sâmbătă, 22 decembrie 2018

MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ......!



CASA LUI DUMNEZEU
- Sfantul Ioan din Kronstadt



Traiesti în casa lui Dumnezeu într-o lume minunata; te bucuri fara plata de toate darurile bunatatii si marinimiei lui Dumnezeu, care îti sunt date din belsug de la natura, tot pe degeaba; traiesti în casa lui Dumnezeu, în Biserica, în obstea celor mântuiti, bucurându-te de toate darurile harului, pentru a ta mântuire. Deci nici tu nu sta la îndoiala si, pe cât îti este cu putinta, fa bine fratelui tau; fii bun chiar si cu cei nemultumitori si rai, ca sa poti fi „fiu al Celui Preaînalt” (cf. Luca 6, 35). Primeste pe toata lumea cu bucurie în casa ta, cunoscând ca si tu traiesti, fara a da ceva în schimb, în casa lui Dumnezeu, în acea casa a lui Dumnezeu spirituala si universala care este Biserica, cea care te pregateste pentru viata vesnica. Ospateaza-i cu bucurie si fara sa le ceri nimic în schimb pe cei ce vin în casa ta si nu uita ca si tu te ospatezi zilnic de la masa Stapânului, cu însusi Preacuratul Sau Trup si Sânge.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 346.




VEST SI EST
- Arhimandritul Sofronie Saharov



              Vesticii au pierdut credinta si au cazut într-o viata trupeasca, dar au o cultura chiar rationalista sau umanista care îi tine într-un anume nivel. Au coborât încet-încet, dar au, într-un mare grad, o politete care îi opreste sa cada mult mai jos. Ortodocsii însa, atunci când îsi pierd credinta, nu au o cultura umanista care sa-i tina si atunci merg direct în cele mai de jos.


Arhimandritul Sofronie Saharov, Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr. Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 231.


COPACUL ARZAND
- Sfantul Ioan din Kronstadt



            Dupa cum fumul de la un copac care arde urca în aer, asa urca si sufletul dintr-un trup mistuit de putreziciune. Constiinta omului este vocea lui Dumnezeu Cel Atotprezent, care vorbeste în inimile oamenilor. Cel Atoatefacator si Cel Ce este, Domnul, ne cunoaste pe toti ca si pe Sine, cu gândurile, intentiile, cuvintele si faptele noastre, cele prezente, trecute si viitoare. Oricât de mult mi-as lasa gândurile si imaginatia sa alerge în viitor, stiu ca Dumnezeu întotdeauna mi le va devansa, le va cunoaste înaintea mea si la capatul acestei alergari va fi întotdeauna El, dupa cum El ma urmareste în toate drumurile mele: „Ochii Lui sunt deschisi asupra tuturor cailor fiilor oamenilor” (Ieremia 32, 19). „Unde ma voi duce de la Duhul Tau si de la fata Ta unde voi fugi?” (Psalmul 138, 7).


Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 75.




L U N A
- Sfantul Vasile cel Mare



              Mare este si corpul lunii! Dupa soare este cel mai luminos astru. Dar marimea lunii nu ramâne vazuta totdeauna, ca uneori cercul ei este întreg, iar alteori se vede cu lipsuri si împutinata; arata lipsa în cealalta parte a ei; ca o parte a ei se umbreste când creste, iar o alta parte a ei se ascunde când descreste.

             O pricina nespusa a înteleptului Creator a facut ca luna sa aiba aceasta felurita schimbare a formelor ei. Sau poate ca înteleptul Creator a vrut sa ne dea o pilda vadita de cum este firea noastra omeneasca. Ca nimic din cele omenesti nu este statornic; ci unele ies din nefiinta si merg spre desavârsire, iar altele, dupa ce au ajuns la dezvoltarea lor si au crescut la cea mai de sus masura a lor, iarasi, prin pierderi treptate, se mistuie si se distrug; si împutinându-se, pier. Creatorul, deci, a vrut sa ne dea învataturi despre cele cu privire la noi prin fazele lunii; iar noi, luând cunostinta de grabnica schimbare a celor omenesti, sa nu ne îngâmfam când ne merge bine în viata, nici sa ne laudam cu puterea, nici sa ne mândrim cu bogatia cea nestatornica, ci sa dispretuim trupul care sufera schimbari si sa ne îngrijim de suflet, de bunul cel nemiscator. Iar daca te intereseaza luna, ca-si pierde lumina prin scaderile ei treptate, sa ti se întristeze mai mult sufletul, care are strânsa în el virtutea, dar din pricina neluarii aminte îsi pierde frumusetea sa si nu ramâne niciodata în aceeasi stare sufleteasca, ci adeseori se schimba si ajunge altul din pricina ca n-are temelie tare. Cu adevarat, asa cum spune Scriptura: „Cel nebun se schimba ca luna” (Sirah 27, 11).

Sfantul Vasile cel Mare, Omilii la Hexaemeron, traducere de Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1986, p. 144-145




PRAZNICUL VIETII
- Fericitul Trifon Turkestanov


          Tu m-ai adus în aceasta viata, ca într-un rai încântator. Am vazut cerul ca pe-un potir adânc si albastru, în azurul caruia glasul pasarilor rasuna; am auzit freamatul datator de pace al padurii si susurarea dulce-glasuitoare a apelor; am gustat din poamele înmiresmate si dulci si din mierea placut aromata. Pe pamântul Tau atât e de bine, a fi oaspete al Tau e atât de îmbucurator.


Slava Tie pentru acest praznic al vietii;


Slava Tie pentru buna mireasma a lacramioarelor si-a trandafirilor.


Slava Tie pentru felurimea desfatatoare a poamelor si-a semintelor;


Slava Tie pentru stralucirea de nestemate din roua diminetii.


Slava Tie pentru surâsul unei desteptari pline de înseninare;


Slava Tie pentru viata pamânteasca, a celei ceresti înainte-vestitoare.


Slava Tie, Dumnezeule, întru vecie!


Fericitul Trifon Turkestanov, Cunoasterea lui Dumnezeu prin mijlocirea firii vazute, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, cap. Acatist de Multumire „Slava lui Dumnezeu pentru toate”, p. 124-125




OGLINDA
- Sfantul Tihon din Zadonsk



                 Vezi ca oglinda rasfrânge în sine acel chip catre care este îndreptata. De se întoarce spre cer, fata cerului se arata în ea; de se îndreapta spre pamânt, oglindeste în sine înfatisarea pamântului. Asa este si sufletul omului: cele catre care se întoarce cu dragostea sa si de care se alipeste se fac vazute în el. Daca se întoarce spre Dumnezeu, Chipul Domnului se arata în el prin puterea Sfântului Duh; daca se apleaca spre lucrurile lumesti si pamântesti, atunci faptura lumii se izvodeste în el. Si dupa cum e chipul pe care-l poarta în sine, asemenea este si întelepciunea pe care o are. Daca poarta Chipul lui Dumnezeu, pe Domnul Îl iubeste si pe omul facut dupa asemanarea Lui si cugeta la cele ceresti si înalte, nu la cele pamântesti. Iar daca poarta chip lumesc si dobitocesc, la cele pamântesti se gândeste, înfaptuind si urmând cele care sunt pe plac simturilor lui, ceea ce sta în firea dobitoacelor necuvântatoare. Cugetarea aceasta te îndeamna ca prin pocainta si prin credinta cea întru Iisus Hristos „sa te dezbraci de omul cel vechi” si de chipul sau dobitocesc si sa cauti Chipul lui Dumnezeu si sa te îmbraci în acesta, care este podoaba sufletului cea mai aleasa si mai minunata dintre toate. Cele ce se arata acum în sufletul tau vor iesi la iveala si în ziua Judecatii si astfel, vazând în tine Chipul Sau, Domnul te va cunoaste ca fiind al Lui. Iar de ceilalti, care nu au acea bineplacuta aratare, ci poarta în sine înfatisarea dobitoceasca si urâciunea pacatoseniei, ca de o dihanie înfricosatoare Se va lepada si le va grai: „Nu va stiu”, chiar daca aceia Îi vor spune: „Doamne, Doamne!” (Luca 13, 25-27).

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 97.




LUCRURI SPARTE
- Sfantul Ioan din Kronstadt



             Cel care se obisnuieste sa se întarâte si sa se mânie pentru felurite lucruri care nu-l multumesc (cad, se sparg), care nu se potrivesc si asa mai departe, acela se obisnuieste sa se mânie si pe oamenii care din oarecare pricina nu îi fac pe plac, care i se împotrivesc cu voie sau fara voie. Trebuie sa rabdam toate cu seninatate, iar la cel mai mic început de mâniere sa ne pocaim înaintea lui Dumnezeu si sa cerem ajutorul Lui pentru noi, cei neputinciosi.

Sfantul Ioan din Kronstadt, Spicul viu – ganduri despre calea mantuitoare, traducere de Adrian si Xenia Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2002, p. 134.




INTRISTAREA
- Cuviosul Bonifatie de la Teofania



             Cine a biruit patimile, a biruit si întristarea, pe când cel biruit de patimi nu va scapa de obezile întristarii. Bolnavul se cunoaste dupa culoarea fetei: cel cuprins de patima se da în vileag prin întristare. Cine iubeste lumea nu are cum sa nu se întristeze, pe când cel ce a dispretuit lumea este vesel întotdeauna.


Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 43-44



Sursa: Pr. ALEXANDRU STANCIULESCU BARDA








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu