joi, 21 martie 2024

Alex. Stanciulescu Barda - MINILECTURĂ cu GÂND DE SEARĂ - DOAR O VORBĂ......!

 

,,SFÂNTUL” DE LA MEHEDINȚI


SUPRASOLICITAREA INTELECTUALĂ LA ELEVI

- Pr. IOAN VLĂDUCĂ -

 

 

Declinul interesului ştiinţific

 

De ce interesul pentru studiul ştiinţific este pe cale de dispariţie în rândul adolescenţilor şi tinerilor? De ce este imposibil pentru unii studenţi să calculeze o medie aritmetică sau să rezolve o ecuaţie simplă, pe care o rezolvau uşor în clasa a VI-a? De ce este imposibil pentru unii studenţi, după trei ani de matematică şi doi ani de masterat, să sesizeze caracterul evident aberant al rezultatelor unui calcul greşit, printr-o simplă privire asupra valorilor? Cum se explică faptul că aceleaşi persoane care, în şcoala primară, se înghesuiau la felurite concursuri de matematică, au rezultate foarte slabe în liceu şi în facultate?

 

Astfel de întrebări nu pot primi răspunsul corect dacă ignorăm suprasolicitarea intelectuală a elevilor din şcoala primară şi gimnaziu. De multe ori şcoala, la insistenţele iresponsabile ale unor părinţi, îngrămădesc peste copii felurite concursuri neoficiale, care nu respectă programa şcolară şi care necesită o pregătire suplimentară. Nenorocirea este că nu se ţine cont nici de înclinaţiile elevilor, adică se încalcă atât principiul adecvării, cât şi principiul talanţilor. În plus, copiii sunt supraaglomeraţi cu teme pentru acasă, astfel încât nu mai au timp să se joace sau să comunice cu părinţii.

 

 

Necesitatea unui mediu atractiv

 

De multe ori, şcoala nu oferă un mediu atractiv de cercetare ştiinţifică. Lecţiile de fizică, chimie şi biologie nu sunt bazate pe experimentele necesare, ci se rezumă la formule şi calcule plictisitoare. Treptat, curiozitatea ştiinţifică a elevilor se atenuează, nefiind hrănită în mod adecvat cu experimente interesante. Copiii şi adolescenţii nu îşi mai găsesc împlinirea în studiu şi în comuniunea familială, fiind astfel nevoiţi să-şi caute împlinirea în altceva, în distracţii, televizor, jocuri pe calculator, etc.

 

Timpul acordat studiului fiind din ce în ce mai mic, iar învăţarea fiind lipsită de motivaţia corectă, rezultatele şcolare vor fi din ce în ce mai slabe, întărind repulsia faţă de şcoală. Se intră astfel într-un cerc vicios din care se poate ieşi foarte greu. În starea aceasta se află foarte mulţi adolescenţi care termină liceul şi intră în facultate. De aceea ne confruntăm cu rezultate atât de slabe în învăţământul superior.

 

 

Suprasolicitarea – o problemă veche

 

Legătura dintre supraîncărcarea programei şcolare şi surmenajul intelectual a fost dovedită de H. Pigeonneau, profesor la Facultatea de ştiinţe politice din Paris şi publicată în periodicul „L’Université” din aprilie 1867.

 

În Buletinul Societăţii de Antropologie din Paris, vol. 9, nr.9 din anul 1886, există un articol scris de academicianul Gustave Lagneau, intitulat: „Du surmenage intellectuel et de la sédentarité dans les études”. Pe baza unor studii statistice, autorul dovedeşte faptul că surmenajul intelectual şi sedentarismul provoacă în rândul elevilor miopie, scolioză, tulburări digestive, tuberculoză şi tulburări nervoase.

 

În şedinţa din 17 mai 1887 a Academiei de Medicină din Paris, Gustave Lagneau arăta efectele suprasolicitării intelectuale: miopie, curbarea coloanei vertebrale, tulburări digestive, paloare, anemie, leziuni dentare, neurastenie, lentoare intelectuală.  Ca soluţii, Lagneau propunea restrângerea orelor de activitate intelectuală şi reducerea programei şcolare.

 

În 1887, Lancereaux a confirmat faptul că elevii au creierul suprasolicitat din cauza activităţii intelectuale.

 

Tot în 1887, la Paris a fost editată cartea medicului Paul Brouardel, membru al Academiei Naţionale de Medicină, intitulată: „Sur le surmenage intellectuel et la sédentarité dans les écoles”.

 

În 1898, Alfred Binet şi Victor Henri au publicat cartea intitulată: „La fatigue intellectuelle” în care se arată că efortul intelectual prelungit (câteva ore), însoţit de o imobilizare relativă, determină scăderea pulsului, diminuarea circulaţiei sanguine periferice, reducerea forţei musculare, diminuarea apetitului şi a atenţiei. De asemenea, autorii dovedesc faptul că persoane diferite obosesc în mod diferit în urma efortului intelectual.

 

 

Suprasolicitarea – o problemă actuală

 

În cartea intitulată: „Bătălia asupra temelor”, dr. Harris Cooper, psiholog şi specialist în neuroştiinţe, profesor la Duke University, prezintă studii statistice care arată că există o foarte slabă corelaţie între cantitatea temelor şi rezultatele şcolare. Cu alte cuvinte, o cantitate mare de teme nu se corelează semnificativ cu rezultate şcolare mai bune!

 

O altă lucrare importantă a dr. Harris Cooper este articolul intitulat: „Teme eficiente”, publicat de Consiliul Naţional al Profesorilor de Matematică. În această lucrare sunt prezentate studii care arată că sunt mai eficiente temele mai dese dar mai scurte. De asemenea, se demonstrează faptul că temele cu subiecte la alegere sunt mai bune decât cele cu subiecte obligatorii, deoarece stimulează motivaţia elevilor şi îmbunătăţesc performanţele şcolare. Se mai arată că este importantă introducerea unor probleme mai uşoare printre cele dificile. Prin urmare, temele nu trebuie să conţină doar probleme dificile.

 

 

Temele pentru acasă

 

O altă carte importantă este intitulată: „Procesul împotriva temelor. Cum îi afectează temele pe copiii noştri şi ce putem face noi în privinţa aceasta”, de Sara Bennett şi Nancy Kalish.

 

Cartea prezintă un studiu care arată că în ţările cu cele mai bune rezultate şcolare (Japonia, Danemarca şi Republica Cehă) profesorii dau teme puţine, iar în ţările cu cele mai slabe rezultate şcolare (Thailanda şi Iran), profesorii dau teme multe.

 

De asemenea, autoarele accentuează importanţa odihnei. Un copil între 5 şi 12 ani are un necesar de somn de 10-11 ore, iar un adolescent, de 9 ore.

 

Un studiu statistic realizat în anul 2006 arată că, din cauza suprasolicitării şcolare, 80% din adolescenţi nu dorm destul; 28% adorm la şcoală, iar 22% adorm în timp ce îşi fac temele.

 

O carte la fel de importantă este intitulată: „Sfârşitul temelor. Cum temele dezbină familiile, suprasolicită copiii şi limitează învăţarea”. Autoarea, Etta Kralovec, este expertă în educaţie şi profesor la Universitatea din Arizona. Pe baza unui studiu statistic, realizat de Centrul Naţional de Statistică în Educaţie, autoarea demontează mitul conform căruia, dacă elevii nu primesc multe teme, nu vor fi competitivi pe plan internaţional.

 

 

Rezolvarea problemei

 

Rezolvarea acestei probleme poate fi foarte simplă sau foarte dificilă. Foarte dificilă la nivel naţional, dacă nu există interesul să avem o cercetare ştiinţifică de nivel înalt şi un învăţământ care să formeze oameni de nădejde. Care să lucreze în mod eficient pentru binele neamului nostru. Foarte simplă la nivel familial şi şcolar, dacă părinţii şi profesorii au conştiinţa trează şi sunt corect informaţi.

 

În familie trebuie să existe o comuniune deplină între părinţi şi copii. Este necesar să existe un timp acordat comunicării, plimbării în aer liber şi jocului. Copilul trebuie să se simtă util, să fie angrenat în treburile casei, pe măsura posibilităţilor sale. Orice activitate practică alături de părinţi trebuie să fie o lecţie de viaţă. Cunoştinţele ştiinţifice dobândite la şcoală trebuie aplicate în viaţa zilnică, în cazuri concrete. Este foarte importantă şi comuniunea dintre familiile ortodoxe din acelaşi oraş.

 

La nivel şcolar, totul depinde de profesori. Dacă aceştia îşi fac datoria cu conştiinţa trează, ca în faţa lui Dumnezeu, activitatea se desfăşoară în bune condiţii. Profesorul trebuie să se raporteze la elevi aşa cum se raportează la proprii lui copii. Altfel, nu merită numele de dascăl. În scoală trebuie să domnească o atmosferă de dragoste creştină. Bucuria cunoaşterii ştiinţifice şi bucuria comuniunii trebuie sădite în sufletele copiilor de la cele mai fragede vârste.

 

(Articol publicat în Revista Atitudini Nr. 33)

 

  

 

COASA

- Parintele Ilie Cleopa -

 

 

           Daca vedem ca într-o câmpie bine înflorita au intrat niste cosasi si cu coasa lor nemiloasa taie si doboara la pamânt multime mare de iarba si de flori frumoase, care acum împodobeau pamântul cu culorile lor frumoase si cu mireasma lor si daca ne aducem aminte ca si pe noi ne asteapta coasa mortii, care nu are mila de copii, de tineri si de batrâni, ci pe toti, prin dureri si suspine negraite ne scoate din viata si ne duce în vesnicia veacului celui fara de margine, apoi negresit ca dintr-o cugetare ca aceasta mare folos pentru sufletul nostru adunam si spre trezvie si grija de mântuirea noastra ne desteptam. Sa ne aducem aminte caci ca iarba si floarea câmpului suntem asemenea, care azi înfloreste, iar mâine se arunca în cuptor. Fiindca o mica fierbinteala, un junghi sau o mica suparare sau o alta întâmplare, scoate pe om dintre cei vii si-l duce în tarina pamântului si toata cinstea si podoaba lui, ca un vis a trecut si ca un fum ce-l goneste vântul s-a stins de pe pamânt.

 

Parintele Ilie Cleopa, Opt cuvinte despre minunile lui Dumnezeu din zidiri, Ed. Episcopiei Romanului si Husilor, Roman, 1996, cap. cap. 3: Minunile lui Dumnezeu din iarba si flori, p. 28-37



Sfânta Drosida, fiica împăratului Traian

 

 

În vremea împărăției lui Traian, cinci fecioare canonice, care trăiau într-un loc retras de sihăstrie, păzind toate poruncile lui Dumnezeu – pentru aceasta se chemau canonice –, aveau și ca îndatorire strângerea moaștelor sfinților, ungerea lor cu mir și înfășurarea lor în pânze curate, după care le aduceau și le așezau în locul de sihăstrie în care trăiau ele.

 

Aflând de acest lucru, fiica împăratului Traian, al cărei nume era Drosida, a venit la aceste fecioare pe ascuns, pe când cei ce păzeau camerele de dormit împărătești fuseseră cuprinși de somn.

 

Ea a adus cu sine o haină de mult preț și a cerut acelor fecioare ca să o ia cu ele.

 

Vă învit să citiți câteva minuni din viața Sfintei Drosida:

 

 

 

Descoperirea Drosidei și mucenicia fecioarelor

 

Adrian, logodnicul Drosidei, care era și sfetnic al împăratului, a cerut să se pună soldați de pază lângă trupurile creștinilor morți, ca să cunoască cine sunt cei care ridică trupurile lor.

 

Paznicii, stând de veghe, au prins pe cele cinci femei și împreună cu ele și pe Drosida.

 

Făcându-se ziuă, le-au adus pe ele înaintea împăratului. Împăratul, văzând laolaltă cu cele cinci femei și pe Drosida, s-a înspăimântat, și a poruncit ca aceasta să fie ținută sub pază, doar se va căi de ceea ce a făcut, iar pe celelalte cinci femei canonice a poruncit să le arunce într-un vas cu aramă topită.

 

Din arama amestecată cu țărână, celor cinci femei s-au construit fundurile vaselor celor mari de aramă ale băilor obștești, ridicate atunci din nou de împărat, spre desfătarea închinătorilor la idoli.

 

 

 

Minunea sfintelor moaște

 

(…) Vestindu-se ziua serbării și alergând mulțime din toate părțile, îndată ce s-a apropiat unul de ușa băii a căzut și a murit; asemenea și ceilalți, neputând nimeni să intre înăuntru.

 

Aflând de aceasta, împăratul a chemat pe slujitorii idolești și i-a întrebat dacă nu s-a făcut vreo vrajă de creștini, de nu poate să intre nimeni în baie.

 

Iar ei au răspuns: „Nu, împărate, ci vasele de aramă făcute cu trupurile femeilor au făcut minunea aceasta”.

 

 

 

Botezul și sfârșitul sfintei Drosida

 

Deșteptându-se împăratul, s-a umplut de mânie și a poruncit să se aprindă un cuptor mare cu foc și a pus scrisoare cu următorul cuprins:

 

„Bărbați galileeni, care vă închinați Celui răstignit, scăpați-vă pe voi de mai multe munci, iar pe noi de osteneli și fiecare din voi, singur să se arunce în cuptorul pregătit cu foc”.

 

Auzind și Drosida de porunca aceasta, dorind a urma celor cinci fecioare, ridicând ochii, zicea:

 

„Stăpâne, Doamne Iisuse Hristoase, de este voia Ta să mă mântuiesc și să scap de nebuneasca credință a tatălui meu, ajută-mi să scap din cămara cea de nuntă a necredinciosului Adrian și să mă duc unde sunt și cele cinci fecioare, ce m-au povățuit la frica Ta”.

 

Zicând aceasta, și-a schimbat hainele împărătești și, ieșind ușor pe când paznicii dormeau, s-a dus să se arunce în cuptor.

 

Deci, mergând pe cale, cugeta întru sine, zicând:

 

„Cum mă voi duce la Dumnezeu, neavând îmbrăcăminte de nuntă? Căci nu am primit Botezul și sunt încă necurată! Ci, Împărate al împăraților, Doamne, Iisuse Hristoase, iată am renunțat la împărăția mea pentru dragostea Ta, ca să mă așez portar al împărăției Tale.

 

Tu, deci, Cel ce Te-ai botezat pentru noi, botează-mă și pe mine cu Duhul Tău cel Sfânt!”.

 

Și zicând aceasta, scoțând mirul pe care îl luase cu sine și ungându-se, s-a aruncat într-un lac și s-a botezat, zicând: „Se botează roaba lui Dumnezeu, Drosida, în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh! Amin”.

 

Și păzindu-se pe sine după aceea, timp de șapte zile primea hrană îngerească. Unii iubitori de Hristos, stând pe lângă ea, au aflat cele despre dânsa. Apoi a opta zi, rugându-se lui Dumnezeu să o lumineze ce să facă, a adormit în Domnul.

 

(Extras din „Viețile Sfinților”, ed. Episcopiei Romanului, 2001

 

 

 

 

CUM ALUNGĂM STRESUL?

ARHIM. SIMEON KRAIOPOULOS

 

 

Cum se naște stresul?

 

Noi singuri ne creăm toate chinurile prin care trecem în lumea aceasta. Desigur, întrucât colaborăm unul cu celălalt, noi îi supărăm pe unii, alții ne supără pe noi. Nedreptățim noi pe unii, după cum alții ne nedreptățesc pe noi.

 

Pentru că fiecare se gândește la interesul său, fiecare vrea să trăiască în dauna celuilalt, fiecare se iubește numai pe sine însuși. În cele din urmă toți suportăm din partea celorlalți ceea ce suportăm. Totuși prima și cea mai adevărată cauză suntem noi înșine.

 

 

 

Cum abordăm răul ce ni se întâmplă?

 

Dacă-l întâmpinăm ca oameni ai lui Dumnezeu, luând în calcul pronia lui Dumnezeu, ca pe ceva despre care Dumnezeu știe, pe care-l controlează și-l îngăduie pentru binele nostru… Dacă întâmpinăm răul cu cunoștințele duhovnicești pe care le avem, ca pe ceva care ne va fi de folos, nu trebuie deloc să ne rănească și atunci nu va fi niciun stres.

 

 

 

Să învățăm de la copii cum să nu ne stresăm

 

Copilul mic, în principiu nu are niciun stres. Stresul îl au cei mari, de îndată ce conștientizează responsabilitatea pe care o au pentru ei înșiși, responsabilitatea pe care o au în viața lor. Aceia au stres. Copilul nu se stresează. Care este motivul pentru care copilul mic nu are niciun stres? Nu numai pentru că rațiunea, mintea lui nu sunt încă mature, ci pentru că se încrede în mama și în tatăl lui.

 

Un copil care nu are mamă și tată, care nu are pe nimeni, plânge, plânge, până când își dă sufletul plângând. Dar când are mamă și tată care îi zâmbesc, care-l țin în brațe, care-l hrănesc, care are grijă de el, acel copil nu mai are nicio problemă. Și lumea întreagă să piară și copilului acestuia nu-i pasă.

 

 

 

Chiar este posibil să ne încredințăm lui Dumnezeu

 

Când omul se încredințează în felul acesta lui Dumnezeu, nu mai are nici el stres. Chiar este posibil lucrul acesta. Vă rog să luăm aminte, pentru că nu este ceva imposibil. Este foarte posibil. Orice om, orice probleme sau greutăți ar avea, se poate încredința lui Dumnezeu, așa cum se încredințează copilul mic tatălui său. Astfel te preia Dumnezeu. Ba chiar mult mai mult. Mult mai mult se îngrijește Dumnezeu de omul său, decât se îngrijesc părinții de copilul lor.

 

Și mult mai liniștit decât se simte copilul în brațele părinților săi, se simte omul care se lasă în mâna lui Dumnezeu… Aceasta nu înseamnă că omul nu își face treburile sale. Își va face treburile sale, își va pune mintea la contribuție, va transpira și va trudi din greu. Nu sunt treaba sau transpirația acelea care-l consumă pe om. Nu este oboseala cea care îl epuizează. Pe omul în ziua de azi în mod deosebit îl epuizează, îl consumă stresul pe care și-l face singur.

 

(Extras din cartea „Stresul – Cum se naște și cum se vindecă”, de Arhim. Simeon Kraiopoulos, Editura Bizantină)

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,

Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

tel. 0724 998086

 

 

 

DIMINEATA CEA MARE

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

 

Harul Tau, Doamne, sa ne însoteasca si sa ne calauzeasca la dimineata cea mare. Dreapta îndurarilor Tale sa ne miluiasca pe noi cu blagoslovenii, si sa trecem cu ea marea cea de foc.

Cerul si pamântul si toate ce sunt într-însele sa Te preaslaveasca împreuna cu noi pentru întoarcerea noastra. Slava Tie, Parintelui Închinat, si Unuia-Nascut Fiului Tau, si Duhului Celui Sfânt!

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 151




CE REPREZINTĂ ICOANA BUNEI-VESTIRI?

 

 

Buna-Vestire a Maicii Domnului

 

Una din trăsăturile izbitoare ale Bisericilor în stil bizantin este folosirea pe scară largă a iconografiei cu imagini care acoperă aproape toți, dacă nu chiar toți, pereții din interiorul Bisericii.

La intrarea în sfântul locaș vedem Evangheliile vii, prin culorile Icoanelor, precum și evenimentele descrise acolo, care transmit un înțeles adânc al realităților duhovnicești ce sunt dincolo de puterea noastră de înțelegere.

Și, în vreme ce efectul cumulativ al atâtor imagini este puternic, fiecare Icoană în parte oferă aceeași trăire.

 

Un exemplu în acest sens poate fi observat în Icoana Bunei Vestiri. Închipuiește-ți că ești unul dintre iconografii cei mai timpurii, având Evanghelia ca ghid și cu insuflare de la Sfântul Duh, ar fi trebuit să descoperi cum să înfățișezi o Taină atât de mare în așa fel încât să redai înțelesul acesteia accesibil tuturor.

După cum citim în Sfânta Evanghelie după Luca, este momentul când Arhanghelul Gavriil a venit la Maica Domnului să-i vestească, având consimțământul ei, că va zămisli și va naște un Fiu. Acesta nu va fi un copil oarecare, ci va fi Fiul Dumnezeului veșnic și necreat.

 

 

Erminie

 

Evenimentul a avut loc în interior, după cum indică țesătura roșie întinsă pe structurile din fundal.

              În prim-plan, Arhanghelul Gavriil apare înaintea Maicii Domnului: „Bucură-te, ceea ce ești plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată ești tu între femei.” (Luca I, 28). Arhanghelul este înfățișat cu o aripă îndreptată sus, având picioarele depărtate, ca și cum ar alerga.

Postura chipului dă impresia de mișcare, surprinzând graba, precum și bucuria mare a vestirii.

Cu brațul drept dă binecuvântare, în vreme ce brațul stâng ține toiagul, ca simbol al autorității sale de mesager al lui Dumnezeu.

 

Fecioara Maria stă pe un scaun înalt ca simbol al statutului înalt de Maică a lui Dumnezeu, în vreme ce înfățișarea și cuvintele ei erau dovada harului și a smereniei. „Cum va fi aceasta, de vreme ce eu nu știu de bărbat?” (Luca I, 34). La aceasta, Arhanghelul Gavriil răspunde: „Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine și puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea și Sfântul care Se va naște din tine, Fiul lui Dumnezeu Se va chema.” (Luca, I, 35).Postura Maicii Domnului, cu capul aplecat înspre Arhanghel, este, de asemenea, una de ascultare desăvârșită după cum vădesc cuvintele ei: „Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!” (Luca I, 38).

 

 

Îmbrăcămintea Maicii Domnului

 

Vedem trei stele pe veșmintele Maicii Domnului care simbolizează faptul că a fost Fecioară înainte, în timpul și după Nașterea Domnului nostru Iisus Hristos.

Ține în mână un fus care înfățișează sarcinile care i-au fost atribuite pentru a țese vălul de la Templu. Culorile veșmintelor ei sunt, de asemenea, pline de simbolism. Albastrul de dedesubt simbolizează umanitatea din care face parte, în vreme ce roșul simbolizează Dumnezeirea pe care o primește. Prin culorile vii înțelegem bucuria vestirii aduse Fecioarei de către Arhanghel. De asemenea, aflăm despre acest mare eveniment din cântările de peste an. În aceste cântări, Maica Domnului este numită „Chivotul viu”, „Rugul Aprins” care nu se mistuie, „Vasul de aur” în care stă mana care L-a purtat în pântecele ei pe Dumnezeul Cel veșnic, care prin Cuvânt a creat lumea întreagă. Ea este arătată a fi cea care a cuprins în ea pe Cel necuprins, prin aceasta dovedind că este mai mare decât Cerurile. În timpul utreniei de la sărbătoarea Bunei Vestiri, auzim în cântare ceea ce este înfățișat în Icoană: “Taina cea din veac se descoperă astăzi și Fiul lui Dumnezeu, Fiu al omului se face, ca părtaș fiind la ceea ce este mai rău, să mă împărtășească pe mine din ceea ce este mai bun. Amăgit a fost odinioară Adam și dorind să fie Dumnezeu, nu a fost. Iar Dumnezeu se face om, ca pe Adam să-l facă Dumnezeu. Să se veselească făptura și să salte firea, că Arhanghelul stă cu frică înaintea Fecioarei și-i aduce veste de bucurie, împotriva întristării. Cel ce te-ai întrupat din milostivirea milei, Dumnezeul nostru, slavă Ție.”

 

 

 

Soborul Sfântului Arhanghel Gavriil

 

 

A doua zi după Buna Vestire a Preacuratei Fecioare Născătoare de Dumnezeu, Biserica de demult, prin tipicul Ierusalimului și prin rânduiala marelui locaș al Sfântului Sava, a hotărât a sărbători Soborul Sfântului Arhanghel Gavriil cu cântări de laudă, cinstind pe bunul vestitor de bucurie.

 

Pentru că se cuvine aceluia a fi cinstit de noi după vrednicie, ca cel ce a slujit taina mântuirii noastre, aducând Fecioarei celei fără de prihană vestire despre întruparea lui Dumnezeu Cuvântul, în preacuratul ei pântece.

 

Pentru că, dacă un împărat pământesc, printr-un cinstit sol, aduce în cetate vreun cuvânt de milă împărătească, de toți cetățenii se cinstește mult, cu atât mai mult pe cel trimis de la Împăratul ceresc (…), pe Gavriil, cel mai ales voievod al îngerilor, cu datorie este a-l cinsti cu deosebită prăznuire.

 

Iar cât este de cinstit acest sol dumnezeiesc, singur și-a spus cinstea să mai înainte Sfântului Zaharia, zicând:

 

„Eu sunt Gavriil, care stau înaintea lui Dumnezeu, adică mai aproape decât alți îngeri de scaunul lui Dumnezeu”.

 

Și precum la pământeasca împărăție, pe cât cineva este mai aproape de împărat, și de tainele împărătești este mai cinstit; asemenea și la cereasca împărăție, sfinții îngeri cei ce mai de aproape stau înaintea lui Dumnezeu sunt văzători ai tainelor lui Dumnezeu mai încredințați, au mai multă cinste și slavă și mai mult strălucesc decât îngerii care sunt în rânduielile cele mai de jos.

 

 

De ce a fost trimis Sfântul Arhanghel Gavriil?

 

Iar de va zice cineva: „De ce n-a trimis Dumnezeu la Preacurata Fecioară pe cel dintâi dintre îngeri, pe Mihail, ci pe Gavriil, care este după dânsul?”, acela să știe că toți cei șapte sfinți îngeri mai înalți cu cinstea sunt între dânșii asemenea.

 

Dar cu numărul se începe de la Mihail și fiecare dintre dânșii își are slujba sa deosebită.

Astfel: Mihail este biruitorul vrăjmașilor;

Gavriil, vestitor al dumnezeieștilor taine;

Rafail, tămăduitor al neputințelor omenești;

Uriil este rază a focului dumnezeiesc și luminător al celor întunecați;

 

Selatiil este rugător, pentru că rugându-se totdeauna lui Dumnezeu, îndeamnă pe oameni la rugăciune;

 

Gudiil este slăvitor al lui Dumnezeu și își are slujbă de a întări pe oamenii care se ostenesc la orice lucru pentru slava lui Dumnezeu și a le mijloci răsplătire

 

Varahil este dătător de binecuvântarea lui Dumnezeu și mijlocitor al dumnezeieștilor faceri de bine.

 

Deci, nu s-a trimis la Buna Vestire Mihail, deoarece alta este slujba lui – adică să țină sabia, să năvălească asupra vrăjmașilor și pe aceia să-i izgonească -, ci a fost trimis Gavriil, că aceasta este slujirea lui firească, adică să vestească tainele lui Dumnezeu, precum vestea și Sfântul Proroc Daniil pentru eliberarea poporului lui Dumnezeu din Babilon și pentru timpul venirii lui Mesia.

 

Gavriil a vestit și Sfântului Zaharia, pentru nașterea Sfântului Ioan Mergătorul Înainte, din maica cea stearpă, Elisabeta.

(Extras din „Viețile Sfinților”, ed. Ep. Romanului, 2001)

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,

Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

tel. 0724 998086

 

 

 

 

INAINTEA SOARELUI

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi ca, desi soarele lumineaza întreaga lume si îsi arata fata tuturor deopotriva, fiecaruia i se pare, totusi, ca acesta priveste doar spre dânsul si ca, orice am face, el cauta spre fiecare dintre noi asa de parca s-ar uita numai la un singur om; si ca vine cu noi oriunde am merge, desi mereu la fel îsi savârseste trecerea sa de la rasarit spre apus. Asemenea este vesnicul si duhovnicescul Soare – Dumnezeu. Cu toate ca priveste spre toti deopotriva, El fiecaruia îi vede fapta, gândul, nazuinta, pornirea si uneltirea si cu fiecare pretutindeni este; si de lucreaza cineva sau doarme, sta sau merge, înfaptuieste binele sau raul, cu el este Domnul si cauta spre fapta buna si spre cea rea, însemnându-le în cartea Sa, pentru a-i rasplati fiecaruia dupa faptele lui. Însa asa vegheaza asupra fiecaruia dintre noi si pe toate le stravede, de parca ar privi numai spre mine sau numai spre tine, lasând deoparte toate celelalte lucruri pe care le-a zidit; si toate cele pe care eu sau tu am vrea sa le facem, sa le spunem, sa le gândim, sa le începem ori sa le nazuim, bune sau rele, desavârsit le vede si le stie asa de parca acestea s-ar fi întâmplat si s-ar fi înfaptuit deja cu adevarat. Si pe toate le cunoaste si le vede cu mult mai bine si mai deplin decât le stim sau le putem vedea noi însine; si pe toate acestea le vede si cauta spre ele asa de parca ar privi numai la fapta, pornirea si nazuinta noastra, uitând de toate celelalte.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 208




DE CE CINSTIM ICOANA

- SF. IOAN DAMASCHIN -

 

 

Simplu și dumnezeiesc, Sf. Ioan Damaschin, marele teolog al Bisericii, ne explică de ce ne închinăm la icoane. SF. IOAN DAMASCHIN: DE CE CINSTIM ICOANA

 

De ce în Vechiul Testament nu se reprezenta Dumnezeirea?

Pe lângă acestea cine poate să facă chipul Dumnezeului nevăzut, necorporal, necircumscris și fără de formă? Este culmea nebuniei şi a lipsei de credinţă să înfăţişezi Dumnezeirea. Pentru acest motiv în Testamentul Vechi nu era obişnuită întrebuinţarea icoanelor.

 

Dar când Dumnezeu, din pricina milostivirii  Lui, s -a făcut om cu adevărat pentru mântuirea noastră şi s-a făcut om, nu cum s-a arătat lui Avraam în chip de om, şi nici cum s-a arătat profeţilor. Ci s-a făcut om în chip substanţial şi real — a locuit pe pământ, a petrecut cu oamenii, a făcut minuni, a suferit, a fost răstignit, a înviat, s-a înălţat și toate acestea s-au `întâmplat în chip real și a fost văzut de oameni.

 

Necesitatea icoanei

Deci când s-au făcut acestea, s-a înfăţişat în icoană chipul Lui spre a ne aduce aminte de El și spre a căpăta învăţătură noi, care n-am fost de faţă atunci. Pentru ca fără să fi văzut, dar auzind şi crezând, să avem parte de fericirea Domnului. Dar pentru că nu toţi ştiu carte, şi nici nu se ocupă toţi cu cititul, părinţii au socotit ca să fie pictate acestea în icoane ca nişte fapte de vitejie spre a ne aduce aminte repede de ele. În adevăr, de multe ori neavând în minte patima Domnului, dar văzând icoana răstignirii lui Hristos, ne aducem aminte de patima mântuitoare. Și căzând în genunchi ne închinăm.

 

Nu ne închinăm materiei

Nu ne închinăm materiei, ci Celui ce este înfăţişat în icoană. După cum nu ne închinăm materiei din care este făcută Evanghelia, nici materiei crucii, ci chipului crucii. Deci prin ce se deosebeşte crucea care are chipul Domnului de una care nu-l are? Tot astfel şi cu privire la Maica Domnului. Cinstea dată ei se urcă spre cel întrupat din ea.

 

Tot astfel și cu isprăvile sfinţilor bărbaţi, isprăvi care ne îndeamnă spre bărbăţie, spre râvnă, spre imitarea virtuţii lor şi spre slava lui Dumnezeu. Căci după cum am spus, cinstea dată de cei împreună robi către cei buni este dovada dragostei faţă de stăpânul obştesc, şi cinstea adusă icoanei se îndreaptă către cel înfăţişat în icoană.

 

Tradiţia închinării la icoane este nescrisă, după cum nescrisă este şi închinarea spre răsărit, închinarea la cruce, și altele foarte multe asemenea acestora.

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,

Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

tel. 0724 998086

 

 

 

SUNTEM CU ADEVĂRAT ORTODOCȘI?

- PR. ILARION FELEA-

 

 

 Mulți poate ne lăudăm și ne batem în piept că noi suntem ortodocși și singurii deținători ai adevărului. Dar oare facem noi faptele Ortodoxiei? Ce este ortodoxul și care sunt datoriile sale minime?

 

Cinstirea lui Dumnezeu și idolii

De la Crez, adică de la credinţă, treci la dragoste, la cele zece porunci dumnezeieşti şi te întreabă la porunca I: Cinstirea lui Dumnezeu începe cu rugăciunea. Îţi faci rugăciunile în fiecare seară şi dimineaţă, cu atenţie şi cu evlavie? Ţi-ai împodobit sufletul cu virtuţile religioase, cu credinţa, nădejdea şi iubirea lui Dumnezeu? Citeşti cărţi care batjocoresc religia creştină şi Biserica Ortodoxă? Îţi faci sfânta cruce şi ridici pălăria când treci prin faţa bisericii sau a troiţelor? În greutăţi şi în necazuri nu ţi-ai pierdut credinţa şi nădejdea în Dumnezeu? Nu ai fost ateu, apostat, eretic, schismatic sau egoist (care se iubeşte mai mult pe sine decât pe Dumnezeu)?

 

Porunca a II-a: opreşte închinarea la idoli. Nu ţi-ai făcut idoli din făpturi şi bunuri trecătoare ca să le iubeşti mai mult decât pe Dumnezeu? Nu crezi în superstiţii, ghicitori şi vrăjitori?

 

Porunca a III-a: opreşte hula, înjurătura, cârtirea, blestemul, călcarea jurământului şi nesocotirea făgăduinţelor. Nu ai obiceiul, din cale afară de rău, să huleşti, să blestemi sau să înjuri de cele sfinte: de Dumnezeu, Hristos, Biserică, Grijanie, cruce, mamă, sfinţi? Nu ai făcut glume despre Dumnezeu, despre învăţăturile Evangheliei şi Tainele Bisericii, despre creştini şi preoţi? Nu ai cârtit, batjocorit sau dispreţuit pe Dumnezeu, lucrurile sfinte şi slujitorii Bisericii? Ai făcut făgăduinţe şi le-ai împlinit sau nu?

 

Cum Îl iubim pe Dumnezeu?

Porunca a IV-a: învaţă datoria muncii peste săptămână şi sărbătorirea duminicii. Nădejdea în Dumnezeu începe cu mergerea la biserică. Cercetezi sfânta biserică în toate duminicile şi sărbătorile? Ai avut purtare necuvioasă în biserică? Asculţi cu evlavie şi cu atenţie Sfânta Liturghie? Nu ai obiceiul să mergi târziu la biserică şi să pleci acasă înainte de încheierea serviciului religios? Nu lucrezi şi nu alergi după câştig în zilele de sărbătoare? În celelalte şase zile din săptămână munceşti cinstit şi cu bucurie, sau te leneveşti?

 

Porunca a V-a: dragostea de Dumnezeu începe cu părinţii (1 In. 4:20-21). Ai ascultat de părinţi şi i-ai ajutat în vreme de sărăcie, de boală, de bătrâneţe? Nu i-ai batjocorit, înjurat sau lovit? Nu te-ai ruşinat de ei? Faţă de copii ai avut toată grija şi dragostea cuvenită? Dar faţă de soţ sau soţie, ai păstrat îndatoririle de credinţă, iubire şi ajutor? Eşti ascultător faţă de mai marii tăi?

 

Patimi și virtuți

Porunca a VI-a: opreşte uciderea şi sinuciderea -că numai Dumnezeu are drepturi nemărginite asupra vieţii: viaţa pământească, fiind timp de pregătire pentru veşnicie, e drept şi datorie a fiecărui om. Apoi avortul, lovirea, rănirea, istovirea puterilor prin muncă, lăsarea să moară de foame, purtarea rea faţă de muncitori, uciderea sufletească prin vorbe şi fapte (pilde) rele, sminteală (Mc. 9:42), mânie, pizmă, clevetire şi ură (1 In. 3:15). Nu ai ucis, batjocorit sau lovit pe nimeni? Nu te-ai mâniat, nu ai pizmuit sau urât pe nimeni? Ierţi şi iubeşti pe duşmani? Nu te răzbuni, nu faci rău la nimeni? Nu înjuri, nu înşeli, nu ocărăşti, nu dispreţuieşti, nu asupreşti pe aproapele tău? Nu-i ucizi sufletul cu minciuni, cu clevetiri sau cu îndemnuri la fapte rele? Nu te-ai bucurat de răul aproapelui şi nu te-ai supărat pentru binele lui?

 

Porunca a VII-a: opreşte păcatul desfrâului, gândurile, cuvintele, dorinţele şi faptele necurate şi necuvioase, precum şi luxul, beţia, lenevia, cântecele, jocurile şi cărţile care duc la desfrânare (1 Cor. 6: 8-9, 18). Eşti cununat? Trăieşti desfrânat? Vorbeşti, cauţi sau citeşti despre lucruri necuviincioase? Priveşti cu plăcere la chipuri şi obiecte imorale? Eşti vinovat de păcate contra firii (sodomie sau malahie)?

 

Înșelarea și minciuna

Porunca a VIII-a: opreşte furtul, prădăciunea, înşelăciunea, specula (vânzarea cu preţuri prea mari), dobânda mare, mita, oprirea plăţii lucrătorilor, cerşetoria, sacrilegiul (furtul obiectelor bisericeşti), simonia (cumpărarea demnităţilor bisericeşti) (1 Cor. 6:10). Ai furat munca şi bunurile altuia? Ai ascuns lucruri furate sau ai tăinuit pe cei ce trăiesc din furtişaguri? Nu ai înşelat pe nimeni? Obiectele împrumutate sau găsite le-ai dat stăpânului? Nu râvneşti la casa şi averea altuia? Nu risipeşti munca ta sau a altora în jocuri nepermise? Iei camătă, eşti zgârcit, risipitor sau înşelător? Nu faci pagubă altuia?

 

Porunca a IX-a: opreşte minciuna cu vorba, cu fapta şi cu scrisul, jurământul strâmb, tăcerea, tăinuirea, mărturia mincinoasă, viclenia, lauda de sine, prefăcătoria, făţărnicia, clevetirea, fiind lucrul diavolului «Tatăl minciunii» (In. 8:47; Pild. 12:23; Col. 3:9; Ef. 4:25; 1 Petr. 3:10; Apoc. 21:8). Spui totdeauna adevărul? Nu minţi? N-ai judecat strâmb? N-ai plătit martori şi judecători mincinoşi? N-ai folosit acte false? N-ai asuprit şi nedreptăţit pe aproapele?

 

Porunca a X-a: opreşte pofta zămislitoare de păcat (Iac. 1:15) şi dorinţele cele rele ale inimii (Mt. 15:19). Nu pofteşti averea, soţul, soţia, bunurile altuia? Nu sfătuieşti sau ajuţi pe alţii ca să înşele şi să facă rău aproapelui?

 

Împlinirea poruncilor

De la cele zece porunci dumnezeieşti treci la cele nouă porunci bisericeşti, despre ascultarea cu evlavia a Sfintei Liturghii în toate duminicile şi sărbătorile, despre posturi, despre cinstirea slujitorilor Bisericii, despre spovedirea şi cuminicarea în cele patru posturi, despre rugăciunile pentru păstorii Bisericii şi dregătorii Statului, posturile rânduite de episcop în vreme de necazuri şi primejdii mare, despre citirea cărţilor eretice, despre înstrăinarea obiectelor bisericeşti şi despre nunţi sau petreceri în vremea posturilor.

 

De la porunci trecem la virtuţi, la florile şi frumuseţile sufletului. Te întrebi dacă ţi-ai împodobit sufletul cu virtuţile religioase şi morale ale creştinului: cu credinţa, nădejdea, iubirea, înţelepciunea, dreptatea, bărbăţia, cumpătarea, bunătatea, blândeţea, iertarea, înţelepciunea, dreptatea, bărbăţia, cumpătarea, bunătatea, blândeţea, iertarea, îndelunga răbdare, milostenia, smerenia, pacea, înfrânarea poftelor… Vezi dacă ai împlinit faptele îndurării trupeşti: săturarea flămânzilor, adăparea setoşilor, îmbrăcarea săracilor, cercetarea robilor, primirea străinilor, vizitarea bolnavilor şi îngroparea morţilor; faptele îndurării sufleteşti: îndreptarea păcătoşilor, învăţarea neştiutorilor, sfătuirea nepricepuţilor, mângâierea întristaţilor, răbdarea ocărilor, iertarea greşelilor, facerea de rugăciuni pentru mântuirea aproapelui, căci Evanghelia nu numai ne opreşte ca să facem răul, dar ne obligă să facem binele «Precum voiţi să vă facă vouă oamenii, faceţi-le şi voi asemenea» (Lc. 6:31).

 

(Extras din „Spre Tabor”, vol. II; Pr. Ilarion V. Felea)

 

 

 

BALOANE DE SAPUN

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Asa cum curge timpul fara sa se opreasca, si trupul meu, atâta vreme cât este în viata, se schimba mereu si se trece, precum si lumea întreaga se trece – dupa cum arata modul cum evolueaza – de parca s-ar grabi spre un sfârsit prestabilit, asemenea unei jucarii puse în miscare de un resort. Unde s-ar putea afla ceva stabil? Stabil este ceea ce pune în miscare si directioneaza totul spre un tel anumit. Stabila, neschimbatoare, este cauza primordiala a tot ceea ce este creat si întocmit si care, ea însasi, nu este creata si de aceea nu este trecatoare, ci vesnica. Neschimbatoare sunt si spiritele îngerilor si oamenilor, create dupa chipul cauzei primordiale. Restul – baloane de sapun! Prin aceasta nu subapreciez creatia, vreau doar sa o pun în raport cu Creatorul si cu fericitele duhuri.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 18




Sfântul Mucenic Nicon și cei 199 de ucenici ai săi

 

 

Sfântul mucenic Nicon era ostaș în cetatea Neapole, țara Campaniei și era cu credință elin. Însă mama lui era creștină și îl sfătuia spre credința creștinească. Astfel, îi povestea despre puterea Crucii lui Hristos și cum ea îl poate păzi de vrăjmași în războaie, dându-i putere de a-i birui.

 

Odată s-a întâmplat că era în strâmtorare, înconjurat de armata cu care se lupta oastea în care se afla. Atunci și-a adus aminte de sfatul maicii sale și s-a înarmat cu semnul Sfintei Cruci și îndată o ucis pe loc o mulțime din ostașii care îl amenințau. Prin această întâmplare a ajuns să dorească Sfântul Botez și s-a făcut creștin. Apoi, a îmbrăcat chipul monahicesc și Dumnezeu l-a învrednicit să devină episcop în locul Sfântului Episcop Teodosie.

 

Împreună cu alții bărbați virtuoși au fost munciți de ighemonul Siciliei, Chintian, învrednicindu-se apoi de cununa muceniciei.

 

 

Sfânta Cruce și cei 180 de ostași

 

Odată s-a întâmplat că a ieșit din Roma oastea elinească și romană la război.

 

Iar Nicon, fiind unul din ostași, a ieșit cu ceata sa, și făcându-se mare tăiere cu vrăjmașii de amândouă părțile, s-a aflat Nicon în mijlocul vrăjmașilor, în mare strâmtorare și primejdie de moarte, pentru că vedea pe mulți din tovarășii săi uciși și acum aștepta să cadă și el de sabia vrăjmașilor săi.

 

Atunci și-a adus aminte de sfatul maicii sale și, ridicându-și ochii la cer și suspinând din adâncul inimii, s-a înarmat cu semnul Sfintei Cruci și a zis:

 

„Hristoase, Dumnezeule Atotputernice, arată spre mine în ceasul acesta puterea Crucii Tale, că de acum făgăduiesc să fiu și eu robul Tău, adică mă voi închina Ție, împreună cu mama care m-a născut”.

 

Zicând aceasta, a luat îndrăzneală și, întinzând cu bărbăție spre vrăjmași dreapta sa cea înarmată cu sulița, a ucis îndată ca la o sută și optzeci de bărbați viteji din ceata potrivnicilor, iar pe ceilalți i-a izgonit, și nimeni n-a putut să-i stea împotrivă; așa a lucrat într-însul puterea Crucii lui Hristos.

 

 

Visul

 

Și au tăiat pe cuvioșii ucenici ai Sfântului Nicon, iar mai ales ai lui Hristos, la număr o sută nouăzeci și nouă. Iar trupurile lor, cu porunca muncitorului, le-au aruncat în baia aceea foarte aprinsă spre ardere.

 

Iar pe Cuviosul Nicon, ținându-l în legături, se gândea ighemonul cu ce fel de moarte mai cumplită să-l piardă.

 

În acea noapte s-a arătat în vis Sfântului Nicon în temniță îngerul lui Dumnezeu, zicându-i:

 

„Îmbărbătează-te în Dumnezeu, Nicone, ostașule al lui Hristos și te veselește, căci a primit Hristos, Dumnezeul nostru, jertfa de o sută nouăzeci și nouă de ucenici ai tăi, întru miros de bună mireasmă, și au intrat în cămara în care Mirele ceresc Se odihnește!”.

 

Acestea zicându-i îngerul, Sfântul Nicon iarăși a văzut înaintea sa o fecioară mai luminată decât razele soarelui, ale cărei haine erau de aur și de safir și în mâinile sale avea un leu alb ca zăpada.

 

Deci stătea fecioara aceea în câmp lângă râul ce se numea Psimif, din partea Răsăritului. Iar dinspre apus doi bărbați foarte mari, ale căror capete ajungeau până la cer, având în mâinile lor sulițe de foc, vorbeau cu fecioara aceea ce se arătase, zicându-i:

 

„Pentru ce stăm fără de lucru astăzi, fiind trimiși de Împăratul ceresc la război împotriva lui Chintian? Iată îl așteptăm și nu iese”.

 

Atunci a strigat către dânșii acea fecioară purtătoare de lumină, zicând:

 

„Chintian a ucis ieri pe robii lui Hristos, o sută nouăzeci și nouă de bărbați, și încă și asupra învățătorului lor, Nicon, care a biruit toate meșteșugirile vrăjmașului cu adevărat, muncitorul acela cugetă cele mai crude chinuri. Deci va veni el degrabă în acel loc, la care sunteți trimiși împotriva lui”.

 

Aceasta zicând, a eliberat spre ei acel leu, zicându-le: „Primiți și pe acesta, care vă va ajuta vouă asupra muncitorului”.

 

După vedenia aceea, deșteptându-se din somn, Cuviosul Nicon Episcopul foarte mult s-a bucurat, lăudând și slăvind pe Dumnezeu.

 

 

Caii cu glas omenesc

 

Atunci, pogorând pe Sfântul Nicon de la muncire, a poruncit ighemonul să-l lege de cai sălbatici ca, târându-l, să-l rupă.

 

Și degrabă fiind legat de cai, sfântul și-a întins dreapta sa către cai, făcând semnul crucii, și îndată caii și-au schimbat sălbăticia lor în blândețe de oaie și stăteau nemișcați, strângându-se ca de frâu și de zăbală, și nici cât de puțin nu pășeau din locul acela, deși foarte mult îi băteau slujitorii.

 

Văzând aceasta, muncitorul s-a înfuriat asupra cailor și a poruncit să taie cu sabia vinele picioarelor lor.

 

Iar caii, cu porunca lui Dumnezeu, precum oarecând asina lui Valaam, cu glas omenesc au strigat, zicând:

 

„Dumnezeul nostru în cer și pe pământ, toate câte a voit a făcut. Și noi pentru Sfântul Nicon murim acum”.

 

(Extras din „Viețile Sfinților”, ed. Episcopiei Romanului, 2001)

 

 

 

POMUL INALT IN MIJLOCUL UNEI PADURI JOASE

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Dupa cum este copacul înalt în mijlocul unei paduri joase, asa este omul cinstit în mijlocul oamenilor ticalosi. Pomul înalt este vazut de catre toti de departe. Tot asa si omul cinstit este în atentia tuturor. Cu cât este mai înalt pomul, cu atât este vazut de catre multi de departe. Tot asa, cu cât mai de seama este stapânitorul, cu atât mai multi oameni îl stiu si urmaresc ceea ce face, ceea ce spune. Pomul înalt îndura orice vânt si furtuna si de la toata vremea rea se tulbura. Tot asa si orice stapânitor de seama este lovit de tot felul de ispite si nenorociri. Cu cât este mai de seama stapânitorul, cu atât mai mult este expus ispitei. Pomul mic nu este batut de vânt întotdeauna, dar pomul înalt este batut din toate partile de vânt si se clatina.

 

O, iubitule, care te afli la loc înalt! Sa fii ca pomul înalt, care si-a înfipt radacina sa adânc în pamânt si prin aceea se tine si nu cade din cauza vântului sau a furtunii. Adânceste-ti si tu credinta si nadejdea în bunatatea si atotputernicia lui Dumnezeu, ca niste ancore în adâncul marii. Si astfel inima, ca de un vânt puternic clatinata, întareste-ti-o în fata uneltirilor vrajmasului. Nu te teme, chiar daca o furtuna grozava se porneste si sufla asupra ta ba dincolo, ba dincoace. Sa fii credincios Unuia Domnului tau; El cu mâna Sa cea atotputernica te tine si te întareste.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Comoara duhovniceasca din lume adunata, traducere de rasofora Domnica Talea, Ed. Egumenita, Galati, 2008, p. 130

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,

Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

tel. 0724 998086

 

 

 

DARNICIA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

Contemplând Universul, vad peste tot extraordinara marinimie a lui Dumnezeu în binefacerile Sale naturale: fata pamântului este ca o masa somptuoasa, garnisita din belsug cu mâncaruri diferite, pregatite cu cea mai mare atentie si de cea mai generoasa Gazda. Adâncurile marilor, daruiesc, de asemenea, omului hrana sa. Si ce sa zic de animale, patrupede si pasari? Câta generozitate pentru a asigura omului hrana si îmbracaminte. Darurile Domnului sunt nemarginite. Vezi tot ce rodeste pamântul vara si toamna! Tot crestinul, dar mai ales preotul, trebuie sa imite darnicia lui Dumnezeu. Masa lui sa fie pregatita pentru toti, ca masa Domnului. Zgârcitul este dusmanul lui Dumnezeu.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea intru Hristos, traducere de diac. Dumitru Dura, Ed. Oastea Domnului, Sibiu, 1995, p. 67.




Sfinții Cuvioși Părinți uciși de arabi

în mănăstirea Sfântului Sava cel Sfințit

 

 

Între Sfinții Cuvioși Părinți uciși în Mănăstirea Sfântul Sava cel Sfințit se numără și Sfinții Cuvioși Părinți Ioan, Serghie, Patrichie și cei dimpreună cu ei, uciși de arabi. Acești cuvioși au viețuit în jurul anului 800, pe când la Constantinopol împărățeau Constantin și maica sa, Irina (780-802). În acea vreme Sfânta Cetate a Ierusalimului era sub stăpânirea arabilor în zilele preafericitului Ilie, patriarhul Ierusalimului.

 

Adunați în mai multe locuri, părinții astăzi pomeniți, viețuiau în vestita mănăstirea a Sfântului Sava, pe când stărețea minunatul egumen Vasile, slujind cu toții lui Dumnezeu ziua și noaptea, după rânduiala monahală lăsată de la Sfântul Sava, în multa nevoință și îmbunătățită viețuire. Pacea lor era, însă, adeseori, tulburată de năvala păgânilor, care, gândind că vor găsi averi, jefuiau sfintele locașuri de toate odoarele lor.

 

 

 

Atacurile păgâne asupra Mănăstirii Sfântul Sava cel Sfințit

 

 În vremea Postului Mare, în săptămâna dinaintea Stâlpărilor, când monahii se aflau la rugăciune, fără veste a năvălit peste ei o ceată de 60 de jefuitori înarmați cu sulițe, cu arcuri și cu săbii, și au făcut cumplit măcel în mânăstire.

 

Păgânii au dat foc chiliilor, prădând sărăcăciosul avut al smeriților călugări. Dar, când voiau să dea foc și mânăstirii, li s-a părut că vine o oaste în sprijinul monahilor și au fugit.

 

După fuga dușmanilor, părintele Toma, un doctor cu experiență, i-a ajutat pe cei rămași în viață.

 

În Joia cea Mare, din Săptămâna Patimilor Domnului din anul 796, făcând război arabii în Palestina, jefuitorii au năvălit din nou în mânăstire.

 

 

 

Martiriul Sfinților Cuvioși Părinți uciși în Mănăstirea Sfântul Sava cel Sfințit

 

Monahii, sfătuiți de Starețul Toma, au zis: „Noi din lume am fugit în această pustie pentru dragostea lui Hristos, și mult prea rușinos ar fi să fugim din pustie de frica oamenilor. De ar fi să fim cu toții junghiați aici, junghiați vom fi pentru dragostea noastră pentru Hristos pentru Care am și venit să locuim aici.”

 

Și astfel păgânii au ucis pe cei ce mai rămăseseră în viață, semănând urgie în urma lor (unora tăindu-le capetele, pe alții făcându-i bucăți, pe alții junghiindu-i și vărsându-le sângele, iar pe alții în tot felul de grozavii chinuindu-i).

 

Optsprezece părinți s-au ascuns într-o peșteră din munte dorind să salveze odoarele mânăstirii, și nevoind să le dea, păgânii au pus foc la gura peșterii și au pierit toți cei dinăuntru, înăbușiți de fum.

 

Și așa au primit cununa muceniciei părinții Ioan, Serghie și Patrichie, și toți care se aflau atunci împreună cu ei, în mânăstirea Sfântului Sava, ostași ai Domnului Hristos, care nu aveau arme și zale, ci numai arme duhovnicești: platoșa nădejdii, pavăza credinței și coiful mântuirii.

 

Iar sfinții, mulțumind, și-au dat sufletul în mâna lui Dumnezeu, dobândind fericita și veșnică viața în Împărăția Cerurilor, că pentru Hristos purtând truda pustiei, de la Hristos au luat și cununa biruinței.

 

(Sursă: https://pravila.ro/sfintii-cuviosi-mucenici-din-manastirea-sfantului-sava-cel-sfintit-20-martie/)

 

 

 

DOMNITORUL

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Ti se întâmpla sa vezi un domnitor intrând într-o oarecare cetate. Baga de seama cu ce bucurie si cinstire îl întâmpina si îl primesc pe el cetatenii; ei curata drumul si ulitele pe care va trece alaiul, se împodobesc în felurite chipuri, îsi pleaca fruntea si genunchii înaintea celui care trece si asa mai departe. De la aceasta priveliste vazuta, întoarce-ti mintea prin credinta catre cele care nu se vad, iar de la cele trupesti catre cele duhovnicesti. Hristos, Fiul lui Dumnezeu si Împaratul Ceresc, a venit pe pamânt atunci când S-a nascut pentru noi din Preasfânta Fecioara si a intrat la noi, în aceasta lume, ca într-o cetate. Noi suntem cetatenii acestei necuprinse cetati, care nu-i facuta de mâna omeneasca; El a venit la noi, robii cei nemernici, si „ne-a cercetat pe noi Rasaritul cel de Sus, ca sa-i lumineze pe cei ce sed în întuneric si în umbra mortii si sa îndrepte picioarele noastre pe calea pacii”, dupa cum cânta Sfântul Proroc Zaharia (Luca 1, 78-79). Si a venit întru smerenie si blândete, în chip de rob – „chip de rob luând, facându-Se asemenea oamenilor” (Filipeni 2, 7). Cum oare se cuvine sa-L întâmpinam si sa-L primim pe El? Cu ce bucurie si cinstire? Rusinos ne este sa iesim înaintea Împaratului nostru cu prisos de trufie si de îngâmfare, când El a venit la noi cu smerenie! Nu-i este bineplacuta Lui o asemenea întâmpinare. Rebeca mergea calare spre mirele ei, Isaac, si când l-a vazut pe el înaintea sa, s-a dat jos de pe camila, dupa cum ne marturiseste despre acestea Scriptura (Facerea 24, 64). Întocmai trebuie si noi sa coborâm din mândrie ca de pe o camila înalta, sa mergem pe jos, sa-L întâmpinam pe Mirele nostru cu smerenie mare si sa ne plecam genunchii si inimile noastre. Catre acestea ne îndeamna pe noi Prorocul, zicând: „veniti sa ne închinam si sa cadem înaintea Lui!” (Psalmul 94, 6).

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 84

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,

Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

tel. 0724 998086

 

 

FOCUL APRINS

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

              Focul lumânarilor si candelelor aprinse, precum si cadelnita cu carbuni aprinsi si cu tamâie binemirositoare slujeste pentru noi ca si chip al focului duhovnicesc, al Duhului Sfânt, pogorât în chip de limbi de foc asupra Apostolilor, mistuind întinaciunea pacatelor noastre, luminându-ne mintea si inima, înflacarându-ne sufletele cu flacara iubirii de Dumnezeu si a unora fata de altii; focul în fata sfintelor icoane ne readuce în minte înflacarata iubire fata de Dumnezeu a Sfintilor, pentru care ei au urât lumea, toate amagirile ei si toata nedreptatea ei, ne aduce aminte si ca trebuie sa-I slujim lui Dumnezeu, sa ne rugam Lui cu duh înflacarat, care de cele mai multe ori ne lipseste, fiindca inima ni s-a racit. Astfel, în biserica, totul este spre învatatura, nu exista nimic de prisos, inutil.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Liturghia: Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 120



Sfinții Mucenici Hrisant și Daria

 

 

Sfântul Hrisant era fiul unui bărbat de neam boieresc și domnesc pe nume Polemie, din cetatea Alexandriei. Împreună s-a dus cu tatăl său la Roma și a fost primit de boieri cu cinste, iar Polemie a primit de la împărat locul de senator.

 

Sfântul Hrisant era ostenitor la învățătură. Astfel s-a întâmplat, că citind Sfintele Scripturi a cunoscut adevărata înțelepciune și a vrut să se facă creștin. Căutând a aflat pe Carpofor, care l-a învățat cele despre dreapta credință și l-a botezat după câteva luni.

 

Aflând, Polemie despre cele despre fiul său, s-a mâniat tare și la închis pe Hrisant într-o cămară întunecoasă, muncindu-l cu foamea și frigul, dar ostașul lui Hristos era de neclintit. Atunci după sfatul celorlalți a hotărât să-l momească spre pofta desfrânării, încuindu-l cu mai multe fecioare într-un palat preafrumos.

 

Nici asta nu a putut schimba dragostea către Hristos și cugetul sfântului, deci a hotărât să-l logodească cu o fecioară preafrumoasă și înțeleaptă, cu numele Daria, care să-l tragă spre închinarea la idoli. Însă Sfântul a covârșit pe fecioară prin cele ce îi zicea despre Adevăratul Dumnezeu și astfel și ea s-a făcut creștină. Și era minunat lucru a vedea cum aceștia doi trăiau în curăție. Aflând despre dânșii Chelerin eparhul, a început a-i munci pentru creștineasca credință.

 

Aceștia s-au săvârșit, fiind îngropați pe vii.

 

Vă învit să citiți câteva minuni din timpul pătimirii lor:

 

Legăturile se dezleg

 

Iar ostaşii, luând pe sfântul, l-au legat fără milostivire cu vine de bou şi l-au strâns tare, încât i-au trecut vinele acelea până la oase. Apoi, deodată s-a dezlegat de legăturile acelea, încât nu putea ochiul să vadă dezlegarea vinelor acelora, ce era mai grabnică decât vorbirea vreunui cuvânt.

 

Și mult ostenindu-se ostaşii cu legarea Sfântului Hrisant şi nimic sporind, s-au supărat şi l-au băgat într-o temniţă întunecoasă, ferecându-l cu trei obezi, şi, băgându-l în butuc, îl ocărau pe el şi-l batjocoreau.

 

Dar şi obezile acelea şi butucul îndată ca praful s-au risipit. Atunci au vărsat peste dânsul urină de om, zicându-i: „Farmecele şi vrăjile tale nimic nu-ţi vor ajuta ţie”.

 

Însă deodată mirosul acela s-a schimbat în bună mirosire. După aceea, au înjunghiat un viţel şi în pielea aceea voiau să bage pe mucenicul gol. Deci, punându-l la arşiţa soarelui pe un zăduf cumplit, nimic rău n-a pătimit mucenicul.

 

Deci iarăși ferecându-l cu lanţuri de fier, l-au aruncat în temniţă şi iarăşi lanţurile acelea s-au sfărâmat deodată şi lumină a strălucit în temniţă, ca şi cum ar fi ars multe lumânări.

 

Atunci ostaşii au spus tribunului Claudie toate cele ce se făcuseră.

 

Întoarcerea lui Claudie și a celor cu el

 

Atunci tiranul Claudie a poruncit ca, legând pe mucenic de un lemn, să-l bată cu toiege. Şi, fiind toiegele acelea tari şi grele în mâinile celor ce-l băteau, atingându-se de trupul sfântului, erau moi ca papura.

 

Acest lucru văzând tiranul, a poruncit să înceteze de a-l bate; şi, dezlegând pe mucenic de pe lemn, l-a îmbrăcat în haina lui şi, întorcându-se spre ostaşi, a zis:

 

„Cu adevărat, eu, precum şi voi ştiţi, am cercetat toate înşelăciunile vrăjitoreşti şi ale farmecelor şi acum văd că nu este aici vreun meşteşug de farmece omeneşti, ci singură puterea lui Dumnezeu”.

 

(…)

 

Aceasta zicând Claudie, a căzut la picioarele Sfântului Hrisant împreună cu toţi ostaşii, zicând:

 

„Cu adevărat, am cunoscut că Dumnezeul tău este Dumnezeu adevărat. De aceea ne rugăm ţie ca şi pe noi să ne duci spre El şi să ne faci robi ai Lui”.

 

Iar sfântul le-a zis: „De voiţi să veniţi la Dumnezeul meu, apoi nu cu picioarele, ci cu inimile veniţi către Dânsul; pentru că numai astfel Dumnezeu este aproape de fiecare, dacă cineva cu toată inima şi cu credinţă tare Îl caută”.

 

Și după ce Sfântul Hrisant le-a spus multe cuvinte despre adevăratul Dumnezeu, învăţându-i câtăva vreme, au crezut în Hristos, Claudie tribunul, Ilaria, femeia lui, şi doi fii, Iason şi Mavru, şi toată casa lui.

 

Asemenea au crezut ostaşii lui cu toţi casnicii, şi toţi împreună au primit Sfântul Botez şi petreceau în învăţăturile lui Hrisant ziua şi noaptea, ascultând cu osârdie cuvintele despre Domnul nostru Iisus Hristos, şi toţi doreau să pătimească pentru El.

 

După ce a crezut Claudie tribunul în Hristos şi s-a botezat cu toată casa şi ostaşii săi, s-a dus vestea despre aceea la urechile împăratului Numerian (283-284), care împărăţea într-acea vreme în Roma.

 

Acela îndată a poruncit ca pe Claudie să-l înece în mare, legându-i o piatră de grumaz, iar pe toţi ostaşii şi pe amândoi fiii lui să-i taie cu sabia.

 

Leul păzește pe fecioară

 

Pe Daria au dus-o în casa de desfrânare. (…)

 

Iar Sfintei Daria un leu, scăpând din închisoarea sa, i-a stat înainte în cămara aceea, în care sfânta zăcea cu faţa la pământ şi se ruga lui Dumnezeu, şi o păzea.

 

Despre acest lucru neştiind cetăţenii, au trimis pe un tânăr fără de ruşine ca s-o prihănească. Pe acela, după ce a intrat în cămară la sfânta, îndată l-a apucat leul şi, aruncându-l la pământ, îl călca cu picioarele şi se uita la Sfânta Daria, ca o slugă pricepută, aşteptând porunca stăpânei sale, să facă ce va vrea cu acel om fără de ruşine, să-l ucidă sau să-l libereze viu.

 

Sfânta Daria, înţelegând aceea, a zis către leu: „Te jur pe Fiul lui Dumnezeu, să-l slăbeşti ca să audă de la mine cuvântul lui Dumnezeu!”

 

Deci, lăsând leul pe tânărul acela, a ieşit afară şi s-a culcat lângă uşă, păzind ca să nu intre altcineva în casă. Sfânta a zis către tânărul acela:

 

„Iată, cruzimea leului, auzind de numele lui Hristos, s-a îmblânzit şi fiara, ca un om înţelegător, cunoaşte pe Dumnezeul cel adevărat, se teme şi-L cinsteşte. Iar tu, ticălosule, fiind om şi având cunoştinţă, nu te temi de Dumnezeu, petrecând într-atîtea răutăţi şi întinăciuni? Ţi se cădea să te ruşinezi şi să te căieşti, însă tu cu acelea te lauzi”.

 

Iar el, căzând înaintea ei, a început a striga şi a zice: „Porunceşte-mi, roaba lui Hristos, ca să ies de aici fără vătămare şi eu la toţi voi propovădui că Hristos, Căruia tu Îi slujeşti, Acela singur este Dumnezeu adevărat şi nu este altul afară de El”.

 

Apoi a poruncit Sfânta Daria leului şi a lăsat fiara ieşire liberă din casa aceea acelui tânăr.

 

 

 

Puterea vrăjmașului nu se poate atinge de sfinți

 

După ce s-a înştiinţat de acestea împăratul Numerian, a poruncit eparhului ca pe Hrisant şi pe Daria cu munci cumplite să-i piardă.

 

Deci Sfântul Hrisant, fiind spânzurat gol pe lemn, îi aduseră şi lumânări aprinse ca să-l ardă; dar îndată lemnul s-a rupt, legăturile s-au sfărâmat şi luminările s-au stins.

 

Iar câţi au vrut să se atingă de Sfânta Daria, mâinile acelora îndată se zgârceau şi vinele lor se rupeau şi ţipau de durerea cea cumplită.

 

Văzând aceasta, eparhul s-a temut şi, alergând degrabă, a spus împăratului.

 

(Extras din „Viețile Sfinților”, ed. Episcopiei Romanului, 2001)

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,

Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

tel. 0724 998086

 

 

PLIMBAREA IN NATURA

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

 

         Mergând în padure, în gradina sau pe o pajiste si vazând tinerele mladite ale plantelor, roadele pomilor, diversitatea florilor de câmp, priveste vegetatia cea lasata de Dumnezeu în întregul ei, ca pe o lectie de la care sa tragi învataminte. Fiecare arbore, cu fiecare an, se avânta în sus, prin puterea ce i-a fost data de la Dumnezeu, nu se întâmpla niciodata sa nu creasca; luând pilda, spune-ti: si eu trebuie sa cresc negresit, sa ma înalt moral mai sus, spre mai bine, spre desavârsire, cu fiecare zi si cu fiecare an, trebuie sa ma avânt spre Împaratia Cerurilor, spre Tatal Ceresc, prin puterea Domnului meu Iisus Hristos si prin Duhul Sau, Care viaza si lucreaza întru mine. Dupa cum o pajiste se împodobeste cu multime de flori, tot asa si pajistea sufletului meu trebuie sa se înfrumuseteze cu toate florile virtutilor. Dupa cum pomii dau în floare si apoi rodesc, si sufletul meu trebuie sa aduca roade de credinta si de fapte bune.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 101-102.

 

 

 

 

AUR SI MATASE

- Sfantul Simeon din Dajbabe -

 

 

Femeilor le place sa lucreze cu aur si cu matase, în vreme ce dracii îi prefera pe cei drepti si sfinti.

 

Sfantul Simeon din Dajbabe, The Orthodox Word, nr. 271-72, traducere de Laura Marcean, Ed. St. Herman, Platina, SUA, 2010, cap. Selected Verses from the Treasury of St. Symeon’s , p. 37-53





PUTEREA FOCULUI

- Sfantul Tihon din Zadonsk -

 

 

Vezi ca, arzând, focul se îndreapta mereu spre înaltime si, oricât l-ai împiedica, el nu-si schimba lucrarea, ci tinde pururea s-ajunga sus, caci asa e firea lui. Întâmplarea aceasta îti arata ca asemenea lucreaza si adevarata dragoste de Dumnezeu. Inima care s-a aprins dintru aceasta dragoste nazuieste pururea spre miezul sau, Fiinta preaiubita, si nimic din ce-i sta împotriva nu o poate atinge. Nici frumusetea, nici placerea, nici slava, nici frica, nici sabia si nici moartea n-o poate împiedica. Pavel, vasul cel ales al lui Hristos, a cunoscut asupra sa puterea acestei iubiri si a zis cu toata încredintarea: „Nici moartea, nici viata, nici îngerii, nici stapânirile, nici puterile, nici cele de acum, nici cele ce vor fi, nici înaltimea, nici adâncul si nici o alta faptura nu va putea  sa ne desparta pe noi de dragostea lui Dumnezeu cea întru Hristos Iisus, Domnul nostru” (Romani 8, 38-39). Pentru o dragoste ca aceasta, placerea lumii întregi este amaraciune, frumusetea – putreziciune, slava – nimicnicie, împaratirea – silnicie si înrobire. Un asemenea om sta cu picioarele în tarâna, însa cu inima este în Ceruri; cu trupul se afla pe pamânt, însa cu duhul – în Cer se gaseste; cu oamenii vietuieste, însa duhul sau sta înfatisat înaintea Preaiubitului Dumnezeu si I se închina Lui; prin credinta, „ca prin oglinda, în ghicitura” (1 Corinteni 13, 12), Îl vede pe El; cu trupul manânca si bea, însa cu duhul râvneste neîncetat hrana cea cereasca, graind împreuna cu David: „În ce chip doreste cerbul izvoarele apelor, asa Te doreste sufletul meu pe Tine, Dumnezeule” (Psalmul 41, 1). Cugetând unele ca acestea, vei învata sa te straduiesti a gusta si a vedea cât de bun este Domnul si sa-L rogi sa aprinda El Însusi scânteia iubirii Sale în inima ta: caci dragostea cea adevarata, întrucât de la Dumnezeu vine, la Domnul se si întoarce.

 

Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 67

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,

Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania

tel. 0724 998086

 

 

INDELETNICIREA OMENEASCA

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

 

 

           Lucratorul tarinii, semanatorul, cioplitorul, tâmplarul, olarul si toti ceilalti mestesugari, care prelucreaza un material greu si-l prefac într-un lucru frumos, Îl simbolizeaza pe Însusi Domnul Iisus Hristos. De aceea, când vezi ca mestesugarul preface ceva nefolositor, ceva salbatic în ceva cultivat, ceva murdar în ceva curat, ceva neroditor în roditor, ceva urât în ceva minunat, adu-ti aminte de Hristos si de ostenelile Lui asupra sufletului tau.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 63-64.










Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu