DE UN MILION DE ORI MAI BINE -
Sfantul Ioan din Kronstadt
Exista
înlauntrul nostru un ochi duhovnicesc cu care vedem de un milion de ori mai
bine decât cu ochii trupului, acestia fiind doar un instrument al ochiului
duhovnicesc, un canal de comunicare prin care sufletul cunoaste obiectele
vizibile si reflecteaza asupra lor. Ce obiecte intra în aria de contemplare a
ochiului duhovnicesc? Fenomenele de ordin spiritual. În afara lumii vazute
exista Dumnezeu ca Duh infinit, Ratiune infinita, care a creat si creeaza totul
în universul material, acesta constituind traducerea în fapt a planurilor si
ideilor Sale, si exista lumea duhovniceasca îngereasca, fara numar, care
traieste într-o perpetua contemplare a Divinitatii, a faptelor atotputerniciei
si întelepciunii Sale. Ochiul nostru duhovnicesc tine mai mult de Domnul si ca
atare, lucrarea lui se numeste contemplatie, cugetarea de Dumnezeu.
Contemplatia si cugetarea de Dumnezeu se pot extinde la infinit, dupa cum
Dumnezeu Însusi este infinit; ele au darul de a ne curati sufletul de pacat, de
a-l desavârsi, de a-l apropia tot mai mult de Dumnezeu, Izvorul luminii,
ratiunii si existentei noastre. Apoi contemplarea cinurilor îngeresti, pe
masura ce avem revelatia lui Dumnezeu, firii lor duhovnicesti purtatoare de
lumina, bunatatii lor duhovnicesti, iubirii de Dumnezeu, iubirii reciproce si
de neamul omenesc, lucrarii lor ocrotitoare asupra pamântului nostru, a
stihiilor pamântului, a comunitatilor umane, asupra locurilor sfinte si în
general a oricarui loc si a fiecarui crestin în parte. Ochiul duhovnicesc mai
este îndreptat si înlauntru, asupra omului însusi, si atunci lucrarea lui se
numeste cercare de sine, autocunoastere, introspectie, sfânta înviorare sau
trezvie, în raport cu rationamentele si dorintele noastre.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 417.
CHIRURGII
SUFLETULUI - Sfantul Ioan din Kronstadt
Adeseori ne
suparam pe oamenii deschisi si directi, care ne descopera fara ocolisuri
defectele. Trebuie sa-i apreciem pe acesti oameni si sa-i iertam pentru faptul
ca, prin limbajul lor îndraznet, ne-au zdrobit iubirea de sine. Ei sunt, din
punct de vedere moral, chirurgii care taie printr-un cuvânt ascutit, cangrena
inimii; biciuiesc iubirea de sine, trezesc în sufletul amortit constiinta
pacatului si stârnesc o reactie vitala.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu,
1995, p. 102.
CHEMAREA LA VIATA - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Esti lacom,
nesatios, zgârcit? Gândeste-te: cine ti-a dat viata? Banii? Sau pâinea? Nu
Dumnezeu? Nu oare cuvântul Sau te-a trezit la viata pe tine si toate fapturile?
Nu Fiul lui Dumnezeu „tine toate cu cuvântul puterii Sale” (Evrei 1, 3)? Oare,
te mentii în viata numai cu bani, cu pâine, cu apa si cu vin? Nu cu tot
cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu va trai omul (cf. Matei 4, 4)? Banii
si pâinea nu sunt oare praf si pulbere? Oare nu pâinea este cel din urma lucru
de care avem nevoie pentru a ne mentine în viata? Totul a fost creat si se tine
prin cuvânt. Din Cuvânt izvoraste viata. Prin El se mentine.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 310.
MELODIA - Sfantul Tihon din Zadonsk
Când auzi o
melodie sau o cântare armonioasa si dulce, duhul sa îti fie rapit de credinta
si dus întru salasluirile ceresti, în casa Dumnezeului lui Iacov. Si acolo, cu
urechile cele sufletesti, sa asculti cum adunarea Îngerilor si cetele Sfintilor
Îi aduc Dumnezeului Triipostatic o cântare preaarmonioasa. Aceasta întâmplare
îti slujeste drept prilej pentru a I te ruga Lui cu osârdie sa te
învredniceasca a-L slavi pe El si aici si în veacul ce va sa fie, dimpreuna cu
toti alesii Lui.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 72.
MIEZUL INTELEPCIUNII - Compozitorul
Arvo Part
Pauza nu
este un oarecare procedeu sau efect ce tine de forma. Dincolo de pauza sta
vesnicia. Este pâinea spre fiinta care ne este de trebuinta pentru a ne opri,
pentru a cugeta, pentru a cântari cuvântul pe care l-am spus. Sau cuvântul pe
care îl vom spune… pe care poate ca nu trebuie sa-l spunem. Si aceasta este o
pauza. Pauza este concentrarea tuturor puterilor; în întelesul sau desavârsit
este miezul întelepciunii.
Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii
– puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 67.
TACEREA CARE NE INCONJOARA -
Compozitorul Arvo Part
Tacerea e
întotdeauna mai desavârsita decât muzica. E de ajuns sa învatam s-o ascultam.
Aceasta e problema principala. Caci, în aceasta lume, totul e atât de plin,
sunt atâtea pe care de-abia le putem presimti. Bineînteles, nu vedem îngeri.
Totusi, ei sunt aici. Lânga noi. În general, oamenii nu-i vad. Nu aud ceea ce
ne înconjoara, în tacere.
Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii
– puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 66-67
LUMINA SI INTUNERIC - Sfantul Ioan
din Kronstadt
„Cautati mai
întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate acestea se vor adauga
voua” (Matei 6, 33). Cum, în ce chip sa cautam mai întâi Împaratia lui
Dumnezeu? Iata cum. De cauti lumina materiala, adu-ti aminte de lumina
spirituala, fara de care sufletul ramâne în întunericul patimilor si al mortii
spirituale. „Eu, Lumina am venit în lume – zice Domnul – ca tot cel ce crede în
Mine sa nu ramâna în întuneric” (Ioan 12, 46).
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 257-258.
CAUTAREA LUI DUMNEZEU - Sfantul Ioan
din Kronstadt
Ati vazut
cum se tin albinele de regina-matca si furnicile de regina-furnica? Exact la
fel si fiintele cuvântatoare si rationale trebuie sa se tina de Dumnezeu. Sau
stiti oare ca o planeta mica se tine de una mare si se misca în jurul ei? Exact
la fel fiintele rationale si cuvântatoare trebuie sa se tina cu orice chip de
Dumnezeu. Si trebuie sa-L cautam mai mult.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 442.
POMUL CEL MIC - Sfantul Tihon din
Zadonsk
Povatuirea
întru cucernicie si frica lui Dumnezeu este de trebuinta a se face înca din
pruncie... Asa precum pomul cel mic, de va fi înclinat dintru început într-o
parte anume, pâna la sfârsit va creste plecat spre partea aceea, întocmai si
copilul, de va fi povatuit dintru început catre un lucru anume, spre acela va
avea aplecare pâna la sfârsitul vietii sale.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 30.
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu