„Canalul Morţii” – Dunărea – Marea Neagră – Balta Brăilei
Poarta Albă, Periprava, Peninsula,
Salcia, Colonia...
(partea a II-a)
„Sărută Pământul Acesta!”
(Ileana Vulpescu)
Astăzi, ca niciodată în
istoria sa multimilenară, poporul valah, drept măritor creştin trăieşte DRAMA şi TRAGEDIA Pământului său sacru.
Pământul ACESTA binecuvântat a fost supus unei distrugerii totale,
apocaliptice: i-a fost smulsă din rădăcină Tradiţia, i-au secătuit bogăţiile: aurul,
argintul, arama, fierul, cărbunele, wolframul, sarea și grafitul, gazul, petrolul,
i-au smuls pădurile, i-au omorât păsările, i-au cosit florile, i-au risipit
albinele, i-au spulberat furnicile, i-au secat apele, i-au otrăvit râurile, i-au
ars datinile, i-au îngropat obiceiurile, i-au profanat bisericile şi mormintele,
i-au risipit aburul cald în care încolţea şi se înfrăţea grâul Ţării sfinte.
Nemaiavând pâine, mamele,
copii şi taţii pribegesc pe meleaguri străine ca robi.
Pământul ACESTA udat cu
Lacrimile Suferinţei, cu Doinele Codrului, cu Baladele Munţilor, cu Sângele
Crucii, cu mistica Isihasmului Carpatin, cu Harul Libertăţii, cu Măreţia
Adevărului, cu Frumuseţea Iubirii de Neam, cu supravenerarea Fecioarei Maria,
cu Dragostea de Mântuitorul Hristos, a rodit Fecioare frumoase, Mame înţelepte,
Juni temerari, Ţărani virtuoşi, Învăţători
cu vocaţie, Preoţi cu har, mari Duhovnici, Călugări aleşi, Monahii
fără prihană, Poeţi/ scriitori de geniu, Profeţi, Filosofi, Artişti, Teologi, bravi Oşteni, iluştrii Împăraţi, Regi, Voievozi şi Cnezi, Vlădici jertfelnici, Meşteri
făurari, Doctori fără de arginţi, Ingineri şi Arhitecţi destoinici, Savanţi, Eroi, Martiri, Mucenici, Cuvioşi, Mărturisitori
şi Sfinţi.
Pământul ACESTA, amestecat cu sângele sfânt
al Eroilor şi Martirilor Neamului, de pe întreaga VATRĂ străbună, a fost pus în
săculeţ de piele şi purtat la gâtul frumoşilor Fiii, care nu s-au aplecat decât
în faţa Mântuitorului.
Pământul ACESTA – DACIA MARE –
GRĂDINA Maicii Domnului – CRĂIASA MARIA – VLAHERNA – CARPATINA, a Cerului şi a
Pământului ne-a fost dăruit de Bunul Dumnezeu, ca să sădim pe el CERUL
veşniciei noastre!
PĂMÂNTUL ACESTA ESTE HUMA SACRĂ A CREAŢIEI
DIVINE, A MENIRII, A FRUMOSULUI, A CREAŢIEI OMULUI, A DEVENIRII ŞI A DĂINUIRII
NOATRE!
TATĂ!
„...Ne-ai făcut din pământ – cupe de vin -/ Şi ne-ai dat olarului/ Să ne
ardă în foc.../ Ne-ai făcut harpe sunătoare/ Şi fluiere tânguitoare;/ Atinge cu
mâinile Tale/ Corzile sufletului nostru/ Şi suflă din nou în lemnul cântărilor noastre...” (Dorel Vişan, Doamne, nu Te Îndepărta, în Cântece pentru glas şi toacă, Ed. Şcoala
Ardeleană, Cluj-Napoca, 2017)
Pământul ACESTA a fost și este
ALTARUL de Jertfă al ROMÂNILOR ortodocşi!
Existenţa Dacoromânului în lume are
GRANDOARE, tocmai prin această credinţă, nădejde, har, omenie, libertate, demnitate,
suferinţă, adevăr, jertfă, cruce şi dragoste care înteţesc lupta continuă înspre
biruinţa INVIERII!
Lagărul central Poarta Albă
Poarta Albă – Mândria
Canalului era primul lagăr al Canalului
Morţii şi cel mai populat dintre
toate arterele Gulagului dobrogean. Toate închisorile mari aveau obligaţia să
trimită „mână de lucru”, gratuită
prin regimente, batalioane, divizii de deţinuţi religioşi, deţinuţi politici şi
o mică parte din cei de drept comun.
În perioada 1949-1953, când
s-a zidit cu vii şi cu morţi Canalul Dunărea – Marea Neagră,
din documentele de arhivă care s-au păstrat se menţionează „peste 30.000 de deţinuţi
politici (religioşi), iar în mod
oficial au fost înregistrate peste 2.000
de decese... Poarta Albă a fost
principala colonie a deţinuţilor dintre cele 14 care se înşirau pe tot traseul „Canalului Morţii”. În mod constant, aici erau circa 12.000 de deţinuţi destinaţi de Partid
şi Securitate exterminării prin muncă silnică, foamete, mizerie. Documentele
mai atestă şi că la colonia de deţinuţi de la Galeşu, de lângă Poarta Albă, din 3.000 de deţinuţi politici (religioşi), nu mai puţin de 800 erau preoţi sau teologi!” (Mărturia părintelui Iustin Pârvu în Lumea Credinţei, nr. 108, iulie 2012)
Constantin Iorgulescu, un supravieţuitor al
Canalului, consemnează că Lagărul Poarta Albă era o adevărată Cetate a prigoanei
şi persecuţiei deţinuţilor politici. „Colonia
de la Poarta Albă, cu cei vreo douăzeci şi ceva de mii de
<<locuitori>> ai ei era echivalentul unui oraş de provincie, dar
unul <<special>>. Avea fără nici o exagerare, o poziţie cheie în constelaţia
gulagului, cea de capitală a împărăţiei în lumea înconjurată de sârmă
ghimpată.” (Constantin Iorgulescu, Memoria
ca Exerciţiu de Uitare, vol. III, Canal, Mediaş – 2003, p. 24)
„Lagărul
Poarta Albă adăpostea în acel an 1952, mii, poate peste zece
mii de deţinuţi. Era un adevărat oraş-închisoare, cu zeci şi zeci de barăci
împrejmuite cu multe rânduri de sârmă ghimpată şi foişoare – turnuri de
observaţie – cu ajutorul cărora gardienii şi soldaţii din trupele de securitate
asigurau paza noastră, a celor mulţi nepăstuiţi...
La Poarta
Albă am auzit de lagărele de muncă, ale Canalului (aşa- zisele <<colonii>>) ca: Peninsula, Ovidiu, Cernavodă, Midia, Năvodari ş.a., pe unde s-au
perindat mii de deţinuţi, victime ale odioaselor înscenări de tip stalinist şi
crimelor împotriva umanităţii săvârşite cu toată ştiinţa de către nemernicii
călăi, monştri cu capete hidoase, mârşave, unelte ale regimului dictatorial –
totalitar.” (Cornel Onaca, Martori şi
Martiri din Temniţele Comuniste, Ed. Rimus, Oradea, 2014, p. 117-118)
Eroii, Martirii, Mucenicii şi Sfinţii
Neamului au înnobilat prin spiritualitatea şi jertfa lor mistică toate locurile
temniţelor, largărelor pe unde au fost purtaţi în lanţuri de vrăjmaşii lui
Hristos şi ai Vetrei noastre străbune, lanţuri prefăcute de suferinţa şi
dragostea lor pentru Dumnezeu, în aripi de înger în zborul lor spre
nemuritorul Cer.
Doctorul Dumitru Uţă din Caracal, a
pătimit pentru dragostea de ţară şi iubirea de cer, 23 de ani în
diferite temniţe, între care şi Poarta Albă. Apropiaţii pătimitori îl
considerau pe medicul Uţă – „doctorul
fără de arginţi”, un adevărat sfânt al temniţelor comuniste. „Era un om cu o profundă credinţă în
Dumnezeu şi o mare dăruire faţă de semeni”, (Mărturisirea unui creştin. Părintele Marcu de la Sihăstria, Petru
Vodă); „un model ales de dăruire, de
jertfă şi dragoste pentru alţii.” (Părintele Nicolae Grebenea, Amintiri din întuneric”, Ed. Scara,
Bucureşti-2000)
Absolvent al Liceului Militar-Mănăstirea
Dealu şi licenţiat în Filosofie, Octav Anastasescu din Moreni-Dâmbovița
şi-a pus şi el efigia jertfei mistice în Corola fără sfârşit a Demnităţii
Neamului, din lagărul de la Poarta Albă. (Cezarina Condurache, Chipuri ale Demnităţii Româneşti – Eroi ai
neamului şi sfinţi ai închisorilor, Ed. Evdochimos, Fundaţia Profesor
George Manu, 2015)
O figură emblematică, cu o carismă de cer,
binecuvântată în Cetele Sfinţilor dacoromâni a fost stareţul Mănăstirii
Tismana, Gherasim Iscu, care
alături de slujirea întru Hristos şi Maica Domnului – Fecioara Maria,
a luptat şi pentru dezrobirea pământului Ţării lor creştine, într-un nucleu al Mişcării
Naţionale de Rezistenţă, condusă de bravul general Ioan Carlaonţ. În
lanţul închisorilor pe unde a fost purtat a înseninat şi a întărit credinţa,
nădejdea şi dragostea în Dumnezeu a confraţilor arestaţi, îndeosebi în temutele
lagăre Valea Neagră şi Poarta Albă, unde brigadierii, indivizi de
cea mai joasă speţă, erau adevărate fiare, mai crude decât cele sălbatice,
precum torţionarul, călăul de la Poarta Albă, Vasilescu.
Regimul de exterminare de la Canal Morţii, a făcut mii de victime, în afara celor care au aparţinut direct,
torţionarilor gardieni ori anchetatorilor.
Părintele Gherasim Iscu s-a îmbolnăvit foarte grav de tuberculoză şi a fost
transferat la Spitalul Penitenciar de la Târgu Ocna. Repartizat în Camera 4 Spital – Camera Morţii, l-a
întors la credinţă pe generalul Todirescu, comandantul Jandarmeriei pe
ţară în timpul lui Carol al II-lea şi al Mareşalului Ion Antonescu şi l-a
iertat pe torţionarul Vasilescu, care ajunsese şi el în aceeaşi cameră cu
părintele stareţ, la fel de bolnav.
Părintele Iscu, în Ziua Naşterii Domnului –
25 Decembrie 1951, a fost dus de alţi suferinzi la căpătâiul lui Vasilescu. L-a
mângâiat cu vorbe calde, părinteşti, i-a spălat faţa, l-a sărutat şi i-a iertat
păcatele, grăind întru Domnul: „te iert
din toată inima..., iar dacă noi iertăm, cu siguranţă că Hristos, care e mai
bun decât noi, va ierta şi El.” Atunci, fostul călău s-a spovedit,
căpătându-şi liniştea. Părintele a fost dus la patul său. Colegii i-au citi
rugăciunile de plecare în armonia Corolei Îngerilor. În aceeaşi noapte a plecat
şi Vasilescu. Trupurile celor doi s-au îmbrăţişat sub clarul de lună în groapa
comună oferită de administraţia Gulagului regimului roşu.
„Preoţii
închişi la Canal au servit drept exemplu de smerenie şi rezistenţă tuturor
deţinuţilor, dându-le putere să reziste şi să respingă reeducarea. Cu riscuri
enorme şi plătind faptele cu propriul sânge, preoţii de la Canal oficiau în
fiecare zi Sfânta Liturghie, aducând astfel pe Hristos în
mijlocul Infernului”.
(Fabian Seiche, Martiri şi
mărturisitori români ai secolului XX – Închisorile comuniste din România, Ed.
Agaton, 2010, p. 302)
Dârzul oltean Alexandru Ştefănescu,
din Oroles/ Vulturul-Romanaţi, viitorul monah Atanasie Ştefănescu, fiul
aghiotantului Generalului Gheorghe Zizi Cantacuzino-Grănicerul, a fost eliminat
din Liceul oraşului Corabia, fiindcă a organizat un grup de rezistenţă
anticomunistă. Arestat în 1941 şi întemniţat la Aiud, eliberat în 1948 şi
rearestat în 1952 şi dus la Canal, în lagărul Poarta Albă, unde a
pătimit, s-a risipit în dragostea creştină şi s-a purificat spiritual. După
eliberare s-a căsătorit, stabilindu-se la Corabia. După moartea soţiei s-a
retras sub oblăduirea marelui Duhovnic Iustin Pârvu, la Mănăstirea Petru
Vodă, luând numele de Atanasie. Am avut onoarea să petrec un ceas de taină
în chilia părintelui devenit şi asistent medical. Pe o carte, probabil Oameni şi fapte din vatra Aiudului,
trimisă camaradului luptător şi erou Petru Baciu, bunul meu prieten, i-a
scris nemuritoarele cuvinte: „Mă rog lui
Dumnezeu şi îi cer îndurare şi în vis să vă ningă cu flori, să vă fie cerul
numai albastru mereu deschis./ Întru fericire/ Să vă treziţi în zori/ Într-o
veşnică zi ce se numeşte/ Mântuire!” Cu dragoste, niciodată îndeajuns, Monah
Atanasie, 11.08.2007. (Petru Baciu, „Răstigniri
ascunse, Mărturii”, vol. 2, 2004)
Lagărul Peninsula – Valea Neagră
Valea Neagră, numită anterior Cogealia se afla în apropierea oraşului-lagăr
Poarta Albă, pe firul Canalului Dunăre – Marea Albastră. Lagărul Peninsula,
promova aceleaşi condiţii vitrege,
acelaşi şir neîntrerupt de exterminare ca în tot Gulagul românesc. Muncă
neîntreruptă, mizerie continuă, hărţuire neîncetată, durere şi foamete zilnică.
Peninsula care era cuprinsă doldora de apele lacului Siutghiol pe trei
laturi era situată între localităţile Canara/ Ovidiu şi Caramurat/
Năvodari.
„Aceste
comune, împreună cu Taşaul şi Mamaia (sat şi urbe), cu regiunile
împrejmuitoare, formează spaţiul geografic în care s-a desfăşurat una dintre
cele mai amarnice tragedii ale Canalului.
Aici în trei ani şi câteva luni de viaţă a lagărului de deţinuţi politici, peste 15.000 de oameni au îndurat cele
mai neînchipuite umilinţe, aici sute de
oameni au închis ochii pentru vecie, căzând sub gloanţele soldaţilor din
batalionul de securitate sau sub năruirile malurilor de pământ care i-au
strivit.Aici au murit oameni de foame, de boli netratate, de ger,
de bătăi. Aici şi-au tulburat mulţi tineri şi vîrstnici minţile, aici şi-au pierdut unii lumina ochilor
sau alţii au fost mutilaţi datorită celor mai diverse accidente. Aici au primit sute şi sute de persoane
anunţurile desfacerilor căsătoriilor,
în urma presiunilor şi ameninţărilor la care erau supuse soţiile lor afară
printr-un sistem satanic, pornit spre distrugerea tuturor instituţiilor de bază
ale societăţii româneşti autentice. Aici
s-a consumat o tragedie, ca de altfel, în toate lagărele asemănătoare de deţinuţi politici de pe Canal, care
nu va putea să fie cunoscută niciodată în întregime, în toată durerea şi
disperarea ei.” (Ion Cârja, Canalul
Morţii, Ed. Cartea Românească-1993,
p. 241-242)
„Se
vorbea în acel an 1952 că la Peninsula se găseau în jur de 6000 de
deţinuţi politici cu care se lucra continuu în trei schimburi a câte opt ore,
iar mai târziu în două schimburi a câte 12 ore de muncă.” (Cornel Onaca,
op. cit., p. 121)
Părintele bihorean Ioan Negruţiu (1915-2003),
căruia vâlceanul Patriarh Iustinian Marina, îi purta o părintească
recunoştiinţă şi dragoste s-a numărat printre luminătorii Canalului în
lagărul Peninsula, unde a refuzat eliberarea prin intervenţia întâi
stătătorului Bisericii Neamului. În penultima zi a eliberării are un vis, în
care i se arată Mântuitorul Hristos pe Golgota, iar părintele Ioan la poalele
celor trei cruci. Văzându-L singur pe Mântuitorul l-a întrebat: „Pe care dintre cele două cruci să urc: pe
cea din stânga, pentru osândire, sau pe cea din dreapta, pentru izbăvire?” Iisus
Hristos i-a grăit: „Ioane, crucile nu mai
au semnificaţia din Vinerea Răstignirii; urcă pe oricare, numai pe Cruce să
fii, lângă Mine!” (Fabian Seiche, op. cit., p. 369)
Doctorul
fără de arginţi Ion Simionescu
(+1951), a fost un medic vestit şi un erudit pedagog al Generaţiei de
Aur – 1922. Destinul său încarcerat l-a încadrat în vara anului 1951
în Brigăzile morţii 13-14 de la Peninsula. Călăul acelui lagăr
era neromânul diabolic Chirion, ce „dirija
de aproape terorizarea acestui Om care a reprezentat o valoare pentru
Neamul românesc”..., mărturisea Vasile Mocanu, în Gh. Andreica, „Mărturii... mărturii...” Într-o zi i-a
surprins pe torţionari lovindu-l bestial pe doctor cu cozi de mătură, cu cozi
de lopeţi, cu ce aveau le îndemână. Zi de zi, seară de seară l-au torturat,
l-au bătut, l-au chinuit, i-au rupt coastele, apoi l-a împuşcat cu două rafale,
un subofiţer-fiară, cu puşca mitralieră smulsă din mâinile soldatului de pază
din foişor.
„...
Prin împuşcarea doctorului Ion Simionescu din Turnu Măgurele seriile de
luptători naţionalişti din România au pierdut o forţă de cea mai înaltă
factură, un om luminat.” (Fabian Seiche..., p. 451-452)
Gorjeanul Grigore Zamfiroiu 1913-1997),
licenţiat în Litere şi Filosofie -Universitatea Bucureşti, s-a remarcat în
luptele de pe Don, a cazut prizonier şi a venit în ţară în anul 1948. În 1950,
după 2 ani, autorităţile roşii l-au întemniţat în lagărul de la Peninsula pentru
doi ani de regim crunt de exterminare. Eliberat în 1955, rearestat în 1959, în
lotul cu Radu Gyr, av. Puiu Atanasiu, dr. Aurel Marin, fratele
martirului de la Majadahonda, soţia sa şi cei doi copii de 14, respectiv de 12
ani. În 1989, a rămas văduv s-a călugărit primind numele de monahul Andrei.
A scris multe poezii despre închisori, (v. „Poeţii
după gratii”, vol. 1)
„Se
întorc din hăul închisorii/ Bărbaţii albi, cărunţi feciorii,/ Năvala vieţii
sfinte vine/ Din temniţi, lagăre şi mine.” (Fabian Seiche..., p. 516)
Erudit teolog şi remarcabil ofiţer de
infanterie pe fronturile campaniei din Est, a primului război mondial, posesor
a diferite ordine şi medalii de merit, ploieşteanul-erou, rănit în zona
Banatului, retrocedat de tigrul fioros
Georges Clemenceau, sârbilor, Constantin Constantinescu a mai beneficiat tot cu titlu de merit, de
câteva închisori, între ele şi lagărul Peninsula. (Cezarina Condurache,
op. cit., p. 17-18)
Sculptorul cu har, braşoveanul Nicolae
Purcărea şi-a început drumul Clavarului ca elev, apoi ca student al
Academiei Comerciale din Ţara Bârsei, coleg şi prieten cu viitorul mare mistic
Gheorghe Jimboiu, înrolat în Rezistenţa Anticomunistă, dar în urma trădării
lotului lor, a fost arestat, trecut prin Infernul Piteşti şi deportat în
lagărele morţii, Poarta Albă, Valea Neagră şi Peninsula.
(ibid., p. 82-83)
Protosinghelul Evghenie Hulea din
Poiana, judeţul Putna, a intrat de copil în cinul monahal, la Schitul Sihastru,
Muşinoaiele, devenind stareţ, duhovnic al părinţilor Ioan Iovan de la
Vladimireşti şi Paisie Olaru de la Sihăstria, dar şi al grupului vrâncean de
rezistenţă anticomunistă condus de fraţii Ion şi Cristea Paragină.
Zbirul fariseu Mauriciu Strul s-a infiltrat în grup, aducând căderea lui şi
odată cu el arestarea în anul 1950 şi a părintelui Evghenie, care ajunge la
Canal, în lagărele Poarta Albă şi Valea Neagră. Roman Braga, alt
mare mărturisitor l-a avut pe părintele Hulea duhovnic la Canal, care l-a
îndrumat pe Calea monahală. Aura lui strălucea atât de puternic, încât, afirma
Roman Braga, părea drept „o figură de
Pateric”.(Cezarina
Condurache, Sfinţii Închisorilor – 28 de
biografii exemplare, Ed. Evdokimos, Fundaţia Profesor George Manu, 2015, p.
239)
Doctorul în Drept, deţinut politic la Canal,
Ion Cârja, arată situaţia deţinuţilor politico-religioşi de la Peninsula – Valea Neagră, situată pe
fosta moşie a boierului Vintilă Brătianu, distins economist, în cei 3 ani şi
câteva luni de chin şi teroare.
În lagărul de la Peninsula a
fost şi Mihai Buracu, din Turnu
Severin, fiul părintelui protopop – colonel Iosif Coriolan Buracu, marele luptător pentru idealul Unirii,
părinte a 11 copii, supravieţuitor al Infernului Piteşti,
autorul celebrului volum Tăbliţele de
săpun de la Itşet-ip/ Piteşti, şi al Canalului, profesor,
scriitor-poet şi senator de Mehedinţi (1992-1996). Acolo în lagăr la Peninsula – Valea Neagră, dublă
denumire, unde deţinuţii politici erau persoane necondamnate ori cu pedepse
expirate, a scris printre picăturile de sânge ale inimii, poezia sa din suflet
înlăcrimat.
Norii
„Năpraznic, când cerul ne dă înţeles,/ noi suntem furtună în clocot,/
grindină-n ropot,/ fulger brăzdând pe şes.// Cin’ să se-ncumete/ mâinilor
noastre să stea curmeziş?/ Supune-te, tunete,/ celor închişi/ până ieri!/ Azi,
fraţi ai mei de moarte şi de suferinţă,/ vestim biruinţă.// Asalt/ din cerul
înalt/ pe pământ:/ aliniate/ carele de foc,/ purtate/ de vânt,/ vestesc
curcubeu,/ vestesc libertate/ neamului meu!”
(Peninsula
– Valea Neagră, 1950)
Lagărul Periprava
De pe braţul nordic al Deltei Marelui
Danubiu – Chilia care, formează graniţă cu Imperiul Roşu, muscal, bolşevic ori neobolşevic, te întâmpina atunci, înfricoşetor
lagărul Periprava, doldora de jertfe
creştin-ortodoxe, prin atrocităţile, prin omorurile premeditate, prin umilirea
miilor de oameni frânţi din personalitatea lor religioasă, intrinsecă, smulşi
din vatra şi bunurile lor agonisite cinstit, dar cu trudă într-o viaţă.
„Periprava, pepinieră sofisticată în haină de colonie penitenciară,
cu regim aspru, devine locul unei incredibile tentative de sugrumare a fiinţei
umane, dirijată expres de C.C. al P.M.R. şi Securitate pentru a prelungi
suferinţele celor ce-şi terminau condamnările executate în închisorile de pe
întreg cuprinsul ţării, în special de la Aiud.” (George Popescu, Sub Sabia Cavalerilor Apocalipsului, Ed.
Mica Valahie, Bucureşti, p. 127)
Botezate de comunişti, colonii de muncă, ele erau de fapt,
veritabile lagăre de muncă forţată,
adică de exterminare rapidă sau
lentă, de macerare a sănătăţii fizico-psihice, prin campania de recoltare a
stufului din mlaştinile reci ale Deltei.
Părintele Arhimandrit Iustin
Pârvu, stareţul Mănăstirii Petru Vodă, ctitoria sa, după ce a trecut prin
odiseea temniţelor comuniste a ajuns şi în lagărul Periprava.
Gheorghe Stănescu, un ucenic al
temniţelor şi-l aminteşte în întreaga sa aureolă.
„Înalt, subţire, senin şi tăcut,
cu o voce blândă şi clară, rar auzită, la cei 35-36 de ani ai lui, pare
desprins din iconografia cu reprezentări ascetice a ortodoxiei bizantine,
imagine pe care mi-o obligă nu numai înfăţişarea lui şi conduita lui, ci gândul
că are o condamnare lungă. Are ceva indefinibil, bun şi luminos, cucernic şi
discret în firea sa.” (Gh. Stănescu, „Jurnal
de prigoană”, 1996, p. 112)
După ce s-a smerit în coloniile Galeşu (destinată
expres celor peste 800 de preoţi)
şi Peninsula, părintele vâlcean Ilie Lăcătuşu şi-a încununat
Crucea martirică, în cea de-a doua detenţie în sinistrul lagăr Periprava,
în „lotul preoţilor olteni, peste 200 din
cei peste 400 de preoţi aflaţi în acea colonie de muncă şi Salcia, La
Periprava l-au întâlnit mulţi foşti deţinuţi politici-religioşi, între care Arhim.
Iustin Pârvu şi dr. Aristide Lefa, care mărturisesc despre viaţa lui şi
despre sfinţenia lui.
Părintele
Iustin Pîrvu povesteşte că a fost martor la prima minune (dintre cele
cunoscute de noi), făcută de părintele Ilie Lăcătuşu. La Periprava, în
sărbătoarea Sfinţilor Trei Ierarhi, prăznuiţi pe 31 Ianuarie, deţinuţii au fost
încolonaţi şi trimişi să taie stuf pe un ger năpraznic. Stuful se afla în apa
rece. Deţinuţilor le-a fost teamă să intre în apă şi din cauza frigului, dar şi
pentru că trebuia lucrat sub apă. Părintele Ilie, intuind că paznicii
înarmaţi vor trage asupra celor care nu vor executa comanda, a început să se
roage fierbinte. Deţinuţii au intrat în apă, au început să taie stuful. Cerul
s-a înseninat şi soarele a început să încălzească tot mai mult bietele schelete
condamnate politic. La terminarea lucrului deţinuţii şi-au scos hainele ude
care s-au uscat rapid la căldura soarelui (era sfârşit de ianuarie!), astfel
încât, la plecarea spre colonie, cu toţii erau uscaţi. Niciun deţinut nu s-a îmbolnăvit după această încercare de exterminare
transformată în minune dumnezeiască.” (Cezarina Condurache, Sfinţii Închisorilor – 28 de biografii
exemplare, Ed. Evdochimov-2015, p. 11)
În Grindu, o anexă a
Peripravei, trona prin bestialitate maiorul călău-anchetator Brânzaru, care
avea o slăbiciune pentru studenţii
naţionalişti, lovindu-i ucigător ori frângându-le tinereţea pe care nu reuşea
să le-o îndoaie.
În Panoplia de Aur a Martirilor şi Mărturisitorilor Canalului (Peninsula
ori Periprava?), a strălucit şi Părintele Profesor dr. al Facultăţii de
Teologie Ortodoxă-Bucureşti, Constantin
Galeriu, mentorul meu din Facultatea de Teologie, apoi colaborator în
cadrul Frăţiei Ortodoxe Române.
Se povesteşte că în momentul repartizării într-o brigadă de muncă, un
deţinut politic i-a arătat un deţinut de drept comun, spunându-i:
„Părinte, acest criminal v-a ucis fratele,
inginer..., aici în lagăr...
Părintele s-a îndreptat către ucigaş,
l-a îmbrăţişat iertându-l şi grăind printre lacrimi:
- De acum tu eşti fratele meu!”
- Ce urcuş spiritual urcase Părintele, atingând strălucirea aurei
marilor Sfinţi?!
Ucigaşul s-a convertit, s-a pocăit,
revenindu-şi şi reintrând în natura sa firească.
Părintele Profesor Constantin
Galeriu, Vicarul Patriarhal de mai târziu, a fost unul dintre iluştrii
Pedagogi ai României, unul dintre cei mai mari Duhovnici ai Neamului, unul
dintre cei mai buni oratori ai Patriei şi unul dintre cei mai mari admiratori
ai Poetului – Filosof –Teolog, martir Mihail Eminescu, savantului Nicolae
Paulescu (1869-1931) şi savantul Alexandru Mironescu. (Răzvan Codrescu, Savanţi şi Mărturisitori în Predania
Părintelui Galeriu în Cartea
Mărturisitorilor, Ed. Rost, Fd. Sfinţii Îchisorilor Buc. 2014)
Columbia/ Cernavodă
Lagărul Columbia/ Cernavodă pulsa
între condiţiile climaterice cele mai aspre, primăvara/ toamna, burniţă, vara,
furtuni din senin, arşiţe cumplite, iarna, viscole sălbatice şi asperităţile muncii istovitoare, care
impunea aşa-zisa reeducare. La
Columbia se aflau şi deţinute-femei, cele de drept comun în număr covârşitor şi
politicele,
cele de înaltă ţinută moral-religioasă. „Atît
femeile, cît şi bărbaţii de la Columbia au executat acelaşi fel de muncă-tip pe
Canal, cu săpături, transport de pământ cu roaba, descărcări de arocamenţi şi
piatră din vagoane, atît pe malurile Dunării, cît şi la punctul de muncă numit Saligny. Din numerosul contingent de femei din elita societăţii româneşti care au lucrat la Columbia şi Saligny,
amintim pe acelea din familiile Mavrocordat,
Ghica, Cancicov, Dolly Steriopol,
dna Corneliu Codreanu, dna Ion Moţa, soţia fostului protopop ortodox al Clujului, scriitoarea Eugenia Mureşanu etc.
Între bărbaţii care au pătimit aici s-au
aflat scriitori, preoţi, avocaţi, ţărani, meseriaşi de frunte etc.
Figurile de mucenici ai lui Dumnezeu şi
martiri ai neamului, cum au fost acelea ale părintelui călugăr şi marele mistic
ortodox Arsenie Boca de la Mînăstirea
Sîmbăta de Sus..., ori bătrînul savant teolog ortodox Grigore Cristescu-Plăpumaru ş.a.” (Ion Cârja, Canalul Morţii, op. cit., p. 447-448)
Arhimandritul Arsenie Boca de la Mănăstirea
Prislop, l-a ocrotit în obştea sa pe studentul călugăr Antonie Plămădeală,
hirotonindu-l ierodiacon, pe viitorul Mitropolit al Ardealului, care era
urmărit de securitate.
„Părintele este trimis la Canalul
Dunăre-Marea Neagră pentru perioada cuprinsă între 19 Ianuarie 1951 şi 17
Martie 1952. Maica Zamfira, celelalte maici şi Părintele Dometie Manolache
întocmesc un memoriu către Patriarhul Iustinian,
pentru eliberarea Părintelui Arsenie. Patriarhul îi linişteşte şi părintele
trimite o carte poştală de la Canalul Dunăre-Marea Neagră, de lângă Cernavodă (lagărul Columbia).
La sfârşitul anului 1951, când Părintele se
afla închis la Canal, de Sărbătoarea Sfântului Nicolae (6
Decembrie), moare mama Părintelui
Arsenie, la vârsta de 59 ani. Este înmormântată în cimitirul satului Hălmagiu,
raionul Gurahonţ, din regiunea Aradului. Peste ani Părintele va mărturisi că a
simţit momentul adormirii mamei sale.
Oamenii securităţii, maiorul Kovacs Mihail
şi locotenentul Brainer Gheorghe, consemnează ştirile, minunile întâmplate la
Canal. Celebra teleportare la înmormântarea mamei, surpările de pământ unde
lucra etc.”
(Florin Duţu, Părintele Arsenie Boca
1910-1989–Biografie Vizuală, Ed. Floare Albă de Colţ, 2014, p. 30-31)
SALCIA – lagărul central al Bălţii
Brăilei şi al Deltei Dunării
Balta Brăilei, teren aflat
între 6-10 m altitudine, situat
între Dunărea Veche la Est şi Braţul Cremenea/ Pasca la Vest, în care abundă o
altercaţie de mlaştini, gârle, lacuri şi grinduri presărate cu stufăriş, păduri
de plop şi salcie.
Sălciile Brăilei şi-ale
Deltei Dunării au fost Fiinţele,
care alături de Mamele/ soţiile deţinuţilor politici şi
religioşi au plâns cel mai mult pe acei oropsiţi ai lagărelor morţii.
Salcia şi-a luat numele de la
„sălciile
plângătoare care populau aceste pământuri, mult timp din an acoperite de
apă şi care acum, dezrădăcinate, continuau să plângă soarta unor oameni, supuşi la o muncă istovitoare, de robi programaţi exterminării.”
(Aurelian Gulan, Victime şi Călăi,
Ed. Criterion, Bucureşti-2010,p.283)
În Lagărul de la Salcia,
înfiinţat în anul 1952, existau peste 4000,
de deţinuţi politici, religioşi,
împărţiţi în 15 divizii de muncă.
Aparatul administrativ i-a supus pe deţinuţi la un regim de teroare şi
exterminare.
După ce a „amorţit” Canalul
Dunărea – Marea Neagră, la 18 Iulie 1953,
conform deciziei Moscovei, în urma morţii Călăului Popoarelor, Stalin, Suferinţa, Calvarul, Drama, Tragedia şi Moartea deţinuţilor politici şi religioşi a continuat în lagărele
morţii până în anul 1964, în acelaşi neîntrerupt regim de exterminare diabolică,
aplicat cu „fidelitate” şi severitate
de securitatea slugarnică consilierilor sovietici.
În acest sens cazul părintelui Ioan Bunea, merită supus atenţiei.
Părintele ardelean Ioan Bunea,
licenţiat în Teologie Ortodoxă, Litere şi Filosofie, din cadrul Universităţii
Cluj, ajunge după alte închisori, în toamna anului 1962, la colonia Stoeneşti.
Condiţiile inumane l-au internat în spitalul de la Salcia, dar medicamentele
trebuiau aprobate doar de medicul securităţii acelui lagăr.
Presbitera Bunea s-a adresat printr-un memoriu Părintelui Patriarh Iustinian Marina, rugându-l să
intervină pe lângă M.A.I. pentru punerea părintelui în libertate.
Patriarhul Iustinian l-a rugat pe I.Gh. Maurer, preşedintele Consiliului
de Miniştri, care i-a îndeplinit dorinţa patriarhului. Dar, bucuria părintelui
Bunea a fost de scurtă durată, fiindcă Securitatea i-a anulat eliberarea. „Până la urmă, s-a dovedit însă că
Securitatea, ce asculta de directivele consilierului sovietic, a fost mai tare
ca însăşi conducerea centrală a Ministerului.” (Ioan Bunea, Memorial, Ed. Limes, 2015, p.145)
Dumitru Oniga, remarcabilul
poet creştin din Stupca Sucevei, pe care am avut bucuria să-l cunosc şi să-l
preţuiesc, a fost ridicat ca elev în urma rebeliunii
lui Horia Sima şi arestat între 1942-1945, rearestat în 1948, eliberat în
1956, rearestat în 1958 şi internat în Noua
Culme şi Periprava până în mai
1964.
Versurile poeziilor sale i-au alinat, i-au întărit, i-au încântat, i-au
legat de nădejde şi dragoste pe mulţi dintre pătimitorii Gulagului românesc.
După 1989, a publicat în multe reviste: „Crai
Nou”- Suceava, „Tribuna
Transilvaniei”, „Ţara” –
Chişinău, „Gazeta de Vest” –
Timişoara şi i-a apărut câteva volume de excepţie.
La rugămintea Părintelui Stareţ Iustin
Pârvu, cu iniţiativa filialei A.F.D.P.R. – Constanţa şi binecuvântarea Prea
Sfinţitului Teodosie al Tomisului
s-a ridicat Monumentul Memorial POARTA ALBĂ, sfinţit la 21 Septembrie 2000.
Monumentul din piatră masivă, ridicat în Memoria Martirilor, are braţele în formă de Cruce, lagăr peste lagăr,
de jos în sus: Constanţa-Midia-Peninsula-Galeşu-Noua Culme-Poarta Albă-Medgidia-Saligny-Columbia.
ÎNTR-UN LAGĂR DIN DELTĂ
„Niciodată nu am văzut un soare mai însângerat,/ Înfipt în vârfurile
suliţelor din Deltă,/ Ca atunci când robii, în zdrenţe vărgate,/ Cărau în
amurg, spre infinit, snopi mari de stuf.// Ca într-o permanentă Golgotă,/
Sfâşiaţi de coşcani, răgnete şi bice,/ Parcă un tarpan uriaş/ Reteza partea de
jos a discului solar/ Şi curgea un râu de sânge înspre noi,/ Răsfrânt în
gheţuri, ochiuri de apă şi lacrimi.// Niciodată nu mi s-a părut cerul mai
negru/ Ca în nopţile când se dădea alarma în lagăr/ Şi stăteam ore nesfârşite/
În poziţie de drepţi, cu mâinile la ceafă,/ Apoi, pe rând dezbrăcaţi,/ Loviţi,
târâţi, înjuraţi...// Şi noaptea cădea tot mai neagră/ Peste fiinţele noastre
infime,/ Ca nişte fire de nisip pierdute/ În dunele Deltei spulberate de
viscol.// Şi ne rostogoleam mai adânc, mai adânc,/ Într-un întuneric absurd.” (Dumitru
Oniga, Poeţii După Gratii, Mănăstirea
Petru Vodă, 2010
Niciodată nu-i este îndeajuns TIMPUL
Pământului ACESTA, pentru recunoştiinţa şi dragostea
întru Eroii, Martirii, Mucenicii, Mărturisitorii şi Poeţii Canalului Dunărea -Marea
Neagră - Balta Brăilei, care au pogorât CERUL
peste VATRA lor străbună!
Pururea să fie SLAVA şi CINSTIREA noastră!
GHEORGHE CONSTANTIN
NISTOROIU
8 Noiembrie 2022-11-08
+ Sf. Arhangheli Mihail şi Gavriil
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu