vineri, 27 iunie 2025

Alexandru Stanciulescu - DOAR O VORBĂ.....! Cu GÂND DE SEARĂ - MINILECTURĂ

 



FRUNZELE COPACILOR

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

Ale cui sunt frunzele copacilor? Ale lui Dumnezeu. Ale cui sunt gândurile bune care îti vin în minte? Ale lui Dumnezeu. Cine a dat copacilor, pomilor, însusirea de a se forma si creste în ei o parte lemnoasa, de a se forma si dezvolta în ei frunze, flori si roade? Dumnezeu le-a dat-o. Cine te-a înzestrat cu darul gândirii si al vorbirii? Dumnezeu. Folosesc oare arborii si pomii însusirile pe care le au de la Dumnezeu spre dauna lor? Nu. Foloseste oare omul însusirile si puterile ce i-au fost date de Dumnezeu spre dauna lui? Da, foloseste. Abuzeaza de minte, cea data de la Dumnezeu pentru cunoasterea lui Dumnezeu si a adevarurilor Sale, abuzeaza de inima, creata de Dumnezeu pentru a iubi pe Dumnezeu si pe aproapele, pentru a simti comunicarea cu Dumnezeu; abuzeaza, în sfârsit, de liberul arbitru, care i-a fost dat omului pentru continua sa desavârsire si pentru a cultiva virtutile.

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 80-81.

 

 

 

 

PESCUITUL

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

        

Pescuitul semnifica pescuirea sufletelor omenesti pentru Împaratia lui Dumnezeu. „Veniti dupa Mine, si va voi face pescari de oameni” (Matei 4, 19) – a fagaduit Domnul pescarilor.

 

Sfantul Nicolae VelimiroviciSimboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 65.

 

 

 

 

DE CE NE ESTE GREU SĂ IERTĂM

SF. LUCA AL CRIMEEI

 

„Iartă-mă, fratele meu!”

Domnul ne-a poruncit să iertăm aproapelui greșelile față de noi, dacă vrem să primim iertare de la Dumnezeu. De asemenea, Domnul Iisus Hristos ne-a învățat să ne rugăm lui Dumnezeu prin cuvintele următoare: „Și ne iartă nouă greșelile noastre, precum și noi iertăm greșiților noștri” (Mt. 6:12). Așadar, iertați-i pe toți cei care sunt vinovați față de voi, care v-au făcut să suferiți, care v-au rănit orgoliul.

Dar oamenilor, de multe ori, le este greu să ierte. Cu câtă greutate se răsucește limba ca să spună niște cuvinte atât de simple: „Iartă-mă, fratele meu!”, de parcă o leagă cineva! De legat i-o leagă chiar diavolul, și de asta ne e atât de greu să spunem cuvintele acestea simple.

Harul iertării

Dar fiecare om care a biruit măcar o dată piedica aceasta, care a spus pentru prima dată: „Iartă-mă”, simte cum se schimbă fără întârziere inima sa, simte în ea îndată o bucurie lină. A iertat, iar Domnul i-a dat bucurie și pace în suflet. A doua oară este deja mult mai ușor să spună: „Iartă-mă”, iar a treia oară foarte ușor. Și omul se învață să ceară iertare cu ușurință și repede, și i se duce apăsarea de pe inimă, și nu mai zace pe ea piatra dușmăniei. Iar în locul urii în inima lui se sălășluiește sfânta dragoste.

Pentru monahi, cuvântul „iartă-mă” e cel mai însemnat, cea mai mare obligație. Bătrânii duhovnicești, cărora li se încredințau monahii spre a-i călăuzi în viața duhovnicească, îi învățau în primul rând să răspundă cu acest cuvânt la orice mustrare li s-ar fi făcut, făcând totodată o plecăciune adâncă celui care i-ar fi mustrat.

 

(Aflați mai multe învățături de folos sufletesc, precum și alte articole de dezbatere duhovnicească, în ultimul Număr al Revistei Atitudini Nr. 91)




CARE ESTE CEA MAI MARE PUTERE PE CARE O DĂ IISUS APOSTOLILOR?

- Sf. Nicolae Velimirovici -

 

Cine poate ierta păcatele?

Ca unor prieteni ai Săi și fii ai lui Dumnezeu, Iisus le dă ucenicilor Săi putere și stăpânire care se află doar în puterea lui Dumnezeu, zicând: „pe bolnavi vindecați... dracii scoateți” (Mt. 10:8). Acea putere și stăpânire este răspândită de la Apostoli la Sfânta Biserică a lui Hristos.

Cum se face că Dumnezeu dă atâta putere și stăpânire unor mărunte zidiri omenești? El a adat ucenicilor Săi ceva și mai mult, și anume iertarea păcatelor. Că oamenii pot săvârși minuni, asta știau și fariseii, și cărturarii evrei. Dar ca cineva, afară de Dumnezeu să poată ierta păcatele, asta nici nu știau, și nici nu voiau să știe.

„Acesta grăiește hule? Cine poate ierta păcatele, fără numai Unul Dumnezeu? (Mc. 2:7). Nebăgând de seamă aceste spuse ale unor neștiutori, Domnul a dat stăpânire dumnezeiască prietenilor Săi. „Cărora veți ierta păcatele, se vor ierta lor” (Ioan 20:23). Ca și când un domnitor ar da dregătorilor săi dreptul de a ridica osândire la moarte..

 

Un dar mai mare decât facerea de minuni. Cea mai mare putere

Nicicând de la zidirea lumii, nu s-a auzit ori s-a întâmplat ca Dumnezeu să dea oamenilor stăpânirea Sa de a ierta păcatele. Acesta este un dar mai mare decât facerea de minuni. Iar dacă a dăruit ceea ce este mai mare, cum să nu dăruiască ceva mai mic? Le-a dat pe amândouă. În canonul Sfinților Apostoli, pe 30 iunie, se citește: „Vă este dat harul vindecărilor și iertării păcatelor”. Le-a dat tot.

Le-a dat tot: „Și orice veți cere în numele Meu, aceea voi face”. „Și toate, ori câte veți cere în rugăciune, crezând, veți lua”. „Cereți și vi se va da vouă”. Acestea nu sunt cuvintele unui om de neîncredere, nici nu sunt făgăduințele unui muritor, pe care moartea într-o clipă îl ia și îi zădărnicește făgăduințele. Acestea sunt cuvintele Celui mai de încredere, făgăduințele Celui fără de moarte, veșnic Viu.

 

Pavel, vasul alegerii, cel plin de putere dumnezeiască

Lui Dumnezeu i-a fost plăcut, zice preaslăvitul Pavel, „ca să descopere pe Fiul Său întru mine” (Gal. 1:16). Și a înțeles aceasta și cu grijă a urmărit cum Hristos Se sălășluiește întru el până când, în cele din urmă, a putut glăsui: „De acum Hristos viază întru mine” (Gal. 2:20).

Pavel! Om mărunțel și încovoiat, cu chelie și socotit la vorbă, îmbrăcat simplu și hrănit prost, cu vederea slabă și neîngrijit - sub același înveliș înșelător se ascundea un mic dumnezeu și fiu al lui Dumnezeu, împărat și preot. Mii și mii au urmat după el, milioane și milioane, care după cele de dinafară erau cei din urmă, dar, după cele lăuntrice, primii între oameni.

Lumina aceasta nu era vrednică de ei, după cuvintele aceluiași Pavel. Ei sunt biruitorii sinelui și lumii, care acum strălucesc ca sorii în Împărăția Cerurilor și cântă cu îngerii în jurul Dumnezeului slavei, Mielul lui Dumnezeu, Mântuitorul lumii, Iisus Hristos.

 

(Extras din cartea „Sfântul Nicolae Velimirovici, Episcopul Ohridei și Jicei, Capete”, Editura Predania)

 

 

 

BOGATI SI SARACI

- Sfantul Ioan din Kronstadt -

 

Dupa cum în lumea în care traim aflam bogati si saraci, tot asa si în ordinea spirituala exista saraci si bogati. Saracii cer de la bogati si de la cei cu dare de mâna ajutor si nu se pot lipsi de el; în ordinea spirituala, saracii ar trebui sa vina si sa ceara ajutor celor bogati sufleteste. Noi suntem cei saraci cu sufletul, sfintii sunt cei bogati, care înca din aceasta viata au stralucit prin credinta si prin evlavie. La dânsii trebuie sa alergam noi, saracii, sa le cerem sa se roage pentru noi, sa ne ajute sa devenim curati ca pruncii, sa ne învete întelepciunea duhovniceasca, sa putem învinge pacatul, sa-L iubim pe Dumnezeu si pe aproapele. Rugati-va pentru mine, Sfintilor, oameni ai lui Dumnezeu, proorocilor, apostolilor, ierarhilor, mucenicilor, cuviosilor, dreptilor si toti Sfintii, ca sa ma fac asemenea voua!

 

Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 225

 

 

 

 

CLIPA SI VESNICIA

- Compozitorul Arvo Part -

 

Timpul si atemporalul sunt legate. Clipa si vesnicia se lupta în noi. De aici izvorasc toate contradictiile noastre, încapatânarea, îngustimea mintii noastre, credinta si osteneala noastra.

 

Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii – puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 63.





CUM SĂ AVEM BUCURIE?

- ARHIM. VARNAVA IANGOS -

 

Sufletul și bucuria

Atunci când sufletul nu are bucurie, este plin de toxicitate sufocantă și nu poate trăi viața Duhului. Din fericire, sufletul nu este făcut să trăiască într-o atmosferă poluată, ci în eterul curat al cerului, unde împărățește harul lui Dumnezeu. Bucuria este exact acea atmosferă în care sufletul poate să crească, să înflorească și să ajungă la Dumnezeu.

Bucuria este îngrășământul sufletului, care ajută sămânța să crească, cuvântul pe care Hristos îl seamănă în inima noastră. Discordiile, neînțelegerile, împrăștierile, dezbinările, tulburările relațiilor, părerile, teoriile, patimile noastre și „ego”- ul, ne fură această bucurie. Dumnezeu nu poate intra într-o inimă morocănoasă, pentru că El Însuși este plinătatea „a toată bucuria și pacea” (Romani 15:13).

Bucuria este criteriul, termometrul duhovniciei noastre. Bucuria nu este rezultatul absenței necazurilor, ci este o caracteristică a unui suflet sănătos, care se neagă pe sine, care iubește pe Dumnezeu, rămâne netulburat și nu leagă starea sa sufletească de evenimente.

 

De ce nu mai avem bucurie?

Astăzi, oamenii sunt atât de obișnuiți cu micimea, minciuna și păcatul! Sunt surprinși când văd pe cineva fericit, li se pare de neconceput și au dreptate. Cât poate înțelege cineva, care nu a gustat niciodată mierea, atunci când vorbești despre dulceața mierii? Cât poate înțelege cineva, care nu a gustat niciodată bucuria și pacea harului, atunci când îi vorbești despre dulceața și bucuria relației cu Hristos?

„Soarta” și „zestrea” creștinului este bucuria. Omul lui Dumnezeu știe să tragă bucurie din toate și din orice, chiar și din osândiri, nedreptăți, întristări, eșecuri. Cel ce este dispus să se pocăiască, să se zdrobească și să se smerească înaintea lui Dumnezeu și a oamenilor, cel care nu se teme să-și mărturisească greșelile și eșecurile sale, va trăi o bucurie nespusă și o stare continuă de recunoștință și de mulțumire pentru Dumnezeu, o sărbătoare nesfârșită. Dar fără simțul prezenței lui Dumnezeu, nu poate exista nicio bucurie, nicio dulceață, nicio desfătare adevărată.

 

Cum dobândim bucuria?

Bucuria ființială este o lucrare duhovnicească, care se dezvoltă în comuniune cu Dumnezeu și cu creația și presupune prezența virtuților bunătății și a iubirii. Omul morocănos nu poate fi fericit pentru că nu are capacitatea de a relaționa.

El se autopedepsește prin singurătatea și intransigența sa. Izolarea îl face incapabil să guste bucuria. Fără o relație cu Dumnezeu - izvorul bucuriei, de unde va putea să-și tragă bucuria? Adevărata bucurie nu depinde de evenimente exterioare, este rodul relației noastre iubitoare cu Dumnezeu, este rodul locuirii Duhului Sfânt în inima noastră.

 

(Extras din careta „Fericirile- Răspunsul dat lumii”, de Arhim. Varnava Iangos)

 

 

 

 

CAUTAREA FERICIRII

- Cuviosul Bonifatie de la Teofania -

 

Ce nu nascocesc si ce nu întreprind oamenii pentru a fi fericiti? Tulbura fara încetare toate stihiile lumii, si fericirea tot nu li se arata, sau este totdeauna doar pe tarâmul închipuirilor lor. Care este pricina? Faptul ca nu o cauta acolo unde trebuie, ca o cauta foarte departe. Cuvântul cel vesnic al Adevarului ne-a vestit: „Împaratia lui Dumnezeu înlauntrul vostru este (Luca 17, 21); cautati mai întâi Împaratia lui Dumnezeu si dreptatea Lui, si toate celelalte se vor adauga voua”.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 79.

 

 

 

 

N U N T A

- Sfantul Nicolae Velimirovici -

 

Nunta este simbol al nuntii celei duhovnicesti, cununia sufletului cu Hristos, prin dragostea sufletului catre El. Mireasa a lui Hristos sunt sufletele credinciosilor. Biserica cea nepatata este, de asemenea, Mireasa a Lui. Astfel, sufletul care nu se încununeaza cu dragostea lui Hristos se cununa cu patimile cele pamântesti si cu demonii. Vaduva simbolizeaza propriul suflet plin de întristare, despartit de Hristos – Mirele Cel Ceresc –, si lipsirea de dragostea Lui.

 

Sfantul Nicolae Velimirovici, Simboluri si semne, traducere de Gheorghita Ciocioi, Ed. Sophia, Bucuresti, 2009, p. 66.

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,
Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania
tel. 0724 998086




HARTA CALAUZITOARE

- Cuviosul Bonifatie de la Teofania -

 

Închipuie-ti ca pe o harta este înfatisata întinderea cea mare a pamântului, si cerceteaza fara împatimire lucrurile care îl umplu: cât de nimicnice ti se vor parea fata de vrednicia sufletului omenesc, înaltat prin iubirea de oameni dumnezeiasca pâna la treapta desavârsirii celei întocmai cu Îngerii. Din aceasta vei vedea ca orice lucru este nespus de ieftin fata de înalta noblete a sufletului crestinesc.

 

Cuviosul Bonifatie de la Teofania, Bucuria de a fi ortodox, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 60

--

Pr. Alexandru Stanciulescu - Barda ,
Parohia Malovat , jud. Mehedinti, Romania
tel. 0724 998086

 




CE HARISME TREBUIE SĂ DOBÂNDIM

- GHERONDA MAXIM -

 

Trei Reguli

Sunt trei lucruri care sunt extrem de necesare pentru ca omul să poată intra în procesul duhovnicesc de curățire, luminare și îndumnezeire. Primul presupune cunoașterea voii lui Dumnezeu. Unde putem afla voia lui Dumnezeu? O găsim în Scripturi. Și pentru că nu avem capacitatea să tâlcuim Scripturile, așa cum făceau Părinții, care erau plini de Duh Sfânt, este necesar un povățuitor.

Al doilea este rugăciunea. Rugăciunea trebuie să fie un rezultat al cunoașterii de sine, să știm ce suntem.

Al treilea lucru este cunoașterea de sine. Ca să ne cunoaștem pe noi înșine, cine suntem ca oameni, avem nevoie de smerenie. Smerenia, zice Avva Isaac Sirul, este adevărata cunoaștere despre sine.

 

Adevăratele harisme

Citirea Scripturilor, împreună cu ascultarea, sunt două instrumente care ne aduc rugăciunea. Și apoi, rugăciunea naște în adâncul sufletului nostru temelia iubirii. Iar aceasta nimicește patimile noastre, zice Sf. Macarie și ne dăruiește o bucurie nesfârșită. Dragostea ne ajută să răbdăm greutățile din afară, să ne vedem pe noi înșine mai prejos decât ceilalți și să-i iubim pe toți semenii noștri, după cum spune Sf. Maxim Mărturisitorul.

Acestea sunt harismele pe care trebuie să le dobândim cu toții. Și dacă insistă cineva în acest mod de viață, poate dobândi darul înainte-vederii, prin care poate să vadă esența lucrurilor, poate să vadă în suflete, în făpturi... O ultimă harismă ce izvorăște din dragoste, este „a putea intra în cunoașterea lui Dumnezeu”.

 

Harul din încercări

Părintele nostru duhovnicesc a dobândit Rugăciunea în închisoare...

Da, da. Ei au trăit o experiență inedită. Suferința te poate conduce grabnic la Rugăciune, te ferește de laudele oamenilor, pentru că în necazuri ești prigonit. Mulți părinți ai Bisericii L-au aflat pe Dumnezeu în încercări. Chiar dacă nu au avut învățătura clasică a Rugăciunii, dar pentru că au avut setea după Domnul și necazurile i-au umplut de har, au primit și Rugăciunea. În principiu, să știți, harul este atras prin smerenie. Ascultarea, supunerea este un exercițiu, mucenicia este altă nevoință, dar amândouă ne conduc spre smerenie. Sau prin una, sau prin cealaltă, omul devine cu ușurință vas al smereniei.

În viața duhovnicească, însă, este nevoie de povățuire, de oameni încercați. Vechiul Testament spune: „Vai de neamul care este condus de un tânăr!”. Un tânăr nu poate îndruma decât dacă a devenit vas al Harului, așa cum îl avem pe Timotei, ucenicul apropiat al Sf. Ap. Pavel.

 

( Revista Atitudini Nr. 90)

 

 

COPIII GALAGIOSI

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

Vedeti ca copiii lasati singuri zburda de colo-colo si provoaca un adevarat vacarm. Retalmaciti: ce se ridica în sufletul nostru când este parasit de frica de Dumnezeu si când atentia nu mai este atintita spre El!

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Ce este viata duhovniceasca si cum sa te apropii de ea?, traducere de Elena Dulgheru, Ed. Anastasia, Bucuresti, 1997, p. 206

 

 

 

CANDELA LAUNTRICA

- Sfantul Teofan Zavoratul -

 

Pentru ospatul Tau de nunta, Stapâne, îmbraca-ma cu strai vrednic, pe care sa-l gateasca în mine, înca de aici, harul Tau. Învredniceste-ma sa aprind atunci si candela, pe care sa mi-o daruiasca îndurarile Tale.

Si asa, cu bucurie voi iesi ca sa Te întâmpin, preaslavindu-Te si binecuvântându-Te cu nadejdea de a fi partas Dreptilor si Sfintilor care din veac bine au placut înaintea Ta.

 

Sfantul Teofan Zavoratul, Psaltire sau cugetari evlavioase si rugaciuni, traducere de Adrian Tanasescu-Vlas, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 56









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu