O
RADIOGRAFIE A ROMÂNIEI BĂSISTE ȘI IOHANISTE
sau
CUM
AUTORITĂȚILE ÎNTORC SPATELE IDENTITĂȚII
Conferința cu tema «Migrațiune și mentalități – un
sfert de veac de tranziție și bejenie», susținută de doctor în științe
economice Raluca Prelipceanu, a fost o surpriză totală pentru auditoriu. Știut
era faptul că distinsul conferențiar și-a luat masteratul și doctoratul la
Sorbona cu o temă similară, în urma unei ample cercetări făcute direct pe
teren, vreme de mai mulți ani, în mai multe țări europene, SUA și Canada, după
care i s-a propus să lucreze la Banca Mondială sau ca înalt funcționar în domeniul
economic la Bruxelles. A refuzat, după ce s-a convins de duplicitatea și
fariseismul acestor instituții și a revenit în România să ajute la
reconstrucția economică a țării. Aici, dezamăgirea a fost totală, întrucât, la
nivelul ei de instrucție, nu s-a găsit un post în care să fie angajată ca să-și
poată dovedi utilitatea și să-și câștige cinstit și demn o pâine. Așa se face
că a intrat în monahism, la o mănăstire din apropierea orașului Câmpeni, pentru
a putea să-și continue cercetările economice.
Scandaloasa situație se „potrivește” perfect României:
țară condusă de prea mulți incompetenți /sublinierea mea – NM/.
În conferința amintită, Raluca Prelipceanu a punctat
aspecte extrem de grave despre fenomenul emigrației din România și anume:
– țara noastră este pe locul 2 în lume (după Siria) ca
număr de populație care emigrează, 9 români pe oră, 17% din populația activă a
țării, 1/5 din întreaga populație;
– am pierdut 40.000 de medici (2007-2017), 84.000
tineri (2016) sub 36 de ani, din care 19% cu studii superioare (61% femei); –
suntem sursă de forță de muncă calificată pentru Austria, Ungaria, Franța,
Germania și supercalificată pentru SUA și Canada.
Consecințele, mai ales pe termen mediu și lung sunt
înfiorătoare:
– 5 milioane de români sunt permanent sau temporar în
străinătate ca emigrați;
– pierdem o mare parte din tinerii care s-au calificat
aici pe cheltuiala statului român; – a crescut vârsta la care femeile
procreează (de la 18 ani în 1980 la 30 de ani în 2017);
– copiii rămași în țară abandonează școala, devin
analfabeți, nu primesc educație morală părintească, motive pentru care vor
deveni o mare problemă peste 5-10 ani;
– diaspora românească nu este coagulată, nu are
putere, nu promovează interesele României, nu susține interesul național;
– are loc deconstrucția identității umane, declasarea
ei (cei plecați la muncă, chiar dacă au studii superioare, acceptă munci
degradante);
– se schimbă mentalitatea celor plecați, acceptând
după un timp principiile morale ale țării unde lucrează (homosexualitatea,
neasumarea întemeierii unei familii, bigamia etc);
– emigranții români nu investesc în România resursele
lor financiare. Chiar dacă își construiesc aici case, cimentul este francez,
cărămida poloneză, instalația electrică olandeză, cea sanitară germană,
aparatura neromânească, deci totul se reîntoarce în aceste țări;
– 20% dintre cei plecați nu se vor mai întoarce
niciodată în România fiind pierduți definitiv; – 23% au cerut cetățenie străină
(Ungaria, Italia, Spania, Franța, Canada, SUA);
– dezvoltarea noastră economică este doar din:
industria auto, informatică și consum;
– 40% din suprafața arabilă a țării este cumpărată de
străini;
– marile magazine cu produse agro-alimentare distrug
agricultura românească (sectorul legumicol, pomicol, creșterea animalelor) care
a devenit una de subzistență;
– principalele resurse strategice sunt în mâna
străinilor. Înfiorător de adevărat, sumbru ca perspectivă. De ce am ajuns aici?
– incompetența
clasei politice care conduce țara de aproape 30 de ani;
– lipsa unor programe și strategii naționale de
dezvoltare economică pe termen mediu și lung;
– nepotismul infiltrat în toate structurile, care
creează imobilism și rezistență la transformare;
– supraîncărcarea schemelor și posturilor salariale la
stat, care duc la cheltuieli uriașe;
– birocrația, mita, recompensarea politică cu posturi
de răspundere după alegeri;
– distrugerea sentimentului patriotic, religios,
dezunirea, trădarea, lașitatea, fac ca noi singuri să ,,închinăm” țara celui
care plătește mai mult.
În scurt timp nu mai avem, chiar dacă am dori, cu cine
să mai îndreptăm lucrurile. Țara va putea fi împărțită, fără nicio rezistență,
vecinilor. Concluzia vă rugăm să o trageți voi, stimați cititori.
Raluca Prelipceanu a lăsat catedra din Franța pentru a
salva bisericile și tradițiile României Raluca Prelipceanu a terminat studiile
în domeniul Relații Economice Internaționale. A fost plecată pentru studii, 8
ani în Franța și un an în Italia. În Franța, a făcut masteratul în Economia
dezvoltării și un doctorat pe Migrația românilor și efectele la nivelul
familial și social, amândouă la Paris și Sorbona. A beneficiat de burse
Erasmus, Schuman, Marie Curie și în cadrul celei din urmă a lucrat un an în Italia.
A făcut parte din NEPSIS și s-a ocupat
de cateheza copiilor în parohia ortodoxă din Limours.
Raluca Prelipceanu s-a născut în anul 1982 la
București. Își amintește cozile la care stătea împreună cu mama sa, ce înseamnă
să nu ai și ce bucuroasă a fost când la Crăciunul din 1986 a găsit sub brad o
fermă în miniatură. Îmi amintesc că de fiecare dată când duceam bradul la
gheenă după sărbători eram tristă, parcă făcea parte din familie. Îmi amintesc
că nu am vrut ca alți copii să fiu prințesă, dar am vrut să fiu, rând pe rând,
patinatoare, pianistă, scriitoare, astronautfapt pentru care am început să învăț
matematica la școală deși nu îmi plăceau cifrele, dar aveam nevoie de ele ca să
pot proiecta nava cosmică, îmi doream nespus să ajung la stele. Pe la 10 ani,
Raluca începea să picteze, iar la 12 ani obținea un premiu la concursul «Icoana
din sufletul copilului». Îl pictase pe lemn pe Sf. Ilie și pe sticlă pe Sf.
Gheorghe, ultimul un fel de protector al familiei lor, pentru că trei dintre
bunicii Ralucăi îi purtau numele. Raluca Prelipceanu și legătura cu satul român
Pe la 10-11 ani, a marcat-o în mod deosebit o carte. Era despre Crăciun și ce
însemna acesta în concepția de veacuri a poporului român. A fost poate un mod
de a se reînnoda cu lumea satului. Bunicii săi locuiau în București și Târgu
Mureș, iar ea luase contact cu lumea satului doar prin intermediul
străbunicilor materni din munții Buzăului, la Sibiului de Jos. La 13 ani,
bucureșteanca mergea într-o tabără pe care o vecină o organiza în Obcinile
Bucovinei, întâmplător locul de unde se trăgea bunicul patern. Acolo, Raluca
întâlnea pe viu prima 428 ursoaică, învăța ce înseamnă găzdoaie și se lăsa
fascinată de mânăstirile pictate ale Bucovinei și de mormântul lui Ștefan cel
Mare. Până atunci, spune Raluca, totul fusese doar poveste. Au urmat alte
tabere la Telciu și Valea Bărcuței, unde a descoperit cetăți dacice și romane,
biserica de la Densuș, considerată până nu demult cea mai veche din România. A
pozat o nuntă tradițională la Telciu și alta la Săpânța, unde a vizitat și
Cimitirul vesel. „Îmi amintesc cum o bunicuță într-o poartă văzându-ne osteniți
de pe drum, m-a chemat să îmi dea ultima ei îmbucătură de fasole, mi-a oferit
și lapte de capră, altceva nu prea aveam, am refuzat-o bineînțeles. Își ostoia
astfel dorul după copilul plecat la oraș. I-am oferit ultima mea bucată de
ciocolată în schimb și cred că atunci a început de fapt legătura mea cu țăranul
român”.
În timpul liceului nu a mai avut vreme de pictat, dar
a devenit pasionată de fotografie. Toată această lume magică, toate aceste
peisaje, obiceiuri și oameni, le-a adunat și prezentat într-o expoziție la
liceul său, Sf. Sava, cu ocazia intrării în noul mileniu. După moartea unei
prietene bune, Raluca Prelipceanu și-a propus să devină doctor sau biochimist,
însă profesoara de chimie a convins-o că era prea sensibilă și meseria nu i
s-ar fi potrivit. Așa a ajuns în cele din urmă să facă Relații Economice Internaționale.
De la Sorbona și Evry la Biserica din Vința, o călătorie inițiatică A fost un
drum lung. Un fel de devenire a la Harap Alb, cum a povestit unor elevi de
liceu, curioși să afle parcursul său. La 22 de ani, Raluca Prelipceanu pleca cu
o bursă Erasmus la Paris. Și ce a urmat a fost chiar un fel de călătorie
inițiatică în care a întâlnit și omul spân și omul roș și zâna cea bună. În cei
nouă ani cât a stat departe de casă, a călătorit în peste zece țări și a
învățat de peste tot câte ceva. De multe ori a vrut să renunțe, să se întoarcă
din drum. Mai ales după primul an, dar a rămas până la urmă și a învățat ce
înseamnă a răzbate. Așa s-a apropiat și de Dumnezeu. Se confrunta cu niște
probleme, nu se lega nimic la un moment dat. Nu găsea o locuință la un preț
acceptabil, nu reușea să se înscrie în filiera din masterat pe care și-o dorea.
Cu ajutorul Celui de Sus, în două săptămâni s-au rezolvat toate. A reușit să
găsească finanțări pentru a continua cercetarea despre migrație cu un doctorat,
în timpul căruia a ajuns 15 luni în Torino unde se află cea mai mare comunitate
românească. A beneficiat atunci de o bursă Arii culturale din partea
Universității Paris Sorbona și o bursă Marie Curie din partea Comisiei
Europene. Acolo, s-a întâlnit cu cineva din România care picta icoane și astfel
și-a amintit de vechea sa pasiune din copilărie. La întoarcerea în Franța, a
hotărât să urmeze un curs de iconologie la Institutul rusesc Sf. Serghie. După
finalizarea doctoratului a mai predat o vreme, a mai lucrat la niște proiecte,
dar când a trebuit să schimbe locul de muncă, a hotărât să revină în România.
Fiind departe de țară, de familie mi-am descoperit de
fapt rădăcinile și identitatea și cred că aceasta a făcut de fapt și Harap Alb.
Acesta este de fapt sensul unei călătorii inițiatice, pe care nu îl înțelegeam
când în copilărie citeam basmul. Cred că atunci când ești departe de casă, de
mediul în care ai crescut si în care te simți protejat cumva, abia atunci
începi să descoperi cine ești cu adevărat, în confruntare cu marile provocări
ale vieții. Atunci înțelegi ce reprezintă pentru tine cu adevărat „acasă”
pentru simplul fapt că te încearcă dorul. Ce a descoperit Raluca Prelipceanu
într-un mic sat din Apuseni Când s-a întors în România, o prietenă restaurator
a provocat-o să o însoțească la o biserică veche de pe Valea Arieșului, care se
afla atunci în restaurare. Am fost surprinsă de simplitatea și, totodată,
profunzimea picturii pe care am descoperit-o acolo, de modul în care transpunea
iconarul de acum 200 de ani în pictură cuvintele Evangheliei. De exemplu, scena
Răstignirii: Hristos, pe cruce între cei doi tâlhări, dintre care unul s-a
pocăit și celălalt nu. Cel care se pocăiește privește către Hristos, celălalt,
pur și simplu, întoarce privirea. Astfel, Raluca Prelipceanu a început să
studieze pe cheltuiala proprie pictura din zonă din secolele XVIII-XIX, cu
scopul de a demonstra că acești meșteri aveau o școală, că nu erau lipsiți de
educație și că, aici, pe aceste meleaguri, chiar și într-un context mai puțin
propice, cel al presiunilor habsburgice, se dezvoltase o școală de pictură de
icoane, nelipsită de valoare. Biserica de la Vința se afla pe lista sa.
Ca să poată întreprinde aceasta mică cercetare, Raluca
a locuit șapte luni într-un sat nu departe de Vința, la o bătrână văduvă. Viața
la sat a făcut-o să înțeleagă că încă nu se încheiase călătoria inițiatică a
lui Harap Alb. Vința, o comunitate încă vie Vința este un loc încărcat de
istorie, un loc în care localnicii au înfrânt un detașament al armatei
imperiale, ajutând astfel răscoală lui Horea, Cloșca și Crișan. Sătenii de aici
l-au ascuns apoi o vreme pe Crișan până ce acesta a fost prins prin trădare.
Biserica din Vința, dedicată Sf. Arhanghel Mihail, era mare pentru perioada în
care a fost construită – încăpeau cu ușurință 60-70 de persoane. A fost clădită
cu greutate într-o vreme în care românilor nu le era ușor să ridice un lăcaș de
cult pe acele meleaguri. Când a ajuns la Vința, Raluca Prelipceanu a constatat
că biserica, o mică capodoperă, o bijuterie ascunsă între văi, se îngropa în
lacul de steril. Odată cu ea pierea și satul și chiar amintirea lui. Atunci
și-a spus că trebuie să facă ceva pentru un lăcaș de cult încărcat de istorie,
mai ales că, în interior, se regăsește o reprezentare unică în România a celor
24 de bătrâni din Apocalipsă. Sătenii de aici făcuseră diverse demersuri încă
din 2015, dar nicio instituie nu i-a luat în seama. Practic, comunitatea striga
după ajutor, biserica striga, dar nu era cine să îi audă. Orice biserică este
vie și are o identitate, în strânsă legătură cu comunitatea căreia îi aparține,
o identitate dată de secole de rugăciune, secole în care pe altarul ei s-a jertfit
Hristos. Secole în care între pereții ei au fost celebrate botezuri, nunți și
înmormântări, în care sute de oameni au primit cetățenia împărăției cerești. De
aceea, primii creștini reprezentau în picturi biserica drept o tânără fecioară.
România întoarce spatele identității sale „Fără istorie nu putem avea o
identitate și orbecăim prin diverse părți ale lumii, în căutarea unei
identități, încercând să găsim niște rădăcini. De multe ori îmbrăcăm identități
care nu ni se potrivesc, identități ‘second hand’, cum îmi place mie să le
numesc, doar din dorința de a fi acceptați de ceilalți. Până nu învățăm sa ne
acceptăm așa cum suntem, până nu învățăm valoarea propriei noastre identități
și nu o exprimăm, nu o reflectăm ca atare, nu vom putea câștiga nici respectul
celorlalți, care vin din alte culturi și alte tradiții. Monumentele și
clădirile vechi sunt martori tăcuți ai istoriei noastre. Ele vin cu o anumită
încărcătură, ne vorbesc de un anume trecut, de anumite tradiții, de o concepție
și un mod de viață care reies din stilul arhitectural, din modul în care erau
pictate”. Raluca Prelipceanu crede că cel mai important este exemplul personal.
Nu putem schimba ceva și nici aștepta să se schimbe ceva, mai ales la nivel de
mentalități, dacă schimbarea nu începe cu noi, dacă noi nu dăm un exemplu în
acest sens.
Salvarea Bisericii din Vința – o operațiune dificilă
de aproape 6 luni Pentru a atrage atenția asupra situației în care se afla
biserica, dar și alte lăcașuri de cult din Apuseni a căror stare se degradează,
Raluca Prelipceanu a organizat trei expoziții. Cu această ocazie, Raluca își
exprimă recunoștința pentru Asociația ROST din București, Museikon din Alba
Iulia și Primăria din Sibiu, gazdele celor trei expoziții. Alte personalități
demne de menționat sunt domnul academician Marius Porumb sau domnul Grigore
Popescu Muscel, cel care a pictat biserica mânăstirii Remeți, catedrala din
Câmpeni și fost președinte al Comisiei de pictură din cadrul Patriarhiei.
TVR-ul s-a aliat campaniei și a transmis mai multe știri, realizând chiar și o
emisiune despre Vința. Fundația ProPatrimonio, prin vocea domnului arhitect
Șerban Sturdza, a hotărât că cea mai bună soluție pentru biserică este ca ea să
meargă la Muzeul ASTRA de la Sibiu. Domnul Ioan Aurel Pop, președintele
Academiei Române, a înaintat personal un memoriu IPS Irineu Pop, Arhiepiscop al
Alba Iuliei, proprietarul Bisericii. În același timp, Raluca Prelipceanu
trimitea un memoriu la UNESCO. Domnul arhitect Decebal Bacea a finanțat
apariția unui album, lansat la Clubul Țăranului Roman. Pe lângă cele trei
expoziții, acesta a fost momentul-cheie deoarece a atras susținerea unor
specialiști de marcă. Nu a lipsit nici obținerea acordului de la fiecare
familie din Vința, iar aici s-a implicat personal doamna muzeograf Monica Albu
Rotaru, al cărui bunic fusese participant la Marea Adunare Națională de la Alba
Iulia de la 1918. Cu acest prilej, Raluca a constatat cât de încăpățânați pot
fi moții. Muzeul ASTRA a suportat cheltuielile aferente extragerii picturii pe
lemn. Totodată, un rol important l-a avut CupruMin, suportând financiar
operațiunea de preluare a turlei, a 434 elementelor de lemn și zidărie și cea
mai mare parte a operațiunii de extragere a picturii pe zid. Era important ca
instituția să-și asume cumva responsabilitatea dezastrului produs de lacul de
steril. Strămutarea Bisericii la Muzeul ASTRA din Sibiu Vedeam cum apa
înaintează pe zi ce trece și era mai-mai să intre în biserică. Vedeam cum
crucile din cimitirul din jurul bisericii dispar una câte una sub apă.
Proiectul Vința era așadar neașteptat și urgent. Tocmai de aceea, poate cel mai
dificil a fost să găsească o echipă care să extragă pictura de pe zid. Până la
urmă, Raluca a reușit să adune o mână de specialiști veniți din Cluj, din
București și din Timișoara. A fost o muncă foarte grea și îndelungată pentru că
nu s-a putut apela la procedurile obișnuite de extracție. Stratul pictural se
afla foarte aproape de pietrele din zid. Pentru ca pictura să nu se
deterioreze, s-a folosit o procedură denumită stacco a masselo – desprinderea
bucăților de zid, piatră cu piatră, pentru a se ajunge la scenele din spate.
Acestea au fost în prealabil delimitate, săpate și protejate cu patru straturi
de protecție. Stacco a masselo este o procedură anevoioasă, de durată,
intensivă în muncă.
Până să vină finanțările, Raluca Prelipceanu a trebuit
să suporte singură cheltuielile șantierului. A împrumutat bani de la părinți,
de la pr. Modest Moldovan, iconarul schitului Sf. Ioan Evanghelistul de la
Găbud, de la doamna profesor și arhitect Mihaela Palade.
La șantier au mai participat trei voluntari: doamna
profesoara Doina Mihăilescu, restaurator atestat de la Timișoara. Apoi, domnul
Vasile Bîrdea, originar din satul învecinat Geamăna, care se află în cea mai
mare parte sub apă, iar din biserica satului se mai zărește numai vârful
turlei. Dânsul a venit mânat de dorința ca simbolul identitar al comunității
din Vința să nu împărtășească aceeași soartă nefericită cu biserica satului. De
asemenea, un voluntar de la Târgu Mureș, care a dorit să își păstreze anonimatul.
Și-a petrecut concediul pe șantier, a donat echipamente și a pus umărul la
lucrări. Importantă pentru Raluca a fost și disponibilitatea doamnei Geanina
Ionescu, director al Centrului ASTRA pentru Patrimoniu, care la orice ora din
zi și din noapte i-a răspuns la telefon și a ajutat-o cu sfaturi. Contribuția
tuturor acestor persoane a făcut ca la sfârșitul lunii octombrie să fie posibil
să duc personal la Muzeul ASTRA cele 144 de bucăți de frescă extrase de la
biserica din Vința. În martie, locul pe care fusese cândva o biserică era deja
inundat. Am reușit astfel să smulgem biserica, acest simbol identitar din
ghearele lacului de steril, evitând ca ea să împărtășească soarta bisericii
învecinate din satul Geamăna. Până în prezent s-a restaurat deja iconostasul.
Pe 13 iulie 2019 sa pus piatra de temelie pentru reconstrucția bisericii în
cadrul Muzeului. În prezent se lucrează în paralel la restaurarea bolții și la
ridicarea bisericii, la ziduri. Pictura pe zid va fi replantată atunci când
construcția va fi finalizată. Există o promisiune din partea Comisiei pentru
Monumente ca atunci când va fi gata să se ia în considerare declararea acesteia
drept monument istoric.
Raluca Prelipceanu, salvator al rădăcinilor românești
Nu și-a imaginat vreodată că va ajunge să facă asta. Și totuși, cazul de la
Vința a determinat-o să se dedice întru totul acestui fenomen. A văzut
monumente, biserici vechi, case tradiționale, fântâni cu cumpănă, șure în sate
în care nu mai locuiește nimeni. În satul Vidra Poieni, de pildă, tot din zona
Munților Apuseni, oamenii se mai strâng doar o dată pe an și atunci vin din
toate colțurile lumii. Încerc să ajung în locurile acestea care își pierd locuitorii,
și, implicit și monumentele pentru că nemaiavând cine să le îngrijească se
degradează și în cele din urmă dispar. De exemplu, în zona Hunedoarei s-au
prăbușit bisericile de la Almașu Mic și Tomnatec. Ca să pot continua să salvez
monumente a trebuit să mă întorc la școală și m-am înscris într-un masterat la
Cluj. În Transilvania, cultura românească a înflorit mai cu seamă la sat.
Românii, neavând drepturi egale cu celelalte nații, nu aveau nici dreptul să se
stabilească la oraș. Atunci, imaginația lor se manifesta mai cu seamă în mediul
rural. De aceea, în satele vechi românești pot fi descoperite multe vestigii
păstrătoare și purtătoare ale culturii românești până în ziua de astăzi. Satele
de acolo ascund adevărate comori. Raluca Prelipceanu, salvatorul oamenilor
Pentru mine fiecare om este o comoară. De aceea, am scris mai întâi despre
oamenii care merită sa rămână in amintirea noastră din comunitatea din Apuseni,
despre tradițiile și cultura lor. Raluca Prelipceanu a scris și scrie nu doar
despre monumente arhitecturale sau spirituale, ci și umane. Despre Aurelia
Matei, care coase la ciupag, cămașă tradiționala din zona aceea. Despre
meșterul opincar Iosif Trifut, veteranul de 102 ani Gavriil Birlut sau maica
Paisia, o excelentă bucătăreasă. A publicat, de asemenea, o carte despre
persoane din Occident care au devenit ortodoxe, conținând aproape 30 de
interviuri, povești de viață din toate colțurile lumii. Nu s-a limitat doar la
scris și a început să se implice în comunitățile defavorizate din Munții
Apuseni. A mers voluntar inclusiv la București, la spitalul Sf. Nectarie unde
se află internați bolnavii de cancer în faza terminală. Aici a înțeles ce
importantă este pentru aceștia simpla prezență, faptul că există cineva care să
se intereseze de ei. Să îi ajute să ia o gura de aer, să le citească și să se
roage cu ei. Cu toții la un moment dat în viață va trebui să învățăm a muri și
cred că abia când învățăm lucrul acesta, trăim cu adevărat pentru că nu ne mai
este frică de moarte. Sigur, e greu și să ai pe cineva lângă tine în astfel de
momente poate fi cu adevărat o sursă de putere și de bucurie, o înviere.
Cuvânt de încheiere Raluca Prelipceanu este un fel de
Mea Culpa pe care ar trebui să ne-o facem fiecare. Un far, o fereastră către
noi cei de altădată și de acum. Un semn de cale către sufletul și identitatea
noastră românească. Ea nu a făcut o călătorie inițiatică. Ea însăși ne este o
astfel de călătorie, care ne duce de mână către ceea ce ar trebui să înțelegem
că suntem ca nație! În ultimii ani, au dispărut de pe harta României nu mai
puțin de 130 de sate. Ea nu poate împiedica pieirea lor, dar poate lupta și
luptă să le transforme în locuri memorabile. Când publică interviuri cu tezaure
umane vii, Raluca Prelipceanu se asigură că obiceiuri seculare rămân totuși în
memoria colectivă a Internetului. Astfel, copiii copiilor noștri vor ști cine
sunt și de unde vin. Nu vor fi, cum foarte frumos spune, „ologi identitar”.
Putem salva un monument, martor tăcut și purtător al istoriei noastre. Putem
salva un om sau măcar sufletul lui, fiind alături de el, deschizându-ne inima
și comunicând de la inimă la inimă. România are valori de care ar trebui să fie
mândră, care nu sunt cu nimic mai puțin importante ca cele ale altor țări și ar
trebui promovate ca atare. În afară de corupție, de distrugerile de
întreprinderi, păduri, trafic de persoane, etc. există și multe lucruri
frumoase care se întâmplă în țară și care au nevoie de susținerea oamenilor. Aș
vrea de asemenea să înțelegem că trebuie să ne unim în jurul acestor valori,
care până la urmă reprezintă identitatea noastră.
NICOLAE MARES
trimis de: MI
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu