La șapte ani
după publicarea ediției integrale a caietelor poetului, manuscrisele sunt de
negăsit în formulă completă în bibliotecile importante din țară. Facsimilizate
cu scopul de a deveni un instrument util de lucru, unele dintre cele mai
importante manuscrise ale literaturii române zac nefolosite, din 2009, în
depozitul Bibliotecii Academiei.
Titu Maiorescu
dona în ianuarie 1902 Academiei Române toată opera scrisă de mână a poetului.
„De la Mihail Eminescu posed - dăruite mie de dânsul în diferite ocaziuni –
multe manuscrise, parte poesii publicate, parte studii, traduceri și articole
de presă. Toate aceste manuscripte, așa cum se află: în cărți cartonate, în
caiete cusute și în foi volante, vi le trimit alăturat și le dăruiesc la rândul
meu Academiei Române pentru a servi celor ce se vor ocupa în viitor cu
cercetări mai amănunțite asupra vieții și activității marelui nostru poet”,
declara criticul într-o ședință a Academiei.
Exact 114 ani
mai tîrziu, epopeea acestor manuscrise, devenită în timp o absurdă aventură
birocratică, pare departe de a fi încheiată. Încercări de a reproduce caietele
lui Mihai Eminescu, protejând astfel originalele, care nu mai puteau fi
răsfoite din pricina degradării, au fost multe de-a lungul istoriei noastre contemporane,
însă până la inițiativa academicianului Eugen Simion, proiectul nu reușise.
Ideea
reproducerii anastatice a manuscriselor a fost excelentă, iar multiplicarea
acestora într-o ediţie cu difuzare naţională ar fi trebuit să însemne
facilizarea accesului cercetărilor la tezaurul eminescian. Din păcate, visul
lui Constantin Noica din anii `70, invocat atât de des de inițiatorii
proiectului, a fost împlinit numai formal. „Există, într-adevăr, în mijlocul
nostru o comoară de care abia ne atingem, de teamă să n-o prăpădim: sunt cele
44 de caiete ale lui Eminescu. Ele se păstrează cu grijă, la Biblioteca
Academiei, şi se împrumută foarte rar, numai cercetătorilor mai în vîrstă;
caietele îşi ascund tot mai mult slova lor aleasă, de lumina zilei, şi rămân să
fie păstrate în cât mai bună stare pentru generaţiile viitoare. Dar ele ne
privesc pe toţi! Ele pot vorbi tuturor, într-un fel, şi mai ales oamenilor
tineri. Nici un tânăr nu are acces la caietele acestea şi totuşi pentru nimeni
întâlnirea cu ele nu ar fi mai răscolitoare decât pentru un tânăr deschis către
cultură”, scria Noica, în Introducere la miracolul eminescian.
După șapte ani
de la publicarea celor 24 volume de manuscrise facsimilizate – operaţie care a
costat statul român suma de 900.000 lei, am încercat să aflăm câți tineri, așa
cum și-ar fi dorit Noica, caută aceste cărți în sălile publice de lectură și
care sunt bibliotecile unde acestea pot fi accesate. Bilanțul a fost deprimant
și dezvăluie dezinteresul şi lipsa de organizare cronică a Academiei Române.
Deși obligată prin legea depozitului legal să trimită șapte exemplare pentru
fiecare volum către Biblioteca Națională, care, la rîndul ei, ar fi distribuit
aceste cărți bibliotecilor-depozit legal din țară, Academia Română nu și-a
îndeplinit nici măcar această primă îndatorire legală.
Nu sunt bani de transport
Din 2009 şi
până la începutul acestei luni, Biblioteca Națională a României primise doar
primele 7 exemplare din cele 24 pe legea depozitului legal, iar restul, cu
excepția numărului 23, prin donație. Situația a fost remediată abia în momentul
cînd am început să mă interesez de situaţie în calitatea mea de jurnalist. „Nu
am primit exemplare pe legea depozitului, deci nu am avut ce să distribuim mai
departe, la depozitele din țară’’, mi-au mărturisit surse din instituție.
În anul 2009,
Eugen Simion susținea că Academia nu putea să expedieze volumele către
bibliotecile din provincie, invocînd lipsa banilor pentru transport. La
începutul lui 2016, responsabilul de proiect, Gabriela Dumitrescu, invocă
același inconvenient financiar, motiv pentru care multe dintre volumele ediției
zac nefolosite și acum în depozitul Bibliotecii Academiei: „Tirajul a fost 750
de exemplare, pentru fiecare volum. Ele au fost distribuite marilor biblioteci din
București, din țară, chiar și din Republica Moldova. Singura problemă a fost că
noi nu am avut bani de expediție. Pentru ICR New York, de pildă, unde am trimis
un set, banii au venit de la ICR”.
Din moment ce nici măcar
prevederile legii depozitului legal nu au fost respectate, nu am reușit să
depistez care sunt acele biblioteci publice care se bucură de o ediție completă
a caietelor facsimilizate ale lui Eminescu.
Din
verificările mele, Filialele Bibliotecii Academiei din țară, cu excepția celei
de la Iași, nu se bucură de ea. Bibliotecarul Bogdan Crăciun al Bibliotecii
Academiei din Cluj a confirmat că numai zece volume, de la numărul IX la
numărul XIX, se află în rafturile lor, dar că oricum filologii nu sunt
interesați de acestea. „Nu le-a cerut nimeni”, a precizat bibliotecarul într-o
discuție telefonică. La filiala din Timișoara manuscrisele lui Eminescu n-au
ajuns deloc.
Nici
Biblioteca Central Universitară „Mihai Eminescu” din Iași nu deține ediția
completă: „Lipsesc câteva”, ne-a răspuns sec un reprezentant al instituției.
Inclusiv
Centrului Național de Studii „Mihai Eminescu” de la Ipotești îi lipsesc din
volume. „Nu avem ce să-i reproșăm domnului Eugen Simion, dumnealui s-a ocupat
de donație și a avut grijă să ni se trimită exemplarele. Am verificat acum și
am observat că ne lipsesc două volume. Cînd cineva de aici va ajunge la
București se va ocupa și de achiziționarea lor”, a explicat un reprezentant al
bibliotecii de la Ipotești, accentuînd, totodată, că sala de lectură este
vizitată de mulți masteranzi sau doctoranzi filologi, care vin special să le
citească.
Suma cheltuită
pentru publicarea acestor manuscrise a fost confirmată atât de Eugen Simion,
cât și de redactorul Gabriela Dumitrescu. „Cineva l-a acuzat pe Eugen Simon că
ar fi cheltuit peste un milion de euro. Fals. Suma a fost mult mai mică, de
900.000 lei. Cine a lucrat la această ediție, exceptînd cheltuielile de tipar,
a lucrat gratis. Am primit premiul Academiei Române pentru această ediție,
premiu care se primește o dată în viață. Cîștigul, însă, a fost imens și mi se
pare ciudat că multe biblioteci nu au venit să-și ia singure volumele”, a
declarat aceasta din urmă.
O banală reproducere
Acum șapte
ani, evenimentul publicării acestor manuscrise a fost dublat de un imens
scandal în mediul cultural. Respectabilul eminescolog Ioana Bot aducea critici
dure ediției, susținînd, cu argumente, că manuscrisele prezintă multe hibe:
„Reproducerea caietelor eminesciene «aşa cum se află, în dezordinea lor» (E.
Simion) nu este decât atât: o reproducere, lipsită de instrumentarul filologic,
genetic sau electronic care ar transforma-o într-o ediţie potrivită cu normele
ştiinţifice şi posibilităţile tehnice actuale. Ea reprezintă o măsură salutară
de conservare a materialului original – şi, deocamdată, nimic mai mult”, și-a
rezumat poziția Ioana Bot, într-un articol publicat în Dilema veche.
Constantin
Vică, specialist în new media, a explicat într-un articol din Dilemateca,
punctele slabe ale versiunii digitale, care însoțește fiecare volum. „În primul
rând e vorba doar de o reproducere prin scanare, un set ordonat de imagini în
format jpeg – un format de comprimare care e departe de cerinţele unui document
filologic digital. Acest format nu permite nici aprofundarea la o calitate
acceptabilă a imaginii, nici selectarea unor porţiuni. Este, cu alte cuvinte, o
imagine lipsită de funcţionalitate – întregul CD e o colecţie de «vederi» cu
scrisul lui Eminescu”, susținea Vică. O a doua mare problemă este lipsa unui
motor de căutare, adică imposibilitatea cititorului de a căuta cuvinte,
sintagme etc. în manuscris.
În replică,
susținătorii acestei ediții au adus argumentul lizibilității. „Graficianul
Mircia Dumitrescu a venit cu o metodă inovativă, prin care a mărit contrastul
paginilor. Manuscrisele originale sînt ilizibile, pe pe paginile lor nu se mai
înţelegea nimic. Acum, în facsimil, ele pot fi citite mai uşor’, a precizat
Gabriela Dumitrescu.
Confictul a
fost atât de mare, încât la un moment dat, s-a pus problema unui denunț penal
la DNA împotriva responsabilului de proiect, Eugen Simion. „Când am publicat
ultimul volum (îmi amintesc, la 15 iunie 2009, ziua morții lui Eminescu) şi am
anunţat această izbândă în Aula Academiei Române, am aflat că, în aceeaşi zi,
revista Dilema veche denunţa infracţiunea, iar un domn anonim din Timişoara m-a
denunţat numaidecât la DNA. Am aflat această nenorocire din ziarul Cotidianul…
După patru ani (adică zilele trecute), am primit o adresă de la procuratura
sectorului 1 din Bucureşti, prin care sunt înştiinţat că urmărirea penală a
fost stopată şi că reclamantul nu are identitate şi nici adresă”. Aşa explica
anul trecut, într-un interviu pentru evz.ro, academicianul, experiența pe care
a avut-o cu instituțiile de drept ale statului. Din păcate, în ciuda
insistențelor telefonice, Eugen Simion nu mi-a răspuns pentru a-și prezenta
punctul de vedere.
Pare absurd
ca, la mai bine de un secol de la achiziționarea acestor manuscrise, Academia
Română, după atâtea piedici, să nu reușească să distribuie una dintre cele mai
importante colecții de patrimoniu. Poate este, într-adevăr, absurd. Anul 2016
marchează centernarul mișcării Dada. E și acesta un unghi de abordare.
***
Din poemul EMINESCU
(1410 pagini)
"Un popor sărac
fusesem, toţi prădau pământul dac,
Dar când ai un
EMINESCU poţi să fii popor sărac?!"
Damian Ureche (1935 -
1994)
Inca odata se dovedeste proverbul cu facerea de bine...Indiferent insa de cum se vad lucrurile astea dpdv birocratic...bine ca exista!
RăspundețiȘtergere