Pr. ALEX. STANCIULESCU BARDA
CANDELA
Parintele Arsenie Boca
Asa suntem
noi în conditiile vietii acesteia: o candela cu untdelemn si fitil, dar înca
neaprinsa.
Când ajungem
la cunostinta a ceea ce suntem de fapt, ca avem o înrudire cu Dumnezeu, ca
locuieste chiar în structura noastra spirituala, ca suntem în pragul liberei
alegeri a unei conceptii de viata de care sa ne tina chiar de n-am fi pe placul
lumii, atunci Dumnezeu aprinde candela si lumineaza toata viata noastra cu
conceptia crestina despre lume si viata.
Obisnuit,
conceptia crestina nu prea e dusa, nici chiar de credinciosi si nici chiar de
cei ce o cunosc teologic destul de bine, pâna la finalitatea sa – mai pastrând
si pentru egoism o buna parte de „viata”. Cu alte cuvinte, sunt putine
exemplarele omenesti care îsi „risca” toata viata lor pentru Dumnezeu, pentru
cauza lui în lume.
Parintele Arsenie Boca, Parintele
Arsenie Boca – mare indrumator de suflete din secolul XX, Ed. Teognost,
Cluj-Napoca, 2002, p. 67.
CULORILE CURCUBEULUI
Compozitorul Arvo Part
Lumina alba contine toate
culorile. Noi nu le observam. Numai prisma poate sa le descompuna si sa le faca
sa apara. Prisma aceasta ar putea fi sufletul ascultatorului.
Compozitorul Arvo Part, Cantul inimii
– puterea cuvantului si a muzicii (AP), traducere de Laura Marcean & Olga
Bersan, Ed. Sophia, Bucuresti, 2012, p. 65.
F R U N Z I S U L
Sfantul Tihon din Zadonsk
Vezi ca pomul îsi leapada iarna
frunzisul sau, iar primavara, fiind încalzit de soare, îsi desface mugurii din
nou. Multi oameni fac asemenea. Atunci când sunt rapusi de iarna, de frigul
necazurilor si al nenorocirilor, ei îsi leapada poftele si parca se straduiesc
sa se caiasca si sa le faca pe toate dupa buna placere a lui Dumnezeu. Însa
atunci când îi încalzeste iarasi caldura bunastarii, acestia îsi dezleaga
poftele ca mai înainte si, întocmai precum pomii îsi desfac frunzisul, ei
iarasi înverzesc, se împodobesc si se desfata cu placerile lumesti. Asa sunt
cei care atunci când îi loveste frigul unei boli, se caiesc si înceteaza a
pacatui si fagaduiesc sa vietuiasca în cucernicie si sa-I slujeasca lui
Dumnezeu, însa dupa ce se fac sanatosi, se întorc din nou la poftele si la
faptele lor de mai înainte. Sa stii ca astfel de oameni nu sunt adevarati
dreptslavitori crestini, ci doar niste fatarnici, întrucât adevaratii crestini
ramân nestramutati în bunastare si în necazuri, în boala si în sanatate, în
saracie si în bogatie, în defaimare si în cinstire, în slava si în umilinta, în
robie si în libertate; oriunde si oricând ei se afla în pocainta si savârsesc
roadele acesteia, iubindu-L pe Dumnezeu si slujind Lui. Aceste cugetari te
îndeamna sa nu te asemeni celor amintiti mai sus, ci sa fii pururea statornic,
în fericire si în nenorocire, sa te lepezi de poftele tale si sa faci voia
Domnului. Iar daca esti si tu un astfel de om, atunci te povatuiesc sa te
îndreptezi, pentru ca nu cumva, stând împreuna cu fatarnicii, sa auzi de la
Hristos: „Nu va stiu pe voi de unde sunteti” (Luca 13, 25).
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 81.
RUGACIUNILE SFINTILOR
- Sfantul Ioan din Kronstadt
Cât de real si de viu si L-au
închipuit pe Dumnezeu Sfintii cei ce au alcatuit rugaciuni, prin Duhul Sfânt,
pentru a ne fi calauza si noua. Cu câta înfiorare se rugau, dar si cu câta
dragoste si speranta! În rugaciunile lor fiecare cuvânt parca rosteste:
„Dumnezeu este cu noi!”. Dumnezeu este si cu voi, ne asculta fiecare cuvânt, ne
vede fiecare gând, fiecare dorinta, nu trece cu vederea lacrimile noastre, nici
un strop de lacrima.
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 95
SPIȚELE ROTII
Arhimandritul Sofronie Saharov
Fiecare are felul lui
particular de viata, care nu seamana cu un altul, însa toti sunt condusi si
sfârsesc în Dumnezeu, precum spitele unei roti se întâlnesc în centru.
Arhimandritul Sofronie Saharov,
Cunosc un om in Hristos – Parintele Sofronie de la Essex, traducere de Pr.
Serban Tica, Ed. Sophia, Bucuresti, 2011, p. 337
REVARSAREA DARURILOR
Sfantul Tihon din Zadonsk
Vezi ca geamul, pe lânga faptul ca
primeste lumina în sine, o lasa pe aceasta sa intre si în odaie; sau soba se
încalzeste nu doar pentru ea însasi, ci si pentru a te odihni pe tine. Acelasi
lucru e cuprins si în alcatuirea trupului: ochii vad nu doar pentru ei, ci si
pentru trupul întreg; urechile aud nu doar pentru ele însele, ci pentru tot
trupul; narile nu doar pentru ele simt mirosul, ci pentru trupul întreg;
stomacul nu primeste hrana doar pentru el, ci pentru tot trupul; mâinile
lucreaza nu doar pentru sine, ci pentru trupul întreg; picioarele nu merg doar
pentru ele, ci si pentru celelalte madulare. Acelasi lucru îl bagam de seama si
la celelalte fapturi: soarele de pe cer nu straluceste numai siesi, ci pentru
toata zidirea; norii nu tin apa întru ei, ci o revarsa pe pamânt; pamântul nu
tine roadele în sine, ci le creste pentru toti. Asa sa cugeti si despre toate
celelalte. Din acestea învatam ca din darurile pe care ni le da Dumnezeu noi
trebuie sa împartim câte ceva si pentru folosinta aproapelui nostru, caci
darurile Domnului sunt facute pentru toti îndeobste. Cel chibzuit trebuie sa-si
foloseasca priceperea nu doar pentru sine, ci si spre trebuinta aproapelui sau,
iar avutia trebuie sa-i slujeasca nu doar celui bogat, ci si altora. Asa sa facem
si cu celelalte: acestea toate sunt talantii Domnului nostru, pentru care vom
da raspuns înaintea Lui în ziua venirii Sale (Matei 25, 14-30). Caci toate pe
care le avem nu sunt bunurile noastre, ci ale Domnului si ne sunt date de la
Dumnezeu nu doar pentru noi însine, ci si pentru aproapele nostru. Iar daca
cineva nu împarte celorlalti din bunatatile Domnului care i-au fost date lui,
acela pacatuieste împotriva lui Dumnezeu, Care l-a umplut cu daruirile Sale, si
pentru aceasta va fi chinuit în ziua Judecatii lui Hristos.
Sfantul Tihon din Zadonsk, Dumnezeu
in imprejurarile vietii de zi cu zi, traducere de Olga Bersan, Ed. Sophia,
Bucuresti, 2011, p. 108.
OBOSEALA LA RUGACIUNE
Sfantul Ioan din Kronstadt
Îi auzim pe unii spunând: rugaciunea ne
oboseste repede. De ce oare? Fiindca nu-L aveti în fata ochilor mintii pe
Domnul ca si când ar fi aievea. Priviti-L mereu cu ochii mintii si ai inimii si
atunci veti putea sta la rugaciune toata noaptea si nu veti osteni. Ce spun, o
noapte! Veti fi în stare sa stati trei zile si trei nopti la rând si nu veti
obosi. Aduceti-va aminte de stâlpnici. Ei au stat multi ani la rând pe un
stâlp, cu duh rugator, învingându-si trupul, cel care, ca si trupul tau, tragea
spre lenevie. Iar tie ti se par grele câteva ceasuri de rugaciune, poate chiar
unul singur!
Sfantul Ioan din Kronstadt, Viata mea
in Hristos, traducere de Boris Buzila, Ed. Sophia, Bucuresti, 2005, p. 111-112.
TU ÎNSUŢI VEI FI
PRICINA MÂNTUIRII SAU OSÂNDIRII TALE.
Să nu stai fără lucrare nici o clipă.
În fiecare moment să te cercetezi, să te supraveghezi pe tine însuţi, să vezi
dacă eşti în regulă. Dacă eşti un monah silitor şi nevoitor, te vei cerceta pe
tine însuţi să vezi cum ţi-ai petrecut ziua. Un bolnav nu este supravegheat
numai de medic, ci şi el însuşi se cercetează pe sine, să vadă dacă merge spre
mai bine sau nu cu acele medicamente pe care i le-a dat medicul. Nu stareţul te
va urmări pas cu pas, ci tu însuţi trebuie să te urmăreşti pe tine însuţi. De
multe ori l-am întrebat pe bătrânul Iosif cum a ajuns la această stare
duhovnicească. Şi mi-a răspuns: „M-am adâncit foarte mult în cunoaşterea de
sine. Ce eşti tu? Nici măcar un vierme nu eşti. Nimic. A venit harul, te-a
ridicat şi ai devenit înger. A plecat harul, iarăşi te-ai întors la starea ta
de mai-înainte. De tine depinde ca mintea ta să fie liniştită. Numai de tine
depinde şi nu de ispititorul care vă atacă, nici de comportamentul
împreună-nevoitorului vostru, al fratelui din obştea voastră. Tu însuţi vei fi
pricina mântuirii sau osândirii tale. De tine depinde. Când tu îţi doreşti
mântuirea şi te sileşti pe tine însuţi, le vei dobândi pe toate prin
rugăciune”.
Starețul Efrem Katunakiotul,
traducere din limba greacă de Ieroschimonah Ștefan Nuțescu, Editura
Evanghelismos, București, 2004, pp. 203-204
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu