THEMIS
Coloviu – George Anca –
Cornel Nistorescu – Mihai Posada – Vasile Lechințan – Melania Rusu Caragioiu –
Daniel Verona – Puși Dinulescu – Șerban Foarță – Lili Hanganu – Ioan Miclău –
Vișan Dragoș – Lora Levițchi
Centrul Cultural MIHAI EMINESCU
Str. Jean Louis Calderon nr. 39
Colocviile de Marți
28 mai 2019, 5 pm
Anul XI nr. 5 (111)
Tema: SIC
COGITO
Recital muzical Mihai Moșoiu
Intervenții:
Vasile Menzel: Originea cântecului popular român
Puși Dinulescu: Un roman burlac de
peste 55 de ani
Mircea Coloșenco: Hasdeu și Sic Cogito
George Anca: Onisifor Ghibu văzut de
Octavian Ghibu
Gheorghe Lupașcu: Răpirea fecioarelor
din Brăila
Andreea Fanea: Școala de la Biserica
Stelea
Anca Andrei: Convorbiri cu Leonida Arcade Mămăligă
Viorel Speteanu: Răpirea Basarabiei.
Pacea de la București
Teatru de poezie: Elena Armenescu, Liliana Popa,
Gabriela Tănase, Lili Hanganu, Evelyne Croitoru, Bianca Michi Nema, Doina Boriceanu, Lora
Levițchi, Puși Dinulescu, Gheorghe Lupașcu, Vasile Menzel, Corneliu Zeana,
Sorin Stratilat, Vasile Rațiu, Vișan Dragoș
Lansare de carte:
Gheorghe Lupașcu: Regele Cal și suita
regală de poeme, Pastel, Brașov
Coordonator: Dr. George
Anca
GEORGE ANCA
Noumen
La 70 de
ani, Părintele Nicolae State-Burluși este cinstit de ierarhi și enoriași.
Revista Lumina l-a miruit în tonul clasicului Bartolomeu Valeriu Anania, care
l-a numit „strălucit sacerdot, dascăl,
profesor de religie și publicist”. A
înființat sute de biblioteci de carte religioasă. Este editor al unor isihaști
carimatici, de la Dumitru Bălașa la
Ghelasie Gheorghe. A editat rugăciuni, acatiste, liturghii... până la teatru
religios pentru copii. A donat carte românilor din Basarabia, Ungaria, Italia,
Germania, Austria, Bulgaria, Serbia, Ucraina.
Aflat de
ziua sa de naștere la Locurile Sfinte,
părintele Nicolae State-Burluși se împărtășește:
„Ne-am rugat
pentru toți cei dragi și pentru tot poporul românesc în biserica Sf.Ioan IACOB
Hozevitul,cântând cu toții acatistul în fața sfintelor moaște. ” Până la „Hora
oltenilor pe Marea Galeleii”.
De câte ori
m-am întors în Vâlcea, am intrat în peregrinaj cu părintele State, duhovnicul
meu. Cărțile purtate îl aureolau între nativ și universal. Mai încoace, am
putut împărtăși carta regală a sa. N-a dat la o parte polisul.
Amvonul s-a
petrecut cu suflarea noumenului.
Am vorbit
mai mult cu Stăniloae, am tăcut mai puțin cu State, neuitând Filocalia.
Bine
cuvântează, Părinte!
CORNEL NISTORESCU
Ștefan cel Mare, la Louvre
Nu știu ce
sentimente ar putea trai un francez sau un american care ar intra intr-o zi de
marți în Muzeul Louvre! Am doar o vagă idee ce ar simți un român. Sigur, cei
din emigrația românească anticomunistă ar trăi o stare vecină cu sublimul.
În capitala
Franței. În inima istoriei sale, în Pavilionul Richelieu ar intra într-o sală
dominată de numele lui Ștefan cel Mare și al Mariei de Mangop. Să intri în sala
cu broderii românești de tradiție bizantină este ca și cum ai intra într-un vis
al lui Nicolae Iorga. Marele nostru istoric a visat mereu la o expoziție
românească în Louvre. Și acest fapt s-a împlinit marți 16 aprile 2019.
Nu știu ce
sentimente ar avea cei tineri în fața unei asemenea surprize. Sigur, steagul de
luptă al lui Ștefan cel Mare ar mișca puternic sufletele românilor. În fapt,
Etienne le Grand, dupa cinci secole, în sala vecină în care se află coroana și
sabia lui Carol cel Mare, și sceptrul încoronarii lui Napoleon însemna un
eveniment muzeal, cultural aș zice ca și politic de mare importanță.
Nu sunt eu
cronicarul potrivit care să întocmească lista celor care, au muncit la
pregătirea acestui eveniment. Este vorba despre strădaniile autorităților
române și franceze, de minister și alte instituții publice, de Ambasada
României la Paris, de Ministerul Apărării Naționale (cel care a asigurat
transportul cu un avion special al întregului material expozițional).
Și de
conducerea muzeului Louvre. Dar inima acestei expoziții eveniment se află fără
îndoială la Janic Durând (comisar al expoziției din partea franceza) și
doamnele Emanuela Cernea și Iuliana Damian, din partea română).
„Citeva
capodopere reunite astăzi în Louvre jîn urul lui Ștefan cel Mare se înscriu
intr-o deja lunga istorie a schimburilor intre Franța și Romania” scrie Jannic
Durand în Introducerea catalogului acestei expoziții eveniment. Chiar în
ilustrarea acestui text aparținând pasionatului istoric francez este o
fotografie din 1925, de la o altă
reunire a broderiilor reprezentând vălul de înmormântare al lui Ieremia
Movila și al lui Simion Movila precum și portretele lui Ioan, fiul lui Vasile
Lupu și al Tudoscăi, logodnica aceluiași Vasile Lupu. Sunt broderii în fir de
argint care te impresionează și în fotografiile alb negru iar în mărime
naturală, expuse pe pereții Muzeului Louvru te pot șoca în cel mai pur sens al
cuvintului. Nu sunt multe veșminte regale care să reunească atîta bun gust și
atîta măiestrie artistică. Nu sunt multe piesele cusute în fir de argint care
să izbutească asemenea portrete ca acestea. Pare de necrezut că asemenea
capodopere au putut fi lucrate cu cinci secole în urma pe teritoriul Moldovei.
La expoziția
de la Louvre am remarcat, printre somități și invitați, o doamnă cu o ie
românească de mare bun gust. Era doamna Carmen Marian, experta română în restaurarea textilelor, cea
care a făcut o ultima revizie a pieselor de tezaur expuse la Louvru, înainte ca
acestea să fie împachetate și urcate în avionul militar care avea sa le
transporte la Paris.
Nu pot trece
peste rolul unui cercetător român de mare valoare, implicat pînă peste cap în
pregătirea acestei expoziții istorice. Este vorba de,Manuela Cernea, șef de
secție la Artă medievală din cadrul Muzeului Național de Artă al României. Ea a
tremurart pentru toate, ea le-a descurcat cînd nepricepuți și-au băgat nasul.
Și tot ea, alături de curatorul francez Jannic Durand, se poate mîndri de
această expoziție, deschisa chiar deasupra intrării în Louvre.
Nu știu cîți
ați putut încerca sentimentul ciudat știrbit de o plimbare printr-un Louvre
pustiu, închis pentru public întîlnind
foarte rar cîte un supraveghetor. Și
cînd treci de steagul lui Ștefan cel Mare și în sala următoare dai peste
coroana și sabia lui Carol cel Mare și peste sceptrul lui Napoleon atunci n-ai
cum sa nu tresară în tine un pic de
mîndrie.
În timp ce
acasă ne certăm ca orbii și împrăștiem numai venin și ocară, pomenind mereu
varianta emigrației, la Paris o expoziție ca acesta te face sa te simți mîndru
că ești român și îți stîrnește dorul de casă.
De departe,
România este mai frumoasă și mai dulce decît acasă!
Mihai POSADA
SUMMITUL DE LA RĂȘINARI
În zilele de
vineri 10, sâmbătă 11 și duminică 12 ale lunii lui Florar 2019, la Rășinari,
lângă Sibiu – prima gazda românească, în zilele precedente, a unui summit
politic european- au avut loc lucrările celei de-a XXV-a ediții a Colocviului
Internațional „Emil Cioran”, desfășurat cu începere de la 1994, când
manifestarea aceasta științifică și culturală – ce adună la un loc specialiști
și public iubitor de spiritualitate românească din Țară și din afara ei – a
fost inițiată la propunerea universitarului sibian Ion Dur, preluată de
regretatul poet neerlandez naturalizat sibian Eugène van Itterbeek și a crescut
în importanță, până astăzi, ca un brand sibian ce nu poate fi nici diminuat, nici neglijat pe viitor.
Ajuns la o
ediție jubiliară, Colocviul ce poartă numele gânditorului de la Paris, originar
din Rășinarii Sibiului, a creat cadrul unui veritabil summit cultural sub
coasta Boacii – „muntele magic” al copilăriei invocate cu „nostalgia
Paradisului” de desțăratul Cioran, unde s-a regăsit un număr impresionant de
cercetători și admiratori ai operei cioraniene, sosiți de la Sibiu și din alte
localități ale Țării și din străinătate. Evenimentul a avut un oaspete de
onoare cu totul deosebit, în persoana Alinei Diaconu, venită tocmai „din...
Patagonia” imaginată de Cioran în convorbirile cu romanciera, traducătoarea și
jurnalista din Buenos Aires, celebră în Argentina și devenită recent membru al
Uniunii Scriitorilor din România (USR), la
Filiala Sibiu. Strădania acestei recuperări de literatură românească
valoroasă, din exilul și diaspora sudamericană în literatura română
contemporană, precum și osârdia legată de invitarea tuturor participanților, de
aducerea invitatei de la aeroportul din București la Rășinari, se datoresc
neobositei energii managerial-culturale a dascălului de literatură Anca
Sîrghie, inițiatorul evenimentului acestei ediții jubiliare. Domnia Sa și
profesorul de filosofie Ion Dur au jucat – ambii, de pe poziția de cercetători
ai gândirii literare românești – și rolul de moderatori ai lucrărilor
Colocviului.
Comunicările
invitaților au abordat, din varii perspective, aspecte interesante din opera și
viața fulminantului moralist al lumii contemporane, declarat de experții
europeni drept cel mai mare stilist al limbii franceze, E. M. Cioran, fiul
preotului Emilian Cioran din Rășinari, ajuns protopop la Sibiu în anul 1924.
Dintre cei șaptesprezece comunicanți invitați, zece sunt universitari, doctori,
doctoranzi sau studenți, unii prezenți, printr-o salutară tradiție, și la mai
multe dintre edițiile precedente. Numărul mare, poate prea mare al
comunicărilor, deși prezentate pe parcursul a două zile, a făcut să pară îngust
timpul alocat, duminica fiind rezervată excursiei la Păltinișul de deasupra
Rășinariului, comuna în care mai dăinuie și azi casele părintești, de
odinioară, ale lui Octavian Goga și Emil Cioran. Niciuna din aceste potențiale
monumente istorice de valoare universală nu este până în prezent înregistrată,
așa cum s-ar cuveni, în zestrea firească a patrimoniului național căruia îi
aparțin. Aceasta, din cauza tărăgănelii birocrației noastre executiv-nematurizate,
parcă în ciuda eforturilor depuse de primarul localității sau de reprezentanții
altor instituții din România.
La sesiunea
de comunicări din prima zi, după alocuțiunile de deschidere rostite de
organizatori, și-au prezentat lucrările: Anca Sîrghie - Emil Cioran, licean la
Sibiu, Mihai Posada - Din publicistica
națională a lui Emil Cioran – anul 1931, Ada Stuparu (Craiova) - Emil Cioran,
întâlniri cu Marin Sorescu, Aurel Goci (București) - Filosofia lui Emil Cioran,
trepte și ascensiune, Claudia Voiculescu (București) - Simțirea și speranța lui
Emil Cioran, Vlad Bilevsky (București, student la Filosofie) - Emil Cioran și
despărțirea de filosofie, Rodica Brad - Tema originilor în corespondența lui
Cioran și Doina Constantinescu - Diagramele nostalgiei din arhitectura
discursului cioranian. Poeta Paula Romanescu (București) a susținut un
emoționant recital de poezie românească din perioada detenției politice a
luptătorilor patrioți anticomuniști intitulat Timp de lacrimi și de sfinți,
pentru imaginarea a ceea ce s-ar fi întâmplat dacă atât de liberul gânditor de
la Paris ar fi rămas în România, o dovadă fiind chiar condamnarea fratelui său
Aurel sau a prietenului de o viață întru cugetare Constantin Noica. Cina
festivă oferită tuturor de Primărie la o mândră pensiune locală a încălzit
prietenii mai vechi sau mai recente, înfiripate între toți participanții,
ospătați cu bucate ardelenești, pâine albă și băuturi de casă, de teasc și de
cazan.
A doua zi,
11 mai, slujba religioasă de comemorare a gânditorului și a membrilor familiei
sale din cimitirul Bisericii ortodoxe „Sfânta Treime”, oficiată la ora 9
dimineața de patru clerici locali, i-a adunat pe invitații Simposionului în
jurul mormântului Cioranilor, situat lângă monumentul vrednicului de pomenire
Mitropolit al Ardealului, Andreiu Baron de Șaguna și în apropierea locului de
veci al părinților lui Octavian Goga. Reveniți în Sala de ședințe „Emil Cioran”
a Primăriei Rășinari, participanții au ascultat comunicările susținute de: Ion
Dur - Adolescența erotică a septuagenarului Emil Cioran, invitata de onoare
Alina Diaconu - Emil Cioran și Argentina, Marin Diaconu (București) - Emil
Cioran – profesor de filozofie la Brașov, Anca Sîrghie - Întâlnirea lui Emil
Cioran cu Franța, Radu Petrescu (București) - Centenar. Preotul Gh. Cotenescu
și protopopul Emilian Cioran, oaspeți și gazde la Congresul preoțesc de la
Sibiu, martie 1919, Gigi Sorin Sasu (Cluj-Napoca) - Melancolia discursului
cioranian, Daniel Ioniță (președintele Academiei Româno-Australiene, Sydney) -
Între confuzie și deznădejde – relevanța lui Emil Cioran în situația
geopolitică contemporană și Gheorghe Răducan (Râmnicu Vâlcea) Ediții Emil
Cioran, în Biblioteca județeană „Antim Ivireanul” din Râmnicu Vâlcea. Actrița
bucureșteană Genoveva Preda a adus un elogiu femeii, adresat
interogativ-retoric partenerei de viață a lui Cioran vreme de câteva decenii,
la Paris și intitulat Unde se duc iubirile, Simone Boué?. A urmat spectacolul
Exerciții de admirație Emil Cioran, susținut pe ulițele comunei, în sălile Școlii
Gimnaziale „Octavian Goga” și încheiat în fața casei unde a locuit în copilărie
Cioran cu familia, de actori ai Teatrului „Aureliu Manea” de la Turda, în
colaborare cu Asociația internațională de tineret „Become” din Sibiu.
Alina
Diaconu a vorbit despre prietenia sa, datând din anul 1985, cu gânditorul
rășinăreano-parizian, dar și despre prietenia legată cu Eugen Ionescu și cu
Mircea Eliade, pe care i-a întâlnit de multe ori la Paris, începând de la
vârsta de șaptesprezece ani. Apoi a prezentat comunicarea Emil Cioran și
Argentina, lansând cu acest prilej și traducerea din spaniolă în românește,
datorată Gabrielei Banu, prezentă la lucrări, a volumului de memorialistică
Dragă Cioran (Cronica unei prietenii), apărut ca „semnal editorial”, fără
editură, din pricina inerției neroditoare a salariaților Institutului Cultural
Român din București care, rămași în urma evenimentelor, a solicitărilor
culturale adresate și a propriilor promisiuni, sugerau o lansare de carte...
fără carte, obligând la samizdat autorul întors – după 60 de ani de la emigrare
– în Patria Limbii Române, azi, când afirmăm aici 30 de ani de libertate
postcomunistă! Cartea are valoarea deosebită a unei culegeri de documente
inedite în spațiul românesc, din viața lui Cioran. Sumarul cuprinde dialoguri,
convorbiri telefonice, dedicații pe cărți, articole din presa sud-americană,
relatarea întâlnirilor dintre cei doi și despre „iubirile secrete” ale
septuagenarului îndrăgostit, părerile unor personalități despre Cioran și zece
scrisori păstrate de Alina Diaconu de la marele prieten din Rue de l’Odéon.
Cealaltă carte, prezentată de autorul ei, este traducerea în limba engleză a
studiului semnat de Ion Dur, cu titlul Cioran. A Dyonisian with the
Voluptuousness of Doubt, prin care cercetarea profesorului sibian intră pe
piața mondială de carte.
În ziua
următoare, duminică 12 mai, oaspeții au vizitat Muzeul Etnografic al Comunei,
au urcat în mod simbolic Coasta Boacii, și au fost conduși la Păltiniș, unde
își doarme somnul de veci, în umbra vechiului Schit, Constantin Noica. La
mormântul filosofului, au asistat la o slujbă religioasă de pomenire. S-a făcut
un popas și la cabana în care a locuit în ultimii patru ani filosoful și
prietenul de o viață al lui Cioran. În așezarea de păstori Șanta, parte a
stațiunii montane, familia Cioran deținea o casă de vară, unde Emil a scris
celebrul volum Schimbarea la față a României, apărut în anul 1936 la editura
Vremea.
Organizatorii
summitului cultural de la Rășinari merită toată recunoștința și lauda noastră
pentru implicarea responsabilă, generozitatea și ospitalitatea dovedite și în
acest an: Bogdan Bucur, primarul comunei Rășinari, finanțatoare a manifestării
în cadrul Agendei Culturale 2019 prin Asociația „Rășinari – Confluențe
Europene”, care a asigurat cazarea nesibienilor și masa oferită, după datină, tuturor
celor prezenți la eveniment; U.S.R. – Filiala Sibiu, reprezentată de însuși
președintele acesteia, condeierul Ioan Radu Văcărescu, care i-a oferit o
Diplomă de excelență invitatei de onoare a Colocviului; Liga Culturală din
Sibiu, condusă de Anca Sîrghie, care a agrementat chiar și în afara summitului
de la Rășinari prima vizită a Alinei Diaconu în Transilvania.
Declarația
de la Rășinari a celei de-a XXV-a sesiuni de comunicări științifice prevede
deschiderea a două case memoriale, în comună: respectiv Muzeul Goga și Muzeul
Cioran. Alina Diaconu a mărturisit că a oferit originalele celor zece scrisori
ale sale primite de la Cioran, Bibliotecii Naționale a Franței, mulțumită să le
știe în „Sala Manuscriselor” din vechiul Palat Richelieu din Paris, aceasta
tocmai pentru că „aici, la Rășinari, nu avea unde să le doneze”. Toate
comunicările și conferințele prezentate la această ediție jubiliară vor fi
tipărite într-un volum reprezentativ. A fost luată tot acum hotărârea
instituirii unui Premiu literar „Emil Cioran” la Rășinari, ce va fi acordat
anual în timpul desfășurării edițiilor viitoare ale Colocviului, prin
colaborarea între Filiala sibiană a U.S.R., Primăria Rășinari și Liga Culturală
Sibiu.
Cum încă ne
mai salutăm cu „Hristos a înviat/ Adevărat, a înviat”, facem acum și aici
urarea: -Să fie într-un ceas bun!
VASILE LECHINȚAN
Scrisoare deschisă
adresată domnului Jakubinyi György Miklós, arhiepiscop romano-catolic de Alba
Iulia
Stimate
domnule Jakubinyi György Miklós, arhiepiscop romano-catolic de Alba Iulia
Mai jos
semnatul, dr. Vasile Lechinţan, în calitate de om de ştiinţă, master în
Socio-antropologie istorică al Universităţii “Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca,
doctor în istorie al Academiei Române, Institutul de Istorie “George Bariţiu”
din Cluj-Napoca, în calitatea mea de fost premiant în toate clasele şi anii de
studii pe care le-am/i-am urmat – ceea ce consider că denotă o seriozitate,
pasiune şi competenţă în însuşirea valorilor culturale şi ştiinţifice ale
Umanităţii, predate în şcolile pe care le-am urmat -, în calitatea mea de cercetător asiduu şi
cu o mare pasiune, în numele Cunoaşterii, de peste cinci decenii la rând, în
Biblioteci şi Arhive,
vă rog să-mi
răspundeţi dacă ţine de morala Dvs. creştină romano-catolică faptul că începând
de după Revoluţia din Decembrie 1989 aţi indus în eroare autorităţile
administrative, juridice şi politice ale statului român şi astfel aţi obţinut,
pe temeiul unei aşa-zise “retrocedări”, numeroase proprietăţi publice care nu
au aparţinut niciodată în proprietate Arhiepiecopiei căreia îi sunteţi păstor;
Vă întreb,
domnule arhiepiscop Jakubinyi György Miklós, dacă ţine de morala Dvs. creştină
romano-catolică faptul că nu v-aţi gândit ca după Revoluţia din Decembrie 1989,
sus-amintită, să pornim – după atâţia ani de distorsiune a valorilor morale
datorată comunismului - la o lume
dreaptă şi extrem de onestă, o lume a bunei înţelegeri între români şi
maghiari, între catolici şi ortodocşi, între alte categorii ale societăţii
româneşti, din care să fie exclusă înşelarea unuia de către celălalt, să fie
exclus şovinismul, adică ura între maghiari şi români, ură care poartă pecetea
unui trecut plin de mii de victime în Transilvania, să pornim la deschiderea
unor căi de înflorire a respectului reciproc, la nelezarea demnităţii istorice
a unei părţi de către cealaltă parte, la deschiderea unui drum al încrederii
permenante şi al civilizaţiei de tip european care este prevăzută cu
generozitate în statutul şi practica Uniunii Europene din care şi noi facem
parte;
Vă întreb,
domnule arhiepiscop Jakubinyi György Miklós, dacă ţine de morala Dvs. creştină
romano-catolică faptul că v-aţi bazat, cu bună ştiinţă, pe ignoranţa
autorităţilor administrative, politice şi juridice româneşti şi aţi înaintat
acestora - pentru susţinerea pe nedrept a cererilor de “retrocedare” a unor
bunuri publice - argumente şi documente false şi trunchiate şi aţi obţinut
astfel în proprietate unele imobile pe care Arhiepiscopia pe care o păstoriţi
nu le avea sub acest statut nici măcar în timpul stăpânirii ungare în
Transilvania, aşa aveţi acum în proprietate, total pe nedrept, palatele
liceelor: “Unirea” din Tîrgu Mureş, “Tamasi Aron” din Odorheiu Secuiesc,
“Marton Aron” din Miercurea Ciuc şi numeroase alte clădiri pe care
Arhiepiscopia nu le-a avut niciodată în proprietate, nici Statusul
Romano-Catolic Ardelean, formaţiune pe care aţi înfiinţat-o ca fundaţie care să
administreze aceste averi cu o aparenţă de continuitate istorică, dar acum
situaţia este cu totul alta, dat fiind faptul că este distorsionat statutul
proprietăţii fondurilor tereziene, respectiv faptul că Statusul nu le avea
decât în administrare, proprietare erau fondurile înseşi, Dvs. ştiţi prea bine că un fond, o fundaţie
nu poate fi proprietatea nimănui, ci doar în administrarea cuiva, prevăzută de
fondator (în cazul nostru statul austriac, prin împărăteasa Maria Tereza); Dvs.
sunteţi poate singurul caz din istoria Dreptului când vă substituiţi ca
proprietar al averilor unor fundaţii/fonduri (ele înseşi proprietar),
bazându-vă pe ignoranţa – n-am zis corupţia, Doamne fereşte! – celor în drept
din partea statului român, care au fost extrem de “generoşi” cu pretenţiile
Dvs., în timp ce numeroşi copii români suferă de lipsuri materiale (Dvs. aţi
impus chirii exorbitante, statul român le plăteşte) şi de jigniri morale şi de
demnitate istorică, fiind excluşi din centrele oraşelor transilvane şi
despărţiti de prietenii lor elevi maghiari, astfel că prin fapta Dvs. încercaţi
să excludeţi pe români din istoria Translvaniei şi să creaţi un separatism
etnic pe care valorile Uniunii Europene îl respinge cu fermitate;
Vă întreb,
domnule arhiepiscop Jakubinyi György Miklós, dacă ţine de morala Dvs. creştină
romano-catolică faptul că în continuare vă consideraţi singurii beneficiari de
drept, ca romano-catolici şi maghiari, ai averilor publice – marile fonduri
create de statul austriac, de împărăteasa Maria Tereza pentru Transilvania,
dacă consideraţi justă această cea mai mare deturnare de fonduri din istoria
Transilvaniei pe care Statusul Romano-Catolic Ardelean a făcut-o de la
preluarea acestor fonduri în administrare, din 1867 încoace şi continuată de
Dvs., fonduri create şi pentru români, şi pentru alte etnii, pentru
dezvoltarea vieţii lor spirituale,
şcolare, instituţionale, vă întreb de ce nu v-aţi gândit să procedaţi măcar cât
de cât onest, ca statul ungar, de exemplu, care a administrat acelaşi tip de
fonduri (de Studii, de Religie, de Burse tereziene etc.) create în oglindă de
statul austriac, de împărăteasa Maria Tereza, tot în a doua jumătate a
secolului al XVIII-lea, pentru Ungaria,
inclusiv pentru “părţile ungurene” româneşti de la Maramureş la Bihor şi Banat,
unde zeci de biserici româneşti primeau sume importante de susţinere de la
Fondul de Religie ungar şi liceul din Beiuş de la Fondul de Studii ungar etc.
Numai în Transilvania românii erau/sunt excluşi de la fondurile tereziene
create pentru Transilvania, excludere datorată acelei uriaşe deturnări de
fonduri sus-amintită, comisă de Statusul Romano-Catolic Ardelean şi continuată
de Dvs.
În numele
apartanenţei la Cultura Umanităţii,
În numele
moralei creştine,
În numele a
tot ceea a fost bun în convieţuirea milenară româno-maghiară în Transilvania
(am scris o carte în acest sens intitulată Permanenţa convieţuirii paşnice),
Vă propun,
stimate domnule arhiepiscop Jakubinyi György Miklós, ca întrucât Dvs. aţi
iniţiat şi patronat/patronaţi această mare inducere în eroare a autorităţilor
administrative, juridice şi politice ale statului român – adevărată jefuire a
românilor de un drept patrimonial cu mare încărcătură culturală şi istorică (în
aceste instituţii “retrocedate” sau cerute de Dvs. pentru “retrocedare” au
învăţat cele mai mari personalităţi istorice româneşti din Transilvania – sub
oblăduirea Dvs. fostul Liceu Piarist din Cluj a fost şi este purificat de elevi
români încă din 1990, spre revolta marelui istoric al Transilvaniei David
Prodan, care mai trăia încă) şi reprezintă o adevărată excludere a românilor
din istorie – fapt cu totul neconform, în primul rând moralei creştine, apoi legilor
unui stat –
Dvs. să
interveniţi pe lângă aceleaşi autorităţi pentru conlucrare în vederea
restabilirii proprietăţii adevărate, legale şi de drept a bunurilor istorice
comune românilor, maghiarilor, saşilor etc., patrimoniu pe care-l deţineţi acum
prin “retrocedare” fără nicio bază morală şi documentară dreaptă, prin
viitoarea intervenţie a Dvs. - de astă dată justă şi conformă cu adevărata
morală creştină romano-catolică - se vor detensiona şi relaţiile
româno-maghiare, care astăzi, datorită politicii tendenţioase şi şovine a unor
lideri maghiari din România şi Ungaria ţin să se deterioreze şi mai mult.
Cu tot
respectul pentru instituţia milenară catolică din Transilvania, al cărei păstor
sunteţi,
Dr. Vasile
Lechinţan, Cluj-Napoca
MELANIA RUSU CARAGIOIU
Mult Iubite Maestre Ben Todică,
Am urmărit
eu, ai mei și prietenii noștri, pe
internet, cu încântare suita de video,
Youtube, realizate de Domnia Voastră, precum și emisiunile de Radio-Melbourne,
unde sunteți Director, în mare parte
realizator, artist, dar și mediator.
Pentru noi,
cei din Diaspora aceste cuvinte, concluzii, îndemnuri spre îmbărbătare sunt
precum picătura de apă la care aspiră o
rândunică în zborul ei greu și îndelungat.
Românește
spus, cineva important și puternic de la celălalt capăt de lume, se gândește la
noi, ne ghicește durerile, aspirațiile și vorbește cu noi pe lungimea de undă
dorită de noi.
Suntem
flatați și de ideea de a fi comunicate, difuzate public scrisorile noastre,
creațiile noastre literare și de aci cunoașterea între noi, a colaboratorilor.
Pigmentarea
prin cântec, recitare, a ideilor pozitive contemporane, melopeele cu undă de
alean sau speranță puse pe versurile poeților contemporani, Adrian Botez, Irina
Lucia Mihalca, Ioan Miclău , sau recitări,
Vasilica Grigoraș și alții, apar ca un
intermezzo în Emisiunile radio alcătuite de Domnia voastră.
Dar
întotdeauna auzim și refrene , și psalmodieri în surdină, foarte plăcute, ca
acompaniament, dar Dumneavoastră nu ne spuneți, sau foarte rar aminiți că
atunci, în acele momente noi ascultîm
intonările Doamnei ,,Ben Todică”, și observăm cu bucurie cuvinte
românești.
Mult ne
impresionează subiectul Ciudanovița și
acuma putem aprecia în adevărata măsură acea muncă istovitoare, periculoasă a
semenilor noștri, care s-au dedat cu
eroism, fără frică de moarte, sau uneori sfidând spectrul contaminării.
Privit în ansamblu, dar și în amănunt,
acel episod magnific este plin tot de atâtea suferințe cât și volumul realizărilor.
Una dintre
ziaristele noastre spunea odată o mică poveste, din care eu amintesc doar
esența, Era vorba de călătoria Lui Dumnezeu și Sfântul Petru pe meleagurile
noastre. Cărând Ei sacul plin cu daruri, prin locurile noastre muntoase, s-a
spart sacul , și cum aurul, în bolovani, era mai greu, mai mult și la fundul sacului, prin spărtura sacului s-a
răspândit mult aur la noi. ( Varianta
geologilor o cunoașteți).
Acuma , în
cele spuse de Dumneavoastră, Maestre Ben
Todică, privind munți de uraniu,
înțelegem că acel uraniu, cum spun chimiștii. el a rezultat din înnobilarea
aurului în timp și sub presiune. transformându-se în uraniu.
Tot în
emisiunile Dumneavoastră întâlnim rapsozi populari, precum este poetul Pavel
Ferghete, un adevărat fenomen gânditor și vocal, cântând în versuri native
dorurile unui plai și dorurile locuitorilor lui. Acel plau fiind plaiul
românesc. Acest rapsod al locurilor care
au rămas dacice, fără ocupație romană,
are convingerea și tăria de a scrie, de a publica din gândirea sa pură,
înmiresmată de undele naturii. Dar, cum l-am fi cunoscut noi, toți, fiindcă
unii îl cunoșteau, dacă nu ar fi existat filiera Radio Melmourne ?
Gama de
emisiuni ne aduce înainte și secvențe
din melodiile și cântecele populare românești vechi, știri și întâmplări care
ne dau imboldul speranței de mai bine,
forța de a rezista la calamitățile
schimbării climatice, lansări de
carte, călătorii, date despre locuri puțin cunoscute, obiceiuri,
curiozități și tot ce poate fi de dorit în completarea cunoașterii , ca o
enciclopedie vie, cu datele mereu evoluânde , în mișcare perpetuă , precum
viața.
Mai ne întâlnim în emisiunile radio și cu
evenimente de laudă și de afirmare a tot ce este românesc, spre a fi cunoscute de o lume întreagă.
Ceeace ar
mai trebui de adăugat este faptul că toate materialele noastre apar pe blogul
Ben Todică, într-un adevărat drept de exprimare, gândire și creație proprie,
așa cum am trimis-o, urmând ca vocea și impresia cititorului să-și spună
cuvântul.
Afirm, în
concluzie, că ar fi imposibil de cuprins tot ce imaginația Domnului Ben Todică
ne trimite pe calea undelor, optic și auditiv, în spațiul cultural-social.
Urmărind emisiunile radio și realizările video,
vom rămâne mereu adepții săi.
Închei
cu mulțumirile noastre și urări de mereu
frumoase realizări ale Domniei voastre
Maestre Ben Todică și ale colaboratorilor.
DANIEL VORONA
împreună cu urarea ”LA
MULȚI ANI" dedic acest poem celor ce
sărbătoresc ziua /
numele Sfinților Impărați Constantin și Elena!
*
:de zmeură de brad de muşcată sunt
buzele tale când îmi strigi răzbunare
prin arșiță prin
secetă -- ești tu
nu îți cer și eu -- toate
anotimpurile au gust de magnet și de carul cel mare
.
ai ochii căprui şi inima arcuită ca o
roşcovă sub camaşa de tablă ondulată
(sub care împărțim
puterea ca fiarele)
zic rugăciuni pentru bucuria ta te
ascunzi toată de la glezne până la noadă
.
-- sânii tăi au aceeași temperatură
retrogradă iată mâinile mele nu
mai
sunt mâinile mele suntem păsări
abstracte sunt pasăre de pradă --
.
(la o fereastră în obor
bate otrava din picior)
.
tu ai mers de călugăriţă care flutură
ca o lege izvorată din păcat de
sub acoperişuri -- fenomen locuit
exterior
și
nenorocit în interior -- opoziție la
opoziție
lumea asta crede că sunt şarpe în
grumaz cantemir strâns pe ziduri
.
după ce îţi beau cafeaua tu te
transformi într-o linie într-o cale ferată devii
iar albastră ca un cimitir născut
după ce a fost îngropat într-o roată pătrată
ps
ca să nu îmi rănesc amorul propriu mă
întorc din nou la tine mă ascund să
mor pe partea
cealaltă a mea
predanie şi identic cu cel scoborâtor
mă fac iarăși om nu o gravură nu apă
PUȘI DINULESCU
Partea din spate a visului
Am fost az‘ noapte-n vis,
Cu tine, la Paris...
Mi-ai zis că n-ai mai fost până acum
Şi a trebuit auncea să-mi asum
Rolul de ghid şi să te introduc
Pe unde-am fost al‘dată, nu-s uituc,
Să-ţi povesterc de Saint-André des
Arts,
Unde citeam cu dânsa Le Lézard,
Romanu-acela prost şi poliţist,
Cu-o blondă şi c-un tânăr arivist,
Atunci, prin anii-aceia, nouăzeci…
Piaţeta, unde buzele ei reci…
A, da… Da, da, uitasem ca să-ţi spun…
Aventura din noaptea de Crăciun,
Când cu Arlette, acolo, mă muşcam…
Deasupra luna spânzura de-un ram…
Dar ce-mi veni, tâmpit ce sunt, acum
Să mă opresc şi eu aşa, din drum,
Să te uit, pe undeva, prin spate
Şi înspre trecut să dau din coate,
Cât mai adânc, adânc să mă afund,
S-ajung lângă tufişul ăla scund,
S-o întâlnesc iar, iarăşi… pe Arlette
Şi s-o cuprind încet, încet încet…
Dar, stai, eu nu venisem pentru ea…
Tu unde eşti? Afară-I vreme rea
Şi m-am trezit, o, cum bate vântul…
Unde eşti? Te-a înghiţit pământul?
O, câţi din viaţa mea au dispărut…
Dar eu mai stau, mai stau până mă mut
Sub lună, cu alţii şi cu ele,
Printre hăuri de adânc de stele…
Dar pân-atuncea noi, ăştia ce-am mai
rămas,
Mergem aşa, supuşi, peste pământul
gras,
Iar timpul ne mestecă şi-apoi ne cacă
Exact ca o dentiţie şi-un cur de
vacă...
ȘERBAN FOARȚĂ
Peștele roșu
(După o tabletă de Tudor Arghezi)
Doamnei Simona Constantinovici
Ca să pre-ntâmpin, vechi, reproşu’
că n-aş putea un peşte roşu
să prind, la ceasul după-amiezii,
l-am pescuit pe-al lui Arghezi, –
ce-şi are, de la şarpe, solzii
şi-i stau de strajă,-n jur, cobolzii,
pentru ca gâsca şi-alte raţe
cu plisc oranj, să nu-l înhaţe,
când se prefac că-i fac cadou
câte ceva: aşi de carou,
ca să-l însolzoşească, sau
mai ştiu eu ce... Căci tot ce au
mai scump îi dăruie, cu toţii,
celui ce încă nu-i decât
un gând ce şi l-au pus cu toţii:
să-l fabrice numaidecât
sau mai târziu, – dar mai frumos
ca toţi... Din àcele lor, os
cu os, i-au făurit aricii
scheletul; după care,-amicii
lui se făcură iarăşi ghem.
Lepidopterii, un harem
trimiseră, apoi, de nimfe
şi fluturoaice, în zaimfe,
în lastre-albastre,-n catifele,
pentru ca el ce, încă, mutră
n-avea, nici trup, să ia din ele
câte puţin polen sau pudră, –
ceea ce şi de la lalele
avea, ca şi de la leandru,
să ia; în timp ce, cu ochi tandru,
veniră ciutele şi cerbii
cu cer în coarne, ca să-i facă,
mai moale decât firul ierbii,
un scutec pruncului... Când, iacă!
şi broasca a cu carapace
ca două ditamai capace, –
doar că această arătare
fu izgonită ca atare
de Vraci... Căci pană sau peniţă
din coadă grea de păuniţă,
cu ochi de-un verde-azuriu,
îi trebuieşte cui pictează,
după cum gândul îi dicteză,
un peşte roşu-auriu...
Iar după ce un vraf de funde
şi panglici de învoalte rochii,
trestia şi papura i-au fost
adus, – când se-ntrebau de unde
să ia şi să-i monteze ochii,
veni sticletele, mai prost
de bun, jertfindu-şi-i pe-ai lui...
Noroc că, milostiv, Piticul
îi făcu alţii (ca să vază
sticletele), din sticlă... Şui
nu cred că e decât pisicul,
care-şi tot vâră laba-n vază,
în vaza cea cu peşti de vază
(să-i pipăie, nu doar să-i vază),
ca şi cum peştii-ar fi ai lui!
LILI HANGANU
pleci pe poteci, 1
asculți răsăritul
apusul incert
atingi universul
concret
picotești sub un nor
ștergi tot trecutul
prezent în viitor
neutru
cimbrișor, mușchi și piatră
atingi copilăria
fără să vadă-n
trecut
ronțăi firul de iarbă
asculți liniștea sonoră
relegi Sinele-n Ego
prezent
taci, strigi și desfaci
cercul ce strînge
Lumina cu umbra-n
suspin
renaști o planetă nouă
arcuiești valuri de gheață
anini trei stele la geam
viață
repari, ștergi, cureți
cuarț, mică și safire
încerci și pe Lună
nouă
sădești un con de umbră
guști din pachet
pîinea cea brună
clinchet
spui ”stop” și d`a capo!
sfîrșit~început
roza divină
tăcut
recompui două stele
n-ai ochi pentru Nimeni
doar urechi pentru iele,
Omule Vineri!
pleci pe poteci, 2
macini grăunțe
pentru zeii verii
pornești aripi -,
molatec, în zbor
fărîmi nestemate-n
calupuri. mesteci
doi Sori și o Lună
surori de inele
aduni nesecate
poveri de~din~vechi
rugini, neghină și mălai,
toate în stropi
de mohor. verși
conținutul în forme
de ape. prefaci
rămășagu-n ochi
peste timp. rămîi
cu bine. pleci
cu mine rămîi
inefabil, atins
pe la margini.
o țintă precisă
e doar o șoaptă.
iluzii sonore
și un gînd calin.
reazemi ochiul de somn,
umărul stîng, de trifoi,
lași gîndul să zboare
cu aripi de înger
spre cercuri. se pare
că drumu~ți~e bun
șoapta eternă
doarme în scrum.
stingi o oglindă,
deschizi alta ~
porți platin`aur
diamantine stări
neașteptate zări
seva ce trece
din mări în Mării
mîntuiri prezente
mătuiri trecute
măturici de ape
doruri mărunte~
IOAN
MICLĂU
Zeițele mele- gândurile...!
Zeițele mele
De-ndată ce aripile-și întind spre
lumină,
Spre Euterpe* zbor- zeița divină,
Căci gânduri fiind vor curate apoi
să-mi revină,
Și astfel prin mine să plece ca raza
senină!
Zeițele mele
Gânduri fiind, doar eu pot în zbor să
le-ndrept,
Ele-s copile ce nasc în propriu-mi
piept,
Le curăț de ure, de tot cei nedrept,
Ca ele-n grădini să-nflorească, atât
doar aștept!
Zeițele mele
Mi-aduc judecata, tot dreaptă ca ele,
Căci eu sunt cuvântul, zeițele-n
faptele mele,
Iar gândul odată ferit de intrigi și
ure rebele,
Te face să crești, ai ceruri, ai
stele!
VIȘAN DRAGOȘ
omul-stea cu cinci ghimpi în
Transilvania
1.
în Ardealul neorbit
încă de nimeni
există un proscris
urmărit în noapte
de galeșii ereți
.
când se refugiază
în pădurile din Carpați
acest proscris presupune
că pământul asediat din Occident -
întreg Deleormanul ”aliotmanul”
a și luat-o
ciopor după el
.
precum cândva
fratele său în duh trădător
Iuda Iscarioteanul
escortat de spirite viclene -
și omul-stea cu ghimpi
nu-i primit ziua
ci doar noaptea-n Transilvania
.
dacă o să dea piept odată cu bacii
pescari
tare îi este teamă să nu aibă și el
soarta
lui András Báthory hăcuit de către
cei mai temuți râși ai lui Lyncos -
aliații domnilor munteni și moldoveni
2.
omul-stea cu ghimpi
e o floare de mină
un veleitar un incult
un manelist șaman
ce se lasă-nconjurat
doar de muște Țețe
din Africa Subsahariană
ori de Vespulae Germanicae
albine africane și tăuni ucigași
.
cică-i inginer
autoimpus cât mai sus -
de fapt
vizionar pirat
n-a ratat
l-a zvârlit
peste bord pe
il capitano Victoraș
.
un mânuitor abil
al puterii distructive
Sator
prin manipularea gloatei
clicii și fricii
.
lupii cenușii
roșii
îi sărută
pulpana hainei de etern Don Juan
de îndată ce descinde-n secret în
codri
și cu generozitate de nabab
aruncă-n grabă
carne macră -
tot surplusul
din vânatul cumpărat de el
pentru banchetele presărate
cu trandafiri slinoși
.
lasă după el
mii și mii de țepe -
surplusul cărnăraiei aduse
pe-o beznă înfiorătoare
în gențile frigorifice
din limuzina ce-i scăpă
ca prin farmec de escortă
.
proaspăt tăiată cu drujbele
în două... țarcuri concentrice
îl întâmpină adunarea forestieră
cu leduri roșii de copaci fantome
și-i cântă lugubra libație
dumbrava seculară de la Țebea
pusă-n lanțuri
condusă cu forța
la mitingul ultimului său drum
3.
omul-stea cu ghimpi de trandafiri
omul-floare de mină
o s-ajungă prin tortură și extaz
duhul totemic al vrăjilor
dintr-un ritual celtic
al scordiscilor boilor și
taurinilor-liguri
.
o să-și ațâțe pe trupul său formule
aidoma lopătarilor roșii cu pete pe
trupuri
bourilor albi și mamuților cenușii
pârlindu-și pe rând toți perii din
mustața zbârlită
de către druidul Tudorel al lui
Toader
nu de alta
dar să n-atragă mânia
marelui zeu siberian Vladimir
din arcticul ținut Putin
4.
ochitorul din praștie number one
și marele pescar dunărean
omul-stea cu ghimpi
folosește după ce ucide flexul
taie hălci întregi
și-nghite măruntaiele în aburi
din caprele negre
doborâte cu zecile de pe creste
.
decapitează cât mai mulți câini de
stână
bea cu nesaț roșul foc
al vieții fără nicio milă curmată
din junci fazani bufnițe ierunci
iepuri
cocoși-de-munte ciute vulpi
berbeci veverițe nevăstuici
măgari ciocănitori pajure
mistreți pisici de pădure bursuci
ca să-și hrănească bine copiii
necredinței
5.
în ultima sa vizită
din noaptea valpurgică
fi-va chiar el focul Sator
dezbrăca-va hainele sale corvinești
de paradă
le va arunca fâșii-fâșii în prăpăstii
ca să iasă din ele zeci și zeci de
corbi și lilieci
.
trupul său de-Apollo o leacă gârbovit
boiul său uneori boțit
nu se vor împărtăși nicicând în mod
real
dintr-o soață pe măsură
luată în vreun templu de consoartă
ci doar din Daphne - fata din...
laurii săi văruiți
și iar căniți verzi de pe tâmple
.
își va da mai întâi cureaua
apoi picioarele de la tălpi spre
coapse
spre gustare
vor urma
brațul stâng cu ierburi de adormit
fiarele
și brațul drept
ce le va arde-apoi mațele
și va ieși de trei ori mai frumos
ca Vladimir ce va fi șters și el
putina pe din dos...
.
lupii demoni săturați
vor cădea secerați pe veci
omul-stea va străluci ca un Helios
biruitor
cu picioarele de brazi
și cu membrul de partid racolat plin
de rășină
va căuta însetat o uriașă toantă
care i-a fost menită
.
brațul stâng de mușchi verde
îi va trage-o piatră măricică
din praștie-n spate
să stea o clipă locului
să nu se clatine sălbatic
și să nu-i dea palpitații inutile
când își va elibera dureri salvatoare
din rărunchii constituției satorine
de ultim Giacomo Casanova...
News Feed
LORA
LEVIȚCHI
Themis
La rugamintea ta, n-am mai plecat din
asta lume,
Cum as putea acum, cand am aflat de
existenta ta?!
Cu stoicism tu pus-ai mari baricade
la oceane,
Spre a ramane calma ca otelul, cand e
furtuna.
Desi in apa, capul mi-l tin cu
stoicism deasupra vietii,
Ea vine peste mine, navalnica, far'
de masura,
Caci sunt prea tanara, sa plec, asa
mi-ai spus!
Pamantul, nu il simt, sub ale mele
picioare
E negura, rafale reci de vant, in
mugete, pe valuri, au intors!
Cand insa tu pe ale vietii valuri manioase
ai privit, tumultul miscator s-a potolit,
Iar bolta intunecata deodata
albastrita, batuta toata-n stele, a devenit.
Tu ma culegi cu patima, in fiecare
noapte,
Simt ca la porti de rai, voi putea
bate, doar cu tine,
Initiatica calatorie prin viata,
de-acum- nainte,
Ne este data spre alinarea sufletelor
noastre, mult muncite,
Cortina de safire scanteietoare,
curge pe arena mereu gata de lupta,
Suntem cei doi razboinici aparent
cercati de soarta,
Ca pustinicii ales-am in lume a ne
tine a nostre inimi zavorate,
La bine au fost mai toti cu noi, la
rau, doar noi, cu-a noastre umbre,
si-acelea, haituite.
A mea intelepciune venita din alta
lume,
E ceea ce am mai bun de-mpartasit cu
tine,
Prin scris ori prin pictura, prin
plans dar si prin ras,
Doar tu in intregime ma cunosti, asa
cum sunt in fiecare anotimp,
Stii cum am fost in primavara vietii,
Toata in floare data, ca ciresii
salbateci de pe camp,
Cum fruct in parg rodit-am ca prunc,
in vara vietii mele,
Umerii mei, cara~vor saci de recolta
bogata,
Cu miros de fan cosit si de gutui,
Ce ti~i voi darui in toamna vietii
mele,
Si cum ales-am a ma sfarsi, in alb
imaculata zapada, metamorfozata,
Pe ale piscurilor coame inalte de
munti,
In iarna ce-o sa vina a batranetii
mele.
Sub clar de luna ne promitem, ca nu
vom repeta,
Greseli de-o viata de empati,
Cand rostul lumii am catat noi al
schimba,
Caci ajutat-am asa de multi, dar n-am
fost la nevoie ajutati;
Cand plans~au femeile cu pruncii-n
brate,
Noi am sarit sa le veghea,
Cand fratii ramas-au far de mama in
viata,
Tu, tata si mama, ai ales, ca sa le
fii.
Cand camarazii nostrii n-au avut ce
imbuca,
Noi de la gura noastra ne-am luat,
Cand oameni impovarati de ani,
cersit-au cativa bani,
Noi am hranit si imbracat pe fiecare,
far ai chestiona.
Cand cunoscuti ca pasari migratoare
au venit, in stol la auzul alor nostrii pasi,
Din mult putinul ce-am avut, i-am
primenit pe cei golasi.
Cand animale parasite si mult lovite
de cei rai,
Gasit-au loc la a noastre picioare,
noi le-am ingrijit, cat am putut,
Sunt suflete ce n-au avut vreodata
parte de vreo sarbatoare.
Cand egoistii, iscoditorii,
profitorii au dat navala peste noi,
Cu aceiasi marinimie i-am tratat, iar
ei luat-au chiar si haina de pe noi.
Dar toate acestea le-am facut, din
dragoste pentru ai nostrii semeni,
Asa ales-am din geneza, ca suflete sa
fim, pe acest pamant.
Acum insa, e vremea noastra,
decis-am,
Sa nu ne mai intoarcem din al nostru
drum,
Nu vom mai pierde timpul spre a
ridica pe altii,
in timp ce noi continuam ca sa ne
scufundam.
De data asta, datorita tie, nu imi va
mai fi teama niciodata,
De rai, vrajmasi si de-a lor smolita
serparie,
Caci impreuna Dumnezeu ne-a asezat ca
sa vedem,
Tipsia lumii imbibata in sange de
misei,
Ce s-au rugat la a noastra proprie
decadere,
Acuma sfartecati ei zac, cazuti in
gropile facute pentru noi,
Ce le sapasera pentru noi, far
constiinta, findca-s vai de ei.
Ca si copii ai lui Dumnezeu, nu vreau
sa crestem niciodata,
Ci asa, curati in suflet, sa mergem
la a ne revendica,
Acele drepturi care noua miseleste,
ni s-au furat,
Promit ca sa raman, asa cum tu mai
invatat, calma, inainte de furtuna,
Vibratia vocii noastre deschide usi,
ce ne-au fost zavorate,
De cei ce ne-au infipt hangerul pe la
spate-n coaste.
Desi coplesit ca empat, promit
solemn, ca ma ridic,
Sa lupt acum doar pentru noi,
Capul deasupra apei cat mai mult eu
am sa-l tin,
Lupta~voi din nou pentru a mea viata
care parea ajunsa la sfarsit.
Caci fost-a batut al meu testament,
in cuie pe destin,
Mi-a fost impus ca sa mi-l scriu,
De cei ce moartea in suspin, ei mi-au
urzit!
In fiecare noapte voaluri de turcoaz,
imbraca sufletele noastre,
In simfonie de culori a dragostei
cantata de- o filarmonica maiastra,
Ce n-o vedem ca este-n cer, cu a
sufletului ureche, numai noi o auzim,
Ea a crescut ca flacara Olimpului,
De cand ales-am pe-al noastru destin,
ca sa ne focusam.
I-o dragoste din alte vremi, ce din
durere-i intrupata,
In mii culori de curcubeu e metamorfozata,
Din a nostre sentimente ce pe ROCVAIV
le aranjam.
Braul acestuia strabate valea ce
odata ai aratat pentru ultima oara,
Maicutei tale ce al sau suflet in ale
tale maini de copil ti l-a incredintat,
Tu, tandru, l-ai luat si in vesmant
strict, de militar, l-ai ferecat,
Acolo cu sfintenie l-ai ocrotit, l-ai
aparat, l-ai primenit,
Iar el crescut-a acuma mare si peste
ocean la mine la venit.
Am plans de bucurie, vazandu-ti cu
ochii mintii, maica ce-i inger de lumina,
Asa de radianta si stralucitoare, de
parca razele de soare au ramas far de cuvinte,
La asa noblete si exuberanta, la asa
paradisiaca infatisare,
La asa candida prezenta ce emana
duiosie materna si binecuvantare.
Dragostea ce-ai ferecat a fost la
adapost sfant si te-a ajutat,
Desi de multa lume-nconjurat, ales-ai
singuratatea interioara,
Ca sfetnic bun, loial pe soare si
furtuna,
Aceasta stare perfecta, a emis
frecvente inalte,
In mocirla lumii in care amandoi de-o
viata, marsam
Desi pe continente paralele,
invartim, in sensul acelor de ceas,
Doar cu puterea mintii, jumate de
pamant!
Decis-am balanta dreptatii in mana ca
s-o tin,
Ne este dat sa retezam tentacule de
rau,
Ce au crescut asa de mult si s-au
multiplicat,
Destine noi de azi cladim, te
intalnesc, la capat de pamant!
Aici pe-o insula plutitoare, a lumii
cheie, ce~n usa deciziei globale se invarte,
Bat demna la poarta raiului, acum
cheia este la noi,
Din a noastra alchimie a dragostei
zamislita,
Suntem doi vulturi temerari, purtam
pe bratele liberului arbitru,
Soarta de-a nostre mame demult
intuita!
Al nostru dans de pasodoble va fi
atent urmarit si criticat,
Dar ce ne pasa, de gura lumii ce doar
pamantul o astupa,
Cand jos cazuta aceasta din palme si
picioare, vesela a batut, s-a bucurat,
Ne inaltam ca o sageata cu a gandului
viteza, ne indreptam, direct spre soare,
A noastre aripi acuma, deschise
integral, umbresc a raului brodare,
De uraciune si manipulare, de
perfidie intr-o asimetrie de culori,
Vad valurile rubinii a sangelui de
oameni inocenti sacrificati,
Si noi urmam la rand, dar intalnirea
noastra de destin,
Acuma, s-a produs si ne-a salvat!
A dreptatii sulita am implantat in a
timpului limbi de ceas,
Ce-n sens descrescator a noastre ore
de viata ramasa ne-a numarat.
Luat-am pensonul inmuiat in culoare
violacee din a noastre aure si am pictat,
Vietile noastre intregite in purpuri
liliacee, frontiere din ele am facut,
Sa fim gardati de bine, departe de
cel rau, vazut-am infinitul radiind,
Lumina noastra, din dragostea imaculata
ce la viata s-a trezit.
Acuma suntem doi si nu-mi mai este
teama,
de-a bate cu insistenta la o usa noua
de univers,
In starea asta eu doresc o vesnicie
ca sa stam,
Intinerit-am veacuri, cand mainile ni
s-au atins,
De mii de ani trait-am separati,
De oceane intregi de ape, de munti si
de paduri.
Eliberata, dragostea ce zavorata a
fost in tine,
Pentru intaia oara, tasnit-a catre
cer asa ferice,
Direct in bolta batuta in diamante de
astre, s-a oprit,
Infipt-am sulita ca piatra de hotar,
pentru a noastra, casa de piatra,
Craiasa noptii luna si soarele a
nostre maini unite, cu bucurie, le-a binecuvantat.
Fum, frica, foc de paie, a celor ce
lupta au pierdut,
Dreptatea noastra infranta in trecut,
revendicata a fost, caci cerberi am infrant,
Desi ascunsa sub straturi grele de
pamant,
Slabita a sa voce, s-a intarit si
clara s-a auzit peste intreaga lume,
Caci pare~se ca in zadar, pentru
misei, noi vietile, ni le-am jertfit.
Sunt recunoscatoare, ca, tu, nu m-ai
lasat s-adorm definitiv,
Si din visarea mortii m-ai scos, spre
a-mi trai viata din nou,
De asta data cu tine, un echilibru am
gasit,
Prin galaxii scanteietoare intr-o
noapte cu luna plina,
Voaluri perlate curg in petale de
albe margarete,
Nunti- v-om in cer si vom inchina o
cupa de nectar,
In cinstea reinstalarii dreptatii, la
al destinelor hotar.
ZEITA DREPTATII
Numele
originar al Zeiţei este Themis, care înseamnă „Legea Naturii” Părinţii Zeiţei
sunt Uranus şi Gaia, adică Cerul şi Pământul.. Intuiţia mitologică merge şi
ajunge departe, întrucât Cerul şi Pământul sunt entităţi cosmologice, dar, în
prelungire, sunt şi ontologice, virtual metafizice. În joc este pusă ideea de
Lege şi de Ordine, asociată cu Legea. Cuvântul „themis” mai înseamnă şi
„obicei” sau „tradiţie”, iar termenul mai larg care le cuprinde pe toate este
„cutuma”.Cutuma are un caracter sicretic şi anonim, dar Zeiţa are un nume,
Themis, iar cu acest nume ea iese din anonimat, luând însă cu sine Legea.
Aceasta
înseamnă că Zeiţa are două funcţii de bază, una pe verticală şi alta pe
orizontală. Fiică a Cerului şi a Pământului, Zeiţa Themis are înţelesurile
înscrise în diapazonul acestui interval, care, pe verticală şi de Sus în Jos
cuprinde treptele: Legea divină, Legea Naturii, Cutuma, care este Legea
tradiţională, nescrisă. Ne putem mişca şi invers, adică de Jos în Sus, iar
această mişcare trebuie să o facă şi Judecătorul , care, trecător fiind pe
Pământ, stă şi trebuie să rămână în umbra eternă şi protectoare a Zeiţei . Iar
pe orizontală, adică pe Pământ, Zeiţa face trecerea de la Cutumă la Legea
juridică şi la Codul juridic. La romani, popor realist şi pragmatic, Themis
devine Justiţia, iar Legislaţia romană are ceva din perenitatea vecină cu
eternitatea, a Zeiţei..O mare parte dintre Legile Codului roman sunt valabile
şi azi, unele dintre ele fiind intangibile, ca Sfera lui Parmenide.Chiar şi
„Codul lui Napoleon” intră pe făgaşul Zeiţei, încât, de la romani la români,
peste toate zig-zagurile istorice , există şi o coerenţă, una invizibilă în
interior, şi vizibilă doar în exterior, prin trădările ei. Zicem aici doar
„romani” şi „români”, pentru că nu ştim prea bine ce destin are Zeiţa la rromi.
Pentru a-i
face profilul complet, trebuie să remarcăm Eşarfa cu care Zeiţa este legată la
ochi. Zeiţa nu este nici oarbă şi nici chioară, ci vede chiar foarte bine.Numai
că nu este vorba de ochiul exterior, adică de retină, ci de ochiul interior,
care vede ceea ce retina nu vede. Chiar în acest înţeles spunea şi Eminescu :
„Fiindcă ochiul, închis afară, înăuntru se deschide” Pot fi percepute doar
efectele exterioare ale Legii, cele pozitive sau abaterile de la Lege, dar nu
şi Legea, care este invizibilă pentru ochiul exterior, pentru retină. Observăm,
însă, că Eşarfa nu acoperă şi urechile Zeiţei, şi pe bună dreptate. Mărturia
faptelor petrecute, fie ele bune sau rele, o dau ochii, nu urechile. Martorul
este chemat în faţa Judecătorului ca să spuă ce a văzut, nu ce a auzit. Cu
siguranţă că zeiţa priveşte de Sus, cu un surâs ironic, aşa-numitele
„informaţii din surse” O bună parte dintre aceste „informaţii” sunt din auzite.
Şi aşa cum în folclor, textele orale, rostite sau cântate, trec „din gură în
gură”, tot aşa , textele rostite, dar numai auzite, se propagă din auzire în
auzire, dar nu până la asurzire, ci până la zvonuri şi mai departe ca
Zvonuri-Zvonistică. Zeiţa nu are urechi pentru zvonuri, ea bazându-se pe Ochiul
interior, care este Unul, în timp ce ochii şi urechile fiziologice sunt câte
două, de Stânga şi de Dreapta. Şi, dacă folosind ambii ochi exteriori, nu putem
vedea esenţialul invizibil, atunci cum îl putem vedea cu un singur ochi, fie el
de Stânga sau de Dreapta!?
Acum, dacă
Balanţa este ţinută într-o mână, Spada este ţinută în a doua mână a Zeiţei.
Spada reprezintă instrumentul Sancţiunii, al pedepsirii celor vinovaţi. S-a
obsevat că spada este ţinută cu tăişul în jos, ceea ce înseamnă că instrumentul
Sancţiunii rămâne în stare potenţială, sau una virtuală, cum i se mi poate
spune azi. Procurorul diabolic vede în spadă un instrument bun doar pentru
„tăierea capului”, iar Avocatul diabolic vede doar spada cu tăişul în jos, ca
pe un instrument doar virtual, deci pasiv. Aceasta pentru că cei doi stau pe
două poziţii opuse. Într-o schemă intuitivă, care pleacă de la Măsura lui
Aristotel, Procurorul diabolic se află în Stânga, pe poziţia lui „prea puţin”,
iar Avocatul diabolic se află în Dreapta, pe poziţia lui „prea mult” Astfel
încât pentru Procurorul cu pricina, Inculpatul nu are nici cel puţin o
„moleculă” de Dreptate, în timp ce pentru Avocatul simetric opus, Inculpatul nu
are doar destulă Dreptate ci chiar „prea multă Dreptate” Încât, Avocatul
diabolic, subtil cum este, iniţiază chiar o plângere împotriva celor care l-au
nedreptăţit pe Inculpatul său drag..Aici Zeiţa, ca şi Măsura lui Aristotel , se
mişcă între cele două extreme, evitându-le pe ambele.Ea procedează doar
gradual, folosind ambele instrumente, perfect corelate. Cu Balanţa dintr-o
mână, ea măsoară gradul Vinovăţiei, iar cu Spada din cealaltă mână aplică,
gradual şi proporţional, Sancţiunea meritată de Inculpat. Între echilibru şi dezechilibru,
Cântarul poate avea diverse grade de înclinaţie, respectiv de declinaţie, iar
Spada poate fi folosită pentru diverse operaţii de tăiere, de la tăierea unui
deget, a unei urechi, sau scoaterea unui ochi (mincinos), până la „tăiera
capului” netrebnic al Incupatului, care a săvârţşit „păcate de moarte”. Întreg
acest diapazon de Sancţiuni este ilustrat temeinic de Istoria reală a
Justiţiei.
Acum, pe
„suprafaţa zbârcită” a Pământului, Themis îmbracă roba Judeătorului, care poate
fi El sau Ea (Dânsul sau Dânsa).În câteva dintre Statuile care i-au fost
dedicate, la picioarele Zeiţei, fiind cuprinse în soclu, se află şi doi butuci,
care pot fi folosiţi şi ca scaune. Înclinăm să credem că butucul din Stânga
este al Procurorului diabolic, iar cel din dreapta este al Avocatului „fratern”
Scaunele sunt libere, pentru că cei doi „Matadori”au fost trimişi de Zeiţă pe
„suprafaţa zbârcită”a Pământului ca să-şi facă datoria. La întoarcere, urmează
ca ei să îi relateze Zeiţei ce au făcut şi ce au văzut ei acolo, şi mai puţin
ce au auzit.Ca şi Zeiţa , stăm şi noi în aşteptarea celor Doi “Matadori”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu