DATINI ȘI
CREDINȚE
Fiodor Dostoevskii –
Elena Niculiță-Voronca - Daniel Vorona –
Elena Liliana Popescu – Doina Boriceanu – Ioan Miclău-Gepianu - Puși Dinulescu
- Gheorghe Nistoroiu
FIODOR DOSTOEVSKII
Însuşi
Friedrich Nietzsche recunoştea că Fiodor Dostoevskii a fost singurul
scriitor-psiholog, care de altfel a şi devenit unul dintre marii scriitori ai
lumii, de la care a avut multe de învăţat. Să medităm și noi la povețele de mai
jos, desprinse din vasta operă a genialului scriitor rus.
1. Trebuie să trăieşti pentru cei
care au nevoie
de tine,să fii prieten cu cei în care
ai încredere, să
vorbeşti cu cei ce-ţi plac şi să le
fii recunoscător
celor care te preţuiesc.;
2. Nimeni, dar nimeni nu trebuiesă
ştie despre
neînţelegerile ce apar între soţ şi
soţie, dacă tot
se iubesc.Nici chiar mama nu trebuie
să ştie sau să fie
chemată să judece astfel decazuri.
Soţul şi soţia sunt
adevăraţii judecători ai situaţiei.
Dragostea e o
taină dumnezeiască ce trebuie ascunsă
de ochii
altora, indiferent de situaţie..;
3. Nu-ţi umple memoria cu supărări
căci nu va
rămâne loc pentru clipe frumoase.;
4. Omul găseşte timp pentru ceea ce
vrea cu
adevărat.;
5. E uimitor ce poate face o rază de
soare cu
sufletul unui om.;
6. Sufletul se vindecă alături de
copii.;
7. Nu-i fă niciodată rău omului care
e gata să
facă totul pentru tine.;
8.. Uneori oboseşti să tinzi spre
oamenii care nu-ţi vin în întâmpinare.;
9. În viaţă totul e temporar. Dacă
totu-i bine
– trăieşte momentul pentru că aşa nu
va fi mereu. Iar
dacă e rău – nu te-ntrista pentru că
nici răul nu va
dura veşnic.;
10. Într-o bună zi va apărea un nume
nou în
viaţa ta, care-ţi va preface trecutul
în
scrum.;
11. Viaţa trebuie iubită mai mult
decât sensul
ei.;
12. Dacă eşti rece în relaţia cu
oamenii –
îi vei răni. Dacă eşti sensibil –ei
te vor
răni.;
13. Sunt trei lucruri de care se tem
majoritatea
oamenilor: să aibă încredere, să
spună adevărul şi
să fie ei înşişi.;
14. Omul e înţelept ca atare, dar
pentru a
proceda înţelept, nu e suficientă
doar înţelepciunea.;
15.E uşor să distrugi un om. – E
suficient
să-l convingi că ceea ce face mai
important în viaţa lui
nu-i trebuie de fapt nimănui.;
16. Nimeni nu va face primul pas
pentru că fiecare
crede că intenţia gestului nu e
reciprocă.
17. Viaţa se sufocă atunci când nu
are nici un
ţel.;
18. Dacă vei merge spre ţintă, iar pe
drum te
vei opri mereu pentru a arunca pietre
în fiecare câine
care latră,atunci niciodată nu vei
ajunge la
destinaţie.;
19. Cel care vrea să facă bine,îl va
face şi cu
mâinile legate.;
20. Cei maturi nici nu-şi dau seama
că uneori
copiii dau sfaturi înţelepte în cele
mai dificile
situaţii.
ELENA
NICULIȚĂ-VORONCA
Elena
Niculiță-Voronca se naste la 15 mai
1862, Biriad, judetul Vaslui - moare in 1939, la Siret.
Folclorista, poeta si prozatoare.
Fiica lui
Gheorghe Niculita si a Ruxandrei (n. Schipor). Tatal, de origine aromana, a
carui familie a venit la Suceava pe la 1777, a functionat ca administrator de
mosii, inspector financiar, subprefect de Siret si, respectiv, primar de
Hirlau, unde este si amfitrionul unui cerc literar, frecventat si de catre
Elena Voronca Niculita
Pe linie
materna, este tot de origine aromana, mama sa apartinind unei vechi familii,
Pantazi, stabilita in Moldova pe vremea lui Vasile Lupu. Studii primare la
Botosani (1869-l873), iar cele secundare la Institutul liceal de domnisoare
„Humpel" din Iasi, condus de Emilia Maiorescu-Humpel, iar apoi, dupa
imbolnavirea tatalui, la pensionul particular al doamnei Zilinschi din Botosani
(1873-l878).
Studii
superioare n-a urmat, Elena Voronca Niculita Fiind o autodidacta in adevaratul
sens al cuvintului. Dupa casatoria cu preotul Zaharia Voronca (1880), se
stabileste la Siret (1883), locuind in chiar casa parintelui S. FI. Marian,
mutat la Suceava, a carui activitate folclorica si etnografica o va continua.
Debuteaza
insa cu poezii orig., publicate in revista Familia, a lui Iosif Vulcan.
Colaboreaza
la Calendarul copiilor, Calendarul „Ion Creanga", Convorbiri literare,
Dreptatea, Familia, Ghilusul, Junimea literara, Rindunica, Romanul. Dupa
stabilirea in satul Mihalcea de linga Cernauti (1888), militeaza, impreuna cu
sotul ei, secretar si vicepresedinte al Soc. politice „Concordia", pentru
redesteptarea nationala a romanilor din Bucovina, fiind ea insasi presedinta a
Soc. culturale „Romania Tinara", infiintata la initiativa lui G.
Bogdan-Duica, redactor al Gazetei Bucovinei, interimatul dintre plecarea de la
revista a istoricului literar si venirea, in redactie, a lui Valeriu Braniste
fiind asigurat de Elena Voronca Niculita
Preocuparilor
sale politice si culturale li se subsumeaza activitatea din domeniul
folclorului si etnografiei, constind din publicarea, cu grele sacrificii
financiare, a impunatoarei lucrari Datinile si credintele poporului roman
adunate si asezate in ordine mitologica (1903), dar si a altora de mitologie
populara, ca: Studii in folclor (I, 1908; II, 1912-l913), Sarbatoarea Mosilor
in Bucuresti (1915), si, respectiv, a unui mic studiu etnografic, Industria
casnica in Bucovina (1922). Folclorist si etnograf in primul rind, Elena
Voronca Niculita se manifesta, ocazional, si in planul creatiei orig.,
publicind volum Poezii (I, 1935), cu toate ca, marturisea in prefata, „nu am
cultivat in special poezia".
Din aceeasi
prestigioasa familie de folcloristi moldoveni si bucovineni, ilustata de S. FI.
Marian, Artur Gorovei, Elena Sevastos si Tudor Pamfile, Elena Voronca Niculita
isi datoreaza interesul pentru cultura populara mai multor factori generatori,
un prim imbold venindu-i din partea tatalui ei, versificator, dupa obiceiul
timpului, al unor teme si motive folclorice. Hotaritoare avea sa fie insa
influenta lui S. FI. Marian, pe ai carui informatori i-a si preluat, si caruia
ii va trimite pretioase informatii de botanica populara. Nu trebuie neglijate,
in categoria acelorasi factori, nici lecturile de specialitate ale autoarei,
Elena Voronca Niculita citind tot ceea ce-i cade in mina din mitologia altor
popoare, inceputul fiind facut cu lucrarea Kulturgeschichte a lui Cari Faulman.
Manifestind o atractie funciara pentru fenomenele de cultura populara, Elena
Voronca Niculita culege si publica, in revistele timpului, povesti, credinte si
datini bucovinene, care au darul de a prefigura aparitia operei sale de capatii.
Datinile si
credintele poporului roman adunate si asezate in ordine mitologica (1903). Dat
fiind faptul ca disciplinele etnologice nu erau, pe atunci, deplin consolidate,
Elena Voronca Niculita n-a avut prea multe modele de urmat, astfel ca si-a croit
un drum propriu „in pamintul intelenit al mitologiei romanesti",
lasindu-se condusa de insesi materialele culese: „Eu nu mi-am lucrat cartea
dupa nici un model, m-am povatuit numai de ceea ce singur s-a aratat". De
aici si putin obisnuita si intru totul originala sistematizare a materialului
folcloric in functie de cele patru elemente fundamentale ale universului:
pamintul, aerul, apa si focul, subordonat soarelui, „punctul principal de
plecare la toate" si, respectiv, „motivul tuturor sarbatorilor, credintelor
si miturilor". Noutatea acestui criteriu ordonator, care, in treacat fie
spus, n-avea sa se impuna in folcloristica romaneasca, dar si complexitatea
fenomenelor de cultura populara, care le face adesea greu incadrabile in
sistem, explica unele inconsecvente ale autoarei, inerente si previzibile, de
altfel, intr-o lucrare de asemenea proportii (peste 1000 de pagini). Astfel,
„dracul e situat la capitolul aerian, cind de omenii il confrunta in ipostazele
lui telurice, dupa cum tunetul apare la aer, cind mai nimerit ar fi fost la foc
etc." (Ov. Barlea).
Dincolo de
aceste inconsecvente, pentru care Elena Voronca Niculita gaseste scuzele de
rigoare: „asa m-a condus materialul", valoarea lucrarii consta in marea
cantitate de informatii folclorice si etnografice autentice („Am scris fidel
ceea ce am auzit, nu am adaugit si nu am omis nimica, chiar daca mi-a aparut
ceva naiv"), nu o data unice sau foarte rare (a se vedea legendele despre
facerea lumii, ca si acelea despre participarea vietuitoarelor la procesul
cosmogonic), culese exclusiv de catre autoare, adesea din localitati aflate in
afara teritoriului de azi al Romaniei, ceea ce le sporeste, indiscutabil,
valoarea. Urmind maniera enciclopedica a lui B. P. Hasdeu. Elena Voronca
Niculita reproduce, la fiecare din elementele mitologice, toate informatiile de
care dispune, adunind laolalta, intr-un veritabil corpus, credinte, legende,
basme, snoave, balade, cintece, ghicitori, proverbe si zicatori, jocuri de
copii etc, astfel incit, „prin bogatia lor uluitoare, colectia se impune drept
cea mai reprezentativa pentru acest colt al Moldovei de Sus" (Ov. Barlea).
In dorinta
„de a arata, in totalitatea sa, viata si caracterul romanilor", Elena
Voronca Niculita adauga chiar si „lucruri ce nu sint in cadrul mitologiei",
precum „mincarea la romani, imbracamintea etc". Din cauza stufozitatii ei
neobisnuite, colectia este insa greu utilizabila, mai ales ca Elena Voronca
Niculita n-a apucat s-o prevada cu atit de necesarul indice de materii,
planuit, foarte probabil, pentru sfirsitul lucrarii, dar volumele II-III, care
urmau sa cuprinda elemente despre om si, respectiv, despre natura, n-au mai
aparut, desi erau „aproape gata pentru tipar" (1903). De vina pare a fi
fost atitudinea rezervata a Academiei Romane fata de primul volum, respins de
la premiere in baza raportului nefavorabil al lui Ioan Bogdan, care, nesocotind
intentiile autoarei de a realiza un corpus regional, ii reprosa acesteia, cu
totul nejustificat, absenta referirilor la folclorul altor popoare. in replica,
Elena Voronca Niculita avea sa-si dovedeasca, curind dupa aceea,
disponibilitatile ei teoretice si comparative in ale sale Studii in folclor (I,
1908; II, 1912-l913), prin care se manifesta ca o reprezentanta impatimita a
directiei mitologice din cultura romaneasca, alaturi de N. Densusianu, AL M.
Marienescu, Th. D. Sperantia. T. T. Burada etc Ca si acestia, Elena Voronca
Niculita ajunge sa sustina, in chip unilateral si aproape exclusivist, originea
latina a mai tuturor formelor de cultura populara romaneasca, filiatiile pe
care le stabileste fiind, adeseori, neverosimile, fanteziste.
Astfel,
„batalia noastra de la nunti pentru cetate e batalia lui Enea cu Turnus pentru
Lavinia", iar „descalicarea lui Enea (e) conservata in descalicarea lui
Dragos" etc. Prezente peste tot in Studii in folclor, cu corectivul ca, in
volumul al II-lea, autoarea face unele concesii mitologiei tracice, „mai veche
decit insasi cea greaca", ca si influentelor venite din partea unor erezii
religioase, ca bogomilismul, mai putin supralicitat insa decit o facusera,
anterior, B. P. Hasdeu si M. Gaster, atare naivitati si asocieri fortuite ii
contrariaza pe contemporani, inclusiv pe aceia din sinul Academiei Romane, care
resping volumul I de la premiere, in baza raportului nefavorabil al lui Andrei
Barseanu. Admitind, in continuare, mostenirea tracica („Sarbatoarea mosilor,
asa cum se petrec in Bucuresti, vor fi avind poate si un substrat
tracic")' Elena Voronca Niculita nu va renunta la supraestimarea
mostenirii latine din mitologia romaneasca („Legendele care circula asupra
originei sarbatoarei Mosilor nu sint decit niste localizari dupa vechile
traditii romane"), dupa cum o atesta lucrarea Sarbatoarea Mosilor in
Bucuresti (1915), importanta pentru atentia acordata cultului mortilor la
romani, in care autoarea punea semnul egalitatii intre Oborul bucurestean si
Forumul roman, intre „girlita" Tei si riul Tibru, in vreme ce piriul
Colentina o „reprezinta pe Atena-Minerva, numele Tina fiind o prescurtare din
Atina, zeita razboiului". Paralele romano-latine stabileste Elena Voronca
Niculita si in brosura etnografica Industria casnica in Bucovina (1922).
In care
Joimarita, fiinta demonica romaneasca, este pusa in relatie cu Parcele romane.
Cu toate aceste exagerari, contributia teoretica adusa de Elena Voronca
Niculita la folcloristica romaneasca ramine una notabila, „daca afirmatiile ei
sint curatate de crusta latinizanta" (Ov. Barlea), lucrarile sale, multa
vreme uitate, constituind o sursa inepuizabila, „de mina intii", in
perspectiva reconstituirii unei mitologii nationale, alaturi de mai norocoasele
monografii ale lui S. FI. Marian, Elena Sevastos, T. Pamfile. Prin comparat' cu
bogata sa activitate folclorica si etnografi, .i, prestatia scriitoriceasca
desfasurata de Elena Voronca Niculita este una modesta, con-juncturala. „Parte
din sufletul meu, care, traind o viata simpla si curata, s-a manifestat
totdeauna artistic", versurile scrise de Elena Voronca Niculita, reunite,
tirziu („anacronic"), in volumul Poezii (1935), sint un reflex al
activitatii sale politice si folclorico-etnografice. Cele mai multe dintre ele
cultiva, fara virtuti poetice deosebite, tema patriotica si nationala (ciclul
Patriotice), cu unele titluri si sonoritati care amintesc de Vasile Alecsandri.
Alteori, Elena Voronca Niculita poetizeaza subiecte din domeniul, atit de
familiar ei, al mitologiei populare (Credintele etc), punctate, pe alocuri, de
ecouri ale originii aromane a autoarei (Macedoneanca, Din tara mea departata.
Macedonia).
Incidental,
Elena Voronca Niculita a cultivat si proza, scriind nuvela Zamfira (1904) si
manifestindu-se in domeniul memorialisticii, cu ale sale Impresii de calatorie,
si al genului epistolar, prin scrisorile adresate lui Artur Gorovei. A lasat in
manuscris studiul Animalele in povesti, respins de la publicare de Academia
Romana, in urma raportului prezentat de Ion Muslea (1930).
Opera:
Datinile si
credintele poporului roman adunate si asezate in ordine mitologica, I,
Cernauti, 1903;
Studii in
folclor, I-II, Bucuresti, Cernauti, 1908;
1912-l913;
Sarbatoarea
Mosilor in Bucuresti. Studiu comparativ. Bucuresti, 1915;
Industria
casnica in Bucovina, Cernauti, 1922;
Poezii, I,
Botosani, 1935;
Scrisori
catre Artur Gorovei, ed. ingrijita si introducere de Maria Luiza (Jngureanu,
Bucuresti, 1970;
Scrisori
catre G. Ibraileanu, III, ed. ingrijita de M. Bordeianu, Viorica Botez, Gr.
Botez, I. Lazarescu si Al. Teodorescu. pref. de N. I. Popa, Bucuresti, 1973.
DANIEL VORONA
mi era urât să mor singur am refuzat
să cobor în fântână după ce am
terminat de spălat podeaua am recitat
Tatăl nostru
și i-am prezentat
scuze că nu sunt
schilod ca să nu mă uite am întins-o
pe un ziar i-am...
băgat mâna sub fustă criminala mi-a
smuls capul și l-a aruncat în sus
ps
după ce i-am desenat ochii invers am
ocolit-o și nu m-am uitat îndărăt
pisoiul maro lângă care plângea
seamănă cu petru cel mare deocheat
ELENA
LILIANA POPESCU
Miercuri, 28
noiembrie 2018, a avut loc la Institutul Italian de Cultură Bucureşti lansarea
volumului bilingv de poezie “IMN EXISTENŢEI - INNO ALL'ESISTENZA” (Edizioni
Rediviva, Collana Phoenix, Milano, 2018), traducere de Antonio Buozzi &
Luca Cipolla, introducere de Dan Slușanschi, prefaţă de lingvistul Raúl
Lavalle, postfață de Antonio Buozzi. Cartea a fost prezentată de Antonio
Buozzi, Andrei Novac, Anca Irina Ionescu, Elena Liliana Popescu. Evenimentul a
fost moderat de Roxana Utale. Mulțumim Institutului Italian de Cultură din
București pentru imaginile de la lansarea din 28 noiembrie. Evenimentul s-a
încheiat cu o scurtă lectură poetică. Vă oferim tuturor spre lectură poemul
„Imn Tăcerii / Inno al Silenzio”: Imn Tăcerii Cel ce aspiră încă să-şi
rostească sensibila trăire-n poezie, cel invitat la cina-mpărătească hrănind cu
har umila-i fantezie, Cel ce ofrandă-aduce tot ce are Aceluia ce-nseamnă însăşi
Viaţa, cel ce se-ntoarce veşnic la izvoare şi-i pregătit oricând pentru povaţa
Oricui ar fi dispus să îl înveţe, cel ce se-ncumetă-a privi-n tăcere să-L
vadă-n faptele ce par răzleţe pe Cel ce, Singur, ştie-a lor durere Şi le
păstrează-n viaţă prin Iubire, cel ce-n poeme-ncearcă să cuprindă Esenţa
vie-ascunsă-n elixire şi din tabloul Vieţii să desprindă Ce Pictorul a vrut
să-nfăţişeze prin umbrele pe Chipul nemuririi, cel ce-ndrăzneşte să se adreseze
prin efemere versuri, omenirii, Muindu-şi pana-n disperarea mută, reînviind
speranţa şi-n cuvinte întreaga lui iubire aşternută, din toate câte sunt, luând
aminte, Cel ce avea atât de mult a spune, cândva, prin rimele-i meşteşugite ar
mai putea un alt poem compune decât cel al tăcerii nesfârşite? Inno al Silenzio
Colui che aspira ancora a pronunciare il suo sensibile trascorso nella poesia,
colui che invitato alla cena divina nutre di grazia la sua fantasia, Colui che
offre in dono tutto ciò che ha a Chi rappresenta la Vita stessa, colui che
torna eternamente alla fonte pronto in ogni istante a ricevere insegnamento Da
chiunque sia disposto a elargirlo, colui che osa guardare in silenzio così da
vedere nei fatti che paiono slegati Colui che, da solo, conosce il loro dolore
E li mantiene in vita attraverso l'Amore, colui che nella poesia prova a
racchiudere l'Essenza viva celata negli elisir e dal dipinto della Vita
disgiungere Ciò che il Pittore ha voluto rappresentare attraverso le ombre sul
Volto dell'immortalità, colui che azzarda rivolgersi con effimeri versi,
all'intero mondo, Intingendo la penna nella muta disperazione, ridestando la
speranza e nelle parole l'intero suo dispiegato amore, di tutte le cose,
ponendosi in ascolto, Colui che aveva così tanto da dire, un giorno, con le sue
ingegnose rime potrebbe forse comporre un altro poema che non quello
dell’illimitato Silenzio?"
DOINA
BORICEANU
Bădie
fulgul acesta mă răpune,
buzele-l primesc - surâs,
dansez c-un fulg peste stepă
și stepa-mi râde, cum râde!
și mi se-nvârte fusta
la, la, la! vântul mă ia în brațe
și-mi lustruiește cizmele
cusute din piele de zi,
din blănuri de lupi străluciți
luna-mi așază cojoace din arginturi.
un buestru se aude ca senin,
am uitat tot!,
nu-s a nimănui, a nimănui,
totu-i tortută și joc,
topirea de zile cum ghiața
la-l inimii foc.
te iubesc, bădie,
te iubesc cu încăpățânare
de când ai apărut printre vieți de
stepe,
te ador cum vis stâncii
de-a prinde-n ochi de piatră norii.
te iubesc, bădie, înțelegi?
O! ești frumos cu plete de neadevăr,
neantul zburdă pe pană de dor.
pe unde umbli de vrăji legi
de te doresc toate,
copacii în frunziș, stepele cheloase,
iarba, dar și pământul
și-ți luă în fugă totul,
și culorile tale
de sărbătoare,
cerul, cerul nu le mai vede!
doar rădăcini grase
de spini înfipți în mine
ce inima în bătute cuie
o face să zbiere, zbiere.
e umbră rece, se lasă seară,
când mai treci prin privire?
privirea mea minte te ține...
dar dorul, dorul calcă în asprime
inima
sau ce-a mai rămas din ea...
știu că ne vom îmbrățișa
chiar în clipa urmând veghe
și nu cumva să ne sfârșim ardere!
într-o sete prin arșiță năpăstuind
calc
dar azi ninge în rece
sunt date semne de oarecare potolire
eu lăsând în ladă liniștea
și alegând tu tulburarea
și bruma gândului... oare da?
peste firea-mi, aprinsă pâlpâirea.
îți ții cu mâna fruntea
cum stepa bolta... bolta...
și zbor de mânz treaz,
vin către el, mă știe de când
visând...
peste negru necaz
aleargă lumii îmbucurând...
nu sunt nicăieri,
poate la tine în gând...
dacă plec , uit drumul
și dacă stau, citesc lăcrimând
și atunci stepei dansez, dansez
cu un vânt, un vânt
ce-mi suspină ce-i spui tu cântând.
IOAN MICLĂU-GEPIANU
Misiune
”...Poezia a
fost și va fi întotdeauna apostolul și propășitorul libertății
cu care ea
este așa de strâns rudită”, ne dezvăluia Andrei Mureșanu în
elogiile
sale aduse vieții.
”...Poezia
să îmbătrânească? De mii de ani cântă ciocârlia același cântec la
răsăritul
soarelui și lumea nu se satură să-l asculte”- ne asigura N.Iorga la
vremea sa.
În cuvinte potrivite și înțelepte a mai
creonat și Tudor Arghezi rosturile
poeziei:
”Poezia e copilul care rămâne în sufletul adolescentului, al omului
matur și a
bătrânilor, peste durere, dezamăgire și suferință. Poezia e însăși
viața”.
Iar legea fundamentală a poeziei și despre
poezie ne-a precizat-o pentru
totdeauna,
poetul de geniu dar și poetul suferinței lui Hristos,
Mihai Eminescu:
”E ușor a scrie versuri,
Când nimic nu ai a spune,
Înșirând cuvinte goale,
Ce din coadă au să sune”.
E ușor, așadar, a scrie versuri, când toți
te mângâie, când, asemenea berbecuțului scărpinat între cornițe, fuge vesel și
ghiduș printre flori de sânzâiene. Nu-i prea ușor însă când vrei să fii poetul
adevărului. Când ”viclenia, lingușirea, binecunoscuta elasticitate a șirei
spinării – tactul vieții, în înțelesul negustoresc al cuvântului – toate aceste
daruri care scot din întuneric și asigură succesul atâtor mediocrtități”- ne spune
Al. Vlahuță, bunul prieten al Luceafărului poeziei românești. Adevărul va da
însă celui ce se vrea poet o cruce însângerată.
Și mie mi-a fost dat să am crucea mea, pe
care o port prin lume, și pentru că o simțeam alături întotdeauna la piept, azi
o găsesc încorporată ființei mele și sunt sigur că împreună ne vom mărturisi și
Divinului ceresc.
Conștiința
mea îmi spune că poetul adevărat este al Neamului său și al omenirii chiar, și
nici decum al unei grupări restrânse sau unui partid între altele, care cu toate
în istorie, răsar și apun precum stelele de pe cer.. Fiecare avem o cruce. Eu
lupt să o port pe a mea cu multă îngrijire. Am împodobit-o cu dragoste, cu
iubire de oamenii din jur, uneori cu lacrimi, cu muncă, dar n-am folosit-o
niciodată lingușind-o pentru glorii deșarte. La o întrebare cine m-a făcut pe
mine poet, răspund simplu: Dumnezeu și Eminescu, și cum spunea un Fiu-Cetățean
de Onoare al comunei Gepiu, Pr. Gheorghe Nemeș: Ionică, pe tine te-a făcut poet
pădurea satului nostru natal”.
Poezia, înțelepciunea, simplitatea, le
socotesc întotdeauna o adevărată ”Sfântă Treime”, căreia mă închin cu multă
credință.
Iubitului cititor doritor să pătrundă cât
de cât taina poeziei, îi recomand să observe doar sinceritatea versului pentru
receptarea adevărului rostit de un poet, pentru că poezia nu poate transmite
minciuni. Fiindcă dacă se intră într-un labirint al falsificărilor de adevăr,
va fi foarte greu să ne orientăm a găsi calea ieșirii spre adevăr, spre calea
ce duce la organizarea unei vieți umane, de fericire și iubire între oameni,
intre Neamurile trăitoare pe această Stea-Pământul.
Poezia adevărată, curată și frumoasă este o
muzică a sufletului, ritmul și rima o face precum o sculptură vie, care are
glas și inimă!
Să învățăm generațiile tinere să scrie și
să iubească Poezia românească, să citească cât mai multe cărți. Cartea are
valoarea ei de neprețuit. Să nu se lase creierul si gândirea să se lenevească,
să recităm versuri, să memorăm și tabla înmulțirii pe care să o înțeleagă
copiii, fiindcă a lua orice răspuns din telefon mobil și internet, micșorează activitatea
naturală a ființei umane. Și pentru că acel motto așezat de mine mai sus, se
referă la valoarea cărții, desigur mă refer și la biblioteca privată a familiei
mele botezată de mine cu numele Luceafărului Mihai Eminescu, o gândeam o împlinire
faptică înspre poezie și literatură română,aici am crescut eu, aceasta va avea
trăinicie, viitor, fiind ca o ființă în Limbă Românească. Mulți cititori au
trecut pe la bibliotecă, azi mai puțini, cum zic, fiindcă tehnologiile noi le
dă orice răspuns, și rapid. Multe dăruiri de cărți a primit această bibliotecă
din partea românilor-australieni și nu numai. Și e știut din tradiția noastră
creștină că darurile nu se vând pe bani, deci nici eu nu gândesc a o vinde, ci
după vorba veche – ce e din dar, dar se face - și cum noi nu știm ceasul
trecerii acelei linii de aur, la viața de dincolo, iar eu nu departe de pragul
celor 80 de ani, voi respecta tradiția dăruirii, astfel asemenea unor flori
vii, probabil cărțile bibliotecii vor supraviețui precum într-un altar de biserică în casele familiilor de
români-australieni prin Dăruire.
I.M.G
*
Un vers a lui Eminescu
”...Un vers a lui Eminescu mi-a pătruns în
ființa mea de copil. Acum pășesc în pragul celor 79 ani, și încă îmi amintesc
cu emoție sentimentul pe care l-am încercat atunci.
Cite-am din
poeziile lui Mihai Eminescu, de data asta poezia, ”Pe aceeași ulicioară”.
Și acum să o
iau în ordine. Profesorul meu de Limba Română, dl. Parghel Constantin, Dumnezeu
să-l odihnească fiindcă a trecut de mult în lumea Drepților, avea pretenția ca noi
elevii clasei a 7-a, înaintea începerii orei, să scriem pe tablă cuvintele noi,
pe care nu le înțelegeam din cărțile pe care le citeam în timpul liber. Domnia
sa la întrarea în clasă, primul lucru pe care îl făcea era să ne explice deci
sensul etimologic a fiecărui cuvânt notat de elevi cu creta pe tablă.
Eu am notat într-o zi cuvântul ”zaplaz”.
Domnul Profesor după ce privi la tablă zise zâmbind: ”Cine a scris acest cuvânt
cu siguranță a citit poezia lui Eminescu, ”Pe aceeași ulicioară”. Eu am rămas
fascinat, uluit, cum poate profesorul nostru după un simplu cuvânt să
recunoască și poezia și autorul? M-am ridicat sfios în picioare și am
recunoscut că întradevăr citesc cartea de poezii a lui Mihai Eminescu, și am și
început să recit din poezie! Și acum recit din memorie: ”Pe aceeași ulicioară /
Bate luna în ferești / Numai tu de după gratii / Veșnic nu te mai ivești / Și
aceiași pomi în floare / Crengi întind peste zaplaz / Numai zilele trecute / Nu
le faci să fie az /(...).
Mi-amintesc
cum Domnul Profesor răspunse doar atât: ”Frumos”. Apoi explicația; zaplaz –gard.
Și așa mai departe cu celelalte cuvinte. Mie însă mi-a rămas în minte pe veci
plăcutul vers eminescian, ”Și aceiași pomi în floare / Crengi întind peste
zaplaz /, doar mai târziu am simțit eu frumusețea artistică ieșită din acest
vers atât de simplu dar atât de real. A fost o mare scântee pentru mine și
imaginația mea. Poate tot restul vieții, fiindcă zburasem cu acea navă a
copilăriei în sfere arcadiene pe care încă nu le înțelegeam, nu mi le puteam
explica; dar baza trainică a imaginației mele prinse o embrionare a simțului
artistic, din care vremea și anii mi-au șlefuit o simplitate anume prin care
izvora valoarea reală a versului meu autentic.
Așa încerc eu a crede a fi ajuns la
poezie! Așa mi-am imaginat și acea poezie ”Mielul”. Și, de atunci, o viață
întreagă alergai după muza mea și prin lume!
Dar, de sfântul pământ al Ardealului, cum
îl numea Eminescu, am rămas întotdeauna legat, și in aceeași măsură deci de
acea perlă geografică naturală Crișana, de acel oraș istoric Oradea unde mi
s-au născut copiii și am avut căsuța noastră de pe Aleea Călinului.
PUȘI
DINULESCU
Povestea unui încrâncenat amor
(II)
În 1963, în
august, abia mă-ntorsesem din armată. Făcusem o convocare militară în Dobrogea,
într-un sat plin de praf, sub un soare de deşert şi scăpasem din nou acasă. Mai
aveam nişte zile de vacanţă până începeam anul 4 la filologie. Reveneam în
Bucureştii care erau atât de primitori pe-atunci, cu cartierele lui de case
adevărate, cu ştrandurile pline de trupuri de femei superbe, cu terasele, la
care berea aburindă potol...ea arşiţele întârziate ale verii, iar comunismul
începea să se mai potolească după exigenţele lui paranoico-ideologice.
Păcat că
iubita mea, Găboanţa, mă părăsise în timpul acelei scurte absenţe, de doar o
lună şi jumătate. S-a văzut asta chiar de la ceaiul pe care l-am dat la mine
acasă, unde venise, scârba de ea, şi cu noul ei amic. Aveau nesimţirea să se
sărute chiar în faţa mea şi a tuturor, în timp ce dansau.
Dar la ceaiul
ăsta a venit şi Magda, o tânără de 18 ani, într-o rochie de un albastru închis.
Ceaiul începuse şi unul din prieteni m-a făcut atent că tipa se uită insistent
la mine. Şi a pornit cântecul „Un tango italiano, quel dolce tango“. Nu ştiu
dacă era cu Connie Francis sau cu Milva..
Avea o talie
graţioasă Magda şi ochii galbeni, ca de viespe, gura ei era într-o mişcare
permanentă şi ochii ei galbeni, sau mai degrabă aducând a un galben scăldat în
verde, luceau ciudat şi tainic.
Mi-a spus că
semăn cu cineva. Era o poveste cu unul, Mario, care-a trebuit să plece, parcă
definitiv şi nu mai ştiu ce, nu ştiu cum. Apoi mi-a spus că dă la medicină şi
s-o-nvăţ să fumeze, fiindcă toţi doctorii fumează...
GHEORGHE NISTOROIU
TRAIAN BRĂILEANU
„Naţiunea reprezintă pentru individ
izvorul vieţii şi garanţia
eternităţii sale.”
(TRAIAN BRĂILEANU)
Dacă în Fiinţa lui Dumnezeu, Frumosul,
Dumnezeirea absolută este cupola Adevărului, Libertăţii şi a Dragostei, în
Creaţia Sa, Frumosul este un cuprins de fioruri, de cuante, de vibraţii, de
unde, de frecvenţe, de energii, de taine, de ierurgii, de reverberaţii, de
adieri, dar şi o necuprindere de iradieri ideale, lirice, sensibile, ce
prevestesc hărăzirea întru jertfă şi martiriu a atâtor Fii Aleşi precum Traian
Brăileanu.
În calvarul penitenciarului de la Aiud,
filosoful şi-a gătit taina sfârşitului său lumesc.
„O nepătrunsă taină se aşterne/ Peste
minciuna vieţii pe pământ/ Şi în zadar puterile eterne/ Ne zbatem să le smulgem
un cuvânt.// Nici rugă şi nici jertfă nu urneşte/ Zăvorul ferecat al tainelor
mele cereşti/ Iar mintea chinuită-n beznă rătăceşte/ Când trece de hotarul
ştiinţei omeneşti.// Şi, Doamne, ştiu că-n clipa despărţirii/ De trup, ce se
va-ntoarce-n lut/ Eu voi intra în Sfera strălucirii/ Căci suflet sunt din
sufletul Tău născut.// Şi neatins de-a timpului schimbare/ Şi de-ale spaţiului
hotare deslegat,/ Cunoaşte-voi liniştită contemplare/ Ideea ce din haos Fiinţa
a creat...” (Traian Brăileanu, Ştiu, Aiud, 1947)
Frumosul în omul creator în actul creaţiei
sale nu este o născocire a minţii, nici un sceptru al raţiunii sale, ci este un
dar ceresc, supraraţional, împlinit ca Iubire.
Frumuseţea se trăieşte ca iubire plenară în
toată diversitatea serafică a Frumosului împărtăşit: mama în copil, învăţătorul
în discipol, preotul în credincios, poetul în poezie, gânditorul în filosofie,
teologul în filocalie, monahul în arderea sa, misticul în isihasm, ascetul în
rugă, sfântul în Dumnezeu, martirul în jertfă, artistul în artă, îndrăgostitul
în sinele celălalt, ciocârlia în trilul ei, cucul în virtuozitatea refrenul
său, ţăranul în familie, familia în patrie, patria în Dumnezeu, Dumnezeu în
Creaţia Sa.
„Frumuseţea privighetorii stă în cântecul
său. Frumuseţea muntelui e neclintită sălbăticia lui maiestuoasă. Frumuseţea
unui copil stă în inocenţa lui cuceritoare. Frumuseţea unei fecioare e
cuminţenia nesilită şi cuviinţa plină de graţie. Frumuseţea unei mame stă în
delicata tandreţe ocrotitoare şi jertfelnica răbdare care fortifică oasele
iubiţilor săi fii. Frumuseţea unui bărbat e mulţimea bunătăţii sale. Frumuseţea
unui înţelept e răbdarea şi tăria de caracter prin care dă viaţă principiilor
ziditoare chiar cu preţul suferinţei. Frumuseţea unui chip şi a oricărei
făpturi şi opere este o neînţeleasă lumină bună ce ţâşneşte dinlăuntrul său ca
un har dintr-un izvor mai presus de raţiune.” (Ieromonah Ioan Bute, Frumuseţea
care va salva lumea. Ed. Corgal Press, Bacău, 2015, p. 28-29)
Frumuseţea este aşadar măsura Veşniciei şi
cuprinderea absolută a Iubirii.
Cele trei entităţi sunt Frumosul Treimic al
Dragostei!
Iubirea adevărată, dumnezeiască nu poate fi
deci, decât frumoasă şi veşnică!
În această trinitate a Frumuseţii intră şi
trăirea naţionalist creştină a ortodoxului.
„Naţionalismul creştin reprezintă
întoarcerea la ortodoxie, răscolirea şi pregătirea sufletelor pentru clădirea
unei comunităţi româneşti omogene din toate punctele de vedere.” (Traian
Brăileanu, „Însemnări sociologice”, An IV, Nr.1, sept-oct.1940)
Naţionalismul creştin ortodox dacoromân este
trăsătura definitorie a unui Ales, a unei Elite predestinate să descifreze
etnogeneza divină, să descopere virtuţiile ancestrale ontologice, să
desăvârşească perfecţiunea geniului popular-tradiţional, să formeze generaţia
profetică care, să covârşească prin eroism, educaţie, credinţă, slujire,
omenie, iubirea şi jertfa de sine, capabilă să înalţe spiritualitatea
religioasă a Neamului pe culmile cereşti cele mai râvnite şi binecuvântate.
„Ideea naţiunii române, ca organism politic
structurat după legi izvorâte din firea sa, stă la temelia doctrinei şi
acţiunii naţionaliste româneşti. Statul naţional este forma ideală de
convieţuire omenească. El este constituit din comunitatea spirituală şi morală
a indivizilor de un neam şi de o lege... Înfăptuirea unui Stat naţional depinde
de virtuţiile păturii conducătoare... Elita unei naţiuni-trebuie să aibă o
structură omogenă, să fie de aceeaşi rasă cu poporul... O elită naţională se
impune prin luptă la conducere şi se perpetuează prin educaţie şi prin continuă
împrospătare din masa poporului... Crearea Statului Naţional Român, după unirea
teritorială, trebuie să înceapă cu procesul de naţionalizare a păturei
conducătoare, dar şi transformarea milioanelor de indivizi în cetăţeni
conştienţi...Regenerarea Statului Român, presupune existenţa Marelui
Conducător... Familia are un rol esenţial, restabilirea spiritului naţional şi
a vocaţiei ştiinţifice în Universitate.” (Traian Brăileanu, Ideea comunităţii
româneşti)
Bunul Dumnezeu Şi-a ales întotdeauna Fiii
Daciei Sale care au creat istoria neamului prin toate domeniile creaţiei spirituale
care mai de care mai strălucitoare.
Un astfel de Fiu, un astfel de Chemat, un
astfel de Ales, un astfel de Dac, un astfel de Român a fost şi este
bucovineanul Traian Brăileanu născut pentru a renaşte Frumosul patriotic dacic
în fruntariile naţionalist-creştine ale Frumuseţii româneşti.
Traian Brăileanu s-a urcat pe Scara creştină
a dimensiunii spirituale rezemată deasupra punctelor cardinale pe care se
sprijină dea pururi gândirea ortodoxă românească ce se revarsă din preaplin în
universalitatea cosmică a lui Hristos.
Traian Brăileanu a pus o cărămidă de suflet,
o inimă de zidire la Unirea cea Mare.
Din fiinţa izvorului sufletului său curat,
primenit de dragoste şi de jertfă ţâşneşte apa vie a Tradiţiei, a
Continuităţii, a Desăvârşirii, a Nemuririi în care se reflectă mari şi profunde
energii spirituale, în care se revarsă orizonturi erudite şi învăţăminte rare
asupra Naţiunii eterne, societate, comunitate şi asupra Statului ca natură
politică.
Marele sociolog-filosof încifrează
sociologia ca ştiinţă şi politica guvernării ca artă.
„Arta e un fapt unic, inimitabil şi
indisolubil legat de persoana celui care o plăsmuieşte. Arta nu se învaţă...
Omul de ştiinţă oferă omului politic formule de acţiune, dar asta nu înseamnă
că el însuşi ar fi în stare să le aplice. Aplicarea lor e de resortul
artistului social, al geniului creator în politică. Sociologia-poate contribui
la perfecţionarea mijloacelor tehnice de guvernare, poate contribui la
pregătirea temeinică a conducătorului, dar ea nu poate crea nici conducători,
nici nu poate indica cea mai bună formă de organizare a Statului. Ştiinţa
trebuie să rămână obiectivă, nepreconizând idealuri, dar poate dovedi că o
comunitate omenească lipsită de ideal nu e viabilă.” (Traian
Brăileanu,Sociologie şi Arta Guvernării-Cernăuţi, 1937)
Traian
Brăileanu s-a circumscris cultului culturii ortodoxe şi martirajului mistic.
Şi-a format sufletul, şi-a hrănit inima şi-a
conturat caracterul de cremene carpatină din hrana duhovnicească a tradiţiei
marilor Strămoşi pentru a putea continua şi asuma Măsura jertfei lor,
presimţind de fapt că acesta este crezul Aleşilor fiecărei generaţii de a-şi
împlini vocaţia şi de a-şi îndeplini sacra misiune Hristică.
Înţelepciunea sa ziditoare s-a încrustat,
înmugurit, înflorit şi rodit până şi în zidurile reci, încremenite ale
temniţelor ateo-comuniste pregătite expres şi programate de vrăjmaşii
samavolnici, pretinşii „eliberatori” roşii, pentru cei mai minunaţi Fii ai
Daciei creştine nemuritoare, ziduri înrămate în şiruri de sârmă ghimpată, cu
camere de anchetă zdrobitoare dotată cu măcelarii şi bocxerii anchetatorilor
rezemaţi în grade, cu turele de fier la pândă pentru satisfacţia împuşcării
victimelor curate, cu uşi de fier blindate cu lacăte mari şi zăvoare grele, cu
vizetă prin care ochiul sfredelitor al gardianului tâmp, fără frunte, cu chipul
cernoziom ce stă la pândă precum cursa pentru şoareci, cu zăbrele ce au strivit
avânturi spirituale, cu lanţuri grele de ocnaşi ce au frânt destine de aur, cu
cătuşe înfipte în sângele cald pregătit pentru jertfă al mucenicilor şi
martirilor, cu rugăciunile tainice şi crucile în vârful limbii în amvonul gurii
şi al nopţii, cu morsele purtătoare de harul poeziei lui Eminescu, Gyr,
Ciurunga, Crainic, Coşbuc, cu rafinamentul erudiţiei lui Ţuţea, Stăniloae, Nae
Ionescu, cu misticismul lui Gafencu, Ianolide, Iscru, Maxim, Jimboiu, cu
înţelepciunea profetică a lui Trifan, Vulcănescu, Galeriu, Băncilă, Bernea, cu toate aceste înălţimi
spirituale pe care el şi le-a înfiat şi le-a transformat Rugului Aprins al
trăiniciei Neamului său.
Fie în temniţa Elitelor
naţionalist-creştine, fie în Temniţa cea mare a poporului ortodox, sufletul
filosofului Traian Brăileanu s-a cuminecat arderii slujirii jertfelnice.
Traian Brăileanu şi-a răscumpărat viaţa sa
lumească trăită moral-metafizic, intensificând-o cu viaţa spirituală înflorită
în natura mistică, imortalizând-o în icoana sacralităţii filocalice,
îndumnezeind-o în aura sofianică cerească a Naţiunii dacice.
„O naţiune a ajuns să-şi definească
personalitatea când a izbutit să se constituiască în Stat naţional, chiar dacă
istoriceşte apare ca un triumf al timpurilor moderne, din punct de vedere al
ştiinţei sociale el nu este un regres, un anacronism, o fărâmiţare a unor
complexe sociale mult mai înfloritoare şi o veşnică sursă de conflicte cum îl
prezintă unii autori, ci produsul natural al unei evoluţii de milenii. Când
grupul social a ajuns să dobândească o conştiinţă proprie, când teritoriul pe
care locuieşte s-a transformat într-o patrie prin legături de sânge, formarea
unei mentalităţi comune şi cultura proprie, atunci acel grup va tinde să se
organizeze sub forma unui Stat naţional.” (Traian Brăileanu, „Însemnări
sociologice”, An IV, Nr.1, sept-oct.1940)
Înzestrat cu o inteligenţă rară, cu o
gândire mişcătoare, repede, surprinzătoare, curgătoare, cascadică, revărsătoare
sub saltul unei impunătoare filosofări în care a cernut cea mai rafinată
sinteză, ca grăbirea unei ape limpezi, albastre-verzui, ancestrale, s-a zidit
stâncă în stânca Neamului de granit nemuritor ca expresie sacră a unui pisc
socratic Carpatin, ca o îmbrăţişare metafizică milenară a nemuririi dacice.
Traian Brăileanu şi-a asumat esenţa
metafizicii filosofiei antice, a celei medievale şi chiar a epocii sale, Epoca
Marii Uniri, întrupând mistica trăirii sale ortodoxe în mistica naţionalist
creştină a Neamului ca valoare supremă a educaţiei evanghelice morale.
Dincolo de erudiţia sa proverbială, dincolo
de venerarea valorilor milenare creştin ortodoxe Traian Brăileanu s-a urcat
dinastic pe podiumul probităţii ştiinţifice, cernând cu acrivie aristocrată
etica, dreptul, filosofia, sociologia, literatura, arta, teologia ş.a.
„Societatea nu e nici biologie, nici
economie, nici psihologie, nici relaţii de drept, nici istorie, ci o
structură-centrală, o entitate distinctă de toate aceste realităţi cari intră
în componenţa ei, dar nu-i conţinutul.” (Traian Brăileanu, Sociologia
generală-Cernăuţi, 1926)
Traian Brăileanu s-a născut într-o familie
de cărturari patrioţi bucovineni Maria şi Gheorghe din Bilca-Cernăuţi, la 14
Septembrie 1882. Evlavioasa familie creştin-ortodoxă a învăţătorului Gheorghe a
dăruit lui Dumnezeu şi Neamului 12 copii frumoşi, viguroşi Traian venind în
rândul al IX-lea, toţi cu studii universitare.
Dulcea Bucovină-Ţara Fagilor este Leagănul
ceresc binecuvântat şi privilegiat de Dumnezeu cu cele mai frumoase locuri de
pe pământ, unde a crescut pe cei mai inimoşi, cei mai naţionalişti şi cei mai
jertfelnici Copii ai Daciei Mari.
În Dumbrava fericitei sale copilării a fost
fascinat de patriotismul luminat al bunicului Ioan şi al fratelui cel mare,
bădiţa Constantin. (Dan Dungaciu, Traian Brăileanu-arestat de Antonescu,
condamnat de Ana Pauker, în „Historia”, An 2, Nr.24, oct. 2003, p. 26)
În satul natal a urmat trei ani din ciclul
primar, iar cel de-al patrulea şi gimnaziul le-a absolvit în ilustra Cetate a
Rădăuţilor, în limba germană unde i-a cunoscut pe filosofii traci şi germani, Şcoală devenită astăzi Colegiul
Naţional „Eudoxiu Hurmuzachi.
La Universitatea Cernăuţi urmează cursurile
de Filosofie şi Filologie cu limbi clasice şi moderne între 1902-1905, timp în
care se lansează în publicistică, fondând revista „Junimea literară”, alături
de activităţi culturale devenind preşedinte al secţiunii literare „Junimea” din
cadrul Societăţii academice române. (ibid.)
Vacanţa studenţească din anul 1904, îi aduce
depline bucurii: o cunoaşte pe viitoarea soţie Emilia Silion la un bal din
Siret, este prezent la marea Sărbătoare de la Putna, de venerarea a 400 de ani
de la urcarea la ceruri a lui Ştefan cel Mare, participă la nunta marelui
patriot George Tofan sufletul Unirii Bucovinei cu Regatul Român, îşi vizitează
fratele Dumitru şi se bucură de armonia natală, părintească.(Luca Bejenaru, Un
sociolog şi filosof între literaţi, în volumul coordonat de Mircea Irimescu,
Izvorul, 150 ani de şcoală la Bilca, Ed. Septentrion, Rădăuţi-2011, p. 81)
În 1905 şi-a luat Licenţa, devenind profesor
suplinitor la Liceul de Stat Nr.1, cu predare în germană, ulterior după Unire,
„Aron Pumnul”-Cernăuţi. (ibid., p.82)
După stagiul militar la „Landwehr”, urmează
Şcoala de ofiţeri la Liov între nemţi şi ucraineni, singurul român, clasându-se
pe locul 3. (Dan Dungaciu, op. cit., p. 27)
În 1908 îşi vizitează fratele Constantin
diplomat în Turcia, internat la Sanatoriul Şuţu, apoi după externare Constantin
îl ajută să devină interpret de limbă germană al legaţiei române de la Viena
între 1909-1914. (Luca Bejenaru, op. cit., p. 83)
În 1909 a devenit Doctor Magna Cum Laudae în
Filosofie cu teza: Considerare şi lămurire a celor mai importante categorii în
istoria filosofiei, avându-l coordonator pe profesorul Richard Wahle,
admiratorul său cu care se lăuda ca fiind, „cel mai talentat elev-student al
său din tot cursul carierei lui.” (Radu Florian Bruja, Traian Brăileanu.
Studii, documente. Încercări literare, Ed. Junimea, Iaşi-2011, p. 22)
În 1909 s-a logodit cu Emilia Silion, iar în
1910 s-au căsătorit, mutându-se la Viena, an în care s-a înscris la Facultatea
de Filosofie, iar între 1913-1914 la cursurile de Drept ale aceleiaşi
Universităţii vieneze. (Dan Dungaciu, op. cit., p. 27)
Au fost dăruiți cu 4 copii: Gheorghe Simion
(1911), ajunge inginer petrolist; Veronica Maria (1913), devine profesoară;
Mircea Constantin (1918) ajunge inginer
electronist şi, mezinul Tudor Dorel (1921) inginer-profesor, memorialistul
tatălui său.(Dan Dungaciu, op. cit., p. 27)
Fiind cetăţean austriac a fost mobilizat pe
front în Primul Război Mondial. Este rănit şi tratat în Cehia, apoi urmează
regimentul în Liov şi Viena până în 1918, când a avut loc Unirea Bucovinei cu
Regatul Român. Refuză catedra de Filosofie a Universităţii din Viena în 1919,
pentru a deveni bibliotecarul Universităţii Cernăuţi, iar în 1920 ajunge
profesor secund de sociologie, etică şi politică, iar în 1924 titularul acestei
catedre. (ibid., p. 27)
Între anii 1931-1933 ajunge decanul
Facultăţii de Litere şi Filosofie a Universităţii din Cernăuţi, suplinind în
1933 şi catedra de Istoria filosofiei, an în care i s-a decernat ordinul
„Steaua României” în grad de „Comandor al Coroanei României”. (ibid.)
Universitatea Columbia New York l-a ales
Membru al Academiei sale de Ştiinţe Politice. (Radu Florian Bruja, op. cit., p.
23)
Filosoful Traian Brăileanu s-a bucurat de
preţuirea prietenilor săi: George Tofan, Gavril Ciubotariu, Vasile Rei, Pamfil
Cuciureanu, Ion Nistor, Liviu Marian, cumnatul Eugen Silion, Leon Mairean ş.a.
(Traian Brăileanu, Memorii. Statul şi comunitatea morală, ediţie de Dan
Dungaciu, Bucureşti, Ed. Albatros, 2003, p. 60-61)
Din punct de vedere politic curtează mai
multe partide: Partidul Poporului-Averescu, Partidul Naţional Democrat-Iorga,
Filiala Bucovina, Liga Apărării Naţionale Creştine-A.C. Cuza şi Mişcarea naţionalist-creştin-ortodoxă,
devenind la alegerile din 1937, Senator de Rădăuţi. (Radu Florian Bruja, op.
cit., p. 25)
În urma ultimatului sovietic prin răpirea
Bucovinei de Nord din Iunie 1940, s-a refugiat mai întâi la Rădăuţi, apoi la
Bucureşti, iar după detronarea aventurierului Carol al II-lea, regele playboi,
monarhul corupt care a patronat crizele interpolitice, jocurile de noroc şi
crima de stat, a intrat în guvernul Antonescu, primind portofoliul de Ministru
al Educaţiei, Cultelor şi Artelor. (Dan Dungaciu, op. cit., p. 28)
După lovitura de stat din 21-23 Ianuarie
1941, a fost arestat, judecat, achitat şi pensionat. În 1943 este din nou
arestat, închis la Târgu Jiu şi achitat. În 1944 a fost trecut pe Lista neagră,
iar generalul Rădescu l-a pus sub pază la domiciliu. În 1945 a fost rearestat,
dar fiind grav bolnav a fost internat la Spitalul Brâncoveanu. În 1946 este
inculpat în lotul Mareşalului Antonescu şi găsit vinovat pentru „dezastrul
ţării” a primit 20 de ani de temniţă grea, fiind internat în spitalul
închisorii Braşov între 1946-1947, apoi la Aiud, unde graţie regimului destul
de aspru, după 3 luni s-a stins din viaţă la 65 de ani, în 3 Octombrie 1947.
(ibid.)
Opera
În viaţa sa creativă de 38 de ani, Filosoful
bucovinean a scris şi publicat lucrări de filosofie, sociologie, etică,
politică în limbile: română, germană, franceză. L-a tradus pe filosoful trac
Aristotel: Etica Nicomachică, Organon, iar după Mihail Eminescu ajunge cel mai
mare traducător al filosofului german Kant: Întemeierea metafizicii
moravurilor; Critica raţiunii pure; Critica puterii de judecare; Critica
raţiunii practice; Despre educaţie; Ideea unei istorii universale; Spre pacea
eternă; A elaborat tratate ştiinţifice precum: Condiţiunile conştiinţei şi
cunoştinţei-Cernăuţi, 1912; Introducere în sociologie-Cernăuţi, 1923;
Sociologie generală-Cernăuţi, 1926; Noi teorii politice-Cernăuţi, 1935; Tip şi
caracter, Istoria teoriilor sociologice-Cernăuţi, 1937; Plan pentru un studiu
sociologic asupra armatei-Bucureşti, 1939; Statul şi comunitatea
morală-Bucureşti, 1940; Teoria comunităţii omeneşti-Bucureşti, 1941; manuale
şcolare pentru liceu de sociologie şi etică ş.a.
Prin fiinţa sa aleasă, bucovineană, prin
persoana sa creştin-ortodoxă educată, prin personalitatea sa ştiinţifică de
mare autoritate naţională şi internaţională prin care şi-a fundamentat deplin
doctrina naţionalist-creştină, Istoria şi Biserica lui Hristos l-a aşezat la
locul de înaltă veneraţie lângă Bălcescu, Bărnuţiu, Eminescu, Popovici
ş.a.(Radu Florian Bruja, op. cit., p. 25)
A strălucit şi în publicistică, conducând şi
colaborând la diferite reviste din Cernăuţi şi din ţară: „Cugetări”; „Poporul”;
„Gazeta poporului”; „Însemnări sociologice”; „Revista de sociologie”; 8222;
„Înălţarea” (Sibiu); „Minerva”; „Revista generală a învăţământului”; „Iconar”
(fondator) din Cernăuţi; „Kolner”; „ Vierteljahrshefte fur Soziologie” ; „Revue
internationale de sociologie” etc. (ibid., p. 23)
Ilustrului gânditor creştin ortodox nu i-au lipsit nici preocupările
genului epic: Un flăcău tomnatic; Grindica; Nunta lui Chirilă şi Irina;
Dihania..., inspirate din comorile satului natal Bilca. (Luca Bejenaru, op.
cit., p. 66)
Vremea sacră în a cărei curgere milenară
dacică apăsau şi grijile poporului său, cunoaşterea, aprofundarea, credinţa şi
creaţia ca dar şi dat divin l-au călit în suferinţă, l-au primit în jertfă,
l-au suit pe cruce, l-au înfrăţit în iubire, l-au înălţat în înviere, apropiindu-l
şi de universul liric: Baladă, Îmi scrii, Ştiu, Ocnaşul. Ultima poezie a
căpătat efigia suferinţei sale concentraţionare, jertfelnice din groznicul
penitenciar cu amprentă habsburgică Aiud, făcută cunoscut publicului de fiul
său Tudor Dorel.( Dan Dungaciu, op. cit., p.27)
Spiritul religios al activităţii sale
ştiinţifice s-a răspândit prodigios naţional-universal:
- al doilea mare traducător al lui Kant
după Eminescu;
- fondatorul şcolii de sociologie creştină
din ţară;
- autor a numeroase şi erudite lucrări,
studii, articole, cursuri universitare în filosofie, etică, sociologie, elogios
apreciate în Regatul României, S.U.A., Germania, Austria, Franţa, Italia;
- Membru al Academiei de Ştiinţe Politice a
Universităţii Columbia-New York;
- Ministru al Educaţiei, Cultelor şi
Patrimoniu;
- Mecena al Culturii creştine îmbogăţind
spiritual frumoasa Bucovină;
- Patriot-naţionalist, erou-martir.
Spiritul Filosofului creştin ortodox Traian
Brăileanu rămâne pururi în Memorie:
- Şi-a bucurat Bucovina prin naştere;
- Şi-a cinstit România prin cunoaştere;
- Şi-a iubit Dacia Mare prin renaştere;
- Şi-a dat viaţa pentru Neam şi Dumnezeu.
Aura lui străluce pe bolta memoriei sfinte
a Cerului dacic azuriu şi înstelat.
„A mai murit un camarad închis la Zarca/ şi
iarăşi plânge luna printre nori,/ se leagănă pe ape-n bocet arca/ durerii
noastre-plâns, de-atâtea ori.// Sunt fără grai şi ni s-au dus de mult cocorii,/
pe cerul nostru liniştea-i blestem,/ un Crist stă răstignit, voind priporii/ să
nu fim niciodată cum suntem.// O rază, însă, de speranţă: Paradisul/ în gânduri
ne-au fost vreri şi amăgiri,/ ne-am mulţumit cu resemnările, cu visul/ atâtor
aşteptări şi ne-mpliniri.// N-am fost viteji, dar n-am fost nici nevolnici,
Doamne;/ topit-am în credinţă orice chin,/ durutu-ne-au mai mult acele toamne/
ce-au sângerat în minţi, sub baldachin.// N-am fost eroi, nici sfinţi, dar noi
deschis-am poarta/ să fie neamul cremene şi scut,/ noi singuri să ne facem sfântă
soarta/ aşa cum în pârjol ne-am cunoscut.// Un camarad ne-a părăsit la Zarca
veche,/ când luna printre gratii mai plângea,/ din cerul nostru strâmt fără
pereche,/ s-a prăbuşit năvalnic înc-o stea;// e steaua care dă curajul şi
se-nchină/ deschiselor celule înapoi;/ că vom avea şi aer şi lumină/ şi n-om
muri în plânset de turtoi.// Ne vom ruga urcând în brânci-un veac se frânge-,/
pământul ţării-n raiuri să-l mutăm,/ căci steaua, ca o lacrimă de sânge,/
căzută e; măcar să n-o uităm.// A mai murit un camarad la Zarca-zarcă,/ suntem
încă târâţi pe-acelaşi drum,/ ani mulţi ne dor şi poticnim de parcă/ ne-am fi
născut din volbură şi scrum.// Nu-i sacră voia ce din scâncete ne doare,/ nu-i
moartea un prilej de întristări;/ să treacă noaptea, să murim în soare/ pe
rugul fericitelor iertări.// Iar de va fi să fim uitaţi-un stâlp tăciune-,/ şi
fără cruci; în legănat de brazi/ va fi atunci a noastră rugăciune,/ un recviem
prin scrâşnetul de azi.”(Radu Gyr, A mai murit un camarad. Profesorului Traian
Brăileanu)
Să
ne cinstim permanent, să ne iubim continu şi să nu ne uităm niciodată
Înaintaşii noştrii purtători de Destin întru Neam şi Dumnezeu!
„Fără echivoc, este necesar ca măcar acum în
al doisprezecelea ceas să ne debarasăm de prejudecăţi, de orice fel ar fi
acestea... Trebuie să reuşim să-l repunem în drepturile sale legitime, acelea
în virtutea cărora şi-a consolidat un loc aparte în istoria sociologiei, în
particular, şi culturii româneşti, în general. Traian Brăileanu a rămas drept
unul dintre cei mai însemnaţi gânditori români, teoretician al elitelor, unul
dintre cei mai interesanţi sociologi europeni ai elitelor, sociolog al naţiunii,
deschizător de drumuri în sociologia românească, cu o viziune sistematică
despre societate, autorul primului studiu românesc de ştiinţa politicii, unul
dintre cei mai importanţi traducători de la noi ale operelor lui Aristotel şi
Kant.” (Alexandru Vintilă, Traian Brăileanu, activitatea politică şi opera
ştiinţifică, articol apărut în revista Boema, secţiunea Istorie, an V, nr.6/
2011, p. 16)
+ 1 DECEMBRIE 2018-100 de ANI de la
ÎNFĂPTUIREA JERTFELNIC-CULTIC-
CULTURALĂ a MARII UNIRI a TUTUROR DACOROMÂNILOR.
· Fond de carte, bibliofil Dumitru
Ionescu-Bucureşti.
· Fond de carte, erou al Suferinţei şi
Dragostei creştine Gheorghe Grecu
https://georgeanca.blogspot.com/2018/12/datini-si-credinte.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu