CUM
ÎȚI POȚI DISTRUGE COPILUL
- P. S. IRINEU -
Cum să nu ne creștem copiii!
De mic nu-i refuzaţi nimic. Daţi-i tot ce doreşte, tot
ce cere, mai cu seamă, atunci când stăruie cu încăpăţânare şi plânge. Astfel va
creşte şi va crede cum că ceilalţi îi sunt datori mereu şi întru toate, că are
doar drepturi.
Când începe să înjure şi să spună nerozii,
dumneavoastră să râdeţi. Astfel îi veţi da de înţeles că este foarte deştept.
Nu-i spuneţi niciodată: „asta-i rău!” Aşa spun cei de
modă veche, cu mentalităţi depăşite şi îngustime de minte. Când, mai târziu va
întâmpina greutăţi în viaţa sa şi va suferi, atunci va fi convins cu
desăvârşire, cum că societatea îl nedreptăţeşte.
Strângeţi dumneavoastră în urma lui, tot ce lasă
aruncat ici şi acolo: cărţi, haine, încălţăminte… Nu care cumva să-i spuneţi
vreodată: „Strânge-ţi lucrurile! Pune-le la locul lor”! Astfel va avea
certitudinea că mama este sclava lui şi că pentru toate sunt ceilalţi
întotdeauna răspunzători.
Idolatrizarea propriului copil
Lăsaţi-l să vadă orice (mai ales la televizor) şi să
citească orice, fără ca să-l îndrumaţi niciodată. Copilul dumneavoastră este
supradotat şi ştie să discearnă! În acest chip instruirea şi educaţia lui va
avea o gamă mai largă şi mai variată!
Nu-i daţi povăţuire duhovnicească. Luaţi în zeflemea
şi batjocură credinţa înaintea lui, cât şi Biserica, preoţii şi pe cei ce-i
urmează. Când copilul va creşte „va alege singur”.
Daţi-i bani de buzunar cu nemiluita, ca să nu se simtă
inferior celorlalţi şi „să fie în lipsă aşa cum aţi fost în lipsă
dumneavoastră”. Când va creşte, va fi convins că valoarea omului i-o dă banul,
indiferent de cum a fost obţinut.
Nu-i spuneţi niciodată: „fă asta” sau „nu face
cealaltă”, căci aşa îl constrângeţi, nu-i respectaţi libertatea şi
personalitatea. Ba chiar se poate să-i cauzaţi şi… traume sufleteşti! Când va
creşte, va crede că viaţa înseamnă doar să porunceşti, niciodată să asculţi!
Adevăratele traume din copilărie
Certaţi-vă, vorbiţi-vă urât unul altuia în faţa lui
fără pic de ruşine. (Nu vă neliniştiţi, astfel nu-i veţi provoca… traume
sufleteşti!) Mai târziu, când se va căsători, îi va părea firesc să facă la
fel.
Când începe să se încurce în mrejele plăcerilor
trupeşti, dumneavoastră închideţi ochii. Nu-i spuneţi nimic. Nu-l povăţuiţi.
Nu-l sâcâiţi cu sfaturile dumneavoastră. Lăsaţi-l să se tăvălească în mocirla
curviei, de vreme ce „asta-i normal”.
Să-i ţineţi întotdeauna partea înaintea profesorilor
şi vecinilor. Să nu credeţi niciodată că „îngeraşul” dumneavoastră poate să
facă lucruri de ruşine şi probleme. Ocărâţi pe aceia ce prieteneşte şi bine
intenţionaţi vă aduc la cunoştinţă ceva în legătură cu asta. Sunt… clevetitori
şi invidioşi!
Când veţi merge la secţia de Poliţie unde l-au dus
pentru că a furat sau a luat droguri, strigaţi tare de faţă cu toţi că este un
nemernic şi o lichea, un golan; că v-aţi jertfit pentru binele lui, dar n-aţi
reuşit să îl cuminţiţi. Astfel veţi ieşi cu obrazul curat.
Pregătiţi-vă pentru o viaţă plină de suferinţă şi
remuşcări. O veţi avea…
(Articol tradus din greceşte de monahul
Gherontie Nica, publicat în Revista Atitudini Nr. 26)
SIMTURILE
-
Sfantul Nectarie al Eghinei -
Prin intermediul simturilor spiritul uman ajunge la o
stare de contemplare înalta si îsi fortifica puterile sufletesti; prin
intermediul simturilor omul cunoaste ca exista, devine constient de
individualitatea sa si cugeta, fiinteaza; putem oare sa afirmam acelasi lucru
si despre animale? Observarea rezultatelor noastre, furnizate de simturi, nu ne
îngaduie sa afirmam despre animal ceea ce spunem despre om; pentru ca nici un
aspect nu e susceptibil sa certifice existenta unei activitati intelectuale similare;
asa ca, animalul nu atesta prin impresiile sale existenta unui suflet rational;
vom demonstra acest adevar, analizând rezultatele trairilor furnizate de
fiecare simt în parte.
Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al
omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia /
Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 80.
TAINA
CRESTINATATII
-
Parintele Arsenie Boca -
Mântuitorul nostru nevazut se îmbraca cu noi, si pe
noi ne îmbraca cu Sine: „Câti în Hristos v-ati botezat, în Hristos v-ati
si-mbracat! (Galateni 3, 27).
Fiecare dintre noi, ori stim, ori nu stim, ori credem,
ori nu credem, purtam pe Hristos Iisus si pe Duhul cel Sfânt în temelia
fapturii noastre celei duhovnicesti. Hristos Iisus Cel cu Cruce, este asadar
piatra unghiulara, temelia zidirii noastre celei duhovnicesti. Aceasta e
adevarat pentru toti cei botezati.
Temeiurile mai adânci ale postului si rugaciunii le
gasim la Botez. Adâncul fiintei noastre se îmbraca în Hristos. În acest adânc
al mintii, sau în altarul inimii, dupa expresia Parintilor, Se salasluieste
Hristos, izgonind afara pe satana, care se retrage în simtiri. De aici puterile
potrivnicului, patimile, se silesc sa învaluie si sa prinda vointa din nou în
mrejele sale.
În veacul al VIII-lea al erei crestine a fost, printre
altele, o mare lupta pentru icoane. A trebuit un sobor ecumenic, ultimul sobor,
al VII-lea, sa apere cinstirea sfintelor icoane. Atunci erau iudeii care pârau
icoanele la împarati, precum ca sunt chipuri cioplite si închinare la lemne.
Desi atunci s-a pus capat rautatii si multe veacuri icoanele au fost în cinste,
astazi iarasi li se gaseste vina. Atunci li se zicea ca-s o închinare gresita
lui Dumnezeu. Azi vina lor e ca amintesc de Dumnezeu.
Dar mai e o icoana în primejdie: icoana lui Iisus, pe
care o avem în noi, în fiecare – caci de la Botez fiecare suntem destinati sa
fim o icoana a lui Iisus. Împotriva acestei icoane a lui Iisus în noi se da azi
o lupta mai vrajmasa ca odinioara împotriva sfintelor icoane. Se da o lupta
împotriva icoanei omului! Unde-i sunt aparatorii!?
Parintele Arsenie Boca, Parintele Arsenie
Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost, Cluj-Napoca,
2002, p. 56-57, 133
SIMTUL
MIROSULUI
-
Sfantul Nectarie al Eghinei -
Sufletul, prin simtul olfactiv, întelege universul
invizibil al mirosurilor si descopera tezaurul ascuns al miresmelor care se
revarsa din abundenta si umplu toate spatiile din univers; organul simtului
olfactiv e nasul, iar sediul, nervul olfactiv. Cu ajutorul mirosului sufletul
clasifica realitatile materiale care au calitatea de a emana mirosuri placute
si neplacute, le accepta pe cele frumos-mirositoare, iar pe cele
urât-mirositoare le respinge. Mirosul, chiar daca pare a aduce un serviciu
însemnat functiei nutritive a omului, nu are doar aceasta menire. Pe temeiul
serviciilor aduse sufletului cu scopul îmbogatirii cu diferite cunostinte, se
poate considera ca simtul olfactiv e un simt mai degraba pus în slujba
spiritului, menit sporirii cunostintelor omului decât un simt material aflat în
slujba trupului. Caracterul spiritual al mirosului este dovedit de doua lucruri
anume: pe de o parte, de folosirea redusa a acestuia în ceea ce priveste
alimentele, pe de alta, de folosirea pe scara larga în vederea identificarii
obiectelor frumos-mirositoare, care ne ofera desfatare; prin miros se ajunge la
desfatare sau la repulsie. Prin urmare, mirosul se leaga de suflet, pentru ca
el e cel ce judeca în privinta calitatii mirosurilor. Prin intermediul
mirosului, omul are parte de placeri care nu au nici o legatura cu trupul;
functia acestuia de a distinge ceea ce e curat de ceea ce e întinat este o
functie care se refera la supravietuire, dar nu într-o mai mica masura la
suflet, pentru ca prin intermediul mirosului acesta învata diferite lucruri.
Rolul mirosului e cel de a informa omul referitor la aspecte exterioare pe care
nu le poate percepe în acelasi fel cu celelalte simturi.
Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al
omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia /
Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 88-89
NU
IEȘI DIN CUVÂNTUL DOMNULUI
-
SF. ILARION FELEA -
Zidirea casei
Înainte de a încheia Predica de pe Munte (Mt. 5:7) în
care se cuprind cele mai frumoase învăţături din Sf. Evanghelie, Iisus Hristos
Mântuitorul a asemănat pe creştinii buni cu oamenii care îşi zidesc casa pe
stâncă, iar pe cei răi cu oamenii care îşi zidesc casa pe nisip. Vezi
Evanghelia de la Matei.
Când zideşte omul casă, atunci mai întâi alege locul
potrivit. Nimeni nu zideşte casă pe nisip sau în mlaştină. La fel când cineva
doreşte să-şi facă o casă sănătoasă, nu-şi pune temelie slabă de pământ, ci
temelie de piatră sau de beton armat cu fier.
Aşa lucrează omul înţelept. Creşterea aceasta nu se
poate face, fără ascultarea de cuvântul Evangheliei: «Cel ce ascultă cuvântul
Fiului şi face voia Tatălui Ceresc, acela mare se va chema în împărăţia
cerurilor» (Mt. 5:19).
Cum să nu ruinăm fericirea?
Omul care nu-şi aşază viaţa sufletului pe temelia de
stâncă a cuvintelor lui Dumnezeu, este un fiu pierdut, ameninţat să-şi ruineze
fericirea şi să-şi risipească în zadar toată viaţa.
Creştinul bun e fiul ascultător de Tatăl Său,
Dumnezeu. Una din grijile lui de căpetenie este să facă voia Domnului şi să nu
iasă niciodată din ascultarea Evangheliei Lui, după cum şi scris este în Cartea
Sfântă: «Să iubeşti pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot
sufletul tău şi din toată virtutea ta! Poruncile pe care ţi le dau astăzi, să
le păstrezi în inima ta, să le sădeşti în sufletul fiilor tăi şi să vorbeşti de
ele când stai în casa ta, când călătoreşti, când te culci şi când te scoli. Leagă-le
ca pe un semn, poartă-le ca pe o tăbliţă pe fruntea ta, scrie-le pe uşorii
casei tale şi pe porţile tale» (Deut. 6:5-9).
Nu ieşi niciodată din cuvântul Domnului. Odihneşte-ţi
sufletul pe stânca Evangheliei şi ia seama totdeauna că «nu numai cu pâine va
trăi omul, ci cu tot cuvântul lui Dumnezeu» (Lc. 4:4).
Care sunt temeliile slabe ale sufletului?
Cam aşa stăm şi cu casa sufletului. Dacă vrem să fie
sănătoasă şi trainică, nu o putem zidi decât pe temelia de stâncă a cuvântului
lui Dumnezeu. Sunt şi temelii de nisip pe care îşi zidesc unii oameni
neînţelepţi casa sufletului: necredinţa, iubirea de sine, lăcomia, poftele
păcătoase, plăcerile vinovate, gândurile şi părerile deşarte. Toate acestea
sunt temelii slabe. Când bate vântul îndoielilor, când vin furtunile
încercărilor şi apele durerilor, atunci – dacă ne-am zidit casa pe nisip –
toate se răstoarnă în noi şi în jurul nostru. Atunci ne pierdem capul, ne
văităm şi nu mai ştim încotro să o luăm.
Omul de credinţă, omul care stă cu sufletul pe temelia
de stâncă a Evangheliei Domnului, nu poate fi clintit din loc de nicio furtună,
de nicio îndoială şi de nicio durere. Omul acesta e ca stânca: pot bate în ea
cât vor apele mării, că nu o pot mişca din loc. Valurile o spală şi o lasă mai
curată de cum a fost, dar tot nemişcată.
Orice clădire fără El se dărâmă
Există pentru noi, oamenii, o «piatră vie, aleasă şi
de mare preţ» (1 Petr. 2:4): «Piatra cea din capul unghiului» pe care atâţia
ziditori nu o bagă în seamă (Mt. 21:42), temelia vieţii veşnice: Iisus Hristos
(1 Cor. 10:4). Orice clădire fără El se dărâmă. Orice neascultare de cuvântul
Evangheliei Lui se plăteşte scump, ca orice rătăcire şi ca orice greşeală.
Noi, creştinii, «suntem zidiţi pe temelia Apostolilor
şi a prorocilor, piatra cea din capul unghiului fiind Însuşi Iisus Hristos»
(Ef. 2:20-21).
(Extras din cartea „Pildele Mântuitorului”
de Pr. Ilarion V. Felea)
CLOPOTUL
-
Sfantul Ioan din Kronstadt -
Clopotul este fluier pastoresc ce cheama turma cuvântatoare în staulul oilor,
adica la biserica, pe pajistea duhovniceasca a rugaciunii si a cuvântului lui
Dumnezeu; este si goarna de lupta care aduce aminte de lupta duhovniceasca si
de faptul ca trebuie sa fim gata de lupta în fiecare zi, ca trebuie sa fim
întotdeauna înarmati cu toate armele duhovnicesti.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Liturghia:
Cerul pe pamant, traducere de Boris Buzila, Ed. Deisis, Sibiu, 1996, p. 185-186
MARGARITARELE
-
Sfantul Teofan Zavoratul -
Margaritarele se aduna întotdeauna în cele mai
tainuite locuri, pe când lucrurile netrebnice sunt aruncate, ca gunoiul, chiar
si în drum.
Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau
cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed.
Sophia, Bucuresti, 2011, p. 126
CÂND
NE ÎMPLINEȘTE DUMNEZEU RUGĂCIUNEA
- PR. SILUAN -
Ne dorim vindecarea sufletului cu adevărat?
Dacă nu contenim să-L întrebăm și să cerem de la El:
Doamne, am nevoie de vedere, de vindecarea trupului, dar mai ales a sufletului,
El ne va da acest lucru. Problema este: „Noi, cu adevărat, ne dorim această
vindecare?”. Și un răspuns ar fi să ne uităm la noi înșine și să vedem cât din
timpul zilei, și cât din timpul nopții, Îl implorăm pe Dumnezeu: Doamne,
vindecă sufletul meu!
Atâta vreme cât nu vedem că Hristos plinește toate
lucrurile, trebuie să continuăm și să stăruim în rugăciunea: Doamne
miluiește-ne! Atâta vreme cât nu ne simțim apropiați de Dumnezeu și de sfinți,
trebuie să stăruim în rugăciunea: Doamne miluiește-ne! Dacă nu percepem,
nu mirosim buna mireasmă a tuturor lucrurilor bune pe care Hristos ni le-a dat
nouă, atunci trebuie să stăruim în rugăciunea: Doamne miluiește-ne! Dacă nu
auzim cuvântul adevărului și suntem conduși de înșelare și de împrăștierea minții,
trebuie să stăruim în rugăciunea: Doamne miluiește-ne! Și nu putem judeca
timpul lui Dumnezeu potrivit timpului nostru.
Dumnezeu a așteptat mii de ani
Dumnezeu, în înțelepciunea Lui, i-a dat poporului lui
Israel multă răbdare. După căderea lui Adam și a Evei, putea cu ușurință să-L
trimită pe Fiul Său în lume. Și atunci omul nu ar fi trebuit să sufere în
întuneric, atâtea generații. Însă, în înțelepciunea Lui, ne-a dăruit timp de
pocăință ca să ne pocăim și să o aducă pe Maica lui Dumnezeu în lume. Astfel
încât un membru al rasei noastre umane să poată să-L aducă pe Hristos în
această lume. Și dacă Dumnezeu a așteptat mii de ani pentru a aduce mântuirea în
lume, și noi, la rândul nostru, trebuie să avem puțină răbdare în viața
noastră, pentru ca harul să poată lucra în sufletele noastre.
Dacă ne rugăm cu intensitate, atunci vom vedea că
Dumnezeu va lucra în noi. Sf. Serafim de Sarov a fost întrebat: De ce durează
atât de mult ca Dumnezeu să lucreze în viața noastră? Și răspunsul a fost:
Pentru că nu te rogi cu intensitate, cu duh fierbinte. Și atunci, la fel ca
orbul din Evanghelie, trebuie să-L dorim pe Hristos cu toată inima noastră!
Să-L rugăm pe Dumnezeu să ne dăruiască vindecarea
ochilor sufletești, astfel încât să vedem lumina Lui și să le vedem pe toate
prin lumina Lui. Și astfel, prin lumina Lui, noi devenim lumină.
Dumnezeu să ne dăruiască acest lucru, astfel încât
întunericul să nu mai stăpânească în noi! Atunci iubirea lui Dumnezeu va
schimba întreaga noastră ființă. Amin!
(Extras din Revista Atitudini Nr. 90)
PERDEAUA
SI CUVERTURA
-
Sfantul Tihon din Zadonsk -
Ceea ce este acoperit de perdea sau de cuvertura nu se
poate vedea. Astfel, nu vedem soarele acoperit de nori; nu vedem fata acoperita
de batic sau de haine; nu vedem lucrurile care sunt dincolo de perdea, si
celelalte. Tot asa, înaintea privirii oricarui pacatos nepocait, a oricarui
desfrânat sau preacurvar, a oricarui rapitor, hot sau judecator nedrept, a
oricarui mincinos sau înselator, într-un cuvânt înaintea privirii oricarui om
necugetat atârna un anume val, care îi acopera ochii duhovnicesti si nu-l lasa
sa vada de ce bunatati se lipseste, cum merge la pieire amarnica. Merge spre
groapa si nu o vede, si cade în ea, daca nu priveste în jur. Satana, vrajmasul
neamului omenesc urzeste acest val sau cuvertura acelor oameni care traiesc în
nepasare, care nu asculta de Dumnezeu Cuvântul, Calauzitorul pasilor nostri,
care parasesc rugaciunea , fara de care orice om este surd; satana urzeste
aceasta ca oamenii sa nu-si observe propria pieire. Daca omul se întoarce cu
pocainta adevarata catre Dumnezeu, aceasta perdea sau cuvertura se ridica.
Atunci el îsi va vedea nenorocirea si pieirea. Atunci îsi va veni în sine, va
întelege unde a fost, cum s-a ratacit. Atunci va începe sa suspine, sa plânga
si sa se tânguiasca. Atunci si numai atunci, ca sculat din somn, va începe sa
mearga precum mergea mai înainte. „Pentru aceasta zice: «Desteapta-te cel ce
dormi si te scoala din morti si te va lumina Hristos»” (Efeseni 5, 14).
Sfantul Tihon din Zadonsk, Comoara
duhovniceasca din lume adunata, traducere de rasofora Domnica Talea, Ed.
Egumenita, Galati, 2008, p. 83-84
SIMTUL
TACTIL
-
Sfantul Nectarie al Eghinei -
Simtul tactil uman are în plus particularitatea de a
fi susceptibil de o dezvoltare si desavârsire mult superioare celei obisnuite
si cunoscute; în cazul persoanelor nevazatoare acest simt devine în urma
exercitiului atât de ascutit, încât se pot sesiza cu ajutorul lui diferentele
extrem de fine, în cazul suprafetelor, ca de exemplu gravarile de argint, în
cazul monedelor sau al altor obiecte, diferite culori, în cazul stofelor de
lâna s.a. Iata în ce masura întelepciunea lui Dumnezeu a realizat armonia dintre
ratiune si organele cu totul indispensabile ale acesteia! Iata cât de lamurit
ingeniozitatea simtului tactil demonstreaza ca sufletul omului este rational si
ca în vederea acestei rationalitati a fost creat astfel!
Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al
omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia /
Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 82-83
CINE
SUNT SFINȚII
-
SF. ILARION FELEA -
Ura împotriva sfinților
O figură de roman, un tip de răzvrătit, se declară
duşman neîmpăcat al sfinţilor. „Urăsc şi sfinţii”, exclamă el. „Sunt pacostea
omenirii!… Aceştia nu cunosc ce înseamnă îndoială. Viaţa sfinţilor şi a eroilor
e frumoasă în cărţi…”[1].
Ura împotriva sfinţilor nu se întâlneşte numai la
pagini şi la figuri de romane. Din nefericire ea se întâlneşte la prea mulţi
oameni, care în felul lor de a gândi, a vorbi şi a trăi, deşi sunt împotriva
sfinţilor, fără să voiască, îi laudă, ca şi figura de care am amintit. Ei
cugetă aşa: viaţa sfinţilor e frumoasă, dar aspră. Neînduplecată, nu cunoaşte
chinurile şi amărăciunile îndoielilor. Prin urmare, nu e pentru noi,
îndoielnicii, molatecii şi nărăviţii cu toate relele.
În felul acesta, critica şi nemulţumirea devine laudă.
Virtuţile şi frumuseţile unora sunt pricină de supărare pentru cei ce nu le au,
mai ales când e vorba de sfinţi.
Cine sunt sfinţii?
Unii îşi închipuie că sfinţii sunt nişte călugări
uscaţi de post şi de rugăciune... Nişte sihaştri sau pustnici, care se feresc
de societatea oamenilor şi trăiesc singuratici prin păduri, prin peşteri şi
prin pustiuri, sau în cazul ce mai bun prin schituri şi mănăstiri. Sunt şi de
aceştia.
Alţii îşi închipuie că sfinţii sunt nişte oameni
neobişnuiţi: prooroci, apostoli, martiri, făcători de minuni, ierarhi învăţaţi
şi neprihăniţi. Sunt şi de aceştia. Alţii îşi închipuie că sfinţii sunt nişte
oameni simpli, săraci în avuţii şi bogaţi în fapte bune, curaţi la inimă şi
feciorelnici. Sunt şi de aceştia. Alţii îşi închipuie că sfinţi ar fi nişte
oameni bolnavi şi nebuni (hipnotici, mizantropi, isterici, nervoşi,
sugestionaţi, psihopaţi).
Numele de „sfânt” vine de la numele lui Dumnezeu. În
Sf. Scriptură unul dintre numele lui Dumnezeu este Sfântul (Kadoş, Aghios,
Sanctus). Sfinţenia e virtutea desăvârşirii morale. Dumnezeu este „Sfântul”
(Is. 1:4). Sfântul Dumnezeu, singurul neîntinat, fără prihană, fără păcat, fără
nici o patimă; singurul sfânt în chip desăvârşit.
Sfințenia și legea morală
În înţeles moral, sfinţenia este acordul voinţei
omului cu voinţa lui Dumnezeu. Dumnezeu este sfânt pentru că El este izvorul
sfinţeniei, el creează şi descoperă legea şi ordinea morală, El revarsă în lume
harul sfinţeniei, puterea dumnezeiască prin care se curăţă, se luminează şi se
desăvârşesc sufletele. Omul devine sfânt prin conlucrarea cu harul lui
Dumnezeu, până la asemănarea cu El, când voinţa omului ajunge la un acord
deplin cu voinţa lui Dumnezeu. Atunci ajunge la treapta sfinţeniei, la virtutea
cea mai înaltă, la starea desăvârşită a firii.
Sfinţenia lui Dumnezeu se arată de la început în legea
morală dată primilor oameni. Și de aici mai departe în istoria pedepselor date
pentru păcate, în descoperirea poruncilor morale şi a virtuţilor religioase, şi
cu deosebire în porunca şi în virtutea sfinţeniei. «Eu sunt Domnul Dumnezeul
vostru, grăieşte Dumnezeu lui Moise, deci sfinţiţi-vă ca să fiţi sfinţi, căci
sfânt sunt Eu » (Lev. 11:44-45).
Altădată din nou porunceşte Dumnezeu lui Moise:
«Vorbeşte către obştea fiilor lui Israil şi spune-le: Fiţi sfinţi, căci sfânt
sunt Eu, Domnul Dumnezeul vostru!» (Lev. 19:2). Aceeaşi poruncă se repetă şi
mai departe (Lev. 20:7-26; 21:6-8). Întreg cuprinsul capitolelor 18-26 din
Levitic, despre căsătorie, porunci, preoţi, sărbători, jertfe, pedepse şi
binecuvântări, se referă mai presus de toate la virtutea, idealul şi darul
sfinţeniei, care vine de la Dumnezeu. Căci zice El: «Eu sunt Domnul cel ce vă
sfinţesc pe voi» (Lev. 22:33).
Sfinții în Noul Testament
Ceea ce se spune în Vechiul Testament şi în Evanghelie
despre legea şi porunca sfinţeniei, se repetă şi se întăreşte din nou în
scrierile Sfinţilor Apostoli. Sf. Petru repetă poruncile sfinţeniei din Vechiul
Testament. El scrie: «Ca fii ai ascultării, nu vă potriviţi poftelor de mai
înainte, din timpul neştiinţei voastre, ci după Sfântul care v-a chemat, fiţi
şi voi sfinţi în toată purtarea voastră. Căci scris este: Fiţi sfinţi, pentru
că Eu sunt sfânt» (1 Petr. 1:15-16; Lev. 11:44-45; 19:2).
Tot el face creştinilor chemarea să-şi dea seama că
acum ei sunt noul Israil, neamul ales şi sfânt, poporul lui Dumnezeu. «Voi
sunteţi seminţie aleasă, preoţie împărătească, neam sfânt, popor rânduit să
vestească bunătăţile celui ce v-a chemat din întuneric la lumina sa cea
minunată. Voi care odinioară nu eraţi popor (ales), iar acum sunteţi poporul
lui Dumnezeu. Voi care odinioară nu aveaţi parte de milă, iar acum sunteţi
miluiţi» (1 Petr. 2:9-10; Ieş. 19:6). Creştinii, fiind poporul lui Dumnezeu,
datori sunt toţi să trăiască «în sfinţenie şi cucernicie, ca în ziua Domnului,
la a doua venire, să fie aflaţi de El, în pace, fără vină şi fără prihană» (2
Petr. 3:11), adică sfinţi.
Sf. Pavel spune că legea lui Dumnezeu «este sfântă şi
porunca sfântă şi dreaptă şi bună» (Rom. 7:12). Și sfătuieşte pe cititori să se
îmbrace «în omul cel nou, cel zidit după Dumnezeu întru dreptate şi întru
sfinţenia adevărului» (Ef. 4:24). Omul acesta e sfântul. Nu oricare om, nici
oricare creştin, ci sfântul. Acesta e omul cel nou.
Chemarea la sfințenie
După Apostolul Pavel, toţi creştinii sunt chemaţi să
fie sfinţi (Rom. 1:7), «sfinţi şi fără prihană» (Ef. 1:4), «aleşi ai lui
Dumnezeu, sfinţi şi iubiţi» (Col. 3:12). «Având, deci, aceste făgăduinţe,
iubiţilor, să ne curăţim de toată spurcăciunea trupului şi a duhului,
desăvârşind sfinţenia în frica lui Dumnezeu» (2 Cor. 6:16; 7:1). Nu poate fi
nimeni poporul, familia, fiul lui Dumnezeu în stare de necurăţie. Starea de fii
şi popor al lui Dumnezeu atrage cu sine munca, strădania de a împlini şi
desăvârşi «sfinţenia, fără de care nimeni nu va vedea pe Dumnezeu» (Evr.
12:14).
Sfinţenia este o cerinţă de mântuire. «Voia lui
Dumnezeu este sfinţirea voastră, … să ştie fiecare a stăpâni vasul (trupul) său
în sfinţenie şi cinste» (1 Tes. 4:4-5).
După apostolul Pavel sfinţenia este «umblarea în chip
vrednic de Dumnezeu» (1 Tes. 2:12), iar sfinţirea e spălarea şi curăţirea
sufletului prin har de orice întinăciune, adică mântuirea în sfinţirea Duhului
şi în credinţa adevărului (2 Tes. 2:13).
Creștinii, casnicii lui Dumnezeu
În scopul sfinţirii, Iisus Hristos a întemeiat
Biserica (Ef. 5:25-26) şi a rânduit în ea apostolii, proorocii, evangheliştii,
păstorii şi învăţătorii (ierarhia), «spre desăvârşirea sfinţilor» (Ef.
4:11-12). Membrii Bisericii, creştinii, nu mai sunt străini de Dumnezeu şi
venetici în lume. Prin Biserică ei sunt «cetăţeni împreună cu sfinţii şi
casnici ai lui Dumnezeu» (Ef. 2:19). De aceea în toată vremea toţi creştinii
suntem datori să mulţumim lui Dumnezeu, că ne-a scos din întuneric la lumină,
ne-a deschis intrare în împărăţia Fiului iubirii sale şi ne-a învrednicit să
luăm parte la moştenirea şi slava sfinţilor, în lumină (Col. 1:12-13; Ef.
1:18-19).
După aceste lămuriri, iubiţi şi binecuvântaţi
creştini, putem răspunde la întrebarea: cine sunt sfinţii? Sfinţii sunt toţi
acei oameni aleşi, care în viaţa lor au împlinit în chip desăvârşit voia lui
Dumnezeu. Toţi credincioşii care au trăit curaţi de orice întinăciune[2]. „Deci
se face omul sfânt prin depărtarea de rele”, prin lucrarea bunătăţilor şi a poruncilor
lui Dumnezeu[3].
Tipuri de sfinți
În legea sfinţeniei, poruncită tuturor oamenilor atât
în Vechiul Testament şi în Noul Testament, sfinţi sunt întâi de toate îngerii,
aşa cum îi numeşte Mântuitorul (Mt. 25:31). Sfinţi sunt proorocii şi apostolii,
aşa cum îi numeşte apostolul Petru (2 Petr. 3:2) şi Apostolul Pavel (Ef. 3:5;
Evr.11:32), «cel mai mic decât toţi sfinţii» (Ef. 3:8). Sfinţi sunt toţi
drepţii plecaţi din lumea aceasta, «duhurile drepţilor celor desăvârşiţi» (Evr.
12:23). Sfinţi sunt biruitorii (Apoc. 2:3) şi încununaţii (2 Tim. 4:8; Col.
2:18). Sunt martirii, mărturisitorii, marii dascăli ai Bisericii, cuvioşii,
împreună cu femeile mironosiţe, mucenice şi fecioare temătoare de Dumnezeu.
Sfinţii sunt «lumina lumii» (Mt. 5:14), creştinii
desăvârşiţi, cei mai buni învăţăcei ai Mântuitorului, cea mai aleasă rodire a
Duhului Sfânt şi cea mai frumoasă podoabă a Bisericii. Cum a rodit cuvântul
Evangheliei în lume, cum s-a răspândit credinţa creştină între neamurile
păgâne, cum au strălucit virtuţile sfinte în vieţile oamenilor, cum s-a zidit,
s-a apărat şi s-a întărit Biserica pe faţa pământului, se vede mai bine din
Vieţile Sfinţilor. Pentru răspândirea creştinismului şi pentru slava Bisericii,
vieţile sfinţilor au făcut mai mult decât toate vorbirile oamenilor. Prin
vieţile şi lucrările lor, sfinţii sunt pentru noi toţi icoanele vii şi cele mai
alese modele de oameni în drumul şi urcuşul spre desăvârşire.
Cum dobândim sfințenia?
La asemănarea cu Dumnezeu se ajunge prin daruri
(primite) şi prin virtuţi (dobândite). Sfinţenia este cea mai înaltă, cea mai
grea şi cea mai strălucită virtute. La virtutea aceasta ajung numai oamenii
care au suflet cu înfăţişare (arhitectură) simplă şi frumoasă. Suflet curat şi
tare, surd la toate câte şopteşte ispita şi pofteşte patima. Suflet hotărât,
care se supune asprei şi binefăcătoarei discipline a vieţii religioase şi
morale, sfinţii.
Să luăm de călăuză în viaţă sfinţii şi să ne supunem
din inimă legii sfinţeniei, creştini. Sfinţii ne învaţă ştiinţa şi arta desăvârşirii.
Sfinţii sunt maeştri şi dascălii noştri cei mai iubiţi. „Cel ce petrece cu
sfinţii se va sfinţi”[4]. Biserica creştină la început era o societate de
oameni creştini cu viaţă şi râvnă de sfinţi.
Răspunsul fericitului Augustin
„Pentru ce nu ai putea face şi tu ceea ce au făcut
alţii”?, întreabă Fericitul Augustin[5].
«Să slujim lui Dumnezeu, fără frică, în sfinţenie şi
în dreptate, în toate zilele vieţii noastre» (Lc. 1:75). «Ca să ne împărtăşim
din sfinţenia Lui» (Evr. 12:10).
„ … înţelepţeşte-ne pe noi, Doamne ca să îndeplinim în
frica Ta dreptate şi sfinţenie… Binecuvintează poporul tău şi sfinţeşte
moştenirea Ta. Pace lumii Tale dăruieşte bisericilor Tale, preoţilor şi la tot
poporul Tău…”[6].
[1] Ieronim Pacu în Întunecare, Cezar Petrescu, vol
II, p. 289.
[2] „Sfânt se numeşte cel curat de răutate şi păcat”,
Scolie la Cuvântul XV din Scara Sf. Ioan Sinaitul.
[3] Sf. Simeon Noul Teolog, Cuvântul XI, p. 152.
[4] Clement Alexandrinul, Pedagogul, p. 108.
[5] Fer. Augustin, Confesiuni, VIII, 2.
[6] Rugăciunea a II-a de la Utrenie.
(Extras din cartea „Spre Tabor”, vol I, de
pr. Ilarion V. Felea)
SIMTUL
AUZULUI
-
Sfantul Nectarie al Eghinei -
Auzul este un simt formator, modelator si înaltator;
prin mijlocirea acestuia se plasmuieste inima omului, prin el se arata a fi
fiinta rationala si prin el se ridica la pozitia superioara care i se cuvine;
cu ajutorul lui distinge toate felurile de sunete produse de vibratiile
aerului; distinge glasuri, tunete, sunete s.a.m.d., îsi rânduieste timbrul si
ritmul propriei sale voci si îsi compune piesele muzicale; cu ajutorul acestuia
a inventat muzica si instrumentele muzicale si a descoperit melodia si armonia
prin intermediul carora sunt miscate sufletul si inima si sunt înflacarate
spiritele. Cu ajutorul cuvântului launtric, auzul transmite sufletului glasul
naturii însufletite, pe care ochiul îl percepe mut; prin auz omul s-a ridicat
la înaltimea contemplatiei; parasind pamântul, s-a înaltat prin intermediul
acestui simt la ceruri ca sa auda cântul îngeresc si cântarea dumnezeiasca ce
îl înduhovnicesc; auzul i-a pus în miscare limba spre cântarea Ziditorului sau
si îl face sa-si afle ritmul [potrivit] cântului sau spre a cânta frumusetea
creatiei; prin auz omul se bucura de toata desfatarea trupeasca si este înaltat
în sfera spiritelor.
Sfantul Nectarie al Eghinei, Un portret al
omului, traducere de protopresbiter dr. Gabriel Mandrila, Ed. Sophia /
Metafraze, Bucuresti, 2015, p. 93-94
RECUNOSTINTA
-
Arhiepiscopul Iustinian Chira -
Omul smerit, privind pâinea de pe masa, haina de pe el
si tot ce are, vede miile de mâini, valurile de sudoare, veghea si truda
nenumaratilor oameni…
Arhiepiscopul Iustinian Chira, Cuvintele
Parintelui - un ghid al frumusetii launtrice, Ed. Mega, Cluj-Napoca, 2009, p.
109



Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu