Până în momentul de față, poeta bârlădeancă, Dorina Stoica, ale cărei încercări
lirice datează din perioada anilor ’70, când era liceeană la Colegiul Codreanu;
și-a adunat cu hărnicia unei tăcute albine, în biografia lirică opt cărți:”De
la poezie la rugăciune” (debut 2008, Editura “Sfera” Bârlad); reeditată și adăugită
în 2010 - poezie religioasă; “Daruri”(Editura “Cronedit” Iași) – poezie
religioasă; “Raiul în care am fost” (Editura “Sfera” Bârlad 2011)-proză scurtă;
“Izvorul îndepărtat”(Editura “Pim” Iași 2011), - povestiri cu tâlc în versuri; “Bietul
om sub vremi” cu un titlu costinian, (Editura “Pim” Iași 2012) - proză
memorialistică; “De Florii în Țara lui Iisus”(Editura “Sfera” Bârlad- 2013) -
jurnal de călătorie; “Când nu Te iubeam” (Editura “Pim” Iași 2014-antologie de
autor, poezie religioasă și iată, “OCHIUL CURAT” (Editura “Pim” Iași 2015),
poezie - grafica și copertă de Mihai Cătrună.
Cu ultima (până acum) apariție editorială,
autoarea Dorina Stoica ni se
prezintă într-o cu totul altă ipostază poetică, într-un alt regim liric, chiar
dacă tematic, se menține pe aceiași poziție: iubirea și moartea. Altfel spus,
Eros și Thanatos sunt eterni, dar în jurul acestor statui, roiesc expresii
lirice și atitudini existențiale schimbate.
Trecerea (roirea) se face revolut față în față cu
sensul cronologic al umanității, de la religios la mitic:” scufundați în mlaștina
simțurilor/ deodată n-am mai putut suporta/ mirosul florilor puse la presat /
în toate cărțile de rugăciuni.” („Un fel de poveste”).
Aceasta
deturnează chiar dacă nu total tonalitatea și ideatica biblică din volumele
anterioare la accea mireană, de la sacru la profan, probabil premeditată, se
explică prin efortul autoarei de a nu cădea în monotonie și manierism osificat,
de a descoperi noi teritorii și frontiere lirice și este cu certitudine de bun
augur. În felul acesta expresia se reînnoiește și se purifică, năpârlește ca
teriomorfele ce-și leapădă pielea veche într-un teritoriu de spaimă. „Mă
dezbrac”, în această accepțiune este cea mai reușită poezie a volumului: „ies
pe stradă seară de seară după asfințit/ doar pe străzi dubioase/ mă înalț pe
tocuri/ sunt stridentă/ ca o ciupercă otrăvitoare/ uneori câte un bărbat/ cu
portofelul și pântecul umflat/ mă întreabă ce fac/ îi răspund sec/ mă dezbrac/
mai întâi însă mă descalț/ arunc pantofii cu tocuri înalte/ scot pantalonii cu
fese false/ bluza cu umeri falşi/ dau jos sutienul cu sâni falși/ apoi peruca/
genele false/ bijuteriile false/ în cel din urmă/ mă dezbrac de caracter/ mă
strecor în pat/ lângă necunoscutul ce imprudent/ mă întrebase ce fac”.
Cartea este
structurată în patru odăi de singurătate: “Sentimente”, “Ce iubire e asta?”,
“Exitus” (din care face parte poezia mai sus amintită, ceea ce ne face să
credem că în viziunea poetei trăirea în pacat este un fel de trăire în moarte)
și “Ochiul curat” (care dă și titlul volumului).
Câte poeme nu s-au
scris despre iubire și de iubire și la iubire în lirica românească! Și câte
nu se vor mai scrie...
Și totuși, Dorina Stoica reușește să depășească
(în bună parte) atitudinile, viziunile tradiționale. Iubește prin poezie poezia
în felul ei, ca o călugăriță adolescentă, lucru rar, într-un ev-mediu fără
ceremonialuri “/și pentru că mi-e teamă/ să urc scara ce duce la sufletul tău/
îți voi arunca frânghia/ legată de bucata mea de cer/ ca să cobori în mine/”(“Te
desenam cu raze de soare”).
Eul liric
devine o domniță medievală, care încearcă să rostească înaintea singurătății (iată
confesiunea) „Un fel de poveste” sentimentală, nu neapărat nichita-stănisceană,
punctată de notații senzitive sub privegherea unui ochi interior pur. Pare a fi
o iubire visată înapoi, dar și o dragoste pentru un altul inedit, sau cel puțin
o tatonare a unor noi decoruri în care visează un anume ritual de afecțiune
posibilă. “eu te-am luat din vis/
te-am primit în casă/ în grădina cu busuioc înflorit/ lângă fântână/ ți-am
deschis ușa inimii/ poți să intri fără să bați/ bântuie-mi diminețile/ nopțile
din spatele draperiilor/ le-am umplut de tine” (“Visez în culorile
curcubeului”).
Mai trubadurește și mai
romantică se evidențiază ipostazele erotice în a doua secvență a cărții.
Poemele nu mai au titlu ci doar câte un asterix, iar expresia curge firesc fără
prea mari sufocări stilistice. Totul se aprinde sfios de nelămuriere, pentru că
sentimentul de dragoste („Ce iubire e asta?”) se confundă cu acela din trecut
dar pare a ascunde și un mugure pentru ceva imaginar, „Brațele tale imginar
m-au cuprins atât de strâns,/ de credeam că vom rămâne veșnic în somnul meu,/
înlănțuiți până la sfârșitul veacurilor/”.
Poeta
schimbă rolurile, este o Marie de France care iubește „un prinț îndepărtat”, un
fel de Jurfre Rudel, căutător al unei prințese îndepărtate, chiar inexistente:
„Odată ai trecut pe lângă mine, m-ai privit în ochi/ ai zâmbit, apoi ai mers
mai departe./ Poate nici nu erai tu.” Pentru că, se întreabă în continuare
“Cine să înțeleagă o femeie îndrăgostită/ de un baărbat pe care nu l-a văzut
niciodată?”
Mai curios e
că, din acestă atitudine de „curtenie” și „curtenire” cu parfum aristocrat, se
urmărește întoarcerea la „casa țărănească” umplută de copii, la o iubire „pe
fânul cosit”, după care va urma urcarea la „ceruri, Împărați”(„În altă viață”).
A treia
secvență „Exitus” (dedicată artistei A.C, autoarea ne va dezvălui cine a fost
și ce a determinat-o să-i dedice câteva pagini din carte), este dominată de
fiorul thanatic. De sorginte folclorică (“Ielele”), aburind în simplitatea
rostirii, rostuiri populare, versurile devin mai oraculare susținute de o taină
existențială “dar pentru
mine în luna când înfloresc teii/ sunt necesare cimitirele/”... Pentru că „tainele
rămân taine / pentru moment”.
Ea este cutremurată
de fantoma unei poete moarte, al cărei suflet o chinuie ca un stigoi de ceață
albă și ar vrea să-i intre în trup și s-o locuiască. Lucru poetic admirabil,
consider, “e prizonieră
strigătul ei e mult, acolo nimeni nu aude/ e poeta/ fără trup aleargă/ vrea
trupul meu pentru păcate/ are nevoie urgentă de el/” („Poeta”).
Și, în
sfârșit, a patra secvență, „Ochiul curat” (asupra căreia nu doresc să fac
referiri deoarece am mai scris despre poezia religioasa a poetei), readuce
cumva în prim plan sentimentul religios al ființei. Pot semnala doar că unele
poeme cad, iremediabil, în discursivitate și notație cotidiană ca de exemplu în
poemul „Într-o gară”.
Totuși dacă
privim întregul și nu luăm în considerație partea, această nouă apariție
editorială a poetei bârlădence Dorina Stoica, respiră poezie.
Simion Bogdănescu
***
Drumuri
Sunt drumuri de zi,
drumuri de seară,
drumuri ce urcă,
altele coboară,
drumuri înguste,
rătăcitoare,
sunt drumuri ce duc
spre nicăieri.
Mai știu alte drumuri,
dar nu sunt din lume,
ele poartă numele Căi,
acestea din urmă
sunt drumuri grele,
pe ele se merge,
doar către Sus.
Sunt Căi de zi,
dar și Căi de noapte
e bine s-ai Îngeri
tovarăși de drum.
Să nu spui vreodată,
“Calea e lungă,
vreau înapoi
să mă întorc.”
Se lasă-nserarea
peste lume
Dorina Stoica
105
ceața e deasă,
nu văd prin ea.
“Hai, vino cu mine,
va fi iar Lumină
și stelele toate
vor străluci.”
Aștept, Doamne Sfinte,
să treacă noaptea,
s-ajung la capătul
Căii de Sus.
Urc iarăși Golgota,
spinii mă-nțeapă,
merg înainte,
scrâșnesc din dinți.
La capăt de drum, ostenită,
cad ca și Tine,
sub Crucea grea.
Aștept cu răbdare,
să mă faci viu, Doamne
și iarăși să-Învie
vie Împărăția
Sântă a Ta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu