Vasile
Andru
Temperamentul
disident.
Cele 7
erezii românești, forfecate
cu
parintele Ioanichie Bălan
În noiembrie 1994, m-am
reîntâlnit cu părintele Ioanichie Balan, la Sihăstria. Trecuseră trei ani de la
precedenta noastră întâlnire. Trei ani care au creat între noi distanțe
amare.
Înainte
de revoluție, eram răsfățatul părintelui Ioanichie. L-am vizitat, atunci, la
Mănăstirea Bistrița, satul Viișoara; după felul cum mă primea, cred că dînsul
vedea în mine un posibil ucenic mirean, care-i trebuia. Sau măcar un „purtător
de cuvânt” spre lumea albă.
Îl
bucurasem cu cartea Viață și semn (1989), unde
vorbean și despre cartea saConvorbiri duhovnicești, și mai
vorbeam despre homo religiosus, într-un veac ateu. Se mirase
că am reușit că contracarez rigorile cenzurii și să public Viață și
semn. S-a deschis în fața mea, despre atelierul său, ba chiar mi-a cerut
sfaturi scriitoricești.
Apoi...
Cred că a simțit o frustrare că n-am mai venit la chilia sa. Acum se bucura că
am venit, mai ales că avea și un sac de reproșuri, care trebuia
golit.
Constat
că era la curent cu viața mea postdecembristă, cu Cercul de oratio
mentis, și cel de optimizare umană, pe care le coordonam.
Zice:
-Aveti o
influență asupra tot mai mulți tineri. Vă ascultă, am văzut la Casa
Studenților. Mulți tineri vă ascultă! Ce duhovnic aveți?
-Părintele
Manole de la biserica Cărămidari, din Bucuresti.V-am spus și data trecută.
- Mi-ați
spus! un admirator! Unul care vă citește cărțile... Ăsta nu-i duhovnicul
potrivit! Vă trebuie un duhovnic aspru, căruia să-i știți de ascultare!
Am surâs
cu subînțeles. Cred că ar fi vrut să mă spovedesc la dînsul. Dar mie îmi plăcea
să-l citesc, nu să-i stau sub patrafir. Îmi plăcea scriitorul. Un mare scriitor
filocalic. El voia să fie mare și-n ipostaza de avva. Voia să joace un
rol. Nu-și punea problema că, în veac, cărțile sunt mai
importante decât rolul. (Eu însumi am fost prins de vraja rolului, într-o
vreme.)
Ziceam,
pe pr. Ioanichie îl îndrăgeam ca pe un scriitor filocalic. Singrafia băteaisihia,
la el.
După
revoluție, în vara lui 1990, mi-a dat de știre că se află în București, într-o
cameră de oaspeți a patriarhiei, am venit repede să-l văd și chiar atunci m-a
pus la treabă: am început să diortosim o traducere veche din Viețile
Sfinților. Voia să înnoiesc limbajul vetust, iar el stătea de veghe ca
înnoirile mele să nu fie totuși avangardiste, ci să păstrăm hieratismul
graiului nostru.
N-am colaborat
mult. Doar bună parte volumul I, cu sfinți din luna septembrie. Apoi, viața mea
a avut zborul ei, s-au deschis granițele, am ieșit din țarcul țării. Am primit
trei burse în străinătate, în trei ani la rând, și am dispărut de la orizontul
patriei.
În 1994, am
reapărut la chilia sa (la Sihăstria). Zice:
- Să vedem dacă vom cădea
de acord. Vreau să știu ce faceți, unde sunteți acum...
Îi spun: La „Viața
Românească”.
Îi dau ultimul număr al
revistei, nr. 7-8.
Zice: Mai există o viață
românească? Vorbesc și la propriu, și la figurat... Românismul suferă! Știu, eu
sunt un fanatic. Așa că voi spune tot ce gândesc, ca un fanatic... Ce-i prin
București?
Îi zic ce este și ce
lipsește.
Zice: Faliment economic.
Dar și faliment moral: se scrie dar nu se citește... Cauza? S-a schimbat
mentalitatea? Sau e din cauza sărăciei? Omul nu mai iubește nici cărțile
neamului, nici istoria neamului. / Îî zic să particularizeze.
Triunghiul
vicios
Zice:
Sunt mulți dușmani ai ortodoxiei, la ora actuală. Vor să nimicească ortodoxia.
Printre aceștia, uitați-vă, triunghiul: Pucioasa - Vladimirești - Ghelasie.
Asta, cumva dinlăuntrul creștinismului. Iar dvoastră îl susțineți pe Ghelasie!
Susțineți Vladimirești! Păi știți ce înseamnă asta? Mii de tineri... se țin
după dvoastră! Mii!
Zic: Tineriilor care vin la
mine, eu le fac demarcațiile necesare. În primul rând,triunghiul de
care spuneți nu are trei colțuri... Maica Veronica de la Vladimirești nu intră
în aceeași oală cu ceilalți. Care ar fi „dușmănia” ei? A fost condamnată la
zece ani de închisoare de comuniști, exact pentru rezistența ei ortodoxă...
Altceva, ce-ar fi? Etapa sa cu Văsîi a fost nefastă, a umbrit-o. Dar s-a
separat categoric de Văsîi în 1980! După 1990, Vladimirești devine o mănăstire
model. Și, să știți, maica nu are nici o legătură cu călugărițele turbulente
care se dau drept „vladimiriste”. Cineva le manipulează. Așadar, triunghiul
anti-ortodox (disident, totuși) nu are trei unghiuri... nu mai e triunghi.
Părintele
Ioanichie nu spune nimic. Tace, neconvins. Eu continui:
- Iar lui
Ghelasie de la Frăsinei, eu i-am zis că multe din cele scrise de el nu au
acoperire filocalică. Sunt mai degrabă reverii mistagoge. I-am zis să le
numească reverii religioase, un termen valabil.
Pr.
Ioanichie zice:
-
Ghelasie e fiul dvostră spiritual. Este produsul dvoastră. L-ați publicat la
„Arhetip” și la „Axis mundi”. Știți cine-i „Axis mundi”! Radu acesta e român?
Zic: Nu mi-am pus
întrebarea. A fost managerul efemerii editurii, vă spuneam că l-am girat
(pripit, e drept), ca să-și poată înscrie revista și editura. Probabil e român,
că altfel nu dădea faliment! Am publicat prima carte a lui Ghelasie,
dar prima lui carte era promițătoare. Era jurnalul unui aspirant îndrăzneț.
Zice: I-ați dat
drumul în lume, și aveți o răspundere foarte mare.
Zic: Tocmai am avut o
discuție cu Ghelasie, la Frăsinei. M-a întrebat de ce nu i–am recenzat nici o
cărticică despre isihasm. I-am răspuns că ceea ce scrie el numește
impropriu isihasm... Știți, e mai bun la practică, la duhovnicie, decât la
teorie...
Zice: Nu se
vede. Se vede, până acum, că l-ați publicat... L-ați încurajat. Ghelasie – un
incult, nu știu dacă are liceul. Din ce scrie, se vede că-i incult. Are liceul?
Zic: Are
liceul, dar n-are rigoare. Scrie ca într-un dicteu automat... El a făcut și o
școală tehnico-sanitară de doi ani. A și lucrat vreo 4-5 ani la spitalul din
Abrud, ca asistent de laborator...
– Si apoi, sa-și
limpezească situația lui cu stiliștii! Vine ca „frate” la Frăsinei, după ce era
călugărit la stiliști! Știați?
(1) Acum aflu acest lucru.
(Notă
din 2015. Pe atunci nu știam că pr. Ghelasie era popit la stiliști. Abia după
moartea – prematură – a lui Ghelasie s-a publicat un curriculum, de
către stiliști, și de acolo am aflat că: Timp de 21 de ani, Ghelasie
Popescu și-a ascuns preoția primită la stiliști
! În tot acest timp, el trecea în ochii tuturor ca simplu trăitor
în Mănăstirea Frăsinei, ca „Fratele Gheorghiță”. Dar cred că și-a ascuns-o din
defensă, nu din rea credință.)
Zic: Nu știam de situația
lui cu stiliștii. Știam doar că, este un spirit ager, phronimos,
cum ne cere Iisus.
Zice: E bolnav de mândrie!
Publică fără trimiteri din Biblie. Fără ierarhul care validează. Cine
validează? Pe coperțile cărților sale este blazonul masonic. Peste înger,
ochiul – simbol al Vechiului Testament; și alte semne masonice.
Zic: I-a lipsit un
îndrumător care să-i canalizeze teologic căutările. Mi-a spus că a apelat la
pr. Benedict Ghiuș de la Cernica, dar acesta l-a refuzat. I-a cerut părintelui
Benedict binecuvântare să facă isihasm, iar părintele l-a reufzat, motivând:
„Am dat-o câtorva, dar n-au ținut-o, de aceea am hotărât să n-o mai dau.”
Pr. Ioanichie conchide
ferm: - Dați o dezmințire, dacă ziceți că nu-l susțineți. Să se vadă că nu-l
susțineți. Mii de tineri vă ascultă! Nici n-ați știut pe cine susțineți, n-ați
știut că Ghelasie nu și-a rezolvat încurcăturile cu stiliștii, dar stă la
Frăsinei!
***
Trece la
al treilea „unghi” anti-ortodox, Pucioasa:
- Și cei de la
așa-zisul „Noul Ierusalim” de la Pucioasa sunt stiliști. Ei
sunt plătiți, știm noi de cine, sau bănuim. Sunt plătiți și
lingușiți (banul și mândria) ca să distrugă ortodoxia!
-De altfel,
cred că nu stilismul e marea problemă ci sfidarea lor și vedeniile
lor.
Marian Zidaru
m-a întrebat odată, la un Bookfest, unde ei aveau închiriat un spațiu, m-a
întrebat: „De ce stiliștii de pe Athos sunt considerați corecți și
sfinți, iar pe noi, stiliștii din România ne considerați greșiți?”
I-am răspuns:
„Pentru că stiliștii de pe Athos nu se consideră mai buni ca noi, gregorienii,
și nu fac ostilitate față de noi, gregorienii; pe când stiliștii din România se
consideră mai buni ca noi ceilalți.” (Nu i-am mai spus și restul: Că stiliștii
noștri nu-s sancționați pentru retardare culturală, nici pentru că sunt
corigenți la astronomie... ci pentru disidență.)
Amenințare cu afurisenie
Părintele Ioanichie zice că
problema Ghelasie, alături de Pucioasa și de Vladimirești ș.a.. vor ajunge la
Sinod. Și va merge până a propune afurisenia în biserică, timp de 40 de zile,
să se citească în bisericile României, un text cu afurisenii, împotriva celor
ce lovesc ortodoxia.
Lista
părintelui Stăniloae. Părintele Dumitru Stăniloae, cu câteva luni înainte
de a muri (oct.1993), i-a spus părintelui Ioanichie Bălan: „Avem în biserica
ortodoxă 7 cazuricare se îndepărtează de ortodoxie: - Vladimiresti
cu toată mișcarea sa; - Mișcarea de la mănăstirea Recea; - Gherasim
și Arsenie de la mănăstirea Cocoș; - Visarion și visarioniștii; -
Ghelasie de la Frăsinei; - Pucioasa soților Zidaru. Biserica trebuie să ia
măsuri.”
Părintele Ioanichie ținea cont de lista pr.
Stăniloae dar avea și lista sa proprie, cum reiese din dialogul de
față. Cuvântul erezie a fost folosit rar, cu prudență. Mai curând:
„cazuri” , tulburări, „fenomene”. Cioran zicea: „Câtă vreme mai produce erezii, o
religie este vie, viguroasă.” Dar, în
cazurile de mai sus, sunt mai potriviți termeni precum:controversă,
tulburare.
Mai aflu că ierarhia
oficială nu vede cu ochi buni „cultul” părintelui Arsenie Boca. Mi-o spusese și
preotul Savian Bunescu de la biserica Drăgănescu. Mi-o spunea acum și pr.
Ioanichie: și dânsul o enumera printre „tulburări” din sânul ortodoxiei, și
dânsul îl avea pe lista lui... Dar nu insista pe acest „caz”, cel puțin în fața
mea, ci pe „triunghiul” controversat, care, cu ceva adaosuri, se făcea
pentagon... hexagon...
La orizont: al
cincilea fenomen, vai!
Părintele Ioanichie
insistă:
-Trebuie să vorbiți public,
să vă delimitați de aceștia. La televizor, în presă. De Vladimirești, Pucioasa,
Ghelasie.
Și,
ca să-mi arate că nu glumește cu aceste lucruri, mi-a spus că,
dacă nu mă delimitez public de fenomenele în discuție, dânsul îl va declara și
pe Vasile Andru „fenomen controversat”! Al cincilea fenomen, în
lista sa!
Perspectiva de a fi
al cincilea fenomen într-o listă în care figurează și pr. Arsenie Boca era
chiar glorioasă...
Zic: - S-o luăm pe rând. Eu
am avut deja discuții cu Ghelasie, aș vrea ca turnura să vină de la el. Nu aș
vrea să-l judec, ci să-l determin personal să se judece singur.
I. B. - Prea târziu! Prea
mulți tineri sunt derutați. Să arătați mai multă fermintate. Să dați o
declarație publică scrisă, că vă separați de acest Ghelasie. Cine-l plătește
pentru publicarea cărților? Vedeți, este irecuperabil! Veți avea un ecou bun
asupra credincișilor dacă dați o declarație că vă separați de el. Tineretul vă
ascultă.
-Cred că
dacă aș publica acest dialog al nostru, ar valora cât două declarații. Dar îmi
dau seama că încă nu poate fi publicat tot ce vorbim aici.
-Nu, nu. Mai
bine ar fi să dați cu biciul în cei ce lovesc ortodoxia.
Trădarea
intelectualilor
Zice: Intelectualii
nu-s cu biserica! Stau în espectativă. Superficiali! Au probleme
proprii! Și sub comuniști erau așa! Țara NIMĂNUI. Doar țăranii mai sunt cu Țara
și cu biserica.
Zic: Țăranii sunt pe cale
de dispariție. Dar biserica slăbește nu de la oameni, ci de la
capete. Vreau să spun, de la unele capete ecleziaste.
Zice: Da. Dacă slăbește trupul
și capul slăbește! Unii se dau dascăli de duhovnicie. Iar cei pur religioși
sunt ocoliți [de
către ierarhia oficială].
Alerta Yoga
Părintele îmi numește
și alte „fenomene” care tulbură azi ortodoxia. Pe lângă acele lovituri
îngrijorătoare, care sunt chiar din sânul ortodoxiei (obsedantul triunghi!),
mai sunt loviturile din afara ortodoxiei: yoga, asaltul
asiatic păgân, sincretismul asiatic. Ca pericol anti-ortodox major, părintele
forfeca „fenomenul yoga”, cu înverșunare.
Zice: Puteți interveni, la
viitura dinlăuntru. Aveți destulă influență ca să loviți toate aceste 4
fenomene eretice. [Al patrulea fiind, de această dată, yoga]. Să loviți în
grupul MISA. Public.
Zic: Părinte, dacă aș
vorbi despre ei, oricât de aspru, le-aș face publicitate. Prof. Mario Sorin
Vasilescu (tot yoghin, dar din cei legiuiți; că și-n India se face
o distincție între două feluri de Yoga: dharma și adharma,
adică legiuită și nelegiuită), așadar Mario l-a
atacat în presă și la radio pe „guru” misa, l-a atacat sever, cu
argumente profesioniste. Rezultat: invers decât cel scontat. Ăia abia așteaptă
să se vorbească despre ei, abia așteaptă să pozeze în victime, în persecutați.
Le crește tupeul, decenzurarea, libidoul. Ei se hrănesc din asta, din
publicitate negativă. Soluția este alta cu acest gen de oameni. Un grup de
părinți l-au dat în judecată pe guru. Ei speră să-l vadă
în cătușe. Juridic se va rezolva asta.
-Ar avea
urmări bune intervenția dvoastră. Sunteți altcineva decât Mario Vasilescu. O
intervenție a dvoastră ar avea efect bun asupra studenților care vin
să vă asculte.
-În
grupurile mele, fac limpeziri. Mai ales că mi se pun întrebări. Dau răspunsuri
adecvate. Dvoastră afurisiți toată yoga, în bloc. Spuneam, la indieni, se face
distincție între două direcții: yoga legiuită (dharma yoga) și yoga
nelegiuită (adharma yoga), pe ultima și ei o combat cu
asprime. Mă iertați că vă fac aceste limpeziri. Am vorbit și cu
părintele Teofil Părăian, iar dânsul, fiind un mare înțelept, îngăduie yoga
legiuită. Pe aceasta din urmă, părintele Teofil o aseamuiește cu
gimnastica.
-Toată
yoga este vrăjitorie, magie și lucrare ghiavolească! spune categoric părintele,
neimpresionat că există totuși cele „două direcții”.
Revenire
la lovituri dinlăuntrul ortodoxiei:
Zice:
-Stiți că și mari ierarhi, și monahi, fac parte din masonerie?
Știam
numai de Andrei Scrima; îmi spusese Mihai Rădulescu, profesor la Teologie. Când
i-am îngrijit cartea despre „Rugul Aprins”. În cartea sa, Rădulescu
lovea în Andrei Scrima. L-am rugat să elimine atacurile la Andrei Scrima, nu
din amor pentru masonerie, ci din admirație pentru mintea minunată a acestui
călugăr, misionar și savant strălucit.
-Lasă
mintea minunată! Depinde ce faci pentru dreapta credință cu mintea asta! zice
pr. Ioanichie.
Notă. Mai
târziu, în 2009, cînd eram consilier editorial la Paralela 45, am supervizat
cartea Masoneria și clerul, un dicționar. Îngrjitorul
dicționarului, A. Fabian, spunea că a primit manuscrisul de la pr. Ioanichie
Balan; e posibil, dar Ioanichie Bălan murise (2007) și nu aveam cum să verific.
Oricum, dicționarul, este corect făcut, bine documentat, însoțit de
un argument anti-masonic avizat; și știam din discuții mai vechi, că Ioanichie
ținea să-i deconspire pe clericii masoni. În dicționar, sunt atestați doar cei
care nu mai sunt în viață.
Nu ascunde o
mare frustrare:
-Faceți isihasm
cu mase mari de oameni. Iar pe noi, 4000-5000 de călugări, nu ne întreabă
nimeni, nu ne cheamă nimeni! 4-5000 de călugări cât are România, nu ne cheamă
nimeni să facem isihasm!
Zic: Ceea ce fac eu, la
Cercul de ishasm pe care l-am fondat, nu este la competiție cu cei 5000 de
călugări, care au rostul lor, mare. Eu n-am o parohie, ci un cerc de studiu și
practica Filocaliei. Și iată, vin cu bucurie la Sihăstria, la povață!
Zice: Bine că ați venit!
Dar veniți cam rar! La Bistrița vă vedeam mai des.
(Aici simt un gen de reproș
patern, ca tata când spune că vin rar pe acasă!).
Invazia păgână
Alt reproș: - Ce să
mai zic de legăturile dvoastră cu cercurile yoghine! Acele discuții publice
despre yoga și creștinism! Ați văzut, m-am ridicat și
am ieșit din sală atunci, la „Grigore Preoteasa”, când ați dezbătut tema asta!
Zic: Nu, nu v-am văzut.
Chiar trebuia să-mi dați de știre ca sunteti în București. V-aș fi invitat
urgent la catedră. Eu aveam atunci nevoie de aliați puternici, iar dvoastră,
cel puternic, nici nu-mi dați de veste că sunteți în București! Nu am știut că
sunteți în sală.
Zice: Nu m-ați văzut
în fundul sălii?
Zic: Aula este mare, 600 de
locuri, eu cu dioptriile mele nu văd până în fundul sălii. Am văzut la un
moment dat că au intrat în aulă trei călugări, dacă aș fi stiut că sunteti dvoastră
vă chemam prompt la tribună. Era chiar o mândrie pentru mine. Îmi pare rău că
nu m-ați vestit. Încercam să împac lucrurile. Am crezut că am destulă
diplomație ca să stau între cele două „tabere”: ierarhii și îndrumătorii yoga.
Acolo eu nu făceam „paralelisme”, ci un balans! Aveam lângă mine la catedră
câțiva și ierarhi, Înaltul Bartolomeu Anania de la Cluj, Înaltul Daniel de la
Iași; și mai erau parintele Galeriu... Sorin Dumitrescu... Paul
Credevia care a făcut Piteștiul...
- Au vorbit cu mănuși... Diplomație...
Pe mine dacă m-ați fi chemat, aș fi vorbit de se cutremurau șovăitorii...
alegeam oile de capre.
- Chiar aveam nevoie în
seara aceea de un Sfântu Ilie. Îmi pare rău că nu v-ați vestit că sunteti
acolo.
- Iar studenții s-au
obrăznicit în sală. Au vorbit fără respect pentru fețele bisericești.
- Da. A vorbit
și acel „guru”, penibil și ridicol. Citea un text lung și anodin, nimeni nu-l
putea opri. Nici părintele Galeriu nu l-a putut opri, de două ori a încercat
să-l oprească, nu era chip. Aveți mare dreptate, fețele bisericești au vorbit
cu mănuși. Întâlnirea trebuia pregătită, balansată. Altfel, ea apare ca o
confruntare pugilistică inegală.
Drama
căilor paralele
Zic
- În acest timp, treptat, s-au accentuat dramatic „căile paralele”, clerul și
intelectualitatea.
- Din naivitatea
intelectualilor! zice.
- Poate din inadecvare!
zic. Cele două categorii, fie se ignoră, fie se evită. Se privesc cu trufie sau
cu indiferență. Din vina cui?
- După 50 de ani de
comunism, intelectualii nu fac nimic pentru salvarea neamului! Nimic! Politica
e o desfrânată cu 7 fețe. Sectele împuțesc România. Cine dă o replică?
Aspru: „Mână
străină. Lovituri străine. N-au putut să ne sugrume prin comunism și acum ne
sugrumă trimițându-ne pe cap mormonii. A fătat România mormoni! Bătaie
de joc. Sugrumă ortodoxia. Asta vor! Și distrugând ortodoxia, distrug neamul!
Patetic: „Avem o țară ca un
fagure de miere. Ei aruncă toți scaieții în potirul nostru. Am ajuns lada de
gunoi a Europei!
Acuzator,
emfatic: „Condeiele, de ce nu apără cinstea neamului? Ei, străinii, văd că-i o
țară liniștită... Și tot vin... Floarea studenției noastre ne-o iau străinii!
Fetele sunt mai căzătoare ca băieții. Degradarea socială începe de la fetele
noastre! Și urcă până la cei mari...”
Cazul Ioan Alexandru
-Am ținut la Ioan Alexandru
mai mult decât la cei 9 frați ai mei. Că am 9 frați! Tare am ținut la Ioan
Alexandru. Și după 89, s-a vândut. L-a bătut Dumnezeu în public! (Aluzie
rugoasă la comoția cerebrală care l-a prăbușit pe marele poet, în timp ce
predica, la Arad, în fața a 1000 de participanți; îl avea alături și pe
astronautul american Duke jr.) S-a dat cu evanghelizanții. După vizita aia în
America, a venit alt om. L-au cumpărat? L-au flatat? Alt om.
Zic:
Eu cred că i-au oferit un public „pe tavă”. Poetul iubea băile de mulțime. I-au
oferit auditoriu, suflete... De aceea a trecut la ei.
Zice
patetic si crunt:
-Domnu
Andru, eu pe Ioan Alexandru l-am smuls din inimă, cu jale. Va spun acum...
Cred că și pe dvoastră o să vă scot din inimă... E
drept, Ioan n-a mai venit pe la mine, a fugit de noi. E drept,
dvoastră mai veniti pe la mine... Ați fost la indieni... India îți sucește
mințile...
Am simțit
lovitura, în plin. Zic:
-Chiar dacă am
fost în India, nu e cazul să produc prin asta doliu național... Aici, la
Sihastria, eu vin la două legende: Cleopa și Ioanichie... Chiar dacă, poate, mă
veți scoate din inimă... să știți că eu nu vă scot nicioadată din legendă...
Totul a fost zis
Totuși, notez și
finalul întîlnirii. Zice, ca și la adio:
- „Pe cât vă stă în
putință, că lucrați cu mulți oameni, să salvați tineretul. Dacă
puteți să-l salvați: de asaltul porno, de yoga. Stau tineri în spirale la
yoga! Stau zeci, sute, în spirale. Ce face gorila aceea cu ei? Îi hipnotizează?
Vegheați la tineri! Dacă nu-i puteți îndrepta spre salvare, măcar
feriți-i de valul diavolesc, lasați-i la simplitatea lor românească.
„Isihasmul...
să nu-l faceți la oraș. Luați-i pe cei mai buni cu care lucrați și duceți-i la
pustie! Numai acolo se face isihasm. Dalles nu-i chiar o pustie...
„Și mai
chemați-ne pe noi, dacă vreți calea asta. Sunt 4000-5000 de călugări, dar nu ne
întreabă nimeni!
„Aveți pe mână
studenți! Eu studenților nu le pot vorbi. Nu mă cheamă nimeni. Iar la t.v. nu
vreau eu să merg. Căci ecranul t.v. este spurcat de atâta porno și politică...
Așa, de vreo două ori, m-au dat la viața spirituală.”
Îmi cere încă o dată să dau
o dezmițire în ziar și să vorbesc ferm la televiziune, despre cele multe
primejdii. Să fac o delimitare a mea de ceilalți.
Îmi dă binecuvântarea și
ies.
Masa la trapeză
Masa
copioasă: ciorbă de legume dreasă cu ou și smântână; pâine de casă, coaptă de
dânșii. Sarmale cu mămăligă. Felul trei: pește prăjit cu mămăligă. Carafa cu
vin roșu, excelent.
Părintele
Ioanichie a stat în capul mesei. Era senin și hâtru, a spus fraze spirituale;
fără nici o referire la discuția noastră de la chilie, căci mai erau la masă și
alte persoane. Ziceam, era phronimos, spiritual, un amfitrion
perfect.
A
doua zi am plecat la București.
După
ani
În biroul
meu de la redacția „Viața Românească”, m-a căutat un călugăr de la Sihăstria.
M-am bucurat să-l văd. Îmi cerea un sfat, într-o problemă a sa. Mi-a adus și un
ziar local, în care era un interviu cu părintele Ioanichie
Bălan. Călugărul se scuza că nu mi l-a adus mai devreme, dar monahii nu pot pleca
din mănăstire când ar vrea ei.
Am citit.
Regăseam acolo tematica sa anti-eretică, și cârtelile sale, xenofobia. O parte
din interviu se referea la Vasile Andru, la isihasmul cu mirenii.
Își arăta o neliniște obsesivă, dacă nu cumva sunt alogen, străin.
Nu, nu
sunt alogen. Iar dacă aș fi, același aș fi.
L-am
privit pe călugărul care venise la mine, și care voia să plece într-un
pelerinaj. Avea o neașezare, se temea că m-a indispus acel interviu. I-am spus
că, dacă cineva ne pricinuește o neașezare sufletească, să repetăm de câteva
ori acest verset paulin:Pantote hairete, adialeptos proseuchesthe, en panti
euharistete. Adică: „Bucurați-vă întotdeauna, rugați-vă neîncetat,
întru toate mulțumiți.”
Nu știu
alții cum sunt... dar eu, când repet versetul acesta, mi se schimbă spontan
starea de spirit... se schimbă în împăcare cu lumea, în iertare cu semenul, în
protimie, în lumină lină. Are un efect uimitor de bun amintirea
cuvintelor: En panti euharistete:„Întru toate - mulțumire.”
vasileandru@yahoo.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu