VASUL SUFLETULUI - Sfantul Tihon din
Zadonsk
Vezi ca
într-un vas umplut sau într-o cofa plina cu apa nu mai poate sa încapa nimic,
însa, dimpotriva, într-un vas gol încape orisice. Pricepe de aici ca asemenea
si sufletul cel plin de dragostea acestei lumi, adica de iubirea de slava, de
mândrie, de argint si de placeri trupesti, nu mai poate primi în sine nimic
ceresc si duhovnicesc: nu poate sa-L iubeasca pe Dumnezeu si sa doreasca
bunatatile ceresti dupa cuviinta si nici sa aiba în sine bucuria cea
duhovniceasca. Din aceasta învata, crestine, sa alungi dragostea lumeasca,
pentru ca iubirea de Dumnezeu sa intre în inima ta. Cele ce sunt asemenea pot
fi asezate împreuna – cum ar fi, de pilda, apa sa fie pusa cu apa –, iar cele
potrivnice, asa cum sunt bunaoara apa si cu focul, nu ar putea sa încapa în acelasi
vas. Nu este dragostea lui Dumnezeu în inima în c are se afla iubire de argint,
de slava, de cinste si de stapânire, precum nici într-o inima iubitoare de cele
bune nu se gaseste dragostea lumii. Caci dragostea de Dumnezeu si cea lumeasca
sunt lucruri potrivnice si de aceea nu pot fi împreuna, ci se izgonesc una pe
cealalta. „Nimeni nu poate sluji la doi stapâni, caci sau pe unul îl va urî si
pe celalalt îl va iubi, sau pentru unul se va stradui iar pentru celalalt va
trândavi; nu puteti sluji lui Dumnezeu si lui Mamona”, graieste Hristos (Matei
6, 24).
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 64.
TRECEREA IN VESNICIE - Arhiepiscopul
Iustinian Chira
Moartea e,
si pentru crestin, un amurg încarcat de melancolie.
Despartirea
de lumea aceasta e grea. Si soarele când apune se uita parca înapoi, spre
plaiurile pe care le-a luminat o zi întreaga si care se acopera de umbra. Dar
asa cum soarele rasare în alta lume, la fel si crestinul, prin Învierea din
morti a lui Iisus Hristos, a primit încredintarea ca dupa urmeaza un
stralucitor rasarit de soare, urmeaza o noua zi, o noua viata. „A murit”, o sa
se spuna si despre mine si despre tine într-o zi; în ziua pe care eu nu o
cunosc, care nu stiu când va sosi.
Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele
Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p.
72-74.
DUHUL SFANT - Sfantul Ioan din
Kronstadt
Duhul este
atât de subtil, încât poate patrunde prin orice creatura, materiala sau
spirituala, prin toate „duhurile” rationale si prin toate sufletele
nerationale, prin corpurile ceresti, prin pamânt, prin toata materia organica
si anorganica, fara sa întâmpine vreun obstacol, fiind totdeauna mai presus de
ele si dându-le viata, ca Duh al lui Dumnezeu, sau penetrând cu usurinta orice
materie, fara a-i da viata, precum muntii, pietrele, peretii, ca si cum n-ar
întâlni nimic în cale. Prezenta lui Dumnezeu se vadeste chiar daca faci
abstractie de orice alta realitate de natura spirituala sau materiala. De aceea
pot spune oricând ca sunt cu Dumnezeu, închipuindu-mi ca sunt numai eu cu El.
„Ca Tu cu mine esti”, spune psalmistul (Psalmul 22, 4). „Eu sunt cu tine”, îi
spune Domnul Apostolului Pavel (Faptele Apostolilor 18, 10).
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 403.
AMURGUL - Arhiepiscopul Iustinian
Chira
Amurgul este
ca o sarbatoare permanenta, o reminiscenta a întâlnirii lui Dumnezeu cu Adam.
Oricare dintre noi, simte în amurg ceva, ca o mângâiere, ca o adiere care
pluteste în atmosfera, care tulbura, te misca, te face mai gânditor, mai
întelept, mai bun.
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca,
2009, p. 9-10
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu