Ioan-Aurel
Pop, președintele Academiei Române, cere revoluție în politică: '
Este
suficient să schimbăm elita aceasta falsă și să impunem elita cea bună '
Alexandru
Popescu
14/10/2023
22:41
Este văzut de mulți români drept cea mai potrivită
persoană pentru a conduce România de la Palatul Cotroceni! Alții,
dimpotrivă, îl critică pentru că susține ortodoxia și afirmă că fără credință,
România nu ar mai exista. Ioan-Aurel Pop, președintele Academiei Române,
cere o revoluție în politică: ”Este suficient să schimbăm elita aceasta falsă
și să impunem elita cea bună”.
Primul academician al României pune punctul pe i și
remarcă, într-un interviu pentru ziarullumina: ”Actualmente se pun
miniștri necunoscuți, care nu au fost capabili să conducă o echipă de
lucrători, un grup de elevi ori de studenți, care nu au făcut un drum, un pod,
o casă, care nu au sădit un pom”.
Totodată, Ioan-Aurel Pop trage un mare semnal de
alarmă despre starea sistemului de educație: ”Dacă facem din școală distracție,
dacă transferăm memoria din capul elevilor în computere, laptopuri, tablete,
dacă îi învățăm pe copii numai „sfaturi practice” (igienă, sex, nutriție,
circulație publică, protecția mediului, antreprenoriat, digitalizare, sport
etc.), în loc de limba și literatura română și universală, religie, matematică,
fizică, biologie, chimie, istorie, geografie, muzică, desen, educație fizică,
atunci ne asigurăm decăderea, afundarea în neant, barbarizarea”.
Reporter:
Datele unui sondaj făcut la tinerii cu vârsta între 16 și 25 de ani din lumea întreagă
(10.000 de respondenți) au înregistrat un răspuns îngrijorător la întrebarea:
Cum vedeți viitorul vostru? Răspunsul a fost în proporție de 75% același:
Înfricoșător. Ce îi înfricoșează pe tineri atât de tare în zilele noastre? Sunt
ei pregătiți să înfrunte provocările societății în care vor trăi?
Ioan-Aurel Pop: Da,
pentru mine este „înfricoșător” rezultatul sondajului, nu neapărat viitorul
tinerilor. Tinerii sunt influențați de mai mulți factori negativi. În primul
rând, mulți dintre ei sunt neglijați de familii, care au încetat să mai fie un cadru
de educație preșcolară, de echilibru, de dialog, de basme minunate, de leagăn
al credinței. În al doilea rând, școala nu mai face educație temeinică, ci
face, în schimb, una superficială, formală, la nivelul minimei rezistențe.
Familia și școala deopotrivă îi îndrumă pe elevi să se realizeze în alte părți,
să-și ia lumea în cap.
„Educația” prin mijloace digitale - atât de la modă
azi - prezintă „catastrofele” trecutului românesc și „nimicnicia” prezentului.
Dacă așa este lumea noastră trecută și prezentă, cum să fie cea viitoare
altminteri decât „întunecată”?
Dar încă nu este totul pierdut. Eu cred că ne putem
reveni și să impunem în societate ceea ce se cuvine, adică echilibrul sau
cumpătarea vieții trăite întru bine și adevăr, sub semnul credinței. Este de
ajuns să ne uităm în trecut și să vedem cum am ajuns până aici, într-o lume
frământată în care multe neamuri s-au stins, s-au topit în altele, au dispărut.
Românii, totuși, există încă și asta nu datorită nouă, epigonilor, ci
părinților, moșilor și strămoșilor noștri.
Reporter:
Se discută despre elita intelectuală care ar trebui să conducă țara noastră.
Cum ar putea această elită să intre în viața politică, să obțină poziții decizionale
când vedem că sita este atât de deasă? Adică dacă nu execuți ordinele, dacă
știi să-ți faci meseria, dacă ești patriot, nu ai cum să te califici.
Ioan-Aurel Pop: Societății
românești i-a mers bine și foarte bine, în acord cu modelul avansat de
dezvoltare a lumii, atunci când meritul a început să fie criteriul fundamental
de promovare, inclusiv în politică. Înaintașii au fost capabili să făurească
România unită fiindcă au ridicat în fruntea lor lideri în care națiunea avea supremă
încredere. Actualmente se pun miniștri necunoscuți, care nu au fost capabili să
conducă o echipă de lucrători, un grup de elevi ori de studenți, care nu au
făcut un drum, un pod, o casă, care nu au sădit un pom. Or, ca să fii un bun politician,
trebuie să ai o „istorie” în spate, să fi dobândit încrederea comunității, să te
cunoască lumea de bine. Este suficient să schimbăm elita aceasta falsă și să impunem
elita cea bună. De spus este ușor, dar practic este foarte greu, fiindcă răul
cel mare este făcut. Cei buni nu mai îndrăznesc, ci stau deoparte și se crucesc
(iată că îmi ies și versuri!). Asta nu înseamnă că nu putem face schimbarea.
Reporter:
Vă rog să vorbiți despre proiectul burselor acordate tinerilor de către Academia
Română. Câți tineri vor beneficia de aceste burse, care este cuantumul sumelor,
cine se poate califica la aceste burse etc.?
Ioan-Aurel Pop: Academia
are - dincolo de scopurile sale de consacrare a valorilor intelectuale și de
cercetare - și menirea de a promova valorile tinere și de a face bine. Ba, unii
donatori și mecenați ai Academiei ne-au chiar impus prin testamentele lăsate să
facem acest lucru. Este cazul lui Jacques Elias, din banii căruia Academia a
creat Fundația „Elias”, spre propășirea culturii românești, inclusiv prin
burse. Dar bursele recente, la care vă referiți, sunt de alt gen. Am acordat
recent 21 de burse pentru elevi foarte buni la învățătură, dornici de carte înaltă,
dar cu posibilități materiale limitate. A fost un concurs, în urma căruia s-au calificat
la burse cei mai buni. Cuantumul unei burse este de 1.000 de lei pe lună, acordați
pe durata școlarizării, cu revizuiri anuale, spre a stimula performanța. Am fost
foarte mulțumit să-i văd pe unii dintre acești adolescenți la așezământul Academiei
de la General Berthelot (un sat frumos de lângă Hațeg), în tabăra de vară
gândită pentru a-i îndemna la odihnă și la cunoașterea istoriei locurilor.
Reporter:
Să abordăm puțin și problema studiilor universitare. A fost o mișcare bună
reducerea anilor de studiu de la 4 la 3 ani în cadrul multor facultăți?
Majoritatea studenților nu mai fac studii de master
fiindcă ele durează 2 ani, iar masterul nu îți aduce nici un leu în plus la
salariu.
Ioan-Aurel Pop: Masteratul
le dă, însă, anumite drepturi profesionale tinerilor și nu se face degeaba. De
exemplu, fără masterat, un absolvent de istorie nu poate preda decât la
gimnaziu, pe când cu masterat are dreptul să predea și la liceu.
Păcat că ne-am obișnuit cu doctoratul plătit care ne
dă și drepturi de avansare în meserie. Dar societatea noastră nu este pregătită
pentru așa ceva, adică nu poate asigura onestitatea în dobândirea acestor
titluri și nici prețuirea lor deplină.
Dacă mă întrebați de durata studiilor la nivel de
licență, eu, fiind de modă veche, nu am fost de acord cu reducerea anilor de
studiu la nivel de licență. În trei ani nu se poate face o specializare și nici
un modul pedagogic cum se cade. După trei ani de studii universitare, nu ești
capabil să predai - dacă vorbim de dascăli - nici la nivel de gimnaziu. Iar
masteratul, chiar dacă ar veni cât mai mulți să-l facă, nu este eficient,
pentru că nu este o specializare superioară în comparație cu licența. Nici nu
are cum să fie, din moment ce un absolvent de agronomie poate să facă masterat
în filosofie! Cu acești nou-veniți la masteratul de un anumit fel trebuie să o iei
de la capăt și nu-i poți perfecționa pe ceilalți.
Reporter:
În general, credeți că preocuparea pentru studiu, pentru lectură mai este aceeași
ca acum 35-40 de ani? Dacă nu, de ce? S-ar putea schimba această situație?
Ioan-Aurel Pop: Preocuparea
pentru studiu este mult scăzută față de trecut, din mai multe motive. Unul este
ideea greșită că poți avansa bine în viață fără școală serioasă. Or, acest
lucru înseamnă moartea civilizației și culturii. Trebuie reinstaurată
încrederea în carte, în școală, în educație. Școala serioasă nu înseamnă
dobândirea deprinderilor practice pentru viață - acestea se asigură altfel -,
ci o cultură generală serioasă. Iar cultura generală se face prin lecturi
extinse. Mai există prejudecata că nu avem nevoie de literatură beletristică,
de poezie, de romane, de nuvele, de dramaturgie, fiindcă toate se găsesc pe
Google! Ce absurd!
Dacă ele nu se află în capul nostru, este ca și cum nu
ar fi. Situația s-ar schimba abandonând prejudecățile, limitând accesul la
„memoria digitală” și la apelul permanent la cunoștințele altora.
Reporter:
Cu referire la școala generală, s-a zis: nu trebuie văzută ca o corvoadă, ca o
competiție, ci ca o distracție, o joacă, ceva plăcut și recreativ. Dacă la
școală copiii se joacă, atunci când trebuie să se joace, oare ce vor mai face?,
se întreba Andrei Pleșu, într-o conferință. Este această viziune una care ne
duce în direcția cea dorită, cea bună?
Ioan-Aurel Pop: Viziunea
aceasta este greșită. Firește, „înțelepciunea și iubirea” copilului - cum ar fi
spus Lucian Blaga - înseamnă jocul, dar doar până la vârsta școlară. Jocul
copilului nu poate să fie infinit, fiindcă, după împlinirea celor șapte sau
șase ani, urmează jocul cel cumpătat, jocul din timpul liber. Școala este muncă
și nu joc, evident muncă adecvată vârstelor copiilor. Dacă facem din școală distracție,
dacă transferăm memoria din capul elevilor în computere, laptopuri, tablete,
dacă îi învățăm pe copii numai „sfaturi practice” (igienă, sex, nutriție, circulație
publică, protecția mediului, antreprenoriat, digitalizare, sport etc.), în loc de
limba și literatura română și universală, religie, matematică, fizică,
biologie, chimie, istorie, geografie, muzică, desen, educație fizică, atunci ne
asigurăm decăderea, afundarea în neant, barbarizarea.
Reporter:
Statele scandinave, la care ne uităm cu admirație tâmpă, deși rezultatele copiilor
lor la olimpiadele internaționale sunt cvasinule, au descoperit că tabletele, device-urile
duc la analfabetism. Adică dacă tu, elev, scrii lecția pe laptop, nu mai știi
să scrii de mână. Și nici de citit nu prea mai știi bine. Ideea că trebuie să
imităm pe alții fiindcă noi suntem proști și înapoiați ar trebui părăsită. Ce
părere aveți?
Ioan-Aurel Pop: Noi
suntem, între popoarele europene, aceia care ne turnăm cea mai multă cenușă în
cap. Eu nu am întâlnit în drumurile mele vreun popor care să se nimicnicească
singur în felul în care o facem noi. Nici la imitație nu ne întrece nimeni și
nici la lipsa de demnitate. Ne ploconim în fața celor care ne înjură, care ne tratează
cu insulte, îi ridicăm în slăvi pe cei care ne falsifică istoria, care ne
stâlcesc limba, care ne disprețuiesc credința. Este frumos că, din secolul al
XVIII-lea încoace, am făcut mari eforturi ca să ne adecvăm Occidentului
avansat, ca să fim ca ei, deși asta nu se putea decât cu renunțări dureroase
pentru noi, cei dăruiți de Dumnezeu cu altă zestre spirituală decât catolicii
și protestanții. Noi nu am trăit neapărat pe lumea asta prin spiritul
concurențial-individualist și nici prin competiții înverșunate care să meargă
până la eliminarea fizică a celui care nu era ca noi.
Nici nu am fost intoleranți și nici cei mai rasiști,
cum insinuează unii interesați să semene vânt. Noi am trăit cu „veșnicia” de la
sat, cu pacea și liniștea munților, văilor și câmpiilor, cu biserici și case de
lemn, cu turme mutătoare în locuri de vărat și de iernat, cu buciume sunătoare
„sara pe deal”. Ne-am făcut viața după ritmurile și rânduielile noastre și am
luat Occidentul ca model la momentul potrivit, numai că Occidentul era cam
ostenit. Azi, când îi vedem bine „osteneala”, nu ar mai trebui să ne ploconim
inclusiv în fața erorilor lui, ci să păstrăm ceea ce este bine de la acea mare
civilizație și să ne prețuim binele nostru. Dacă eram doar proști și înapoiați,
nu ajungeam ca popor până în secolul al XXI-lea, ci ne risipeam în neant, ne
topeam în alte neamuri. Faptul că am rămas este un semn că putem birui răul.
Dacă vom reveni la virtuțile și la valorile verificate prin credință, atunci
vom putea semăna în sufletele tinerilor încredere și speranță în viitorul Țării
Românești și al lumii.
Sursa: MARIAN ILIE
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu