joi, 26 iunie 2025

Nicolae Mareș - Diplomații și dreptul păcii

 



Diplomații și dreptul păcii

Prof. dr. Nicolae Mareș, Scriitor, publicist

25 Iunie 2025

 

Pacea indivizibilă - ideal suprem al acțiunii diplomatice

Pentru cunoscătorul istoriei diplomatice interbelice este axiomatică afirmația că idealul călăuzitor al lui Nicolae Titulescu, de-a lungul unei vieți de muncă și luptă, a fost și a rămas construirea, menținerea, consolidarea și apărarea păcii. O pace organizată, o pace întemeiată pe principiile ordonatoare ale dreptului internațional, o pace pentru toți, atât pentru cei mari cât și pentru cei mici și mijlocii, o pace care prin cumularea efectelor ei binefăcătoare să favorizeze, în egală măsură, progresul general, propășirea statelor și popoarelor, dezvoltarea cooperării multilaterale și multiforme între națiuni. Pacea sintetizează în cel mai înalt grad gândul și acțiunea marelui om de stat, opțiunile sale fundamentale constituindu-se într-un credo care i-a cârmuit viața, i-a înrâurit profund opera, i-a deschis locul pe care l-a ocupat și îl va menține de-a pururi în istoria diplomației românești, căreia i-a consacrat, cu devoțiune, întreaga sa strădanie, i-a jertfit orice interes sau veleitate personală, i-a închinat întreaga forță a inteligenței sale de excepție, asociată erudiției și pregătirii academice exemplare.

Moștenirea sa diplomatică, și îndeosebi paginile de analiză și sinteză titulesciene, din care unele văd pentru prima dată lumina tiparului, dezvăluie concepția statornică a lui Nicolae Titulescu în problemele păcii, caracterizată prin realism, abordare constructivă, patriotism - toate derivând din înțelegerea profundă, superioară, a aspirațiilor seculare ale poporului român si a năzuințelor de pace și progres ale tuturor popoarelor.

Caracterul constructiv al gândirii sale despre pace se recomandă cercetării și analizei celei mai minuțioase și atente prin aceea că ea era străină pacifismului desuet sau anarhic, cunoscut de diverse epoci istorice fiind, dimpotrivă, rezultatul unei îmbinări armonioase a preceptelor derivate din dreptul ginților cu învățămintele desprinse din scrutarea respectuoasă, obiectivă și responsabilă, a istoriei poporului român, dar și a istoriei umanității în ansamblul ei. Așa fiind, abordarea filozofică, asociată unei tratări, am putea spune, pragmatice, a materiei relațiilor internaționale, nu putea să nu infuzeze un înalt grad de originalitate gândirii și acțiunii titulesciene.

La o analiză aprofundată a ansamblului concepției lui Nicolae Titulescu despre pace și organizarea ei, cercetătorul ajunge la concluzia că aceasta se fundamentează, în ultimă instanță, pe simbioza teorie practică, care în cazul diplomatului român a funcționat fără întrerupere, ideea și fapta fiind, pentru el, două fațete inseparabile ale aceleiași activități coerente și unitare care dau connținut strădaniei sale diplomatice. De altfel, autodefinirea pe care și-a făcut-o de „idealist înflăcărat", este elocventă prin ea însăși, această metaforică expresie punând în relief deopotrivă optimismul funciar, care i-a străbătut și definit gândirea, dar și orientarea subordonată în permanență practicii și necesităților vieții care a dat un colorit de puternic realism operei sale politicodiplomatice.

Nu în tomuri docte și erudite vom căuta o concepție structurată și academică a lui Nicolae Titulescu despre pace. Zbuciumata sa viață nu i-a lăsat răgazul să o redacteze în lucrări de anvergură. El a fost însă un scriitor pasionat al istoriei. Este, de aceea, sarcina de onoare a istoricilor, juriștilor și politologilor de a restitui epocii noastre, cu obiectivitate și simțul detaliului, diamantul de neprețuit al gândirii titulesciene asupra păcii, aplecând-se cu migală de bijutier, asupra vieții și operei sale. Deoarece, la urma urmei, concepția lui Nicolae Titulescu despre pace ne-o înfățișează în chipul cel mai convingător istoria diplomatică. Acea istorie la făurirea căreia Nicolae Titulescu a participat nemijlocit. La Geneva și Londra, la Berlin și Viena, la Praga, Varșovia sau Roma, la Lisabona, Madrid și Sofia, la Atena și Ankara și, cu toate că se știe mai puțin, la Washington și New York, vocea și acțiunea lui Nicolae Titulescu s-au făcut auzite și simțite. Toate luările sale de poziție publice, sau confidențiale, cunoscute imediat prin presa vremii, sau rămase până în zilele noastre consemnate doar în paginile unor dosare de arhivă. Ideile lui Nicolae Titulescu despre pace, atât la nivelul construcției filozofice, cât mai ales pe planul zidirii ei practice, alcătuiesc un adevărat oratoriu, a cărui valoare rămâne să fie evaluată, cu obiectivitate și respect, în lumina imperativelor noi, pe care le ridică în epoca noastră expertiza menținerii păcii și securității internaționale. Istoria mișcării pacifiste a secolului nostru a reținut în galeria ei multe nume. In nedreptatea ei, o asemenea istorie nu a păstrat, sau a consemnat doar fugitiv numele lui Nicolae Titulescu.

Nedreptatea este, din acest punct de vedere flagrantă. Deoarece puțini europeni ai vremii sale se pot mândri cu privilegiul de a-și fi înscris atât de profund propria lor biografie atît în construcția teoretică a păcii, dar mai ales în slujirea ei nemijlocită, cu ardoare, optimism temperament, dar cu încredere totală, nedisimulată, în virtuțile păcii și în existența reală a căilor care duc statornic spre ea. În fața acestui trist adevăr de injustiție istorică se cuvine să medităm, dar, mai mult, ne revine îndatorirea, cu mijloacele noastre modeste, de a contribui la reașezarea în pleiada marilor personalități ale slujitorilor păcii a unui nume și a unei opere fără de care istoria europeană a gândirii și mișcării pentru pace ar fi văduvită de un original și pasionant capitol : aportul României la strădania colectivă de zidire a păcii și rolul marilor ei bărbați în promovarea unei diplomații și filozofii militante a păcii. Înscrisă organic în tradiția românească, concepția lui Nicolae Titulescu asupra păcii este largă, generoasă și multidimensională. Luările sale de poziție sunt un model de patos pus în slujba constituirii unei doctrine înnoitoare asupra păcii, pe măsura imperativelor timpului, în concordanță cu cerințele promovării unor relații de cooperare pașnică între toți membrii comunității internaționale.

La 22 octombrie 1932, luând cuvântul cu prilejul deschiderii celei de-a treia Conferințe balcanice de la București, Nicolae Titulescu declara : „Sinonimul păcii nu este lipsa războiului. Pacea înseamnă înainte de toate o stare de spirit, alcătuită din încredere, din înțelegere reciprocă, din nădejdea în ziua de mâine. Pacea nu se proclamă. Pacea se cucerește. Iar strădaniile depuse pentru ca ea să izbândească sunt mai grele și mai îndelungate decât cele pe care le implică orice altă cucerire. Iată de ce lupta pentru pace are un caracter sacru, căci ea trebuie să nimicească pe cei mai înverșunați dușmani ai muncii creatoare: îndoiala și descurajarea”.

Doctrina în favoarea căreia pleda Nicolae Titulescu este de o mare actualitate, întrucât și astăzi există teorii potrivit cărora pacea ar fi reductibilă la acea stare a raporturilor dintre state caracterizată doar prin absența războiului, a folosirii directe a forței. Aceasta este în fond o definire negativă a păcii, întrucât apare doar ca un simplu antonim al confruntării militare. Definiția negativă este precară; ea accentuează numai temporalitatea unei stări de lucruri, deoarece recurgerea la forță și la amenințarea cu forța poate oricând interveni, iar cauzele obiective ale utilizării instrumentarului forței nu sunt eliminate din viața socială. O adevărată pace, dimensionată la scară universală, nu este compatibilă cu ostilitatea, fie ea și latentă, cu continuarea politicii puterii, cu lupta pentru zone de influență, sau pentru împărțirea și reîmpărțirea acestora, cu echilibrul constituit pe calea forței, cu promovarea unei politici imperialiste, colonialiste și neocolonialiste, cu intensificarea cursei înarmărilor și conservarea unor focare de tensiune în diferite regiuni ale lumii.

Perpetuarea inegalității și exploatării în raporturile dintre state constituie, de asemenea, un factor negativ, profund contrar păcii universale, concepute la scară globală și nu într-o accepție simplistă de absență a războiului. Dacă, așa cum arată Nicolae Titulescu, „pacea se cucerește”, eforturile pentru triumful păcii înglobează, în mod necesar, lupta pentru eliminarea recurgerii la forță și la amenințarea cu forța din viața internațională, obiectiv care reprezenta un imperativ vital al epocii interbelice, dar care șia păstrat deplina sa acuitate și astăzi.

Gândirea lui Nicolae Titulescu se îngemănează deci, și pe acest plan, cu un fond de idei de incontestabilă actualitate în lupta pentru universalizarea dreptului la pace. În acest drept individual și colectiv al oamenilor și națiunilor, găsim prefigurarea unui proces de adâncime, care nu va putea fi definit cu exactitate decât în raport cu marile valori pe care le afirmă și către care năzuiesc factorii implicați direct în promovarea lui. Construind o noțiune modernă a păcii, Nicolae Titulescu realizează o grupare logică a unor elemente și trăsături care reconstituie o structură în armonie cu realitatea și solidară în toate punctele ei esențiale. El operează cu un vădit sentiment al distanței față de ideile simpliste ale epocii, afirmând-se, vizionar și novator, în curentul de gândire care opta pentru o abordare cât mai rațională a păcii și în consonanță pe o țesătura vie a fenomenelor vieții internaționale.

Pe acest plan poate că testamentul filozofic al lui Nicolae Titulescu, articulat cu vigoare la vocația diplomației, este cel formulat în termeni atât de clari și de o unică subtilitate de el însuși, astfel : „Pacea în ordine, dreptul în perpetuă devenire și în perpetuă legătură cu mersul schimbător al vieții, sufletul omenesc în strădanie continuă de a se realiza pe sine însuși în formele concrete iile unei gândiri și unei generozități în continuă ascensiune, iată condițiile pe care le cere ieșirea din haos și viața organizată către care aspiră toți oamenii. Prin drept ca metodă, prin domnia dreptului ca obiectiv, prin funcționarea dreptului în serviciul îmbunătățirii dreptului, vom realiza exigențele idealului creator, vom înceta de a fi niște ființe umile care se pleacă în fața greutăților vieții, vom deveni stăpânii vieții și nu sclavi ai ei”.

Nicolae Titulescu afirma că pe plan diplomatic, idealul creator trebuia pus înainte de toate în slujba păcii, o pace de care să beneficieze toate popoarele, o pace care trebuia câștigată, menținută, consolidată și apărată. Cercetările întreprinse pe planul irenologiei vin să confirme că starea de spirit pacifistă reprezenta în perioada interbelică un fenomen firesc, deoarece, așa cum o dovedește istoria, oamenii se obișnuiesc cu multă ușurință să trăiască în pace fără a se gândi, sau a reflecta profund asupra originii și naturii acesteia. Pacea este privită ca un fenomen natural, de la sine înțeles, în contrast cu războiul care obsedează în permanență. Deseori, se face, de altfel, o analogie justificată între pace și starea de sănătate, războiul fiind considerat o tulburare, sau o maladie. „A fi perfect sănătos înseamnă a nu simți nimic anormal, întrucât sănătatea este instinctivă, dacă nu chiar inconștientă”.

Dicționarele tuturor limbilor informează, în esență, că starea de pace este cea a unei națiuni care nu se află în război. O asemenea definiție, precară și lacunară prin conținutul ei, nu este însă reductibilă la o simplă propozițiune logică. Faptele demonstrează că din momentul în care s-a depășit pragul războiului, raporturile dintre oameni, conduita statelor, valorile morale, economice și politice sunt profund afectate. Desigur, pacea generează ea însăși sentimente de adâncă fervoare. Dar, pe bună dreptate, s-a afirmat că despre ea s-ar putea spune ceea ce se aplică sănătății : „Nu o prețuiești decât după ce ai pierdut-o”.

Depășind o asemenea abordare, relativ simplistă, care nu ar fi putut explica convingător cauzele care au determinat trecerea de la o stare de pace la izbucnirea unui război nimicitor, Nicolae Titulescu încearcă să definească însemnătatea factorului politic în „tulburarea" unei lumi internaționalizate în numeroase privințe în pragul izbucnirii Primului Război Mondial. Lumea care a servit drept arenă pentru această primă conflagrație mondială, deși nu cunoștea frontiere pentru numeroase schimburi între oameni, era divizată în state concepute „ca o forță absolută și nelimitată, conștientă de propria sa existență, constituindu-se ea însăși, guvernând-se singură ... din punct de vedere internațional, o atare concepție asupra statului dădea naștere dreptului la război ca un atribut nelimitat al suveranității”.

- Va urma -

Aranjament grafic – I.M.

 








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu