sâmbătă, 25 noiembrie 2017

Irina Margareta Nistor – Activităţi după ‘89 şi psihanaliza filmului,...




Irina Margareta Nistor – Activităţi după ‘89 şi psihanaliza filmului, de Ileana Costea, publicat in Observatorul 10/03/2017

Pentru ‘tot românul’ care a trăit în ţară în anii ’80 Irina Margareta Nistor este o legendă. Iar mie, trăind departe de ţară din ’72, căreia mi-au scăpat toate trăirile importante de acolo: cutremurul din ’77, cumpliţii ani din ultima perioadă Ceauşescu, momentul anului ‘89…, mi-au fost până nu de mult necunoscute serile de vizionări clandestine de video-uri cu filme din vest şi deci vocea Irinei, legendara lor traducătoare. Am aflat de fenomenul de distribuire video din România anilor ‘80 abia în 2016 când s-a prezentat în Statele Unite, pe canalul de TV Public PBS, filmul documentar “Chuck Norris vs Communism” (regizoare Ilinca Călugăreanu, 2015, 78 min, România) în care personajul principal este IMN. Am scris cu ocazia aceea un articol despre documentar în Observatorul (7/19/2016).

Am cunoscut-o însă pe IMN abia în aprilie 2017, când a venit în California, însoţind documentarul la festivalului SEEfest (de filme din Sud Estul Europei). Am invitat-o să stăm de vorbă la casa-galerie I.C. ART din Encino, unde artistul american Jerry W. McDaniel a aşteptat-o cu o surpriză: un afiş făcut în onoarea dâsa.


Irina Margareta Nistor alături de afişul creat pentru dânsa de Jerry W. McDaniel, Mai 2017.
www.jerrywmcdanielstudios.com   Fotografie de Ileana Costea


Am mai sunat-o apoi pe mobil găsind-o la Orăştie, localitate în apropierea Sibiului, la nişte tineri pe care îi cunoscuse la festivalele de film de la Cannes şi Toronto. E uimitoare continua mişcare în care este IMN. E neobosită şi ore lungi de călătorie, de nedormit, nu o sperie. Poate antrenamentul de stat pe scaun între cele două aparate video de acum 32 de ani, vreme de un deceniu, în subsolul antreprenorului Zamfir i-au creat această abilitate. Când am dat de dânsa la Orăştie tocmai fusese la “Festivalul Internaţional de Teatru” de la Sibiu şi a doua zi pleca spre Deva.“Mă duc sa văd Cinemaul. La Sibiu m-am ocupat de întîlnirea cu Marcel Iureş, pe care am moderat-o: cariera sa de actor de film. Urma să i se pună o stea pe Aleea Celebrităţilor din Sibiu (ideea lui Constantin Chiriac, directorul teatrului din Sibiu şi preşedintele festivalului de teatru).” [IMN]. Şi iată că din această conversaţie cu IMN mi-am adăugat la ‘incultura mea de lucruri româneşti contemporane’ cinematograful ultra modern de la Deva, necunoscut şi pentru alţi mulţi români.

Sunt mai multe lucruri care mi-au plăcut la IMN: cât de bine vorbeşte engleza, energia ei inepuizabilă (i-a ‘bătut’ la acest capitol pe toţi cei din Viitorul Român Society – VRS ce i-au fost gazde la Los Angeles), vasta ei cultură cinematografică ce o face o adevărată ‘enciclopedie a filmului’, dar ‘o enciclopedie deşteaptă’ (pe care cei 37 ani de tradus filme şi cele 18 000 filme pe care le-a văzut, o justifică, bine înţeles), deosebitul ei simţ al umorului, continua curiozitate îndreptată mereu spre tot ce e legat de cinema, eleganţa ei în tot, în îmbrăcăminte, în comportament, în felul interesant şi antrenant de a vorbi/răspunde la intebări, şi forţa cu care a continuat ceea ce o pasionează şi după 89…

După 1989 IMN rămâne activă în industria de film din România şi devine cunoscută ca istoric şi comentator radio-tv de film.
În 2006, a publicat o carte despre mentorul ei, criticul de film D .I. Suchianu. “E vital pentru cariera cuiva să aibe un mentor.” [IMN]. IMN a fost consilier pentru HBO. Mulţi ani, IMN a selecţionat filme pentru festivalurile din România de filme DaKINO şi Anonimul. Am o rubrică, e de 10 minute, marţea şi joia, la emisiunea de TV de dimineaţă Neatza, defapt o Scurtă prezentare despre ce este nou în cinema. De 13 ani concep si moderez săptămânal pe Radio Gold (acum) emisiunea de o oră “Vocea filmelor”. Numele i l-am dat după “Vocea Americii”. Am fost membru în juriile de selectare a scenariilor de film, finanţate de CNC (“Centrul Naţional al Cinematografiei”) şi recent sunt expert european pe cinema din partea României la o comisie de lucru de la Bruxelles. [IMN]

“În Aprilie 2016 am fost la New York invitată de IRC (Institutul Cultural Român) si am prezentat filmul “Chuck Norris vs. Communism” care e chiar povestea filmelor traduse de mine pe video casete piratate de Zamfir. Am fost invitată la Columbia University, New York şi la Kingsborough Community College, CUNY din New York unde am susţinut sesiuni de Q&A (“questions and answers” – întrebări şi răspunsuri) şi conferinţe în care am vorbit despre filmele din perioada comunistă, despre cenzură, dar şi despre filmele din ‘noul val’ al cinematografiei româneşti. [IMN] Proiecţia filmului şi sesiunea de Q&A de la Columbia University au fost realizate în parteneriat cu: “Harriman Institute”, “East Central European Center”, “Columbia University Central & Eastern European Club” (CUCEE), “Nicolae Iorga Chair of Romanian Language and Culture” şi “Liga Studenţilor Români din Străinătate” (LSRL).

IMN are o afinitate şi pentru filmele mute. “Sunt activă în proiecte CelloFun un concept inventat de Radu Rădescu: sound design ca ilustraţie a filmelor mute plus texte rare, cum ar fi în cazul proiectului Puzzle suprarealist (colaje de scurtmetraje din anii ’20: „Baletul mecanic”, „Câinele andaluz”, „Antract”) la care citesc notele poetului curentului absurd Urmuz. În prezent lucrăm la un spectacol avangardist cu scurtmetrajele lui Hans Reichter din perioada 1921-1931, (interzise de nazişti) la care citesc nişte texte ale lui, iar imaginile sunt însoţite de instrumente extrem de rare în interpretarea marelui violoncelist Attila J. Szabo a Alexandrei Andrieş, inclusiv voce, şi a lui Radu Rădescu.” [IMN]

În mai 2017 IMN a fost Ambasador Cultural la „Serile Filmului Românesc” din Iaşi la care au participat regizori, actori, s-au ţinut retrospective, aniversări, s-au prezentat filme româneşti noi şi consacrate. Anul acesta, selecţia oficială a filmelor din festival, precum şi a invitaţilor a fost realizată de Cristian Mungiu, ajutat de Irina Margareta Nistor. Ediţia a VIII-a a fost dedicată regizorului Cristian Mungiu. Deschiderea festivalului s-a făcut la Ateneul din Iaşi cu Seara de Gală a filmului “4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”, dedicată unui deceniu de când regizorul a fost premiat cu Palme d’Or la “Festivalul de Film de la Cannes” (2007-2017). Irina-Margareta Nistor a fost alături de directorul festivalului, Andrei Girurgia la prezentarea Galei.
 
Un aspect fascinant al activităţii Irinei Margareta Nistor este interesul ei pentru psihanaliză în film În 2012 ea a lansat “Festivalul Internaţional de Psihanaliză şi Film”, care se ţine anual la Bucureşti şi a cărei directoare este. Acest festival reprezintă o variantă românească a festivalului “European Psychoanalytic Film Festival” care se ţine odată la doi ani la Londra, Marea Britanie, avându-l ca director pe psihanalistul britanic Andrea Sabbadini. Evenimentul de la Londra este prezidat de marele regizor italian Bernardo Bertolucci şi se află la a 9 – a ediţie, fiind organizat de către Institutul de Psihanaliză de la Londra, începând din anul 2001.

An de an invitatul în exclusivitate al “Festivalului Internaţional de Psihanaliză şi Film” din România, este Andrea Sabbadini, care a participat la toate ediţiile festivalului. Festivalul este organizat cu sprijinul Ministerului Culturii, Societăţii Române de Psihanaliză şi a altor parteneri importanţi – instituţii de stat şi companii private. Perioada aleasă pentru desfăşurarea primei ediţii a festivalului a coincis cu desfăşurarea “Conferinţei Internaţionale de Psihanaliză”, care a reunit la Bucureşti personalităţi marcante din domeniu, din SUA, Anglia, Franţa, Olanda, etc.
La cea de-a treia ediţie a festivalului din România psihanalistul Andrea Sabbadini a comentat împreună cu directorul festivalului, criticul de film Irina Margareta Nistor, filmul “Mr. Turner”, în regia lui Mike Leigh. La această ediţie a festivalului a avut loc şi lansarea cărţii semnate de Andrea Sabbadini “Moving Images. Psychoanalytic Reflections on Film” (“Imagini mişcătoare. Reflecţii psihanalitice asupra filmului”, în traducerea Irinei Margareta Nistor şi apărutǎ la editura Trei).

Festivalul din România s-a ţinut în diverse săli din Bucureşti. Cea de a V-a ediţie a Festivalului (2016) cu tema “Divanul şi ecranul, de la Londra la Bucureşti” a avut loc la mult apreciatul “Muzeul Ţăranului Român”.

“Festivalul Internaţional de Psihanaliză şi Film” din România include filme europene, asiatice şi americane, scurtmetraje, un program adresat copiilor, filmul vintage, precum şi filme de lungmetraj, premiate la festivaluri internaţionale, filme de bună calitate, filme “cu miez”, nu cele strict comerciale. Peliculele sunt acompaniate de discuţii şi workshop-uri cu regizori, producători, actori sau critici de film, terapeuţi şi psihanalişti. La fiecare ediţie, deschiderea se face cu un lung metraj străin, în avanpremieră în România (ca de exemplu, în 2013, “The Buttler” regizat de Lee Daniels; în 2014, “The Judge”, în regia lui David Dobkin). Festivalul îşi propune să orienteze publicul către valori clasice şi întrebări esenţiale, în raport cu cei din jur dar şi cu sinele, oferind un moment de reflecţie – la căutarea frumosului şi a evoluţiei, încurajarea creativităţii şi a potenţialului de fericire din fiecare dintre noi. În plus, este de apreciat faptul că festivalul îşi propune să atragă tinerii, elevi şi studenţi, în dorinţa de a-i apropia de cultură. [Referinţă: articol de D. S., HotNews.ro, 7 decembrie 2016]
Am întrebat-o pe IMN ce a determinat-o să meargă la “Festivalul Internaţional de Psihanaliză şi Film” de la Londra şi dacă a interesat-o din totdeauna, ca pe Bertolucci, psihanaliza.
 
“Făcusem un proiect de emisiune TV „Divanul si ecranul” împreună cu cel mai important psihanalist român Vasile Dem Zamfirescu. Televiziunea Română, însă, nu l-a aprobat. Am aflat de existenţa festivalului de la Londra şi am decis că măcar aşa ceva să existe şi în România, ca să compenseze deceniile de interdicţie şi să mai clarifice ce înseamnă psihanaliză şi mai ales de ce trebuie ea abordată în special în momentele de criză sau de depresie.” [IMN]
 
În noiembrie anul acesta IMN va participa la “Al 9-lea Festival European de Psihanaliză şi Film” [“The Ninth European Psychoanalytic Film Festival” (epff9)] din Marea Britanie unde printre cele 9 filme alese spre a fi analizate este şi “Chuck Norris vs. Communism”. La panelul de discuţii, condus de psihanalista Laura Manu, vor participa regizoarea Ilinca Călugăreanu, Irina Nistor si Ana Maria Moldovan, actriţa care o joacă în film. “Festivalul de la Londra va avea loc între 2 şi 5 noiembrie 2017 la Societatea Regală de Medicină şi la sediul BAFTA (“British Academy of Film and Television Arts” – “Academia Britanică de Artă de Film şi TV”), şi este organizat, ca în toţi anii, de eminentul psihanalist Andrea Sabbadini. Interesant este că data când se prezintă şi analizează documentarul despre mine, 4 noiembrie, coincide cu data la care se împlinesc 32 de ani de când am început să lucrez ca traducător la Zamfir, 6 ani de când m-a intalnit Ilinca! Deci sincronicitate jung-iana pură! [IMN]

Tema festivalului de la Londra anul acesta este “Interioare/Exterioare”, teritorii care, aşa cum menţionează anunţul oficial, “pot coexista uneori armonios, iar alterori se ciocnesc dureros, supărător, sau chiar în feluri transformative”.

Specialiştii consideră că prin psihanaliză ne putem trăi viaţa mai liber şi mai creativ. La rândul său, cinema-ul este un limbaj universal care poate să acceseze un nivel profund al psihicului uman, să stimuleze nevoia de cunoaştere de sine şi să faciliteze răspunsul la întrebări importante. Depăşind încercările psiho-istorice superficiale de a analiza cineaştii prin produsele lor sau a aplica concepte psihanalitice în film, Sabbadini demonstrează în cartea sa pe tema psihanaliză şi film (tradusă de IMN), că atât cinematograful, cât şi psihanaliza pot beneficia de un dialog reciproc interdisciplinar plin de substanţă. [Referinţă: articolul de D.S., HotNews.ro, 7 decembrie 2016] Iată deci legătura dintre cele două domenii aparent atât de diferite: psihanaliză şi film. «Nu degeaba s-au născut în acelasi an: 1895!”

© Autoarea reţine drepturile de copyright pentru acest material.












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu