Vasilica GRIGORAȘ – Jocul sublim al
nelinștii Danielei Gîfu
Erosul,
forță cosmică primordială, este una din temele constante ale genului liric,
întâlnită încă din antichitate. Poeții și-au cântat desfătările și suferințele
iubirii încă din zorile civilizației umane. Nu cred că există poet să nu cânte
iubirea, fie sub toate aspectele ei, fie doar anumite fațete ale acesteia.
Tălmăcirea
unor poeme de dragoste nu e o întreprindere tocmai simplă. Și cred că acest
lucru se datorează faptului că dragostea este o trăire extrem de personală.
Există atâtea feluri de a iubi câți oameni sunt pe pământ. Atâtea intensități,
atâtea oglindiri în sine, atâtea manifestări și interfețe exterioare. Este
imposibil o disecare cu bisturiul a înțelesului acestui sentiment.
În cartea
„Păcatul neliniștii”, apărută la Editura Paralela 45, București, 2011, poeta
Daniela Gîfu realizează o schiță de portret. Un portet al iubirii, un tablou cu
12 detalii temporale, cu adâncimi, stagnări și înălțări. Un tablou al visului,
un vis al împlinirii ființiale într-un zbor între cer și abis.
Autoarea
dăruiește cititorilor un volum cu poeme de dragoste. Ceasuri, minute, secunde
de încântare, pe care a simțit nevoia să le împărtășească. O exteriorizare a
interiorului și o dedublare a Eului liric (masculin și feminin).
Individualitatea sentimentală presupune ca ecoul bătăilor inimii să se exprime
într-un ritm cu totul aparte, în cazul de față intim și temperat ceea ce dă
firului iubirii o împletire melodioasă.
„Păcatul
neliniștii” este o „Cântare a Cântărilor”; cântarea dragostei din toate
timpurile. O evadare din contemporaneitate a celor două personaje, Ea și El
(Mireasa și Mirele) cuprinși de fiorul iubirii. Și nu oricând, ci odată
cu împrimăvărarea naturii, (luna martie), când se dezgheață timpul, se topesc
asperitățile vremii; atunci sufletul se revarsă în fuioare de trăiri înaripate
de sentimente și gânduri revelatoare. Printr-o abordare specială, poeta
prezintă încolțirea, înfrunzirea, înflorirea și rodirea bobului de iubire; nu
lipsesc momente de ofilire, ca apoi să renască mai intens. Toate acestea sunt
crâmpeie de timp finit pe firul infinitului. „Ea// Pecetluitu-ne-am/
începutul cu un sărut/ fugar, timid, dar atât de/ răscolitor. Un straniu/
sentiment s-a cuibărit, în/ cele din urmă, în inimile/ vătămate de înşelăciunile/
întrupate ale trecutului./ Te purtasem cu mine/ dincolo de chinuitoarele/ nopţi
de singurătate./ Teama de dăruire în/ braţele întunecatului apus/ a fost
delicat estompată.”; „El// Dansez încet pe/ aripile
gândurilor,/ legănate în ritmul/ paşilor reggae cu tine,/ frumoaso. Umbrele
nopţii/ s-au strecurat sfios în/ odaie, atente la tic-tacul/ pendulei
lăuntrice. Îţi/ chem inima, îmbobocită,/ să se lase răsfăţată. Să ne/ deschidem
curaţi în zorii/ rouăi alintată de prima/ rază de Soare./ Magică şi/
ademenitoare întâlnire…” (Martie)
Dragostea
este elementul catalizator al ființei umane, cei doi actori ai poemului sunt
cuprinși de fiorul și frenezia dragostei… Deloc timizi, însă cu delicatețe, cu
inflexiuni grațioase și coerență se deschid asemenea unei cărți spre lectură. O
stare de neliniște, fiecare cu simțirile, dar și cu închipuirile sale. Un
simplu sărut, o mângâiere poate înfiripa o dragoste profundă. Cu ușoare urme de
melancolie și nostalgie, textul este un exercițiu de imaginație, cu reglări
abile ale intensității și etalări plastice ale vorbirii și tăcerii. Eul liric
vorbește cu sine, vorbește cu celălalt, de nu mai știi dacă e realitate ori
închipuire. „El// Generozitatea/ descătuşării şi
scânteierii/ iubirii tale îmi înfrânge/ pornirile sărăcăcioase,/ întărindu-mi
voinţa şi /înţelepţindu-mi putinţa./ Slăbiciunile convulsive/ sunt substituite
de/ speranţa unui mâine/ binecuvântat. Vreau să/ rămâi, căci tu îmi eşti/ acum
scăparea din/ strânsoarea slăbiciunii/ adamice. Te chem de/ teama de a nu-ţi
uita/ numele.”„Ea// Mi-ai strigat/ numele. Nu mai răbdai/
amorţirea. Cu neputinţă/ să uiţi să respire/ eliberarea./ Până şi mintea,
ce-şi/ autocenzura pornirile/ lumeşti, s-a deschis/ asemenea crinului trezit/
de hârjoana pisoilor/ vagabonzi, ce poposesc în/ ograda casei tale. Treptat,/
înţelegem neînţelesul la/ care am visat, acum prea/ prăfuit de atâta
aşteptare./ Chinuitori şi izvorâtori/ ani.” (Aprilie)
Un joc
sublim al neliniștii, tăierea respirației, toate de la păcatul originar,
ispitirea lui Adam, cu ajutorul Evei, de șarpele viclean. O zbatere continuă,
trecerea de la o stare la alta. Oare să fie păcat lăsarea iubirii lor în grija
lui Dumnezeu? S-au îngrijorat peste măsură, uitând că Dumnezeu Însuși este
iubire!! Nu numai că îngăduie iubirea, dar ne-a dăruit iubirea pentru
înmulțirea în chip minuat a creației sale. Așa cum Dumnezeu ne-a creat din
dragoste după chipul și asemănarea Lui, tot astfel, noi oamenii, din iubire vom
da naștere copiilor noștri. Așa cum Dumnezeu ne iubește continuu și necondiționat,
tot astfel ar trebui să iubim și noi, însă la om apar teama de singurătate,
mândria, lipsa de credință… Să fie oare nevoie de retragere în pustie pentru
a-I sluji lui Dumnezeu?
Deși
cuprinși de slăbiciune și neputință, El și Ea nutresc o fărâmă de speranță;
încearcă să descopere calea (iubirea), chemând-o, strigând-o cu îndurare.
Astfel dragostea se deschide precum bobocul de crin alb, pur, curat. Se
detașează de toxicitatea cotidianului și-și pune în ordine trăirile. Scenele
emoționale descătușate sporesc în intensitate, iar eroii cărții, deși se simt
captivi în iubirea lor sunt plini de recunoștință. „Ea// Când
a slăbit/ strânsoarea îmbrăţişării/ noastre, am ştiut că iarăşi/ voi avea
parte/ de o noapte de lămuriri, de apăsări./ Încruşişarea privirilor/
dojenitoare stărui numai/ un moment. Şi, totuşi…/ Vibrează neîncetat,/ asemenea
păcatului/ originar, fiecare trăire ce/ mă-ncearcă. Ochii mei te/ văd, urechile
mele te aud,/ inima mea te cheamă. Şi,/ totuşi, un zid…” „El// Am
visat că vei/ veni în viaţa mea, dar/ prea mulţi vulturi îşi/ făcuseră cuib
sub/ streaşina casei inimii/ mele. Mi-au răpit/ visele zgâriindu-mi fără/ milă,
cu ghearele lor,/ lăuntrul. Scăpase doar un/ cotlon, păstrat apropierii/ tale,
o chemare nepotolită/ în visele ce-mi îndulceau/ nopţile necruţătoare ale/
singurătăţii. E sărbătoare,/ acum, în sufletul meu.” (Mai)
Discursul
poetic își pierde uneori coeziunea logicii formale. Viziuni fragmentare și
intensități fulgurante sunt exprimate cu atenție sporită pentru o receptare
intuitivă a mesajului. Persistă o impresionantă vitalitate, fără descătușări
frivole și vulgare, ci într-un stil decent, discret. „Păcatul neliniștii” se
prezintă cu un lirism exploziv și strălucitor, de o prospețime fără egal și
fără a aluneca către un senzualism deșănțat. Poezia erotică a Danielei Gîfu are
vigoare, expresivitate și echilibru interior. „El//
Azi şi mereu,/ aici şi acolo, sub forţa/ inimaginabilă a iubirii, ce/ o
descopăr treptat, fragil/ şi tainic alături de tine. Te/ chem, fiindcă nu mai
am/ aer fără prezenţa ta./ Uneori mă auzi, alteori/ briza lacului se interpune/
tânguitor între noi./ În vreme ce strig/ îndurare,/ mă scufund/ în contemplarea
adierii/ nocturne./ Cu inima dornică, aştept/ parcă să se ivească/ un
înger.” „Ea// Sunt iubită./ Am răspuns chemării/ din privirea
ta./ Eşti iubit./ Ai întrezărit lumina/ inimii mele răbdătoare./ Am fost
poftiţi acum/ împreună la masa/ îndulcitoarelor/ merinde aşezate de/ călăuza
cerească./ Nici eu, nici tu nu cunoaştem/ încotro-ul. Oricât de/ buimăciţi am
fi,/ să stăruim în rămânere./ E rândul nostru să/ ne-nălţăm încet din/ chinul
înnoptării/ scâncitoare.” (Iunie)
„Păcatul
neliniștii” este un duet expansiv și exuberant, însă nu dramatic, nu
lacrimogen. Actorii, două voci sincere, temperate, șlefuite de iubire. Cuvântul
izvorăște din inimă și transmis către inimă. Miezul verii. Arșiță, zile toride.
Inima parcă-i în deșertul Sahara. Rătăcire, căutare de sine, căutare de
celălalt, căutare neîncetată. „Ea// Ochiurile miraje/ ale
Saharei mi-au atras/ inima închinată/ beduinilor. Căutăm/ împreună apa
salvatoare./ Ne rămâne mângâierea/ firelor /de nisip, tămâiate/ de Soare. Mă
simt slăbită/ de acest neîntrerupt drum/ de căutare. Se face din ce/ în ce mai
fierbinte şi nu/ mai am ce să jertfesc/ pentru o picătură de/ ploaie.
Oglindirea/ chipului tău/ mă consolează./ E peste tot.”; „El// Tresărind
dintr-un/ vis bizar, am întins/ braţele după tine… Erai/ atât de departe! Doar/
mireasma mângâierii tale/ mă trezise. Ţin pleoapele/ strânse ca să nu mai vadă/
zădărniciile pământeşti ce/ mi-au pângărit sufletul./ Bântui totuşi zările/
infinite, tot întrebând/ norii pe unde eşti. De-ar fi/ să nu primesc răspuns,/
te-aş căuta până la/ sfârşitul cerului.) (Iulie)
Volumul de
poeme al Danielei Gîfu este o frescă a iubirii. Prin exteriorizarea cu
sinceritate a sentimentelor, El și Ea ating clipe de fericire și extaz, ceea ce
este de fapt dragostea împărtășită și împlinită. Poeta s-a desprins cu eleganță
de prezent, de realitatea timpului pentru a redeschide ușa miraculoasă a unei
exprimări cu aură ușor nostalgică. Purtând armura sinelui îndrăgostit, înarmată
cu arcul lui Cupidon întruchipează iubirea într-o călătorie în timp. Prin
răscolirea și rostogolirea dorului de persoana iubită, discursul liric este o
căutare permanentă a iubirii pure.
Printr-o
poetică structurală, autoarea refuză canoanele clasice și contemporane ale
poeziei. Textul se naște și devine substanță primă și indispensabilă poeziei,
astfel îmbracă o haină personală. Scrierea Danielei Gîfu este o carte deschisă,
cu o veritabilă putere de absorbție de către cititor. Aici, se îmbină armonios
razele solare cu umbrele pururea vii ale sentimentelor. Măiestria împletirii
firului liric din borangicul fin al trăirii fascinează și atrage.
Poeta,
spirit cultivat are o voce multicordă. Cu abilitate mânuiește cea mai
fină și
sensibilă coardă a limbii române omniprezentă în poezia sa. Un flux verbal
ponderat, dar remarcabil în esență. Întâlnim în „Păcatul neliniștii” o viziune
romantică în care verbul îmbracă varii forme ale iubirii, dar și o reprezentare
metafizică. Autoarea vede și pune în Logos puterea tămăduitoare a iubirii.
Asemenea unui leac, poemul curge lin, calm, firesc. Ea și El se bucură de
egalitate de șanse în exprimarea sentimentelor.
Ingenuitatea
și prospețimea sunt fructul unic al jocului erotic, cu străfulgerări semantice
virginale și unice. Poemele sunt resorturi concentrate de sensibilitate și
idee, compoziții în note lirice înalte. Durerea și neliniștea sunt doar
aspirații spre solaritate și limpezime. Secvențe de o energie poetică
debordantă, imagini costruite abil prin sintagme folosite explicit.
Volumul
„Păcatul neliniștii” este un total de 12 termeni, iar rezultatul, indiferent de
timp și anotimp este dragostea. Cine nu știe, nu admite, nu crede că IUBIREA
este mântuitoare se înșeală amarnic. Prin poemele sale, Daniela Gîfu ne
înștiințează că, chiar dacă ne dă și oarece tulburări, iubirea nu este un
păcat, ci este jocul sublim al nelinștii, un neastâmpăr triumfător.
Vasilica
Grigoraș
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu