POEZIA ÎN AFARA
HOTARELOR - POESIA OLTRE CONFINI
Prezentare de carte, cronică de carte
de Melania
Rusu Caragioiu,
Canada
Universalitatea cărților stă multiplă și continuu ca o
mărturie a gândurilor imprimate pe hârtie, exprimând idei din toate domenile.
În măsura în care a evoluat infrastructura s-a diversificat
și știința cărții, luându-i-o înainte, uneori, sau urmând-o indeaproape spre
propagarea amănunțită a evenimentelor.
A fost o vreme în care omul lucrător, creator de valori perisabile sau perene, nici nu a îndrăznit să se gândească la
faptul că umila lui ființă are vreun drept, apoi, încet, încet a răsărit o
conștiință a valorii sale și știm cum s-au manifestat clasele sociale spre a-și
exprima aceste drepturi. Dar nici de
această dată, femeia nu intra în ecuația discutării drepturilor ei, ea fiind
considerată albina lucrătoare din stupul de albine al familiei.
Bolile, solicitarea
fizică și psihică, maternitatea, războaiele care au decimat lumea
bărbatului pe terra, au îngreunat și mai mult soarta femeii. Atunci, câteva
voci raționale din lumea bărbaților și a
femeilor au început să exprime , la început timid, apoi din ce în ce mai tare,
considerații pe tema nedreptăților pe care le îndură o femeie și astfel s-a ajuns
ca în conteporaneitate să se exprime fățiș
dezideratul emancipării femeii.
Astăzi nenumărate organisme naționale și internaționale
au ca temă și unic scop lupta pentru
drepturile femeii. Această luptă este
dusă prin conferințe, mas media, moțiuni, manifestații și multe forme spre convingere a opiniei
publice, de a sensibiliza masele, atât lumea bărbaților cât și a femeilor,
relativ la instaurarea unor drepturi universal răspândite, care să faciliteze
viața femeii.
Dacă femeia nu poate fi scutită de greutatea atributelor
ei de femeie, ea are dreptul de a fi ocrotită, respectată, ajutată. Ferită de violențe și de uzura psihică a oprimării sale
ca om. De fapt aceasta este foarte pe scurt platforma drepturilor femeii,
femeia om , femeia mamă, femeia factor social, femeia factor educativ,
conciliant, plin de duioșie și compasiune, care înseninează viața.
Dușmanul cel mai de temut
după boala care poate pândi nemilos asupra femeii, este violența. Violența
aceasta are un promotor, adormirea
spiritului despre care Gandhi, în cartea sa ,,Toți oamenii sunt frați”, spune ,,Spiritul dormitează în brută și de aceea
ea nu cunoaște decât legea forței fizice. Demnitatea de bărbat cere ascultarea
de o lege mai înaltă, care este legea forței spiritului”
Ori, acum, când
lumea este dominată și de forțe oarbe, femeia trebuie ocrotită nu numai pentru
multiplele sale calități, ci și pentru suportul ei fizic și deosebit
spiritual în contextul vieții actuale pe
terra.
Viața de familie trebuie să fie ca o poezie a vieții.
Arhiepiscopul Iustinian Chira spune în acest sens ,, Avem nevoie de cât mai mulți oameni cu
suflet de poet... poezia exprimă cel mai curat și mai înalt, tot ceeace are omul
luminat în el...”
Și iată-ne ajunși la a ne impune a desființa atitudinea care
transformă lumea femeilor în lumea albinelor moarte, și de a ne apleca asupra unei cărți de poezie socială
intitulată ,, Poesia oltre confini„ sau
în traducere, cartea fiind bilingvă română-italiană, ,,Poezia în afara hotarelor” , o Antologie alcătuită, tradusă și publicată de
Teodora Stanciu, Italia.
Autoarea Antologiei spune,, Poeziile sunt o adevărată
mărturie a unei crize în care este implicat Omul modern și se pune întrebarea
dacă omul este în stare să trăiască fără minciuni, iluzii și ipocrizie. Mesajul
tranmis trebuie citit în cheie psihologică și socială ce reflectă realitatea,
transformată într-o formă armonioasă
prin intermediul cuvintelor, ritmului, rimelor. Cuvântul este instrumentul
mesajului și poetul este convins că niciodată cuvântul nu va muri, ci va trăi
în eternitate...” Găsim în aceste cuvinte nu numai cheia psihologică, ci oarecum și deschiderea spre fericirea pe
care spiritul nostru,din partea contribuției lui, ne
ajută să o edificăm.
Autoarea cărții- antologie, poeta, scriitoarea și traducătoarea Teodora Stanciu, este master
în domeniul socio- politic și profesoară de limbi și literatură slavă, precum
și de limbă italiană. Inclinațiile sale lingvistice o fac posesoare și a mai
multor limbi europene, ceeace i-au adus multe satisfacții profesionale,
admirația publicului și multe premii
dintre care amintește premiul ,,Farfalla d’argento” Orașul Levico Terme,
Italia, 2010, iar în 2011 obține Premiul Orașului Assisi, Italia. În România Domnia sa este membră a
Ligii Scriitorilor Români Timișoara-Banat și a Asociației Culturale ,,Constantin
Brâncuși”, Timișoara.
Pe această filieră autoarea, traducătoarea acestui volum,
a cunoscut și poeți timișoreni care prin mesajul lor social au atras atenția
asupra lor. A apărut, în urmă cu doi ani, cartea ,,Le Api Morte”= ,,Albinele
moarte” tot în ediție bilingvă româno-italiană, cartea scriitorului Paolo Mele, în traducerea Teodorei
Stanciu, o carte plină de poezie
militantă, dar plină de gingășie
invocând drepturile femeii în lume,
Dar, pe lângă poeziile scriitorului Paolo Mele, cu acordul și dorința
acestuia, în acea carte au semnat poezii și poete din Italia,
Serbia,Canada, România-și... un
poet timișorean, alături în gîndire cu autorul cărții.
Continuarea acestei mișcări de mare anvergură și
actualitate în lume, apărarea drepturilor omului, prin mesajul puterii cuvântului, în toată lumea și în lumea învecinată
fiecăruia dintre noi, a inspirat-o pe autoarea
și traducătoarea antologiei de față, să alcătuiască și să traducă încă o
carte, cartea intitulată ..Poezia în afara hotarelor”- ,,Poesia oltre
confini” , un volum mai amplu, cu o
prezentare, o adevărată cronică, portrete de autori, și apelând la Editura
Destine literare, Montreal, Canada.
Cartea a apărut în ultimele zile ale anului 2015 și a
fost un triumf al genului poezie socială. Poeți și poete din Italia, Serbia,
România și Canada, care prin mesajul lor
cântă dorul de libertate spirituală al
omului, precum și îndemnul imperativ împotriva violenței exercitată de-a lungul timpului asupra sa.
Teodora Stanciu a
prefațat această carte cu un frumos preambul dedicat acestei cauze nobile și
reușind într-o formă succintă, expresivă,
dar plină de tact și delicatețe să enumere dezideratele acestei asidue lupte,
adresându-se tuturor locuitorilor terei pentru a-i sensibiliza asupra acestei
mari nedreptăți asupra omului, de către neoameni, nedreptate căreia trebuie să i se pună
sfârșit.
Vom spicui din
conținutul cărții mesaje în versuri ale
poeților, mesaje care sunt adevărate maxime, așa cum spiritul și sufletul
fiecărui poet poate să clameze în versul
meșteșugit aceste nobile îndemnuri.
RADA RAJIC RISTIC
Rada Rajic Ristic născută în Serbia este laureată în limba și literatura sârbo-croată.
Este autoarea a 13 cărți de poezie. A participat la concursuri internaționale
de poezie, obținând numeroase premii, din care, Premiul special din partea
Centrului European pentru cercetare CESAR pentru solidaritate internațională. În
2004 a primit premiul ,,La pena Kocic” de la Fundația ,,Petar Kocic” din Banja Luka, Bosnia-Herzegovina,
a participat chiar la un concurs pentru a obține Titlul Academic de la
Academia Culturală din Republica San
Marino.
Din partea Asociației ,,Constantin
Brâncuși, Timișoara, România, a primit Premiul Special în 2013 pentru
contribuția sa pe plan național și internațional, iar în 2014 a prmit premiul
Scalabrini pentru Ziua Internațională a Limbii Materne.
Este membră a Asociației
Scriitorilor din Serbia.
Poeta trăiește în Italia.
Rada Rajic Ristic este una din cele mai combative poete din acest volum. Ea deschide grupajul său cu un preambul:
,,Poezie/ armează-te de pace/ și du-te să
lupți/ împotriva a tot ce e odios în lume/ învață omul să ierte/ și să
eternizeze pacea/ amin.”/ (poezia ,, Străbate lumea”)
Poeta aduce cu ea din Serbia dorința de a străbate lumea prin ideile sale
avangardiste, ea duce de mână metafora
păcii și a iubirii sociale. În
poezia ,, Fiicele poeziei”. Intuiește o scală a iubirii, care converge în blânda
pace.
Am văzut un ,,amin”
care înseamnă ,,așa să fie”, ca o menire spre viitor.
Dânsa ne sugerează să înțelegem, noi, pe terra, acea iubire
apropiată, plină de nostalgia dorului de țară natală și duios exprimată în poezia, ,, Iartă-mă patrie” Cităm din
această poezie: ,,Cui trebuie să cer iertare?/ Că am trădat/ Cu destinul meu de
imigrată/... fără să las sămânța/ în pământul rădăcinilor mele?/, și încheie, aproape în lacrimi, prin versul: ,,Iartă-mă, patrie.”
Vedem cât de
profund și adevărat sintetizează poeta
statutul afectiv al unui imigrat. Poeziile: ,,Graiul sincerității”, ,, Între două graiuri” și ,,Străinul” analizează
trăirile celui care este departe de
țară, dar înțelegând drumul său fără posibilitate de întoarcere, o pace a
destinului o face să conchidă: ,,privirea ta este oglinda durerii tale/nu
vreau să scrutez suferințele inimii tale,/ omule venit de departe”/.
Imigratul simte mai bine decât oricine
ostilitatea, ori cât ar fi ea de neînsemnată. Nu numai oamenii pot fi ostili,
ci tot ce ne înconjoară, fiind altfel, find deosebit de fostul nostru mod de
viață.
În poezia ,,De
ce” poeta învocând ocrotirea lui Dumnezeu
asupra tuturor, ridică întrebarea universal
valabilă, de ce suntem răi, când toți avem un singur Dumnezeu și tot ea răspunde: ,,Pentrucă suntem prea răi/ în iubirea noastră așa de mică / dăm puțin și pretindem
mult.”/ Iată, aici întâlnim întrebarea
logică a luptătorului social pentru dreptate , exprimată direct, fățiș, și
totodată răspunsul, ,, pentrucă suntem
prea răi”
Atunci,
poeta va cere, va cere imperativ , prin
versuri, prin poemul ,, În numele vieții”:
În ,,În umele vieții cer/ ca norii să fie
restituiți cerului/ dreptatea nevinovaților /dragostea îndrăgostiților/ să
sfârșească toate războaiele, / sacre și profane,/ să înceteze ura lui Cain,/
pentrucă nimeni nu va pleca viu/ din această lume.”/
Deci, se cere hotărât, prinr-un limbaj adecuat,
îmbrăcat în poezia lucidă a vieții, dreptatea socială. Poeta mai spune: ,,îmbracă
haina ta cea mai frumoasă, surâsul și ieși în seara asta/ să porți la plimbare/
sufletul tău.”/
Aceasta este cea mai frumoasă poezie a cestui grupaj,
oferind desfătarea, eliberarea de încrâncenarea noastră, ieșirea de sub
imperiul răului și să ajungem acolo unde este dragoste și unde curge fluviul
prieteniei ( Poezia ,,Țărmul sufletului”)
Purtată de filozofia gândirii, poeta, în ,, Țărmul sufletului”, spune : ,,Acolo unde
este dragotea,/ acolo curge fluviu prieteniei, / acolo unde este sinceritate/
acolo este fluviul respectului.”/ Această cugetare este un întreg cod de viață
și este explicabil din partea poetei Rada Rajic Ristic, luptătoare pentru
drepturile omului în general , și a femeii tratată subuman.
Un alt vers, o
adevărată maximă, ne zice: ,, A
condimenta iubirea cu sinceritate/ Este condimentul cel mai bun/ pe care putem
să-l alegem”/ ( Poezia ,, Condiment”),
sau: în poezia ,,Nu te mulțumi” ,spune:
,, Nu te mulțumi/ niciodată compromisuri, ci opțiuni,/ ca să fi sigur că ai
făcut un lucru just./ Nu te mulțumi/ de avansurile timpului altuia, ci pune
stăpânire pe clipele tale/”
Grupajul poetei se încheie cu poezia ,, Mă veți
recunoaște” , unde este mărturisirea de credință a poetei. Citez: ,,Dacă
voi învia,/ mă veți recunoaște după versuri/... după cochilia pe care am
păstrat-o”/
După înșiruirea aproape didactică a pincipiilor
juste, altruiste spre viețuire,
în acest impresionant grupaj de
poezie socială, poeta Rada Rajic Ristic
mai găsește în sufletul ei puternic de luptătoare tăria
de a alcătui pentru eternite acest sublim epitaf pe care îl redăm în
cantabilitatea italiană:
MI RICONOSCERETE
Se
risuscito mi riconoscerete,
dai versi,
dal tacere dei palmi
tesi verso il cielo
nell’attesa
delle lontananze
che mi scendono sulla speranza,
dalla conchiglia che ho conservato
sulla riva dell’oblio,
giovane un’infanzia
e vechia due vite
CORNELIU IOAN
IOVUȚĂ
Timișoara, România
Corneliu Ioan Iovuță face parte dintre doctorii cercetători științifici în domeniul
tehnicii, dar preaplinul sufletului său se revarsă în domeniul poeziei lirice, în domeniul poeziei sarcastice – epigrama,
acest gen succint și pretențios și dânsul mai acoperă și prestarea unei ample activități
culturale și sociale.
L-am găsit pe baricade alături de poete și în cartea ,,Le
api morte” = ,,Albinele moarte”, așa cum
îl găsim și acma în cartea ,,Poezia în afara hotarelor”=,,Poesia oltre confini”.
Domnia sa ne poartă în acest volum de poezie pe aripi de
poeme măiestrit alcătuite. A
adoptat punerea în trei
strofe. Cu meticulozitatea preciziei sale, dânsul respectă mereu această
formă armonioasă, de prozodie, optând
pentru rima îmbrățișată, reușind în douăsprezece plus unu, versuri, cu o acuratețe lăudabilă, această perseverentă structurală. Se dovedește astfel un maestru al rondelului,
pe care nu îl trădează niciodată. Ceeace mărește virtuozitatea grupajului său, din acest volum, este faptul că după fiecare
rondel urmeacă un catren care concentrează
caracterizarea unui tip uman, eveniment, situație.
Versurile sale pline de cantabilitate exprimă ideea călăuzitoare a mesajelor sale.
Să vedem totul îndeaproape. Grupajul începe cu poezia
,,Mesaj”, o minilecție de artă poetică: ,,Poezia e idee, e mesaj/ E suflet, sentiment, candoare,/ Forma
frumoasă de exprimare/”... și încheie cu, aproaope, un citat din Boileau: ,,
Este un elevat limbaj”.
Și cum nu poate lipsi mesagerul poeziei- poetul, despre
acesta autorul spune: ,, Dosar cu foi
nescrise/ Boem incorigibil, / Un creator teribil/ Alimentat de vise... ( În
poezia ,,Poetul”)
În continuare poezia ,Regrete” vorbește despre nemoartea poetului. ,,Poetul e nemuritor precum este mesajul său”, în schimb o deviere a justeței eroului acestei
poezii atrage după sine căderea
acelui nepoet, despre care autorul
zice de această dată: ,, Dacă
minciunile ne dor,/ Dacă în general se știe/
Că interesul trădător/ Exclude orice poezie ./”
Autorul mai abordează
tematica țara, limba frumoasă românească căreia îi dedică o odă, trece apoi cu ajutorul catrenelor la
elogierea culturii, artei și la făuritorul acestora, Omul, (Poezia: ,,Homo res
sacra”, zicând; ,, Întotdeauna omul, argila gânditoare/ Un complicat amestec de
fericit și trist,/ Privit de la-nălțime
și mare depărtare,/ Apare ca
,,omul simplu” - că-i judecat simplist.../
Găsim în versurile
sale, în continuare, elementul social-economic,
omul corupt al zilei, Adam primul
corupt, corupția ca fenomen social´ ce ,, ...alterează invizibil/ Toate
structurile în stat./”
Tot pe tema
corupției poetul pare să citeze din H orațiu
: ,, Apoi filoziofezi, gândești.../ ,, Virtutea după bani”/ ( în ,,Moștenire de la Horațiu”) sau caracterizarea altui tip de corupt: ,, Un om distins/ Cu greutate,/ Ce din
păcate, / Nu-i încă prins./ ( poezia ,,Mafiot”).
După aceste scurte caracrerizări usturătoare apare și concluzia în ,,Consecința”: ,,Într-o lume-n
care/ Totul se plătește,/ Un om dăruiește/ Sufletul ce-l are./” Maistral
conchis, de către autor în aceste versuri, în
condițiile vieții de azi.
Dar acest periplu al binelui și răului în lume nu scapă
de biciuirea și de de verbul incisiv al
poetului: ,, Ce-nseamnă arme eficace,/ Ori clasice, ori nucleare, / Mai mult
omor, pârjol mai mare/ Și-o spunem: nouă
nu ne place,/ Vrem liberi să trăim în pace !/
(Manifest)
Din acest grupaj frumos orânduit al poetului Corneliu
Ioan Iovuță culegem îndemnul de cultivare a tot ce este bun și spre înălțarea
Omului, dar aceasta nu se poate înfăptui fără de a fi ascultată dorința noastră legitimă : ,,Vogiliamo vivere liberi ed in pace !”,
,,Vrem liberi să trăim în pace !
CADIGIA HASSAN
Italia
Cadigia Hasan
Italianca, cu origine somaleză prin mama, este licențìată în științè politice, și în prezent studiază
științele sociologice, se ocupă de
promovarea interculturii între popoare
Din anul 2008 este Ambasadoare pentru pace numită de ,,Women’s Federation for World”- WFWP. Este publicistă, autoare de poezii și de povești pentru copii. În anul 2003
căștigă valorosul premiu Cometa.
Acest tânăr om politic,
Cadigia Hasan, prezintă în această Antologie un grupaj de
poeme. Obișnuită a vorbi maselor începe prin poemul ,,Eu” dezbătând
toate atributele unui om sensibil,
atașat cauzelor nobile prin versul său . autocaraterizându-se.
Aceasta este o modalitate, poate cea mai
eficientă de a te apropia psichologic de
auditoriu, sau interlocutor. Dacă dorești comunicare sinceră trebuie să
deschizi tu întîi această cale, sau dacă abordezi o problemă trebuie să expni
tu întîi un punct de vedere spre a deschide discuția, Poeta se dezvăluie cu mult curaj și sinceritate în poemul ,,Eu:”,
printr-un Eu repetitiv, înșirând
calități umane. Citez spicuind din uneles trofe: ,, EU/ Atît de asimilată și
atât de diversă/... Eu/ Cu miile mele probleme/ Cu miile de nesiguranțe ,/ Eu/
Cu o valiză de visuri/ Și de false certitudini/... EU/ Care vreau totul sau
nimic/ Și mă găsesc mereu singură/ pierdută într-o mulțime de lume/... EU/ Care
obțin ceeace vreau/ Și nu trădez mândria mea.”/
Putem privi aceast poem ca o notă autobiografică, sau
putem considera șablonul general uman, dar indiferent de percepția noastră acest
poem este nou în modalitatea francă de exprimare și prin forma lui de
prezentare a atâtor de mulți ,, Eu”.
Ne punem din nou
întrebarea, este eu-ul , acel ego interior sau este un Eu individ ambulator,
dar înzestrat cu o înaltă intelectualitate. Poeta ne lasă această dilemă, poate
chiar intenționat spre a ne suscita interesul de a înțelege și de a găsi noi
înși-ne cheia răspunsului.
O vedem plecând în ,, Aștept plecarea”, ascultând ,,
Ultimele note ale unui disc/ care nu-l voi mai asculta”/, apoi o vedem prin
prisma unui imigrant temporar care ni se destăinuie, arătând aportul lui
social în noua țară.
În poemul ,, Amprenta”,
cu o justețe plină de înțelepciune, dar și cu tristețe, eroul poemului
măturisește faptul că în toată activitatea lui prestată cu dragoste, el a lăsat
amprenta lui. Aproape că se vorbește despre acea asimilare temporară între cel
servit și cel care servește. Citez: ,, Amprenta felurilor mele de mâncare/ pe
mesele tale frumos aranjate/... a
muzicii mele și a dansurilor mele/ și a vocii mele unită cu a măiestriei tale/
Poezia ,, Sahara” scrisă tot în vers alb , precum întregul
ciclu, reușește o descriere sugestivă,
totală, doar prin două versuri, a deșertului, celelalte versuri completând imaginea viu colorată prin cuvinte.
Citez: ,,Printre degete freamătul
vîntului,/ Prin păr multe mângăieri date”/
De remarcar aici și arta
de a interpreta și a traduce a Teodorei Stanciu.
Grupajul se încheie cu poemul ,,Foto Amintire” Ne-o imaginăm
pe eroina poemului privind scrutător o poză din album . Zic scrutător și nu
nostalgic, pentrucă eroina regretă și își autodenunță niște trăsături pe care acuma ar voi să le șteargă: citez: ,,
Regret/ Esența mea picantă,/ mintea mea intuitivă,/ neliniștea mea impulsivă și
aprigă,/ pozele mele de divă,/impertinența mea,/ voința mea de a uimi și să mă
uimesc/.
Această manieră de a scrie i-a conferit premiul atît de
meritat de autoarea acestor versuri. Asupra lor și a viziunii poetei îmi vine în minte un citat pe
cât de scurt și adevărat din Devises des
Thomelin: ,,Mergând drept nimeni nu se împiedică”
DOINA DRAGAN
România, Timișoara
Poeta Doina Drăgan este
Președinta Ligi Scritorilor Români din Timișoara-Banat, România și sufletul a
nenumărate activități culturale locale, naționale și ci implicări în colaborări
de răsunet cultural internațional.
Această poetă cu suflet cald, profesor universitar de
matematică, arată și cât de înrudită este
matematica și poezia, matematica și muzica, sau matematica și diverse arte.
Însuși Leonardo da Vinci era matematician, inventator, om
de știință, atât de avansat în vremea lui încât
teoriile și descoperirile sale păreau direct utopice, dar astăzi uimesc
prin previziunile lor
Viața Doamnei Doina Drăgan, așa cum Domnia sa spune, a avut ca prim obiecttiv nativ înclinația spre altruism, dăruirea din
sufletul său generos cauzelor drepte, iar când plenitudinea vărstei i-a permis
a exprimat: ,,Avem nevoie de cultură și
ca atare vom intabula în marmură cultura” Și așa a fost. Cărțile sale, ,,Stelata cale”, ,,Ecou”, ,,La Țărmul
Imaginii”, vorbesc de la sine prin subtile îndemnuri spre sentimente alese.
Cu multă îndemânare și finețe atinge problema eticii
creștine ca argument al unei supreme conștiințe, care ar trebui să șlefuiască
simțirile prea dure ale unora dintre semenii noștri.
Poeta, scriitoarea, călăuzitoarea de cultură Doina Drăgan
este personalitate remarcată a culturii române, recunoscută ca atare în lumea
culturii și nu întâmplător este cea care conduce Liga Scriitorilor Români, Filiala Timișoara-Banat. Este
cunoscută pe Continentul american, în Europa și prin activitatea sa de mentor
al activității literare și culturale leagă mii de fire cu scriitori, oameni de
cultură și stiinșă de peste hotare, demonstrând potențialul nostru românesc,
cultural.
Activități precum înființarea unei reviste prestigioase
,, Heliopolis”, coordonarea proiectului Town Tours, împrenă cu doamna Carmen
Stadelhofer,- Academic Director of ZAWIW, Universitatea din Ulm, Germania
, activitate care a facilitat schimburi culturale
cu țări europene Italia, Serbia, Germania, Ungaria, Bulgaria și România stau
mărturie a dragostei, dăruirii și puterii sale de muncă, închinate a tot ce
este românesc.
Concursul internațional ,, Danube in poems”- ,,Il Danubio
in versi” a fost o altă realizare de anvergură realizată împrună cu Asociația
Culturală ,,Constantin Brâncuși”, Timișoara și cu valoroși colaboratori, precum
Profesoara universitara Mariana Strungă
și nenumărați alți colaboratori entuziaști. Niciodată nu s-au amintit
greutățile fizice și materiale, ci întotdeauna a primat realizarea scopului
cultural dorit cu ardoare.
Programul,, Dunărea în versuri” este o inițiativă care a
cumulat frumoase poeme din care reiese dragostea omului pentru acest Fluviu, Dunărea, care poartă cu sine
vestigii de dor, cultură, viață din care s-au înfruptat și se înfruptă multe
popopore riverane lui, care chiar poartă numele de popoarele Dunării.
În 2012 a apărut
in Editura ,,Eurobit” acest frumos buchet de poezii și poeme. Ca întotdeauna, această
,,Albină”, atăt de harnică, plină de
dăruire, s-a străduit cu generozitate să dea îndemn și posibilități de afirmare
tuturor din solicitanții săi, dânsa
așteptînd în linie, cum se spune, un loc spre a vorbi cu mult tact și modestie
și despre sine, întocmai ca un lider desăvârșit, care trăiește fericit pentrucă aude
ovațiile la succesele și meritele pe care le-a implementat celor pe care
îi călăuzește.
De aceea a socotit că voiește să apară în această
antologie doar cu un singur poem . Dar acest
poem spune atăt de multe, ca un corolar al unei opere de viață sau a unei
oprere scrise.. Poezia este intitulată ,, Sunt punct în universul vieții”.
Citez din quintezența acestui poem: ,, Sunt punct în
universul vieții !/ ce îndrăznesc și
avansez căutări.../ îmi ilustrez în minte
un spor de siguranță/ Și judec existența...
sau neexistența/ cadru, contur, penel,/ interpretează-mi semnul,/ sunete
rostite, urme de tipar,/ funcții sinusoidale, noutăți, surprize.../ Toate îmi
răsună în ecouri permanente/ Se aud aici, se aud acolo pe valurile Dunării.
Acest fragment de poem este ilustrarea unui tablou, Un
tablou al valurilor existenței, al valurilor gândirii , al valurlor sinusoidal
- egal vârtejurilor de pe Dunăre,
ecouri- zbaterea apelor la ,,Porțile de fier” și toate se reflectă duios
și cantabil în valurile Dunării.
Despre un asemenea
promotor de cultură care este omul complex de cultură, Doina Drăgan, E. Kant a scris: ,, Eu nu cunosc
decât două lucruri frumoase în univers: cerul înstelat desupra capetelor nostre
și sentimentul datoriei din inimă”
CARLA GALVAN
Italia, Vicenza
Aducând cu sine prospețime din îndepărtatele gene
mongole, Carla Galvan, italiancă, reușește
cu brio în studiile sale universitare,
pentru o licență în limba germană, îmbrățișând în continuare studii pentru limba și literatura
sârbă. Dânsa mărturisește că o preocupă
cultura sărbă după ce a cunoscut
înflăcărarea și motivația socio-patriotică a poetei Rada Rajic Ristic. care i-a
devenit prietenă și a însoțit-o în multe vizite în Serbia. Nu putem trece cu vederea dobândirea unui premiu important primit în
2004 de Carla Galvan, de la .Fundația
,,Petar Kocic”, distincția ,, La penna di Kocic” și în anul 2013
Diploma de excelență din partrea Asociației culturale ,,Constantin
Brâncuși”, Timișoara, România, pentri activitatea sa națională și
internațională.
Pentru poeta plină de sensibilitate iubirea este cea care
reunește ființele, aplatizează asprimile existenței, Aceată iubire emană de la om, sau poate emana
de la o icoană, de la un mit, fiind întotdeauba desăvârșirea. Citez:,,de la
tine păstrez/ ... parfumul / de trandafiri/ în fața icoanelor/ cu sfinți./ ( poezia ,,Iubire”) , sau:.. ,, cuprinzând într-o îmbrățișare/ pământul și
cerul./ (Poezia ,,Icoana”), sau înclinând iubirea spre un alt suflet: ,,O iubire
antică/ cântă într-un colț/ al sufletului meu.”/ (în poezia ,,Iubire antică”).
Această iubire pe
care o cheamă primăvara sufletului este ...
,, respirul tău/ este acel
parfum/ de mângâieri/ și de infinit,/ ( Poezia ,,Primăvara”).
Dar, iată, apar
grijile cotidiene, socialul, o neputință, care poate fi învinsă prin puterea
noastră de a implora ajutorul a tot ce este sfânt în noi, prin icoana la care
ne închinăm, Înțelegem ce sugerează poeta
și anume că avem rezerve de energii creatoare, dorințe, dar un gând înălțător
în fața icoanei scoate la iveală această energie folositoare nouă și lumii
căreia i-o dedicăm, Citez din poezia ,, Trandafiri albi”: ,,Trandafirii albi/
în fața icoanelor/ parfumează prin rugăciuni,/ povestesc cerului/ sufletul
nostru fără paradis”
În poemul ,,Renașterea” se conturează precis mobilul pentru care este necesară iubirea, icoana, energia
de luptător ori puterea condeiului
pentru binele universal, pe care autoarea
il vede astfel: ... ,, M-am regăsit/ pe malurile Gangelui/ nici ochi/ nici mâini/
dar o foarte lungă îmbrățișare/ cu
întregul univers/ în afara lumii,/ în inima soarelui.”/
Carla Galvan împarte un crez, o iubire generoasă,
capabilă de sacrificiu, așa cum spune Oscar Wilde în ,,De profundic”: ,,Iubirea
este o împătășanie care trebuie luată stând în genunchi”.
AL FLORIN ȚENE
România
Este greu să stabilești pentru acest corifeu,
care este Al. Florin Țene, un oraș
căruia îi aparține, fiindcă Domnia sa este peste tot. De o energie și un har
scriitoricesc proverbial, este întâlnit la conferințe, simpozioane, prezentări,
întruniri și mereu atent și de a răspunde chiar și la cel mai umile solicitări
care afluează spre ordinatorul său.
Fiind Președintele Ligii Scriitorilor din România și
dipolmat în jurnalism european, dânsul ne reprezintă cultura română de la înălțimea
unui for internațional. A fost unul din principalii creatori ai Ligii
Scriitorilor Români , iar filialele acestei Ligi se întind până în Belgia,
Canada, USA.
Omul de cultură, poetul, diplomatul, Al.Florin Țene, este promotor al curentului ,,globmodern”, o
reîntoarcere a clasicismului în varianta sa modernă, despre care dânsul afirmă:
,, Am fost obișnuiți să vedem pădurea și nu copacul. Acum este necesar să
protejăm și să stimulăm creșterea copacului (OMUL) și atunci pădurea
(SOCIETATEA) se va dezvolta.
Poezia inclusă în Antologie, se înscrie în dictonul ,,
non multum sed multa” și este un program
de viață al scriitorului, în general, al
cititorului, al copilului care crește într-un anumit climat, al gândirii și al
îndemnului.
Versul ,, Să ascultăm o culoare” este pentru noi același
lucru ce ni se întâmplă la un concert,
când percepând melodia vedem în închipuire divese imagini.
Sau ,, ... vedem crinul cum moare/ prin albul
întors în tulpini”. /, versuri
care simbolizează pentru mine întoarcerea la clasicism, de data aceasta acel
nou clasicism modern și rafinat și acceptat în forma sa
distlată, a acelui ,,alb întors în tuplini”.
În: ,, ...să ascultăm surparea,/ cum plouă culori în urechi.”/, este multă artă stilizată și stilistică în această exprimare aproape
cifrată, care de fapt se adresează percrepției auditive a gongului care
pretinde o înoire corespunzătoare contemporaneității.
Elementul simbolic, Dunărea, ce leagă apusul de răsărit, prelingându-se cu
unduiri de miere, pentru mine înseamnă pagini din trecut, trăitoare până azi,
istoria dacilor, străbunii noștri care împânzeau cuprinsurile și din ce
semănau ei, pe alte meleaguri, cu trecerea
timpului, Dunărea ne aduce valul de cultură al asimilărilor și a
înnoirilor de azi.
Parafrazez, ,,Doar
poetul știe taina versului său”, dar și fiecare lector soarbe și răstălmăcește
picătura de savoare compatibilă cu gândirea sa lăuntrică.
Poezia, oricât de clară ar fi, este un mister care
tebuie deslușit, citit cu deschidere, ca
o rugăciune, foame de percepție și
spirit clar și nepărtinitor. Atunci poezia te învăluie ca lina apă a Dunării sub soarele verii, îndemnându-te
spre reverie sau alte sentimente
personale.
Acesta este sentimentul pe care mi-l evocă și ultima
strofă din poezia ,,Simbol de auz”:
,,Te aștept să-ți desenez printre timp/ o lună din sunet
ce curge/ spre mări, pe aripi, în Olimp/ Dumnezeu îngeri ne unge.”/
Le Père Lacordaire
spune despre orator (eu comparându-l cu un poet): „ Nu exită elocvență separată, ci fiecare orator are două genii, al său și a
secolului care îl ascultă”.
MARIANA STRUNGĂ
Timișoara, România
Mariana Strungă
este profesor unversitar de limbă și literatură română cărora le-a dedicat o viață de om
S-a dăruit scrierilor, activităților
literare, culturale, ridicării calității
slovei scrise și vorbirii corecte a frumoasei noastre limbă română, ca un
pedagog iscusit, mentor și promotor de cultură.
Multe generații au
profitat de bogăția învățămintelor sale
,spre beneficiul lor personal și al culturii române.
Deabia din anul 1995
și-a luat timp pentru sine, pentru creația sa personală publicănd multe
cărți, de răsuet, care s-au dovedit a fi tot nouă, societății, cititorului, folositoate
prin bogăția de suflet și idei.
Publică
volumele,,Kogaion”, 1995; ,,Ghilotina puterii”, 1996; ,,Sigiliul luminii”,1997;
,,Mistica rosa”, 2000; Nevica con amore”, 2003; ,, Sanctuarul cu oglinzi”; ,, Universuri paralele”; ,, Alb din marele
alcuns”; toate după anul 2006... dintre care foarte mediatizate internaional,
eu auzind despre unele și în Canada, ,,Kogaion”
și ,,Universuri paralele”.
Domnia sa este profund implicată în Proiectul European
Town Tours și ,, Danube in poems” Este presedinta Cenaclului Asociației
culturale ,,Constantin Brâncuși”, Timișoara.
Cu multă dăruire se deplasează în exteriorul orașului, sau în teritorii,
spre a coordona, manifestări culturale,
sau a răspunde spre a susține activități de amplă desfăsurare la festivități
tradiționale culturale cu temă literară și uneori și muzicală
Domnia sa pentru această Antologie a ales Poezia
,,Reverie Dunăreană”.
Dunărea văzută de
poetă este o magnifică oglindă, care atrage
scliprea cerului, sufletele sensible în valuri . ( iar eu, ca cititor, îmi zic, căutînd armele
srămoșilor sau frumoasele din valuri,
ca-n basmul cu Lorelei al
visurilor).
Dunărea a cunoscut
valuri de sânge în multe războaie, a cunoscut valuri de vieți luate de puhoaie
înspumate și cred că de accea poeta amintește
o rană, o rană profiundă, care s-a repetat. Citez din poezia ,,Reverie
Dunăreană”:
,, Tresar, mă-nalț și iar
plutesc,
un magic ochi mă-nchide-n ramă,
și chiar de-am fost sau de n-am fost,
sunt numai urna dintr-o rană.
De-am fost, sau dacă voi mai fi
Sunt urna-n care-a ars o rană
Pe malul sfânt al Dunării.
Această meditație aduce suflul amintirii celui care s-a
născut în vecinătatea acestui măreț Fluviu aldulat, blestemat, implorat, însângerat,
strălucitor, plin de speranțe și mister care își duce undele mereu și mereu către marea cea mare, umezind prin efluviile
sale munți, păduri, câmpii, iar la
construirea barajului său, de la noi, luând cu sine urnele sfinte ale ale strămoșilor
noștri.
Și mereu, îi vom spune: ,,du în lume vestea despre plaiurile
noastre” cum zicea și Radu Gyr, ,, ...du-ne spre apele mediterane/ dorul
izvoarelor după oceane...”
DIANA ANA MARIA
ZLIBUT
Timișoara, România
In acest volum găsim patru generațìi de scriitori, un
fapt extraordinar de lăudabil , dar meritul cel mai mare îl are cel mai tânăr
dinre toți, o fetiță, elevă, Diana Ana
Maria.
Când ești atît de
mic, timiditata te împiedică să mărturisești că sti să scrii, că vrei să devii
scriitor, că ai multe foi scrise, doar pentru tine. Dar Diana Ana Maria scrie deja chiar și poezii cu o temă dată. De
data aceasta tema ,, Dunării”.
Ea știe multe despre Dunăre fiindcă învață la școală, dar
mai ales că a participat la ,,Covorul Dunării”, a auzit-o pe bunica corectând
poemele primite de la scriitori, poeme
închinate Dunării, a văzut Dunărea și a auzit povești din folklorul popoarelor
despre acest Fluviu, cel mai mare din
Europa, Și dacă nu este cel mai mare,
atunci este, sigur, cel care călătorește spre Delta lui, pe care o crește an de
an.
Să citim acuma din poezia ,,DUNĂREA” pe care a scris-o
Diana Ana Maria.
Poezia ei are trei
părți, în prima parte vorbește cu bătrînul fluviu, dar , cum ni se pare și nouă,
și ea vede nu un fluviu bătrân, ci o
regină, o prințesă tânără, parfumată în mireasma florilor.
În a doua parte a poeziei Diana Ana Maria contunuă să-i
vorbescă Dunări, Acuma o vede o binefăcătoare
care aduce câteodată întâmplări, dar nu întâmplări rele, ci întămplări plăcute ca o aventură dintr-o carte pentru copii.
În a treia parte a
poeziei fetița îi spune Dunării cam astfel: -,, știu că te duci mai departe ca
să vezi văi și munți și apoi să ajungi până la mare.
Cred că Dunărea dacă ar auzi această poezie ar întineri,
când acest lăstar, elev de școală îi cântă osanale.
Redau mai
jos a treia parte a poeziei:
,, Gîndu-ți zboară peste văi,
,,Ca să vezi și munții tăi,
,,Apoi aă ajungi în mare,
,,Drumul marilor izvoare
Revenind la primele mele impresii despre poezia Dianei Ana
Maria Zlibut, citez din J. Cocteau: ,,Poeziei
nu i te consacri, ci ei i te sacrifici”
TITINA NICA ȚENE
Cluj
Napoca, România
Doamna Titina Nica Țene este o scriitoare care participă cu
frumoase poezii în reviste și în Antologiile naționale și internaționale STARPRESS. Obținând premii internaționale și
naționale.
Activitatea pe
care o desfășoară în calitate de cadru didactic îi păstrează un suflet pur și tânăr. Prima poezie din grupajul
de față, ,, Scrisoare” vrea parcă să desmintă spusele mele, amintind despre o tinerețe care trece ușor, pe nesimțite și
nu se mai întoarce.
După nostalgia clipelor ce trec, în poezia următoare
,,Clipa” eroina poeziei sale devine un combatant al propriei
libertăți, dar un combatant delicat, asemuindu-se cu un porumbel care se apără
cu aripa sa fragilă.
Periplul vieții eroinei alese, se desfășoară în
continuare. Acel porumbel tânjește după cuibul lui și vrea să de întoarcă la
el. Acuma nu mai este un porumbel ci devine o ființă umană cu dorul de locurile natale. Poezia se numește ,, Înveșnicire”,iar
ființa care spune,, că mă întorc din nou la rădăcini”, dorește să se întoarcă pentru ,,înveșnicire”
Pare trist, dar nu dă totuși senzația de iminență. Această artă de a se
pronunța mai reticent fac din poezia aceasta un bulgăre valoros prin arta mânuirii
condeiului,
,,Sunt atât de fericită”, este poezia care închide acest ciclu și ne dă o stare
de revigorare, de speranță, de optimism. În poezie transpare acea siguranță a
iubirii candide, virtuale, parcă simțind undele celui pe care îl știe pe
aproape.
Pentru frumusețea acestui desnodământ fericit redau poezia :
Sunt atît de fericită,
luna curge printre nori
noaptea rece și tăcută
mă îmbracă în fiori
Pentru ce sunt fericită
Pentru lună, pentru ape,
Pentru noaptea că-i tăcută
Sau că... tu ești pe aproape?
MELANIA RUSU CARAGIOIU
Canada,
România
De profesie inginer, Melania Rusu Cargioiu a manifestat
întotdeauna înclinaìi spre umanism, iar
după un concurs de împrejurări, din 1974 a obțìnut un atestat in biblioteconomie și a lucrat 13 ani, până la vârsta de pensionare la fondul documentar și
periodice de la Biblioteca județeană Timiș-Timișoara. Din motive de boală a plecat în Canada, dar ține și o strînsă
legătură cu Timișoara, România, unde mai are încă locuința și ceva teren
agricol. Datorită activității literare a
deveni publicistă, poetă, scriitoare. Recunoscându-i-se meritele face parte din Liga Scritorilor, Timișoara-Banat
și din Asociația Canadiană a Scriitorilor români, A obtinut trei premii internaționale, unul de
la Revista ,,La pologne”, .și două de la Starpress, și mai multe premii naționasle,
între care și unul din partea Asociației
Culturale ,,Constantin Brâncuși”, Timișoara. Scrie în română și franceză,
publicând în țară și Canada. Este un membru fondator al Cenaclului Ars poetica,
Montreal, membră la cenacluri literare și vicepresedintă a Cenaclului de
epigrame ,,Păstorel Teodoreanu”,
Montreal. Duce o asiduă acrivitate
cenaclieră, culturală, socială și literară.
Este autoarea a 13 cărți din care
12 în versuri , și una în proză.
Înainte de a vorbi
despre viziunea mea în poeziile proprii din volum, mulțumesc pe această cale
autoarei și traducătoarei Teodora Stanciu, pentru neasemuitul cadou literar
valoros pe care mi l-a trimis: 50 de exemplare din cartea ,, Poezia în afara
hotarelor”- ,,Poesia oltre confini”
apărută în 2015, în Editura ,,Destine
literare”, Montreal,
Este un cadou neasemuit de generos, din care voi împărtăși,
întâi de toate o prezentare a acestui buchet de sentimente sufletești, pe cât
posibil, în paru zări ca mesaj social pentru drepturile omului. Un mesaj cu
atăt mai valoros întrucât el pornește de la un număr de 12 poeți devotați celor
mai alese sentimente în lupta pentru dreprurile omului.
Melania Rusu Caragoiu
prezintă două poezii, sonete, în care eroul principal este Omul, ființă sub aspectul său social, în umbră, sau într-o
viitoare lumină. În ,,Sonet cu ghiocei”, ( din care s-au pierdut pe drum două versuri necesare: ,,Sub strașini migăloase
rândunele/ Pline de-ardoare -și rânduiesc
căminul”/ ... dar...trec mai departe...), poezie cu joc de imagini care reflectă stări de spirit care alunecă spre tristețe: (,,Poate de-atuncea simt ce e declinul / ), melacolie: ( ,,Alunecă pe lângă mine timpul”), imagini de pastel: (,, Mi-aduce ghiocei și-a golit câmpul”), și
o ușoară doză de cinism: ( ,,Și-mi port vibrând scheletul de surcele”).
Al doilea sonet, ,,Spre ideal” redă o viziune apoape
ireală, un zbor printre nori, un schimb de salut cu extratereștrii și puțină
flozofie privind forța de neînvins a Omului.
Redau căteva versuri,, Extratereștrii? Pământeni ? Viața/ Străbate
până-n adâncimea mută/ Nici o fărâmă-n cosmos nu-i pierdută// Și Omul-etalon
străbate timpul,/Ușor și uimitor mărind-și nimbul/ Urcând mereu pe calea lui
... știută.”/
PAOLO MELE
Vicenza, Italia
Această personalitate care este avocatul, artistul metropolitan, poetul Paolo
Mele este acel Mecena care fiind luptător pentru nobila cauză a drepturilor
femrii în lume, fiind chiar Președinte al Asociației din Vicenza, Italia,
a invitat la ,,masa domnească a cuvântului”,
poete și poeți care au apărut în volumul său, ,,Le Api Morte”-Albinele moarte”
Despre Domnia sa , cel mai precis vorbeșe traducătoarea volumului de față și îmi permit
să redau în întregime și fidel, cele scrise de dânsa:
,, ... Paolo Mele a publicat ,, Giusto per caso” poezii
și desene, 2001; ,,Marlene”, lirică metropolitană, 2004; ,,Deus ex Machina”,
poezii, 2005; ,,Monitorie”, poezii,
2006; ,,Baby on board”, poezii, 2006; ,, Le icone e le spine”, culegere de poezii cu Rada Rajic,
2006 și recenzia cărții de Teodora Stanciu; ,,Bitch Zebras”, Sound&words,
2006; ,,Noir New-pulp lirics”, 2007;
,,Viejas putas”-Sound&words,2007;
,,I Sentieri del lupo”, 2007, culegere de poezii cu Rada Rajic. Cartea
respectivă a fost tradusă de Teodora Stanciu
din italiană în română. ,,Le Api Morte”, 2015, culegere de poezii cu Rada Rajic
și cu poeți de la Liga Scriitorilor din Timișoara, cartea tradusă de Teodora Stanciu din taliană în
română și din română în italiană, autoirii fiind unii italieni și alții români.
În 2013 Paolo Mele a primit diploma de excelență ca semn de recunoaștere al talentului
său artistic din partea Asociației Culturale,, Constantin Brâncuși” ,Timișoara,
România”
În ,,Speranța unei semințe” poetul vede toate fațetele
nedreptății și formulează: ,,Libertatea
e un copac retezat”, sau ,,Vântul va continua să sufle/ Prin rețeaua
ghimpată și zăbrelele/ oricărei frontiere”./ Apoi conchide cu siguranță: ,,Dar
rădăcina luptă/ Pătrunde, se ramifică/ În profunzimea rece și întunecoasă a pământului/ Ca să păstreze
sămânța!”
Firul călăuzitor al vieții îndeamnă la mii de artificii
de luptă pentru supraviețuire, pentru a păstra drepturile greu căștigate și a
dobândi cu multă luptă și perseverență existența
de neam, acea sămânță latentă care mîine va răsări cu o forță mai aprigă, și în
locul copacului tăiat va crește altul mai viguros.
Poetul a reușit o frumoasă alegorie în această poezie,
alegoria triumfului speranței..
Ideea de infuzie benefică de sentimente, apare în poezia ,, Amprente” exprimând cu finețe
aportul migranților temporari și dăruirea lor în munca pe care o preastează mai
ales lângă persoanele pe care le îngrijesc. Se dezice faptul că nu este doar un
schimb serviciu-ban între persoana servită
și cel care o îngrijește, ci o
comunicare ce influiențează reciproc ambele persoane.. ,, Îi urmărim cu greu și neliniște” neștiind
cum vor acționa, ,,Dar cercând ampentele
lor în infinitatea celor/ Rămase în amintirea unei perechi de pantofi
colorați”.
Atăt de uman sună această înțelegere înțeleaptă a destinului celui venit la muncă. Este atât de
frumos în concernul atâtor vești nefavorable despre bietul emigrant, lucrător
temporar, ca să vezi un aliat, de valoarea unui mare avocat, care mulțumește cu gingășie pentru amprenta
lăsată de simplul om venit la muncă în țară străină.
Poezia ,,Pietre’’ aduce tema majoră a răsfrângerii
binelui sau răului pe care noi îl
trimitem în comos. Cuvintele, gândurile,
pleacă spre alte zări, ca niște pietre, dar ele cândva se reîntorc
asupra noastră precum un har divin, sau nefericit, care va
ploua asupra noastră. Găsim aici acea
idee a toleranței, răbdării și a tuturor sentimentelor pozitive. Citez: ,, ca
să primim în răpspuna/ Ploaie perenă de inexpicabile pietre”, întotdeauna fericite.
ST, CONSTANT, (Quebec), Canada, 2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu