ŞTEFAN CUCU -
„EMBLEMATIC FILOLOG CLASIC
ROMÂN DE AZI”
Motto: „Clasiciştii
creatori de statura lui Ştefan Cucu dau şansă oricărei culturi moderne şi
ulterioare. Poate mai mult decât oriunde, culturii române.”
(Liviu Franga)
Lectura unei cărţi incită la o diversitate de abordări tematice,
determinate de impactul: autor – mesaj – cititor, din nevoia de a cunoaşte, în
mod special, individualitatea şi personalitatea celui dintâi.
Remarcabilă în acest sens este lucrarea Olimpiei Varga – „ŞTEFAN CUCU, UNIVERSITARUL
ŞI SCRIITORUL”, apărută la Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2015 (242
pagini), care integrează în circuitul istorico-literar o personalitate
distinctă a culturii române.
La
cei şaptezeci de ani de existenţă şi la aproape cincizeci de ani de activitate
profesională: didactică,
ştiinţifică şi literară, conf. univ. dr. şi scriitorul Ştefan Cucu este
un nume de referinţă în lumea cărţilor, recomandat de originalitatea
interpretativă şi creativă, de stilul concis şi solemn, de o imensă bogăţie intelectuală
şi afectivă, asemănătoare triumfului omului asupra tuturor vicisitudinilor
vieţii, a omului cu slăbiciuni (care niciodată nu-l pierd) şi cu virtuţi (care întotdeauna îl mântuie), de
erudiţia care, convertită într-un protocol imperios, lămureşte probleme neelucidate
sau controversate.
Această carte este o (re)scriere a identităţii culturale, pe
care doamna dr. Olimpia Varga o realizează sub semnul receptărilor deosebit de
favorabile, constituite în articole consistente, ce aduc importante contribuţii
în exegeza operei lui Ştefan Cucu.
„Muzeul sufletului”- poemul care
deschide cartea, scris în tehnica sonetului, invită cititorul la meditaţie şi
(de ce nu?!) la căutarea şi găsirea propriei identităţi, a sensului vieţii în Cuvânt: „De vrei să-nnobilezi
umila-mi viaţă,/ Cu inima semnează o postfaţă!”
Domeniile pe care le abordează Ştefan Cucu în volumele
publicate, în articole, studii şi eseuri sunt deosebit de variate: arheologia
şi istoria veche a Dobrogei, bibliologia, civilizaţia greco-romană, dreptul
roman, filologia clasică, istoria, limba
elină, limba latină, literatura comparată, literatura latină, literatura
română, paremiologia, teologia.
În domeniul creaţiei literar-artistice a cultivat: poezia,
portretul literar, romanul, teatrul în versuri, memorialistica, aforistica.
Dr. Olimpia Varga, Universitatea „Ovidius”din Constanţa, în „Cuvânt înainte”,
mărturiseşte că a încercat să caute şi să adune în acest volum „cu sprijinul universitarului şi
scriitorului în discuţie, aproape toate prezentările, portretele, articolele,
cronicile, recenziile, paragrafele din dicţionare consacrate activităţii
ştiinţifice, didactice şi literare a Domniei Sale, dar, în mod deosebit,
cărţilor pe care le-a publicat de-a lungul anilor. A reprodus, cu unele
excepţii, materialele «in extenso», întocmai cum au apărut în diferite cărţi şi
periodice. În foarte puţine cazuri este vorba de scurte referiri, de simple
menţionări ale numelui său într-o ierarhizare valorică şi într-un context mai
larg. A cuprins în prezentul volum şi câteva materiale inedite (prezentări
critice, extrase din referate etc.),
care văd acum pentru prima dată lumina tiparului.”
Am ţinut să reproduc aici cu exactitate precizarea
antologatoarei cu privire la cuprinsul volumului pentru că lucrarea de care ne
ocupăm, în acest context, ceva mai mult, poate fi considerată drept
fundamentală, impunând convingerea că tot ce se va scrie de acum încolo va
trebui să ţină seama şi să pornească de la acest stadiu.
În prefaţa, intitulată Portretul unui clasicist, prof.
univ. dr. Liviu Franga, Decanul
Facultăţii de Limbi şi Literaturi Străine, Universitatea din Bucureşti, oferă
cititorilor, după ce fixează „ramele”, „acele
câteva tuşe care conturează portretul schiţat al unui clasicist din zilele
noastre şi din acest – şi nu altul!... – colţ al Europei. Voi scrie, aşadar, despre profesorul,
cercetătorul-cărturar şi, nu în ultimul rând, din contră – poate surprinzător
pentru stereotipul clasicistului, forjat în epoci revolute… – , despre
scriitorul Ştefan Cucu. Caz aparte în raport cu mersul tradiţiei şi, totodată,
exemplu ilustrativ, pentru exact această epocă a noastră, de prezenţă a
specialistului în clasicităţi într-o lume care le priveşte cel mult cu
condescendenţă.”
Prefaţa este şi o iniţiere a celor interesaţi în cunoaşterea
şi aprofundarea problematicii propuse, gândită de un specialist în domeniu şi
realizată din unghiul creaţiei.
Pe coordonatele tradiţiei clasiciste româneşti,
concentrate sintetic, se înscrie opera lui Ştefan Cucu, nu numai în ştiinţele
antichităţii, căci este doct în limba elină şi în limba latină, ci şi în ceea ce înseamnă spaţiul
formativ cultural postantic, de la medievalitate până la postmodernitate. Pe
bună dreptate, Liviu Franga îl defineşte „emblematic
filolog clasic român de azi” şi realizează o clasificare ştiinţifică a
cărţilor sale, „utile instrumente de
acces direct şi indirect la fundamentele Antichităţii”: Arheologia
şi istoria veche a Dobrogei. Bibliografie adnotată (1985, 338 p.), Manual
de erotică. Texte din autori greci şi latini antologate şi comentate (1992, 90 p.), Dicţionar
explicativ de drept roman. Termeni, principii şi expresii juridice latineşti (1996, 171 p.), Limba
latină pentru
jurişti. Curs practic (2000, 91 p.), Dicţionar român-latin de citate
biblice (2000, 177 p.), Cogito, ergo sum. Dicţionar de cugetări latineşti şi
greceşti comentate (2002, 465 p.)
Dintre contribuţiile istorico-literare, două cărţi
reprezentative consemnează Liviu Franga: Cursul de istoria literaturii latine Vol.
I. De
la origini până la Caius Valerius Catullus (1994, 124 p.) şi Literatura
latină creştină
de la Tertullian
la Fericitul Augustin (2003, 200 p.)
De la începutul carierei sale filologice, subliniază
prefaţatorul cărţii, şi până în prezent, Ştefan Cucu, în fiecare an, a susţinut
cel puţin o comunicare sau a publicat un articol în amintirea lui Ovidiu,
pentru care manifestă un adevărat cult. I-a dedicat şi o carte poetului latin, Publius
Ovidius Naso şi literatura română (1997, 263 p.)
În ştiinţa literelor clasice de la noi, Ştefan Cucu
marchează un moment reprezentativ prin contemporaneizarea Antichităţii.
Elocvente în acest sens sunt volumele: Actualitatea anticilor. Ecouri ale
antichităţii greco-latine în cultura română şi universală (1994, 137
p.) şi Ecouri ale literaturii latine în spaţiul cultural european (2007,
306 p.)
O altă direcţie fundamentală în opera lui Ştefan Cucu
o reprezintă hermeneutica intertextuală, ilustrată prin două tipuri de cărţi rar întâlnite în „bibliografia unui erudit clasicist”: Literatura
în Dobrogea. Dicţionar biobibliografic. Vol. I – II (1997 – 1999, în
coautorat) şi Portrete literare. Scriitori şi publicişti contemporani din spaţiul
pontic (2002, 227 p.)
„Imaginarul
ficţiunii” este o altă formă originală prin care Ştefan Cucu
exprimă „trăirea Antichităţii” şi
aici se înscriu cărţile în care cultivă poezia, romanul, teatrul în
versuri, portretul literar, memorialistica: Templul
cuvintelor, versuri, Constanţa, Editura Muntenia, 1993, 45 p., Muzeul sufletului, versuri, Craiova,
Editura Reprograph, 2001, 199 p., Ultima zi a unui filosof, roman,
Constanţa, Editura Ex Ponto, 2007, 194 p., Iubire târzie, roman, Constanţa,
Editura Ex Ponto, 2013, 160 p.
Portretul clasicistului Ştefan Cucu, realizat prin
activitatea ştiinţifică şi literară, este pus faţă în faţă cu portretul
reflectat în oglinzile receptorilor: Constantin Cioroiu, Graţiela Gheorghe,
Alina Capelariu, Enache Puiu, Traian Diaconescu, Radu Bărbulescu, Arthur
Porumboiu, Vasile Sârbu, Gheorghe I. Tohăneanu,
Emil Dumitraşcu, George Sorescu, Marin Mincu, Mihai Duţescu, Valentin
Ciorbea, Eugen Vintilă, Marian Barbu, Livia Buzoianu, Nicolae Rotund, Nechita
Runcan, Constantin Daba, Florentina Nicolae, Alina Spânu, Aurelia Lăpuşan,
Ovidiu Ghidirmic, I. Vieru, Ovidiu Dunăreanu, Constanţa Călinescu, Constantin
Miu, Ion Roşioru, Dan Negrescu, Marina Cuşa, Cristian Stancu, Laura Cojocaru,
Alina Ciufu, Magdalena Vlădilă.
Cele trei anexe cuprind: (1) reproduceri după diplome,
distincţii, medalii, premii literare şi culturale, (2) schiţe de portret şi
caricaturi, (3) manuscrise
în facsimil.
Această antologie îşi dezvăluie utilitatea ca
instrument de lucru necesar pentru cei interesaţi de receptarea culturii
clasice, dar şi pentru a readuce în actualitate forţa modelului antic,
încununând o îndelungată preocupare şi o evidentă pasiune a eruditului Ştefan
Cucu faţă de problema abordată, relevându-ne, în acelaşi timp, evidenta sa
vocaţie ştiinţifică, pedagogică, literar-artistică.
O remarcă pe care o facem în calitate de lectori
pasionaţi este aceea că intelectualul Ştefan Cucu trăieşte cu intensitate în
paginile cărţii, fiind el însuşi în ipostaza de personaj, desăvârşit conturat,
ale cărui întâmplări de viaţă impresionează puternic. Această trăsătură
distinctivă captează interesul cititorului, menţinându-i trează în permanenţă
curiozitatea cunoaşterii clasicistului integrat în zona filologică a şcolii româneşti.
Ne alăturăm şi noi celor care-i recunosc meritoriile
contribuţii sub raportul importanţei
cunoaşterii ştiinţifice, a relaţiei dintre realitate şi ficţiune, dintre experienţa
directă şi procesul creaţiei, dintre sursele nemijlocite ale oricărei scrieri
şi mijloacele de potenţare a imaginaţiei.
Prin întregul ei, cartea prezentată devine un
argument, dintre cele mai convingătoare, care atestă necesitatea şi importanţa lucrărilor
monografice (şi
considerăm că acest volum este primul pas către o asemenea lucrare), a
cunoaşterii totale a omului de ştiinţă, artă şi cultură.
Sentimentul responsabilităţii scrisului în faţa
istoriei culturale şi fermitatea cu care şi-a asumat această hotărâre l-au călăuzit mereu şi n-au permis raţiunilor
incidentale să-i sugrume credinţa fermă în invincibilitatea adevărului.
Un portret ştiinţific dinamic, dublat de spiritul
literar-artistic în acţiune fac din opera lui Ştefan Cucu revelaţia cuvântului
scris, a cărui însemnătate poate fi şi mai bine înţeleasă prin raportare la
predecesori.
Apariţia acestei cărţi constituie un mare câştig, atât
pentru cititorii de specialitate, cât şi pentru ceilalţi, fiind nu numai o
lucrare de referinţă, dar şi un document de epocă.
Prof. dr. Nicoleta MILEA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu