sâmbătă, 28 iunie 2025

Stoica Lascu - „Cuminţenia de a refuza seducţia unei aventuri eroice”

 



„Cuminţenia de a refuza seducţia unei aventuri eroice”

Prof. univ. dr. Stoica Lascu

29 Iunie 2025

 

La 28 iunie 1940, „am avut cuminţenia de a refuza seducţia unei aventuri eroice” (Pamfil Șeicaru)

 

Sunt, astăzi, cunoscute - și bogat documentate - evenimentele care au jalonat, într-un context internațional profund favorabil marilor puteri, revizioniste, cele trei acte ale dramei sfârtecărilor național-teritorale ale României în urmă cu 85 de ani - 28 iunie (dislocarea Basarabiei și a nordului Bucovinei), 30 august (anexarea nord-vestului Transilvaniei), 7 septembrie (cedarea sudului Dobrogei/Cadrilaterul). Readucem în conștiința opiniei publice de azi - cunoscătoare a cadrului general și a conținutului evenimentelor respective -, opiniunile, exprimate „la cald”, ale marelui ziarist și patriot Pamfil Șeicaru (1894-1980).

 

Curajul de a examina sincer situaţia

 

„Fără nici o ezitare în alegerea termenilor, s-o spunem precis: ne-am plecat forţei. Puteam rezista două-trei luni (Sic! - subl.n.), dar la capătul celor mai eroice încordări ne-am fi găsit în situaţia de a nu ne mai putea împrospăta forţele, în timp ce inamicul ar fi avut mijloace de a-şi umple necontenit rândurile rănile.  O socoteală simplă de aritmetică ni s-a impus: rece, neîndurată...  Şi am avut cuminţenia de a refuza seducţia unei aventuri eroice; am preferat să dăm un răspuns în care grija de a feri naţia de o risipă zadarnică de forţe, mai adăuga şi o înţelegere mai cuprinzătoare a evenimentelor.

 

Este adevărat că, în ziua de 27 Iunie, am epuizat ultimul retranşament al unei politici externe de ezitare pe linia neutralităţii. Nu am avut din vreme curajul unei schimbări radicale în politica noastră externă. Dela 15 Martie 1939, ne-am îndeplinit cu prisosinţă toate angajamentele luate faţă de Germania prin acordul economic. Ceva mai mult: am descoperit şi unele substanţiale avantaje ale unei colaborări economice, pe urma căreia agricultura noastră era prima beneficiară. Este adevărat că, în promptitudinea livrărilor de material de războiu, Germania a căutat să pună un accent deosebit; dar nu mai puţin preţios pentru rezervele germane era zeloasa noastră executare a obligaţiilor acordului.  Ne-am ferit însă tot timpul să depăşim linia unei stricte neutralităţi; am evitat să facem cu curaj, cu hotărîre revizuirea politicii noastre externe. Intenţiile erau sfioase; amânam necontenit, deşi dela Octombrie 1939 se putea vedea limpede linia intereselor noastre, cu totul protivnice intereselor «aliate».

 

Pe când Franţa şi Anglia aveau obsesia unei Germanii fărâmiţate şi neputincioase la care - spre consolidarea lipsei totale de griji în ceea ce priveşte o revanşă posibilă -, s’ar mai fi adăugat şi o alianţă cu Rusia Sovietică, noi aveam interesul unei Germanii puternice, care să ţină cumpănă massei slave.  Aveam de ales - şi astăzi ni se pune aceeaşi alternativă - între o politică alături de Germania sau o politică alături de Rusia Sovietică.  Acestea sunt realităţile la care nu se poate răspunde elegiac (sau să batem liric câmpii) ci precis, cu acea bărbăţie a înţelegerii şi a hotărîrii ce defineşte o politică ce se reazimă pe legătura de permanenţă între trecut şi viitor. Pe când judecata noastră asupra faptelor, asupra forţelor în luptă, asupra perspectivelor de viitor, mergea ezitantă, evenimentele galopau, îmbrâncindu-ne timidităţile.  Or, în faţa somaţiei ruseşti noi nu ne puteam rezima pe alianţele trecutului; tot ce aveam ca sprijin erau doar garanţiile engleze, oferite cu generozitate şi fără nici o greutate, deoarece ele n’au funcţionat niciodată, iar ţările cari au încercat să le verifice au plătit scump încrederea lor.

 

Ne-am găsit izolaţi. Politica de neutralitate - sprijinită doar pe „alianţa” balcanică - nu ne-a putut acoperi ca un scut de protecţie. Nu am ştiut să interpretăm la timp sensul evenimentelor; adaptarea noastră a fost mereu în întârziere - iar de la 10 mai mai ales, timpul a jucat în defavoarea noastră.

 

Astăzi a început ocuparea Basarabiei de către trupele ruseşti, ca şi a părţilor ukrainiene din Bucovina... Legitimarea drepturilor noastre istorice, legitimarea drepturilor noastre etnice - totul apare zadarnic în faţa covârşitorului argument al forţei. Ne-am înclinat - am tras concluziile fireşti ale unui raport de evidentă inferioritate.  Dar să nu uităm că hotarele sunt - în această perioadă - în permanentă fluctuaţie: definitivarea lor va fi opera celui ce va dicta noua aşezare în Europa.

 

Va funcţiona oare până la capăt acordul germano-rus? Nu va socoti Rusia Sovietică oportună o îndrumare a politicii ei spre Anglia, ca să compenseze creşterea de proporţii neaşteptate a Germaniei? Suntem într’o fază de incertitudini... Ceea ce va trebui să reţinem este că, la 27 Iunie am fost singuri. Izolarea noastră, lipsa de alianţe valabile, rezumă dramatic o politică externă greşită. Va trebui să reparăm o întârziere - va trebui să înţelegem odată linia intereselor noastre. Dacă am fi fost înţeleşi cu Germania şi Italia dela 15 Mai - măcar dela intrarea Italiei în războiu - fără îndoială că nu am fi fost în situaţia de azi.

 

Fiecare să înţeleagă că nu există decât o singură cale de redresare: sinceritatea în judecarea trecutului spre a evita greşelile de viitor, greşeli ce se soldează adesea în dezastre pentru Naţiune” („Curentul”, 30 iunie 1940).

 

Apel către români        

 

„Până acum am dovedit că ştiu descifra sensul evenimentelor, că pot identifica ce se ascunde adesea sub cele mai varii aspecte. Asupra sufletului românesc apasă cea mai mare durere. De dincolo de linia de demarcaţie, din ţinuturile ocupate - ne vin informaţii menite să mobilizeze cea mai cumplită mânie răzbunătoare. Şi în Basarabia şi în Bucovina, evreii şi-au lepădat masca. De ce am fi surprinşi? Ne puteam aştepta la această mărturisire de abjecţie iudaică. Ceiace este mai grav, ceiace legitimează îngrijorările mele şi explică acest apel, este atitudinea conştient provocatoare a evreilor cari s’au grăbit, în Capitala ţării, să-şi manifeste voinţa de a deslănţui represiunile spontane ale populației româneşti.

 

În dosul acestor neruşinări ale leprei galiţiene, eu citesc o foarte savantă manevră de a provoca turburări interne, care, dată fiind starea de spirit a populaţiei româneşti, ar putea lua proporţii grave. Orice turburare internă înseamnă o slăbire a ţării. De aceia - orice s’ar întâmpla - Românii să-şi păstreze calmul, refuzând să accepte provocările. În lunile Iulie şi August să manifestăm un maxim de disciplină naţională, să nu ne lăsăm expropriaţi din linia, din atitudinea impusă de împrejurări.

 

Linişte şi calm!... Autorităţile să-şi facă datoria cu toată străşnicia! Nici o iniţiativă particulară, împotriva provocărilor iudaice!

 

Să nu uităm că Anglia este în febra de spaimă a ofensivei germane, aşteaptă o invazie germană, şi România este o centrală de aprovizionare cu petrol a Germaniei.

 

Obiectivul este clar: distrugerea zonei petrolifere.  Prima lovitură preparată, a fost greşită: nu am declarat războiu Rusiei - deci valea Prahovei nu a fost distrusă de aviaţia inamică. O a doua - nu poate fi decât: tulburări interne şi războiu civil. Pentru a zădărnici şi această lovitură, Românii să-şi păstreze calmul, să evite orice provocare. Va începe în curând să joace timpul în favoarea noastră.

 

Un cuvânt trebue rostit şi pentru evrei, pentru evreii capabili să nu se congestioneze de aspectul tragicei strâmtorări de azi şi să se gândească lucid la ziua de mâine. La acel «mâine» care se apropie cu fulgerări de furtună... Să nu fie acel mâine al crâncenilor răfueli, să nu fie acel mâine alscrâşnirilor de dinţi, al remuşcărilor văicărite!...

 

Cei cuminţi, să pună frâu celor nebuni, celor cu judecata bestiilor provocătoare, fiindcă chiar acest neam al tuturor uitărilor, al tuturor iertărilor, poate să-şi piardă într-o zi răbdătoarea lui fire. Şi Izrael este în zodia rea a ispăşirilor. De aici necesitatea unei reacţiuni de minimă prudenţă din rândurile evreilor.  Românii să-şi stăpânească mânia. Să aştepte. Timpul începe să vină şi în favoarea noastră cu o singură condiţie: Cea mai severă disciplină naţională în interior!... Nici măcar un gest. Răbdare şi linişte, pentru acel mâine care vine, implacabil ca şi destinul” („Curentul”, 2 iulie 1940).

 

Naţia se încruntă

 

„Numai în furtuna adversităţilor se verifică valoarea morală a unei Naţiuni. Se prea poate ca aparenţele noastre să ne dea un profil mai puţin grav – câteodată de exuberanţe neserioase -, fizionomia unui popor aplecat spre glumă, excesiv în veselie şi neluând nimic în tragic. Dar dincolo de abundenţa zeflemelii, dincolo de aceste aparenţe amăgitoare, stărue, în profunzimile sufletului românesc o rezervă de seriozitate, un înţeles mult mai grav al vieţii. Nu suntem solemnii de tot momentul, şi nu dăm aer de mare importanţă oricărui fleac; nu ne risipim seriozitatea pe nimicuri, şi în zeflemisirea noastră este o mărturisire de sarcasm faţă de farsa solemnă, faţă de comedia idealurilor în dosul cărora se ascund chipurile hidoase ale intereselor ce nu cutează să se mărturisească. Dar Naţia este profund serioasă.

 

Ajunge să priveşti la răspântii chipurile întunecate, să surprinzi în ochi umbrele gândurilor, să vezi fălcile încleştate spre a opri ceea ce se răscoleşte în adâncurile sufletului... Ajunge să vezi o Naţie schimbată dela o zi la alta, ca să-ţi dai seama ce superficială este această exuberanţă, această veselie de toate zilele. Participă Naţia cu o dureroasă intensitate la această tragedie politică. Şi nu este o participare de bocitoare... Nu este o participare de văicăriţi; fiecare a meditat, s-a trudit (cu mijloacele pe care le are ca informaţie să facă legăturile cauzale, să stabilească de unde a pornit surparea.

 

Din senin nu vine nimic, fiecare nenorocire are un început - fiecare catastrofă derivă dintr’o cauză, mai îndepărtată sau mai apropiată. Dacă adesea am flecărit, ne-am lăsat ispitiţi de comentariile pe care le puteam face oricărui svon, oricărei şoapte – dacă am fost uşurateci, rezolvând totul cu o înjurătură sau cu o glumă –, astăzi Naţia are un accent de gravitate menit să pună în gardă pe oricine s’ar mai gândi că putem continua să fim în ritm de neseriozitate.          

 

„Repet: Naţia a luat evenimentele pe rând – le-a căutat o explicaţie, s’a trudit să le afle înlănţuirea cauzală, a cântărit oameni, cuvinte, discursuri, fapte, şi a tras unele concluzii. Sunt concluzii lapidar formulate, sunt concluzii echivalente cu drama pe care o trăim. Peste aceste concluzii, să nu-şi închipue nimeni că se va mai putea trece, prin ajustări ideologice, prin potriveli de persoane, prin acea metodă îndelung practicată de a amăgi ideile, de a şmecheri situaţiile, de a înşela oamenii.

 

În privirile încruntate ale Românilor, să se citească sentinţa de condamnare a oricărei farse, a oricărui şmecher al tuturor adaptărilor. Şi nu este astăzi un singur Român care să nu-şi dea seama de marea, de aspru, de imperioasa necesitate a cuminţeniei. Dar cu o unică, cu o tot atât de imperioasă condiţie: să i se respecte cuminţenia, să nu se considere cuminţenia drept acceptare bleagă. Tot ce a fost verificat - fiinţe, idei, metode - ca provocătoare de catastrofe, să fie svârlit.

 

Naţia îşi vrea hainele date la etuvă. Este unicul mijloc de a ne salva. Este unica formă în care putem regăsi echilibrul interior al fiecăruia, redând Statului nostru acea soliditate, acea organizare desăvârşită pe care evenimentele au dovedit că n’o avem încă.

 

Se pronunţă adesea cuvântul de fatalitate în desvoltarea evenimentelor. În politică nu există fatalitate, ci concluzia pedepsitoare a greşelilor săvârşite. Fiecare general care a comandat o armată şi a pierdut bătăliaeste gata să prezinte toate explicaţiile, spre a dovedi de ce trebuia să piardă bătălia, uitând însă că i se încredinţase comanda spre a câştiga o victorie, nu spre a sfărâma armata într’o ruşinoasă înfrângere. Şi începând de la cel mai umil grad, oricine poate oferi explicaţii; Naţia înregistrează doar faptul mutilării ţării. De aici pornesc judecăţile - de aici pornesc acele încruntări cumplite ale Naţiei. Şi nu-i bine să se dea alt sens tăcerii Naţiei.

 

În această tăcere este o rugăciune pentru cei de dincolo, şi pentru ziua de mâine. Îşi are, această catastrofă, tragica ei oportunitate: ne constrânge să ne regăsim profunzimile serioase ale sufletului, să dăm la o parte tot ce este de suprafaţă - linia paraziţilor. În faţa acestui suflet al Naţiei, şmecherii să se dea la o parte!

 

Şi repede!”... („Curentul”, 4 iulie 1940).








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu