Despre Marin Preda.
Marin Preda: Băiete,
ăştia vor să mă termine!
În vara
anului 1970, la recomandarea profesorilor Alexandru Piru şi Ion Rotaru, am luat
lucrarea de licenţă despre ,,Moromeţii” lui Marin Preda. Aveam avantajul că
stăteam aproape de Siliştea-Gumeşti, cunoşteam satul si locuitorii lui şi
puteam să-l consult şi pe Marin Preda. Lucrarea mea se numea ,,Realitate şi
fictiune în romanul Moromeţii”. Am stat câteva zile în satul Siliştea-Gumeşti
şi am luat legătura cu aproape toate personajele din roman de la Preda Oprescu,
fostul secretar al primăriei, care pe atunci era un bătrânel simpatic, până la
la Catrina Moromete (Joiţa Călăraşu, mama scriitorului), o bătrânică ţărancă,
care pe atunci stătea la fata ei, Ilinca.
Poate voi
vorbi odată despre acest lucru, acum însă vreau să vă spun altceva ce m-a
frapat la scriitor. După ce am alcătuit un album cu toate fotografiile eroilor
din ,,Moromeţii” m-am prezentat cu el la Marin Preda să văd ce impresie are el
despre personaje. Venise pe acasă să-şi viziteze rudele şi mai ales pe maică-sa
care era bătrână şi bolnavă. ,,Domnule Preda, i-am zis eu, poate o să vă mire,
am luat o lucrare...’’ ,,Aaaa, da ştiu, mi-a povestit Piru despre tine... Şi ce
vreai să scrii tu în acestă lucrare? Tu eşti din Râca de la fostul învăţător al
meu Crivăţ? Ce mai face? Mai bea, mă? La Râca veneam eu dupa cărţi pe la
neamurile mele. Stancu lu’ Diţă ce mai face?”După ce i-am dat eu toate
informaţiile cerute, i-am povestit intenţia mea de a face o radiografie a
personajelor, comparând realitatea personajelor din sat cu felul cum au fost
ele prezentate în roman. ,,Ar fi interesantă, monşer, dar ai grijă...” Priveşte
albumul printre ochelari şi se opreşte la maică-sa. ,,Nu puteai si tu s-o pui
să se îmbrace mai bine! Şi Ilinca tot îmbrobodită...” Am tăcut tot timpul,
urmărindu-l cu o curiozitate diabolică. ,,Ăsta cine e?” – fixează el ochii pe
un personaj. ,,Fostul dumneavoastră coleg de şcoală, acum e vânzător la MAT!”
,,Băă, da’ nu-l mai cunosc, s-a schimbat!” Aprinde o ţigară şi trage cu foc din
ea. Urmăreşte cu o curiozitate de copil toate fotografiile. Pe unii nu-i mai
cunoştea, îmbătrâniseră. Pe alţii îi căina. ,,Amărâţi mai sunt, parcă în roman
eu nu i-am văzut aşa!”
Timpul a trecut.
O lovitură
soseşte ca un trăsnet în anul 1980, într-o zi a lunii mai, pe 16, când am auzit
că Marin Preda a murit. Cum să moară Marin Preda? Moartea lui venea după
succesul extraordinar cu romanul ,,Cel mai iubit dintre pământeni”. După
această dată din doi în doi ani se ţinea un festival ,,Marin Preda” în Silişte,
la care am participat si eu. Se vorbea în surdină că moartea lui n-ar fi fost
naturală. Prima dată am aflat de la sora lui, Alboaica, că la moarte avea o
lovitură în cap pe care medicul legist i-o motivase prin căzătura din pat. Dar
paturile de la Mogoşoaia erau atât de joase, încât oricât ar fi căzut din pat,
nu putea să-i ramână un asemenea semn. El, imi spunea sora lui, de câte ori
venea pe acasă, le povestea că prevestea ceva, avea presentimentul morţii
iminente. ,,Mă urmăresc...” le spunea. ,,Cine?” – l-a întrebat ea. Şi el tăcea.
Nu i-a răspuns.
În ultimul
an al vieţii îşi petrecea timpul mai mult la Palatul Mogoşoaia. Aici avea o
camera a lui în care se simţea bine şi putea să scrie în linişte. Seara la
apusul soarelui, ieşea la plimbare prin parcul somptuos al Mogoşoaiei singur
sau în compania altor scriitori, cum erau Sânziana Pop, Cezar Ivănescu, Mihai
Ursachi etc. Cei care l-au cunoscut spun ca era un taciturn, rar îi scoteai
vorba din gura. El se confesa rar şi numai prin întrebări.
,,Serile
acelea erau adevărate academii de literatură, pe care prezenţa d-lui Preda le
transforma în regal.” – povesteşte Sânziana Pop. La Palatul Mogoşoaia, creaţia
Martei Bibescu, locul era pur si simplu un paradis natural, plin de arbori
seculari, de păşuni verzi şi flori în care castelana îşi pusese întreaga pasiune
,,Marin Preda era brutal în discuţii, dar numai cu cei pe care-i dispretuia,
adică majoritatea ,,creatorilor” aflaţi la vremea aceea în solda scriitorimii
care mişunau pe la Palat.” – zice tot Sânziana Pop. În colhozul literar al
Mogoşoaei erau multe figuri abjecte care i-ar fi putut face rău lui Marin
Preda. Oameni simpli din interiorul Palatului, nea Duminică si nea Răsărit,
îngrijitori, au declarat: Marin Preda ştia că o să moară. Se simţea urmărit, îi
era frică. Îşi baricada camera, plângea, ieşea noaptea gol pe culoarul pustiu,
strigând îngrozit: ,,Mă omoara, băiete, mă omoară!” A fost otrăvit, a fost
drogat? Soţia lui, Elena Preda: ,,Da, Marin avea o mulţime de spaime. Una din
ele era legată de friguri, de boala lui din copilărie. De pildă, îi era frică
să mai meargă la mare, pentru că acolo avusese ultima criză...” Avea permanente
atacuri de panică, din această cauză îl apropiase pe Mircea Dinescu ca prieten
să stea cu el mai mult. În ziua aceea fatidică Elena Preda a primit un telefon
de la el, era la editură: ,,Îmbracă-te trebuie să mergem la Mogoşoaia!” Femeia
i-a explicat că nu poate să lase copiii singuri, erau mici doar. ,,Dacă vin, îi
iau şi pe ei!” Marin Preda s-a supărat. A căutat bona să stea cu ei, dar n-a
găsit-o. Simţea nevoia să fie cu cineva, primea telefoane anonime în care era
ameninţat. ,,Trebuie să vii să stai cu mine!” Cine îl ameninţa? După aparitia
,,Delirului” a urmat o perioadă de hăituire. Chiar soţia lui, Elena Preda,
primea bilete de ameninţare pline de cuvinte obscene care erau semnate ,,Un
grup de legionari”. Miza acestor ameninţări era volumul al doilea al
,,Delirului”. La mare, Mircea Sântimbreanu, a venit la Elena şi a întrebat-o:
,,Ştiţi, a venit ambasadorul rus, Drozdenco, şi m-a întrebat ce are de gând să
scrie Marin Preda în volumul al doilea din ,,Delirul”... Spuneţi-i domnului
Preda să fie atent!” Dupăun timp, altădată în Bucureşti, seara, când a venit
Preda acasă: ,, Ha, ha, ha,să vezi ce-am mai făcut astăzi!...Ştii cine a venit
la mine, la birou?’ ,,Dacă nu spui, nu ştiu!” – i-a zis soţia. Zice:
,,Ambasadorul sovietic!” După o pauză:,, Cum să vina el să mă întrebe ce am de
gând să scriu mai departe în ,,Delirul”? ,,Ţi-a pus chiar el întrebarea asta?”
– l-a interogat soţia. ,,Da, m-a întrebat direct: Ce aveţi dumneavoastră de
gând să scrieţi în volumul al doilea din ,,Delirul”? Marin Preda a luat o poză
serioasă şi i-a zis: ,,Ia ascultă, de când veniţi voi să ne întrebaţi pe noi ce
scriem în ţara asta? Noi venim să vă întrebăm pe voi ce faceţi?... Cum îţi
permiţi dumneata să vii în biroul meu, la mine acasă, şi să mă întrebi aşa
ceva?” Scena aceasta Marin Preda o povestea prietenilor cu mândrie, dar în
sufletul lui se cuibărea neliniştea. Dupa aceasta scenă Preda a fost invitat în
URSS la un simpozion, dar a refuzat vizita. Îi era frică de o iradiere sau
altceva de genul ăsta. Altădată a primit un mesaj telefonic de tipul: ,,Te-ai
trezit şi tu să scrii cărţi curajoase. Ai grijă că te vom omorî pe tine şi pe
copiii tăi.” In 1979 a fost la un pas de moarte în urma unui accident de
circulatie stupid cu un tir ciudat, care a căutat să lovească intenţionat maşina scriitorului.
(Date culese din Revista As, AnulXX,
nr.938,1-8 octombrie 2010 – din relatările Elenei Preda, soţia scriitorului)
De aici şi până în ziua fatală n-a
fost decât un pas.
Marin Preda
a fost luat in vizorul securitătii după apariţia romanului "Delirul",
roman care readuce în actualitate profilul moral al mareşalului Antonescu.
Prezentarea conducatorului Romaniei din perioada celui de-al Doilea Razboi
Mondial intr-o lumină pozitivă a fost considerată la timpul respectiv o
încercare de reabilitare a celui care a ordonat Armatei Romane să treaca Prutul
pentru eliberarea Basarabiei străbune. Marin Preda avea in pregătire un alt
roman în care intentiona să arate cum au fost lichidate valorile neamului
nostru in obsedantul deceniu. In romanul "Cel mai iubit dintre
pamanteni" eroul principal pomeneste la un moment dat despre "era
ticalosilor". Notitele volumului al doilea din "Delirul",
impreuna cu o valiza plina cu documente care se aflau in fişetul lui personal
au disparut imediat dupa moartea scriitorului. Dupa unii investigatori ai
acestui caz, Marin Preda devenise deosebit de incomod atât pentru rusi, care nu
puteau uita infrangerile suferite in fata armatei române conduse de Antonescu
dincolo de Nistru, cât si pentru cuplul dictatorial din Romania, deoarece in
acest volum el face o subtilă aluzie la pretenţiile soţiei dictatorului de a se
afirma în viaţa politica a ţării. De remarcat similitudinea morţii lui Marin
Preda cu cea a actorului Amza Pelea, care a spus intr-unul din monologurile lui
care ne descreţeau frunţile, in contextul unei întamplări din orasul Băileşti:
"Leana lui Zăpăcitu din capul satului". "Zăpăcitu" era
porecla concetăteanului său pe nume Galiceanu, dar aceasta aluzie avea să o
plătească cu viaţa deoarece a fost dat pe mâna lui "Radu", adica
iradiat, cum obişnuia dictatorul să ceară securitatii lichidarea adversarilor
regimului, ai indezirabililor sau ai aşa zişilor trădători. Ne amintim de
asasinarea fotbalistului Dan Coe, a lui Cornel Chiriac, a istoricului Vlad
Georgescu care a primit urmatorul mesaj de amenintare: "daca il dai pe
Pacepa (Orizonturi rosii), vei muri", precum si a altor câtorva din
conducerea postului de radio "Europa Libera", a inginerului Gh.Ursu,
a lui Virgil Trofin, a lui Vasile Patilinet la Ankara, ca să dăm numai cateva
nume ale celor lichidaţi de organele de represiune aflate în slujba
dictatorului.
Marele
succes la public al lui Marin Preda nu putea să nu trezească sentimente de
invidie si in rândul unora dintre confraţii săi, atât inainte cât şi după
evenimentele din decembrie ‘89. Detractorii lui au incercat să minimalizeze
valoarea literara a operelor sale declarând că a fost un produs al regimului
comunist şi faptul ca a colaborat cu acest regim este impardonabil.
Să vedem
insa cum s-a desfasurat "colaborarea" lui cu regimul comunist si care
au fost relaţiile sale cu securitatea care primea note informative despre el
chiar si de la bunii lui prieteni sau de la unii colegi de breasla, care
figurau cu nume conspirative de informatori in documentele securitatii. In
Dosarul de Urmarire Informativa (DUI) a lui Marin Preda, Dosar care cuprindea 4
volume si era intitulat "Editorul", există o notă a securitatii datata
16 noiembrie 1972 in care se mentionează că "Marin Preda este lucrat de
organele noastre prin DUI pentru faptul că este cunoscut cu manifestari
negative cu privire la politica partidului şi statului nostru". Dupa
"Tezele din aprilie" prin care Nicolae Ceausescu anunţa inceputul aşa
zisei "revolutii culturale" dupa model chinezesc, securitatea a
inceput urmarirea tuturor plecarilor peste hotare ale scriitorilor, considerati
potenţiali duşmani ai "revolutiei culturale".
Se cunoaste
faptul ca Marin Preda era in evidenta securitatii incă din anul 1966. Toate
deplasările si intâlnirile lui erau urmărite de o armata de agenti care il
supravegheau in permanenta. In notele informative cu privire la convingerile
lui personale despre regimul de la putere, se mentiona: "declaratii
duşmanase la adresa orânduirii", "refuzul lui de a colabora la
organul CC al PCR Scânteia", precum si unele afirmatii cu privire la lipsa
de libertate a presei in Romania. Intr-una din aceste note se preciza că in anul
1965 Marin Preda fusese la Paris unde se intâlnise cu "transfugii faţă de
care a criticat regimul comunist din Romania". In luna ianuarie 1972 un
alt informator al securitatii care semna "Artur", scria că Marin
Preda se intâlnise la Paris cu Monica Lovinescu si cu alţi colaboratori ai
postului de radio "Europa Libera". In baza acestor note, cât si a
unui referat al securităţii in legătură cu "activitatea lui
duşmănoasă", convorbirile telefonice i-au fost interceptate prin montarea
la domiciliu a unui dispozitiv de ascultare, iar la sediul Editurii
"Cartea Romaneasca" s-au făcut dese perchezitii noaptea. Cat priveste
"colaborarea" lui cu regimul comunist, aceasta se poate stabili cu
uşurinta citind declaratia criticului literar Marin Mincu căruia nu i se publicau
lucrarile fiind acuzat ca in scrierile lui este prea de "dreapta".
Marin Preda, directorul Editurii l-a apărat insa punând la punct pe un
denigrator al acestuia printr-o injurătură neaoşe, publicandu-i apoi toate
lucrările. Iata cum il caracterizeaza Marin Mincu pe acest asa zis "produs
al proletcultismului": "Marin Preda era un om de o elevată nobleţe,
comportandu-se in orice imprejurare ca un adevarat aristocrat; el avea răbdarea
nobila să-i asculte pe toţi cei care i se adresau si să le răspundă cu francheţe
si naturaleţe. De asemeni el apreciaza "onestitatea intelectuală a lui
Preda si incapacitatea lui organica de a tolera minciuna si injustitia, de
orice fel ar fi fost acestea."
La răndul
lui, Nicolae Breban declara că Marin Preda i-a publicat romanul "Ingerul
de gips", deşi era ostracizat in ţară intrucat participase peste hotare la
manifestari anticomuniste.
Despre
organele de represiune care ţineau ţara sub teroare, eroul romanului "Cel
mai iubit dintre pamanteni" foloseste la adresa lor epitete precum
"duri", "cretini", "primitiv" (un colonel de
securitate), "demagog rudimentar" (un general), "analfabet periculos"
(un gardian pe care pâna la urmă l-a omorat de teama de a nu fi el ucis de
acesta) etc.
Puteau fi
trecute cu vederea aceste păreri infamante ale lui Marin Preda la adresa
baietilor cu petliţe albastre la veston? Conjunctura le era extrem de favorabila.
Aveau acordul cabinetului 2, deoarece soţia dictatorului fusese vizată direct
in aluzia referitoare la dorinta ei de implicare in viata politică, precum şi
sprijinul logistic al ruşilor care se simtiseră ofuscati la aparitia volumului
"Delirul". Cu câteva zile inaintea morţii lui, după cum declara
fratele sau, scriitorul a primit câteva ameninţări cu moartea si i-a
mărturisit, "sunt un om terminat", exact ca in cazul lui Vlad
Georgescu. Şi băieţii s-au ţinut de cuvânt, exact ca in cazul lui Vlad Georgescu
care a dat pe post "Orizonturile Rosii", carte care a dezvăluit
occidentului adevarata faţă a dictatorului roman. Pentru a demonstra că nu sunt
primitivi, i-au vârât un cearsaf in gura, sau i-au pus o perna pe fata,
"astupandu-i orificiile respiratorii", dupa cum reiese din raportul
intocmit de IML. Cea mai autorizata părere asupra morţii lui Marin Preda rămane
insa cea a medicului Şerban Milcoveanu, care, bazându-se pe declaraţiile unor
martori care l-au văzut pe Marin Preda imediat dupa moarte, este convins ca a
fost otravit cu cianura de potasiu, deoarece cadavrul lui nu avea culoarea
livida specifică tuturor cadavrelor, ci era de culoare "rubinie, de un
roşu deschis", culoare specifica a celor morţi in urma inhalării cianurei.
De aceeaşi părere este si fosta soţie a scriitorului, Elena Preda, care este
convinsă că soţul ei a fost otrăvit. Si Aurora Cornu, prima lui sotie, a
declarat intr-un interviu acordat la Paris Lucretiei Bârladeanu: "Dupa ce
am văzut fotografiile date de politie cu cadavrul lui Marin nu poţi să nu te
intrebi daca nu este vorba de un asasinat...”
În cartea
sa, "Cum a murit Marin Preda", scriitorul C. Turturică povesteşte cum
şi-a petrecut ultima zi din viaţă. Am să recapitulez şi eu. Era pe 15 mai 1980,
o zi splendidă de primăvară. Marin Preda jubila după succesul său cu "Cel
mai iubit dintre pământeni". În relaţii proaste cu soţia, de două
săptămâni nu mai dormea acasă ci în camera lui de la Mogoşoaia. Asaltat de
admiratori de toate felurile, Preda se închidea adesea în biroul lui de
director de la Editura Cartea Românească şi îşi petrecea timpul mai mult
singur. În acea fatidică zi, Marin Preda trimite femeia de serviciu, pe coana
Vetuţa, cum îi zicea el, să cumpere ceva băutură pentru a-l sărbători pe
Sfântul Pangratie. Femeia vine cu o sticlă de rom cubanez, care atunci se găsea
din belşug, i-o dă scriitorului, care se apucă să bea singur, fiind supărat
rău, după o ceartă cu soţia sa. A băut o sticlă de rom şi una de whiski toată
ziua. Văzând că nu mai pleacă acasă, femeia de serviciu, noaptea târziu, dă
telefon după un taxi să-l ducă la Mogoşoaia. Pe drum are o serie întreagă de
peripeţii cu şoferul, fiind beat, pentru care nu mai insist. Şoferul îl urcă
scările la Mogoşoaia şi-l dă în primire unor cheflii scriitori care serbau o zi
de naştere. Câţiva din ei, văzând în ce hal este, se duc şi-l culcă în camera
lui. Peste noapte, Marin Preda se scoală şi se întoarce la cheflii să le ceară
un pahar cu apă, motivând că i s-a uscat gura. O fată, pictoriţă tânără,
glumind, îi întinde două pahare, unul cu apă, altul cu votcă, rugându-l să
aleagă. Preda bea paharul cu votcă (nu se ştie dacă a mai baut şi apă) şi se
întoarce în cameră. A doua zi, pe la ora opt, trebuia să plece în Vrancea la o
şezătoare literară. Prietenii cu care trebuia să meargă, văzând că nu mai
apare, se duc la cameră să-l ia. Dar îl găsesc mort, trântit cu faţa în jos, cu
o mână atârnându-i pe marginea patului.
Diagnosticul
pus de doctori a fost moarte prin înecare cu sputa lui, provenită în somn. De
aici încep speculaţiile. Pictoriţa cu pricina a dispărul ca prin minune şi
nimeni nu a putut să mai ia legătura cu ea. A fost cumva otrăvit Marin Preda?
Medicii care i-au făcut autopsia, probabil tot oameni ai securităţii, nu au mai
continuat cercetările, rămânând acest diagnostic. Cert este că eu am discutat
cu membrii familiei, cu una din surori, care mi-a declarat că, după moarte,
Marin Preda avea capul cu multe răni pe el, semn al unor lovituri.
În ultimul
timp Marin Preda căpătase o aureolă de mare scriitor; când se deplasa prin ţară
se ţineau după el şiruri întregi de maşini cu admiratori, mai ales după ultimul
roman, care răscolise toată intelectualitatea română. Profesorul Alexandru
Piru, la care am avut lucrarea de licenţă, mi-a declarat că la citirea
romanului "Cel mai iubit dintre pământeni", a stat claustrat în casă
două zile şi două nopţi, fără să mănance, citindu-l pe merăsuflate. Nimeni nu
mai scrisese ca el până atunci. În noaptea când romanul a fost pus în vânzare,
în faţa librăriei Mihai Eminescu s-au strâns mii de oameni pentru a-l cumpăra.
Se crede că a intrat în panică şi Ceauşeasca, întrebând ce se întâmplă în
mijlocul Bucureştilor cu atâta lume strânsă. Apoi Marin Preda avusese curajul
să vorbească despre unele probleme insolubile ale societăţii socialiste. În
convorbirile cu Florin Mugur, Marin Preda critica anumite aspecte negative ale
societăţii socialiste, cum era agricultura care rămăsese pe spinarea
militarilor şi elevilor. Şi nu numai atât. În cercuri intime el avea gura
slobodă vorbind despre culisele ceauşiste. Era printre singurii scriitori care
vizitase Franţa şi, împreună cu Eugen Simion, văzuse cum trăiesc capitaliştii.
De altfel, Eugen Simion are şi o poveste cu Marin Preda cum l-a ocolit tot
Parisul pentru a cumpăra o pălărie.
La citirea romanului
,,Cel mai iubit dinte pământeni” am rămas cu un mare gol în suflet, cartea
aceasta mă răscolise atât de mult încât câteva zile îmi tăiase apetitul.
Întrebări stranii îmi sunau în cap: ce-i omul pe pământ? încotro merge specia
umană? ce-i dragostea, acest sentiment straniu care ne cucereşte pe toţi? ce-i
femeia? ce-i răutatea? care-i sensul vieţii? ce este cu era asta a ticăloşilor
şi cu bezmeticii despre care vorbea el? încotro merge specia umană? de ce
universul operei lui este aşa de degradant? de ce personajele lui aleargă toate
după un ideal labirintic, eşuînd în lamentabil?
După moartea
lui tragică mi-am răspuns la toate aceste întrebări. El s-a identificat cu
eroii săi, părăsind scena vieţii ca şi ei, expus derizoriului. El a văzut ca
nimeni altul dincolo de obiecte, stările confuze, ambiguitatea sufletească,
crepusculul, vagul, preluate prin filiera simboliştilor. De la el am învăţat că
dragostea nu-i eternă, biologicul din noi o destramă, că viaţa este cel mai
mare mister al creaţiunii pe pământ, ea nu e frumoasă, dar trebuie s-o facem să
fie frumoasă, că moartea este o stare naturală pe care numai omul o face
înspăimântătoare…
Marin Preda
a rămas una din marile conştiinţe ale secolului douăzeci, alături de Camus,
Malraux, Sartre, Faulkner, Ionesco, Proust, Joyce. A fost o conştiinţă lucidă
într-un timp când nimeni n-a avut tăria să ridice un deget asupra timpurilor,
dând dovadă de un extraordinar curaj civic. Poate că şi de aici i s-a tras
moartea…
Marin Preda
a fost un mare moralist, citind opera lui, înveţi o mare lecţie despre viaţă.
S-a luptat cu bezmeticii şi cu spiritele primare agresive care populau fauna
noastră umană. A fost sincer precum Camus care zicea că libertatea este dreptul
de a nu minţi, într-o lume cuprinsă de minciună şi delaţiune.
Lecturile
lui preferate au fost Biblia, Dostoievski, Balzac, Celine, Sadoveanu,
Caragiale, a citit “Gnoza de la Princeton”, pe Nietzsche, l-a preocupat
teosofia şi filosofia…
Ca persoană
a fost un om închis, şi-a pus rar sufletul pe masa prietenilor, nu ura duşmanii
ci îi dispreţuia. A fost un spirit nevrotic, în tinereţe, miop fiind, a trecut
printr-o lungă stare depresivă, stăpânindu-şi nevrozele cu tranchilizante care
nu-i lipseau din buzunar.
Sfatul lui
pentru scriitori tineri a fost să înveţe, "de la Balzac să nu ignore
mecanismul social, de la Victor Hugo să caute excepţionalul şi surpriza vieţii,
de la Dostoievski să nu ignore adâncimea de spirit a sufletului omenesc, punând
experienţa personală lângă toate acestea…”
Unul din
marii lui critici care i-au studiat cu asiduitate opera a fost academicianul
profesor Eugen Simion. El spunea despre scriitor: ,,În secolul nostru s-a văzut
că biruitor nu iese un astfel de om liber, mândru şi aşteptat, ci bruta laşă,
care, eliberată de orice morală, se selecţionează rapid şi se uneşte cu alte
brute împotriva oricăror veleităţi de libertate şi mândrie, omorând orice
scânteie a spiritului şi aruncând omul în perversiunea delaţiunii, a corupţiei
şi a fanatismului… Pe aceşti oameni îi caracterizează simplu: vai de capul
lor!”
După 1989,
Marin Preda, ca de altfel şi Eminescu, a început să intre într-un con de umbră,
nemeritat. ,,A apărut – zice Eugen Simion – o formă nouă de contestare,
agasarea sau impacienţa, iritarea faţă de orice tentativă de a-l apăra pe
Preda. Încercând să răspund publiciştilor şi scriitorilor care îl atacă
bezmetic…m-am trezit că sunt admonestat şi chiar înjurat, cu o vulgaritate greu
de imaginat.” Mulţi îl urăsc pe Preda nu numai pentru că e un mare scriitor ci
şi pentru că vine din lumea ţărănească. Astăzi ne trebuie un blazon de
aristocraţi, să fie os domnesc…
Sursa: Ion Andreita
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu