George Anca
PÂN' LA DUMNEZEU
Cuprins:
Geniul
Draghicesco
Sfânta Maria
Du Role
Ancient
Professeur
Geniul
Draghicesco
8-1-14
Eram înscris cu un paper la un simpozion, în aer liber, într-o terasă, pe
mijlocul unui bulevard, cu sute de scaune ocupate pe rând. Am mai plecat până
la Sahitya, clădirea roșie a scriitorilor din Calcutta. Stăteam în secretariat
și vedeam o ședință a șefilor, în sala de consiliu, deschisă. Aveau delegație
românească.
Se
spuneau nume. Am auzit și Anca. Am zis, Anca is here. Parcă nu s-a auzit. Mai
apoi, au ieșit patru haidamaci. Nu-i știam. Nici scriitori nu erau. Securiști
de afacere. Se uitau la mine, nu veneau, nu m-am dus. Or fi spus ălora, Anca e
zațul din filtrul lui M.
Am
luat-o printr-un macroparc, cu mormane floricole și banyani, fără nimeni. Până
apăruseră, tufă de tufă, trebăluind.
M-am
întors. N-am mai ținut paper-ul. Pe holul academiei, Lucreția. Da, tot pe
Dristor. Mai vino. Am trecut și pe la Găești. Casa Beciu mi te-a amintit.
Pedagogica,
secție a Universitarei, ce se mai scufundă, la ieșirea din Micescu. Ben-Rugină.
Bine de întâlnirile de douăzeci de ani, cu centauri ceată, inclusiv un scorn
centenar, nume de grădinițe. Schizofrenia a dublat centrala peștelui în pieire.
Ești
culmea, bă, ești hoțul. Unul hoț, unul asasin. O plimbare pe fundul Dâmboviței
cu bocanci de beton. Dau senzația că nu sunt oameni. Literatură persoana a
treia.
9-1-14 A
sări după invitația amiezii, sub clopote electronice, cu toacă limbută. Reculeg
suspensiv crampa lacurilor. Neprimind replici, nu mai auzi piesim.
10-1-14 Bejenire
la Blaj. It's already tomorrow in New Zealand. Iar conflict cu soacra?
11-1-14
The Labour of the Self and of the Many. Regizorul vrea revoluție. Toți, un
strigăt. Urletul din capul lui să se masifice agitatoric. Nevasta se face că nu
se supără. Parcă ai găsit scenă de sine, mai buni francezi decât americani.
Piesa nescrisă s-o juca în nimeni.
12-1-14 Radu
sărise peste degetele tăiate, când ne sună un băiat de la Nemo. Că are un
pachet. Cu ce, nu știe. 13 milioane vechi. N-avem. Am mai împrumutat 4 de la
Luci. Era Donosteea, de Plata. (Kaos, în bască). Juma-juma, cu restul de la ale
mele. Și intră autoarea în depresie, că tot nu avem ce mânca. Lasă. Bine arată
cartea. S-o mai citim. Treaba Eshei când o scoate-o în engleză, la
Delhi-Oxford.
15-1-14 Nu
răspunsese Parisului și ne-a sunat pe noi. Apoi vorbiseră. Că la plecare fusese
greu, sau rău de tot. Scenă medeică. La răstire, că el e fericit acolo – mai
vedea. O preferase, oricum, pe Leana, între 7 și 9. Nici nu era hotărâtă să mă
duc ori nu și eu să-i extragă mucii lui copilaccio.
16-1-14 Belea
– accent pe primul e – premiat de față cu Iliescu. Sute, la costum. Dorel Vișan
– Luca Arbore. Distribuită gratis ediția Perpessicius, retipărită. Bilderberg.
Un pic antisemit. Tractoristu: ar fi fost azi unu ca Iliescu. Îngeri radioși
sub sudalme.
18-1-14 Canastă, nepoți,
propolis. Sosirea din Paris a lui Victor. Botez, cu aromânii, prin Cândroveanu
– dus în decembrie trecut. Blindness de Saramago. Valsuri 7 zile pe săptămână.
Sunanda Pushkar, soția ministrului Shashi Tharoor, găsită moartă în hotelul
Leela Palace. Dependența de apă dă intoxicație cu apă.
19-1-14 N-ați fumat nimeni
toată canasta. Nici Tumalalika. Uleiul roților de pe pustii, bun de măturat
plita. Guvern cu majoritate neromânească. Parcă ai uitat ușa deschisă la baie,
mâna stângă ai avut-o în ghips în repriza a 13-a. Nu vreau să mă salut cu
nimeni de pe aceste platouri. Una gramatica pasiva que le permite entender
muchas oraciones emitadas por los adultos.
22-1-14 Nu
mai ajung la Jung. Îmi ia tensiunea, pe împăcate. Piesențe poezise. Mai
relaxant vadul bistroului decât academismul pensionar. Saroda Indore, salutată
de Plata. Eu nu m-am prins de scrisul revelat. Nessuna tradizione umana
trovata.
26-1-14 Șah
viscolului din Stângăceaua – dreptul penal special, civilistule – negligency –
promitem că n-o să-ți simțim lipsa, mai bine urcă în avion – și avionul în aer
– și sufletul la cer. - Svastica și fulgerul în cimitirul din Graz. - Steaua lui
David, peste tot. - Voi scrie o carte cu titlul Geniul lui Draghicesco?
28-1-14 D.
Draghicesco: Verite et Revelation, Paris, Felix Alcan, 1934.
Verneux R.: Verite et revelation, R.P., 1936, 159-65, (Etude critique du livre
de Draghicesco). L.L. Bernard: Draghicesco: Verite en (sic) revelation, in
Social Forces Reviews – IV (1938-1939). Nicolas Berdiaeff: Verite et revelation
(sic), traduit du russe par Alexandre Constantin, Delachaux et Niestle, 1954
(...eon, sobor, theandrism, kenosis...)
Schingiui
Schengen. Ce-o fi comparat Lăzărică de nu adevărurile-revelațiile
Draghicesco-Berdiaev (în ordine cronologică franțuzească)? 1944: Republica
Socialistă Evreiască Botoșani.
1-2-14 Venisem
în marea clasă plină de elevi și profesori, pentru întâlnire și lectură de
poezii. Înzăpezire-Mușatin, cu închiderea școlilor și neieșirea din casă. Mai
așteptam poeți locali, oficialități și ne foiam fără o vorbă. Au mai venit și
din străinătate, un american, un diasporean. Ne știam, ne însemnam.
Școlărimea
scoasă la zăpadă. Poezime nemaicitită. Ca la boemă, vorbind pe fereastră,
întrocând capul în clasă, goală. Poeții locali își citeau versurile, dintr-o
plachetă color, cuiva străin, ca-n franceză. Și râdeau între ei, în surdină, ca
și cum asta e regia – să apară poeți seniori copiilor, pozând critic,
bonjurian. Și am zis străinului - ar mai fi așteptat Vornic – nu mi-a spus
nimeni. Îmi venea să zic – am venit, copii.
2-2-14 Aseară,
în râsul cu adresă, Valeriu își parada toate ale primului an – sunet și lumină,
jucării și scene,
esoterism-ascensiune-pășire-bipedie-auscultare-aruncare-primire-siguranță-glumire-ambiție-poză-atenție-echilibru-drum.
3-2-14 Dintre
chirurgi, nu Marius taie-n creștinism, ci Dimitrie, fostul sprinteur, că
Dumitru e simi-pueril, cu mintalitatea, secund augustinismului. Ilidiul dă și-n
Euken. Ești bănățean, sunt vâlcean. După 45 de ani pe neromânește, un
cuvânt-două, distorsionate. Draghicesco fusese la tinerețe neutru religios.
Augustinian cu sistem, avansând pe Berdiaev, la maturitate, în coacerea
sinuciderii.
5-2-14 Să
fie nepotul mai zăpăcit ca tine. Muzeu cu noi. Să-i scriu și lui Pițu.
Coloșenco mă așteaptă la 6 la Sigma să filmăm cărțile, 50 minute, plus
Draghicesco. Spamat la greu. Varză. Tot cu voi de gât.
6-2-14 Oi
fi vorbit dodiile cu spărturi. Parler a tort et a travers. Rodica: Preotul a
terminat / Veșnica mea pomenire, / Bulgări de pământ uscat / Cad cu zgomot
peste mine. / După-o vreme toți s-au dus / Și-am rămas iar singurică, /
Lumânări la cap mi-au pus.
AUGUSTINUS SANCTUS
– DE CIVITATE DEI CONTRA PAGANOS –
LIBRI XXII
xxii 30.6
(Augustinus se dimittit) ... / „quibus autem satis est, non mihi, / sed Deo
necum gratias / congratulantes agant. Amen”
DE DIALECTICA
/ „1. Dialectica est bene disputandi scientia.” //
CONTRA FAUSTUS MANICHAEUM // DE RHETORICA
Augustine's
ancestors included Beberes, Latins, and Phoenicians. He considered himself to
be a Punic. Berberi: Jugurta, Apuleius, Sf. Augustin din Hippo, Edith Piaf,
Zinedine Zidane.
8-2-14 Corp
de capul lui, în capul visându-se călător liber. Fraze reci pe deghizări
ezoterice. Vremuri de îngândurare generală. Cât să traduc neuman. Să-și
interiorizeze nepotul rezistența prin toate silabele și dodiile. Contemporanii
de la noi ai lui Augustin or fi făcând verticala lui Draghicesco, mai ales, ori
inclusiv, berberii din armata romană lăsată pe aici.
18-2-14 Gabriel
Tarde (1843 – 1904) i-a influențat pe Eugen Lovinescu, Sigmund Freud și D.
Draghicesco.
19-2-14 (Editorial
2000:) Mulțumesc lui Carreira pentru corectatrea misspelling-ului cu
Draghicesco.
22-2-14 Adevăr-revelație
după existență-adevăr, în tinerețe. Acumu-s humus. Termen-germen. Măciuceanu:
eroii fac posibilă îndumnezeirea.
23-2-14
Băui și vin și bere de împărțeală. Sarmale, friptură, colivă și cozonac. Mi-oi
lua mere (de plăcintă), iar ție apă. Oi termina de tradus concluzia la adevăr
și revelație. Cât oi mai trăi? Cât va avea nepotul? Merelor, învățați-mă să
miros a comă diabetică.
25-2-14 Contract
Măciuca. A traduce ca Sanda din Hazard, zece pagini pe zi. Întrerupt și
Divorțul șamanului.
26-2-14 Mai
gata aseară să termin cu Colocviile, pe-a scurtă – mă și coșcovise
frigul-coastă. Probabil voi continua, dacă-mi trece de cenzură (?) și-oi avea
timp. Am tăcut, diferit, de atâtea dăți. Ce fac cu diasporenii, cu Teo? Noroc
cu profesoarele, mai solidare ca bărbații. Oi chema și eu, mai des, pe mai
mulți?
28-6-12 Mă
rebegisem prin Cișmigiu și, apoi, pe Academiei cu Angi. În cabina lui Pasi,
m-am înțeles cu Velniciuc prin oglindă. Ritualul scenic, fără Albulescu și
Seciu, cu sala negoală, lumini, microfoane, proiecții, muzică de Vasile Menzel,
o oră jumate, gong. Cipariu a vorbit în general, la prima vedere, pe afară.
Eu
am încercat să ies din frig și am tăiat-o cu subliminalul ia-mă-iamă-Yama. Mă
făceam nemulțumit. Sfârșeam cu Diogene. M-a sunat, yet, Sorinache, că ce bine
am vorbit. Nu rămăsesem la șampanie.
Cu
zile în urmă, Pasi ne firitisise public și el, pe Plata și pe mine, la târgul
de carte. Zicând... JURNA LAMAR de Rodica Anca. Apărut la
Bibliotheca din Târgoviște. Cartea începe cu data de 16 sept. ora 4 dim. „Nu se
poate dormi pe tristețea asta”, mărturisește autoarea, și începe ziua
obișnuită. Cumpărături pt. fiică, țigară aprinsă, sacoșe, legume, fructe.
Piața. Tot spectrul zilei îmbâcsite și dezamăgitoare, cu televiziune cu tot.
Homo mizerabilis.
Apoi
altă zi, care începe altfel, și la fel de plictisitoare și humoristică.
Bucătărie, crătiți, tacâmuri, vase nespălate, haos general, dar... cândva o să
iasă totul la liman. Homo happyens. Urmează integrame și găuri negre și așa mai
departe. Interesante povestiri scrise sub formă de jurnal, cu simța acut și și
pline de humor. O carte fermecătoare.
SCENOMETRIE TEATRUX de
George Anca. Trebuie să mărturisesc că titlul cărții m-a surprins. Nu cunoșteam
cuvintele. Apoi, cunoscându-l pe autor, am zâmbit, amintindu-mi că este un
celebru „dodist” și că în mod deliberat ne pune uneori în încurcătură. Și,
atunci, mi-am construit propria interpretare.
Replici
scurte, uneori în versuri, în maniera teatrului poetic, care ne amintește de
trecut, de Renaștere, de Shakespeare, altele exprimate prin lungi monoloage,
altele chiar fără semne de dialog, proze. Aceste piese au o varietate bogată în
exprimare, profunzime în discursul dramatic, devenind antrenante și prin
diversificarea lor.
După
părerea mea, ele sunt foarte ofertante pentru spectacole-lectură. Nu v-am
povestit nicio piesă pentru a vă lăsa să le interpretați cum doriți. Îl felicit
pe domnul G. Anca pentru acest demers și pentru culturalitatea sa, evidentă și
în carte, ce lasă să plutească un parfum de ermetism, trimițându-ne și către un
viitor încă necunoscut. (Vasile Menzel).
2-3-14 Iarman Popaart
– Uncubus, parte a unei pentapatopii – Herr Tropmansky, Georgia, Verena,
Gudruna.
4-3-14 Sociohermeneutica
lui Draghicesco. Eu traduc, nepotul crește istoriat. Mi-or lăcrima ochii de
scularea la 3.
8-3-14 Gligor
îmi cere carte despre Eliade, tocmai acum când mi-am găsit dodistul de tradus.
Sorana a descifrat cuvintele neclare din scrisorile manuscrise ale lui Eliade
către mine.
9-3-14 Îmi
voi pune în vedetă convivii distanți de prin debarale, fiecare cu seara lui.
Uneori nu-și plătea cafeaua. Vor pune dușmanii ochii. Altfel, și intimidați.
Conceptualizare adjectivală. Ne pomănesc vecinele, ne pomenesc surorile. Și
primitorii om fi creștini. Nici să refuzi n-ai cum, nici nu dăm, că așa ne-am
pomenit. Abia aprind lumânări, dacă nu la rece. Tandrețe pentru morți.
11-3-14 Ieri,
fără pix. Oi recupera. Ce? Ba da, drăghiceschia. De i-ar apărea francezele.
Stăm de vorbă, cât și cu dușmanii lui. Cât s-ar isca un curent? Cine-o fi
Bazil, printre personajele cu mine, la Ștefan cu Dostoievski?
12-3-14 Jucătorul
din telenovela Dostoievski și traducerea din Draghicesco. Pe noapte, etaje
gravitaționale – estetici – iar că profesor în India, cu o foaie de la Aluna,
că numire – gravitaționată în alte încăperi, pierdută – iar sesiuni pustiite –
cămașa albă cu mâneci lungi.
13-3-14 Cam
a doua oară, la rând, cu Șora, unde l-aș întreba de Draghicesco. Grama,
entuziamat de tratat. Cred că voi termina traducerile, de mă scol nopțile. Și
dreptul penal special, cam tot cât primul volum al Cetății (nu m-a mai
interesat, l-au tipărit pirat ai lui Vlad sau Bănșoiu).
14-3-14 De
noapte, direct din sinapsă onirică, adormeam în odaia din Găești. În patul de
vizavi dormea tata, se mai trezea, până a dispărut din câmpul vizual. Oi fi
murit, nu, dacă încă eram eu. Tocmai sunt jenat cu subcapitolul ideologii,
rezumat după F. Lot. Dar construcția contează.
15-3-14 Chiar
întâlniri în somn. Văd, aud pe Victor cu vocea lui Puși ori Șora. Care mai
sunteți, care or veni ore-ani. Nana luă pe Plata în tură cu Val,
ieri. Căci eram la UNA și mă dezamăgeam ce puțină lume, niciuna, la Paul Neagu,
prin grafică teatral-cratimală, Scoție. Salpensa. Triburi barbare coborând din
nord-est, de unde și sinuciderea ta, Desco.
16-3-14 Anchetă
în interesul familiei. Noapte pe tăiate. Nu mai tradu. Ieșire – atârnări,
abdomene. Sat Antonești ridicat de prizonieri ruși plătiți de
Antonescu. Universalistul buzzatian din Măciuca. Pe ce orar
și-a scris și el cartea? A treia parte, mai gata. Voi schimba
prefixul traducând din franceză vâlceană în dodiască.
Pledoaristule,
hai că te traduc în hint, de azi-mâine, să recuperăm neglijența cu retardare
consecventă. Cronograf socio-religios, în jargon sorbonard, cu surdina
prelegerilor rabinice ale lui Durkheim, pe uitarea copilăriei și a pre-sinuciderii.
Perfect – simplificare și sinucidere la Dresco.
17-3-14 Ignat:
Rusia ne-a făcut și bine – pe cine nu ne-a omorât? - nu va fi război. La umăr,
arm'!
18-3-14 70
Gyr – 70 Drăghicescu – 70 eu (a o mai duce?) Luna din bani de drum, pe ducă.
Între Dumnezeu și numărul de aur. I Ontologia umană II Din psihologia poporului
român III Problema conștiinței. Realitatea spirituală IV Idealul creator V
Marea Unire VI Partide politice și clase sociale VII Noua Cetate a
lui Dumnezeu VIII Adevăr și revelație (1) IX Adevăr și revelație (2) X Dumnezeu
și destinul omenirii.
20-3-14 Vedem
feudalitatea prin Dumnezeu. Gali nu prea e gata. Cam ține. Și-o viață.
Diverșii, enervați pe psihologie. Scoși din orice evoluție globală. Patrimoniul
Anei Sandu? Abecedarele jumulite de Comitetul Central, că a învățat Ceaușescu
pe ele? Erasmus? Varlaam? Nu e de glumă cu procurori-ingineri la cap frustrând
patrimonii mitomane, mai ca-n proletcult.
22-3-14 Cum
ar fi propus Cora (?) că mă pusese (cine?) ministru al sănătății (cu nervii?),
și nu ziceam nu, cât că unii știau, unii aflau, nu prea se stupefiau. Plata nu
se exprimase. Seară de grație, în rândul 1, locul 1, sală plină, ca la Moliere
în tinerețe.
24-3-14 Mă
apropii de jumătate, trec, ajung, ce încep? Cum mi-oi trata caietele, tot covor
de bombe? Cafea, restul ceai. Varză cu ardei și smântână. Mâine seară, apatie
printre ai deținuților politici. Pe 12 aprilie, la Râmnic, aviversat malgre moi
meme.
Ce
franceză are Dragesco, de carte, de prelegere? De mic, și cu ai lui, ci
evoluția la larg, pe forme. Am lăsat rejeton-ul între noi, că
vlăstar-mlădiță-avorton. Cât să fi priceput cineva că ai tăi te-ar fi aruncat
de pe acoperiș. Ci, cruciat, cu Brâncovenii. Mâine-seară ai putea auzi Dylon,
apoi Voluspo. O fi trecut ziua lui Taras prin Crimeea.
Asceză
traductivă, concentrare mentalitară, retro. Nepomenire contra nepomenire.
26-3-14 Am
citit, cât am putut de grav, lista scriitorilor de prin pușcării. Recrudescent
Pitești. Două ore de forță memorială cu urmașii deținuților, invitați de
doctorul Zeana. Mare ton între foști deținuți și aromâni. Metoda cu zece minute
a creat polifonie consolatoare.
M-a
sunat Marian Popa, că să iau un stick de la Nae Nae și să i-l dau lui Stan.
Nae, că nu i-a spus Marian lui asta și a vorbit el cu Stan și se întâlnesc când
vine la analize. Și să-i dau (lui Nae) textul despre mine.
28-3-14 Dintr-un
interviu universitar acordat în Mexico de primul ambasador român în America
Latină, D. Dragicesco: ... Titu Maiorescu „quien en el desarrollo de nuestra vida
intelectual tiene la signification que en Mexico asume don Antonio Caso. / Pero
quiza el mas respetable de nostros pensadores, en las disciplinas de la
Estetica y de la Ciencias Sociales, haya sido Dobrogeanu-Gherea, quien ne pudo
dar todo lo que prometia, porque durante muchos anos tuvo que ganarse la vida
arrendondo un restaurante en una estacion feroviaria de provincia”.
31-3-14 Nu
norma, ci fervoarea universalist-comunistă? Egal Societatea Națiunilor? Adio
lui Augustin și adevărata Cetate a lui Dumnezeu? Pe al cui proletar? Vom trece
la alte capitole, la lectura lui Corbin, a americanilor.
1-4-14 Numai
noi în (altă) biblio, de-o condusesem. Acum, să recit. Nu încropisem foi,
n-aveam cărțile. Diverși vorbind, dispărând când să mă adresez. Că diseară, la
Mandir.
2-4-14 Te-ai
uitat la el? Femeile se strânseseră să-l aștepte, să-l intimideze pe tata. Eram
eu în odaie și nu mă arătam. Poate nici nu știam că sunt aolo. Mai vedea. Voiam
să notez creșterea scenariului. Că nu el era de vină. Nu violent. Oare?
La
mata în curte, regi și comuniști. Abia Ioana d'Arc, o dată. Virginia nu.
Mumă-sa, la fereastră, din moșie. Idem țăranii, ba Marx galicean. Mă rad la
teatru, mâine. Dar revelația? Că titlul, de vedere? Cât Berdiaev? Nu te
sinucideai, mureai în pușcărie. Afla lumea de acasă opere ale tale din Franța,
de le traduc eu acum, în amurg. Tot neînchis, luni de sinucidere exorcizată.
Milică
m-a sunat c-a murit fratele Cici. Tiz de poreclă cu doctorița Gheorghiu, de-o
mai via și ea. Jucam picata și mâncam smeură – mama lor ne făcuse trei. Tatăl,
Stan I. Stan, mort după pușcărie.
4-4-14 Doru
Ana, Trahanache plus regia. Trahania, tipătia, agamia. Dăscălime, cetățenie.
Arhei sub comic metafizic. Bravos, Ana. Traha peste Ili, abia Tra. Crimeea.
Benignitatea adulterului. Zoe – Nane, fostă miss. Urs-Farf. Sala, trei
sferturi.
6-4-14 Drăghi,
nici în Petrovici. Ca plecat din sistem. Tu, cu fuga. A plouat, mai târziu, e
frig. Cu Hilohi, Valentin, Monica, la Ignat. La 96, aude greu și cu aparat. Are
tirade la nume cheie – Pascal, Kant, Toma, Augustin, Arghezi, Sadoveanu,
Călinescu, Noica (primul filosof, peste Nae...) A băut, a trăit. Micu l-a făcut
dublu, grafică-poezie (nu comunist-comunist). Scânteiști nerupți.
7-4-14 Mazilu,
Somnoroasa aventură, cu Iacob, la F. Mic. Zetu dă mâna cu Puși în timpul
spectacolului.
8-4-14 Armani
Apparto: Excubus. „... principiul amânării temei, pentru excitarea curiozității
până la iritarea aflată în drumul fatal neabătut spre paroxism ” (p. 221).
11-4-14 Mâine
se rupe Veta de mine. Iubească-mă vâlcenii... O mai ploua și mâine? Azi, dinner
la Sharma, flori, samose. Cine-o veni mâine seară la mine, în Râmnic-Ivireanu? De
Gib a zice, de Dumitru. Biblioteca și Biserica. Pann, Vrânceanu, Anania.
12-4-14 Soare m-a sunat la
Arun, când să vină fiică-sa să mă ia cu Mercedes-ul de acasă, am zis că nu. Îi
dăduse primarul bani de benzină pentru întors, refuz.
Orice
indian e neindian, orice neindian e indian. Ce să fii din România? că din
Europa. O mai ploua? Prima ieșire a Platei, la indieni, pe Puțul de Piatră. E
cadoul de ziua mea.
13-4-14 Drăghicescu
pân' la Dumezeu (piesă). 212 friends posted on your Timeline for your birthday.
Binecuvântați ani, sănătate maximă, iubite maestre, mari izbânzi
literare.
15-4-14 N-or
da ochii bir cu orbii. De la Drăghicescu la Noica. Cetatea lui Dumnezeu
(Augustin-Drăghicescu), cf. Organon (Aristotel), Novum Organum (Bacon), Tertium
organum (Uspensky).
16-4-14 Traducere.
Restituire a unui original francez(-românesc), a gândirii neglijate sistematic
de conaționali, ca o acceptare a represiunii, prin ignorare absolută.
Franțuzisme
în text francez. Retorică profesională cu accente polemice, colocviale,
ultracosmopolite, istoriste, rabinice. Perfectul simplu francez suprapus celui
românesc ar denota familiaritatea cu subiectele maxime, altfel inaccesibile, de
profetism. Amintiri parabolice.
Construcții
discursiv-asociative sincronizând ideatic secole și milenii de gândire și
societate – conceptualizată evolutiv dogmatic. Ca și cum ar dicta cuiva ciorna
(româno-)franceză, nu fără improvizații – inspirații sintactice, pe un text,
altfel, liniar-științific. ÎNLĂNȚUIREA de idei STILISTICĂ improvizativ inspirat
profețională – în dialog armonic cu sursele scenarizate cvasi teatral, muzical
– reunirea sistemelor – definiții rezonante ale creatorilor și creațiilor din
istoria spiritului omenesc.
Se
poate spune despre Draghicesco ce spune el despre Comte: „Comte este
universalist; il n'a en vue que la humanite morale et intellectuelle”. Frazarea
și cuvintele se desprind din continua demonstrație a unei teze ce pare a se
dispensa de discurs. Schimbarea formelor (înlănțuite ca pe loc) - „metoda”
apelului la „un esprit non prevenu” intenționată paradoxal polemic, „o
filosofie sistematică”. Știința? „Persoana savantului n-are nicio importanță”,
„operă pur pesonală” (Nietzsche). Cât pe ce să se vrea Simmel. Se crede
kantian.
De
zi... God bless you, your family and friends! La toți anii fericiți!
Felicidades, benediciones! Aprilii multe înainte! La mulți ani cu ce-i mai bun!
Bun, inspirat, sănătos! Și o poezie bună! Viață lungă și frumoasă! Aniversare
frumoasă la Râmnic!
17-4-14 Anti-Spengler.
Contra omologări. P. 528, analogii de filosofia istoriei (la persoană). Sosește
Blondel cu fasonul.
18-4-14 Înlănțuire
de idei împrumutate, pe o construcție poliedrică – istorie, evoluție, profeție
-, cu empatii versatile sau alergice la personaje, Cezar, Ioana, artiști,
Beethoven, Goethe, gânditori, de la Euken la Blondel, și rabini – toate pe
tonuri ale cursului, ca vorbit aulic, sau ca arabesc sintactic aproape
anacolutic.
Exhaustivitate
selectivă, afinitivă, epistemologică, ideologică întru filosofia sociologică a
istoriei, cote socialist ateu-religios. Ca un violoncelist ce-și schimbă aria
și chiar instrumentul după impulsiile și disoluțiile spiritului
social-istoric-evolutiv-fatidic-dogmatic-esperanto.
Transă
(delphică?) a înlănțuirii, pe aproximare de rudimente și arabescuri; sentințe
de rădăcină biblică sincronizate cu frunzișul referințelor, pe o tulpină
proprie; comentarii afine la citatele ideatic-stilistice, inducând o polifonie
dinamică; universalitatea operei sale, dincolo de (auto)prohibiția
de după publicarea Psihologiei poporului român și, mai ales,
după sinucidere, la venirea rușilor, 1945.
20-4-14 Adecvarea
traducțională are de ținut seamă de distanța lingvistică și temporală dintre
original și rendiție, precum și de presiunea ignorării unei opere majore.
Faustianismul autorului este extins tacit prin paralelismul cu Viața lumii sau
Memento mori. Ca una din posibilele soluții-disoluții structurale a
transpunerii eruptivei viziuni drăghiscesciene. Mai toate axiomele
corectitudinii politice actuale sunt pre-încălcate, neavizat, cu vizionarismul
sincerității. Altfel, „trăim timpuri apocaliptice”, resortul de care depinde
destinul umanității: „universalismul unei societăți mondiale”.
21-4-14 Universalismul
este legat necesarmente de individualism (creștin). Autorul împinge cititorul
român, după 85 de ani de la apariția perenei sale trilogii, la societăți dintru
început la zi. A lăsa satisfacția egoismului strâmt pentru dincolo. Egoism
infinit mai mare, încă un pariu pascalian, sau un joc dostoievskian la ruletă,
făcut de rațiunea critică pentru a crede, ca alternativă la dispariție.
Claritate
extremă, până la ditiramb epistemic, sau pamflet. Teoretician al
determinismului, conștiinței, spiritului, de la psihologia poporului român la
cea universalistă. Un discurs într-un colegiu metafizic pentru novici și
neosacerdoți, reformulând ultrasintetic mai toate filosofiile și ideologiile.
24-4-14 Admite
legea morții – pentru trecut și prezent – nu și pentru viitor . 4 mai 1875-14
septembrie 1945. Scrisese (p. 586) că sinucigașii nu-și merită nemurirea – la
ce-ar fi renunțat la ea un om de spiritualitatea lui?
Argumentarea
traducătorului – restitutio – ubicuu-atemporal-utopic – trăirea inteligenței
spirituale – idila nemorții și neverosimilitatea sinuciderii – rapsodia
socialismului cu Musolini-Brătianu între Marx-Kautski. Schițe ideologice,
scenarizate religios-științific, pe propria doctrină, a
conștiinței-imortalitate, aici pe temei social-politic-antropologic. Thriler
între războaie? Cel mai neînțeles în țara lui?
26-4-14
Conștiința, „cea mai reală din toate realitățile”. Evanghelia lui Renouvier a
scăpat atenției contemporanilor (ca a lui?) O carte reacționară? Sau una corect
politică avant la lettre? UE în act. SN (1919-1946) – 21 sesiuni – sortită
eșecului prin absența SUA și lipsa armatei. Titulescu, președintele adunării
generale în 1930-1932.
Fetișizarea
societății și socializarea divinității, „divinitatea nefiind altceva decât
ipostaza societății”. Roman de anticipație, catehism, totem. Acesta e primul
volum. Memento pentru pasionați de idei și istorie, pelerini în timp, regizori.
Ajuns la final, regreți, nu fără tentația de a relua Psihologia poporului român
(1904), pe aceeași schemă, la scară românească, aici universală. O
carte-experiență, simfonizând ideile-cheie ale istoriei european-catolice,
Neologistic. Aforistic. Paradoxuri, silogismul vieții. Te poți întreba dacă
autorul știe cum se va sfârși cartea, dar trilogia?
„Virtuțile
și crimele având aceeași sancțiune ne devin indiferente” (p. 610). „Această
religiozitate morală fără dumnezeu poate fi frumoasă, sublimă într-un sens, dar
ea este iluzorie și ineficace” (p. 611).
28-4-14 Povestea
lui Dumnezeu ca istorie. Dispariția de la sine prin sine. Dacă se admite
pledoarismul autorului, lectura poate fi și de catehism. Dacă recepția intră în
dificultate – tematic, stilistic, ideologic – folosul va fi și mai substanțial
decât admirația pasivă a unei creații de evidentă grandoare. Poate niciun autor
român n-a vrut atât de mult să fie el însuși abandonându-se, challenging,
printre creatorii maximi.
15-5-14 Buican
îi spuse lui Drăgulănescu că n-a auzit de Drăghicescu, s-a interesat la mine,
de la cărticele, la monumente gnostice. Bine că nu l-am întrebat și pe Astalos.
Am tot scăpat pe Șora. Noroc că mă vede doctorița în rebus și mă întreabă
dacă-i cunosc, unde m-or cunoaște ei, sau lipesc numele pe câte-un citat de pe
net.
Pitirim
Sorokin – 1928 - „Contemporary Theories” - „Durkheim, whom he puts in a
sociologistic school along with now mostly forgotten names of De Roberty,
Draghicesco, Espinas, Izonlat, and Cooley”. Așteptând războiul, a venit
Rasmusen, apoi rușii.
18-5-14 S-a
spânzurat în garaj. Își luase lumânare, să fie aprinsă. Nevastă-sa plecase în
Italia. Nu se înțelegeau cu băiatul înfiat. Dăduse faliment cu cârciuma, lada
de bani se golise. O sută de aromâni de-ai lui l-au comândat. Au și
rămas la pomană. 30 lei tacâmul, 100 lumânarea. Se și lasă bani la mort. A dat
și Mihai zece milioane. Reveniți acasă, le-a murit și motanul de cancer, pentru
că nu-l duseseră la pisici, le-a spus doctorul. Cățelușa a stat lângă el
ultimele zile – că s-o scopiți, să nu pățească și ea, nu-n Italia.
Năstimp,
lauda lui Bergson dădu în separare. Că nu e magia obstacol științei. Câștig de
germene-dumnezeu al lui Renouvier. Dat pe mâna lui Radu, adică iradiat. Să fi
băltind Draghicesco în Bergson?
19-5-14 Slujba
mi-o fi plăcând nu lumânare, feștilă-n ochi, de s-ar și publica traducerile,
dar de și-ar face efectul. Nimeni n-ar putea încropi tablou cronologic pentru el,
nici Virgil. Care și Pițu, mi-a zis să fac cv-cv, nu slujbe.
27-5-14 Fatih
Khan grup, Rajasthan, 6 cântăreți, 3 dansatoare. Manimekalai le-a dat crini.
Lămâia, între Ganesh și sufi. Kajala, șef Humor și invers. Andru vorbea greu,
se internă, și-și ura redivivat. Doamne, ține-l. Mă întristai ca de Iuga, atât
de diferiți, când jurizam Gasparic în biroul meu din Micescu.
30-5-14 Elveția-n
tramvai, Bergson-Drăghicescu. Tatăl nostru, Gayatri zilnic. Vasi cu Hamlet
despre Shakespeare la tânărul Ivireanu. Scăpasem de Te Deum și soprană.
Izborski împotriva atlantismului - „Il a bon espoir que ses amis
neofascistes prennent bientot le pouvoir en Roumanie, en Grece ou aux Pays-bas”
(Le Nouvel Observateur).
1-6-14 Biserică
mutată din auzite, cu ochi diferiți, de icoană-idee, sau interiorizare,
întoarcere de neducere, pe la biserică ai mai fost? Șase luni pe paragrafe
litere italice. Dictatonie. Plata: mi-ai amărât bătrânețea cum mi-ai amărât și
tinerețea, vrei să-mi strici o prietenie de-o viață, te-am trimis și la curve.
Păcat că n-am avut cuțitul lângă mine.
3-6-14 Sunt
48 de ani de când ne cununarăm la primărie și ne cinstirăm acasă pe ploaie, din
părinți doar cu Nase, neamuri Maria, vara tot a Rodicăi. De la mine, Dinu Gheorghe,
coleg de liceu, uite că și de studenție. Poate Cristina, avem poze.
5-6-14 Uitările
onirice de bagaj în gară, pe pasaje, întoarceri mereu rătăcite, ore șterse,
întâlniri ireparabile, a ne vedea nici de zi, nici de reveliuni. Cu țăcăneala traducerii
silogistice, voi transcrie faptic, pe date, ce se ține.
7-6-14 De-am
fost și la piață. Furtună, ceasuri oprite pe noapte. Ați mai pleca voi la
Râmnic și Val? Ajunsesem pe scenă, să joc într-o piesă, nu știam care, am
improvizat o dezbrăcare de pantalon și mă simțeam părăsit, cimitir, mormânt,
culise. Concurența mă cutrea tacit – joci? - joc – aproape rictusă – ce piesă e
– patrușopt – a, din alea.
Dreasă
descărcare, tot pistonată, de te auzi neborșului, ce-i fi cunoscând. S-a
țicnit, adică nici la ciclu, nici al ei, aha, compari iar, asta jiganie,
așezați printre cercuri încă aruncate. Cum e-afară? e frumos, o, good. Trilogia
franco (2/3)-română (1/3), fără nimic românesc, nici vorbă, dar de cu atât mai
român, de nicăieri și de pretutindeni. Modelat rabinic, remodelat sinucidar.
Picur de mai ce și roșu. Construcția de punct Halep.
9-6-14 Grupuri
din noduri socio anomii mai cămine rituri sport pacifie stafie amici în
rătăcire alții alte nimeni singur tuturor lăsat mai hai la a doua a treia cheie
răscruci pline de diferențe diferenți gen uman proiectat chiu pietonal valand
draft pe necorectat anume să sară ascunșii cumințirilor semn de accent previziv
îngropat dezgropat pe-o primire subliminală pastile grafem corben furtuni
calificate așa face mereu altceva caprele voce d'erori cod bengal congrese bene
mai curgere frâie iar dans dușmanii cine nu mă grăbește greșeli genuine eranță
analizabilă operă necorectată cu efect corectant să trăiți
Dumitru Drăghicescu – Adevăr și revelație
– natura umană poartă în ea predispoziția de a realiza divinul (p.
100) – devenirea și ființa – energia noastră conștientă (p. 121) – ipoteza
noastră umano-divină (164) – divinitate embrionară (167) – Dumnezeu,
simbol al umanității perfecte – omul poate diferi de el însuși (204), uneori,
mai mult decât de alții (205) – eticul utopic al dezinteresării (382) –
spiritul este un sort de alter-ego al lui Dumnezeu (389)...
26-6-14
Conferințe invitate-întrerupte-trezite la Trento, la Florența? – acuși, Veronik
Bucată. Pornit furtună. Câte avorturi? Pictori din Baia Mare, ora 6. Jocul îl
vom și pantomimat – onomatopeic.
27-6-14
Get-together with Manimekalai. Carmen din NY, că mă știe cu literatura lor.
Husserl prin Levinas-Drăghicescu, apăsător, hai, Camil. Spătarul Teodosie și
Stanca Rudeanu de la Ruda-Budești, în Cronica lui Mihai Viteazu de Bhaltazar
Walter.
30-6-14
Georg Simmel, leat cu Durkheim, de nu trăiră mult din mari moșteniri și ciraci
ca dumneata, Dumitre. Costaricanii masați în careul grec. Tratament pentru
hormoni de creștere (Messi).
Traducerea
mă refranțuzește colonial. Aurobindo, yoga esoteric, creștin ortodox. Kerber ia
decisivul.
2-7-14
Magula unga zornăie cătușele. Echipă de psihiatri. Serena fără serviciu. Simona
nu vede mingea.
3-7-14
Spectacolul e în prelungiri. Găină-pisică. Avem și pinguină. Ți-ai strâns
poezii șaive.
4-7-14
Saunders din Hotel Mara, ultimul etaj, 47, nu 70, nu de ruși, Dumitre. Nici
Marcea, Nicule. I-ai trimis mâncare grea, ai uitat că stă la 4. Ce-a putut
să-ți spună cât să faci infarct? Ai corectat Husserl și restul sinagogii
filosofice. Degeaba. Atunci nici greșelile nu le-oi fi vizionat. Nepotului îi
căutasem: Franța-Germania-Brazilia-Columbia-România și, pe silabe, ciorapi de
figurație – duel, dansuri, încă nu yoga. M-oi și opri din traducere, la 4?
9-7-14 Veritatea
se revelă, nici contract, nici normă, personaj-gândire, cu alibiuri-trimiteri,
fără ani. Să-i fi fost sinuciderea/aruncare revelație (sub ruși)? Cariocas vs
teutoni. Teoria primei lovituri. Trezește-te Filipao, că e opt – cee, am luat
încă unul?
10-7-14
Tango argentin-olandez, știe și nepotul. Bând mate, oi nota destui mate cunoscuți:
Onicescu, Moisil, Mihoc, Nicolescu, Botez, Teodorescu, Deac,
Labiș-Galois, Ixaru, eu. Și teorema Popescu. Fizicienii sunt altfel.
11-7-14
Matematicienii comemorându-și pe Nae Popescu vs Nae Ionescu? Care și Nae
Teodorescu, nimic. Fata lui Teleman, creștină. Și Ioniță, țuțist – cu
Noica-Vulcănescu. Solomon, cu Lalescu după Miller-junimist. Cât un meci de
fotbal, două, cu prelungiri.
M-am
întors acasă, pe netraducere, abia o colaționare și o expediție de capitol. La
piață, cu ploaie și nevastă, apoi în parc la nepot, cu fata, de-a venit și
Victor, cinci cu anturaj, minge, bule, leagăn, tobogan.
După
meciul Brazilia-Germania, Bung Mohtar Radin (Malaiezia): „Trăiască
Hitler!” Cu albastru de dat în gât. Cel mai mishto, Titulescu. În maro de
Babadag. Când cu Justin și Policarp (și Drăghicescu, preparându-și,
inconștient, dintre martori, sinuciderea, amintindu-mi că zisesem, la un metru
de Solomon Marcus: a practicat bergsonismul. Uite că asta scrisei de juști policarpi,
că au lăsat ambiții pentru a practica bergsonismul, pardon, sărăcia. Irealiști
în loc de idealiști. Mălin (merisier), malin (malign).
Lipsesc
două pagini, o foaie, n-am cum o recupera (n-am originalul), merg mai departe
(că nu se va observa, că voi reveni la final?) - semn că (deja) nu voi ajunge
să traduc următoarele 7-8 sute de pagini. După foaie, șters un rând, sper
perifrastic, merg mai departe, pe nevăzute.
12-7-14
14 sept moartea lui Drăghicescu . Zilele D la Râmnic. Ne aruncăm în lavă. L-aș
vedea pe Virgil, poate și pe Paula. Ce-am vorbi pe alături de festiv, cât că
ritualitatea reparatorie se cuvine sinucisului. Poate vine și Plata, la Noana,
că pe drumurile Măciucii am prididi – deși le are cu DD, îl iubește, îl corectează.
Și-a fasonat cartea de poezii – Dantele de hârtie – în atmosfera lui.
13-7-14
Căderea Braziliei. Pe cine, Ioane, de la academie, că surdu nu-aude
măciuca.
14-7-16 Fiu-său
lucrează pentru împărat, n-a mai venit pe acasă. El s-a însurat cu o
craioveancă de-a fugit după două luni cu de toate. Scrie el o carte să i-o
lansez eu. Să mă duc la parlament la lansarea unui produs. Atacați Malvinele ca
să vă apropiați de Normandia. Roșu de Moscova, Galben de China, verde de Paris.
29-7-14 Ce
colocviu diseară? Ce Savitri, Brâncuși, ce Cezar? Deodată, frații Baltag mă
bântuiră.
31-7-14 Daecubus
de Inmaar Popaart „Ăsta care a scris cartea avertizează că trebuie
citite capitolele de la coadă la cap” (p. 333). Industria ocaziei, „Personal,
m-am referit la variabilele ascunse, travestite”. Rallyul celor șase hoteluri
muzealizate: Ritz-Paris, Dorchester-Londra, Adlon-Berlin, Gritti-Veneția,
Hassler-Roma, Inperial-Viena.
Iubirea
durează cât produce stres. Cine are bani caută idei, cine are idei, caută bani;
cine are talent și idei și bani o caută pe Ravannah. Eufrosina în duet cu
Fausto. Aici se studiază doar cadavre găsite în spații libere. Pregătirea
fizică a exterminărilor previzibile. Uzez de termenul revelație, care este în
acest caz sinonim cuvântului nedunerire.
13-8-14 Sunt
Emil Cioran – ce înseamnă asta – unde e predanța... M-am trezit cu bătaie. Oi
fi citit din revistă. Vâscul de salcie te deprimă-tumoare – una e când îmi aduci
o floare și alta e când mi-aduci o tumoare.
Sfânta Maria
15-8-14 Celofanul
orhideelor, rupt când să-l pui la loc. Să mă duc să cumpăr altul. Te-ai dus tu.
Las' că mâncăm samoze și gulab diseară, de ziua Indiei... Picior rupt, operat
la Bagdasar. Fractură a secțiunii intertrohanteriene a femurului. Cădere de la
același nivel datorită împiedicării. Fractură trohanteriană stânga. Reevaluare
la 30 zile sau la nevoie.
Vineri
22-8-14 PUȘI – Robert – pușiade – bandaciade – șochete – 1971. Firul
de nisip în angrenaj.
23-8-14 După
ceaiuri, lumi în floare se răvășeau în meditative destrăbălări în regia casei.
Boemă interioară în cabaret vopsibil capelă. Din purgatoriu, ezitând spre infern
sau spre paradis. Paradisiacă se mentolase ceimea.
Burlacul.
Fără căpătâi. Niciodată fericit în iubire. Petrecerea de sâmbătă a
intelectualilor. Seară sinistră. Corp frumos, da-i pare psihopată. Problema
burlacului de 35 de ani – ratarea. Acest morbid anturaj. Se macină singur, moară
fără grăunțe cu prea mulți morari. De l-ar duce o fată tânără în provincie.
Humor confesiv.
Prima
oară s-a îmbătat la șase ani. Față de Gabi, se întreabă dacă e mai bună
trădarea decât credința. Armata, Marea. Se satură de umor, nu-l poate avea la
infinit. Da, limbajul internațional al valurilor și fetele, mai ales fetele
(p.96).
Monica,
în marșul stelelor. Ceiștii intră homeric-budaist. Trei tablouri de Bursă –
pictează și naratorul, Alexandru. Atmosferă de sinucidere în totalitate. Curg
invitați primiți cu milă. Dans-vin. Ceaiul se sparge. Monica avea ceva de
fiară.
Boema
domiciliară a ceaiului – totem alcoolic tantric, pe grupuri, ierarhie,
afinități. Gabi își găsise alt băiat când Sandu era în armată. N-are curaj s-o
invite la ceaiul de după eliberare. Vin prietenii lui Hipodrom, Bursă,
Mănițoiu, Alcoolicul, Albinel, Tedi și, în afară de ei, cei din gașca lui
Costel și a lui Șerifu, in celelalte două găști, Coco, Florică, Sandu, Nicu și
Răzvan și bineînțeles Costel și Șerifu. Au mai venit încă două fete,
Sănviș-cu-Șuncă și Viplă. Apoi a venit Monica, soră cu Lotte sau Julieta după
întâlnirea la bal. Sandu pozând în Werther.
Romanul
Sfintei Mogoșoaia. Rezervație de zimbri sriitori, de exhibiționism elitist.
Încă o dată femeia ideală. Mituri ironice pușiene. Personajul-autor pășește ca
în Olimp, alibi de mare scriitor. Dar și topos exil. Aventura se încheie când
Cornel Popescu striga: nu mai este niciun scriitor aici! La care, autorul se
anunță: sunt eu aici! Dar, mai aude: A murit Preda.
Ajuns,
prin destin și excludere, la Sfânta, se pornește să facă un roman din cei zece
ani ai săi de dinaintea acestei ascensiuni. Cum numai aici se putea ea
transfigura. Are două paturi în cameră, unul în care doarme, celălalt plin de
probe stilistice, materiale epistolare, astrale, topo, psiho, poetice, tot ce
nu scapă unui experimentalist, nici oniricului, romanticului etc.
Lui
Preda, Mazilu, Ivănescu li se vor fi adăugat, prin al treilea ochi, Salinger,
Pucă, Pepelea. Prin filtrul Mogoșoaiei trepidează o vâslire halucinantă prin
ceaiuri dansante, dependență de sex, formare-filologie, reformare-teatru, bere,
magnetofon deschis.
Canon
foto, schițe pe hârtii dispersate, puzzle. Ironie, parodie, umor statistic,
cosmic, domenial, sexual, politic (cenzurat atunci – nemaicenzurat și recent),
porno (?) ... Întâlniri interpretabile, cumva absorbind mediul represiv.
Tevatura marelui scriitor e romanul în lucru, încă nu existența. Peste
fantezie, trece totul în fantastic-fantomatic-euforic, nici numai maniacal,
nici numai fericit. Ce mai, tot anunță romanul de iubire al vieții lui.
Nu
se mai vădesc însă Lotte-Dulcineea-Urvashi-Rusoaica-Ondine, alias Monica din
Burlacul / Galaxia burlacilor. Idealul se fărâmă în ceaiuri dansante, drumuri
Mogoșoaia-București, scenarii narcisiste ale studenților de la regie. Mai mereu
vaporos, dacă nu hăituit din bere în bere și celelalte. Ierarhie dipsodică,
literară. Hedonism în râs, probabil martiric. Vagi isme, sinucideri, nu la
prezent.
Romanul
își precipită amoralitatea. Fete noi, verbiaj neoepisodic. Spre un epic
de-umorat, spre vreo pecetluire. Da, moartea lui Marin Preda și
a Mogoșoaiei respective. Dar ce să se încheie delirul nitzscheean al
lui Puși? Reapar feele, legiuni, Circe, Gina, Florina, cu vorbă tăcută
comunist, post-studente, post-pubere. Pe audiție cu dans tolerant, sex,
armonie.
O
bolgie boema, alta ceaiul, departe Mogoșoaia. Dar telemetria ce zice? Unde vei
ști tramvai-taxi, București-Mogoșoaia, iad-rai, de nu din sfântul roman?
Romanul sfintei a apărut când nu mai exista nici stabilimentul de creație, nici
interes pentru altcineva decât trebuia. Și-o fi unul din romanele ca lumea, eu
îl văd unic.
La
început a fost Robert. Robert Calul. Alter-egoul inginerului șansonetist. Mitul
dublului, insertat ca din Eminescu-Dionis, pe volubilități din Salinger,
cosmisme din Sebastian. Parcă încă nu Caragiale, nu Cehov, nu Hamlet.
Dacă
ar fi fost singura scriere a lui Puși, încă l-ar fi postat printre scriitorii
cheie. Așa cum numai prin Roagă-te pentru mine, tot în colecția Luceafărul,
Vasile Văduva mi-a rămas nemuritor, ca și fiicei sale Alda Zaira. Cu
Dostoievski cu tot, care se insinuează actualist și în Robert, cu partea magică
spre Eliade.
N-o
fi Mantaua lui Gogol sau Nechifor Coțcariul al lui Creangă, de unde să puiască
scriitorimea de după, dar toată opera lui Puși, cu calabalâcul dedesubturilor –
că teorii, că icoane după natură urbană-cosmică – se resimte de misitica
amatorească a lui Robert. Cât să ajute misterul feminin a se isca și dezlega în
Burlacul, psiho-terapia din Romanul Sfintei Mogoșoaia, transcendența
comic-cosmică a Îngerului Contabil. Căci umorul lui Robert-Puși-Calu ne asigură
cronicizarea acestui versant și proza prozelor și personajele dramaturgiei
dumisale.
De
mirare c-a apărut când a apărut. Față cu canonul dominant. Mogoșoaia n-a mai
răzbit decât după mulți ani. Frumusețea microromanului, nuvelei își este suficientă.
Contrară idiosincraziei, de la început până la sfârșit, a cuiva, altcuiva.
PRIVEGHI.
Tase, mort, se ridică de pe masă. „Aprinde o țigară” - a început să lunece –
sicriul îl facem pat pentru copil – Tase frunzărea o carte – a murit coana
Năstăsica – a murit Ticu – bun era ca zăhărul Tase-al mamii – Tase, mort?
O
PLIMBARE CU PORCUL – și schit și cu maici – ciudată asemănare între ochii tăi
și ai lui – să aibă cinci prăjini de pământ în cer – bătea la ea ca la lup –
această fracție fermecată, cu flori de falfă – Pantazi, Padrescu, Petrică,
Peroneu, Pache, Ponor, Pantelimon, Sultana, Adalbert.
SANDA
GOALĂ – o soluție ar fi spiritismul – nu fotografiez pe oricine – portretistică
dialogată sau mono, la culoare – rar fotografiam morți, dar la Sanda nu puteam
refuza – taifas povestitor de lume închipuită – făceam plimbări cu mașina și
povesteam întâmplări – toată viața mea dinainte executa rotiri și se oprea
pieziș – Sanda sta culcată, zâmbea. Scoase din poșetă pistolul și trase.
Vizitatorul căzu. - Cine era? întrebă ea. - Câtă sexualitate, atâta dramă, zise
Camil Petrescu - mă, știi că n-am zis așa – spiritul nu mi-a răspuns – Hamlet?
- bucata asta pe care o scriu e mizerabilă – am altă metodă – arsesem cadavrul
vizitatorului – și a venit Victor Ion Popa – spirit.
PETRECEREA
– de la Solange – regizorul – nu s-a sfiit să-mi prevadă un mare viitor – veni
și Diana. Pe vremuri îi ziceam Dana – de-atâta gândit mi s-a făcut somn –
tablou vivant,
DUPĂ
TEATRU - femeia leșină. Ion o luă în cârcă – Ion se transformă în broască etc.
POVESTE
CU MONICA Monica din Linda
Belinda și
Burlacul ar fi floarea de pe mare din calea fluturelui nestătător, pe muzică de
roi.
COANA
VETURIA tablouri, crochiuri – Marcu Ronea plănuia să scoată ziarul Raderea –
Holf, chiriaș al Veturiei, nu-i suportă cocoșul – îl taie – Holf găsit mort –
Gheorghe o visează a doua oară pe Maica Domnului, care-i spune când o să moară
– Albert și combustibilul cosmic – cineva plecase de-acolo direct în altă lume.
DESPĂRȚIRE
– POVESTE LA MARE – CU ȘPRIȚUL DE VARĂ – ȘARADA – SPRE SULINA –
ISTIHIA – AMANTA, MAMA ȘI COPILUL – JUCĂTORII DE PINGPONG – FAPT-DIVERS – EU,
LIZA ȘI NAE – EU ȘI EA – ÎN NEȘTIRE – GALAXIA BURLACILOR – EU ȘI ROBERT CALUL –
ROMAN DE FAMILIE.
Argument
– La cinci ani de întâlniri – Poezie-tabu la Puși Dinulescu – Sub talpa
arhanghelului Puși – Un picaro duios-amar – Nick – Puși scrie o piesă – Robert
Calul (abstract scenometric) – Scenometrie tentativă / intermezzo pușian – De
la Augustin la Drăghicescu – De la Drăghicescu la Puși.
10-9-14 Albatrosul
suprem este al lui Coleridge. Statuia Ancient Mariner și, separat, a
Albatrosului – Opiu Coleridge-Baudelaire - ... păi albatrosul licita /
calenda-ntre banchize / de opiu plăiă cavaleria / plutonului de execuție.
12-9-14 Cum
tradusesem Rima anticului marinar / Samuel Taylor Coleridge The Rime of the
Ancient Mariner (1797-1798), m-a prins pe Mezzo Olandezul Zburător / Vasul
fantomă / Richard Wagner: Der Flyiegende Hollander (1873.)
13-9-4 Rupându-mi
piciorul stâng, de Sfânta Maria și Independența Indiei, am intrat întâi în două
transe – o scenometrie Puși Dinulescu; traducerea Rimei anticului marinar. Apoi
alte tentative și antichități.
Dinspre
Seneca
ultimul mort de
ciumă
în Castilia
semne-n măruntaie
leul Idei tigrul
Gangelui
geții umblă
rătăcitori pe umbre
Pontul cel de
gheață
triplă Hecate
Diana
femeia ta-i
năpastă mai rea decât Medeea
Dinspre Părinți
vindecă-mă trup
veninos al viperei
în ființa
generală a lucrurilor
cetatea se afla
la malul mării
pânzătura
nerăpită iar la cer
firea împotriva
harului harul împotriva firii
pomul vieții și
celălalt pom
iată Adam s-a
făcut unul din noi
Iuda se
tălmăcește mărturisire
Ierusalimul
adevăr și dumnezeire
22-9-14 Dinspre
un logofăt mare
descălecatul
dentâi
de la Trajan
împăratul Râmului
cu mare ocară
înfundat
neamul acesta de
o seamă de scriitori
este inimei
durere
prietene târziu
este
Moise au scris
Letopisețul de la zidirea lumii
Omer filosoful în
două sute și
cicncizeci de ani
au scris după risipa
Troadei
resboaiele ce au fost
Titus Livius au
scris cursul a toată
împărăția
Râmului, în șepte sute de ani și mai bine
laud osârdia lui
Grigore vornicul
carele au făcut
din dragostea
țerii Letopisețul
său
făcutu-ți-am
izvod întâiaș dată
de mari și
vestiți istorici
cărora trăiesc și
acmu scrisurile
în lume și vor
trăi în veci
Iisus Hristos ne
învață zicând
ispitiți
scripturile
cetește cu bună
sănătate
și primesce a
noastră cu dragoste osteneală
de toate fericiri
și daruri
de la Dumnezeu
voitor
Miron Costin care
am fost
logofăt mare în
Moldova
24-10-14 Dinspre
Drăghicescu
idealismul critic
nu diferă
esențial
de
spiritualitatea creștină
Dumnezeu
și spiritul
religiei
spiritului
adevărul este
binele este
Dumnezeu este
mintea se face
străvezie și-și
vede
propria lumină
legea unității
într-o ființă
nemai a noastră
lovind sufletul
cu sunete
până ce norul va
fi împrăștiat
de valurile melodiei
28-10-14
Drăghicescu
lumea un vis
fruct al
imaginației
încetează cu
visul
poate sunt
creația
unui vis ori a
imaginației
unui necunoacut
incognoscibil
cele două
infinituri
eul de jos e
sufletul
eul de sus e
dumnezeu
noțiunea de cauză
nu este
aplicabilă
fenomenului
de care ne ocupăm
3-11-14
Drăghicescu
sursa științelor
este
în predispoziția
naturii umane
de a realiza
omnisciența divină
matca de repulsie
a făcutului
vinovat de durere
și de rupere
de desfacere din
mintea universului
o nouă religie
pentru cele
nevăzute
eliberare de
neînțelesul imediat
hai hai hai
cu mândra-n rai
că din iad abia
scăpai
în iconomia
divină
un demon vindecă
răul
făcut de alt
demon
15-11-14 Dinspre
ambasada cu Demostene
ne-am înțeles să
ia cuvântul întâi cel mai bătrân
și apoi ceilalți
după vârstă
cel mai tânăr era
Demostene
omul acesta în
care totul este vândut
chiar și glasul
simte dezgust
și disprețuiește
venalitatea noastră
aceaastă ființă
fioroasă începu să bolborosească
mort de frică un
exordiu obscur
fără să mai poată
găsi șirul cuvintelor
când ne întorceam
acasă din ambasadă
vorbi cu fiecare
dintre noi
într-un chip
neașteptat de politicos
nu știusem ce
înțeles au cuvintele
de om imposibil
de înțeles de cameleon
m-a făcut să
înțeleg viclenia sub toate formele
unuia îi promitea
să-i înlesnească un împrumut
altuia să-l facă
strateg
pe mine mă
fericea pentru talent
fu cel dintâi
care ne lăudă și jură
în fața consiliului
că el felicită cetatea
că a trimis în
ambasadă asemenea oameni
legiuitorul
îndepărtează de la
purificarea
lustrală din agora
pe cel ce refuxă
serviciul militar
pe cel lipsit de
curaj și pe dezertor
și nu-i permite
să fie încoronat
și nici să ia
parte la sacrificiile publice
iar tu chemi în
orchestră
pe timpul
reprezentării tragediilor
pe cel ce a
prădat dușmanilor templele
atenieni țineți
seama de lucrurile pe care vi le-am spus
și de acelea pe
care nu vi le-am spus și prin votul vostru
sprijiniți dreptatea
și interesul statului
Dinspre Bharata
semnificațiile
pătrund în auditori cu ajutorul
interpretării
verbale gestuale și temperamentale
oh toate
lucrurile s-au pătruns de acest miraj
starea emotivă
stârnită de un înțeles aflat
în armonie cu sufletul
pătrunde trupul
precum focul în
lemnul uscat
mânie față
încruntată față schimonosită de
de furie buze
mușcate mâini lovite una
de alta și brațe
amenințătoare
frica aparține
femeilor și caracterelor inferioare
provenind din
vinovăție față de superiori
fiare sălbatice
și codri pustii
vederea
elefanților sau șerpilor
amenințările
vremea rea
noaptea
întunecoasă auzirea bufniței
se va interpreta
prin tremurul mâinilor
și picioarelor
zvâcnetul inimii în măruntaie
gura uscată
umezirea buzelor cu limba
sila trebuie
subliniată prin acoperirea nasului
crisparea
membrelor corpului
stinghereală și
junghi la inimă
omul dezolat are
ochii scăldați în lacrimi
chipul și ochii
jalnici de oftat
stând ca yoghinul
adâncit în meditație
omul suspicios
are membrele tremurătoare
capul aplecat
privește într-o parte și în alta
are limba scoasă
și atârnând chipul pământiu
invidia se ivește
la vederea norocului
prosperității
inteligenței și exuberanței
jocurilor și
desfătărilor altora
beția este
moderată ușoară și josnică
unii bețivi cântă
unii plâng unii râd
unii spun vorbe
urâte alții dorm
grija se va
interpreta prin suspine
răsuflare
anevoioasă zbuciumul
gol în inimă
neglijarea curățeniei neliniște
descumpănirea se
naște din nenorocire
vătămare frică
amintirea unei vechi dușmănii
se va interpreta
prin tulburarea tuturor simțurilor
mulțumirea înseamnă
a te bucura de toate cele
de ascultat
gustat pipăit văzut sau mirosit
ori întâlnite în
cale și a nu te întrista de cele nedobândite
rușinarea se va
reprezenta prin acoperirea feței
scrijelarea
pământului roaderea unghiilor
pipăirea
veșmintelor sau inelului
omul ce purcede
la fapte nesăbuite
ca omorul sau
vătămarea din lipsa de judecată
trebuie socotiți
irascibili de către cei înțelepți
bucuria
bărbaților se naște la atingerea celor de neatins
dobândirea averii
sau reunirea cu cei dragi
ca și la
împlinirea dorinței inimii lor
panica provine
din semne rele rafale de vânt
ploaie foc
elefanți turbați auzirea veștilor
bune sau rele
atac al dușmanilor
aroganța provine
din suveranitate
neam nobil
frumusețe tinerețe
erudiție forță
îmbogățire
se va interpreta
prin iritare
dispreț
dezaprobare nerăspundere
la întrebări și
neacceptarea discuției
priviri peste
umăr mișcări în toate părțile
ridiculizare
vorbe jignitoare neascultarea superiorilor
și luarea lor în
derâdere întreruperea vorbelor altora
disperarea la
pesonaje de tip superior se va reda prin
căutarea unor
tovarăși născocirea unui mijloc de scăpare
pierderea rigorii
mintea dusă respirația anevoioasă
la cele de tip
inferior prin alergare într-o parte și în alta
privirea împrejur
gura uscată umezirea colțurilor gurii
somnolență
respirație anevoioasă cugetare
visarea apare din
scufundarea în somn desfătări senzuale
sau rătăcirea
minții se va reprezenta cu ochii închiși
letargia
simțurilor și vorbit în somn
resentimentul
apare la bărbați energici
când sunt jigniți
prin cei ce le sunt superiori
prin învățătură
vitejie sau putere
disimularea
întemeiată pe frică
se naște din
fățărnicie înșelătorie se va reprezenta
prin
dseconsiderare și vorbe în doi peri
violența apare
când un hoț e prins furând
sau ca urmare a
ofensei regelui interpretarea ei
se va face prin
ucidere întemnițare lovire amenințare
certitudinea
oamenilor se naște din înțelegerea
sensului
feluritelor scripturi sau științe
interpretarea se
va face prin instruirea discipolilor
otrăvirea
slăbiciune tremurat arsuri
horcăit spume la
gură prăbușirea
umerilor
paralizia moartea
chibzuirea
provine din îndoială cântărirea argumentelor
discuții în
contradictoriu se va interpreta
prin ipoteze
interogții deiberare planuri secrete
judecăți contrare
cu privire la lucruri contrare
înțelepciunea e
ceva bun
înțelepciunea e
ceva rău
16-11-14
Drăghicescu
a crede este a
vedea în timp
a ști e a vedea
în spațiu
a crede a vedea
ce va fi
a nu crede în
Dumnezeu
este a împiedica
realizarea
destinelor umane
umanitatea crește
în măsura în care
crede
credința îi
determină creșterea
lumea se poate
răci sorii să se stingă
dar este vorba de
a menține înăuntrul
nostru ceva ce nu
poate pieri
sângele și
pasiunea existenței noastre
au fost
reprezentate în perioada carboniferă
prin ceva cu
sânge rece și piele vâscoasă
credința un
soldat
mila un spital
speranța cimitir
17-11-14
posibil
Peguy
în cer se
diviniza lumina
pe pământ apele
subterane
nopțile
astronomice
înțeleg foarte
bine
spune Dumnezeu
să vă faceți
examenul de conștiință
bieți imitatori
pe invers
puneți-vă seara
jerbele
păcatelor de
peste zi
oaspeți îmi sunteți
spune Dumnezeu
și eu sunt
Dumnezeul oaspeților
copii ai mei
veniți în noaptea mea
se vorbește zice
Dumnezeu
de imitația lui
Iisus Hristos
imitația fiului
meu de către oameni
a nu se uita că
fiul meu
începuse prin
această
singulară
imitație a omului
a se naște
a suferi
a muri
nu iubesc pe cel
ce știe mai bine
ca mine
ce voi face mâine
nu iubesc spune
Dumnezeu
pe cel ce nu mi
se încrede
mă vedeți punând
capcane ca un rege barbar
sunt bun creștin
zice Dumnezeu
credeți că m-ar
amuza
a vă surprinde ca
un asasin de noapte
18-11-14
universul devine
corpul omului
fenomenele fizice
expresia materială
a voinței
stărilor sufletești umane
încarnare
empirică a lui Dumnezeu
omul imensificat
se va revela scop umanității
și vieții dar și universului material
evoluția omului
provoacă o revoluție a universului
materia
inorganică nu va mai fi moartă
va fi vivifiată
prin viața omului
qui empti sunt de
terra
vous voyez ce que
nous
en avons fait
19-11-14
orice crimă ține
de un vis
se vrea comisă
naște tot ce-i
trbuie
toată lumea
asasinează
o mică mișcare
secretă
un reflex
asasin(ează)
privirea de-ar
putea fecunda
morții de-ar
putea ucide
străzi pline de
cadavre și borțoase
20-11-14
Turnavitu
pricopsitu
n-ai gânditu
veste
de răsmiriță
că este
balăur
scrâșnii
strășnicii
tunuri fumuri
trăznet pleznet
păr din creștet
22-11-14
scenometrii
Draghicesco & comp
transduse
acoperăminte
acatistominte
a neignorării
gnoza
în tranșeu vai
de cap de
jansenist
scit exercit
Xerxex
exers
27-11-14 A
scrie înseamnă a scoate zgura dintr-un text (Puși).
28-11-14 Taică-meu
visat și de soră-mea, cu Jenica lui, ce bătrân, nu mort. Vise muncitoare
treziei pensionare.
29-11-14 rămas
bunătății din luncă pe asemănare cu tine zidi-mă-voi pe laviți
1-12-14 revelații
Draghicesco
5-12-14 Fântâna
Ancâ – a nu se dezgropa în îngroparea mea. De când nu eram născuți și ce
traduceam. Dumnezeu, fructul suferinței, Dumitre. Că nu ne primea în rânduri
mai mulți de-am fi puterea rasei a primitoare. Neștiutori de noi, că de el
nimeni.
7-12-14 De-oi
fi disperând achievenementul și-apoi m-am întors între Neguleasca – avion în
tâmplă – și Le Guern, ca din Pavel homofobie. Mai care te uiți la ceas? Măcar
și Baudelaire, așa Eminescu sanscrit. Fete sinucise. Bifidus cu Walter.
8-12-14 Licita
liota. Sari la edde – ba tu – ci de pe la noi, din vechi. Rvăzuți adormirii,
nu-i adora. D între Momsen și Freud, eu între D și Eliade – ruperea carierei
românilor extra-infra.
11-12-14 Foști
bibliotecari ne întâlnim și vorbim despre biblioteca noastră, desființată după
130 de ani. Fie și simțindu-ne încă în viață. Strigoi printre normaliști și
pedagogi din veac. Îi mai aproximăm istoricul, prin stoparea căruia, educația
românească a fost decapitată.
Păstrând
M(onsieur), înaintea oricărui nume (încă în viață în 1934), nici măcar tradus
cu D, lumea va spune de M. Croce, de exemplu, ba este B(enedetto) Croce. Este
una din transmisiile inter-temporale și inter-lingvistice dus-întors, poate
drăghiceschiene. Cu fason și sort, cât să repunem în drepturi, in spe,
validitatea semnificantului original, ironizat în uzanța unui verbiaj
central-sud-estic. Cum ar fi o demilitarizare prin exersare în loc de
exercitare. (N-am decât să fiu împușcat, plus alte idiotisme ad hoc, perpetrate
ca-ntr-o conversație spiritistă).
12-12-14 Empatia
conceptual-stilistică, în ticuri-cuvinte-expresii-revelații, de exemplu,
sublimarea sexuală extinsă mântuirii – ori mimarea unui snobism franțuzit, ori
literaturizarea involuntară la inspirația enumerativă a peniței. Fără abatere
de la conturul unei crestomații de înțelepciuni vivante, refasonate în
utopisme, auto-teologic, luând pe cont propriu toate conceptele din cale.
Hai
că răsăriși, soare, după o lună – și timp și sferă -, când tocmai făceam
socoteala că toți, în afară de MP, întâlnindu-se cu nonsensul dodiilor mele, au
zis:piei. Și nu s-au uitat măcar pe unde e crima, nerăsărirea.
Vorbește
în numele lui Dumnezeu în devenire. Șeful CIA scuză agenția.
13-12-14 Răsfiruri.
Am sanscritizat propria mea română, de ce n-aș și franțuzi-o? Cauzalitatea
grației, grația cauzalității. Apostolul Pavel și Marx citați afin (în
continuitate?) Ce-a zis Cioran, după Drăgicescu? Eliade nu s-a băgat.
Viitoristul D desenează sociologia de pus la rugăciune, cât să simetrizeze
infinitul idealizării sinucigașe.
14-12-16 Ce
an 70, picior rupt, traducere, psaltirion. Carmen regretând-o pe Saly.
Întrebând de Nana.
Eseu
fluviu proustian via Berson & comp. Ipoteza umano-divină, o aducțiune din
intermediari divino-umani se augmentează la nemurire. Pe nesecată regăsire. Cu
efectul fatal că Dumnezeu este. Și nu în inexistent, ci în noi. Mai în noi
decât în el, aproape – aproapele.
15-12-14 Grație
– socio – vesele suiciduri. Dar autorul? S-a sinucis pentru că suicidul era
antipodul geniului? Și dacă a fost?
28-12-14 Poate
nu termin astăzi traduul. Ți-am tradus sinuciderea – mai aveai 11 ani – la 70
ai făcut-o – la 70 am tradus.
8-1-15 Popa
Tanior s-a mutat la biserica de pe Covasna. Mundus imaginalis al lui Henry
Corbin – recenzia la Adevăr și revelație, de serviciu - ales și el
cu un necrolog de Eliade, și mai de serviciu.
D.
Draghicesco, Verite et Revelation (Bibliotheque de philosophie
contemporaine), Paris, Librarie Felix Alcan, 1934, 2 vol. In 8, xiv + 1000 p.
Să mai vedem.
Sfarsitul primei parti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu