Basarabia și rușii
Editorialele domnului
Eminescu
(Fragmente din
articolele publicate de poet în ziarul „Timpul”, în 1878)
BASARABIA este numele medieval al
Ţărei Româneşti şi vine de la numele dinastiei Ţărei Româneşti, a Basarabilor
[...].
Însuşi numele „Basarabia” ţipă
sub condeiele ruseşti. Căci Basarabia nu însemnează decât ţara Basarabilor,
precum Rusia înseamnă ţara ruşilor, România ţara românilor. Pe la 1370 Mircea I
Basarab, care se intitula Despota Dibridicii, adică despotul Dobrogei, Domn al
Silistrei şi al ţărilor tătăreşti, întinsese marginile domniei sale până la
Nistru de-a lungul ţărmului Mării Negre, cucerind aceste locuri de la tătari.
Pentru capătul veacului al patrusprezecelea stăpânirea Valahiei asupra acestor
locuri e necontestabilă.
Cu sabia n-a fost luată însă nici
Bucovina de austriaci, nici Basarabia de ruşi, ci prin fraudă. (Timpul, 1
martie 1878)
Nimic în limba românească nu se
poate scrie; nimic ce e scris în limba românească nu poate să treacă graniţa
fără de a da loc la presupusuri şi persecuţiuni; ba oamenii de condiţie se
feresc de a vorbi în casă româneşte, pentru ca nu cumva o slugă să-i denunţe;
într-un cuvânt, orice manifestaţie de viaţă românească e oprită, rău privită şi
chiar pedepsită.
Sute de ani, românii au fost cel
puţin indirect stăpâniţi de turci: niciodată însă în curgerea veacurilor,
turcii nu au pus în discuţie limba şi naţionalitatea română. Oriunde însă
românii au căzut sub stăpânirea directă ori indirectă a slavilor, dezvoltarea lor
firească s-a curmat prin mijloace silnice [...].
Un stat român înconjurat de state
slave poate să fie pentru vrăjmaşii poporului român o iluziune plăcută; pentru
români însă el este o nenorocire, care ne prevesteşte un nou şir de lupte, o
nenorocire, pentru care nu ne mângâie decât conştiinţa trăiniciei poporului
român şi nădejdea de izbândă […].
Rusia nu se mulţumeşte de a fi
luat o parte mare şi frumoasă din vatra Moldovei, nu se mulţumeşte de a fi
călcat peste graniţa firească a pământului românesc, ci voieşte să-şi ia şi
sufletele ce se află pe acest pământ şi să mistuiască o parte din poporul
român.
Rusia nu a luat această parte din
Moldova pentru ca să-şi asigure graniţele, ci pentru ca să înainteze cu ele, şi
nu voieşte să înainteze decât spre a putea stăpâni mai multe suflete.
Tocmai puşi faţă în faţă cu viaţa
rusească românii au început a fi cu atât mai vârtos pătrunşi de farmecul vieţii
lor proprii, de bogăţia şi superioritatea individualităţii lor naţionale;
tocmai fiind puşi în contact cu ruşii, românii erau mândri de românitatea lor.
E nobil răsadul din care s-a
prăsit acest mic popor românesc, şi, deşi planta nu e mare, rodul e frumos şi
îmbelşugat; cele două milioane de români au adunat în curgerea veacurilor mai
multe şi mai frumoase comori decât nouăzeci de milioane de ruşi vor putea să
adune cândva.
Nu! Înrâurirea firească a Rusiei
ne este stricăcioasă, dar ea nu ne poate nimici. Pentru ca să ne ia
individualitatea, Rusia ar trebui să ne dea alta în schimb, şi, cel puţin
deocamdată, nu suntem copţi pentru o asemenea degenerare.
De câte ori ruşii se vor pune în
atingere cu noi, vor trebui să simtă superioritatea individualităţii noastre,
să fie supăraţi de acest simţământ şi să ne urască mai mult şi tot mai mult.
Fără îndoială această ură a fost întemeiată pe timpul când între Moldova şi
aşa-numita Basarabia comunicaţia era liberă. Ruşii s-au încredinţat că această
libertate este primejdioasă numai pentru dânşii şi pentru aceasta au închis
graniţele ermeticeşte şi au curmat atingerea între românii de peste Prut şi
restul poporului român.
De atunci şi până acum măsurile
silnice pentru stârpirea românismului se iau fără de curmare. Administraţia,
biserica şi şcoala sunt cu desăvârşire ruseşti, încât este oprit a cânta în
ziua de Paşti „Hristos a înviat” în româneşte. (Timpul, iunie 1878)
Cu un cuvânt, de la Rusia nu
primim nimic. N-avem nevoie de patronagiul ei special şi nu-i cerem decât ceea
ce sântem în drept a-i cere ei, ca oricărui om de rând, cu faţa curată: să
respecte pe deplin convenţia încheiată cu noi. Nici s-a bătut pentru noi, nici
n-am poftit-o să se bată; deci nu are dreptul de a trata cu Turcia în numele
nostru. Nici ea s-a luptat pentru noi, nici noi pentru dânsa, ci fiecare pentru
sine şi ale sale; ea pentru a împlini mandatul Europei şi pentru confraţii ei
de peste Dunăre; noi pentru noi.
Deci încă o dată: Nu voim s-auzim
de nici un aranjament cu Rusia, nu-i concedem dreptul de a trata în numele
nostru, căci n-am însărcinat-o nici noi cu aceasta, nici puterile europene.
(Timpul, 28 ianuarie 1878)
Dar cu ce drept pretinde Rusia
bucata noastră de Basarabie, pe care am căpătat-o înapoi, drept din dreptul
nostru şi pământ din pământul nostru? Pe cuvântul cum că onoarea Rusiei cere ca
să se ia o bucată din România. Va să zică onoarea Rusiei cere ca să se ia pe
nedrept o bucată din România şi aceeaşi onoare nu cere respectarea convenţiei
iscălită ieri. Ciudată onoare într-adevăr! Şi pe ce se întemeiază acest point
d’honneur?
Fost-au Basarabia cucerită cu
sabia? Nu. Prin tratatul de Bucureşti de la 1812 s-a făcut această cesiune, nu
ca preţ al păcii, căci Turcia n-avea nevoie de pace, ci tocmai Rusia.
Napoleon era asupra intrării în
Rusia şi trupele ruseşti se întorceau în marş forţat, în ruptul capului, luând
faşa pământului românesc pe tălpile lor. (Timpul, 25 ianuarie 1878)
Cestiunea retrocedării Basarabiei
cu încetul ajunge a fi o cestiune de existenţă pentru poporul român. Puternicul
împărat Alexandru II stăruieşte să câştige cu orice preţ stăpânirea asupra
acestei părţi din cea mai preţioasă parte a vetrei noastre strămoşeşti.
Înţelegem pe deplin această
stăruinţă, deoarece, la urma urmelor, pentru interesele sale morale şi
materiale, orice stat face tot ce-i stă prin putinţă: Rusia este o împărăţie
mare şi puternică, iară noi suntem o ţară mică şi slabă; dacă dar ţarul
Alexandru II este hotărât a lua Basarabia în stăpânirea sa, pentru noi,
Basarabia e pierdută. Dar dacă ne dăm bine seama, nici nu e vorba să pierdem
ori să păstrăm Basarabia: vorba e cum o vom pierde ori cum o vom păstra.
Nenorocirea cea mare ce ni se
poate întâmpla nu este că vom pierde şi rămăşita unei preţioase provincii
pierdute; putem să pierdem chiar mai mult decât atâta, încrederea în trăinicia
poporului român.
În viaţa sa îndelungată niciodată
poporul român nu a fost la înălţimea la care se află astăzi când cinci milioane
de români sunt uniţi într-un singur stat. Mihai Viteazul a izbutit să împreune
sub stăpânirea sa trei ţări şi să pregătească întemeiarea unui stat român mai
puternic. A fost însă destul ca Mihai Viteazul să moară pentru ca planul urzit
de dânsul să se prăbuşească. Statul român de astăzi a trecut însă prin mai
multe zguduiri şi rămâne statornic, fiindcă are două temelii: conştiinţa
românilor şi încrederea marilor naţiuni europene.
Dacă vom câştiga de trei ori atât
pământ pe cât avem şi vom pierde aceste temelii, statul român, fie el oricât de
întins, va deveni o cestiune trecătoare, iar dacă ne vom păstra temeliile de
existenţă socială, Rusia ne poate lua ce-i place şi pierderile ne vor fi trecătoare.
Astăzi e dar timpul ca să întărim, atât în români, cât şi în popoarele mari ale
Apusului, credinţa în trăinicia poporului român.
Rusia voieşte să ia Basarabia cu
orice preţ: noi nu primim nici un preţ. Primind un preţ, am vinde; şi noi nu
vindem nimic!
Guvernul rusesc însuşi a pus
cestiunea astfel încât românii sunt datori a rămânea până în sfârşit
consecuenţi moţiunilor votate de către Corpurile legiuitoare; nu dăm nimic şi
nu primim nimic.
Românul care ar cuteza să atingă
acest principiu ar fi un vânzător. (Timpul, 10 februarie 1878)
La asa articol dați-mi voie să va răspund direct cu doua strofe din poezia TANGOUL NAŢIUNII care este in curs de apaitie in volum:
RăspundețiȘtergereMotto :
E bine să-ţi pleci capul în pământ când ai greşit, dar nu e bine să-l laşi acolo
François-René de Chateaubriand (1768 -1848)
Naţiune tulburată
Prea te-ai lăsat torturată
De cei ce ţi-au confiscat
Zâmbetul imaculat!
Naţiune tulburată
Prea ai fost de mulţi trădată
Ani la rând fără noroc
De cei ce te-au pus pe foc!
.............................
Nicu Doftoreanu Suceava 21.11.2014