Căutând după mere 8
Se îngâna
ziua cu noaptea şi-n sat era neobişnuit, o îngrămădire de cocioabe, parcă am
fi-n alt sat unde n-a pătruns civilizația cu electrificarea (în această aşezare
se strecura tiptil cu paşi de felină şi necitându-i-se bine trăsăturile, că
nici luna nu răsărise, ca la lumina ei să desluşeşti cine-i arătarea (cineva
zise misterios, c-ar fi Miron Radu Paraschivescu, cel care scrise inspirat de
realitate plin de vână: "CÂNTECE ȚIGĂNEŞTI"), că se îndrăgostise foc
de Rozalba, o țigăncuşă foarte frumoasă, dar o putea avea pe ascuns, ca să nu
dea ochii cu Rică şi să dea de dracu.
...şi noi
prucii lui Dragomir ne furişam pe sub nasul paznicului neobservați nu pentru al
vedea pe tata afişat pe panoul de onoare printre mucitorii fruntaşi, ci să-l
vedem pe el în persoană murluit, mânjiit pe față de cărbuni şi de ghips, ca şi
cu făină nulaş de lux albă, să-l vedem lucrând cu ajutorul ce-avea, ca fochist
să întrețină focul şi ca să ne urce prin podul fabricii ca să vedem enormele
cazane unde era pusă piatra albă adusă de la cariera de piatră de la Leghia fie
cu funicularul, coşercile, fie cu basculantele Tatra şi-n fabrică se concasa, măcina
în concasor în moară făcând-o materie primă după ce era procesată în acele
cuptoare cu cazane care ne minuna pe noi puştii din curtea
"Rapidului", dar cu mine şi Mircea mai venea şi sora Marioara, oficial
tot o Maria, care sărea şi ea gardul, ca un praşcău, fițingău, răpăguşul, feceorescul,
sub grumazul ceterii şi tata la vederea noastră se bucura, bucuria i se putea
citi pe față şi mai uita pentru o secundă, că-i ostenit lucrând 12 ore cu24
liber, chiar dacă ne-arunca blajin vorbele: "voi nu ştiți, că n-aveți voie
sâ veniți la mine-n fabrică, n-aveți unde vă juca, nu-i largă curtea blocului ?
"(ne cetera el, dar nu părea mânios, supărat, c-am intrat unde nu era
pentru copiii).Tata era şi om bun tot numai suflet: lapte şi miere, dar uneori
când îi bătea la uşa blocului neajunsurile şi una peste alta făceam ceva, mai
scotea cureaua din nădragi, cioareci, pantalonii de pufoică şi ne beştelea, lovea,
cum a lovit-o popa care chipurile născocise, inventase, anume s-o snopească în
bătaie pe Smarandița cu sfântu Nicolae pe Calu'Bălan, că pe bădița Vasile-l prinseră cu arcanul şi-târâră pentru mulți an la
cătane, în cătănie... tata nu era dascal, ci tata şi atunci când bunicu-l ruga
să se ție de carte fecioru-su Dragomir, că el nepot de dascal, că nu s-a face
popă, dar popă sau nepopă după ce fugise de colectivizare n-ar fi fost rău
adeverindu-se, mă: cine are carte, are parte, devine domn, cu servici şi nu
trage transpirând din greu la şaibă sau lopată, că s-a schimbat soarta, s-o mai
învârtit roata, dar nu să zdrobească pe Horea, pe Cloşca şi pe Crişan sus pe
dealul Căpățânii în cetate la Alba, că muncind din greu aveai alt trai mai bun,
mai omenesc stând la coadă (aveai cartelă până şi la pâine şi vânzătoarele care
mă vedeau înghesuit de oameni în toată firea: mineri de la intrebrinderea
minieră de cărbuni "Şorecani", de la Caulină, Şut sau Rapid, vânzătoarele
miloase, de omenie, strigau convingător: "ho, că omorți pe pruncul lui
Dragomir, lăsați-l să înainteze la casă şi la tejghea"şi parcă eram
eliberat dintr-un harapauă, cleşte de caractiță enormă şi puteam răsufla,
respira: inspira şi expira şi ne simțeam eliberați de acel tăvălug care într-o
zi ne putea turti şi lăsa fără suflare, una cu pământul (lui tata "omul
alaînalt", cum era cunoscu mai bine în Aghireş-Fabrici, la tata îi era
greu în fabrică fochist, iar nouă pruncilor dacă eram trimişi să stăm la rând
la carne şi pentru ce aveam nevoie, chiar la Armin la Aprozar, că şi evreul era
stăpân pe propretatea statului şi se povestea, că făcea şi acesta ghisefturi, ca
celalți vânzători şi nu conta nația, că era români sau unguri, cu toții se
învârteau să mai câştige ceva, nu se lăgădeau, mulțumeau doar cu salarul
cuvenit de la stat,
deşi nu se omorau cu munca, dar aveau carte şi cine are
carte parte-şi face şi chiar dacă mergi la un doctor dai, c-alte îți vorbeşte, că
eu şi frate-meu Mircea fiind bolnavi, tata le bagă-n buzunar 100 lei, ca
medicul să scrie o rețetă kilometrică şi săne spună admirativ: "aveți un
tată bun"? Asta o ştiam şi eu şi Mircea fără să ne spună un străin de
familie şi casa noastră. Nepoul de dascăl, de învățător, Dragomir, a avut de la
cine învăța când nu se încăpățâna, când nu devenea îndărătnic, că nu mai
departe trimis pe timp de iarnă în câmp, că nutrețul pentru iosag, animale nu
era îndestulător bunica, mamă-sa i-o atras atenția, l-o povățuit, cu vorbe
bune, cum lelea Nastasia, fătoia, sfătuia întreg satul deşi în Sâmpetru venise
din Dragu, luând-o ne nevastă fătu Ferghete Viorel, dar Dragomir a lăsat-o să
zică de fata pădurii, de omul pădurii, de marțolea, dar el nu credea în bazaconii,
nici chiar în extraterestri şi nici în Ozn-euri, el considerând, că ajunse
ştiința la o treaptă a evoluției şi dezvoltării, nu le ştiu eu, dar alții au
pătruns îțelesurile..., sper să vă lămuresc ciudățenia lui Dragomir, că era o
îndrăsneală, o cutezanță).
În castel
într-o parte erau birouăle fabricii de ghips şi-cealtă parte era biblioteca şi
clubul şi cabinetul secretarului de partid Oros, sus la etaj era sală de proiecție
filme, unde surprins proiecâtând Şoni, Varga Alexandru, pentru el filme până a se instala
Cimatograful "Ilie Pintilie"
fiind uşurel şi prişpiriu sărise de la etaj fără să i se întâmple ceva
cum sărise din apartamentul aflat la primul etaj când părinții îl închiseră în
casă, cinematograful era mai încolo de Uzina Electrică (termocetrală funcționând
pe cărbunii exploatați de ŞORECANI din Aghireş-Fabrici, Ticu-Colonie, până
şi-Tămaşă pe lângă Zimbor) În spate castelul avea o intrare vizibilă pentru noi
copiii Aghireşului, unii ştiind toate tainițele, aici avea şi un inginer o
cămăruța de locuit (unii şi lucrul acesta îl ştiau, dar înainte ajunge la
camera inginerului era un horn enorm, larg, prin care era o cale un fel de
fereastră pe care noi copiii, un fel de cireşari de-a lui Constantin Chiriță
pătrundeam în podul castelului şi de aici fără a ne descoperii cineva ajungeam
pe acoperişul castelului de unde, ca de pe un munte cu brazii veşnic verzi ni se deschidea panorama
cu întreg panoramic al centrului muncitoresc roind cu muncitori: femei şi
bărbați îmbrăcați parcă pentru o sărbătoare a muncii, dar noi nu pentru asta
ne-am popoțat, cocoțat, sus pe acoperiş Nică-Fără-Frică (Nina Casian) cum n-aş
face-o acuma la senectute şi mai ales după Accidentul vascular suferit în ajun
de Drogobete, în 23februarie (în acele vremi dacă ar fi bănuit Dragomir cu ce
ne învrednicim noi voinicii lui (eu şi Mircea şi nu doar noi doi ar fi sărit, ar
fi sărit ca ars la noi cu singura curea ce o avea scoasă direct din pantaloni
riscând în fața noastră să-i alunece pantalonii şi să-i ajungă pe genunchi, că
sus pe castel pe acoperiş mai sus de creneluri pe țigla acoperişului noi cu
săbii meşterite de noi, cum am citit în cărțile lui Alexandru Dumas ori scrise
parodic cu iz de istorie, scrise frumos, fascinant de Ioan Dan şi nu numai
scrise cu suculență de aventură şi temeritate, cu sabie şi capă, aventuri: de
muşchetari şi cavaleri (Cavalerul, Cureirul secret, Cavalerul ordinului Basarab
cu Nufărul alb, Cavalerii Golfului...) noi sus pe acoperiş nu stam blând, omeneşte,
ci plini de voinicie ne mişcam felin, mişcare plină de nazdrăvănie
copilarească, de energie, nergici ne duielam fără a ne gândi că puteam aluneca
şi muri în orice clipă, că era o înălțime respectabilă de sus, dar noi cei de o
şchiopă nici nu ne gândeam la pericol, nu ne înfricam cu orice, multe pentru
fiind flecuri, neimportante, deşi se risca viața cu aşa ceva, că unde s-o văzut
copiii cuminți şi babă frumoasă, mai ales că nu aveam la purtător în sufletul
nostru nici o grijă lumească, de oameni mari, cum se zicea?
Acasă la
bunici, la fătu şi fătoaia în grădină din grădina popii Petru Nicula cădeau
mere dintr-um măr rocătinat, mucelean măr la care merele ce cădeau se
înțeleseră ca vecinul, cu nănaşul, că sunt ale noastre (deci eu şi Mircea nu
mai aveam probleme cu gardul acățându-ne-n el cu cămeşele lungi până la glezne
din pânză aspră țesută din cânepa ce semăna fiind mult lucru, că se recolta, usca,
se punea la topit în valea Sâmpetrului sau în valea Almaşului şi aveau grijă să
nu vină apa mare s-o mâne, apoi se usca, melița în Zdrobalău şi se pieptăna de
pozdări, resturi de tulpină, se torcea, urzea şi apoi se nevedea pe război, ca
să se țeasă (cămăşile de pânză erau țiitoare, rezistente, la tăvălit, că unde
s-o văzut copii şi haine bune şi babe frumoase (din două babe, nu ştiu dacă
ştiți, dar se făce din două babe o nevastă ?) sau înspinându-ne-n spinii dați
dracului şi ciudați, hărpăreți, să facă să ne doară carnea unde ajunge, să cocă
infectând apărând un proces inflamator cu rubor, calor şi dolor (roşeață, căldură
şi durere) şi mai era un măr cu mere acre
mari la care îi ziceam păduurețe, care mere erau bune fragede şi fărinnoase
şi preuteasa ne da la crăciun, când îi colindam urând să le intre binele în
casă pe uşă şi pe ferestră răul înghesuindu-se pe uşă şi pe fereastră afară din
casă, Dumnezeu să le dea belşug, roadă, bogată, mult bine şi la anul care vine (şi
vorbele bune nu prisoseau niciodată nimănui, eventual vreunui câine care scăpa
din lanț cum cel a lui Petrule, Mitru şi Dorica, a Dascalului, m-a prins cu
dinții colț alb, Mircea rămânând în drum nemuşcat de şold şi de bucă, mai mare
fiindu-mi spaima).
Pavele Ferghete-Ratundeanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu