Agresivitate
defensivă: Teritorialitate și sociobiologie
Dan Culcer, Franţa
25
Iunie 2025
În contextul crizelor geopolitice contemporane - de la
conflictul ruso-ucrainean și reconfigurările de putere în Marea Neagră, până la
tensiunile dintre SUA și China în strâmtoarea Malacca sau mișcările de control
ale resurselor rare - se impune o analiză care să integreze perspectivele
etologice, sociobiologice, istorice și geopolitice. Eseul de față propune o
lectură comparativă și integrativă a conflictelor teritoriale, raportând
comportamentul geopolitic uman la instinctele de apărare și expansiune observate
în etologia maimuțelor antropoide, conform analizelor lui Desmond Morris,
Edward O. Wilson și criticilor acestora, precum Patrick Tort. De asemenea,
lucrarea se extinde spre analiza periferiei imperiale și proiectele
post-imperiale de confederație, cu accent pe zona Europei Centrale și de Est,
și cu o secțiune dedicată specificului românesc în geopolitica Mării Negre și
periferiilor acesteia, sprijinită de contribuțiile lui George Brătianu și alte
altor istorici și sociologi.
Fundamente biologice ale conflictului
teritorial: etologie , sociobiologie și agresivitate defensivă
Comportamentele teritoriale ale animalelor au
reprezentat, încă din zorii etologiei moderne, o cheie interpretativă pentru
înțelegerea războiului, colonizării și conflictului geopolitic la om. De la
observațiile lui Konrad Lorenz asupra agresivității ritualizate, la analizele
lui Desmond Morris privind ierarhiile dominante la primate, comportamentul
teritorial defensiv pare a fi codificat adânc în arhitectura comportamentală a
speciilor sociale.
Edward O. Wilson, în „Sociobiology: The New Synthesis”
(1975), a introdus ideea că selecția naturală acționează nu doar asupra
indivizilor, ci și asupra grupurilor, în funcție de capacitatea acestora de a
coopera sau de a-și apăra teritoriul. Această viziune a fost extinsă în
domeniul geopoliticii prin analogii directe între organizările tribale și
statale, sugerând că strategiile de expansiune și protecție teritorială sunt
expresii moderne ale unor instincte ancestrale.
Patrick Tort, în schimb, avertizează asupra derivei
ideologice pe care o presupune aplicarea directă a sociobiologiei în sfera
socialului, denunțând ceea ce el numește „naturalismul ideologic” - pericolul
ca legile selecției naturale să fie invocate în justificarea inegalităților și
dominației. Cu toate acestea, rămâne utilă utilizarea grilei etologice pentru a
înțelege motivațiile agresive defensive din conflictele teritoriale
De la selecție naturală la darwinism
geopolitic: spațiul vital, controlul populației și mitologiile demografice
Conceptul de spațiu vital (Lebensraum)
a fost central în teoriile geopolitice ale lui Friedrich Ratzel și, ulterior,
în politicile expansioniste ale regimului nazist. Ratzel a susținut că
națiunile, asemenea organismelor vii, au nevoie de „spațiu pentru dezvoltare”,
iar această nevoie poate justifica extinderea teritorială prin orice mijloace
necesare. Ideea sa a fost transformată în ideologie politică, mai ales în
Germania interbelică, unde conceptul de Lebensraum a fost
folosit pentru a justifica expansiunea agresivă a Germaniei, în special în
Estul Europei și în Uniunea Sovietică.
În această logică, darwinismul social - interpretarea
unei „selecții naturale” aplicată națiunilor și popoarelor - devine un
instrument pentru explicarea și susținerea din punct de vedere ideologic al
expansiunii imperiale. Selectivitatea populării unor teritorii, controlul
asupra resurselor și acțiunile geopolitice sunt văzute prin prisma competiției
între grupuri etnice și naționale.
Teorii moderne, inspirate din sociobiologie, aplică în
continuare analogii între comportamentele teritorial-expansioniste ale statelor
și cele observate la animalele sociale. În acest context, o națiune nu este
doar un actor geopolitic rațional, ci și un organism biologic, cu nevoi
fundamentale de teritoriu și resurse, care poate ajunge să își justifice
acțiunile expansioniste printr-o logică darwinistă.
Aceste mitologii demografice se manifestă adesea
printr-o viziune apocaliptică asupra „crizei de populație”. În cazul țărilor în
dezvoltare, mai ales în Africa și Asia, se consideră că expansiunea populației
poate depăși capacitatea regiunilor respective de a susține o populație în
continuă creștere, iar acest lucru poate genera tensiuni geopolitice între
statele vecine și marile puteri. Pe de altă parte, în societățile dezvoltate,
un declin demografic poate conduce la temeri legate de pierderea influenței geopolitice
și economice.
Un exemplu relevant pentru analiza geopolitică modernă
este China, care, pe fondul unei politici de control al populației, a reușit să
gestioneze mai eficient creșterea demografică. Comparativ cu India sau alte
state africane, unde populațiile sunt în continuă expansiune, China are mai
mult control asupra factorilor de creștere și poate aplica o politică de
integrare și modernizare economică, fără a se confrunta cu efectele dăunătoare
ale unei explozivi demografice. Astfel, putem observa cum geopolitica poate fi
direct influențată de logica darwinistă și cum aceleași principii pot fi
aplicate diferitelor regiuni de pe glob.
Geopolitica agresiunii și resurselor:
aplicații în conflictele din Ucraina, Groenlanda, Taiwan
Geopolitica modernă nu poate fi înțeleasă fără o
abordare a resurselor naturale și a agresiunii teritorial-geopolitice. De la
conflictul din Ucraina, la disputele din Marea Chinei de Sud și competiția
pentru resurse în Groenlanda, resursele sunt motorul principal al multor
conflicte contemporane. În acest context, relațiile de putere sunt uneori
reglate prin forță, iar conflictele de resurse sunt adesea justificate pe baza
principiilor darwiniste ale expansiunii teritoriale și luptei pentru
supraviețuire.
Ucraina și Marea Neagră.
Conflictul din Ucraina, în special războiul din Donbas
și anexarea Crimeii de către Rusia, reprezintă un exemplu clasic de agresiune
geopolitică motivată de controlul unor teritorii strategice și resurse
naturale. Crimeea, cu porturile sale strategice pe Marea Neagră, a fost de mult
timp un obiectiv geopolitic crucial pentru Rusia, având în vedere că accesul
liber la Marea Neagră este esențial pentru menținerea unui echilibru de putere
în regiune și pentru protejarea intereselor sale comerciale și militare. De
asemenea, Ucraina deține importante rezerve de gaze naturale și alte resurse
energetice, care sunt o componentă cheie în strategia Rusiei de a-și consolida
influența asupra regiunii.
În acest cadru, politica de expansiune teritorială a
Rusiei poate fi înțeleasă și prin prisma unei nevoi biologice de „spațiu vital”
pentru un stat care își dorește să se protejeze de o eventuală încercuire din
partea NATO sau a altor puteri occidentale. De asemenea, controlul asupra
resurselor energetice din estul Ucrainei și al regiunilor de coastă ale Mării
Negre are o importanță strategică pentru Moscova.
Groenlanda și Zona Arctică.
Groenlanda, una dintre cele mai mari insule din lume,
a devenit un alt punct de intensă competiție geopolitică în contextul
schimbărilor climatice. Pe măsură ce calota glaciară se topește, noi rute
maritime se deschid în regiunea Arcticii, iar accesul la resursele minerale și
energetice ale Groenlandei devine o prioritate pentru marile puteri. Statele
Unite, Rusia și China sunt principalele actori care au început să investească
în infrastructura din zona Arcticii pentru a-și asigura un control asupra acestor
noi rute și resurse.
În acest context, geopolitica resurselor se
intersectează cu geopolitica militară, iar Groenlanda devine un teren de
dispută pentru puterile care doresc să își asigure accesul la resursele
naturale și să-și sporească influența globală. De asemenea, competiția pentru
resurse în Groenlanda poate fi văzută ca un exemplu de „agresiune defensivă” în
sensul în care fiecare stat caută să își protejeze propriile interese economice
și teritoriale în fața unei posibile concurențe internaționale.
Taiwan și Marea Chinei de Sud.
Un alt exemplu esențial de geopolitică a resurselor și
a agresiunii teritorial-geopolitice este conflictul din Marea Chinei de Sud și
disputa privind Taiwanul. Taiwanul reprezintă un punct nevralgic în strategia
de putere a Chinei, fiind considerat un teritoriu crucial pentru controlul
asupra regiunii Asia-Pacific și pentru protejarea rutele comerciale și de
resurse din această zonă. De asemenea, Marea Chinei de Sud este o regiune
extrem de importantă pentru exploatarea resurselor energetice, fiind una dintre
cele mai bogate regiuni de petrol și gaze naturale din lume.
China, în mod evident, dorește să-și asigure controlul
asupra acestor teritorii pentru a-și proteja securitatea energetică și pentru
a-și proiecta influența geopolitică în regiune. În acest sens, strategia de
extindere a Chinei în Marea Chinei de Sud și față de Taiwan poate fi
interpretată ca un exemplu al „selecției naturale” aplicată la nivelul
statelor, unde, asemenea unui organism viu, fiecare stat luptă pentru
interesele sale
Rusia și imperativele geopolitice ale
Mării Negre și Siberiei: moștenirea țaristă și adaptări contemporane
Rusia, ca imperiu teritorial vast, a avut de-a lungul
istoriei o abordare strategică clară în ceea ce privește Marea Neagră și
Siberia, două regiuni esențiale pentru securitatea și dezvoltarea sa economică.
Moștenirea țaristă și adaptările contemporane sub regimul rus actual ilustrează
cum geopolitica resurselor și expansiunea teritorială sunt văzute ca imperative
existențiale, nu doar din punct de vedere al securității, ci și al
supraviețuirii economice și politice.
Marea Neagră: Poarta de ieșire la
Mediterană.
Marea Neagră a fost dintotdeauna un obiectiv
geopolitic fundamental pentru Rusia, care a căutat să își asigure controlul
asupra acesteia pentru a-și proiecta influența în regiune și a obține acces la
porturi de apă caldă, esențiale pentru navigația militară și comercială. După
cum observa istoricul George Brătianu, în contextul geopolitic al regimului
țarist, Marea Neagră era privită ca o „poartă de ieșire” crucială către
Mediterană, iar controlul acesteia reprezenta o componentă esențială în
strategia de apărare a Rusiei împotriva influenței Imperiilor vecine, în
special a Imperiului Otoman și, mai târziu, a Imperiului Austro-Ungar și a
Statelor Unite și NATO.
În perioada țaristă, expansiunea rusă în regiunea
Mării Negre a fost acompaniată de conflicte majore, cum ar fi războaiele cu
Imperiul Otoman, în urma cărora Rusia a obținut controlul asupra unor teritorii
cheie, inclusiv Crimeea, care a devenit un centru strategic pentru flota
imperială rusă. Anexarea Crimeii de către Rusia în 2014 a reprezentat un moment
semnificativ în politica externă rusă, fiind o reafirmare a ambițiilor istorice
ale Rusiei de a controla această regiune vitală.
Siberia: Expansiunea și resursele
naturale.
Siberia, vastă și bogată în resurse naturale, a fost
de asemenea un teritoriu crucial pentru Rusia încă din perioada țaristă.
Expansiunea către Est a fost, în multe privințe, un răspuns la nevoia Rusiei de
a-și securiza granițele și de a-și asigura resursele necesare pentru
dezvoltare. În această perioadă, Siberia a fost privită nu doar ca un teritoriu
vital pentru aprovizionarea cu materii prime, ci și ca un spațiu de expansiune
al unui „imperiu suprem” care visa să devină o mare putere globală.
Pentru Rusia contemporană, Siberia rămâne un punct
esențial în strategia de dezvoltare economică și militară. Resursele naturale
ale regiunii - inclusiv petrol, gaze naturale, minerale rare și apă dulce -
sunt esențiale pentru securitatea energetică a Rusiei și pentru proiecția sa
economică globală. De asemenea, controlul asupra Siberiei este văzut ca o
metodă de protejare a Rusiei de orice încercare de contopire din partea unor
puteri externe. Dacă în trecut, expansiunea rusă în Siberia a fost alimentată de
nevoia de siguranță și de expansiune economică, în prezent ea este motivată și
de o necesitate strategică de a proteja granițele și de a se afirma ca actor
geopolitic global.
Geopolitica Rusiei în contextul
contemporan.
Sub conducerea lui Vladimir Putin, Rusia a redobândit
o parte din rolul său imperial de altădată, consolidându-și prezența pe scena
internațională și acționând ca un polițist regional în Europa de Est și Asia
Centrală. Marea Neagră și Siberia rămân două dintre colțurile de forță ale
acestei politici geopolitice. Începând cu 2000, sub Putin, Rusia a reconstruit
și modernizat baza sa militară din Crimeea și a consolidat influența în
regiunile vecine. Invadarea Ucrainei și anexarea Crimeei, deși controversate pe
plan internațional, au avut o justificare politică internă - aceea de a proteja
„spațiul vital” al Rusiei și de a-și asigura accesul la resursele strategice
din această regiune.
Rusia a folosit de asemenea strategia „realpolitik”
pentru a construi alianțe economice și politice cu regimuri din fostele
republici sovietice, cum ar fi Belarus și Armenia, pentru a-și întări controlul
asupra regiunii Mării Negre și a Asiei Centrale. Această politică este văzută
ca o formă de a recăpăta influența asupra „periferiei” fostei Uniuni Sovietice,
prin reconstituirea unor structuri de cooperare regională sub
România între imperii: Marea Neagră,
statutul de periferie și strategii de supraviețuire geopolitică
România, situată la intersecția dintre Estul și Vestul
Europei, între Marea Neagră și Carpați, a fost de-a lungul istoriei o țară de
periferie, aflată sub influența diverselor imperii și puteri regionale. Această
poziție geografică a determinat politica externă a României și modul în care
s-a raportat la conflictele și alianțele internaționale, în special în
contextul Mării Negre și al relațiilor cu Imperiul Otoman, Rusia, Imperiul
Austro-Ungar și, mai recent, cu Uniunea Europeană și NATO.
România și moștenirea imperiilor.
De-a lungul istoriei, România a fost prinsă între
marile puteri ale regiunii: Imperiul Otoman, Imperiul Habsburgic și, mai
târziu, Uniunea Sovietică. În perioada medievală și modernă, România a fost un
spațiu de confruntare între aceste imperii, fiecare având o influență
semnificativă asupra structurilor politice și economice ale regiunii.
În perioada interbelică, România a încercat să își
afirme un statut de putere regională, în special în contextul Pactului de la
1918 și formarea României Mari. Cu toate acestea, influențele externe și
dominarea în mare parte a regiunii de către URSS au transformat-o într-un stat
periferic, subordonat în multe privințe strategiilor geopolitice ale marilor
puteri.
După 1989, România a încercat să își redefinească
poziția pe harta geopolitică europeană, aderând la NATO în 2004 și la Uniunea
Europeană în 2007, dar acest lucru nu a anulat impactul istoric al periferiei.
Dimensiunea geopolitică a Mării Negre a continuat să fie o provocare pentru
România, fiind un punct de confluență între interesele Rusiei, Turciei și celor
din Occident.
România în geopolitica Mării Negre: un
spațiu de confruntare și dialog.
Marea Neagră, cu accesul său strategic la Bosfor și
către Strâmtoarea Dardanele, a fost un obiectiv geopolitic constant pentru
marile puteri. Pentru România, Marea Neagră a fost în același timp o
oportunitate și o provocare. După al Doilea Război Mondial, România a pierdut o
mare parte din suveranitatea sa în fața influenței sovietice, dar după 1989, în
contextul post-război rece, România a încercat să se alinieze cu vestul,
aderând la NATO și Uniunea Europeană. Aceasta a fost o schimbare semnificativă,
dar România a continuat să fie considerată o periferie în relațiile geopolitice
ale Europei Centrale și de Est.
Conflictul pentru Insula Șerpilor și zona
marină litorală, Petrol și gaze
După anexarea Crimeei de către Rusia în 2014, România
a devenit un punct de sprijin important pentru NATO și Uniunea Europeană în
Marea Neagră, un bastion al securității și stabilității regionale, în fața
expansiunii rusești. România a început să joace un rol esențial în consolidarea
unei strategii de apărare în această regiune, fiind unul dintre principalii
actori în dialogul dintre Occident și țările riverane Mării Negre. Astfel,
România a devenit un actor-cheie în securitatea regională, având o importanță
strategică crescută pe plan internațional.
Strategiile României de supraviețuire
geopolitică.
În fața provocărilor geopolitice, România a adoptat
mai multe strategii de supraviețuire, bazate pe integrarea în alianțe
internaționale și pe diversificarea relațiilor economice. De asemenea, România
a căutat să își întărească legăturile cu Statele Unite, având o bază militară
importantă pe teritoriul său, în contextul tensiunilor din Ucraina și a
resurselor de securitate ale Mării Negre.
Strategia României de a se integra în structuri
regionale și internaționale a fost consolidată de doctrina sa de a menține
relații diplomatice stabile cu vecinii săi din Europa de Est și de Sud-Est. În
plus, România a căutat să își protejeze interesele economice în fața
presiunilor din partea Rusiei și a altor mari puteri regionale, promovând un
discurs regional de unitate și cooperare în fața provocărilor externe.
Provocările României în contextul
geopolitic european.
În prezent, România se află în continuare într-o
situație de periferie geopolitică, dar cu o influență tot mai mare în cadrul
Uniunii Europene și NATO. Pe măsură ce conflictele din Ucraina, Orientul
Mijlociu și Nordul Africii se adâncesc, România trebuie să navigheze cu atenție
în contextul unui joc geopolitic tot mai complex, în care pozițiile sale devin
esențiale nu doar pentru securitatea regională, dar și pentru stabilitatea
întregii Europe.
Proiecte confederative post-imperiale în
Europa Centrală și de Est: între autonomie regională și hegemonie mascată
În urma destrămării imperiilor mari, Europa Centrală
și de Est a cunoscut o dinamică geopolitică marcată de căutarea unor noi forme
de asociere între statele din regiune. După prăbușirea Imperiului Austro-Ungar
și a Uniunii Sovietice, a apărut o dorință de a reconstrui structuri de
cooperare regională, care să răspundă intereselor economice și politice comune,
dar și să contracareze influențele externe. Proiectele confederative, unele
bazate pe istoria și tradițiile imperiale, au fost vehiculate și susținute în
diferite momente ale post-comunismului, incluzând, printre altele, confederații
precum Grupul de la Visegrad, sau diverse inițiative mai puțin cunoscute,
legate de unii actori regionali cu ambiții de lideri ai regiunii.
În această secțiune, vom analiza câteva dintre aceste
proiecte confederative și semnificația lor geopolitică, având în vedere mai
ales relațiile complexe dintre autonomia regională și tendințele de hegemonie
ascunsă, în contextul influenței externe din partea Uniunii Europene, dar și a
altor mari puteri precum Rusia.
Confederația Dunăreană: proiectul maghiar
și provocările regionale
Unul dintre cele mai interesante proiecte
confederative în Europa Centrală este Confederația Dunăreană, un concept
promovat în special de Ungaria. Acesta presupune o alianță între statele din
bazinul Dunării, cu scopul de a crea o structură politică și economică
autonomă, capabilă să contracareze presiunile dinspre Uniunea Europeană și
dinspre alte puteri externe, cum ar fi Rusia. Conceptul s-a bazat pe ideea unui
bloc regional de state mici și mijlocii, care să se sprijine reciproc într-un
context geopolitic volatil, dar și pe dorința Ungariei de a obține o mai mare
influență asupra regiunii.
Totuși, proiectul a fost văzut cu reticență de multe
dintre statele din zonă, inclusiv România, care, din diverse motive politice și
istorice, a respins ideea unei eventuale dominații maghiare. În special,
problema legată de statutul Transilvaniei și tensiunile din jurul drepturilor
minorităților maghiare au fost factori esențiali în răcirea relațiilor dintre
Ungaria și România. Deși Confederația Dunăreană ar fi putut reprezenta o
oportunitate economică pentru statele din regiune, pericolul ca aceasta să devină
o structură care să mascheze o tentativă de reconstituire a unui „imperiu mic”
sub conducerea Ungariei rămâne o temă de discuție.
Grupul de la Visegrad: colaborare sau
competiție regională?
În prezent, cel mai important proiect confederativ din
Europa Centrală este Grupul de la Visegrad, format din Polonia,
Ungaria, Cehia și Slovacia. Acest grup, înființat în 1991, are ca obiectiv
promovarea cooperării economice și politice între statele din Europa Centrală,
dar și o influență comună asupra politicii Uniunii Europene. Grupul de la Visegrad
a fost în centrul unei serii de inițiative importante, inclusiv în domeniul
securității, migrației și al reformelor economice.
Totuși, în ciuda colaborării economice și politice,
Grupul de la Visegrad a fost, în mod frecvent, un teren de competiție
regională. Relațiile dintre Ungaria și Polonia, de exemplu, au fost uneori
marcate de divergențe ideologice și de interese naționale. În plus, acest grup
a fost criticat pentru pozițiile sale adesea eurosceptice și pentru refuzul de
a sprijini politicile Uniunii Europene, ceea ce a tensionat relațiile cu alte
state membre ale UE. România, deși un vecin direct și parte a Uniunii Europene,
nu a fost invitată să participe activ la Grupul de la Visegrad, în ciuda unui
interes evident de a se alătura acestei platforme politice. Acest fapt poate fi
explicat prin relațiile mai dificile dintre România și unele dintre statele
Visegrad, precum Ungaria, și prin diferențele de viziune politică între România
și acest grup, în special pe teme precum migrarea, statul de drept și
politicile economice.
Pentru neinvitarea României ca participant la Grupul
de la Vișegrad, explicația dată mie, cu ocazie unei conversații la Budapesta,
de Jeszenski Geza, fost ministru de externe al Ungariei în 1990, mi s-a părut
dintre cele mai inadecvate. Evenimentele conflictului interetnic din
martie 1990 ar fi fost cauza. I-am spus fostului ministru că decizia mi se pare
contrară intereselor comune, evidente, altfel zis, tocmai atunci ar fi fost
oportună ocazia dialogului, poate pentru a lămuri în fine că responsabilitatea
stării conflictuale revenea celor două părți, nu doar partenerului român.
Inițiative regionale și ambiguități
geopolitice.
Alte proiecte mai mici sau mai puțin cunoscute de
confederație în Europa Centrală și de Est includ formarea unor alianțe
bilaterale sau multilaterale pentru protecția intereselor economice comune.
Aceste inițiative pot include statele din jurul Mării Negre, precum România,
Bulgaria și Ucraina, sau inițiative regionale în zona Balcanilor, care vizează
consolidarea securității și a relațiilor economice între statele mici și
mijlocii din zonă. Pe măsură ce influențele externe, mai ales din partea
Uniunii Europene și a Rusiei, continuă să domine geopolitica regiunii,
proiectele confederative pot reprezenta atât oportunități de consolidare a
autonomiei regionale, dar și riscuri de subordonare la un hegemon regional.
Confederațiile regionale pot deveni structuri de compromis între interesele
naționale și cele externe, în care fiecare stat încearcă să își protejeze
interesele economice și politice, dar și să își păstreze suveranitatea în fața
presiunilor exterioare.
În final, această secțiune pune în evidență
complexitatea regiunii Europa Centrală și de Est și provocările la care se
confruntă statele din această zonă atunci când își definesc viitorul în
contextul unor structuri confederative, între idealuri de autonomie și
riscurile de a deveni un teren de confruntare între diverse puteri.
Convergențe și tensiuni în discursurile
istorice și geopolitice maghiare: proiectele dunărene și politica restituțiilor
În analiza geopolitică a regiunii Europei Centrale și
de Est, discursul maghiar joacă un rol semnificativ în ceea ce privește
percepțiile istorice și geopolitice, mai ales în contextul relațiilor dintre
România și Ungaria. În special, proiectele maghiare legate de Confederația
Dunăreană, ideea unei cooperări regionale și politicile de restituții sunt
teme importante care subliniază atât convergențele, cât și tensiunile dintre
cele două state. De-a lungul decadelor post-comuniste, aceste subiecte au fost
nu doar teme de dezbatere politică, dar și puncte de fricțiune care au marcat
relațiile bilaterale.
Proiectele Dunărene și restaurarea
imaginii istorice.
În mod tradițional, Ungaria a susținut ideea
unui bloc regional în jurul Dunării, propunând o formă de
confederație dunăreană. Această idee a fost promovată ca o soluție pentru
stabilirea unui echilibru de putere în regiune, dar și ca o alternativă la
influența Uniunii Europene și la presiunile geopolitice venite dinspre Rusia și
alte puteri mari. Proiectul Dunărean presupune o cooperare între statele
riverane ale Dunării, care să le ajute să își protejeze interesele economice și
politice, având în vedere complexitatea geostrategică a regiunii.
Totuși, în spatele acestui proiect se află și o
componentă istorică importantă: dorința Ungariei de a restabili o anumită
hegemonie regională, similară cu cea pe care o exercita Imperiul Austro-Ungar
asupra regiunii. În acest sens, Confederația Dunăreană este văzută de mulți
critici ca o încercare de a reconstitui o formă de imperiu în miniatură, în
care Ungaria să ocupe o poziție centrală. Acest concept a fost respins, în mod
evident, de România, care, având în vedere experiențele istorice și statutul de
minoritate al maghiarilor în Transilvania, a considerat astfel de inițiative ca
fiind o formă de revizionism teritorial.
Politica restituțiilor: între drepturile
minorităților și suveranitatea statului român.
Un alt subiect de mare importanță în relațiile dintre
România și Ungaria este politica restituțiilor, care se leagă atât de
restituirea proprietăților confiscate în perioada interbelică, cât și de
drepturile minorității maghiare din România. Aceste teme au fost abordate cu
multă emoție de ambele părți și au generat multă tensiune în relațiile
diplomatice, mai ales după 1990
Procesul Optanților, demarat la Tribunalul
Internațional de la Haga în urma Tratatului de la Trianon, a fost un punct de
referință în această dispută, deoarece a implicat restituirea unor proprietăți
care fuseseră confiscate în urma deciziilor politice anterioare. Cu toate
acestea, în ultimele decenii, în contextul schimbărilor politice din Europa
Centrală și de Est, Ungaria a încercat să aplice presiuni juridice asupra
României pentru recuperarea de terenuri și proprietăți deținute de maghiari,
foști cetățeni ai României, iar aceste demersuri au fost adesea susținute de
autoritățile ungare prin legea privind dobândirea cetățeniei maghiare de către
descendenții unor maghiari din Transilvania.
Aceste acțiuni revendicative, de restituire a
proprietăților au fost considerate de România ca o încălcare a suveranității
sale, iar procesul a devenit un punct de conflict major între cele două state.
În timp ce Ungaria susținea că este vorba despre drepturile naturale ale
minorității maghiare, România considera că revizuirea unor decizii istorice ar
putea periclita echilibrul etnic din regiunile transilvănene și ar putea genera
tensiuni interetnice suplimentare.
Convergențe: cooperare economică și
interdependență în Europa Centrală.
În pofida divergențelor istorice și geopolitice, în
ultimele decenii s-au observat și convergențe între România și Ungaria, mai
ales în ceea ce privește cooperarea economică și integrarea în structuri
internaționale. Ambele state au fost membre ale Uniunii Europene din 2007, iar
integrarea în spațiul economic european a oferit oportunități semnificative
pentru dezvoltarea unei relații economice bilaterale mai stabile.
Aceste convergențe au dus la colaborări
comerciale și investiții comune în domenii precum
energie, infrastructură și turism. De asemenea, ambele țări au utilizat
inițiativele regionale menite să întărească securitatea și stabilitatea
economică în regiunea Europei Centrale și de Est, cum ar fi Grupul de la
Visegrad și diverse parteneriate bilaterale în domeniul energetic și al
protecției mediului.
Tensiuni istorice și geopolitice: mituri
și realități.
În ciuda cooperării economice, tensiunile istorice și
geopolitice între cele două state rămân importante. Una dintre cele mai
sensibile teme este statusul Transilvaniei, care continuă să fie un subiect de
dispută între naționaliștii maghiari și statul român. În acest context, multe
dintre proiectele maghiare sunt interpretate de România ca o încercare de a
revendica, în mod indirect, teritorii istorice.
Mai mult, viziunile istorice asupra Tratatului de la
Trianon și a moștenirii sale constituie o sursă constantă de conflicte. În
Ungaria, Tratatul de la Trianon este văzut ca o umilire istorică, iar
revizionismul teritorial este încă o temă de actualitate în discursul
naționalist. De cealaltă parte, în România, Tratatul de la Trianon reprezintă
un punct de referință pozitiv pentru consolidarea statalității românești, iar
orice formă de revendicare a teritoriilor transilvănene este privită cu
reticență.
Această secțiune a evidențiat în mod clar
convergențele și tensiunile din discursurile geopolitice și istorice maghiare,
subliniind impactul profund pe care proiectele dunărene și politicile de
restituție le au asupra relațiilor româno-maghiare.
Concluzii: limitele și potențialul unei
lecturi biologico-geopolitice a conflictului și cooperării
În încheierea, este important să subliniem atât
limitele, cât și potențialul unei abordări biologico-geopolitice a conflictului
și cooperării, în special în contextul geopolitic complex al regiunii Mării
Negre și al Europei Centrale și de Est. Am explorat în profunzime intersecțiile
dintre etologia comportamentului teritorial, sociobiologia și dinamica
geopolitică, demonstrând că instinctele fundamentale de apărare și expansiune
umană pot fi înțelese prin analogii cu comportamentele observate la maimuțele antropoide.
Totodată, am pus în discuție aplicabilitatea conceptelor darwiniste în
contextul geopolitic contemporan, subliniind modul în care aceste teorii pot
oferi o înțelegere mai profundă a conflictelor și alianțelor.
Limitele unei abordări
biologico-geopolitice.
Deși abordările biologico-geopolitice oferă o nouă
lentilă de interpretare a comportamentului statelor și al actorilor
geopolitici, ele au și limite semnificative. În primul rând, instinctele
biologice nu pot explica în totalitate complexitatea comportamentului uman, mai
ales când este vorba despre interacțiuni între culturi, economii și ideologii
diverse. Geopolitica nu este determinată doar de instincte de supraviețuire și
expansiune, ci și de factori economici, politici și ideologici. Astfel, interpretarea
conflictelor din perspectiva unui „spatiu vital” sau a unui „darwinism
geopolitic” riscă să reducă complexitatea relațiilor internaționale la o luptă
simplificată pentru resurse și teritorii, ignorând factori esențiali precum
interesele economice, relațiile de putere și moștenirile istorice.
Un alt aspect limitativ al acestei abordări este
reducționismul pe care îl poate implica. Analizând comportamentele geopolitice
dintr-o perspectiva strict biologică, există riscul de a neglija contextul
istoric și cultural care influențează adesea deciziile politice. De exemplu, în
cazul conflictelor din Ucraina sau al relațiilor dintre România și Ungaria,
factorii istorici și ideologici sunt la fel de importanți ca și presiunile
economice sau militare. Această abordare nu poate înlocui în totalitate analizele
istorice sau culturale, ci doar le poate complementa.
Potențialul unei lecturi
biologico-geopolitice.
Cu toate acestea, aplicarea unei perspective
biologico-geopolitice asupra conflictelor teritoriale și relațiilor
internaționale poate aduce o serie de beneficii semnificative. În primul rând,
înțelegerea comportamentului uman în termeni de instincte biologice poate ajuta
la anticiparea reacțiilor statelor într-un context de presiune geopolitică. De
exemplu, în cadrul conflictului din Ucraina, comportamentele de apărare și
expansiune pot fi corelate cu instinctele de protejare ale unui teritoriu
considerat vital din punct de vedere strategic. Același principiu poate fi
aplicat în cazul relațiilor dintre România și Ungaria, unde discuțiile despre
proprietăți istorice și restituții sunt alimentate de un complex sentiment de
identitate și apartenență.
O lectură integrativă, care include nu doar elemente
geopolitice, ci și biologice, contribuie la o înțelegere mai profundă a
consecințelor acțiunilor statelor. În regiunile sensibile, Marea Neagră sau
Balcanii, țările pot fi predispuse să adopte politici de cooperare sau de
conflict în funcție de instinctele lor fundamentale de supraviețuire și
protecție. O astfel de lectură poate oferi o predicție mai precisă a
comportamentului geopolitic, având în vedere că instinctele biologice sunt
adesea aceleași indiferent de structura politică sau ideologică a statului
respectiv.
Un alt avantaj al unei analize biologico-geopolitice
este înțelegerea dinamicii alianțelor și conflictelor interstatale. Aceasta ne
permite să privim relațiile internaționale dintr-o perspectivă sistemică,
observând modul în care diferitele state își negociază relațiile nu doar pe
baza unor interese raționale și economice, dar și pe baza unor insticte de
protecție, expansiune și supremație. Astfel, putem identifica în mod mai clar
factorii de tensiune și cooperare între statele din Marea Neagră sau Europa Centrală,
mai ales în contextul noilor provocări geopolitice generate de conflictele din
Ucraina sau de relațiile tot mai complexe dintre Rusia și Occident.
Importanța abordărilor integrate în geopolitică. În
cele din urmă, lecturile integrate, care combină perspective biologice,
istorice, sociobiologice și geopolitice, sunt esențiale pentru a înțelege
complexitatea actuală a relațiilor internaționale. Atât comportamentele umane,
cât și structurile geopolitice se formează și evoluează sub influența unui
număr mare de factori, care includ nu doar calculul economic și strategic, ci
și emoțiile colective, identitatea națională și traumele istorice. În acest sens,
abordările pur biologice nu vor putea explica niciodată complet complexitatea
geopoliticii moderne, dar pot oferi un cadru util pentru analiza unor
dimensiuni fundamentale ale conflictului și cooperării.
Prin urmare, în pofida limitelor inerente, abordarea
biologico-geopolitică oferă o cale valoroasă de a înțelege și de a prezice
comportamentele statelor în fața presiunilor geopolitice. În regiunile
sensibile din Europa Centrală și de Est, inclusiv în jurul Mării Negre, aceasta
poate contribui semnificativ la dezvoltarea unor politici mai echilibrate și
sustenabile, care să promoveze atât stabilitatea, cât și cooperarea
interstatale.
Cu această concluzie, încheiem analiza integrativă a
comportamentului geopolitic în contextul actual, iar în continuare, proiectul
poate fi finalizat prin integrarea completă a bibliografiei.
Bibliografie :
- Desmond Morris, The Naked Ape,
London, Jonathan Cape, 1967.
Edward O. Wilson, Sociobiology:
The New Synthesis, Harvard University Press, 1975.
- Patrick Tort, Darwinisme et
société, PUF, 1992.
Konrad Lorenz, On Aggression,
Harcourt Brace, 1966.
- Richard Dawkins, The Selfish
Gene, Oxford University Press, 1976.
- Frans de Waal, Chimpanzee
Politics, Johns Hopkins University Press, 1982.
- Pierre-André Taguieff, La force
du préjugé, La Découverte, 1987.
------------------------------------
Sursa - https://www.cristoiublog.ro/agresivitate-defensiva-teritorialitate-si-sociobiologie/ -
22 iunie 2025

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu