Motto: "Nici un proroc în țara lui, nu-i bine primit"
(proverb biblic)
Eminescu e dreptul de
a fi, deptul de dulce Romanie, Duh de adevăr zi de zi de zi și viață întru
armonie cu profund
și"falnic
viitor"ce mi-a pătruns în casă și-n gând
cu lac albastru și
codru,
cu plopi fără soț și
flori albastre cu modru
pe alei cu tei
înfloriți din batistă scoțând dalbi porumbei
și nealcoși Harapi
albi
cu rost, orânduială, de
popor, cum Dumnezeu ni l-a dat răsărit de soare cu cer înstelat,
veșnicie, care s-a
născut la sat
cu preaplin de
caracter,
că-n buză de oraș a
dat
din iesle
dobitocească
ca Luceafărul să
strălucească pe cer,
prin geniu,lumea să
mântuiască,
de spiritual păcat, de
iz național,
de patriotismul de
epigoni demonetizat,
că-i la modă, în vogă
și se mai uzează și poartă
și astăzi în artă
de vine vorba: celui
care are,
i se va mai da, iar
celui ce n-are,
că n-are ce vinde,
i se va lua și cât
are
(și nu-s logăre
bla-bla inutil joc de copil cu ala bala abacadrabra nenutil,
că: cine minte n-are,
n-are nici ce vinde,
că n-are nici cum a
înmulți talanții, "dacă esti prost stai acasă", cum zice Revnic Ioan "Burdea"?
că, decât prost mai bine orb, corb alb!? își bagă nasul unde nu-i fierbe oala
și Vica Ludovica "Păstaie"?!)
ca-n veci de veci
omenirea să nu se prăpădească,
căci craii de la
răsărit
care după stea au
venit
lui au dăruit luminat
și curat, ordonat și disciplinat,
cum scrie cartea,
c-are mult de
suferit,
lumea de salvat,
de mântuit,
după cum prorocii au
prorocit...
și după cum zice și
David:
ce poți face azi nu
lăsa pe mâini
nu lași neânmulțit în
pace și pâini,
că steaua i-a răsărit
în răsărit
cu pace să ne
aliluiască și miluiască,
că cine-ș dă lui își
dă
și cine-ș face lui
își face slujba boabelor, liturghie și vecernie-n spice
cu sferic practic ca
o mare unduind holdele pe pământ corabie cu prora-n vânt
bunăcuvință, abundență-conștiință
să ne alduiască, ca să fie omenesc cum cele tri ursitoare i-a ursit firesc,
cum cele tri
ursitoare bine i-a vestit
pentru a fi cel mai
cunoscut, cel mai iubit,
cel în veci de veci
primenit om de pomină, om-lumină,
om potrivit la timp
potrivit,
la locul potrivit
născut, primenit,botezat,sfințit,
miruit,
dar tot cu rău să fie
primit deși-n casa ospitalieră, cu omenie,
e iubire, e drept la
fericire,
fir-ar să fie!
Pavel Rătundeanu-Ferghete
Plagiat După
"Acuarelă de Ion Minulescu" (Poem)
Prim-ministrului
Victor Viorel Ponta
Mi-a ieșit personajul
plin de curaj fără penaj, golaș,golănaș,
din scenă, din
decor-piesaj, ca o nelumină a ieșit huligan,
cu trăire
neartistică,
cu trăire-n van,
a ieșit în gol din
spectacol, din folosul și rostul social-uman rostuit pentru popor dumnezeiesc,
dezinteresat anume și
firesc,
destinat cu nume
și cu pronume ca cel
botezat
pentru culme
având sau neavând
savant mireasa balț, țol,
fotoghin-făcător de
lumină pentru roadă cu față de grădină
cu doldora de
abundență,
de
știință-conștiință,
cu ziua care înhămată
la bine
se cunoaște artă
prin ce ni se cuvine
de diminață
(se traduce fotoghin,
în: "făcător de
lumină,"
îmi explică
profesorul director de muzeu Emil Lazăr-Dejanul,
ca provenind din
limba elină)
adică: petrol, gaz în
lămpaș,
în candelă, pentru
omul cinaș și pentru mire, naș,
mirele având din zece
fecioare
doar cinci pregătite,
în așteptare de mire,
că duh sunt și viață
sunt-
chivot sunt pe pământ
candidând pentru
fericire,
cu drept și preț de
înviere
(având în spectacol,
un ieftin Poanta,
un tandru și blajin
rol cu racheta, cu parapanta,
prăpăstios destin de
pace,
de senin înteres meschin,
peșin,
că-n vecernie de
globalizare
boabele din vârf de
pai,
în spice liturgice,
hrănitoare, sunt răsărite ca soare
pe veșminte
și crescute hăbăuce
dar din dar, pâine fierbinte,
sfințenia bucuriei
înmulțite-n har
pe picior de plai,
pe gură de Rai,
gata-n pârgă, gata de
secerat,
să se dea cu lopata
de lopătat,
de aerisit, de uscat,
aur strecurat de
adunat,
de treierat, de
spălat,
de măcinat,
că dulcele semănător
e lăudat
cum mirabilei sămințe
prin moară alt nume
de tandrețe a dat,
ca izvorul în drumul
călătorului anume așezat sub mărul de lângă drum
pentru omul ostenit
de teroarea
și globalizarea
cădurii,
"laudator
temporis acti"
să aibă unde a se
adăposti de nepăsarea mării care distruge fără milă țărmul
(dar la ce vorbesc în
tri peri? cine din nenăscuții născuți vor a pieri?!).
Ară mai mult decât
grăpează
(Nu ară cât grăpează)
dar oare ce planuri
are Ion Minulescu în romanță?
cui face respectosul,
bine crescutul, revereanță?
cui zice bună ziua
de dimineață cu
tandreață? cinstit să fie cine pe cine învață?
pentru cine bate
Victor-Viorel Poanta apa-n piuă?
pentru Daciana ori
pentru socru-su Sârbu, ca advocat nebăgat? pentru cine justițiaru copotele bate
(face dreptate,face ziuă)?!
pentru cine se face
că plouă ca bobița să se ouă
din două nouă
pe lună plină și
nouă,
pe lumină divină?
că scriind o romanță
Ion Minulescu,acuarelă de urgență,
în orașu care plouă,
plouă masterate și
doctorate (doctoranzi,
leoparzi,
care mușcă pe cei
săraci nefăcând nici lui Dumnezeu pe plac,
că nu plouă în coșu
zilnc cu frac pentru bal,
dar de trei ori pe
săptămână cazi din cofă-n ciubăr,
din puț în lac și tot
un drac
în orașu lumină unde
plouă cu smântână,
ca cei doi, Victor și
Daciana, bătrân și bătrână prinși de mână cu îndemână
să mănânce pâine
cu margarină la micul
dejun
și se bea ceai
ca să geamă de foame
poporul, vai,vai!
iar la ameazăzi
adidași
în sos cu macarone
de până seara mori de
foame
în orașu unde plouă
de trei ori pe săptămână cu lumină, cu smântână Patrie Limba Română
avându-și la figurat
și la propriu înaltul,
că ne sâcâie ruginite
deznodământ membrele negresate
de realitate
că pe vânt și ploaie
se îndoie
moș și babă, doi
roboți pe trotinete
scăzuți din înălțime,
fără profunzime,
două jucării care se
bâțâie și bâlbâie prin ploaie
Ion Minulescu
fleceros
clop de paie larg ca
la Făt-Frumos
foe verde leru-i ler,
om de caracter,
cugetător liber,
acrobat pe drod, în
echilibru fără egal ca un pom supraâncărcat de rod,
romantic sub cer
deși în orașu lumină
două jucării stricate,
Victor și Daciana, mașinării
uzate,
ba chiar stresate, ruginite,
scârție din încheieturi ploate,
fără îndemână cu iz
de aventuri
în Patria Limba
Romană,
căzute în vergea
umblând desculț, pisicuț,
cu hainele cam ude,
că uscate n-aveau de
unde
picurând ca două
lumânări de ceară aprinse, în țărână, cu neputința în cădere liberă,
râsu și plânsu, ocară,
pentru neam și țară,
două păpuși ramolite
robokok trase de sfoară,
că s-dat romanță,
lege de urgență,
că hurducă, scârție,
merg ținându-se de
mână
două nevoi prin
orașul Bucur-lumină,
în orașu unde plouă
cu motorină
de tri ori pe
săptămână, plouă dragoste și dor,
raliu
roz Patrie Limba
Română
pe cont propriu
ascunzând goz și lux
sub preș,
"piscuț" încălțat
sau desculț, roz ascultând pe Băsi,
că iarna nu-i ca
vara,
că iarna faci carul
și vara sania cu foe de parcurs: Turcia, Italia, Spania...
ascunzând șmecheria
de stres,
menisc operat în
Turcia
pe sub mână și peste
mână-aur strecurat,
bandit contra
umanității,
ca mafia
să rezolve operația,
găsind barosan cea
mai propice soluție, la ecuație,
în orașu unde plouă
de trei ori pe săptămână lumină, romanță de urgență,
ca pisicuț să se
înfrupte
din oala cu smântână
pe săturate,
însă nesătul,fudul,
tot să nu fie dștept
destul.
Pavel Rătundeanu-Ferghete
Bună Ziua Ieșanule,
Mama dracului ști ce bazaconii au
în cap acele buruieni înveninate fără Hristos și Dumnezeu,care-s niște
catrastofe socio-demențiale, că ăia au cenușă în loc de creeri ori tărâță pe
care le mâncă porcii dacă nu-s amestecate cu diamante ca să-și spargă dinții și
măselele. Ei sunt niște bombe anume să explodeze, deși nimeni nu le-a cășunat, făcut
vre-un rău, deși nu așa vădit sunt "camelio", ața, nu cămila cum se
crede c-ar intra prin urechile acului, însă ce-i cert au devenit o povoară
pentru semenii lor pe mapomondul evadat înteresat de ei. oare cine li-s
semenii? nu-s alții, decât cei cu care ajunși la oază indiferent de ce culoare
or fi politic, însă beu din aceeaș vas, burduf ori cocoașă, apă tulbure, apa
dromaderilor fără ca să-și scoată corb la corb ochii, cum nici ciumații noștri
coioți nu-s lupii sanitari a pădurii să curețe hoiturile dintre ei, pentru'ca
oamenii cinstiți, oamenii de rând (unii batjocoresc limba încercând să ne
deruteze înțelesul vorbelor, să le denatureze valoarea social-umană de comoară,
de cazanie care o cântă cazanie și odă de laudă, să se poată bucura de bine în
pace și bunăcredință cu bună cuvință, ca să se cunoască sporul, rostul, folosul
și nu ponosul prin ziuă de dimineață cum zicea Eminescu stând la un pahar de
vorbă în bojdeuca din Țicău așteptând să le aducă Irinuca acele
plăcinte-poale-n brâu după care gura pofticos cântă în Patra Limba Romană. Unde
nu-i omenie nici Alah nu binecuvântă, ca să nu zic ce-i unde nu-i minte, că
explodează bombe și arme kașnikov latră și-i dezastru, prăpăd,dezechilibru și
omor fără o orânduială, fără o dragoste, fără un folos, o dragoste care
dragoste cere cu pasiune cu stăruință de a face cu răbdare binele ca bonus de
viață paine de toate zilele în culori si arome de Rai al binelui și bucuriei
care-n bunătate și sfințenie își îmulțesc talanții pentru a motiva, dovedi, că
nu fac degeaba umbră pământului cum face câinele inutil umbră blocului. Tu
hrănești s-ar putea alte ideei cu firimiturile pâinii și osciarele rezultate de
la peștii înmulțiți de Isus pentru a ne hrănii pe calea cu adevăr și viață. Tu
ești ca răsăritul soarelui un om cu bun simț și sentimente grăitor umane, dar
la câți vor trebui o vorbă și va fi suficient ca la Stan-Pățitul fară a mai fi
nevoie de o sută de bâte ca să se scotă din scorbura capului gărgăunii, bolunzănia,
de a face altora rău. Noi ne risipim în pilde, în vorbe de duh, dar câți vor
lua aminte și vor învăța aducând pacea și tihna pe pământ ca pe o mană cerescă
ce-a dat-o Dumnezeu pentru poporul lui Moise în pustie în drum spre Canan, țara
Făgăduinței (oare emigranțilori li s-a promis o asemena țară sau li s-a urât cu
binele din țara lor și au pornit în acest exod al deranjului, a tulburării,
stricând armonia existentă ca ordine mondială? că duh al adevărului, al vieții,
zău nu sunt, chiar dacă creștinii noștri le ies în cale omenește cu pâine, pace
și sare și cu-n bine ospitalier posibil, ca bănuții văduvei în cutia milei, dar
ei vor înțelege efortul social-uman al semenilor lor, vor înțelege oare acest
fapt ca să nu ne tragă-n piept? (eu mă îndoiesc ca să cuget și cugetând să
exist,vorba lui Decartes), dar dumneavoastră ce înțelegeți din acest fenomen
talmeș-balmeș, o problemă majoară a omenirii? Doamne ajută! Servus, dragule și
numai bine cu mult soare și cu multă caldură la casa omului! Emigranții au casa
cucului și odihna vântului dacă-s a drumului cu pustiul sufletului lor. Nu m-aș
dori în penele lor. Cu ce-s mai buni.
IM MEMORIAM MIHAI
EMINESCU
Mă lovesc de Pisicuț, de
rentoarcerea lui Băsi-n ringul politic și de grozavul mut ca o lebădă (nemurit
de baladă,Iohannis) și mă întreb în mare veselie, sorcova vesela: nu cumva-s
premiați cei care scriu în operele lor mai orbitor, absurd, defăimător, stil
Mircea Cărtărescu, deși nu tot ce se naște din pisică mănâncă șoareci
chipurile, c-ar scrie real, regal, despre România din anii de război și de
după, comuniștii fiind niște aberanți vampiri cum și-i închipuise absurd acel
scriitor american pe Vlad Țepeș-Dracula, un diamant al cinstei și a păstrării
ordinei și disciplinei, dar din fantezia sriitorului american e luată de bună
de ai noștri voinicoși și fac cu Elena Udrea înfrunte, brend turistic de țară, luând
în râs propriul popor, care suferă din cauza că-i prost condus, că-i veșnic
amăgit, mințit, deși-i recunoscut în lume poporul român, ca muncitor, brav,
inventiv, creativ, intuitiv, spiritual, cu-n folclor național, cu o tradiție, deși
e prost gospodărit și după revoluția din decembrie 1989, că nu se ști nici
acuma, ba că a fost revoluție, ba că-i lovitură de stat și după un sfert de
veac nu se ști, ci doar se vorbește de-a pomana (moaca,în vânt), dar nimic
precis: cine-i vinovat de sângele vărsat, de aducerea minerilor în București
eccetera,eccetera, că n-am la mine cetera, deși pe mine m-ar înteresa mai mult
traiul omenesc ("Să trăiți bine!") traiul mai bun al poporului și să
se rentoarcă acasă tineretul plecat la muncă pretutindeni, să se rentoarcă cei
care mai cred într-o Românie Mare, prosperă, că dracul care și-o băgat coada a
"șperso", s-a dus naibii și alt trai e pe la noi, aici trebuind să
servești, slujești, doar pe Dumnezeu și doar "dulce"România cu
"falnic viitor", la care a visat cu mult curaj, cutezător, și
genialul Mihai Eminescu, "Eminovici de la Ipotești". Dumnezeu să ne
dea doar bine, pace și o viață mai bună cu sănătate și bună învoire!
Pavel Rătundeanu-Ferghete
PRIN EMINESCU (Poem)
Im Memoriam Mihai
Eminescu
Prin Eminescu sunt un
larg, logos-Cuvânt Dumnezeu, Făt-Frumos din lacrimi
întru Duh de adevăr,
de viață-n templu
sfânt, Luceafăr de România sunt,
Luceafăr-curcubeu răsfrânt
în culori pe-ntins de catarg cu raze-n omenesc pământ și mare luminat curat,
veșnicie născută la sat
cu drept de a fi,
răsărit de drag să
răsar deși încă n-am apus vreodată-conștiința celui mai mare om care a trăit
vreodată,
despărțind apă de
uscat
cu deschisă paletă-n
divers și unitate de pace și belșug de univers și larg
de bunăcuvință
să-și desfășoare val
după val
ca s-adape și
hrănească lanul de grâu și pomul răsădit,cocoțat ca un far iubit,pe mal,
pentru a despărți
întunericul de ziuă
ca omul să fie om
pomul-pom și
porcul-fript
în buzunarul cerului,
pe Altarul Soarelui,
omul să fie mai
deocheat,
să fie mai de
poveste,
mai bună veste,
mai fără pereche,
ca vinul vechi
și cerceii roșii de
cireșe de mai,
după ureche.
Prin Eminescu scriu
cu lumină,
cu poame de grădină
și înaintez spre ziuă
și ziorel de ziuă
pâine de toată ziua
bună ziua
și lumina mă lumină
cu lumină din lumină,
cu roadă deplină, divină,
de grădină și
stupină...
pace și bună învoire
între oamenii iarbă verde de-acasă și de pretutindeni,
culmi de Dumnezeu
și logos în culori
curcubeu,
că-n dragoste rănit
și eu
am dor ușor și greu
și oblăduirea mi la
EL.
Pavel Rătundeanu-Ferghete
CU ÎNDEMÂNĂ ORI PESTE
MÂNĂ (POEM)
Ca un superman nu
trăim prin nobil și sublim în van,
nu trăim neutil, ca-n
alabala..., joc teribil de copil,
tuTrandafir Simpetru,
având o viziune socio-cosmică,
cu o mare încărcătură
metaforică
de pe un tărâm de
basm,
de altruism.
Totul e supra saturat
de imagini aerate, detailate, dantelate,
peste margini,
că mare bucătăreasă e
foamea asta poetică
cu multul liric
ascuns parcă de soare,
de "misterul
nopții"
în binecuvântare.
Dincolo de metaforă
este realitatea
cotidiană năzdrăvană,
barosană de neam și
țară,
ca un templu
pur și simplu
(pântece fertil ori
steril
de femeie
aprigă ca o scânteie)
din care ne-am
elibera
în soarele care ne dă
privirilor vitraliile colorate
de realitatea cu
"oful!"
în care trăim poetic
cu propriul noastru
aparte
de responsabilitate
și de prometeic,
că-n dragoste și dor,
suntem cu trepte la
curți
cu multe trepte spre
mare trecere,
deși nu-i tocmai ușor
printre spini și colți de piatră
cu durere
și printre câini care
te latră ori te înhață de picior să te tragă de fapt în piept aproapele pe
propria vatră Patrie
Duh De Adevăr, Viață
și Simetrie
cu îndemână ori peste
mână,
Patrie Limba Română.
Pavel Rătundeanu-Ferghete
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu