„Europa
înseamnă valorile Talmudului”?
Redactia
ART-EMIS
04
Mai 2025
Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen,
a ținut un discurs la Universitatea Ben-Gurion din Negev (2022), prilej cu care
a primit un doctorat onorific.
Discursul președintei Comisiei Europene - Ursula von
der Leyen - la Universitatea Ben-Gurion
„Vă mulțumesc foarte mult, mazel tov (noroc bun),
Președintelui Chamovitz,
Profesorului Hames,
Profesorului Pardo,
Profesorului Mizrahi,
Excelențe,
Dragi profesori,
Dragi studenți,
Shalom (pace tuturor),
Mă simt onorată și smerită de această recunoaștere.
Faptul că doctoratul onorific provine de la această instituție prestigioasă,
Universitatea Ben-Gurion din Negev, are o semnificație foarte specială pentru
mine. Acest lucru nu se datorează doar faptului că lista doctorilor
dumneavoastră honoris causa este cu adevărat impresionantă - de la Simone Veil,
după cum am văzut, la Yitzhak Rabin. Există, de asemenea, un motiv mai personal
pentru mine. Sunt o femeie europeană de naționalitate germană. Și în urmă cu mai
puțin de 80 de ani, milioane de evrei au fost uciși de germani în cea mai mare
crimă din istoria omenirii. Noi, în Germania, ne asumăm responsabilitatea
istorică și perpetuă pentru această distrugere inumană a civilizației. Este o
pată de neșters pe conștiința țării mele, pe care nu trebuie și nu o vom uita
niciodată. Prin urmare, pare un miracol faptul că un german ca mine este primit
și onorat aici, în statul Israel, ca prieten între prieteni, la doar câteva
generații după Shoah.
Însă nu este niciun miracol. Faptul că mă aflu aici
este consecința unei alegeri făcute de statul Israel și de un om mai presus de
toate: mărețul David Ben-Gurion. El a fost cel care a făcut primul pas istoric
spre reconcilierea cu germanii. El a crezut că cel mai bun mod de a onora
memoria victimelor este de a construi un viitor mai bun. Este, de asemenea,
meritul lui David Ben-Gurion că țara mea a privit pentru prima dată în ochi
victimele crimelor noastre. Tânăra democrație germană a devenit mai puternică
datorită dezvoltării prieteniei sale cu noul stat Israel. Ne-am înfruntat vina
și responsabilitatea. Și toate acestea în timp ce proiectul european își făcea
primii pași. Motivul pentru care a fost fondată Uniunea Europeană constă în
două cuvinte simple: Niciodată iarăși. O nouă generație de germani a fost
crescută cu această premisă, inclusiv eu. Pot spune, fără rezerve, că nu m-aș
afla astăzi aici dacă nu ar fi fost David Ben-Gurion.
De când mă știu, am fost convinsă de două fapte foarte
simple. În primul rând, nu există Europa fără evrei europeni. Și în al doilea
rând, Europa și Israelul sunt menite să fie prieteni și aliați. Pentru că
istoria Europei este istoria poporului evreu. Europa este Simone Veil și Hannah
Arendt. Europa este Mahler și Kafka, și Freud. Europa înseamnă valorile
Talmudului, simțul evreiesc al responsabilității personale, al dreptății și al
solidarității.
Astăzi, la aproape 80 de ani după Shoah, viața
evreilor din Europa este din nou înfloritoare. Țări precum Portugalia și
Austria își redescoperă patrimoniul evreiesc. O văd și în Bruxelles. Așa cum a
arătat filmulețul: în urmă cu doar câteva luni, am avut onoarea de a aprinde
Menora de Hanukah în inima cartierului european. Ce experiență. Și totuși,
viața evreiască europeană este, de asemenea, fragilă și în pericol.
Antisemitismul nu a dispărut. Acesta încă otrăvește societățile noastre. Și
atacuri antisemite au loc astăzi în Europa. Este o amenințare nouă, însă este
același rău vechi. Fiecare nouă generație trebuie să își asume
responsabilitatea, astfel încât trecutul să nu se mai întoarcă. Acesta este
motivul pentru care am plasat lupta împotriva antisemitismului și încurajarea
vieții evreiești în Europa în centrul agendei Comisiei Europene. Democrația
noastră înflorește dacă înflorește și viața evreiască în Europa. De-a lungul
secolelor, poporul evreu a fost „o lumină pentru națiuni”. Și va fi o lumină pentru
Europa pentru multe secole de acum înainte.
Avem mai multe în comun decât ar sugera geografia.
Cultura și valorile noastre comune au creat o legătură profundă între Europa și
Israel. Și nu mă refer doar la participarea Israelului la concursul Eurovision
și la Liga Campionilor. Cea mai puternică legătură pe care o împărtășim este
credința noastră în democrație și în valorile democratice. Și aici, din nou,
moștenirea lui Ben-Gurion este durabilă. Ben-Gurion credea că puterea
Israelului depinde de instituțiile sale democratice. Și numai într-o democrație
cetățenii se vor simți obligați să își asume responsabilitatea pentru casa lor
comună. El are dreptate. Datorită acestei convingeri, statul Israel a înflorit
de atunci. Ați devenit o națiune prosperă, chiar și în cele mai dificile
circumstanțe și într-o regiune complicată.
Ați susținut drepturile femeilor în vremuri puțin
probabile, iar conducerea Goldei Meir a inspirat femeile din întreaga lume. Și
pe mine, ca tânără fată. Libertatea voastră de gândire a transformat o țară
mică, cu doar câteva milioane de locuitori, într-un deschizător de drumuri la
nivel mondial în materie de știință și inovare. Iar democrația a consolidat
legătura noastră specială de prietenie de-a lungul deceniilor. Astăzi, mai mult
ca niciodată, democrații precum Europa și Israelul ar trebui să se apropie și
mai mult. Nu pentru că democrațiile noastre sunt perfecte. Ele nu sunt
perfecte. Nicio democrație nu este perfectă. Democrațiile oferă mediul în care
o societate diversă poate prospera. Iar acestea sunt provocate mai mult ca
niciodată. Iar noi ne putem ajuta reciproc să depășim aceste provocări. Astfel,
împreună, ne putem apropia cu încă un pas de idealurile părinților și mamelor
noastre fondatoare.
Doamnelor și domnilor,
Astăzi, aș dori să mă concentrez pe scurt asupra a
trei dintre aceste provocări. Prima este provocarea care provine din
autocrații, a doua sunt schimbările climatice, iar a treia este regresul
democratic. Cea mai directă dintre aceste provocări vine din partea regimurilor
autoritare din afara granițelor noastre. Și, într-adevăr, ceea ce vedem în
aceste zile, agresiunea Rusiei asupra Ucrainei, este un război împotriva
democrației în sine. Este un război împotriva ideii că oamenii din Ucraina pot
lua decizii suverane cu privire la propriul lor viitor. An după an, societatea
civilă diversă și vibrantă din Ucraina a promovat schimbări pozitive și a
consolidat instituțiile democratice ale țării. Acesta este exact lucrul
împotriva căruia luptă Kremlinul. Nu ar putea fi mai simbolic faptul că primele
bombe rusești asupra Kievului au căzut chiar lângă poarta unui memorial al
Holocaustului și că propaganda rusă este construită pe retorica abominabilă a
„denazificării” împotriva unei Ucraine democratice. Vedem cu mare îngrijorare
vechea amenințare de a folosi poporul evreu drept țap ispășitor în timp de
război. Știu că Israelul a ajutat Ucraina cu tone de ajutor umanitar și un
spital de campanie, iar dumneavoastră ați primit zeci de mii de refugiați
ucraineni pe teritoriul dumneavoastră.
Într-un război împotriva democrației, avem cu toții o
miză. Iar pentru noi, europenii, miza nu poate fi mai mare. Kremlinul s-a
folosit de dependența noastră de combustibilii fosili din Rusia pentru a ne
șantaja. De la începutul războiului, Rusia a întrerupt în mod deliberat
aprovizionarea cu gaze a Poloniei, Bulgariei, Finlandei, companiilor olandeze
și daneze, ca represalii pentru sprijinul nostru acordat Ucrainei. Dar
comportamentul Kremlinului nu a făcut decât să ne întărească hotărârea de a ne
elibera de dependența noastră de combustibilii fosili din Rusia. De exemplu,
explorăm în prezent modalități de intensificare a cooperării noastre energetice
cu Israelul. Avem două proiecte majore în pregătire: cel mai lung și mai adânc
cablu electric subacvatic din lume, care leagă Israelul de Cipru și Grecia. În
timp, acesta va fi electrificat din energii regenerabile. Acesta este domeniul
în care trebuie să se îndrepte investițiile. Aveți o abundență a acestor
resurse naturale pentru a produce energie regenerabilă. Iar a doua este o
conductă de gaz și hidrogen curat în estul Mediteranei. Aceasta este o
investiție în securitatea energetică atât a Europei, cât și a Israelului. Iar
această infrastructură va contribui, de asemenea, la decarbonizarea mixului
nostru energetic. Este un exemplu extraordinar de democrații care rămân unite
nu numai în perioade de conflict, ci mai ales pentru a lupta împotriva acestui
dușman uriaș pe care îl avem, și anume schimbările climatice. Aceasta este
marea criză care se profilează în fundal. Trebuie să ne folosim toate
cunoștințele, ingineria și spiritul antreprenorial pe care le avem pentru a
inova, pentru a crea tehnologii inovatoare, pentru a lupta împotriva
schimbărilor climatice, pentru a face din această lume un loc mai bun și pentru
a o preda copiilor noștri care vor mai avea de trăit o primăvară, o vară, o
toamnă și o iarnă.
Schimbările climatice reprezintă marea provocare cu
care se luptă democrațiile noastre. Și nimeni nu înțelege asta mai bine decât
dumneavoastră, aici, în Negev. David Ben-Gurion credea că aici, în Negev,
creativitatea și spiritul de pionierat al Israelului vor fi testate, așa cum
spunea el. El vorbea întotdeauna despre „datoria de a face deșertul să
înflorească”. Și asta este exact ceea ce ați făcut de atunci. Și am ascultat
ceea ce mi s-a spus despre această universitate, după cum putem vedea în Școala
dumneavoastră de sustenabilitate și schimbări climatice. Mă minunez de modul în
care testați noi materiale de construcție care pot rezista căldurii deșertului
- soluții bazate pe natură - și de modul în care ați reușit să adaptați
culturile alimentare la clima deșertului. Având în vedere criza alimentară
iminentă, știm că acestea vor fi tehnologiile care vor face diferența dacă vom
stăpâni sau nu criza alimentară și vom avea, în timp, o producție independentă
în țările vulnerabile. Cu toate acestea, literalmente, ați făcut deșertul să
înflorească. Astăzi, soluțiile pe care le-ați cercetat timp de decenii pot
schimba viața a milioane de oameni din întreaga lume.
În urmă cu câteva săptămâni, am fost la Davos, unde
președintele Herzog a vorbit exact despre asta. A fost un discurs important,
care a avut rezonanță mult dincolo de regiunea noastră. Președintele Herzog a
făcut apel la o nouă alianță - și citez - „pentru a modela nu doar un nou
Orient Mijlociu, ci un Orient Mijlociu al energiilor regenerabile. Un Orient
Mijlociu care prosperă ca un centru global de soluții sustenabile în materie de
alimentație, apă și sănătate și ca o sursă de energie solară pentru Europa,
Asia și Africa”. Nu aș putea fi mai de acord cu viziunea sa. De zeci de ani,
Europa și Israelul cooperează strâns în domeniul științei și inovării. Chiar în
decembrie anul trecut, Israelul a aderat la programul masiv de cercetare și
inovare al UE. Acesta se numește Orizont Europa și are un buget de aproape 100
de miliarde de euro. Acum este momentul să punem cooperarea noastră în
serviciul celor care au cea mai mare nevoie de cooperarea noastră și în
serviciul luptei împotriva schimbărilor climatice.
Doamnelor și domnilor,
A treia și ultima provocare la adresa democrației pe
care aș dori să o abordez este poate cea mai subtilă. Această provocare este
interioară. Este riscul de regres cu care se confruntă toate democrațiile
noastre. Democrația este în mod necesar o lucrare în progres. Ea trebuie
exersată și reînnoită în fiecare zi. Fiecare dintre democrațiile noastre este
diferită și unică. Dar, în cele din urmă, democrația în toate formele sale se
reduce la același lucru. Așa cum spunea întotdeauna Ben-Gurion: „Atributul remarcabil
al democrației nu este guvernarea pentru popor. Este guvernarea de către
popor”. Democrația le dă oamenilor o voce. Le dă puterea de a schimba lucrurile
cu votul lor. În democrații, luptăm chiar și pentru libertatea altor oameni de
a nu fi de acord cu noi. Libertatea de a-ți spune părerea; libertatea de a te
răzgândi. Libertatea de a fi tu însuți - astfel încât, dacă ești diferit de
majoritate, să fii întotdeauna egal în fața legii. Și aceasta este ceea ce
unește democrațiile. Recunoașterea faptului că suntem cu toții diferiți, dar cu
toții egali.
Astăzi, acest lucru este contestat în multe feluri.
Societățile sunt din ce în ce mai fragmentate. Dezbaterea publică a devenit mai
polarizată și devine din ce în ce mai greu să ne concentrăm asupra binelui
comun. De la atacurile împotriva statului de drept, a presei libere și a
cercetării libere în unele părți ale Europei, până la drepturile minorităților
și coexistența aici, în regiune. Democrațiile trebuie să aibă loc pentru toată
lumea, inclusiv pentru cei care gândesc diferit, care cred diferit sau care
provin dintr-o regiune diferită.
Israelul este o democrație vibrantă, a cărei
reziliență este admirată în întreaga lume. Societatea israeliană este
incredibil de diversă. De exemplu, am fost impresionată să aflu că peste 800 de
studenți din comunitatea beduină studiază aici, la Universitatea Ben-Gurion.
Israelul este o mică felie de pământ unde trăiesc împreună oameni de toate
credințele și născuți pe toate continentele. Familii care trăiesc aici de
generații și familii care abia au sosit. Diversitatea poate fi o forță imensă.
Cu toate acestea, drumul către coexistența pașnică este lung. Iar democrația nu
se realizează niciodată odată pentru totdeauna. Acest lucru este valabil și
pentru Uniunea Europeană. Ca și alte democrații, Europa se confruntă cu
amenințări externe, de la dezinformare la interferența în alegerile noastre,
precum și cu provocări din interiorul societăților noastre, de la naționalism
la xenofobie, de la revizionism la antisemitism. Trebuie să ne consolidăm
democrațiile și modul de viață democratic în fiecare zi. Trebuie să ne cultivăm
deschiderea și diversitatea. Trebuie să ne apărăm libertatea presei,
independența judecătorilor noștri, egalitatea tuturor oamenilor în fața legii.
Menținerea democrației în stare bună de sănătate este o muncă grea. Dar este o
muncă valoroasă. Oricât de imperfectă ar fi, acesta este cel mai bun lucru
despre democrație. Autocrații nu pot admite greșelile. Democrațiile se pot
îmbunătăți și corecta întotdeauna. Pentru că noi, oamenii, le putem îmbunătăți
mereu. Pentru că noi, poporul, suntem gardienii supremi ai democrației.
Doamnelor și domnilor,
Cu privire la fiecare dintre provocările pe care le-am
abordat astăzi, simt responsabilitatea generației mele de a lăsa o lume mai
bună decât cea pe care noi am moștenit-o. Dar voi – generația tânără pe care o
văd aici în sală -, fiecare dintre voi, sunteți cei care vor scrie următorul
capitol. Energia voastră, empatia voastră, cunoștințele voastre, toleranța
voastră, munca voastră asiduă, dragostea voastră sunt cele care vor modela
lumea și democrațiile de mâine. Și asta mă face să fiu încrezătoare. Deoarece
generația voastră este, de asemenea, cea mai educată, cea mai conștientă de
schimbările climatice și cea mai deschisă la minte pe care a văzut-o vreodată
lumea.
Ben-Gurion a spus în primele zile ale statului Israel:
„Independența nu înseamnă doar eliberarea de sub jugul străin. Independența are
un sens pozitiv, iar acesta este cel mai important. Conținutul pozitiv al
independenței înseamnă responsabilitate. Este independența inimii. Și este
independența voinței”.
Trăiască Europa.
Nota redacției - Cu Shoahul în desfășurare comis de
Statul Israel în Gaza asupra palestinienilor, cum rămâne, ipocrito? Ei nu sunt
oameni?
Discursul ipocritei Ursula cred că a inspirat și
croncăniturile lui Ciolacu care, la rândul lui a afirmat: „Statul român modern
nu ar fi existat în forma sa actuală fără contribuția comunității evreiești”.
Că n-are „bac-ul” am înțeles, că habar nu are de Istoria României, am înțeles,
dar, cu zice românul: „Prostu' nu e prost destul până nu e și fudul!”.
Ursula și Marcel sunt o pereche potrivită pupătoare de
funduri mai sus puse. Sper că au mai rămas copaci netăiați de austrieci, așa că
Bolojane, fă bine și lasă-l Țe Țepeș să facă dreptate cum știe el (Ion
Măldărescu).
-------------------------------------------
[1] „Holocaust” este termenul englezesc
iar „Shoah” termenul ebraic folosit pentru a descrie genocidul comis de
Germania nazistă în timpul celui de-Al
Doilea Război Mondial. Ambii termeni au o dimensiune teologic-cosmică.
„Holocaust” este derivat din cuvântul grec
pentru „complet ars” și este în general definit ca o distrugere enormă cauzată
de foc sau de alte forțe nonumane.
„Shoah” își are rădăcina biblică în
termenul `shoah u-meshoal (pustietate și devastare) care apare atât în Cartea
lui Sofonia (1:15), cât și în Cartea lui Iov (30: 3).
În Statele Unite și Regatul Unit,
„Holocaust” este termenul mai obișnuit, în timp ce în Europa continentală
termenul Shoah s-a dovedit a avea o mai mare rezonanță.

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu