Președintele Academiei
Române atrage atenția că „riscăm să devenim toți otova, cu mințile odihnite și
goale, instrumente bune de manipulat de către forțe malefice, care stăpânesc
comunicarea”. Se dorește ca „românii să rămână aluat moale” pentru alții
Rectorul Universității
Babeș-Bolyai din Cluj spune că românii se unesc astăzi „adesea prin declarații
bombastice”, iar mulți dintre compatrioții noștri aleg să-și pună valoarea în
slujba altor țări.
„Poate că
suntem mai uniți decât acum un secol, dar adesea doar prin declarații
bombastice, uitând de unirea cotidiană,
de binele zilnic pe care se cuvine să-l facem în numele unirii, de credință, de
adevăr și de dreptate. Mulți dintre noi, în loc să facem binele aici, la noi,
prin profesionalism, prin zbateri continue, prin luptă, ne ducem pe alte
meridiane și ne punem experiența în slujba altor „uniri” și a altor „patrii”.
În
concluzie, Centenarul nu ne găsește așezați și mulțumiți și nici țara nu o găsește
întreagă, așa cum au făcut-o liderii luminați în 1918…”, a spus Pop.
Profesorul
încearcă o definire a identității românești și afirmă că fără identitate „ca să
nu fim ai nimănui”.
„De mii de
ani trăiesc oameni la Dunăre și la Carpați, pe Olt și pe Mureș, pe Siret și pe
Nistru, și asemenea oameni, chiar dacă s-au perindat mereu, nu au lăsat
vreodată acest pământ nelocuit și nechivernisit.
De peste o
mie de ani, românii s-au aflat, alături de alții, între truditorii gliei de pe
aceste locuri.
Nu este de
prisos să le cunoaștem originile, taina limbii vorbite, credințele, dorurile și
jalea, nuntirile și prohodurile, trecerile și petrecerile.
Așa, vom
înțelege mai bine, poate, de ce „lacul codrilor albastru” este încărcat de
„nuferi galbeni”, sau cum au reușit arhitecții de la 1500 să facă minunea de
Mănăstire a Argeșului, înveșnicită, în credința populară, prin sacrificiul Anei
și al Meșterului Manole, sau cum ajunge un om matur ca Ion al Glanetașului să
se închine și să sărute pământul reavăn, descoperindu-se ca la rugăciunea de
dinaintea icoanei.
Gesturi
similare fac toți oamenii, de oriunde și de oricând, dar aura care le însoțește
pe cele mai sus evocate se-arată numai la acest popor și numai pe acest pământ,
semn că românii și România au un fel al lor de a fi.
Secolul
trecut de la Marea Unire este un bun prilej de a-i face și pe alții – prieteni,
neprieteni sau indiferenți – să ne vadă, să ne cunoască și să ne înțeleagă, cu
identitatea noastră de români.
Simplu spus,
identitatea românească este felul de a te simți român, iar această simțire vine
prin limbă, credință, origine, nume, tradiție, obicei, strai, pământ și cer
etc.
Avem nevoie
de identitate națională ca să nu fim ai nimănui.
La unele
popoare, naționalitatea se confundă cu cetățenia și nu te poți bucura de nimic
pe lumea asta dacă nu ai identitate națională”, a continuat el.
Președintele
Academiei deplânge faptul că românii se critică pe ei înșiși așa cum nu o face
nimeni.
„Am întâlnit
mereu intelectuali străini care să vorbească despre identitatea proprie, care
să critice „naționalismul” altora, dar nu am întâlnit niciodată polonezi,
unguri, americani, francezi ori germani care să se critice pe sine în felul în
care o fac românii.
În rest,
identitatea popoarelor este o realitate foarte puternică astăzi, chiar și
atunci când acest lucru este negat sau nu este recunoscut pe față”, a mai
declarat el.
Marele
istoric deplânge faptul că oamenii în general, dar românii în mod special, s-au
îndepărtat unii de alții și au uitat să comunice față către față.
Ioan-Aurel
Pop consideră că în ziua de astăzi se citește foarte puțin și dacă nu se iau
măsuri, oamenii vor deveni numai buni de manipulat de către cei care
controlează comunicarea.
„„Satul
global”, despre care scria McLuhan, ne-a apropiat, dar ne-a și îndepărtat unii
de alții în același timp.
Suntem mai
vecini și mai străini concomitent, mai aproape și mai departe…
Ne ducem să
ne vedem rudele și prietenii în Australia sau în America, dar nu ne vedem cu
vecinii de scară și nu vorbim cu colegii de grupă.
Sau vorbim –
dar pe net, prin Facebook!
Românii sunt
și ei prinși în acest vârtej.
Generația
mea, care a prins și alte vremuri, încearcă să redeștepte anumite cutume, anumite
valori ale tradiției, dar se lovește uneori de un zid dur.
Dacă, de
exemplu, încerc să le explic adolescenților, tinerilor, taina muncii tăcute la
câmp, la seceră și la coasă, a țăranilor de odinioară, horele din sat, doina și
jalea, nuntitul și prohoditul etc. îmi dau seama că ei nu au cum să înțeleagă
toate astea.
Motivele
sunt legate, firește, de globalizare, de accelerarea ritmului Planetei, de
modernizare. Sunt însă și motive mai profunde.
Generația
mea, chiar dacă nu a fost toată rurală, a avut șansa să mai miroasă pământul
reavăn, să simtă fânul proaspăt cosit, să vadă curgând sudoarea muncii fizice,
sub soare dogoritor ori sub vânt și viscol.
În plus, a
mai avut o șansă, anume aceea de a se împărtăși din toată experiența universală
prin lecturi solide și prin dascăli de excepție, dăruiți școlii și națiunii.
Azi toate
acestea s-au pierdut. Zestrea omenirii zace în cărți, pe care nu le mai citește
nimeni. Necazul este că nu se citesc integral nici e-book-urile sau cărțile
electronice. Prin urmare, dacă nu luăm măsuri, riscăm să devenim toți otova, cu
mințile odihnite și goale, instrumente bune de manipulat de către forțe
malefice, care stăpânesc comunicarea și care au puterea să ne îndrepte pe calea
dorită de ele”, a afirmat el.
Profesorul
de la Babeș - Bolyai a afirmat că sentimentul apartenenței la familie, la o
țară este „primejdios pentru globaliști”. A respinge țara înseamnă a te
respinge pe tine, mai spune Pop.
„Sentimentul
despre care vorbiți este rezultatul acelorași manipulări. Legarea solidă de
țară, sentimentul apartenenței la familie, la comunitate, la națiune și la
credința oamenilor țării este primejdios pentru globaliști, pentru că îi face
pe oameni profunzi, critici, circumspecți, fideli.
Românii sunt
un popor deschis și primitor și s-au lăsat ușor antrenați în acest proces
dirijat, de „deschidere” fără limite.
Pe de altă
parte, noi am trecut prin mai bine de patru decenii de comunism, care a fost
demonizat pe bună dreptate și care ne-a făcut să ne simțim vinovați, înjosiți,
victime etc.
Nu-i vorbă,
nici în trecut nu am dus-o foarte bine, aici, ca „enclavă latină la porțile
Orientului”, bântuită de inamici, jefuită de regate și imperii orgolioase,
ciuntită mereu de oameni și teritorii.
Țara nu a
prea fost a noastră, pentru că ne-o luaseră alții demult și ne-am refăcut-o cu
greu.
Pentru că nu
am fost în rând cu marile puteri și nici nu am gustat din sentimentul elitei,
ne-am lăsat ușor amăgiți și ne-am dezgustat de noi înșine.
A respinge
țara înseamnă a te respinge pe tine, pentru că ce este țara fără oameni, fără
români?
Or, noi nu
găsim nimic mai bun să facem decât să hulim România așa de mult cum nici un
inamic străin nu reușește!
Firește, ne
apucă uneori remușcările și dorul, ne ceartă parcă părinții și bunicii deveniți
țărână, ne mustră icoanele din „casa dinainte” sau de pe tâmpla bisericii, dar
ne „revenim” repede și nu facem nimic ca să îndreptăm situația.
Dimpotrivă,
în loc să ne purtăm crucea și să spunem străinilor cine suntem și de ce vorbim
românește, de ce credem în Dumnezeu colindând și de ce mai strângem fânul
doinind, ne declarăm altceva decât români și trecem mai departe.
Sunt neamuri
mult mai oropsite și mai umilite de soartă decât al nostru, dar nu-și declină
identitatea, originea, tradiția”, a continuat Președintele Academiei.
Acesta mai
adaugă faptul că nivelul educației în România este scăzut, tinerilor
spunându-li-se să nu mai acumuleze cunoștințe, să nu învețe istoria și limba
Românilor.
În schimb,
se introduc materii care îi transformă pe tineri în roboței adaptați.
„Zi de zi se
predică tinerilor să-și trăiască clipa, să nu mai memoreze nimic, să nu mai
acumuleze cunoștințe, să învețe numai aspectele practice ale vieții, să-i
critice pe dascăli, să intervină în planurile de învățământ și în structura
materiei, să fie protagoniștii prezentului și nu figuranți pe scena vieții.
Unde să mai
aibă loc, în acest vacarm de lozinci ale vremurilor noi, meditația, interesul
pentru înaintași, pentru literatură, pentru muzică, pentru artele frumoase?...
Revenind la
români: dacă neamul românesc este demn de milă, atunci de ce să ne interesăm de
soarta lui istorică? Pe cine să mai intereseze cum s-au format românii ca
popor, cum au rezistat ei aici, ce au făcut Ștefan cel Mare, Mihai Viteazul și
Alexandru Cuza?
Și apoi,
dacă am reuși să-i interesăm pe elevi de istoria românilor, ar apărea
„pericolul” formării unor sentimente patriotice, de mândrie față de popor și de
țară, ceea ce ar fi primejdios!
Românii
trebuie să rămână aluat moale, ușor de modelat, mai ales când vecinii lor
polonezi, unguri, cehi sau slovaci se dovedesc „nuci tari” pentru conducerea de
la Bruxelles și nu cedează nimic din identitatea - altfel spus, suveranitatea
lor.
Acolo însă,
istoria și limba națională se studiază încă în școli cu mare seriozitate, pe când
la noi disciplina „Istoria Românilor” s-a scos aproape cu desăvârșire.
Nu aș vrea
să se înțeleagă că totul este un complot universal îndreptat împotriva
românilor și al României.
Există și
mulți intelectuali români care cred că așa e bine, că nu avem nimic de arătat
lumii, că nu am făcut nimic important în istorie, că limba ne este bună numai
de înjurături și că tot trecutul ne este presărat de mituri naționaliste.
Efectele pe
termen lung ar putea duce spre anihilarea poporului român - și nu spun vorbe
mari.
Sunt exemple
de multe popoare care au dispărut așa, topindu-se în masa altor neamuri. Există
pericolul să ne pierdem seva și vâna națională și să ne lăsăm complet pe mâna
altora, care au alte limbi, alte idealuri, alte obiective.
Natural,
acest pericol este ipotetic, virtual și îndepărtat. Dar el există.
Educația se
face cu trudă multă, iar educația este acum în declin.
A învăța la
școală alfabetul cu chiu cu vai, a putea lucra la computer, a avea telefon
inteligent, a ști jocuri electronice și a expedia SMS-uri cu frânturi de
cuvinte nu înseamnă educație.
Aud că azi
se introduc în școală materii ca Nutriție, Educație Sexuală, Circulație
Rutieră, Bussines, etc, dar cu acestea nu se vor crea oameni culți și educați,
ci, eventual, oameni adaptați misiunii lor de roboți.
Școala
trebuie să insufle idealuri de viață, credințe și convingeri de viață, misiunea
de a duce viața familiei tale mai departe, cu demnitate”.
Profesorul
Pop încheie afirmând că românii au nevoie de conducători buni ( De unde???)
pentru a-și păstra dăinuirea.
„Oare de ce
ne iubim mama? O iubim pentru că ne-a adus, chinuindu-se, pe lume dar și neamul
ne-a adus pe lume ca grup, ne-a făcut cunoscuți ca ființă colectivă.
Eminescu,
acela care este chintesența sufletului nostru românesc, a scris că „rămâne
stânca, deși moare valul”.
„Valul”
suntem noi, trecătorii prin viață, iar „stânca” este națiunea aceasta.
Ca să fie
„stâncă”, neamul are nevoie de demnitate și de onoare, de adevăr și de dreptate
și peste toate, de bunătate și înțelegere.
Nu am griji
prea mari pentru poporul român, cu o condiție: să aibă conducători buni!
Dacă liderii
vor fi buni, poporul nu se va rătăci!”, a încheiat el interviul acordat
revistei Familia Ortodoxă.
Sursa: Pr. Alexandru Stanciulescu Barda
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu