miercuri, 27 septembrie 2017

GÂND DE SEARĂ






VASUL SUFLETULUI - Sfantul Tihon din Zadonsk


Vezi ca într-un vas umplut sau într-o cofa plina cu apa nu mai poate sa încapa nimic, însa, dimpotriva, într-un vas gol încape orisice. Pricepe de aici ca asemenea si sufletul cel plin de dragostea acestei lumi, adica de iubirea de slava, de mândrie, de argint si de placeri trupesti, nu mai poate primi în sine nimic ceresc si duhovnicesc: nu poate sa-L iubeasca pe Dumnezeu si sa doreasca bunatatile ceresti dupa cuviinta si nici sa aiba în sine bucuria cea duhovniceasca. Din aceasta învata, crestine, sa alungi dragostea lumeasca, pentru ca iubirea de Dumnezeu sa intre în inima ta. Cele ce sunt asemenea pot fi asezate împreuna – cum ar fi, de pilda, apa sa fie pusa cu apa –, iar cele potrivnice, asa cum sunt bunaoara apa si cu focul, nu ar putea sa încapa în acelasi vas. Nu este dragostea lui Dumnezeu în inima în c are se afla iubire de argint, de slava, de cinste si de stapânire, precum nici într-o inima iubitoare de cele bune nu se gaseste dragostea lumii. Caci dragostea de Dumnezeu si cea lumeasca sunt lucruri potrivnice si de aceea nu pot fi împreuna, ci se izgonesc una pe cealalta. „Nimeni nu poate sluji la doi stapâni, caci sau pe unul îl va urî si pe celalalt îl va iubi, sau pentru unul se va stradui iar pentru celalalt va trândavi; nu puteti sluji lui Dumnezeu si lui Mamona”, graieste Hristos (Matei 6, 24).

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 64.





TRECEREA IN VESNICIE - Arhiepiscopul Iustinian Chira



Moartea e, si pentru crestin, un amurg încarcat de melancolie.
Despartirea de lumea aceasta e grea. Si soarele când apune se uita parca înapoi, spre plaiurile pe care le-a luminat o zi întreaga si care se acopera de umbra. Dar asa cum soarele rasare în alta lume, la fel si crestinul, prin Învierea din morti a lui Iisus Hristos, a primit încredintarea ca dupa urmeaza un stralucitor rasarit de soare, urmeaza o noua zi, o noua viata. „A murit”, o sa se spuna si despre mine si despre tine într-o zi; în ziua pe care eu nu o cunosc, care nu stiu când va sosi.

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 72-74.







DUHUL SFANT - Sfantul Ioan din Kronstadt

Duhul este atât de subtil, încât poate patrunde prin orice creatura, materiala sau spirituala, prin toate „duhurile” rationale si prin toate sufletele nerationale, prin corpurile ceresti, prin pamânt, prin toata materia organica si anorganica, fara sa întâmpine vreun obstacol, fiind totdeauna mai presus de ele si dându-le viata, ca Duh al lui Dumnezeu, sau penetrând cu usurinta orice materie, fara a-i da viata, precum muntii, pietrele, peretii, ca si cum n-ar întâlni nimic în cale. Prezenta lui Dumnezeu se vadeste chiar daca faci abstractie de orice alta realitate de natura spirituala sau materiala. De aceea pot spune oricând ca sunt cu Dumnezeu, închipuindu-mi ca sunt numai eu cu El. „Ca Tu cu mine esti”, spune psalmistul (Psalmul 22, 4). „Eu sunt cu tine”, îi spune Domnul Apostolului Pavel (Faptele Apostolilor 18, 10).

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 403.




AMURGUL - Arhiepiscopul Iustinian Chira

Amurgul este ca o sarbatoare permanenta, o reminiscenta a întâlnirii lui Dumnezeu cu Adam. Oricare dintre noi, simte în amurg ceva, ca o mângâiere, ca o adiere care pluteste în atmosfera, care tulbura, te misca, te face mai gânditor, mai întelept, mai bun.

Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p. 9-10



Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu