vineri, 28 decembrie 2018

dacă te arzi folosește punga cu făină ! - ANUL NOU - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ




Ar fi incredibil, extraordinar... incearca.

          Odată, când am fiert porumb, am încercat să verific cu o furculiță, dacă boabele sunt deja fierte, dar mâna mi-a alunecat în apa clocotită. Încă urlam de durere, când a apărut în ușă un prieten, fost soldat în Vietnam .
 M-a intrebat, unde țin făina? După ce i-am dat, mi-a băgat complet mâna în făina, și mi-a spus, să-o țin acolo timp de zece minute. Ne-a povestit, că în Vietnam , unui bărbat i s-au aprins hainele, și în panica creată cineva a vărsat pe el conținutul unui sac de făină. Făina nu numai că a stins flăcările, dar pe pielea victimei nu a apărut nici măcar o bășicuță. După zece minute, cănd mi-am scos mâna din făină, nu numai că nu am  avut pe piele nici o bășică, dar ea nici măcar nu s-a înroșit. De atunci  în permanență țin în frigider o pungă de făină, ea fiind mai eficientă rece, decât la temperatura camerei. Odată mi-am ars limba, am acoperit-o cu făină, iar după zece minute nu am mai simțit nici o durere.

Deci dacă te arzi, să nu pui  arsura sub jetul de apă a  robinetului, ci folosește punga cu făină !! Este mult mai eficientă!!


smr


UNTDELEMNUL CANDELEI
- Sfantul Ioan din Kronstadt -


           Când te rogi, fa totul cu întelegere. Când torni untdelemn în candela gândeste-te ca în fiecare zi si minut ale vietii tale Datatorul de viata te tine în viata prin Duhul Sau Preasfânt si ca în fiecare zi, prin somn în privinta trupului si prin rugaciune si cuvântul lui Dumnezeu în privinta sufletului, toarna în tine untdelemnul vietii, pentru a mentine vie flacara sufletului si trupului tau. Când pui o lumânare înaintea icoanelor adu-ti aminte ca viata este întocmai ca o lumânare: când înceteaza sa arda, se stinge. Si ca unii o fac sa arda mai repede decât s-ar cuveni, prin patimi, prin prisos de mâncare, de vin si de alte desfatari.



CALEA CU TRANDAFIRI
- Cuviosul Bonifatie de la Teofania


            Necazurile se întâlnesc neaparat în calea noastra spre Patria cereasca, deoarece cununa nu poate fi primita decât prin purtarea neabatuta a Crucii. Când capul nostru este încununat cu spini, este cuviincios ca picioarele noastre sa umble pe cai asternute cu trandafiri? Necazurile si bolile sunt doctorii sfinte; putem sa le îndulcim prin credinta si prin rugaciunea din inima – însa de obicei ni le facem singuri amare, adaugând nerabdarea si putinatatea credintei noastre în paharul încercarii prin care trecem. Necazurile sunt întotdeauna folositoare. În dreapta Domnului, ele sunt mijloace de vindecare a bolilor noastre duhovnicesti, pentru smerirea trufiei si potolirea patimilor. Ele înmoaie inima noastra cea împietrita, ni silesc sa alergam cu rugaciune la Dumnezeu, ne fac saraci cu duhul si nimicnici în proprii nostri ochi.

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 65



FOAMEA SI SETEA
- Sfantul Ioan din Kronstadt

                 
           „Cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui si toate acestea se vor adauga voua” (Matei 6, 33). Cum, în ce chip sa cautam mai întâi Împaratia lui Dumnezeu? Iata cum. Daca simti foame sau sete si vrei sa manânci sau sa bei, adu-ti aminte de foamea si de setea sufletului (lui îi este sete de adevar, de sfintenie, de mântuire întru Iisus Hristos). Daca nu-l saturi, sufletul poate sa moara de foame, rapus de patimi, istovit, chinuit. Ogoindu-ti foamea trupeasca, nu uita sa ogoiesti, cu atât mai vârtos si întâi de toate, foamea sufletului, prin vorbire cu Dumnezeu, prin pocainta de greseli, cu inima curata, prin citirea istorisirilor si învataturilor din Evanghelie si mai ales prin împartasirea cu Dumnezeiestile Taine ale Trupului si Sângelui Domnului.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 257-258.




RAZELE VEȘNICIEI
- Fericitul Trifon Turkestanov


        Vad cerul Tau de-a stelelor stralucire luminat. O, cât esti Tu de bogat; e atâta lumina la Tine! Prin razele luminatorilor îndepartati cauta vesnicia spre mine; sunt atât de mic si neînsemnat, dar Domnul este cu mine; dreapta Sa iubitoare pretutindeni ma tine.

Slava Tie pentru a Ta purtare de grija necontenita;

Slava Tie pentru întâlnirile cu oamenii, de Tine mai înainte gândite.

Slava Tie pentru dragostea rudelor si-a prietenilor credinciosie;

Slava Tie pentru blândetea animalelor care îmi slujesc.

Slava Tie pentru clipele de lumina ce-au fost în viata mea;

Slava Tie pentru bucuriile senine ce mi-au cuprins inima.

Slava Tie pentru fericirea de a trai, de a ma misca si de a contempla;

Slava Tie, Dumnezeule, întru vecie!



Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 128-129





ATENTIE LA CAP!
- Sfantul Teofan Zavoratul



              Dintre toate madularele trupului tau, cel mai de seama este capul, si daca da cineva în tine cu piatra, sau cu toiagul, sau cu sabia, jertfesti, ca sa abati lovitura de la cap, alt madular al trupului, stiind ca fara cap nu poti trai în aceasta viata: si pentru tine lucrul cel mai de seama sa fie credinta în Preasfânta Treime, Cea de o fiinta, caci fara aceasta credinta nimeni nu poate sa vietuiasca viata adevarata.

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 



ANUL NOU
- Cuviosul Bonifatie de la Teofania



          Încheind anul care a trecut si întâmpinându-l pe cel nou, trebuie neaparat sa cugetam, cu inima înfrânta, astfel: zilele trecute ale vietii noastre s-au dus fara putinta de întoarcere, dar ce lucru bun am facut în ele? Vremea care a ramas ne apropie de batrânete, sfârsitul e nestiut, iar judecata lui Dumnezeu nu va întârzia. De aceea, fiecare dintre noi trebuie sa înceapa neaparat o viata noua în Iisus Hristos.

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 124



TANAR SI BATRAN
- Parintele Ilie Cleopa



           De vedem la copacii cei tineri coaja neteda si plina de viata, iar la cei batrâni coaja plesnita, zbârcita, crapacioasa si aspra, si acest lucru întru gândirea tineretii si a batrânetii oamenilor sa ne aduca pe noi. Deoarece cu totii vedem cum oamenii cei tineri sunt plini de viata si au fata trupului neteda si vesela, iar oamenii cei batrâni au fata încretita si zbârcita, iar pielea trupului lor este aspra si cazuta în jos de batrânete, si acestea întelegându-le, din deosebirea vederii, sa ne aducem aminte de cele scrise de Sfântul Maxim Marturisitorul: „Toate sunt supuse timpului si prefacerii în aceasta lume”.

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 4: Minunile lui Dumnezeu din lumea arborilor , p. 38-48.



SEDENTARISMUL SUFLETESC
- Cuviosul Bonifatie de la Teofania



            Sufletul omului care sta degeaba se strica pe zi ce trece: simtirea se stinge, judecata devine slaba, vointa se raceste; omul care s-a obisnuit sa stea degeaba nu se simte în stare sa înfrunte nici o greutate. Statul degeaba nu este mai putin pierzator nici pentru trup. Slabiciunea, moleseala, istovirea, iar de aici un sir întreg al bolilor de tot felul: iata urmarile obisnuite ale statului degeaba! El pune o pecete cumplita asupra celor care-l iubesc: trupul unuia este înabusit de grasime, altul sufera de prisosul sângelui, altul nu-si mai poate misca madularele, altul este chinuit de boala, altuia, din pricina lipsei de masura, i s-au tocit înca din floare vârstei toate simturile. Orice usoara neliniste, oboseala, schimbare a vremii sau alta întâmplare neprevazuta sunt însotite întotdeauna de un cutremur dureros în aceste trupuri pe care le-a strâmbat statul degeaba. Asadar acesta este un rau mare si îngrozitor atât pentru trup, cât si pentru suflet.

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 143-144




alexandrustanciulescubarda









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu