POEZIE-MANIFEST
ÎN CUVINTE PE VERTICALĂ
Autor: Olguţa Trifan
Zestrea
spirituală a Iaşiului şi nu numai, s-a îmbogăţit cu o nouă carte: „Fragilitate
– Cuvinte pe verticală”, apărută la Editura PIM, Iaşi, 2016, autor Ion N. Oprea
- jurist, ziarist, scriitor şi publicist, fondator şi coordonator al Cenaclului
literar la distanţă, cunoscut în România, dar şi peste hotare.
Este o
îndrăzneală, zic eu, să scrii despre o carte a domnului Ion N. Oprea, dar şi un
semn de mare respect şi preţuire şi o mare onoare, atunci când domnia sa îţi
oferă această carte şi îşi manifestă dorinţa, oarecum indirect, că şi-ar dori
ca tu să faci acest gest simplu: să-ţi comunici opinia cu privire la noua
apariţie editorială.
Aşadar, m-am
aşezat în linişte, sfidând tiparele moderniste ce ne încorsetează timpul şi am
purces la lectură. Trebuie să mărturisesc, cu emoţie şi cu oarece teamă de a nu
înţelege, ba chiar m-am speriat puţin parcurând primele poezii. Mi s-a oprit
gândul la titlu, dorind să-l înţeleg. Ce, oare, o fi gândit autorul atunci când
l-a ales? Mi se părea a fi cheia…
Receptarea
titlului poetic transcede dincolo de exigenţele epocii sau curentelor literare
actuale, reuşind să ne introducă, potrivit viziunii şi sensibilităţii
autorului, într-o lume a prezentului ce-i chinuieşte sufletul, îl frământă, îl
determină să mediteze îndelung şi să caute soluţii la multele subiecte ce-l
frământă.
Fragilitate
îmi poartă gândul către starea poporului român - un popor măcinat de mult prea
multe „boli”, mult prea multe nenorociri, zbateri, lipsuri şi chinuri provocate
atât din afară, cât mai mult din interior, de către proprii fii, un popor mult
prea încercat de-a lungul istoriei sale.
Fragilitate
– poate spune foarte multe despre însuşi autorul acestui volum de versuri, care
vine să-şi deschidă sufletul, într-un mod inedit, fără a se supune unor reguli
scrise ale poeziei în formă fixă, neîncorsetat de către aceste reguli, nici de
altele asemenea, inventându-şi propria roată a Cuvintelor pe verticală,
îmbrăcate într-o haină nuanţată, în nu mai puţin de zece culori (cartea fiind
structurată pe zece capitole), autentic românească.
Şi, ca şi
cum s-ar închina lui Dumnezeu la trezire, în zori, pentru ca ziua să-i fie cu
spor, poetul, de această dată, în Capitolul I - O, ce poezie!, pare a-i cere
binecuvântarea poetului nepereche, înainte de a purcede pe drumul poeziei,
primul poem intitulându-se, cum mai frumos decât, Eminescu? O poezie-manifest,
o poezie în care autorul protestează prin cuvinte simple, dar bine mânuite, cu
o precizie de chirurg, împotriva distrugerii culturii naţionale şi prin asta, a
neamului românesc: „Unul inventând ceva / să-l ostracizeze / l-a mutat în
debara /să nu perpetueze /l-au scos şi din manuale, / lipsă de cultură, / ca pe
vremea comunistă, / dacă nu mai rău, şi negând tot aurul, fără drag de ţară, /
de Istorie, / l-au cam dat afară, / din literatură, / şi pe Sadoveanu.”
Poetul
avertizează, în acelaşi poem, asupra răzbunării timpului, a istoriei care nu
iartă şi care, se ştie, se întoarce la anumite perioade de timp, să ia tributul
marilor greşeli: „ Cei care-şi permit / ca pe-aceşti titani să-i nege/ nu fac
nici doi bani, că n-au nici o lege. / Viitorul însă se va răzbuna / si pe
aceşti nepricepuţi, /de mult vestejiţi; / toţi îi vor uita / şi îndepărta./
Reciproca vieţii!”
Hotărârea-i
pare de nezdruncinat, iar poezia intitulată simplu: Dac reprezintă o adevărată
pagină de istorie a poporului român, a rădăcinilor acestui popor, menită să
ducă mai departe, pentru cei care vor urma, sorgintea acestuia. Acum, când
sus-puşii acestei naţiuni par a dori contrariul prin scoaterea Istoriei ori
reducerea orelor de studiu în şcoli! Edificatoare în acest sens sunt versurile
ce urmează: „Sunt dac de dac,/ dintre cei liberi,/ n-am cunoscut colonizarea,/
n-am avut treabă cu Traian...” şi „prin mine,/ ca şi prin tine,/ române, /
curge sânge de dac,/ care ne păstrăm obiceiurile,/chiar şi zâmbetul lui
Zamolxis-zeu,/ în faţa morţii, / tot dacic este./ L-am păstrat,/ iar neamul
meu,/ de aceea,/ nu se lamentează,/ nu se înspăimântă/ de moarte,/ dovadă ne
sunt voievozii, brâncovenii,/ şi eroii cu care am putea/ popula/ întreaga
planetă.”
Întregul
capitol, prin poeziile ce urmează ( Gând, Obiceiuri, Nebunie, Feţe, Pământ,
Ştiinţă..., Limba, Vorbim) focalizează stări, situaţii, zone ale ţării,
obiceiuri sau oameni despre care consideră autorul că merită a fi cunoscute de
urmaşi, concluzionând amar în poezia Vorbim: „Misterul vieţii/ Nu-i pe/ deplin/
dezlegat! Poate mâine...”
Capitolul II
– Bătrânii , începe cu un preambul sensibil despre mamă, pe care autorul
mărturiseşte că l-a primit de la un prieten, Bebe, alăturând poezia „Avem timp”
din volumul „Scrisori imaginare” de Octavian Paler, cu menţiunea: „poate
foloseşte şi altora” şi îndemnul: „Fă-ţi timp!”
Un capitol
în care se reflectă realităţi dureroase ale societăţii în care trăim, unde
bătrânii sunt prezentaţi pe faţetele unei oglinzi paralele, neiertătoare.
Trecut şi prezent - atunci şi acum – ce-au fost şi ce sunt? „A fost o perioadă
când/ pe aceste meleaguri,/ în România străbună, bătrânii erau de toate,/ cei
mai buni şi întrebaţi/ sfătuitori şi ajutoare/ de valoare/ ale preotului
cătunului,/ un fel de adjuncţi ai primarului,/ sprijinitori ai învăţătorului,/
conducătorii casei şi gospodăriei,/ un fel de medici până dincolo de zare/ şi
bună îndrumare/ pentru părinţi şi bunici respectaţi,/ şi toţi am auzit şi ştim/
că ei constituiau,/ într-o vreme,/ Sfatul bătrânilor.”
„Acum?/ după
1989,/bătrânii sunt ai nimănui,/ batjocoriţi şi şubreziţi de foame,/ de frig şi
de boli/ despărţiţi de feciori,/ de nepoţi,/ mai toţi plecaţi -/ şi-au lăsat
zeci de locuinţe/ unde,/ bătrânilor părăsiţi,/ n-au cine le aduce măcar/ o cană
cu apă în dar.” Concluzionând, din nou, cu tristeţe: „Un Stat fără grija
bătrânilor/ cum nu a fost vreodată/ de când e glia,/ o pârloagă a mai rămas/
din tot ce-a fost/ RESPECTUL şi OMENIA!”
Textele
poeziilor domnului Ion N. Oprea nu se încadrează totuşi, într-o lectură
semiotizantă, poetul păstrând sensul obişnuit al termenului „lectură”, acela
care îl pune pe cititor în legătură cu cartea, care îi oferă percepţie vizuală
şi înţelegere deplină asupra textului, prin deschiderea unui univers al
nuanţelor intelectuale şi afective. Lectură prin contopirea propriului gând cu
„negrele gândiri”, ce dezvăluie triste deficienţe ale condiţiei umane.
Un capitol,
la rândul său, bogat în exemple de viaţă şi sfaturi aşezate, cu blândeţea
cuvintelor, pe verticală.
Capitolul
III – Cuvinte
Demnitate,
Dilema, Toamnă, Florile, Soare, Binecuvântare, Lache, Terţetul, Cheia,
Întrebare, Eforturile, Medicina, sunt titlurile poeziilor ce alcătuiesc acest
capitol, ce dezvăluie întâmplări, trăiri, situaţii. Sunt nuclee fertile din
punct de vedere poetic, pe care, mai mult sau mai puţin, autorul le-a trăit/
întâlnit/ studiat/ şi care i-au marcat existenţa de-a lungul vieţii pe –
Drumuri – presărate, atent, de înalte exigenţe, bucurii ori poate renunţări.
Şi, conchide în această ultimă poezie din capitol: „Când zici cuvântul frumos,/
te gândeşti la lumină,/ la soare,/ la vreme senină,/ de care te bucuri oricând
eşti pe drumuri.”
Cadrul
natural al satului românesc, al satului natal, de la Priponeşti, îi este
propice autorului pentru a se ancora într-o stare de melancolie, o acumulare de
tristeţi nedesluşite, ce nu izvorăsc dintr-un eu ci, mai degrabă, converg către
acesta.
În Capitolul
IV – Cronică şi prima poezie ce poartă numele capitolului, poetul îşi manifestă
dorul de părinţi, trecând în revistă momente importante ce şi-au lăsat
amprenta, definitiv, pe sufletul domniei sale: „Tata nu e cel pe care l-am
visat,/ pentru că-i de mult plecat,/ din 1968/ este veghetor/ acolo-n satul meu
natal/ în cimitirul Priponeşti/ iar draga mama de mai-nainte.../ îl străjuieşte
cuminte/ cu nespus dor.{...} şi voi ajunge sigur să fiu cu ei/ o clipă /aşa.../
ca de obicei./ În rest,/ îi doresc/ fireşte,/ dar visul nu-i înlocuitor/ al
lor.”
În Capitolul
V, denumit sugestiv Intime, se pare că autorul doreşte să ni se dezvăluie aşa
cum, probabil, foarte puţini oameni îl cunosc. Ontologia iubirii şi a
adevărurilor sale îşi ating stadiul plenar prin potenţarea/ filtrarea/ dublarea
prin Logos. Autorul, un om al cuvintelor, ştie că doar Logosul, prin puterea
verbului şi a exprimării, îi poate decanta trăirile, emoţiile, suferinţa,
tristeţea, plasându-şi eul între bucuria de a trăi iubirea plenară şi suferinţa
despărţirii/ a morţii.
Astfel, prin
cuvinte calde, simple, autorul ne introduce în cămăruţa sufletului său, în
intimitatea domniei sale, prin mici scene descriptive, secvenţe de viaţă,
monologuri adresate celei ce nu mai este: „Să te uit,/ cum aş putea,/ nici
verigheta nu-mi dă voie;/ pe a ta,/ cu voia ta/ am dat-o Ioanei;/ ca să
împletească-n ea/ laurii mlădiţelor;/cum ai fi/ făcut şi tu,/ dacă plecam eu
primul./ Am venit acum la tine,/ să-ţi văd crucea,/ să-ţi pun flori,/ să-ţi
privesc fotografia, să-ţi las lacrimile mele,/ proaspete în jele,/ să visez că
împreună,/ iarăşi am plecat la drum.”( Oaspeţi pag. 108) sau celei ce este... „
Azi/ a fost greu/ şi pentru mine,/ 37 de ani.../ {...} ai văzut,/ în virtual
doar,/ vizita la mormântul soţiei,/ petrecută/ după ce/ îmi povestiseşi,/ cum
şi tu/ o făcuseşi într-o zi,/ împreună cu fiul, cel mic, al soţului tău/ plecat
în etern.” (Amin, pag 110)
Timpul
iubirii şi timpul despărţirii sunt realităţi cronologice distincte, bine
departajate în mintea autorului, dar sufletul său se hrăneşte, supravieţuieşte,
îşi culege lumina din spectrul amintirilor.
Capitolul VI
– Fragilitate, cu titlurile Fragilitate, Holocaust, Pseudonime?, Acasă, şi
Rugăciune, sunt cele cinci poezii care-l definesc. Urmat de partea a doua,
dedicată In memoriam – Adrianei Antreiaş-Micu, eroină a trei cărţi ale
autorului, care, se pare, a avut un loc deosebit în sufletului acestuia. Ce
concluzii poate trage cititorul din aceste poezii, în urma lecturii? Că el,
Omul, uită adesea cine şi ce este. Uită că el este fiu a lui Dumnezeu, are
putere şi lumină, dar are şi slăbiciune, întuneric. Uită că, uneori, este doar
o frunză, care desprinzându-se de Dumnezeu, va fi luată de vânt şi distrusă.
Omul, în general, îşi realizează doar în neputință, în boală, în încercări,
fragilitatea şi atârnarea de Dumnezeu. Doar rugăciunea şi unirea cu Dumnezeu îi
va da puterea de a supraveţui, câştigându-şi puterea şi asemănarea cu El prin
virtute. Iată încă o dovadă a faptului că datorită credinţei şi istoriei suntem
ceea ce suntem. Doamne,/ ce s-a întâmplat cu Tine,/ unde ai fost,/ de ce ne-ai
pedepsit? {...} Ne-ai părăsit, cui să ne închinăm,/ să ne audă?/ Preoţii,/
unii,/ se ocupă de neoamenii/ dar unde,/ unde ni-s oamenii-oameni?”
Ultimele
patru capitole - Modernitate, Ţăranii mei, Nichitisme şi Filozofice, vin să
întărească ceea ce susţineam în începutul acestei timide şi modeste păreri de
cititor şi anume faptul că volumul de poezii Fragilitate se constituie într-un
manifest literar, care pledează virulent, direct, cu hotărâre, prin vers şi
cuvânt blajin, dar clar, pentru păstrarea cu sfinţenie a valorilor neamului
românesc, autentice, nealterate. Rolul nobil şi dificil al poetului este de a
trăi şi a reda suferinţele semenilor săi, ale poporului său şi ale sale, cu
luciditate şi cu o sinceritate debordantă, transpunându-le în versuri şi a le
lăsa moştenire unui neam ce va să vină, care în ritmul actual de degradare a
societăţii şi prin tacticile abordate înspre distrugerea identităţii neamului,
ar putea fi vitregit de cunoaşterea propriei identităţi, a rădăcinilor.
Şi ce este
un pom fără rădăcini?
Aş încheia
cu un citat din poezia Progres (pag.200): „... progres incredibil dar plătit,/
ştiţi cu ce,/ cu dezumanizarea, robotizarea,/ îndepărtarea omului de viaţă,/ şi
atunci, / vă întreb:/ e bine,/ este progres?
Felicit
autorul pentru această lecţie de istorie, versificată, o realizare de excepţie
inedită prin formă şi conţinut.
Iertare,
maestre, dacă percepţia mea, poate, nu coincide cu ideile pe care le-aţi avut
în momentul concepţiei acestui volum de versuri şi permiteţi-mi, la moment
aniversar, să mă alătur celor care vă urează viaţă lungă şi cât mai multe
astfel de realizări!
La mulţi ani
şi multă sănătate!
Cu preţuire
şi deosebit respect,
Olguţa Luncaşu
Trifan
Sursa: http://confluente.ro/olguta_trifan_1461339837.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu