Anii
tinereţii noastre,
când ne durea în c-r de comunism,
pentru că eram prea
ocupaţi să ne trăim tinereţea…
Pentru aduceri aminte.
Din 1948,
România a avut o presă cenuşie, ternă, urâtă grafic, marcată de limba de lemn,
de lozinci inepte şi de o agresivitate necioplită, „proletară”. Au mai apărut
până în 1953 câteva din cotidienele de tiraj şi de tradiţie – „Universul”,
„Adevărul”, însă erau de nerecunoscut. Apoi n-au mai existat decât trei ziare
centrale: „Scânteia”, „România liberă” şi „Scânteia tineretului”, trase fiecare
în patru pagini plumburii. Li se adăuga un ziar de seară: “Informaţia
Bucureştiului”, cu mai puţină ideologie şi mai multe ştiri utilitare şi de
interes public. De la mijlocul anilor ’50 apărea cotidianul „Munca”. Acesta nu
era decât localizarea ziarului sovietic „Trud”, tot aşa cum „Gazeta literară”
din 1954 era „Literaturnaia gazeta” românească. La fel şi „Muncitorul sanitar”
ori „Gazeta învăţământului”, săptămânalele unor categorii profesionale.
Radio
România se transformase în Radio Bucureşti şi avea până în 1960 un singur
program pe unde lungi şi medii. Aparatele de radio vândute în magazine nu erau
dotate şi cu frecvenţe scurte, pentru ca lumea să nu poată asculta „Vocea
Americii” sau „Europa liberă” – „ziarul vorbit al românilor de pretutindeni”,
cum se intitula până în 1963, BBC-ul, sau scurtele programe radiofonice în
limba română difuzate la Paris, Atena sau Vatican. Radio Bucureşti îşi încheia
programul, început la 5 dimineaţa, la miezul nopţii. A apărut apoi şi un
Bucureşti 2, emiţând din zori până la prânz, emisiunile acestuia prelungindu-se
apoi gradat, câte două ore în plus.
Din 1957,
exista Televiziunea Română, mai întâi cu programe experimentale, iar apoi
regulate. Televiziunea se înfiinţase în România la numai doi ani după aceea din
Italia. Faţă de presa meschină, anostă, marcată de o demagogie ridicolă sau
agresivă, Televiziunea, deşi în alb-negru, a adus în România o undă de
varietate şi destindere. În 1959, când s-au sărbătorit 500 de ani de la
întemeierea Bucureştilor, s-au alcătuit programe aparte, lansându-se cântece
precum „Badea neichii Bucureşti”, compus de Ion Vasilescu şi Gherase Dendrino
şi interpretat de Maria Tănase, sau „Frumos eşti, Bucureşti!”. Apăreau în
programele de divertisment, toate „live”, realizate în condiţii tehnice
modeste, dar foarte reuşite, solistele şi soliştii în vogă de la răscrucea
deceniilor 6 şi 7: Dorina Drăghici, Aida Moga, sora ei, Lavinia Slăveanu, Mara
Ianoli, Gigi Marga, Alin Noreanu, Nicolae Niţescu, Wili Donea, George Bunea, Dorel
Livianu. Într-o emisiune muzicală, a debutat, în 1959, la vârsta de 16 ani,
Margareta Pâslaru. În acelaşi an, Televiziunea n-a ezitat să transmită un
program de la barul „Continental”, situat în subsolul unui bloc interbelic de
lângă Biserica Rusă, prăbuşit la cutremurul din 4 martie 1977.
Tot în
1959-1960, Televiziunea difuza numere de revistă, cuplete, scheciuri,
interpretate de cel mai mare comic al vremii, Mircea Crişan, de duetul Horia
Şerbănescu – Radu Zaharescu, sau de Vasile Tomazian, un actor foarte popular,
care îl imita pe Vico Toriani, unul din puţinii cântăreţi străini sosiţi atunci
în turneu la Bucureşti, sau povestea dialoguri conjugale purtate cu Florica,
nevastă-sa.
Din 1961,
aproape seară de seară, după telejurnalul de la ora 19, existau, timp de o
jumătate de oră, excelente emisiuni pentru copii, al căror protagonist era
Aşchiuţă, un Pinocchio local, mânuit de un păpuşar excelent, Iustin Grad.
Realizatoarea emisiunii, Daniela Anencov, devenise extrem de populară, la paritate
cu Cleo Stiber, crainica frumoasă, cultivată şi poliglotă a Televiziunii…
Popularitate dobândiseră, datorită rolurilor interpretate în seriale pentru
copii, actorii Tudorel Popa (Profesorul Paganel) şi Dem Savu (Căpitanul
Val-Vârtej – foto). Un eveniment era prezenţa Mariei Tănase în programele de
muzică populară, în mijlocul unui taraf (ultima a avut loc în 1962) ca şi aceea
a Ioanei Radu, care interpreta romanţe.
Fehler! Es
wurde kein Dateiname angegeben.
Aventurile
căpitanul Val-Vârtej.
În 1964, scriitorul
Ion Marin Sadoveanu prezenta săptămânal ciclul „Din istoria universală a
teatrului”, ilustrat cu secvenţe interpretate de actori. Aşezat în spatele unui
birou masiv, pe un scaun cu dimensiuni de jilţ, conferenţiarul vorbea liber,
îmbrăcat elegant, cu batistă albă la buzunar, răsucind între degete capacul
unui stilou Pelikan cu peniţă de aur… Moartea scriitorului, survenită în
acelaşi an 1964, a dus la întreruperea acelui serial elevat. În acelaşi an, o
montare a unei piese, întreprinsă cu mijloacele teatrului de televiziune –
„Pana de automobil” de Friedrich Durrenmat, consacra un tânăr şi strălucit
actor în rolul protagonistului, pe nume Mircea Albulescu.
Dacă un
crainic radio a pronunţat inversat în acei ani titlul operei lui Mozart „Cosi
fan tutte”, de o manieră pe care nu o suportă hârtia, un crainic de televiziune
a fost aspru admonestat pentru o ştire citită pe post: „Tovarăşul Gheorghe
Cioară s-a întors de la Moscova pe calea aerului”.
Teatrul de
revistă, cu o mare tradiţie în România, cu nivelul înalt la care îl ridicase
Constantin Tănase, a adus multă culoare şi mult haz în vremurile de-acum 45-50
de ani. Existau în Bucureşti două săli
încăpătoare ale aceluiaşi teatru, care primiseră numele marelui comic, o
gradină de vară, „Boema”, datând din 1928, pe Strada Theodor Aman, o alta se
afla la limita Cişmigiului, pe un spaţiu năpădit astăzi de brusturi, buruieni
şi oţetari, de pe fosta Intrare Brezoianu, rebotezată Rigas, şi se mai montau
uneori spectacole de revistă pe scena Teatrului de vară din Herăstrău sau în
fostul parc Carol, rebotezat „Parcul Libertăţii”.
Cel mai mare
actor al genului era Mircea Crişan. Până în ziua de azi oamenii mai în vârstă
îşi amintesc de „Castravetele” lui, de „Un foc în noapte, un foc în sobă;
arde-te-ar focul!”, de legenda potrivit căreia, cu prilejul unei vizite a lui
Hruşciov în Romania, Gheorghiu-Dej l-a adus pe Mircea Crişan să-i distreze,
chemând şi un translator. Mircea Crişan a mieunat ca pisica, a lătrat precum
câinele, a imitat leul, tigrul şi alte animale, iar la sfârşit i s-a adresat
translatorului: „Acum, tradu!”. Dintr-un turneu la Paris, actorul s-a întors cu
un Chevrolet – clasicul model 1957 – pe care n-a ezitat să-l pomenească pe
scenă: „Ce nu face omul pentru o bucată de Chevrolet?”
Notoriu de
dinainte de război, de când jucase în filmul „Bing-bang” şi de când făcea tandem
cu Vasile Vasilache, era N. Stroe (Alo! Aici e Stroe/ Şi roagă să-i daţi voie/
O clipă să vă-nveselească). În spectacolul „Vitamina M – Muzica”, montat în
1961 în clădirea de peste drum de Academie a Teatrului „C. Tănase”, fost sediu
al Legaţiei Germaniei, într-un dialog imaginar, Stroe i se adresa unei cucoane:
„Aţi fost la Domnul Puntilla?… – Nu ţi-e ruşine, domnule?! Eu sunt femeie
serioasă”. „Domnul Puntilla” era o piesă de Bertolt Brecht, jucată pe atunci de
un teatru bucureştean.
Trei ani mai
târziu, pe scena Teatrului de Comedie se monta „Rinocerii” de Eugen Ionescu,
rolul lui Beranger, protagonistul, fiind interpretat de Radu Beligan, iar pe
scena Teatrului Mic se juca „Lecţia de engleză” a aceluiaşi dramaturg, sub
titlul de „Cântăreaţa cheală”.
Din 1963,
cuvântul România şi derivatele sale se scriau iarăşi cu “â”. Vreme de un
deceniu, consecinţă a reformei ortografice din 1953, privilegiul acestei grafii
îl deţinuseră doar vagoanele româneşti de cale ferată de pe traseele
internaţionale şi tricourile sportivilor români care luau parte la competiţii
desfăşurate în străinătate. În acelaşi an, în luna noiembrie, Televiziunea
înceta să mai transmită parada militară de la Moscova, din ziua de 7, dar relua
în direct, integral, ceremonia înmormântării preşedintelui SUA, John F.
Kennedy, asasinat la Dallas.
De-acum,
Radiodifuziunea Română, în afară de Alexandru Stark, corespondent la Moscova,
avea un trimis permanent la Washington şi corespondenţi la Paris şi la Roma: pe
Georges Dascăl şi Angelo Chiari. Un magazin cultural foarte citit devenise
revista „Contemporanul”, condusă la mijlocul anilor ’50 de George Ivaşcu şi
avându-l colaborator permanent pe G. Călinescu („Cronica optimistului”). În
1963-’64, „Contemporanul” nu mai era foaia proletcultistă înfiinţată în 1948,
unde oficiau cei mai abjecţi ideologi şi culturnici ai noului regim.
Aici îşi
începe Nicolae Manolescu lunga şi strălucita carieră de cronicar literar. O
rubrică foarte apreciată era aceea susţinută de un publicist, Mihai Popescu,
economist la Camera de Comerţ, care dezbătea cu vervă subiecte interesante şi
incitante. De pildă: se cuvine sau nu ca un bărbat şi o femeie, ambii
căsătoriţi, însă nu unul cu celalalt, să intre într-un restaurant şi să ia masa
împreună?…
Stațiunea
Carmen Silva (actuala Eforie Sud) se chema, de fapt, Vasile Roaită (după numele
unui aşa-zis ilegalist, dovedit ulterior colaborator al Siguranţei). La finele
deceniului cinci, era o staţiune prăpădită, frecventată masiv de sindicalişti.
Trăgeam la „fina”, la pensiune. Fina – gazda noastră, pe atunci văduvă, fusese
cununată de bunică-mea prin anii ’30. Îi arăta un respect ieşit din comun şi i
se adresa cu apelativul „năşico”. Casa modestă avea 2-3 camere cu dependinţe
rudimentare. Pe timpul verii, familia amfitrioanei, cu mic, cu mare, se muta în
nişte barăci ridicate în curte. Atmosfera generală era ponosită, vag insalubră,
dar veselă. Mă hârjoneam cu copiii localnicilor. Ei mă gratulau cu
„vilegiaturistule”, iar eu le ziceam „băştinaşilor”.
Altminteri,
ne înţelegeam bine. Plaja se afla în apropiere. Era puţin populată şi cam
sălbatică. N-auzeai muzică, defel. Când şi când mai huruia răguşit, agăţat de
un stâlp de telegraf, câte un megafon. Cu greutate puteai recunoaşte ce se transmite.
Recepţia deficitară depindea covârşitor de forţa şi direcţia vântului. La
ambianţa sonoră contribuia zilnic şi un flaşnetar uscăţiv, îmbrăcat într-un
tricou marinăresc, cu o maimuţă pe umăr, care naviga printre cearşafurile
risipite la buza mării. Primea monede de 25 de bani.
Mă distram
la Ghiol. Semăna cu un ştrand, unde protagonişti de toate vârstele se etalau
defilând fără complexe în costumul lui Adam sau al Evei (după preferinţa
Făcătorului). Aria destinată fiecărui sex era despărţită, formal, de un gard de
uluci crăpate, cu rolul de a stopa – chipurile – ocheadele şi de a stăvili
eventualele porniri reciproce. Ceea ce nu era cazul, totuşi. Buna dispoziţie
era unanimă, iar comunicarea extinsă şi relaxată. Nu am reperat niciodată ceva
obscen sau indecent. Partea într-adevăr scârboasă ţinea de operaţiunea unsului
cu noroiul negru, greu mirositor. Şi aceea de încreţire elefantină a pielii. La
întoarcere treceam prin dreptul terasei „Potcoava”.
În miezul
zilei se produceau doi lăutari – unul cu vioara, altul cu acordeonul, ştirbi şi
foarte prietenoşi. Repertoriul vocal, susţinut alternativ, se compunea din
cântece de pahar şi voie bună, gen: „M-a făcut mama oltean”, „Ionel, Ionelule”,
„Zaraza” etc. Piesele cu dedicaţie se arvuneau la masă, sub deviza: “cine
lipeşte biştarul, comandă muzica”. Mă număram printre beneficiarii clandestini,
fiindcă trăgeam cu urechea pe la gard. Serile le petreceam la vilă, într-un
plictis debordant. Cam o dată, de două ori, în perioada sejurului, ieşeam la
plimbare pe faleză. Punctul turistic standard de vizitat era vila. Zăboveam
apoi pe o bancă în preajma Cazinoului. Concerta o formaţie „de antren şi dans”.
Dizeuza, o vedetă a momentului, se numea Dorina Drăghici, care făcea bezele şi
reverenţe după fiecare piesă. Avea succes. Programul se prelungea.
lipscani
Ce regret de
pe vremea aceea? Teatrul radiofonic, liceul Mihai Viteazul, „Noapte bună,
copii”, „Cine ştie câştigă”, ziarul „Urzica”, revista „Secolul XX”, covrigi cu
sare, „Timur şi băieţii lui”, „Los Paraguayos” în turneu, magnetofonul „Tesla”,
ceaiurile cu lumina stinsă şi „Rolling Stones”, şniţel la pachet în drum spre
tabără, restaurantele cu mandatar, Costineşti, număr şi uniformă de liceu,
studenţii de la arhitectură pictând icoane pe geamurile de la „Ion Mincu”,
„Carpaţi” fără filtru, formaţia Mondial, gogoşi în Piaţa Unirii, Margareta
Pâslaru, şedinţele de exmatriculare ale celor care plecau cu părinţii în Israel
sau Germania, balul de la Arhitectură, Liviu Ciulei, Ţiriac şi Năstase,
„Macarale, râd în soare argintii”, au intrat ruşii în Cehoslovacia, unt, făină,
pâine, zahăr şi ulei pe cartelă, ouă roşii, pantaloni supraelastici, cotele
apelor Dunării, „tacâmuri”, babic, ghiudem, nechezol, Vama-Veche, blatul pe
tren la Sinaia, cantonamentele Şcolii Sportive, încălzit apa pe reşou, Tanţa şi
Costel, Zizi Şerban, studenţii din Cuba, repartiţia, Marin Moraru şi Toma
Caragiu, ceaun din fontă, cravată de pionier, nudism la Sf. Gheorghe, halviţă,
ciubuc, sirop de 50 de bani, casată de la „Albina”, profiterol, statuia lui
Mihai Viteazul, la coada calului, penare de lemn, ţigări „Mărăşeşti”, hârtie
albastră de învelit caietele, fier de călcat cu cărbuni încinşi, tocul cu
peniţă, galoşii, butoiul în care se aduna apa de ploaie pentru spălat părul,
pereţii vopsiţi cu rolul, fragii din tren.
Mos-Gerila
Moş Gerilă,
televiziunea alb-negru, dopurile din cocean, unt în frunză de brusture, Parcul
Circului, creionul chimic, gutuile puse la copt pe dulap, George Vraca,
aşternuturi brodate de mână, căni de tablă, L.S. Bulandra, plăpumărese,
spălătorese, birjari, policlinici cu plată, Babele, tenisul la Herăstrău,
creasta din Piatra Craiului, canotaj, grohotişuri în Apuseni, sugative,
„Marina-Marina”, şoşoni, foto-minut, caramele, piaţa cu găinile în cuşti de
lemn, Orăşelul Copiilor, Ion Dacian, moda dinţilor de aur, căciuli ruseşti cu
urechi, fâş, cicoare, somiere, Piaţa Palatului, şifoniere cu oglinzi groase de
cristal, Grădina Botanică, parfum de trandafiri bulgăresc, păpuşi din cârpă,
parcul de la Şosea, sifoanele din sticlă colorată, maşina de tocat carne,
covata de frământat aluatul, cazanul de fiert rufe, maşina de cusut cu pedală
din fier forjat, pe care scria „Singer”, geamuri cu flori de gheaţă, omul de
zăpadă cu cărbuni în loc de nasturi, teracota fierbinte, în faţa prăvăliilor se
stropeşte trotuarul cu apă, „Cireşarii”, bibelouri, statuia lui Lenin,
cobiliţele de care atârnau cofele cu mere murate sau iaurt, savarine, cişmeaua
de pe stradă, borş la borcan, trăsuri, murăturile din beci, soba cu foc din
lemne, prăjiturile de un leu cinzeci, lumina misterioasă a lămpii cu gaz,
fotografiile de familie alb-negru (mătuşi cu pălării, unchi ţepeni, bunici
severi) flaşneta din faţa teatrului, papagalul cu norocul în cioc, Dâmboviţa la
Cotroceni, Celentano, defilarea de 23 August, mici la grătar în Parcul
Libertăţii, gara cu zgomote şi miros de despărţire… pufoaice, bibelouri,
figurine, căţei şi căluţi în vitrina din sufragerie, milieuri, „Nivea” în cutii
plate albastre, Calea Victoriei, closet în fundul curţii, copii înfăşaţi
strâns, Anda Călugăreanu, ţigănci care ghicesc în palmă, ghioc şi cărţi, babe
care leagă şi dezleagă farmece, Ştrandul Studenţesc, scrobeala de rufe,
albăstreala de rufe, bocanci cu blacheuri, cazacă, decolteu encoeur, Librăria
Eminescu, „Unda veselă” cu Stroe şi Vasilache – „Alo, aici e Stroe / şi roagă
să-i daţi voie /o clipă să vă-nveselească /să glumească iar cu voi.” Frank
Cafea, balene la gulerele cămăşii, tunsoarea garçon, tuns nemţeşte, coafura
paj, coafura Alida Vali, ciorapi tricotaţi, „Căsuţa noastră/ cuibuşor de
nebunii/ te aşteaptă ca să vii…”.
cofetaria scala
Îngheţată pe
băţ, telemea de paişpe, Cico, adidaşi, patricieni, vată pe băţ, stofă pe
puncte, loden, „Steaua fără nume”, „Floarea din grădină”, Daniela şi Aşchiuţă,
„Cine ştie câştigă”, filmul „Vagabondul” văzut de nu ştiu câte ori, taxiurile
Pobeda, ceasurile Pobeda, cremşnituri de la „Casata”, ”Aici Radio Europa
Liberă! Bună seara, dragi ascultători”, Rita Pavone, cravata de pionier cu
colţurile roase, laleleee, laleleeeee, când la trap când la galop, Dorina
Drăghici, Calboreanu, călimara cu cerneală, cinema Scala, Fory Etterle,
spoitori, Jean Marais, Raf Valone, Luigi Ionescu, „Scânteia pionierului”,
Teatrul „Ţăndărică”, ţigări „Naţionale”, salicilat, penicilina uleioasă,
festivalul tineretului, lipii… Cavit 9 pentru poftă de mâncare, pronosport,
loz-în-plic-dai-3-lei-şi iei nimic, bomboane agricole, fondante, parizer, icre
de Manciuria, cartofi noi, la microfon Noel Bernard, artista poporului Lica
Gheorghiu, Alain Delon, Simon Templar, trening, bascheţi, îmbrăcăminte de la
‘pachet’, inele ghiul, tablouri cu sirene, „Unde ie iluziile mele care le-am
avut?”, „My, my, my Delilah”, Beatles, clasificarea muzicii în uşoară, grea şi
populară, primele autoserviri, „Dialog la distanţă”, telefoane cuplate, programul
de apă caldă, creioane chimice, ascuţitori chinezeşti, noile uniforme şcolare,
tovarăşa dirigintă, mărţişoare, bragă şi plăcinte dobrogene, frigider „Zil”,
aparat foto „Laika”, poze cu dedicaţie, „Pif le chien”, Paris Maci, Bulă,
bancuri cu cutremurul, „Carul cu Bere”, sticla de bere Rahova, prăjituri cu
nume anti-apetisante („Buturugă”, „Cartof”), blatul studenţesc la teatre,
călătorii la clasa I cu „naşul”, cursuri de socialism ştiinţific, cartuşul de
Kent şi sticla de whisky, chibriturile care nu se aprindeau, Foişorul de Foc,
sufertaş, baia comunală, stambă, Marina Voica, pantofi cu talpă de crep sau
rafie, pantofi „Guban”, geamgii, iaurgii, lăptari, zarzavagii, sacagii,
tocilari, săpun „Cheia”, magiun, Cumpăraţi curent de la IREB!, „Daţi copiilor
bomboane!”, staţia de radioficare, duşumele de lut, fotbal cu nasturi, bluze de
nailon străvezii prin care se vedeau bretelele de la sutien, pantalonii
pescăreşti, de doc sau evazaţi, vase de bucătărie emailate, patefon cu ac, rufe
îngheţate puse iarna afară la uscat, caimac, ierbar, raglan…
La
începuturile televiziunii, muzica uşoară românească, inclusiv cea televizată,
era dominată de Dorina Drăghici, Gică Petrescu, Luigi Ionescu, Aida Moga,
Nicolae Niţescu, Gigi Marga şi alţii, cunoscuţi din spectacole şi turnee.
Televiziunea le aducea popularitate în plus, dar au trecut destui ani până când
numărul de televizoare a ajuns de ordinul sutelor de mii.
Prima
interpretă de muzică uşoară lansată de televiziune a fost Margareta Pâslaru. La
prima prezenţă pe micul ecran, era elevă şi cânta la un club muncitoresc din
cartierul Bucureştii Noi.
Lansarea ei
la televizor a făcut-o celebră în câteva săptămâni. Compozitorii cunoscuţi se
înghesuiau să-i ofere melodii. Alături de ea, a început să apară frecvent în
programele televizate Marina Voica, care a devenit şi ea vedetă datorită
televiziunii.
Margareta
Pâslaru
Cei care au
remarcat-o şi au adus-o la televiziune pe Margareta au fost Valeriu Lazarov şi
Ileana Pop. Ei au fost primii selecţioneri de persoane capabile să devină mari
atracţii ale micului ecran. După plecarea din ţară a lui Valeriu Lazarov, au
devenit generatori de vedete Alexandru Bocăneţ, care se limita la o echipă
restrânsă şi Sorin Grigorescu, cel care a lansat majoritatea cântăreţilor de
muzică uşoară de prim rang ai anilor ‘70-‘80, prin celebra emisiune “Steaua
fără nume”. Ileana Pop, nume mai puţin cunoscut în afara Televiziunii Române, a
avut vocaţia găsirii unor tineri talentaţi, pe care îi aducea la Televiziune. A
fost mereu un secondant al unora din marii realizatori de emisiuni de
divertisment. Ileana Pop i-a atras către televiziune, încă de când erau
studenţi, pe Florian Pittiş, pe Mariana Mihuţ şi pe mulţi alţii. Tudor Vornicu,
el însuşi om cu talentul rar de a simţi vocaţia telegenică a unor oameni (i-a
invitat frecvent la Televiziune pe prof. Grigore Moisil şi pe Catinca Ralea)
şi-a asociat-o pe Ileana Pop ca realizator la emisiunea duminicală, sub numele
Ileana Vlad. Când a înfiinţat în România prima sa firmă de producţii
televizate, Valeriu Lazarov a numit-o director pe aceeaşi Ileana Pop, deşi
aceasta depăşise, de destulă vreme, vârsta pensionării.
Am amintit
că prima crainică a televiziunii a fost Mariana Zaharescu. Era o brunetă
frumoasă, cu o voce şi o dicţie excelente. Fusese crainică la Radio şi s-a
adaptat foarte bine cerinţelor televiziunii. Probabil că noua ei postură a
determinat o reverificare a dosarului de origine socială şi i s-or fi
descoperit cine ştie ce hibe. Cert este că, după numai câteva luni a fost
mutată înapoi la Radio şi apoi dată afară. În locul ei, au fost aduse două fete
drăguţe, fără vreo pregătire, dar cu dosare corespunzătoare, care au fost
şcolite cu termen redus de o crainică de la Radio. Se bâlbâiau frecvent şi erau
crispate în faţa camerei. Unul din regizori,parcă David Esrig, încerca să le
determine să-şi mascheze crisparea. Una din soluţiile recomandate de Esrig era
zâmbetul, la ştirile “bune”.
În toamna
anului 1957, Grigore Preoteasa, ministrul român de externe de atunci, (a cărui
fiică a fost prima soţie a lui Adrian Năstase) a murit într-un accident de
avion, când se întorcea de la Moscova. În mijlocul ştirii, crainica şi-a adus
aminte de indicaţia regizorului şi a trântit un zâmbet seducător. Tovarăşii de
la cadre n-au avut de ales şi au fost obligaţi să recurgă la crainice
profesioniste. Aşa au venit de la Radio Cleo Stiber şi Georgeta Perlea, care au
fost mulţi ani prezenţe simpatizate şi apreciate de public. Pe atunci,
programul începea la 7 seara şi dura două-trei ore. Când volumul programelor a
crescut, a mai fost angajat, în chip de crainic, Florin Brătescu, o voce
remarcabilă şi o prezenţă care fermeca telespectatoarele. Mai târziu a devenit
crainică şi Ioana Măgură, care a fugit ulterior din ţară şi a preferat „Europa
Liberă”, Televiziunii Române.
Până pe la
începutul anilor ’70, pe locul actualului hotel Dorobanţi au existat două
localuri: „Mon Jardin” şi „Poarta Albă”. Primul era un restaurant interbelic,
cu loji de pluş şi ring de dans, iar vara cu o gradină faimoasă. La Mon Jardin
s-a cântat jazz chiar şi în anii ’50, când acesta era considerat muzică
decadentă. Din formaţia de la „Mon Jardin” au făcut pe atunci parte Sergiu
Malagamba (foto), Iancsi Korosi şi Johnny Răducanu. A cântat în particular cu
această formaţie Yves Montand care în 1956 a întreprins un turneu răsunător la
Bucureşti, întrucât de aproape un deceniu nu mai veniseră în România interpreţi
din Occident. Yves Montand era pe atunci comunist. A susţinut câteva concerte,
iar după unul dintre acestea a fost dus la „Mon Jardin”, unde a rămas încântat
de jazz-ul interpretat acolo şi a cântat împreună cu formaţia. Nu-i exclus ca
vreunul dintre muzicanţi să fi încercat să-i tempereze entuziasmul pentru
ideologia roşie. Frecventau în anii ’50 Mon Jardin-ul criticii de artă Petru
Comarnescu şi Eugen Schileru, calamburgiul Oscar Lemnaru şi mulţi alţi
intelectuali.
Sergiu
Malagamba
„Poarta
Albă” era o cârciumă cu ciorbă de burtă şi grătar, unde se consumau bere şi
alcooluri distilate, inclusiv secărică, populara băutură din anii ’50. Într-o
seară, a nimerit acolo şi Maria Tănase. Era iarnă şi un ţăran din apropiere de
Bucureşti îşi priponise căluţul cu care aducea marfă la piaţă la intrarea în
local. Maria Tănase a intervenit pentru ca animalul să fie îngăduit înăuntru,
la căldură. Acesta, ascultător, s-a lăsat jos într-un colţ al cârciumii şi a
adormit cu capul sub masa stăpânului.
La „Poarta
Albă” venea autorul versurilor cântecului „Din bucata mea de pâine” (Din bucata
mea de pâine/ Am hrănit un om şi-un câine/ Omul nu mă mai cunoaşte/ Câinele mă
recunoaşte), care putea fi auzit în bodegile de periferie, şi mai veneau vreo
doi poeţi de cârciumă; specie de mult dispărută. Aceştia îşi multiplicau
poeziile pe coli de hârtie şi, după ce intrau în local, le împărţeau clienţilor
aşezaţi la mese. După o jumătate de oră, poetul făcea din nou turul meselor şi
îşi strângea versurile. Unii muşterii, drept răsplată, îi trimiteau autorului
ceva de băut: o halbă de bere, o tescovină, o sută de rachiu sau de „Adio,
mamă!”… Versurile unui poet de cârciumă puteau suna în felul următor: „Eu nu-s
decât un vagabond/ Bătut de vânturi şi de ploi;/ Sunt un gunoi/ Dar, din an în
an/ Îmi fumez pipa mea sub un castan.”
Pe vremea
„dezgheţului”, când galantarele şi rafturile restaurantelor nu mai erau goale,
Păstorel Teodoreanu susţinea în revista Magazin o Cronică gastronomică, iar
Maria Tănase cânta la redeschisul restaurant Continental de pe Calea Victoriei,
acompaniată de Fărâmiţă Lambru. În pauză, cântăreaţa mergea în bucătăria
localului să fumeze cu sete două-trei ţigări una după alta, împreună cu
instrumentistul, care tocmai îşi instalase telefon şi se furlandisea faţă de
personalul restaurantului, sunând acasă. Într-una din seri, întrebându-şi în
receptor nevasta ce îi gătise, după primirea răspunsului, o îndemna: „Da’ să
pui, fă, în tocană şi-o foaie de dafin… şi pune şi niţel piper.” Plictisită,
Maria Tănase îi recomandă, între două fumuri de ţigară: „Spune-i, mă, să pună
şi nişte rahat!” Prompt, acordeonistul se execută: „Doamna Maria zice să pui şi
nişte rahat, pentru că vine şi dumneaei la masă.”
Maria Tănase
Un alt
turneu al unui artist străin care a lăsat urme adânci la Bucureşti, mai ales în
cartierele mărginaşe, a fost cel întreprins în 1958 de actorul şi cântăreţul
indian Raj Kapoor, protagonistul filmului „Articolul 420″. Raj Kapoor a apărut
şi la noua televiziune – care emitea din 1957 – şi a înregistrat un disc la
Electrecord cu piesa „Avaramu” din coloana sonoră a filmului. Pe canavaua
acestuia lăutarii au dat la iveala o manea care s-a cântat apoi ani de zile
prin bodegile de la periferie: „Pe Şoseaua Colentina/ trece Rita cu maşina/ şi
golanii după ea/ Ca să-i umfle camera.”
În anii
1959-’60-’61 nu era politic să ai automobil. Omul bine cotat avea motocicletă
şi magnetofon Tesla cehoslovac. Motocicleta cea mai şic era importată din RDG,
de 250 cm3 şi Jawa cehoslovacă. Mai existau Zundapp şi BMW, unele cu ataş, dar
acelea erau din timpul sau dinaintea războiului. La sfârşit de săptămână,
bucureştenii cu motociclete plecau împreună cu soţiile sau cu prietenele spre
Snagov, Mogoşoaia, Pădurea Pustnicul sau pe Valea Prahovei. La petrecerile date
în apartamente particulare, sâmbăta seara, magnetofonul era un simbol de
modernitate şi înlesnire. În anturaje mai modeste, cu acelaşi prilej, se puneau
la patefon discuri cu Dorina Drăghici, Nicu Stoenescu, Ioana Radu sau Mia
Braia. După discuri de patefon dansau şi elevii din ultimele clase de liceu
atunci când mergeau în excursie la munte, şcolile medii având patefon în
dotare.
În fostul
local „Modern”, aflat în capătul dinspre Calea Victoriei al fostei străzi
Sărindar, s-a deschis în 1958 restaurantul “Berlin”, cu specific culinar
german, decorat de către un arhitect din Republica Democrată Germană. La etaj
exista un bar cu taburete înalte, unde berea blondă Radeberger, îmbuteliată în
sticle de o jumătate de litru, era servită în sonde.
restaurant
Multe dintre
restaurantele bucureştene fuseseră rebotezate: „Capşa” devenise „Bucureşti”, de
pildă. „Athenée Palace” îşi păstrase însă hramul şi-l păstrase şi pe Petrică
Johnson, barmanul de culoare de pe vremuri. „Hai la atenepalace, unde nouă mult
ne place!” La Capşa (tot aşa îi zicea lumea) şi la Athenée Palace venea noua
elită intelectuală fidelă regimului aflată la loc de cinste între privilegiaţi.
În cele două braserii, mai puteau fi văzuţi şi scriitori interbelici, străini
de grațiile noului regim, precum poetul Ion Barbu sau Păstorel Teodoreanu.
Acesta din urmă, puţin grizat, într-o seară, ieşind de la Athenée Palace, a
scos o bancnotă de 5 lei vrând să i-o dea portarului – credea el – galonat şi
plin de fireturi, cu rugămintea: „Adu-mi, te rog, un taxi.” Poetul îl
confundase pe portar cu un amiral venit la o recepţie. Indignat, acesta şi-a
declinat identitatea, ameninţându-l cu arestarea pe poet. „Atunci, adu-mi un
vapor”, a răspuns Păstorel…
cofetarie
În apropiere
de „Athenée Palace”, pe locul actualului Hotel „Bucureşti”, într-un imobil
prăbuşit la cutremurul din 1977, îşi continua existenţa, la parter şi la primul
etaj, Cofetăria „Nestor”, rebotezată „Republica”. La etaj, cofetăria avea
aspectul unei braserii elegante. O frecventau domni de pe vremuri, cu părul alb
sau grizonat, îmbrăcaţi pedant, unii arborând batista la buzunarul de la piept
al hainei. Aici se serveau café-frapé şi Mazagrin cu pai lipit de sticla
brumată a sondei, bere germană, vermut italian, coniac indigen, citron pressé
şi oranjadă. Specialităţile de cofetărie erau pregătite după reţete vechi,
adesea de către aceiaşi oameni din epoca anterioară instaurării comunismului.
Se serveau la “Nestor” profiterol, tort şi merengue-glacé, îngheţată simplă ori
asortată cu frişcă şi 1langue de chat”, Coupe-Jacques, Krantz, Joffre, Parfait
Maréchal, prăjituri Bibescu, cărora ulterior li s-a spus Tosca, picromigdale,
alune de pădure pudrate fin cu sare, cafea turcească şi cafea-filtru. La
parter, pe lângă bomboanele cu vişine trase în ciocolată şi fructele confiate,
se vindeau fondante. O braserie cu scaune înalte împrejurul barului fusese
deschisă la parterul unui bloc interbelic de pe Bulevardul Nicolae Bălcescu
(noul nume) care se învecina cu Biserica Boteanu. Întrucât veneau studenţi de
culoare, nu puţini în Bucureştiul epocii, i s-a spus „Katanga”, porecla
substituindu-i numele. În apropiere de „Katanga”, pitit în gangul de lângă
magazinul „Unic”, era faimosul băruleţ „La Chinezu”, loc frecventat de
sportivii de performanţă care, după ce luau masa la cantina CNEFS, situată pe
la colţul bulevardului Magheru cu strada Dem. I. Dobrescu, veneau să bea o
cafea şi să mai stea la taclale.
Cofetăria
„Nestor”, rebotezată „Republica”.
Primele două
congrese ale Partidului Muncitoresc Român se desfăşuraseră în Sala Ateneului.
Apoi, Ocârmuirea s-a gândit să înalţe o clădire anume pentru ele şi aşa a fost
construită la sfârşitul anilor ’50 Sala Congreselor cu o capacitate de 3.600 de
locuri, în spatele fostului Palat Regal. S-au demolat case vechi pentru ca noul
edificiu să fie înconjurat de o duzină de imobile dominate de un bloc turn cu
14 etaje. La parterul unuia dintre acele blocuri mai există şi azi magazinul
„Filatelia”, inaugurat în 1960, iar în capătul opus, colţ cu strada Ştirbei
Vodă, la parterul altui bloc, s-a deschis tot atunci un restaurant-expres
spaţios, modern pentru acele vremuri, în care se putea lua masa de prânz,
compusă din două feluri de mâncare, cu circa 10 lei.
După ce în
Sala Congreselor s-a ţinut, în iunie 1960, al treilea conclav al partidului
unic, au început să fie proiectate aici filme, îndeosebi premiere, i s-a zis
Sala Palatului şi, din 1962, au început să cânte pe scena ei solişti străini.
Între primii, Domenico Modugno. În iarna lui 1962, Modugno a cântat aici
“Aleluia” şi câteva din compoziţiile sale: „Volare”,„L’uomo în frak”, „Piove”,
rămasă multă vreme în amintirea românilor prin refrenul „Ciao, ciao, bambina“.
A înregistrat şi el un disc la Electrecord. În acelaşi an, a mai cântat o
celebră soprană peruviană de coloratură, Imma Sumah, apoi Claudio Villa, făcând
furori cu „Un tango italiano”. Era vremea muzicii uşoare italiene – din 1964
Televiziunea Română începe să retransmită Festivalul de la San Remo. Însă noul
“dezgheţ” adusese cha-cha-ul, muzica latino-americană, concomitent cu
bomboanele cubaneze (din trestie de zahăr, colorate, în formă de inimioară) şi
twist-ul.
Unele case
din Rahova, chiar dintre cele aflate pe strada principală a cartierului, aveau
bănci la intrare. Vara, spre sfârşitul zilei, se aşezau acolo la taclale bărbaţi
şi femei – oameni trecuţi de prima tinereţe. Alţii veneau din vecini cu
scaunele lor. Discutau, fumau, ronţăiau seminţe cumpărate cu 25 de bani
cornetul. La sfârşitul anilor ’50 încă îşi mai aminteau de… Postul
Festivalului.
Festivalul
Mondial al Tineretului - București, 1953.
În 1953
avusese loc la Bucureşti Festivalul
Mondial al Tineretului. Participaseră numeroşi străini, îndeosebi oameni de
stânga, din partidele comuniste occidentale; alţii veniseră din Asia sau din
America Latină. Aveau prilejul să vadă cum se trăieşte într-o ţară condusă de
comunişti. Pentru ca Bucureştiul să pară un oraş bine aprovizionat, chiar
îmbelşugat, cu 2-3 luni înainte, Ocârmuirea începuse să drămuiască drastic mâncarea
şi băutura, astfel încât în săptămânile premergătoare Festivalului nu se mai
găsea aproape nimic de cumpărat în magazine. Timp de două luni nu se vindea
nicăieri (nici în localuri) un gram de băutură alcoolică. La sfârşitul
„postului”, au fost oameni care au leşinat, au făcut infarct sau chiar au murit
pentru că abuzaseră de bere, ţuică sau vin.
Alţi colegi,
în ziua de Ignat, înainte de începutul vacanţei de iarnă, aduceau la şcoală
şoric din porcul tăiat şi pârlit cu paie în propria curte. Curţile din Rahova
erau fabuloase. Într-una dintre ele, copleşită de bozii, oţetari şi salcâmi,
despărţită de un maidan printr-un gard cu uluci, zăcea epava unei trăsuri cu
coş şi felinare. Mă suiam în ea atunci când mergeam la copiii familiei Slabacu
– macedoneni. Erau şi aromâni în Rahova, îndeosebi foşti negustori, şi
învăţasem ceva din graiul lor, folosit ca o limbă secretă. În alte curţi
existau fântâni săpate în pământ, garaje dezafectate, coteţe de porci, găini în
libertate râcâind după râme, voliere de porumbei. Primăvara izbucnea liliacul,
iar o lună mai târziu, când curţile erau pline de flori şi verdeaţă, unii
scoteau difuzorul afară, agăţându-l într-un pom.
Oamenii care
nu aveau bani pentru aparat de radio şi abonament cumpărau un difuzor pentru
care plăteau o taxă lunară la Staţia de radioficare. Aceasta retransmitea
unicul post naţional, astfel încât difuzorul era un radio cu un singur program.
Aparatele din comerţ erau concepute anume (nu aveau decât unde medii şi lungi)
ca să nu poată capta „Vocea Americii” sau „Europa liberă”, altminteri bruiate
puternic, privilegiu de care se bucurau radiourile produse înainte de război.
La petreceri se dansa după muzică de patefon, redată pe placi de 78 de turaţii,
având imprimate o melodie pe faţă şi alta pe revers, care se făceau ţăndări
dacă erau scăpate pe jos.
Patefonul
era pick-up-ul vremii, ace pentru el vânzându-se în orice librărie sau
papetărie. Oamenii cu pretenţii discutau despre “menajul” (aşa i se spunea
căsniciei) Dorinei Drăghici cu Nicu Stoenescu, tenor de muzică uşoară şi
interpret de romanţe, care îl imita pe Tino Rossi. Această pereche era în
vârful topului. Cântau amândoi un şlagăr dulceag, „Firicel de floare-albastră”.
Dorina
Drăghici și Nicu Stoenescu.
Toamna, dacă
aveau şi gradină, unele localuri, precum „Strugurel”, sau cel de la Piaţa
Rahova, încropeau o mustărie împrejmuită cu stuf, unde se mânca pastramă la
grătar şi se bea tulburel. Etalonul îl reprezentau mustăriile din Târgul
Moşilor, din Obor, unde în 1958 Maria Tănase a cântat pe estrada cârciumii „La
prispa înaltă”.
Toamna era
anotimpul care sporea aerul patriarhal al Rahovei. În octombrie, în curţi, dar
şi pe străzile acelea cu aspect de uliţe, se ardeau gunoaie, crengi, frunze
uscate al căror fum se înălţa lent şi leneş spre cer. Cu o lună înainte, în
septembrie, se aduceau de la piaţă legumele de pus la murat în borcane înalte
de-un metru legate la gură cu celofan, ţinute în magazia de lemne, în antreu,
pe verandă sau în marchiza parfumată cu miros de gutui. Proprietarii noştri le
păstrau în pivniţa lor căptuşită cu cărămizi, iluminată electric, închisă cu un
chepeng de metal. Tot acolo ţineau, în sticle cu gâtul lat, înşirate pe poliţe,
mărar, leuştean, chimen, tarhon. Bulionul era fiert în curte, la foc de lemne,
într-o oală de 50 de kilograme, proptită pe pirostrii.
În Rahova
mâncarea era pregătită cu grijă, minuţios. Femeile din vechea generaţie
fuseseră casnice. Aveau reţetele lor pentru musacale, ostropeluri, tocane,
plachii de peşte, iahnii de fasole. De Crăciun şi de Paşte erau scoşi din
cuptor cozonacii simpli şi cei cu felurite umpluturi; în zilele de pomenire a
morţilor se făcea colivă cu grâu arnăut, fiert o noapte întreagă. Dulceaţa şi
şerbetul tot în casă erau făcute, ca şi vişinata ori micile cantităţi de
lichior şi mastică. La fel, brânzoaicele, saleurile, baclavalele, gogoşile
înfuriate, pudrate cu zahăr…
Autor necunoscut....nouă!
Sursa:
Internet, ilustrare articol „Justițiarul”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu