Președintele Academiei Române,
profesorul Ioan Aurel Pop
Președintele Academiei
Române, profesorul Ioan Aurel Pop, a făcut o analiză amănunțită a situației din
România în cadrul unui interviu oferit numărului din mai al revistei Familia
Ortodoxă. Rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj spune că românii se unesc
astăzi „adesea prin declarații bombastice", iar mulți dintre compatrioții
noștri aleg să-și pună valoarea în slujba altor țări. „Poate că suntem mai
uniți decât acum un secol, dar adesea doar prin declarații bombastice, uitând
de unirea cotidiană, de binele zilnic pe care se cuvine să-l facem în numele
unirii, de credință, de adevăr și de dreptate, transmite Romanian Global News.
Mulți dintre noi, în loc
să facem binele aici, la noi, prin profesionalism, prin zbateri continue, prin
luptă, ne ducem pe alte meridiane și ne punem experiența în slujba altor
„uniri" și a altor „patrii". În concluzie, Centenarul nu ne găsește
așezați și mulțumiți și nici țara nu o găsește întreagă, așa cum au făcut-o
liderii luminați în 1918...", a spus Președintele Academiei Române.
Vedeți
mai jos câteva teze ale președintelui Academiei Române despre identitatea
românească:
„De
mii de ani trăiesc oameni la Dunăre și la Carpați, pe Olt și pe Mureș, pe Siret
și pe Nistru, și asemenea oameni, chiar dacă s-au perindat mereu, nu au lăsat
vreodată acest pământ nelocuit și nechivernisit.
De
peste o mie de ani, românii s-au aflat, alături de alții, între truditorii
gliei de pe aceste locuri.
Nu
este de prisos să le cunoaștem originile, taina limbii vorbite, credințele,
dorurile și jalea, nuntirile și prohodurile, trecerile și petrecerile.
Așa,
vom înțelege mai bine, poate, de ce „lacul codrilor albastru" este
încărcat de „nuferi galbeni", sau cum au reușit arhitecții de la 1500 să
facă minunea de Mănăstire a Argeșului, înveșnicită, în credința populară, prin
sacrificiul Anei și al Meșterului Manole, sau cum ajunge un om matur ca Ion al
Glanetașului să se închine și să sărute pământul reavăn, descoperindu-se ca la
rugăciunea de dinaintea icoanei.
Gesturi
similare fac toți oamenii, de oriunde și de oricând, dar aura care le însoțește
pe cele mai sus evocate se-arată numai la acest popor și numai pe acest pământ,
semn că românii și România au un fel al lor de a fi.
Secolul
trecut de la Marea Unire este un bun prilej de a-i face și pe alții – prieteni,
neprieteni sau indiferenți – să ne vadă, să ne cunoască și să ne înțeleagă, cu
identitatea noastră de români.
Simplu
spus, identitatea românească este felul de a te simți român, iar această
simțire vine prin limbă, credință, origine, nume, tradiție, obicei, strai,
pământ și cer etc.
Avem
nevoie de identitate națională ca să nu fim ai nimănui.
La
unele popoare, naționalitatea se confundă cu cetățenia și nu te poți bucura de
nimic pe lumea asta dacă nu ai identitate națională", a continuat el.
Președintele
Academiei deplânge faptul că românii se critică pe ei înșiși așa cum nu o face
nimeni.
„Am
întâlnit mereu intelectuali străini care să vorbească despre identitatea
proprie, care să critice „naționalismul" altora, dar nu am întâlnit
niciodată polonezi, unguri, americani, francezi ori germani care să se critice
pe sine în felul în care o fac românii.
În
rest, identitatea popoarelor este o realitate foarte puternică astăzi, chiar și
atunci când acest lucru este negat sau nu este recunoscut pe față", a mai
declarat el.
Marele
istoric deplânge faptul că oamenii în general, dar românii în mod special, s-au
îndepărtat unii de alții și au uitat să comunice față către față.
Ioan-Aurel
Pop consideră că în ziua de astăzi se citește foarte puțin și dacă nu se iau
măsuri, oamenii vor deveni numai buni de manipulat de către cei care
controlează comunicarea.
„„Satul
global", despre care scria McLuhan, ne-a apropiat, dar ne-a și îndepărtat
unii de alții în același timp.
Suntem
mai vecini și mai străini concomitent, mai aproape și mai departe...
Ne
ducem să ne vedem rudele și prietenii în Australia sau în America, dar nu ne
vedem cu vecinii de scară și nu vorbim cu colegii de grupă.
Sau
vorbim – dar pe net, prin Facebook!
Românii
sunt și ei prinși în acest vârtej.
Generația
mea, care a prins și alte vremuri, încearcă să redeștepte anumite cutume,
anumite valori ale tradiției, dar se lovește uneori de un zid dur.
Dacă,
de exemplu, încerc să le explic adolescenților, tinerilor, taina muncii tăcute
la câmp, la seceră și la coasă, a țăranilor de odinioară, horele din sat, doina
și jalea, nuntitul și prohoditul etc. îmi dau seama că ei nu au cum să
înțeleagă toate astea.
Motivele
sunt legate, firește, de globalizare, de accelerarea ritmului Planetei, de
modernizare. Sunt însă și motive mai profunde.
Generația
mea, chiar dacă nu a fost toată rurală, a avut șansa să mai miroasă pământul
reavăn, să simtă fânul proaspăt cosit, să vadă curgând sudoarea muncii fizice,
sub soare dogoritor ori sub vânt și viscol.
În
plus, a mai avut o șansă, anume aceea de a se împărtăși din toată experiența
universală prin lecturi solide și prin dascăli de excepție, dăruiți școlii și
națiunii.
Azi
toate acestea s-au pierdut. Zestrea omenirii zace în cărți, pe care nu le mai
citește nimeni. Necazul este că nu se citesc integral nici e-book-urile sau
cărțile electronice. Prin urmare, dacă nu luăm măsuri, riscăm să devenim toți
otova, cu mințile odihnite și goale, instrumente bune de manipulat de către
forțe malefice, care stăpânesc comunicarea și care au puterea să ne îndrepte pe
calea dorită de ele", a afirmat el.
Președintele
Academiei Române a afirmat că sentimentul apartenenței la familie, la o țară
este „primejdios pentru globaliști". A respinge țara înseamnă a te
respinge pe tine, mai spune Pop.
„Sentimentul
despre care vorbiți este rezultatul acelorași manipulări. Legarea solidă de
țară, sentimentul apartenenței la familie, la comunitate, la națiune și la
credința oamenilor țării este primejdios pentru globaliști, pentru că îi face
pe oameni profunzi, critici, circumspecți, fideli.
Românii
sunt un popor deschis și primitor și s-au lăsat ușor antrenați în acest proces
dirijat, de „deschidere" fără limite.
Pe
de altă parte, noi am trecut prin mai bine de patru decenii de comunism, care a
fost demonizat pe bună dreptate și care ne-a făcut să ne simțim vinovați,
înjosiți, victime etc.
Nu-i
vorbă, nici în trecut nu am dus-o foarte bine, aici, ca „enclavă latină la
porțile Orientului", bântuită de inamici, jefuită de regate și imperii
orgolioase, ciuntită mereu de oameni și teritorii.
Țara
nu a prea fost a noastră, pentru că ne-o luaseră alții demult și ne-am
refăcut-o cu greu.
Pentru
că nu am fost în rând cu marile puteri și nici nu am gustat din sentimentul
elitei, ne-am lăsat ușor amăgiți și ne-am dezgustat de noi înșine.
A
respinge țara înseamnă a te respinge pe tine, pentru că ce este țara fără
oameni, fără români?
Or,
noi nu găsim nimic mai bun să facem decât să hulim România așa de mult cum nici
un inamic străin nu reușește!
Firește,
ne apucă uneori remușcările și dorul, ne ceartă parcă părinții și bunicii
deveniți țărână, ne mustră icoanele din „casa dinainte" sau de pe tâmpla
bisericii, dar ne „revenim" repede și nu facem nimic ca să îndreptăm
situația.
Dimpotrivă,
în loc să ne purtăm crucea și să spunem străinilor cine suntem și de ce vorbim
românește, de ce credem în Dumnezeu colindând și de ce mai strângem fânul
doinind, ne declarăm altceva decât români și trecem mai departe.
Sunt
neamuri mult mai oropsite și mai umilite de soartă decât al nostru, dar nu-și
declină identitatea, originea, tradiția", a continuat Președintele
Academiei.
Acesta
mai adaugă faptul că nivelul educației în România este scăzut, tinerilor
spunându-li-se să nu mai acumuleze cunoștințe, să nu învețe istoria și limba
Românilor.
În
schimb, se introduc materii care îi transformă pe tineri în roboței adaptați.
„Zi
de zi se predică tinerilor să-și trăiască clipa, să nu mai memoreze nimic, să
nu mai acumuleze cunoștințe, să învețe numai aspectele practice ale vieții,
să-i critice pe dascăli, să intervină în planurile de învățământ și în
structura materiei, să fie protagoniștii prezentului și nu figuranți pe scena
vieții.
Unde
să mai aibă loc, în acest vacarm de lozinci ale vremurilor noi, meditația,
interesul pentru înaintași, pentru literatură, pentru muzică, pentru artele
frumoase?...
Revenind
la români: dacă neamul românesc este demn de milă, atunci de ce să ne interesăm
de soarta lui istorică? Pe cine să mai intereseze cum s-au format românii ca
popor, cum au rezistat ei aici, ce au făcut Ștefan cel Mare, Mihai Viteazul și
Alexandru Cuza?
Și
apoi, dacă am reuși să-i interesăm pe elevi de istoria românilor, ar apărea
„pericolul" formării unor sentimente patriotice, de mândrie față de popor
și de țară, ceea ce ar fi primejdios!
Românii
trebuie să rămână aluat moale, ușor de modelat, mai ales când vecinii lor
polonezi, unguri, cehi sau slovaci se dovedesc „nuci tari" pentru
conducerea de la Bruxelles și nu cedează nimic din identitatea - altfel spus,
suveranitatea lor.
Acolo
însă, istoria și limba națională se studiază încă în școli cu mare seriozitate,
pe când la noi disciplina „Istoria Românilor" s-a scos aproape cu
desăvârșire.
Nu
aș vrea să se înțeleagă că totul este un complot universal îndreptat împotriva
românilor și al României.
Există
și mulți intelectuali români care cred că așa e bine, că nu avem nimic de
arătat lumii, că nu am făcut nimic important în istorie, că limba ne este bună
numai de înjurături și că tot trecutul ne este presărat de mituri naționaliste.
Efectele
pe termen lung ar putea duce spre anihilarea poporului român - și nu spun vorbe
mari.
Sunt
exemple de multe popoare care au dispărut așa, topindu-se în masa altor
neamuri. Există pericolul să ne pierdem seva și vâna națională și să ne lăsăm
complet pe mâna altora, care au alte limbi, alte idealuri, alte obiective.
Natural, acest pericol
este ipotetic, virtual și îndepărtat. Dar el există.
Educația se face cu trudă
multă, iar educația este acum în declin.
A învăța la școală
alfabetul cu chiu cu vai, a putea lucra la computer, a avea telefon inteligent,
a ști jocuri electronice și a expedia SMS-uri cu frânturi de cuvinte nu
înseamnă educație.
Aud că azi se introduc în
școală materii ca Nutriție, Educație Sexuală, Circulație Rutieră, Bussines,
etc, dar cu acestea nu se vor crea oameni culți și educați, ci, eventual,
oameni adaptați misiunii lor de roboți.
Școala
trebuie să insufle idealuri de viață, credințe și convingeri de viață, misiunea
de a duce viața familiei tale mai departe, cu demnitate".
Profesorul
Pop încheie afirmând că românii au nevoie de conducători buni ( De unde???)
pentru a-și păstra dăinuirea.
„Oare
de ce ne iubim mama? O iubim pentru că ne-a adus, chinuindu-se, pe lume dar și
neamul ne-a adus pe lume ca grup, ne-a făcut cunoscuți ca ființă colectivă.
Eminescu,
acela care este chintesența sufletului nostru românesc, a scris că „rămâne
stânca, deși moare valul".
„Valul"
suntem noi, trecătorii prin viață, iar „stânca" este națiunea aceasta.
Ca
să fie „stâncă", neamul are nevoie de demnitate și de onoare, de adevăr și
de dreptate și peste toate, de bunătate și înțelegere.
Nu
am griji prea mari pentru poporul român, cu o condiție: să aibă conducători
buni!
Dacă
liderii vor fi buni, poporul nu se va rătăci!".
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu