CORBUL
Sfantul Simeon din Dajbabe
Întocmai precum în august un corb
flamând va mânca fie si o smochina, tot astfel un biet om va spune o minciuna
într-o împrejurare nedorita. Corbilor li se cuvine sa manânce carne, iar
oamenilor, sa spuna adevarul.
Sfantul Simeon din Dajbabe, The
Orthodox Word, nr. 271-72, traducere de Laura Marcean, Ed. St. Herman, Platina,
SUA, 2010, cap. Selected Verses from the Treasury of St. Symeon’s , p. 37-53.
EUHARISTIA
Arhiepiscopul Iustinian Chira
Fiecare crestin care primeste Trupul si
Sângele Domnului din Sfântul Potir devine si el un dumnezeiesc potir, devine un
locas al lui Dumnezeu; ramâne întru Hristos si Hristos ramâne întru el.
Arhiepiscopul Iustinian Chira,
Cuvintele Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca,
2009, p. 4
ÎNVIEREA ÎN LUMEA DE AZI
PĂRINTELE ILARION DAN
– Părinte
Ilarion, cum să vorbim despre Înviere într-o bune cuprinsă de tot mai multă
moarte şi de tot mai mult întuneric?
– Când
vorbim despre Înviere ne referim, de fapt, la miezul adânc şi cuprinzător al
credinţei noastre pentru că, dacă nu am crede în Înviere, zadarnică ar fi
credinţa noastră, aşa cum spune Sfântul Apostol Pavel. („Şi dacă Hristos n-a
înviat, zadarnică este atunci propovăduirea noastră, zadarnică este şi
credinţa voastră” — 1 Corinteni 15,14.)
Îmi place să
repet permanent, la întâlnirile pe care le am cu credincioşii şi cu fiii mei
duhovniceşti, dar şi în predicile pe care le ţin, faptul că noi, creştinii,
avem religia Vieţii. Este religia care vine în opoziţie totală cu lumea în care
trăim, cu această cultură de astăzi care este o cultură a morţii. Din acest
motiv, noi trebuie să dăm slavă lui Dumnezeu că suntem moştenitori ai tradiţiei
răsăritene a Bisericii, moştenind de la părinţii şi strămoşii noştri, de la
Sfinţii Părinţi ai Bisericii această credinţă vie până în zilele noastre. Noi
suntem cei care trebuie să purtăm mai departe în inimile noastre această credinţă,
să-L mărturisim pe Hristos, pentru că vremurile pe care le trăim sunt vremuri
de mărturisire.
Ştiţi foarte
bine că, pentru lumea de astăzi, creştinismul reprezintă o credinţă şi o
concepţie de viaţă depăşite. Ne confruntăm deja cu refuzul de a-L primi pe
Hristos în viaţa publică. Hristos este exilat din spaţiul public în cel privat.
Şi această opoziţie între Biserică şi lumea de astăzi se face din ce în ce mai
mult simţită. Va ţine de noi să ne pregătim duhovniceşte pentru a face faţă
acestei presiuni crescânde.
[…]
Descriere:
http://www.cuvantul-ortodox.ro/wp-content/uploads/2019/05/Parintele-Ilarion-4-Lumea-monahilor-2019.jpg
Acum este o
perioadă în care lucrurile se aşază. Se aleg apele, ca să spunem aşa. În orice
caz, tendinţa generală în lume este aceea de îndepărtare de Dumnezeu. Şi
această tendinţă se manifestă şi la noi. Este acest duh al mamonei, al
preocupării pentru viaţa materială, pentru civilizaţia materială. Chiar am
citit acum, de curând, că sunt promovate tot felul de noi ideologii care tind
să scoată omul din miezul civilizaţiei şi să facă din el o componentă oarecare,
într-o civilizaţie tehnologizată până dincolo de orice limită. Deşi omul
creează toate aceste artefacte tehnologice, ajunge să fie dominat de ele. Se
vorbeşte deja de un alt stadiu al civilizaţiei umane, de transumanism, în care
omul devine aşa un fel de martor tăcut şi inutil al acestei tehnologii.
– Și cei mai
vânaţi de aceste tehnologii şi ideologii sunt tinerii…
–
Într-adevăr, tinerii sunt cei mai atacaţi. Şi, din păcate, educaţia în
sistemele de învăţământ din toată lumea nu pune mare preţ pe dezvoltarea
spirituală, ci doar pe acumularea de informaţii, de multe ori şi acelea
prezentate foarte minimalist, pentru că – nu-i aşa? – omul nu trebuie să mai
ştie foarte multe; cu cât este mai ignorant, cu atât este mai uşor de manipulat
şi îndoctrinat.
Aşa se
întâmplă şi în învăţământul românesc, care tinde să devină din ce în ce mai de
precar din acest punct de vedere. Nu mai avem de-a face cu un efort de a forma
caractere şi de a oferi un cadru cultural vast, generos. Vedeţi că multe
materii, care sunt esenţiale pentru a cunoaşte societatea în care trăim – cum
sunt istoria, literatura, geografia —, sunt prezentate într-un mod care nu
contribuie suficient la formarea unei culturi generale consistente. Ştiţi, de
exemplu că modul în care este prezentată istoria contează foarte mult pentru o
înţelegere corectă şi obiectivă. Depinde cine şi cu ce scop scrie istoria.
Vedem astăzi că istoria ţării noastre este prezentată în şcoli într-un mod
uneori de-a dreptul ridicol.
– De aici
vine probabil și sentimentul de indiferență față de țară, de neam, față de
Biserică…
Da, pentru
că este rezultatul educaţiei. Nu mai vorbim de patriotism, un sentiment care
înseamnă a-ţi iubi ţara, a-ţi iubi neamul, strămoşii, ci, dimpotrivă, este
cultivată o atitudine de respingere a tradiţiei, a culturii. Şi ce păcat!
Pentru că țara noastră este o țară cu o tradiţie culturală foarte profundă şi
bogată. Gândiţi-vă numai la ce cunosc românii despre istoria Bisericii noastre!
Dacă nu cunoşti istoria Bisericii, este foarte greu să înţelegi ce este
Biserica, ce înseamnă tradiţia Bisericii. Lipseşte aproape total această
cunoaştere. Şi vedeţi paradoxul? Trăim într-o epocă în care accesul la
informaţie este foarte facil, există foarte multă informaţie şi, cu toate
acestea, omul trăieşte într-o ignoranță crasă, într-o necunoaştere aproape
totală a lucrurilor cu adevărat importante pentru viaţa lui.
Descriere:
http://www.cuvantul-ortodox.ro/wp-content/uploads/2017/11/179-boita-biserica-satului.jpg
– Dar,
parinte, românul de altă dată, omul de la țară, fără să fi avut aceste
informații, știa care sunt lucrurile importante pentru viaţa lui…
– Da, pentru
că modul de viaţă era aşa. Acum noi nu mai trăim organic integraţi în Creaţia
lui Dumnezeu. Strămoşii noştri, bunicii noştri trăiau într-o simplitate
profundă, o simplitate care venea de la sine. Ei erau legaţi de ogorul lor, de
vitele lor, de tot ce era în jurul lor, hrana lor depindea de bobul de grâu
care trebuia să încolţească. Omul simţea că totul era de la Dumnezeu, el trăia
în fiecare zi firesc, simplu. Gândiţi-vă şi la postul pe cate îl ţineau tot
aşa, la modul cel mai firesc. Or la noi acum nu mai este nimic firesc. Viaţa
omului modern este total nefirească. Această abundenţă de acum ne aruncă şi
într-o nesimţire…
Omul de
altădată de la ţară trăia cu Dumnezeu. Biserica era în mijlocul satului, în
biserică trăiau toate evenimentele – şi naşterile, şi cununiile, şi
înmormântările —, participau cu toţii la ele, era o comunitate vie, erau nişte
reguli de convieţuire morală, nu exista ca cineva să fure pentru că nu se
cuvenea, nici nu ştiau ce înseamnă să furi. Tata – Dumnezeu să-l ierte! — îmi spunea
că, atunci când era el mic, nu se lua o furcă de paie de pe câmp, pentru că,
dacă o luai, erai considerat un om de nimic. Acum, furtul a devenit o virtute,
minciuna la fel… Suntem foarte, foarte departe de ceea ce ar trebui să fim. Şi
noi, cei care suntem în Biserică, suntem foarte departe…
Trăim aşa
într-o letargie, într-o stare pe care, chiar dacă nu o alegem conştient, o
acceptăm. Şi o acceptăm cu voia noastră liberă. Suntem total responsabili
pentru această stare a noastră.
Descriere: http://www.cuvantul-ortodox.ro/wp-content/uploads/2017/02/telefon-mobil-abonament.jpg..
Copiii,
tinerii noştri sunt atraşi de această tehnologie, tot interesul lor este
îndreptat către această lume virtuală care devine pentru ei lumea reală. Este
un miraj al acestei tehnologii şi al ecranului, care bineînţeles că sunt făcute
să atragă, sunt ca o otravă dulce. Dar câtă lume înţelege? Părinţii sunt atât
de inconştienţi şi le permit copiilor să aibă acces liber la aceste
instrumente de foarte mici. Vedeţi? Trăim extrem, extrem de superficial şi
într-o ignoranţă periculoasă care ne duce pe marginea prăpastiei. Omul are
acest confort modern, care este atât de înşelător. Având totul la îndemână,
omul se cufundă în acest pseudo-paradis terestru lumesc, în care se complace. Este
o vrăjire a lumii, o capcană pe care satana a deschis-o în faţa omului şi
oamenii se aruncă în ea ca atraşi de un parfum bine plăcut.
Ce este de
facut, părinte Ilarion?
Fiecare să
se pună la punct pe el însuşi. Trebuie să fim foarte conştienţi de această
bătălie care se duce în zilele noastre, bătălie care, de fapt, a început mai
de mult, odată cu ideologia comunistă prin care am trecut noi şi care acum
îmbracă alte forme:neomarxism, marxism cultural. Constat, cu surprindere şi
mâhnire, faptul că tinerii noştri nu-şi dau seama că ei sunt supuşi acestui
proces de ideologizare şi foarte mulţi dintre ei îl acceptă cu toată fiinţa
lor. Aud luări de poziţie în spaţiul public la adresa tradiţiei, la adresa
culturii creştine, a Bisericii, fără nici un fel de discernământ, fără nici un
fel de cunoaştere a ceea ce înseamnă Biserica lui Hristos, a ceea ce înseamnă a
fi creştin. Este o respingere virulentă a tot ceea ce avem noi mai adânc în
fiinţa acestui popor. Poporul român are o moştenire spirituală extraordinară,
iar tinerii noştri refuză Ortodoxia. Nu-şi dau seama ce dar de la Dumnezeu
refuză. Şi este foarte trist. Însă este rezultatul unei educaţii precare, aşa
cum am mai spus, şi al faptului că noi, cei din Biserică, nu suntem atractivi
pentru cei care sunt în afara Bisericii. Dacă noi (cei din Biserică) am fi un
exemplu viu al trăirii Evangheliei, dacă am fi modele demne de urmat, situaţia
ar fi cu totul alta.
Descriere:
http://www.cuvantul-ortodox.ro/wp-content/uploads/2019/05/Parintele-Ilarion-3-Lumea-monahilor-2019-e1557305903739.jpg
De aceea
trebuie să ne punem la punct şi grija aceasta trebuie să fie permanentă, pentru
că în orice moment putem greşi. Este necesară o repoziţionare permanentă a
noastră ca atunci când conduci o maşină pe şosea şi trebuie să o controlezi din
volan. Tot timpul trebuie să ne controlăm traseul nostru duhovnicesc pentru a
nu ieşi de pe acest drum către Hristos. Este un control permanent, o stare de
prezenţă,aşa cum spunea părintele Arsenie (Papacioc).
Aşadar, să
fim cu adevărat mărturisitori ai lui Hristos! A-L mărturisi pe Hristos
înseamnă a-L urma pe Hristos în toate. Nu eşti creştin doar pentru că ai
această etichetă — că te-ai născut din părinţi creştini şi ai fost botezat… Şi,
din păcate, familiile românilor nu mai sunt cu adevărat familii creştine,
pentru că nu se mai trăieşte în duh ortodox, ci în duhul lumii în care
principala preocupare este cea pentru partea materială.
Banul este
noul idol al lumii. Omul căzut total în material, în trupesc, nu mai are nevoie
decât să-şi împlinească dorinţele trupeşti şi atunci banul devine exclusiv
mijlocul prin care el îşi satisface aceste nevoi, aceste patimi. Şi copilul
creşte în acest mediu.Adeseori sunt întrebat dacă păcatele părinţilor se
transmit copiilor şi spun că nu este o transmitere mecanică, dar copilul
trăieşte într-un mediu concret, într-o familie în care se manifestă nişte
comportamente, nişte patimi. Este un duh în fiecare familie. Copilul creşte
scăldat în acest spaţiu. Dacă părinţii manifestă o dragoste profundă,
adevărată, curată faţă de Dumnezeu, sigur că şi copilul va creşte în această
dragoste. Dacă însă în familie sunt manifestate anumite patimi, şi copilul se
impregnează de acestea şi de aici toate consecinţele.
Soluţia
aceasta este: să trăim cu adevărat creştineşte, să ne întoarcem la Hristos şi
să fim mărturisitori ai lui Hristos prin toată viaţa noastră! Nu este suficient
să mergi la Biserică, să aprinzi o lumânare, să te închini la o icoană. Toate
acestea sunt gesturi exterioare care trebuie să acopere o trăire interioară
profundă. Dacă nu-L trăim clipă de clipă pe Hristos, dacă nu-L avem pe Hristos
în inima noastră şi avem în inimile noastre altceva, de cele mai multe ori pe
noi înşine, atunci rămânem cu noi înşine, fără Hristos. Şi ce să dăm de la noi
înşine? Patimile noastre. Tot ce-i bun şi frumos, tot ce ţine de viaţă, vine de
la Dumnezeu.
Vă spun că
trăim această dramă permanentă a omului cu etichetă de creştin, dar care de
fapt nu e creştin. Şi această dramă se poate transforma în tragedie pentru că,
dacă nu ne trezim până la sfârşit, urmează moartea. Şi noi ne împărtăşim unii
altora din această moarte. De aceea trăim într-o lume cuprinsă de deznădejde,
de tot felul de psihopatii, nevroze, de tot ce este rău şi care domină omul de
astăzi. Pentru că trăim acest gol din noi, acest hău interior. Fiind goliţi de
Lumina lui Hristos, ce putem avea în noi?…
– Spuneţi că
suntem departe de starea de adevăraţi creştini… Care ar fi mesajul Învierii
pentru oamenii doar cu etichetă de creştini?
Avem acum
această perioadă a Sfântului şi Marelui Post, în care ar trebui să cugetăm
profund la sensul vieţii noastre, la ceea ce suntem noi, la ceea ce alegem să
fim. Vreau să trăiesc cu adevărat? Vreau să fiu viu? (…)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu