Festivalul Enescu 2020 online
De vorbă cu trei muzicieni: Liviu Marinescu, Nina
Munteanu si Daniel Robert Gherasim
de Ileana Costea
“Ne-am descoperit fragili,
deși ne credeam puternici, atât de fragili. Ce era
nu mai este, simplul e complicat, frica a înlocuit firescul.
Invizibil, răul e peste
tot. Acum ne descoperim puterea deși ne simțim fragili. Atâta
putere ne e greu să credem. Putere înseamnă să ne reinventăm alegând viața și frumusețea.Viața merge
înainte mai frumos când
muzica nu se oprește. ..”
Din cuvintele spotului Youtube al Concursului Enescu
2020
George Enescu, pianist si
compositor. Surcsa: Wikipedia.ro
https://www.youtube.com/watch?v=OhZzibjGOHI
Enescu - Caprice Roumain for Violin and Orchestra. Mar
14, 2012
Trăind la Paris și țînându-se de o parte de comunismul din
țară, Enescu, compozitor și violinist, s-a făcut
cunoscut în special în
Europa de Vest. Este cântat uneori și la
stațiile de radio de muzică clasică din SUA.
În 1958, trei ani după
moartea maestrului, guvernul României a hotărât să inițieze un festival
cu numele acestuia. Festivalul "George Enescu" a devenit un eveniment
muzical românesc de prestigiu internațional. El
este cel mai important
eveniment cultural internațional organizat în România.
Concursul are patru secții – vioară, violoncel,
pian și compoziție – și se situează în top cinci
la nivel mondial în peisajul competițiilor de muzică clasică.
Iată pe
scurt istoria festivalului așa cum apare ea în Wikipedia: “La început, festivalul s-a ținut din trei în trei ani. În anii '80, festivalul și-a pierdut din strălucire, după
ediția din 1979 având loc neregulat. A fost reluat după Revoluția din 1989 (prima dată în 1991), iar prin
Hotărârea de Guvern nr. 258 din 13 martie 2002
privind organizarea
din doi în doi ani, la București, a Festivalului
Internațional "George Enescu", s-a stabilit actuala ritmicitate a festivalului.
De-a lungul anilor, la festivalul organizat
la Ateneul Român și la Sala Radio, au participat orchestre și muzicieni
de mare prestigiu, precum
Filarmonica din Viena, dirijată de Herbert von Karajan, Filarmonica din Stockholm,
dirijată de Sergiu Celibidache și Filarmonica din Londra, dirijată de Sir John Barbirolli. Alte personalități muzicale
mondiale care au participat
de-a lungul anilor la festival au fost Joseph Palnciek, Claudio Arrau, Arthur Rubinstein,
David Oistrah, Kurt Masur, Boris Berezovski, Antonio Menses, Jose Van Dam, Lawrence Foster. Printre personalitățile din România au
fost Elena Cernei, David Ohanesian,
Nicolae Herlea, Dan Iordăchescu,
Ionel Pantea, Ludovic Spiess, Viorica Cortez, Eugenia Moldoveanu,
Elena Simionescu, Radu Lupu, Dan Grigore, Ion Kolenberg și alții.”
Dirijorul Paavo Järvi pe scena Sălii Palatului din București, în cadrul ediției 2013 a Festivalului Enescu. Sursa : Wikipedia.ro
Festivalul a stârnit în trecut controverse,
dat fiind costurile
uriașe pe care
le implică. Au fost aduse la București orchestre
întregi pe banii
guvernului român. Un lucru pe care nici o metropolă din vest nu
și-l poate permite. Și
sigur se poate spune că banii ar fi putut
fi mai bine folosiți
pentru muzicienii din România, piane mai bune,
sponsorizare de participări în străinătate și pentru construirea unei săli de concert nouă,
modernă, încăpătoare.
Ateneul este o bijuterie, are acustică bună dar nu e suficient de încăpător (aprox. 800 locuri) pentru un eveniment care
atrage mii de spectatori. Sala Palatului a fost construită
și gândită ca o sala de congrese,
nu de concerte. E încăpătoare dar are acustică nepotrivită.
Iar Sala Radio, cu spațiu mare și acustică bună are locație proastă într-un cartier vechi, neatrăgător.
Și s-a mai scris și
despre publicul care își poate permite să plătească biletele la festival. Un public bogat, care nu e cunoscător de muzică
spre a o aprecia, ci care își dorește doar să fie văzut că participă la evenimente
de înalt nivel cultural.
Ateneul roman, București. Sursa:
Wikipedia.ro
Sala Radio, București Sursa
Wikipedia.ro
Sala Palatului, București Sursa
Wikipedia
Dar lăsând controversele la
o parte Festivalul George Enescu este unic în Europa, sau chiar în lume, prin calitatea artistică a muzicienilor ce performează, prin numărul
larg de participanți la concurs și de spectatori. Festivalul “este un brand românesc prin care ne
păstrăm identitatea națională”
(Bianca Ionescu, soprană, Conversații despre frumusețe
în viață, 2020).
Anul acesta, în plină pandemie, Festivalul Internaţional George Enescu
2020 s-a reinventat. Evenimentul s-a reorganizat în format online, din cauza virusului
Covid-19. Concertul
de deschidere a avut loc în frumoasa sală a Ateneului din București, goală, fără spectatori. Prima fază, cu primele două etape ale concursului, s-a
ținut online între 29 august și 20 septembrie,
urmând ca faza
a doua, etapa
semifinală și
finală, să aibă loc în mai 2021 la București.
Este pentru prima dată în istoria Concursului Enescu când programul
are loc online. Primele două etape ale secțiunilor au fost organizate online, pentru
a putea derula
competiția, în ciuda pandemiei. Și totul s-a conceput cu oferirea de interacție a publicului cu muzicienii. Platforma online a asigurat trei butoane cu ajutorul
cărora spectatorii puteau aplauda virtual, alegându-și intensitatea și forma
reacției, permițându-le și să scrie mesaje tinerilor
muzicieni, spunându-le impresiile. Înregistrările
au fost făcute disponibile online pe website-ul
concursului. Accesul la tot conținutul online al
concursului din această perioadă a fost gratuit
ceea ce a permis oricui și-a dorit să asculte programul
s-o poată face. Iată
deci și un aspect pozitiv al acestei complicate situații
de pandemie, căci așa
s-a eliminat problema ne-mai-găsitului de bilete și
a costului lor prohibitiv pentru mulți.
Prin tradiție, la Festivalul
Enescu cei ce performează la concertul de deschidere ca și celelalte recitaluri sunt
în majoritate foști
laureați ai concuruslui
Enescu sau membrii ai juriului diverselor competiții. În 2020
din România au
performat: Alexandru Ștefan Murariu (laureat compoziție,
2018), Dan Dediu (compoziție1991), Valentin Răduțiu (violoncel, 2016), Mihaela
Martin, membră în juriu, secția vioara). Președinții juriilor au fost toți laureați
ai concursului Enescu. S-a făcut inițial o preselecție în iunie 2020 la care s-au
ales 272 de tineri muzicieni, din care au participat la Concursul online 205, reprezentând 39 de țări. 184 au
concurat la cele trei instrumente: vioară (66); violoncel (54); pian (64), iar 21
au participat la secțiunea Compoziție, cu 26 de lucrări. Vârsta concurenților a
fost între 14 și 33 de ani.
https://www.youtube.com/watch?v=pEBCFqrCO6I
Concertulde deschidere a
Concursului Internațional George Enescu 2020. Sep. 3, 2020
Pe 20 septembrie 2020 s-a încheiat faza de desfășurare online,
a concursului Enescu și s-au știut toți câștigătorii fazei a doua care vor merge
mai departe la semifinalele din mai 2021, anunțați de președinții secțiilor respective.
Este vorba de 23 de tineri muzicieni reprezentând 13 țări. Îi menționez numai pe
cei din România: secția pian 8 (Adela Liculescu), secția violoncel 7 (Ștefan
Cazacu), secția vioară 8 (Valentin Șerban), și secția compoziție 3. Un
lucru interesant, de semnalat în anul acesta este că printre cei ce vor merge mai
departe la semifinala de violoncel se află un muzician de numai 14 ani, cel mai
tânăr participant din istoria festivalului.
Linkurile
inregistrarilor din Etapa I si II, pe secțiuni :
https://www.festivalenescu.ro/concurs/violoncel/etapa-1-violoncel/
https://www.festivalenescu.ro/concurs/violoncel/etapa-2-violoncel/
Din România merge la Faza Ștefan Cazacu:
https://www.festivalenescu.ro/2020/concurenti-violoncel/stefan-cazacu/
Cel mai tanar participant (14 ani), JaeMin Han,
Coreea de Sud
https://www.festivalenescu.ro/2020/concurenti-violoncel/jaemin-han/
https://www.festivalenescu.ro/concurs/vioara/etapa-1-vioara/
https://www.festivalenescu.ro/concurs/vioara/etapa-2-vioara/
Din România merge la Faza II alentin Serban :
https://www.festivalenescu.ro/2020/concurenti-vioara/valentin-serban/
https://www.festivalenescu.ro/concurs/pian/etapa-1-pian/
https://www.festivalenescu.ro/concurs/pian/etapa-2-pian/
Din
Români merge la Faza Adela Liculescu :
https://www.festivalenescu.ro/2020/concurenti-pian/adela-liculescu/
Peste
41.000 de vizitatori au urmărit faza online a Concursului George Enescu 2020, dintr-un
total de circa 71.000
de vizualizări înregistrate în perioada festivalului. Iată deci o vizionare foarte
largă. Iubitorii muzicii clasice pot revedea Concertul de Gală, înregistrările concurenților
din primele două etape ale celor trei secțiuni, precum și alte evenimente înregistrate
din cadrul concursului (conferințe de presă, anunțarea rezultatelor de către președinții
juriilor, spotul campaniei și altele) pe website-ul Concursului.
Mie personal succesul acestui
Festival Enescu reinventat și derulat online, ca și explozia folosirii ZOOM-ului
pe tot globul impus de necesitatea ținerii “distanței sociale”, vine ca o confirmare
a convingerii mele despre potențialului internetului pentru comunicare la distanță,
conferințe și evenimente culturale. Idee pe care am propovăduit-o de câțiva ani
încoace la congresele Academiei Româno-Americane de Arte și Științe (ARA): întâi
prin folosirea Skype-ului (la Frascati, Italia în 2015, la Montreal în 2016 și la
Sinaia în 2017) și apoi a ZOOM-ului la congresul ARA 43 de la Universitatea
Californiană din Los Angeles (UCLA) în 2019. Congres care a inclus o zi de conferințe
web pe ZOOM și un concert pre-înregistrat pe video cu performanțe ale elevilor și
tinerilor muzicieni din Iași (organizat de Prof. Dr. Nina Munteanu și filmat cu
pasiune și talent de cameraman-ul Prof. Asociat Dr. Alexandru Vlahovici). Congresul
ARA 43 a cerut participanților de la distanță prezentări pre-înregistrate, iar
prezentările făcute în ziua conferinței în sală la UCLA au putut fi urmăite
“live” de departe prin ZOOM, au fost filmate și puse pe Internet. Astfel
materialul conferinței va rămâne pentru a putea fi vizionat, ca și în cazul
Festivalului Enescu 2020, de cei care nu au putut participa în persoană în
zilele evenimentului.
https://ileanacostea.wixsite.com/mymainsite/ara43
Congresul ARA43
https://ileanacostea.wixsite.com/mymainsite/concert
Concertul digital de la
ARA 43
O interesantă inițiativa a Festivalului Enescu 2020 a fost
programul de “provocare” a mai multor oameni din diverse domenii de cultură și artă,
în a își spune părerea despre “Salvarea frumuseții în viață”. Se pot viziona online
youtuburi cu cele spuse de fiecare. Printre ei ii voi menționa doar pe cei doi pe
care am avut ocazia să-i cunosc personal: dramaturgul Matei Vișnec (cu ocazia piesei
lui Mașina Tulburătoare a lui Cehov pusă în scenă de regizorul Florinel Faturescu,
despre care am scris un articol în 2005) și criticul de cinema Irina Margareta Nistor
(cu ocazia vizitei ei la Los Angeles în 2017), invitată de
societatea românească comunitară Viitorul Român, și căreia i-am luat un interviu
publicat în diverse ziare și reviste).
https://www.youtube.com/channel/UCVbUaNmfs0ezMqy62sJblRQ
Diverse video-uri de la Festival si
cu conversatii cu oameni de cultur ă, despre rumusetea vieții
Ce mi-au spus trei muzicieni:
“Festivalul Enescu este un
eveniment frumos și de o amploare unică în Europa, ba chiar în lume. În cadrul festivalului
din 2009 s-a cântat și compoziția mea pentru muzică de cameră, A-gain. Este
o piesă care ilustrează impactul repetiției formei muzicale (diverse motive, fraze,
și uneori întregi părți) ce se găsesc din-nou-din nou (“again, again”) creând o
stare de “déjà vu ”.
Liviu
Marinescu, profesor de compoziție la California State University, Northridge din
zona Los Angeles-ului, compozitor
Liviu Marinescu
Sursa :Un interviu luat de Nimbus Ensemble in
2008
« Concursul George Enescu
desfășurat la București este un concurs de mare prestanța unde participă anual sute
de concurenți la diferite specialități precum vioara, violoncel, pian, compoziție.
Juriul la secția vioara este unul de mare anvergură format din oameni de valoare
printre care, anul acesta, Mihaela Martin și Remus Azoiței. Regulamentul este unul foarte bine structurat, concursul
fiind pe 4 etape, incluzând finala unde trebuie prezentat un concert integral al
unor anumiți compozitori precum Sibelius, Dvorjak, Brahms, Prokofiev, etc.
Nina Munteanu la Congresul ARA 42 Iasi. Sirsa : foto Ileana Costea
După părerea mea cel mai
bun concurent al concursului de anul acesta este Valentin Șerban, un bun violinist,
cu multe abilități tehnice și muzicale, ce simte muzica într-un mod frumos și plăcut
și o exprimă publicului într-o nuanță aparte. A ales un program foarte bun ce îl
avantajează și îi scoate în evidență tot ce poate mai bun”.
Nina
Munteanu, profesoră de vioară la Colegiul Național “Octav Băncilă” din Iași, violonistă
https://www.youtube.com/watch?time_continue=29&v=o83RA_hkm-0&feature=emb_logo
Valentin
Serban - Bartok - 6 Romanian Folk SongsNov 6, 2017
Daniel Robert Gherasim. Sursa Academia
Romano-Americana de Arte si Stiinte
ARA 43 Noiembrie 2019
“Consider că concursul Geoorge
Enescu este o rampă de lansare pentru muzicienii noii generații. Anul acesta am
observat o prestanță impecabilă a fiecărui concurent, plină de pasiune, cu un repertoriu
pe măsură, format din concerte, piese, sonate, și capricii dificile tehnic, dar
pline cu muzică care scoate în evidență fiecare latură a concurentului”.
Daniel
Robert Gherasim, 16 ani, clasa XII-a, elev la vioară în clasa Ninei Munteanu la Colegiul Național “Octav Băncilă”,
Iași, a două oară bursier al programului Tinere Talente, Fundația Pricipesa Margareta
a României.
În video-ul cu el din programul
“Salvarea Frumuseții în viață” Matei Vișnec, spune că frumusețea este un concept abstract, greu de definit,
“nici nu știm prea bine ce este frumusețea, dar ce știm este că fără ea viață
își pierde în mare măsură sensul”. Iar concursul George Enescu 2020 a mers dincolo
de muzică, inspirându-ne și provocându-ne să găsim puterea de a trece prin pandemie,
continuând să vedem și să gustăm din plin frumusețea vieții.
©2020 Autoarea reţine drepturile de copyright pentru
acest material.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu