Maria Tănase - „Pasărea Măiastră a
muzicii româneşti”
Redactia ART-EMIS
27 Septembrie 2020
„Sunt
voci care nu exprimă numai frumosul muzical, minunea veche şi cu toate astea
mereu nouă a cântecului, ci ceva mai mult, exprimă sufletul unui loc şi al unui
timp. Aşa a fost vocea Mariei. Când cânta ea, […] parcă plângea un
violoncel cu strunele de mătase” (Constantin Nottara).
„Apel la neuitare” pentru Maria Tănase - fenomen unic
în muzica românească.
Au trecut
57 de ani de la trecerea la cele veşnice a Mariei Tănase, „Pasărea Măiastră a
muzicii româneşti”, „Edith Piaf a României”, „Reprezentanta întregii românimi”,
„Marea doamnă a milenarului cântec românesc”, „Mitul Maria Tănase”, ori
„Privighetoarea cântecului popular românesc”, Maria Tănase a reprezentat un
fenomen unic în muzica românească, fiind considerată şi prima divă din ţara
noastră, în adevăratul sens al termenului. Din respect pentru valorileromâneşti
autentice, vă prezentăm un colaj memorialistic al „Pasării Măiastre a muzicii
româneşti” - cum a numit-o Nicolae Iorga, un veritabil „Apel la neuitare”. (Redacţia ART-EMIS)
Maria Tănase
a avut de-a lungul existenţei, iubiri pătimaşe, începând cu dragostea din
adolescenţă pentru medicul cu care a rămas însărcinată, relaţia pasională cu
sculptorul Constantin Brâncuşi, pe care l-a idolatrizat, dragostea nebună
pentru un spion francez, pentru care şi-a vândut averea ca să-l scape de
închisoare şi căsătoria cu Clery Sachelarie, cel care care avea să-i tolereze
absolut toate capriciile şi aventurile… A fost o femeie care, practic, nu şi-a
refuzat nimic, nici măcar aventuri de o noapte, care i-au adus, pentru o vreme,
aprecieri critice, şi nu se jena să cheltuiască, peste noapte, sume
considerabile acumulate din prestaţiile artistice desăvârşite. Peste toate
acestea, Maria Tănase a fost un om şi un artist special, care a trăit şi a
cântat după cum şi-a dorit, cu o pasiune inegalabilă.
Maria Tănase
s-a născut la 25 septembrie 1913, în mahalaua Cărămidarilor din București, care
pornea de sub Dealul Mărţişorului şi se întinde până în câmpia Abatorului,
cartierul Tineretului din zilele noastre, fiind al treilea copil al florarului
Ion Coandă Tănase, originar din satul oltenesc Mierea Birnicii, de pe valea
Amaradiei şi al Anei Munteanu, originară din comuna Cârța, județul Sibiu.
Interesant este faptul că, atunci când a aflat că soţia sa era din nou gravidă,
Ion C. Tănase i-a amintit că sunt prea săraci ca să hrănească atâtea guri şi
i-a cerut „să lepede copilul”. Frica de Dumnezeu a făcut-o să-şi ignore soţul
şi astfel Ana a adus-o pe lume pe cea care avea să devină o mare artistă
a neamului românesc.
Se spune că
uliţa natală, Livada cu Duzi, era nepavată, nu avea lumină electrică, dar
grădina lui Ion se ridica tot mai frumoasă, olteanul dovedind un spirit
întreprinzător deosebit, iar fata mică cu părul bălai şi ochi verzi îi
înfrumuseţa acestuia viaţa, mai târziu chiar şi sufletul, atunci când Maria a
început să fredoneze prin ogradă. Tatăl său era, la rândul său, un talentat
artist, cânta din caval, îi plăcea să meargă la spectacole de muzică populară,
de revistă, de operetă şi operă, unde oferea, interpretelor, cu generozitate,
buchete de flori culese din propria grădină.
În anul
1921, Maria Tănase îşi face debutul pe o scenă, la Căminul Cultural
„Cărămidarii de Jos” din Calea Piscului, la serbarea de sfârșit de an a Școlii
primare nr. 11, Tăbăcari.
Apare, din
nou pe scenă, la Şcoala de fete „Ion Heliade Rădulescu” (Liceul „Ion Heliade
Rădulescu”), unde a urmat doar trei clase, fiind nevoită să abandoneze şcoala
şi să muncească, alături de familia sa, la grădină. La vârsta de 15 ani, s-a
înscris la concursul Miss România, unde nu a avut succes, picând proba
costumelor de baie, iar în anul 1929 se îndrăgosteşte de un medic cu care a
rămas însărcinată, însă acesta a ajutat-o să întrerupă sarcina, o intervenţie
care i-a marcat existenţa şi care, se spune, i-a răpit, pentru tot restul
vieţii, fericirea de a avea un copil. Ba mai mult, după finalul primei relaţii
nefericite de dragoste s-a apucat şi de fumat, un viciu care, în cele din urmă,
avea să îi ruineze cariera şi viaţa.
În anul 1930
se angajează casieriţă la un birt, unde obişnuia să şi cânte, fiindu-i
descoperit talentul de către publicistul şi regizorul de teatru Sandu Eliad,
primul ei protector şi cel care avea să o introducă în lumea literar-artistică
a oraşului. În luna mai 1934 se angajează la Teatrul „Cărăbuș”, condus de
Constantin Tănase, şi este distribuită într-un grup vocal în spectacolul de
revistă Cărăbuş-Expres, condus de N. Kirițescu, unde a debutat la 2 iunie, în
acelaşi an. La Cărăbuş, maestrul Constantin Tănase îi alege drept nume de scenă
Mary Atanasiu sau Elise Lamé. Aici a fost descoperită de folcloristul Harry
Brauner, care a i-a anticipat imensul talent şi i-a pregătit, cu atenţie,
lansarea.
În toamna
anului 1934 este prezentată lui Constantin Brăiloiu, care-i recunoaşte marele
talent şi care îi sugerează să se inspire, pentru repertoriu, din Arhiva de
folclor pe care acesta o înfiinţase. În acelaşi an dramaturgul Tudor Muşatescu
o recomandă unui bun prieten care deţinea o „fabrică de discuri” - „Lifa
Record” -, unde imprimă Romanţa Mansardei, autor Nelu Mânzatu (Nello Manzatti),
iar graţie vocii de excepţie a Mariei Tănase amicul lui Muşatescu scapă de
faliment, iar „Mansarda” devine şlagăr. Au urmat, apoi, noi înregistrări la
reprezentanţele bucureştene ale studiourilor „Tomis” şi „Columbia” din Viena.
În anul
1935, a urmat Conservatorul Regal de Muzică şi Artă Dramatică, avându-l ca
profesor pe Ion Manolescu împreună cu care juca pe scena Teatrului Municipal.
În anul 1936 imprimă cântecele populare „Cine iubește și lasă” și „M-am jurat
de mii de ori”, în acompaniamentul tarafului „Costică Vraciu” din Gorj, sub
supravegherea etnomuzicologilor Constantin Brăiloiu și Harry Brauner, la Casa
de discuri „Columbia”.
Duminică, 20
februarie 1938, are loc debutul radiofonic al Mariei Tănase, în cadrul
emisiunii „Ora satului”, fiind acompaniată de taraful condus de violonistul Ion
Matache din Argeș, alcătuit din doi violoniști, un basist, un țambalist, un
contrabas și un cobzar. La ora 15:00, crainicul postului Radio Bucureşt
anunţă: „În continuarea programului nostru de la ora satului, vă rugăm
să ascultaţi patru cântece populare interpretate de tânăra cântăreaţă Maria
Tănase acompaniată de taraful Ion Matache”. Maria a cerut să fie
ascultată: „Dacă vă place, vă rog să-mi daţi voie să cânt şi eu”… şi a
cântat, „pe viu” un program de cântece românești precum „M-am jurat de mii de
ori”, „Șapte săptămâni din post”, „Ce-i mai dulce ca alvița”, „Cine iubește și
lasă”, „Geaba mă mai duc acasă”, „Mărie și Mărioară”, „Țigăneasca”, „Când o fi
la moartea mea”.
Compozitorul
Theodor Rogalski, aflându-se printre ascultători, a comentat astfel
evenimentul: „Ne aflăm în faţa unui fenomen! N-am auzit până azi niciun
cântăreţ izbutind să interpreteze cu asemenea talent şi originalitate cântecul
nostru popular, păstrând nealterată autenticitatea versului şi melodiei.
Trebuie să vă mărturisesc că eu am auzit câteva imprimări pe disc ale acestei
cântăreţe şi le-am apreciat în mod deosebit; dar expresia pe viu a cântecelor,
interpretate acum la microfon, produc o emoţie artistică de-a dreptul
uluitoare”.
Debutul
radiofonic al Mariei Tănase a fost deosebit de apreciat în cronicile muzicale
ale vremii, iar auditoriul radiofonic a fost realmente impresionat de talentul
artistei. Iată ce scria revista Radio-Adevărul despre debutul Mariei la
radio: „Tânăra cântăreaţă care e una din cele mai izbutite talente ale
promoţiilor mai noi aduce pe lângă apreciate însuşiri vocale şi o preocupare de
noutate întru totul lăudabilă: studiul temelor folclorice, valorificarea
melodiilor populare pe care nu le disează ci le cântă, păstrându-le nealterată
frumuseţea originală. Solista creează astfel şi pune în valoare melodia
poporană autentică şi cu deosebire cântecul autentic, terenuri încă
necunoscute, neînţelese sau degradate de obişnuiţii noştri diseuri”.
După
momentul debutului, Maria Tănase a continuat să fie programată aproape săptămânal
la postul public de radio, la fiecare emisiune fiind acompaniată de două, trei
şi chiar patru tarafuri, interpretând piese muzicale folclorice din toate
regiunile ţării. În acelaşi an, la 17 august, artista susţine un recital la
încheierea cursurilor de vară ale Universității populare de la Vălenii de Munte
- la jubileul de 30 de ani -, unde prestaţia sa artistică de excepţie îl
determină pe istoricul Nicolae Iorga să o numească „Pasărea măiastră”. În
acelaşi an, primeşte un contract cu faimosul restaurant „Luxandra”, unde
seară de seară interpretează melodii populare, cu diferite formaţii de lăutari,
inclusiv cu ansamblul condus de violonistul şi dirijorul Petrică Moţoi.
Şi fiindcă
am ajuns la subiectul colaborărilor cu restaurante celebre, să amintim că în
anii ’30-’40, ea cânta, pe onorarii uneori colosale, în cârciumi celebre,
precum „Café Wilson”, „Capşa”, „Luther”, „Parcul ARO”, „Continental”,
„Hanul lui Manuc”, „Neptun” - locul preferat al unor celebrităţi ale lumii
literare precum Liviu Rebreanu, Ion Minulescu, Camil Petrescu, Ion Pillat, care
o ascultau cu o nepreţuită bucurie. Însă şi în viaţa extra-artistitică, Maria
Tănase frecventa astfel de locuri, mai ales „Capşa”, unde se întâlnea cu
prietenii şi unde gusta din bucatele preferate - mâncăruri una şi una -, şi
unde gusta cu plăcere din vinul de calitate al casei. Şi tot în 1938 este
angajată la Teatrul „Alhambra”, condus de Nicolae Vlădoianu, iar în septembrie
lansează, în spectacolul „Constelația Alhambrei”, cântecele de mare succes „Mi-am
pus busuioc în păr” şi „Habar n-ai tu”, compuse de Ion Vasilescu, care la
scurtă vreme aveau să fie imprimate la „Columbia”. Tot în spectacolele de
revistă ale Tetrului Alhambra, Maria Tănase interpretează melodii din
repertoriul francez, spaniol, sau negro spirituals.
Harry Brauner a găsit un diamant
neșlefuit, Tănase o dă afară!
La 17 ani se
bagă cu simbrie la „Bufet de 7 lei”, unde Sandu Eliad, regizor la Teatrul
Evreiesc „Barașeum”, prinde drag de ea. Un deceniu de iubire. Eliad o scoate
din mahala și-o duce-n lumea bună a Bucureștilor. I-o prezintă lui Harry
Brauner, șmecher mare, tip cu ștaif, etnomuzicolog. Maria Tănase îi cântă
acestuia natural, normal, ca la ea-n Cărămidari. Omul e lăsat mască. Trimite
vorbă lui Titi Brăiloiu, directorul Arhivelor de Folclor. Îi zice că a găsit un
diamant neșlefuit. E povățuită să meargă să culeagă cântece din satele
românești. De la Brașov fură, în 1929, „Cine iubește și lasă”, viitorul său
portstindard. În mai 1934, merge la Teatrul „Cărăbuș”, patronat de nemuritorul
Constantin Tănase. Acesta îi schimbă numele în Elise Lamé, apoi în Mary
Atanasiu și o obligă să se costumeze sexy. Refuză. „Fato, nu merg doi Tănase pe
afiș”, îi aruncă patriarhul locului. „Coane Costică, om vedea!”, scoate ea
baioneta. Peste doi ani, primea 2.000 de lei pe seară pentru a cânta, două ore,
la un restaurant vis-a-vis de ”Cărăbuș”.Maria Tănase a înregistrat melodii din
1934 până în 1963.
Imprimă
„Mansarda”, romanță de Nello Manzatti, la casa de discuri „Lifa Record”. Apoi
trage și „Nuntă țigănească”, întâiul album. În vara lui 1937 e în studio, la
„Columbia”. Pune pe vinil ”Cine iubește și lasă”, ”M-am jurat de mii de ori”.
Titi Brăiloiu îi aduce taraf de oacheși, oamenii lui Costică Vraciu, din Gorj.
Pe 28 februarie 1938 se ferchezuiește, deși e doar debutul radiofonic. Merge la
emisiunea „Ora satului”, cu taraful lui Neluțu Matache din Argeș. Doi
violoniști, un contrabasist, un țambalist și un cobzar. Cântă atât de bine,
încat, de atunci până în ziua de azi, Radio România îi programează, săptămânal,
melodii!!! Miezul de an o găsește la ”Luxandra”, stabiliment de lux, cu oamenii
lui Petrică Moțoi. Nu uită
de unde a plecat, deși merge braț la braț cu succesul. Iubește să cânte la crâșmă. Azi e la „Scăricica”, mâine o vezi la „Neptun”, la „Parcul Aro”, sâmbătă e la „Wilson”, apoi la „Continental”. Duminica o apucă la „Prispa-naltă”, din Piața Obor. La spectacolele de la sate le zice fără microfon. Pentru că e zăpușeală, storci apă din cămeșoaiele orchestrei. Își suflecă mânecile și le spală. La București, la cumpăna dintre ani, leagă...14 restaurante, pentru a-i mulțumi pe toți. La îngemănarea nopții cu zorile e la „Capșa”, deși afară troienește. „După o noapte fosforescentă, găsește clientela cam deteriorată, în cămăși și fără cravată”. Refuză să cânte, cerând ținuta de rigoare: „Toată lumea la punct, haină și cravată!”, zice, apoi dă drumul la tril, își amintea impresarul ei, Gaby Michailescu.
Spectacolele Mariei Tănase erau
adevărate zile de sărbătoare în satele și orașele României, pe acolo pe unde
trecea
Pe 17 august
1938 cântă la încheierea cursurilor de vară ale Universității populare de la
Vălenii de Munte, unde marele Nicolae Iorga o botează „Pasărea măiastră”.
Toamna o găsește la Teatrul „Alhambra”, al lui Nicolae Vlădoianu. Pe 16 aprilie
1939 pleacă la Expoziția Universală de la New York. Cântă alături de orchestra
lui Grigoraș Dinicu, iar Fănică Luca rupe în două al său nai. Se cunoaște bine
cu George Enescu și mai mult decât bine cu Constantin Brâncuși... S-au iubit
puternic, s-au despărțit „cu invective din partea neichii Costache”. Între
astru și vârful de munte să tot fi fost vreo 36 de ani... Brâncuși o certa
mereu: o dojenea: „Nu-ți mai irosi vocea de aur prin cârciumi!”, dar o şi
elogia: „Când te ascult cum le zici, Mărie, aș fi în stare să dăltuiesc
pentru fiecare cântec de-al nostru o Pasăre Măiastră!...Am colindat toată
lumea, mă cunoaște tot pământul prin ce m-am priceput să fac, dar când aud
cântecele noastre, mă apucă un dor de țară, de oltenii tăi și-ai mei, de apa
tânguitoare a Jiului, de satul meu” (Constantin Brâncuși către Maria Tănase).
La
întoarcerea în țară debutează în cinematografie, chiar dacă nu are un rol. „Se
aprind făcliile” este o adaptare după nuvela omonimă a lui Nicolae Porsenna, cu
George Vraca ori Emil Botta. Maria Tănase cântă, este filmată, dar nu apare pe
pelicula din 1939. Abia în 1942, N. Porsenna adaugă secvența respectivă.
Debutul „adevărat” va avea loc în 1957, în „Ciulinii Bărăganului”, întâia
peliculă și pentru... Florin Piersic. Spre sfârșitul lui 1940, Garda de Fier îi
interzice să mai apară public. Din ordinul Ministerului Propagandei se produce
un gest incalificabil: toate discurile de patefon existente cu Maria Tănase în
arhiva Radiodifuziunii, precum și matrițele acestora de la casa de discuri
„Columbia” sunt distruse, sub pretextul că melodiile distorsionau folclorul
românesc autentic! În realitate, era vorba despre cercul de prieteni al
artistei, cu Harry Brauner, cu Sandu Eliad... Ultimul concert dinaintea
cenzurii e pe 20 octombrie 1940, la Teatrul Municipal „Maior Gheorghe Pastia”
din Focşani. E condamnată, câteva luni, la arest la domiciliu. E atât de supărată,
încât părăsește apartamentul somptuos, pentru a se muta în mahalaua
Cărămidarilor, cea a copilăriei. Apropiații spun că nici măcar nu iese din casă
spre a-și cumpăra pâine. Dar vremurile se schimbă și din ziarul „Timpul”,
numărul 1356 din 16 februarie 1941, aflăm că Maria Tănase e, din nou, în
programul radiofonic. „Pasărea măiastră” primise aprobarea să cânte.
Pleacă în
Turcia, în turneu. La revenire, adună crema teatrului și muzicii din București
cu care merge în fața răniților de război. Se bagă-n spionaj, iubindu-se cu
francezul Maurice Négre, agentul Biroului 2 din Hexagon. Numele său începe să
apară în dosarele Siguranței Statului. Gurile rele spun că ar fi avut o relație
și cu Eugen Cristescu, șeful Serviciului Special de Informații (S.S.I.), dar
dacă nu ai urcat pe Moldoveanu, poți critica Everestul? Un spion britanic o
curtează atât de tare, încât îi propune să se stabilească, amândoi, în Turcia.
Vremurile se schimbă. În 1952 este soluicitată să profeseze la Școala
medie de muzică nr. 1 din București. Acceptă, pentru că este vorba despre o
catedră de cânt popular, nou creată. Le are eleve, printre altele, pe Natalia
Șerbănescu, pe Ileana Constantinescu, pe Victoria Darvari. După o pauză
discografică de 11 ani, imprimă, din nou, la Radio, dar și la „Electrecord”. E
când protejată, când hulită. Primește Premiul de Stat (1955), apoi e unsă
Artist Emerit (1957). Pe Gheorghe Gheorghiu-Dej îl irită extravaganțele ei,
dar, pentru că e consumator de folclor, o primește cu brațele deschise și îi
spune: „Maria noastră!”.
Michailescu
istorisește cum că într-o seară, la „Capșa”, Maria Tănase a zărit o balerină.
Era clar că e amărâtă, era clar că nu mâncase nimic. A chemat-o la ea acasă și
i-a spus: „Alege-ți trei rochii, sunt ale tale!” După un turneu în Bulgaria, a
lăsat toți banii translatoarei. Primea tone de flori. O chema pe Marița, i le
dona ei, femeia le vindea. La Belgrad, după un concert imens, i-a făcut cadou
costumul ei național Iovancăi Broz Tito, soția liderului iugoslav. Uneori
intervenea la partid pentru nevoiașii care aveau nevoie de medicamente, de o
casă, de o bursă de student. Obișnuia să intre în localurile modeste, să-și
ochească foști prieteni și să le achite consumația, fără ca ei să știe!
„Fărămiță, ai acordeonul spart, mă,
de ce mă trage așa, un curent?”
Fuma enorm.
De fapt, nu fuma, „suda”. Și americane, „Pall Mall”, și Mărășești, de-ale
noastre. Prin 1951 se găsește cu un alt imens, Fărămiță Lambru. Tânărul are 24
de ani, trage după el un imens pian de burtă.
- Săru’
mâna, doamnă!”, zice.
- Mă, știi
„Astă iarnă era iarnă”?
- Păi se
poate?
- Bagă!
Și Fărămiță
încinge acordeonul, chiar acolo, pe holul teatrului. Are un ”Hohner” de 48 de
bași. Femeile de serviciu, plasatoarele, mașiniștii, toată lumea se adună ca la
urs. Concert ad-hoc.
- Fărămiță,
abanosule, ești bun, te iau! Auzi, mă, dar ai burduful spart, ce naiba, că m-a
tras un curent, așa...?, îl șicanează pe acordeonistul cu care va cânta până la
moarte. Și, da, „Hohner”-ul avea burduful nițeluș ciupit...
Ambasadorul
României la Berlin, Radu Crutzescu, îi face curte. N-are vreme. Ben Smith, un
magnat al aluminiului, vine cu inelul de logodnă. Degeaba. Ajunge să-l cunoască
pe Clery Sachelarie, boier scăpătat și patron la locanta „Wilson”, unde ea
cânta de ani de zile. „E drept că se născuse bogat, dar, când s-au găsit, era
complet lefter”, scrie Gaby Michailescu, cel care nu l-a înghițit
niciodată pe Clery. „A devenit din mare moșier bărbatul Mariei Tănase”. Chiar
dacă nu-i va fi fidelă, Sachelarie va rămâne soțul ei din decembrie 1950, de la
căsătorie, până la finalul vieții.
În 1956
imprimă, la „Electrecord”, patru cântece populare românești traduse și adaptate
în franceză. Joacă în filme, în piese de teatru, în scurt-metraje. Repertoriul
său e imens. Cântă din toate zonele României, din toate categoriile: doine,
orații de nuntă, cântece de leagăn, hore, sârbe, învârtite, jienești, de
dragoste, de petrecere, lăutărești, bocete. În primăvara lui 1963, când n-a
adunat, încă, 50 de ani, i se face rău. E a patra zi a unui turneu prin Târgu-Jiu.
Merge la spital. Îi zice doctorului să-i spună direct, să nu umble cu
fofârlica: cancer la plămâni, fază avansată. Refuză spitalizarea. Spune că va
termina de cântat aici, apoi o roagă pe Mia Braia, sora Ioanei Radu, să o
înlocuiască. Rămâne pe scenă încă două săptămâni.
1.000.000 de oameni au condus-o pe
ultimul drum! Bucureștiul a fost blocat o zi întreagă!
Pe 2 mai
ajunge acasă, la București. Apucă o foaie și așterne câteva rânduri pentru
Sachelarie: „Îți scriu acum, tătuță, scrisoarea cea mai adevărată
pe care am crezut vreodată că am s-o pot scrie. Te rog să mă ierți de tot, dacă
poți, de tot ce ți-am putut pricinui. Caută-mă, caută mângâierile mele. Ele
n-au murit și niciodată să nu le socotești moarte. Caută-mi ochii. Ei nu te-au
mințit niciodată. Caută-mi sufletul. Căci, dezlipit de carne, nu te va uita
niciodată. Prinde-mi din aer vorbele, căci nimeni nu le va recunoaște.
Culege-mi visele, pe care le-am croit lângă tine, și împarte-le oamenilor, căci
au fost curate și rare. Te voi aștepta, tătuță, oricât ți-o place ție să
trăiești. Voi găsi atâtea flori pe-acolo că nu știu dacă-mi va ajunge timpul,
până vei veni, să ți le cos, să fie cum am visat să-ți fie viața. Eu am să
plec, și-ți mulțumesc pentru viața noastră. [...] Iar vouă, cele 49 de frunze
verzi de primăvară și galbene în toamnă, pe care mi-am plimbat anii, vă las
câte o lacrimă de emoție: Adio, frunză verde, frunză galbenă, tu mă saltă, tu
mă leagănă...”. Prima ei melodie. Cercul urma a se închide. Dacă tu,
iubite cititorule, cunoști o despărțire mai frumoasă...
A plecat pe
22 iunie 1963. „Pasărea măiastră” a lăsat un testament: „După moarte, corpul
nescăldat, numai șters cu alcool să fie la dispoziție medicilor dacă vor
considera că este cazul să se folosească de el la autopsie. Una dintre cele
două cămăși albe de mătase pe care le am în dulap să fie puse pe sub rochia de
pichet albă ce se găsește la spital și care se butonează în spate. Pe cap,
să-mi pună pichetul de colțar alb, iar, în picioare, ciorapi albi scurți. […]
Dacă se va putea și nu va fi greu aș vrea ca pe un drum secetos și dornic de
apă să se facă o fântână”...
Pentru prima
dată în istorie, a fost permisă transmiterea de imagini de la o înmormântare,
la tv. şi conform martorilor, pe ultimul drum, către „Bellu”, a
fost condusă de peste un milion de bucureșteni. Astăzi,
locul său de odihnă nu arată prea bine. Cât despre fântână, a existat o
propunere, în „Parcul Tineretului”, pe locul fostei mahalale a
Cărămidarilor, de unde Maria își luase zborul. Dar, la 57 de ani de la plecarea
sa, havuzul tot n-a apărut la loc secetos[2].
Foto
Maria Tănase - Pinterest[3]
Aranjament
foto - I.M.
---------------------------------------
[1] Radio
România Cultural - https://radioromaniacultural.ro/portret-maria-tanase-un-fenomen-unic-in-muzica-romaneasca-debutul-la-radio-si-dragostea-pentru-brancusi-repere-ale-unei-existente-fascinante/ -
22 iunie 2020
[2] Cătălin
Oprişan - https://www.ferratum.ro/maria-tanase-pasarea-maiastra-muzica-totul - Surse: „Adevărul”, „Maria
cea fără de moarte”, „Filmat în România”
[3]
foto https://ro.pinterest.com/pin/541909767640535840/
https://www.art-emis.ro/personalitati/maria-tanase-pasarea-maiastra-a-muzicii-romanesti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu