examenele, fiind,
se pare, ”ocupat” cu o frumoasă croitoreasă cu ochi albaştri. De acest episod
pomeneşte profesorul botoşănean Nicolae Iosub în revista ”Luceafărul”, din luna
decembrie a anului 2010: ”În zilele libere, Mihai Eminescu călătoreşte cu
trenul până la Postdam, însoţit de frumoasa Milly, pentru a vizita castelul
Sanssousi şi grădinile înconjurătoare.
Îi dedică şi
o poezie: ,,Din Berlin la Potsdam merge / Drum de fier, precum se ştie / Dară
nu se ştie încă / C-am luat bilet de-a trie / C-am plecat de dimineaţă / Cu un
taler şi doi groşi…/ Şi de gât cu blonda Milly / C-ochi albaştri, buze roşi /
Şi-acum şuieră maşina / Fumul pipei lin miroasă,/ Sticla Kummel mă invită, /
Milly-mi râde. Ce-mi mai pasă!”. ”Atât de fragedă”
O altă
femeie care l-a făcut pe Eminescu să-şi piardă minţile, deşi se afla într-o
relaţie cu Veronica Micle, a fost o scriitoare nemţoaică din suita reginei
Elisabeta I a României. Se numea Mite Kremnitz şi se născuse în 1852 la
Greifswald, în Germania. Venise în România în 1875 şi se stabilise cu soţul ei,
medicul Wilhelm Kremnitz, care era în acelaşi timp şi cumnatul lui Titu
Maiorescu, în Bucureşti. Îl cunoaşte pe Eminescu, în timp ce acesta era
redactor la ziarul ”Timpul”, în Bucureşti. Flacăra iubirii se aprinde, spun
specialiştii, în anul 1879, când poetul îi predă lui Mite, lecţii de limba
română. De altfel, se cunoscuseră fiindcă frecventau aproape acelaşi anturaj.
Memorabilă este scena dintre Mite şi Mihai Eminescu, în ziua de Crăciun a
anului 1879. Întâmplarea este evocată într-un articol al lui Zigu Ornea, editor,
critic, istoric literar, publicist şi scriitor român, în revista ”România
Literară”, într-un număr din anul 2000. În articol se fac referire la pasaje
din romanul ”Mite” al lui Eugen Lovinescu. MIte Kremnitz, la bătrâneţe ”Amândoi
realizează faptul că se iubesc.
Poetul îi
dărui, de ziua ei de naştere, un caiet mic cu poezii (din care nu lipseau ”Cu
mine zilele-ţi adaogi”, ”Despărţire”, ”Foaie veştedă” şi „Atît de fragedă„) în
manuscris. Era, de astă dată, nu un semn de dragoste, ci de omagiu, ultima poezie
fiind considerată de ea inspirată. Peste cîteva lecţii, Eminescu îi
mărturiseşte, totuşi, Mitei iubirea, deşi ştia bine că ea nu putea fi niciodată
a lui”, se arată în articolul lui Zigu Ornea.
Dragostea
era imposibilă din cauza statului diferit şi a diferenţei de avere dintre cei
doi. Tot Zigu Ornea arată din pasajele romanului lui Lovinescu că iubirea
dintre Mite şi Eminescu se termină brusc, poetul realizând că, de fapt, nu o
iubeşte cu adevărat. Mite citea în salonul familiei pasaje din nuvela sa, la
care Eminescu adăugase comentarii. Participa şi Eminescu. ”Poetul simţise,
acum, că dragostea lui pentru Mite murise. Era într-o stare sufletească de
regret final când, pe stradă, întâlnindu-l pe Caragiale, dramaturgul îl
întreabă: "De ce eşti, măi, aşa de sinistru?", la care poetul
răspunde eliberat: "Am şi de ce! M-a apucat miezul nopţii ascultând
literatura proastă a unei cucoane" şi îl anunţă că a doua zi pleacă la
Iaşi”.
Ultima
amantă: Ultima amantă a lui Eminescu,
înainte de a cădea în episoadele profunde ale bolii şi, mai ales, înainte de
întoarcerea definitivă la Veronica Micle, a fost o femeie divorţată, care avea
doi copii. Se numea Cleopatra Poenaru, era mai mare cu 10 ani ca Eminescu,
despre care el însuşi spunea că ”Era o femeie planturoasă” şi era fiica
pictorului Constantin Lecca. Acestei femei, spun specialiştii, i-a dedicat
Eminescu poezia ”Pe lângă plopii fără soţ”. ” Pe Cleopatra Popenaru, Mihai
Eminescu a cunoscut-o la Bucureşti, la seratele literare.
Tânăra
locuia pe strada Cometei din Craiova, în apropierea unor plopi, iar astfel a
apărut şi poezia „Pe lângă plopii fără soţ”, spune Toma Rădulescu un istoric
din Craiova.
Pe Cleopatra a cunoscut-o, se pare, în 1877,
în Bucureşti, prin intermediul lui Caragiale, care era vărul femeii. Eminescu
s-a iubit cu fiica pictorului când la Bucureşti, când la Craiova, până în 1883.
Iubirea supremă: Veronica Micle Totuşi, spun
experţii, iubirea cea mai mare a lui Mihai Eminescu a fost Veronica Micle, pe
care a iubit-o până la sfârşitul vieţii. S-au cunoscut în 1872 şi i-a despărţit
doar moartea poetului, în 1889.
După fiecare
aventură, Eminescu se întorcea mereu la Veronica Micle. Ultimul episod de
iubire dintre cei doi se petrece la Botoşani, în 1888, şi, mai apoi, la
Bucureşti în 1889, unde poetul a fost doborât de tratamentul greşit administrat
bolii pe care o avea.
De ce era
iubit Eminescu de femei Conteporanii spun că Eminescu avea priză la femei
fiindcă, în primul rând, era foarte frumos. Asta spune şi nepotul său, Mihai
Mavrodin, din Botoşani: „Şi astăzi, chipul lui minunat îmi stă în minte. L-am
văzut şi eu.... era izbitor de frumos. Era imposibil să apară într-o sală, fără
ca fiinţa sa să atragă privirile chiar ale celor ce nu-l cunoşteau.
Chipul lui
ne minuna şi pe noi, copiii”, scria Mihai Mavrodin într-un articol din anul
1929, din ziarul botoşănean „Ştirea“. Colegul său de gimnaziu de la Cernăuţi,
dar şi coleg de facultate la Viena, Teodor Stefanelli, de asemenea ne lasă o
descriere a poetului: ”Eminescu, cât timp a petrecut în Viena, arăta de regulă
foarte bine şi era deplin de sănătos. Prin peliţa curată a feţei sale străbătea
o rumeneală sănătoasă, iar ochii săi negri, nu mari, dar pururea vii, te
priveau dulce în faţă şi se închideau pe jumătate când Eminescu râdea. Şi râdea
adese, cu o naivitate de copil, de făcea să râză şi ceilalţi din societatea
lui, iar când vorbea prin râs, glasul său avea un ton deosebit, un ton dulce,
molatec, ce ţi se lipea de inimă. Părul său negru îl purta lung, pieptănat fără
cărare spre ceafă şi, astfel, fruntea sa lată părea şi mai mare de cum era,
ceea ce-i da o înfăţişare senină, inteligentă, distinctă”. Totodată, Eminescu
impresiona prin vocea sa foarte bună.
Ultima
poezie scrisă de Eminescu...
Pe data de
15 iunie 1889, la ora 4.00 dimineaţa, se stingea în Sanatoriul de Boli Mentale
al Doctorului Şuţu, de pe strada Plantelor din Bucureşti, poetul Mihai
Eminescu.
Moartea l-a
găsit într-un halat ponosit, pe un pat metalic de spital, închis în ”celula” sa
din spital. Cu doar câteva minute înainte de a trece în nefiinţă, a vrut doar
un pahar cu lapte şi sprijin moral. I-a şoptit medicului de gardă care-i băga
prin vizetă paharul cu lapte: ”sunt năruit”. S-a întins pe pat şi la scurt timp
a murit.
Halatul
ponosit avea să fie, de fapt, de-o valoare incomensurabilă.
Într-unul
din buzunare se afla un mic carneţel. Pe acesta erau scrise... poezii. Ultima a
fost scrisă chiar cu o oră înainte de moarte.
"Stelele-n cer”
"Stelele-n cer
Deasupra mărilor
Ard depărtărilor
Până ce pier.
După un semn
Clătind catargele
Tremură largile
Vase de lemn;
Nişte cetăţi
Veghind întinsele
Şi necuprinsele
Singurătăţi.
Orice noroc
i-întinde-aripile
Gonit de clipele
Stării pe loc.
Până ce mor,
Pleacă-te îngere
La trista-mi plângere
Plină de-amor.
Nu e păcat?
Ca să se lepede
Clipa cea repede
Ce ni s-a dat?"
Sursa: Prof. Valentina Lupu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu