CURTEA DE ARGEȘ – ORAȘ
REGAL !
Pe aceste
plaiuri a fost țara lui Seneslau, cu urmași ai dacilor lui Dromichete (sec. IV
- III î.Hr.), după cum atestă diploma cavalerilor ioaniți (2 iunie 1247), care
oferă prețioase informații despre voievodatele și cnezatele românești conduse
de voievozii Litovoi și Seneslau și de cnezii Ioan și Farcaș, precum și despre
dezvoltarea economică a Țării Românești.
Însuși Negru
Vodă, a coborât din Făgăraș și a întemeiat orașul pe la 1290. Unii istorici îl
consideră pe Litovoi drept Negru Vodă. Cert este că aici s-a aflat curtea
domnitorului Basarab I. Prima mențiune cu denumirea actuală datează din 1510 de
la domnitorul Vlad cel Tânăr.
Curtea de
Argeș a fost prima capitală a Țării Românești, păstrând importante edificii
bizantine. „Până după moartea lui Neagoe Basarab, cel ce ridică aici cunoscuta
mănăstire, în Argeș și-a aflat reședința Mitropolia Ungrovlahiei, întemeiată de
Nicolae Alexandru, în 1359, primul mitropolit fiind Iachint de Vicina, iar
ultimul Macarie al II-lea (1512-1521). Tot în timpul domniei lui Nicolae
Alexandru a fost terminată Biserica Domnească, în stil bizantin, prima
necropolă a domnilor români dintre Carpați și Dunăre, dar și Biserica Sân
Nicoară, numită de localnici Sf. Nicolae cel Mic, despre care se spune că a
fost ctitorită de Doamna Clara, mama voievodului. La Curtea de Argeș este
înființată și prima monetărie a țării de către Vladislav I (Vlaicu) (1364 -
1377), domnitor care a sprijinit intensificarea legăturilor comerciale dintre
Muntenia și orașele din Transilvania și a „lăsat“ cel mai vechi document
intern, scris la Argeș pe data de 25 noiembrie 1369. Tot în această perioadă
este înființată și prima școală locală, unde învățau fii orășenilor.”
La Curtea de
Argeș s-au născut câțiva dintre domnitorii cei mai importanți din istoria
medievală a Țării Românești (Neagoe Basarab, Vlaicu Vodă, Mircea cel Bătrân)
dar și personalități marcante ale culturii românești din perioada interbelice
precum Urmuz și Florian Ștefănescu-Goangă.
Curtea de
Argeș a căpătat statutul de „oraș regal” în 1886, prin desemnarea Catedralei
Monastirii Curtea de Argeș ca necropolă regală. În timpul Regelui Carol I este
construită calea ferată Curtea de Argeș - Pitești și București.
Cum să nu te
duci la Curtea de Argeș citind o astfel de prezentare făcută de cronicarii
timpului nostru ? Te urci într-un mijloc de transport rutier, cu trenul e o
adevărată aventură, și în cca două ore ajungi în buricul târgului aflat într-o
depresiune intracolinară de la poalele Munților Făgăraș (altitudine 450 m).
La fața
locului datorită unui nou prieten, aflu că la începutul secolului al XX-lea,
frații Mihail și Florian Ștefănescu-Goangă au contribuit decisiv la
modernizarea orașului. În timpul mandatelor sale de primar, Mihail
Ștefănescu-Goangă pavează cu piatră cubică principalele artere de circulație,
construiește două școli, poșta și piața centrală a orașului. Ca rector al
Universității Babeș-Bolyai, Florian Ștefănescu-Goangă inițiază construcția unui
centru universitar de vară la Curtea de Argeș, care va deveni mai târziu Colegiul
Național Vlaicu-Vodă.
Drept
recunoștință, proletcultiștii comuniști îi aruncă pe cei doi în închisoare.
Asta nu mi-a spus-o amicul, ci am aflat din documentarea pentru aceste pagini.
Vizitele frecvente la Curtea de Argeș ale familiei regale sau ale unor
personalități ca Nicolae Iorga și Armand Călinescu (înmormântat aici)
contribuie la dezvoltarea și prestigiul orașului în timpul perioadei
interbelice.
Gara (1898),
un adevărat monument de arhitectură, o combinație a stilului național cu
elemente din arhitectura romanică cu motive și materiale de tip oriental,
asimilate pe filieră bizantină, este o realizare a arhitectului italian Giulio
Magni. Această frumoasă construcție are o soră geamănă la Comănești,
ambele executate sub coordonarea
inginerului român Elie Radu.
Decorațiile
exterioare (dar cine să le vadă sub cearșafuri ?) sunt realizate cu brâuri de
ceramică smălțuită executate de meșteri italieni, iar ancadramentele ușilor și
ferestrelor sunt făcute tot din cărămidă smălțuită. Pentru învelitoarea
acoperișului s-au folosit solzi de ardezie. Din cauza neglijenței
autorităților, naționale și locale, gara se găsește într-o stare deplorabilă.
Tencuiala de pe pereți este în multe locuri căzută, plouă prin acoperiș, ceasul
Paul Garnier amplasat pe fațada dinspre peroane, asemănător celui din Gara
Centrală din Paris, nu mai funcționează, maiestuosul candelabru de cristal care
lumina sala de așteptare, încăpere în care se țineau odinioară cele mai
frumoase baluri ale acelor vremuri, a fost transferat (=furat) la Regionala CFR
Craiova.
S-au
consolidat și renovat sute de gări în țară, aici nu s-a vrut !
Există un
„justițiar” prin Parlamentul României, pe atunci deputat PDSR, care cerea ca
regele care voia să revadă după decenii de exil Curtea de Argeș, reședința
regală de odinioară, să fie declarată „persona non grata” !
Pe
cearșafuri este promovată marea minciună ROMÂNIA 100 cu care ne-au prostit
guvernanții în 2019. România are în realitate 153 de ani !
Dacă scriau
România Mare 100 era cu totul altceva ! Dar cine să judece ?
Trecem pe
lângă fosta Poștă Regală, o clădire acum pustie pe care tronează o firmă de pe
timpul Epocii de Aur (sic!). Ușile larg deschise, geamurile sparte, gardul
ruginit cu plase lipsă te face să te gândești dacă în acest oraș există
consilieri locali și primar !?! „Aleși” ai celor 27.000 de cetățeni !
Casa Goangă,
unul dintre cele mai mari și distinctive monumente arhitectonice în stil
tradițional argeșean, construită în secolul al XIX-lea ce se distinge prin
spațiosul cerdac și a spațiilor interioare. Casa a aparținut familiei
Ștefănescu-Goangă, printre membrii căreia s-au numărat mai multe personalități
de marcă: omul politic Mihail, psihologul și rectorul Florian și celebrul bariton Petre Ștefănescu-Goangă.
Sunt multe
case din perioada interbelică, care în orice colț al Europei ar constitui
mândria localității, dar sunt lăsate într-o paragină totală.
Aflu, din
altă sursă, că multe case nici n-au fost naționalizate, tovarășii au folosit
doar parterul lor pentru diverse magazine și instituții, la etaj locuind
proprietarii. După decembrie 1989, casele nici nu au mai trebuit să fie
retrocedate, proprietarii fiind în drepturi. Un paradox al comunismului
mioritic ! Parterul, la unele case, este renovat de noii chiriași, etajul arată
ca vai de mama lui ! Parcă nici n-ar fi locuite !
Una, Casa
Corbeanu, monument istoric, a și fost demolată prin „grija” autorităților
locale !
Ajungem la Biserica Domnească Sf. Nicolae.
De peste
drum, Basarab I ne atenționează să pășim cu atenție, să nu ne grăbim căci avem
multe lucruri de văzut pe aici.
Istoricii
dau ca probabilă data apariției Curții Domnești în sec. al XIII-lea, dar se
știe sigur că a fost refăcută către anul 1340.
Intrăm pe frumoasa poartă din lemn în curtea
bisericii.
Ctitoria lui
Basarab I este singurul monument religios medieval de mare amploare care s-a
păstrat în Țara Românească.
În
interiorul zidurilor de piatră se aflau casele domnești ale lui Basarab I (cca.
1345) și mai târziu ale lui Neagoe Basarab (sec. XVI). A rămas peste veacuri Biserica
Sf. Nicolae Domnesc (1351–1370) ridicată pe fundațiile bisericii din secolul al
XIII-lea ctitorită de voievodul Seneslau !
Naosul are un sistem de boltire susținut de
patru stâlpi peste care se înalță turla monumentală.
Pictura murală a bisericii datează, în mare
parte, din vremea lui Vlaicu Vodă (1364-1366) aparținând stilului paleolog.
În dreapta,
se află controversatul mormânt al domnitorului Vladislav Vlaicu I. Cică nu-i
ADN-ul familiei !?! Nu te joci cu tehnologiile de azi !?!
În pronaos
își dorm somnul de veci șapte dintre membrii celebrei familii liberale
Brătianu, cu contribuții importante în modernizarea țării, obținerea
Independenței și reîntregirea neamului românesc.
Aspectul
exterior este dominat de zidăria aparentă cu piatră de râu și cărămidă, cu
rosturi de mortar sclivisit. La renovarea din secolul al XVIII-lea sunt adăugate la ferestre ancadramentele din
piatră sculptată.
În aceeași
piață, se află sediul central al Muzeului Municipal.
Aici se află
colecțiile de istorie. Deși spațiul nu este potrivit pentru un muzeu,
colectivul de aici a găsit soluții ingenioase de a pune în valoare obiecte din
neolitic, epocile dacică, romană și bizantină, vase din cositor și bronz din
secolele XVI-XVIII, precum și colecții numismatice sau cea de medalii și
decorații românești din secolele XIX-XX.
La Curtea de
Argeș s-a bătut prima monedă în timpul lui Vlaicu Vodă.
Multe
exponate sunt din perioada Regatului România.
La Casa
Norocea se află Muzeul Etnografic.
Dumitru
Norocea a fost pictor și restaurator cunoscut în România. Casa a fost
construită în perioada 1922-1923, fiind reşedinţa artistului plastic.
Dumitru
Norocea (1880- ...) a urmat cursuri la Veneţia și Florenţa, în Sicilia și pe
Muntele Athos. S-a ocupat mult timp (1914-1924) de Biserica Domnească din
Curtea de Argeş, fiind cel care a descoperit inscripţia, de pe peretele nordic
al naosului, cu anul în care a murit domnitorul Basarab I - 1352.
Lui i se datorează și promovarea tehnicii mozaicului în România.
Intrăm pe
Bulevardul Basarabilor care duce spre ctitoria lui Neagoe Basarab.
Monastirea
Curtea de Argeș este un așezământ monastic alcătuit din „biserica episcopală
Adormirea Maicii Domnului (1512 - 1517), paraclis (1885), palatul episcopal
(1885), clădiri-anexă (1885), parc (1885), precum și biserica de lemn Intrarea
în biserică (1847) strămutată din satul Palanga, jud. Vâlcea.”
Cred că nu
există bun român care să nu cunoască legenda construirii impresionantului
lăcaș.
Domnitorul
Neagoe Basarab l-a angajat pe meșterul Manole să o ridice. „Însă tot ce clădea
în timpul zilei, noaptea se dărâma. Într-o noapte, meșterul visă un înger care
îi spune că trebuie să își sacrifice soția, Ana, pe care ar urma să o clădească
în zidurile Monastirii. A doua zi când Ana a venit la Manole să îi aducă
mâncare, a zidit-o, și astfel, Monastirea a putut să fie construită.”
În imediata
apropiere este și vestita fântână pe locul unde a căzut Manole după ce Neagoe
Basarab a hotărât să îl abandoneze pe acoperișul lăcașului pe care îl ridicase,
pentru a nu mai ridica altul la fel de frumos. În anul 1526, ginerele său, Radu
de la Afumați, a terminat, cu ajutorul meșterului Dobromir, picturile
interioare.
Din
nefericire, două incendii (1866 și 1867) au distrus clădirile seminarului,
locuințele, paraclisul și turnul de la intrare.
La
inițiativa regelui Carol I, biserica a fost restaurată începând cu 1875 de
către arhitectul francez Lecomte du Noüy, care a înlocuit fresca originală,
grav deteriorată, și a adus unele modificări ale structurii interioare.
În anul
1886, a început construirea palatului regal pe latura de est a complexului,
care va fi transformat, ulterior, în palat episcopal.
În pronaos
se află criptele domnitorilor Neagoe Basarab, Radu de la Afumați, precum și
mormintele regilor Carol I și Ferdinand I (împreună cu soțiile lor).
În afara
mormintelor regale, la Monastirea Curtea de Argeș se află și moaștele Sfintei
Filofteia (cea iubitoare de Dumnezeu) așezate în Paraclisul monastirii.
Alte
monumente memoriale sau funerare aflate aici sunt două cruci de piatră, una din
1662, precum și fântâna Episcopului Ghenadie (secolul al XIX-lea).
La 10 mai 2009, în prezenţa Principesei
Margareta a fost pusă piatra de temelie la Catedrala Arhiepiscopală şi Regală
de la Curtea de Argeş.
Pentru
ridicarea lăcaşului, cu cele 16 morminte regale, aflat în dreapta intrării în
incinta monastirii, a fost ales arhitectul dr. Augustin Ioan, profesor la
Universitatea de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu din Bucureşti.
Deși aflată în plină finalizare, în această
catedrală a fost înmormântat și ultimul rege al României, Mihai, în 2017.
Alături de soția sa, Ana.
Un rege cu
un destin tragic, desprins parcă din tragediile antice.
Tot aici
și-a găsit liniștea controversatul rege Carol al II-lea, cel care are meritul
protejării și încurajării culturii românești în perioada interbelică, la fel
cum au făcut reginele Elisabeta (soția regelui Carol I) și Maria (soția regelui
Ferdinand).
Nu vă mirați
că folosesc varianta veche monastire. De ce o folosesc ? Pentru simplul motiv
că la acolo viețuiesc monahi și nu mânahi !
Așa-mi
spunea tatăl meu, preotul Dumitru, și găsesc explicația logică
*
Nu departe
de Curtea de Argeș se află misterioasa cetate Poenari ridicată de domnitorul
Vlad Țepeș. Pe aici trece Transfăgărășanul, calea peste munți.
Mai sus
cunoscutul lac Vidraru cu impresionantul său baraj.
Tot la o aruncătură de băț, trecând prin
Râmnicu Vâlcea, se ajunge la o altă celebră monastire cea de la Cozia.
Puteți
vizita și stațiunile balneo-climaterice Călimănești și Căciulata cu apele lor
miraculoase. În apropierea lor se află cascada Lotrișor.
Drumul
pedestru până acolo este o bucurie a sufletului.
*
Sincer să
fiu, mă așteptam ca un oraș cu un astfel de trecut, cu asemenea obiective de
interes național, și nu numai, să arate ca o bijuterie, plin de turiști, așa
cum arată alte „orașe regale”.
Se pare că
n-a fost ales, încă, omul care să sfințească locul !...
La fel ca în
sute și sute de alte localități ale României încremenite în timp
„datorită”
patrihoților neamului. Unde ești tu,
Țepeș Doamne ?
Și-am
încălecat pe șa și v-am spus povestea mea !
Pe data
viitoare !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu