Despre
dor și firea de a fi (a ființei)
Dr.
Nicolae Balaşa
07
Mai 2025
Fără a face caz de statistici, ca români
voluntari/sufletiști din fire, suntem convinși de faptul că termenul „dor”, în
varii forme gramaticale, este, probabil, cel mai utilizat de întreaga
populație, pe tot parcursul vieții, dar mai ales în adolescență. Alături lui,
la fel de greu de explicat, cuvântul „fire”. Ambele cuvinte, ca și Dasein-ul ?
lui Martin Heidegger sunt imposibil de tradus în alte limbi vorbite. Din acest
motiv, pentru a avea un ceva de la care să pornim în a le înțelege, simt nevoia
să precizez că cei doi termeni „fire” și „dor” pot avea și valoare ontologică,
adică pot îmbrăca, înainte de orice, haina întrebării privitoare la „ființa
unei ființări determinate” într-un acum și aici. Prin urmare, avem, pe de o
parte, firea de a fi (de a exista, în virtutea căderii în uitare și a
manifestărilor triviale), ființând, caz în care, personal, aș plasa firea în
interiorul ființei cu finitudine (în particular, a omului aruncat în lume, cu
timp limitat), ca facultate a ființării rațional obiective, pe de altă parte,
sesizăm firea de a fi (de a exista cu sens), sub impulsul dorului, situație în
care firea devine parte secvențial-emoțională în ființarea temporală. În
situația de față, ființa ființează sub imperiul subiectivului, fără însă a
părăsi definitiv obiectivul, raționalul. Nu vom insista asupra ontologiei firii
de a fi și nici asupra dorului, dar vom reveni.
Cele două noțiuni ne sunt cumva specifice și vin
dinspre rădăcinile acestui popor mestecat și amestecat între alții, aici, pe
linia Orient-Occident, linie pe care am numit-o, cândva, linie a peșcheșului.
Cuvântul dor, pus în discuție în termenii ontologiei, trece dincolo de
semantica ce îl rostogolește în contingent, făcându-l, uneori, impuls al
ființării, alteori, parte din sensul existenței. Data trecută, în capitolul
„Despre narcisism...” vă spuneam că o idee din acest ciudat sentiment, stăruie
în fiecare din noi și că în limitele normalului, alături altor stări umane,
creionează ființa în ansamblul ființării sale. Pentru a înțelege valoarea
ontologică a ei, a ființei ce ființează, și relația sa cu termenul „dor”, am să
vă povestesc o întâmplare pe care am urmărit-o de-a lungul unei lungi perioade
de timp.
Prin urmare, un anume vecin al meu, Stan, om, de
altfel, ca toți oamenii din sat, trecuse de-a lungul vieții prin mai multe
întâmplări, unele din ele la fel de banale sau la fel de importante ca și
întâmplările altor oameni. Numai că pentru el au existat și excepții. Stan,
purtat de vremuri, ajunsese în România, pe aceste meleaguri, evreu, dintr-o
famile de evrei hasidici, așezați, în urma unor migrații, de obicei pe
teritoriul Poloniei. În timpul primului Război Mondial, membrii familiei sale,
într-o permanentă căutare a binelui promis de după scoaterea lor din Egipt, se
„pierduseră” în lume. Odată ce a poposit, ca oricare evreu, s-a apucat de
negustoria cu cereale. Cumpăra dintr-un loc, cu un preț, vindea în alt loc, la
alt preț, desigur, mai bun, iar câștigul îl punea la chimir. Cumpătat din fire,
până în preajma celui de-al Doilea Război Mondial, strânsese ceva avere. Ba mai
mult, își făcuse un nume, prin târguri, printre negustorime. Pe meleagurile
oltene, cunoscuse aproape toate familiile de boieri, proprietari ai moșiilor
din zonă. În vârtejul afacerilor, oarecum concurent lui, îl cunoscuse și pe
Barbu Drugă, „un industriaș” proprietar al morilor din Craiova și împrejurimi.
După o vreme, prin `39, dintr-un fel de pornire lăuntrică, Stan hotărăște să se
întoarcă în Polonia și să rămână alături familiei cu care avea deja gânduri și
planuri mari. Zis și făcut, numai că întoarcerea sa a fost să fie într-un
moment total nepotrivit, moment în care Hitler și Stalin împărțiseră Polonia ca
pe o pâine coaptă, abia scoasă de pe vatră.
Nu cred că este cazul să vă reamintesc și nici să
descriu cu date exacte când și unde a pornit prigoana împotriva evreilor. Cert
e că s-a dezlănțuit cumplit. Mai întâi în Germania, apoi pe teritoriul tuturor
statelor ce se alăturaseră, într-un fel sau altul, ei, după care, în tot restul
lumii. În acest context, forțat de împrejurări, Stan aruncă în joc tot ce
câștigase din negustorie și este „scăpat” din ghearele morții. Când pe jos,
când cu trenul, când cu vreo căruță, se reîntoarce în România. Aici, sfătuit de
câteva cunoștințe, pentru a nu fi indentificat cu una, cu două, își schimbă
numele din Sten` Schnaider în Secu Constantin, nume împrumutat de la o familie
mai nevoiașă de români. Mai mult, cu sprijinul acelorași oameni, din teama de
moarte în chinuri, prin cine mai știe ce lagăr, se căsătorește cu o româncă,
mai tânără cu aproximativ 25 de ani decât el, femeie în casa căreia s-a și
așezat un timp.
Acolo, la ea acasă, din teama de a nu fi depistat și
trimis în vreunul din crematoriile de care, deja, auzise, rămâne locului, însă
face cum face și pune, totuși, pe roate o mică băcănie. Într-o „odaie” vindea
tot ce putea cumpăra noaptea, din altă parte: măsline, oale, zahăr cubic,
halvițe, orez, ouă, linguri de lemn, chiar și petrol lampant, mai ales că în
satul în care stătea, o văgăună pierdută între dealuri împădurite, nici măcar
nu se auzise de curent electric sau de alt sistem de luminat. În camera alăturată,
vindea vin și țuică în oale de pământ, cumpărate de la olarii de pe la Oboga.
Prețul băuturii includea și prețul oalei, câtă vreme vecinii săi, din lipsă de
altceva, se îmbătau și spărgeau oalele în momentul în care își aduceau aminte
de război, de neajunsuri și necazurile ce se țineau șir. Rar se întâmpla să se
îmbete careva de bucurie. Totuși erau și ocazii dintr-astea: năștea femeia
vreunuia, făta capra mai mulți iezi sau murea soacra altuia etc.
Oamenii satului
îl considerau de-al lor, chiar dacă nu știau prea multe despre el. Uneori, la o
gură de țuică în plus, puneau și de câte o bârfă pe seama evreului. „Sten”, bă,
Sten îl cheamă, am auzit eu..., se contrazicea Lică al Jiței, cu Ghioace ăl
bătrăn. „Cum dracu', mă? Nu vezi că zgârie pe creier? Stan, ca pe Stan a lui
Prună, ăla care priponea iapa aia vânătă, de prunii din văgăună”.
În general, cei ce îi treceau pragul băcăniei, îi
evitau numele, iar chestiunea aceasta, pe Stan` îl răvășea. De cele mai multe
ori se considera vinovat. I se părea că în fuga din fața pericolului, se
ascunsese el de el. Alteori, i se părea că fugise și încă mai fugea de sine. În
unele cazuri, când rămânea singur, târziu, în noapte, îi venea să plângă. Fără
să vrea, se dedublase ca ființă umană. Nu avea nume, nu avea nimic. În astfel
de situații, i se făcea dor nu doar de ai săi, din familie, ci de el, în primul
rând. În singurătatea sa, dorul de sine părea a-l aduna mănunchi, apoi snop de
grâu, devenind, contextual, tot „el”, Sten` Schnaider.
Pe la începutul anului 1943, nevasta îi aduce pe lume
o fată. S-a bucurat însă nu pentru mult timp. Autoritățile române l-au găsit
cumva rătăcit printre cei încă buni de trimis la război. Jandarmii i-au adus
ordinul de încorporare, iar de aici, o altă dramă și mai mare l-a pus la zid.
Într-o noapte, înainte de a se prezenta la cazarmă, a strâns toți banii din
casă, a luat salba de aur a nevestii și a soacrei, a scos dintr-un cufăr o
legătură cu mahmudele și cu monede pe care strălucea chipul lui Franz Iosif (împărat al Austriei din Casa de Habsburg,
rege al Ungariei și Boemiei, rege al Croației, mare duce al Bucovinei, mare
principe al Transilvaniei, marchiz al Moraviei și mare voievod al Voievodatului
Serbiei între 1848 și 1916) și l-a căutat pe Barbu Drugă. El și alți câțiva
boieri, cunoștințe ale sale, i-au deschis ușile către un general care, în
schimbul adevăratei comori pe care o avea la el, l-a scăpat de concentrare și,
evident, de front.
Năuc, fără bani, fără vreo identitate anume, în
buzunar cu acte false, s-a întos în satul dintre păduri. Aici, a luat-o de la
început. Din nou împrumuturi, din nou trudă, din când în când cu jandarmii pe
cap, când cu al de „Jupuitu”, trimis după „foncire”. În cele din urmă a repus
prăvălia pe roate. Spre sfărșitul războiului, Sten` revine la comerțul angro cu
cereale, apoi la cel cu miere de albine și alte produse. Îi mergea bine. La
Galați, în port, ridicase niște depozite
ce îi permiteau vânzarea cerealelor, în Grecia sau alte state din jurul
Mediteranei, chiar și iarna, când prețurile erau mai bune. Peste seceta și
foametea din `46, trecuse suficient de ușor. Cum prețul la grâu și porumb
crescuseră, avusese câștig bun. În astfel de condiții, o vreme s-a simțit în
apele sale, chiar și în singurătatea sa, zid de nepătruns. Numai uneori dorul
de ai săi și de el, de Sten` Schnaider, parcă îl rodea pe dinăuntru.
În 1947, comuniștii „câștigaseră” alegerile așa cum le
câștigaseră. Istoria ne-a fluturat pe sub nas, ani la rând, tot felul de
parapaslâcuri. Cum rușii uitaseră să se mai întoarcă acasă, un alt tip de
prigoană s-a dezlănțuit asupra sa și asupra celor asemenea. Toate încercările
de mituire a unuia sau altuia din samsarii vremurilor, pungași fără scrupule,
l-au sărăcit, înainte de vreme. Ce câștiga astăzi, îi luau pușlamalele seara,
încât el și familia abia aveau ce mânca mâine.
Ca drept mulțumire, în `49, abonații la peșcheș i-au
naționalizat proprietățile. Câteva luni mai târziu, „autoritățile” i-au închis
și băcănia din sat. Devalorizarea a pus la toate capac. Chiar dacă mai rămăsese
cu câteva hectare de pădure și alte câteva de pământ arabil, Sten` era deja
sărac. Abia acum, călcat în picioare de tot ce putea fi numit disperare,
rătăcește între cer și pământ, în inimă cu dorul de ai săi și mai ales de el,
cel picurat picătură cu picătură în colbul de pe drumurile Bărăganului, tot
cumpărând de-aiurea când grâu, când porumb.
În 1962, activiștii, care nu bătuseră nici măcar un
cui în gard, argați ai statului progresit, în numele omului nou și binelui
comun, lăsaseră despuiat aproape întreg poporul român. Inclusiv pe Sten`
Schnaider, un evreu vânturat de vremuri, ca oricare român de pe aceste
meleaguri. Unii, evrei de ai săi apucaseră să fugă din țară, el, oarecum pălit
și frânt de timpurile prin care trecuse, rămăsese aici. Câțiva ani mai târziu,
în ianuarie `77, înainte de cutremur, înainte de a-i ieși sufletul a strigat cât
l-au ținut puterile: „Stane`! Bă Stane, fiți-ar pălăria a dracului, ne vom
întâlni din nou”.
Altfel spus,
Stan, Ființă coborâtă la nivelul omului contingent, ființează sub imperiul
dorului, de data aceasta, speranță a zidirii și rezidirii sale.
În particular, atât expresia „firea de a fi”, dar și
cuvântul „dor” au conotații greu de explicat la nivelul limbajului curent, iar
când el devine ingredient în iubirea aproapelui, în iubirea de semeni, unește
lumea. Despărțirile frâng suflete. Prin urmare, atunci când „tu” sau „eu” vom
spune: „am să mor de dorul tău” – facem nu doar declarații de dragoste, ci
scoatem la vedere din sufletele noastre, profunzimi nebănuite.
Știu că unii dintre voi, fie și doar în gând, vă
spuneți: „ăsta iar bate câmpii!” - dar, mă rog, fiecare cu câmpii lui...

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu