Călăuza
Grid
Modorcea, Dr. în arte
15
Iunie 2025
Cultura este călăuza unei națiuni, fiindcă numai ea
este fermentul Spiritului Critic. Fără Spirit Critic, o țară e ca un
naufragiat. România a fost în culmea gloriei sale în perioada interbelică,
fiindcă atunci cultura era puternică și călăuzele neamului erau criticii ei, o
pleiadă de genii cum n-am mai avut. Iar conducerea țării s-a identificat cu
literatura și arta țării. Artiștii erau regi. Cred că povestea cea mai frumoasă
a lumii este prietenia dintre regina Elisabeta și George Enescu. România a avut
sute de valori inconfundabile, pe care dictatura comunistă le-a ucis.
Dușmanul cel mai mare al dictaturii este cultura. Pe
lângă problemele ei economice și politice, o țară nu trebuie să neglijeze
cultura sau să o abandoneze. Ați auzit la noi vreun politician vorbind despre
cultură? Când era primar, Băsescu avea obiceiul să se plimbe prin Cișmigiu. Și
s-a întâmplat să-l întâlnesc. Aveam la mine cartea Sfânta treime a poeziei
românești, pe care abia o lansasem cu pr. Constantin Galeriu, la Biserica unde
el păstorea. Și i-am oferit un exemplar lui Băsescu. Și el a spus: „O
iau, dar n-o citesc. Eu nu le am cu cititul, i-o dau lu’ nevastă-mea, în
familia noastră ea le are cu cititul!”. Apoi omul care nu le avea cu
cititul a devenit președinte și știți dvs mai departe povestea unei națiuni tot
mai rănite.
De ani de zile în România cultura e neglijată de
putere, iar scriitorii și artiștii ei se descurcă cum pot. Lipsa de cultură
este ca un bulgăre uriaș care se prăvale pe biata țară. Dovadă că la recentele
alegeri prezidențiale nu am auzit un candidat să vorbească de cultură. Ca
Goebbels, care spunea: „Când aud de cultură, îmi vine să scot pistolul!”.
Dar Hitler nu era așa. Era nebun după Wagner și Nietzsche, dar îl ura pe
Mahler. Germania fără naziști este un reper mondial privind calea firească.
Filozofii și scriitorii ei sunt adevărate călăuze ale spiritului uman.
Dar ce țară civilizată nu și-a ridicat fruntea pe bază
de cultură? Franța este o țară a culturii. Ca și Anglia, ca și Spania, Italia
și toate țările civilizate. Cultura acestor țări este copleșitoare. Am fost în
Scandinavia. Nu se poate imagina la ce nivel funcționează cultura în
aceste țări! Am arătat recent în romanul „Viking” ce înseamnă acolo monarhismul
cultural.
Nu există civilizație decât pe bază de cultură.
România și-a pierdut statutul de țară culturală, fiindcă dictatura i-a ucis
spiritul critic, iar după evenimentele din decembrie ’89, dezastrul a
continuat, nu s-a produs nici o reparație majoră, de renaștere a valorilor
naționale, s-a instalat consumerismul și cultura de împrumut, redusă la o
imitație cu totul superficială a iluziilor americane, a ceea ce este
a-cultural, ambalajul și distracțiile ieftine. America nu este așa, este o țară
a culturii. Am trăit în Manhattan 18 ani. Această insulă a New York-ului are
circa 3 milioane de locuitori, dintre care 1, 5 milioane fac artă, iar ceilalți
1,5 milioane o admiră. Sunt 5 mii de artiști plastici care expun în 500 de
galerii de artă. Toată planeta, cu vârfurile ei artistice, este prezentă în
Manhattan, Și în toată țara cultura este prioritară, incluzând o formidabilă
asimilare a culturii europene.
România are mari probleme, dar cea mai dureroasă este
lipsa de cultură. Nicușor Dan este un om cultural? Nu este. Nu a fost
capabil în tot mandatul său de primar să restaureze o clădire de patrimoniu.
Trec aproape zilnic pe lângă casa unde a locuit Constantin Tănase. Are doar
schelele pe ea, de ani de zile. Dar nimic nu se mișcă. Totul e înțepenit.
Sediul Uniunii Cineaștilor este blocat să funcționeze din 2015, pe motiv de
risc seismic, clădirea are „bulina roșie”. De atunci „Cinema Studio” nu mai
există. Și viața Uniunii e moartă. Discutam cu Răzvan Theodorescu în ce hal de
paragină sunt clădirile care făceau gloria Micului Paris. Dar și cazul
scandalului Catedrala Sf. Iosif - Blocul Turn de alături, de 18 etaje,
numit Cathedral Plaza, este semnificativ, este o pată pe obrazul bisericii și
al primăriei, care de 30 de ani nu rerezolvă problema. Construcția e moartă, nu
funcționează, dar timp de 30 de ani a existat, a fost un reper modern la
arhitecturii, dar nu a funcționat, pe motivul că lângă biserici nu e voie să
ridici construcții înalte, e pericol să le acopere măreția și să nu cadă peste
ele la vreun cutremur. Cutemur n-a fost și mai degrabă, la un seism puternic,
rezistă acest bloc decât biserica. Dar de ce a fost aprobată această
construcție de primărie? Și de ce biserica nu a avertizat, de ce nu s-a oprit
construcția la timp? Acum costă o avere demolarea ei. Blocul are o arhitectură
modernă foarte plăcută, e ca un stup uriaș. Dar e mort. O fi ajuns palatul
guzganilor! Sunt mii de exemple de moarte a culturii. E o iluzie să ne imaginăm
că noua conducere a țării va avea drept călăuză cultura. Oameni ca Nicușor,
Grindeanu, Bolojan, Predoiu, Fritz, Hunor & Co. nu sunt capabili de Spirit
Critic. iar țara va sucomba. Numai cultura o face să respire. Și Respirația
este Viață.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu